RahXephon

Yleisön tuottamat arvostelut animesta ja mangasta. Luethan alueen säännöt erityisen tarkkaan ennen arvostelun kirjoittamista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Muey

Viesti Kirjoittaja Muey » Ti Heinä 12, 2005 07:37

Kyllä niitä pintapuolisia yhtäläisyyksiä löytyy ("päähenkilö on angstiteini joka ohjaa jättirobottia hämärälle maailmanpelastusorganisaatiolle, asuu 30-kympisen naishenkilön luona parin muun heebon kanssa jne jne"), mikä lienee syy miksi sarja on saannut EVA-kloonin haukkumanimen, mutta temaattisilta elementeiltään sarjat ovatkin kuitenkin aivan täysin erillaisia.

Mutta kyllä se Rahxephon ihan oma juttunsa kuitenkin on, mitään suoranaisia juonipisteitä se ei Evan kanssa kuitenkaan jaa kuin korkeintaan sillä suurimalla ideatasolla.

Se pitääkö Rahxephonista jos tykkäsi Evasta onkin sitten toinen juttu ;). Ja riippuu aika paljon siitä mistä osista EVAssa tasan tarkkaan piti, ja minkälaiset odotukset sarjaa kohtaan on sitä aloittaessa. Tuossa ehdottaisin että yrittää mennä sarjaan mahdollisimman avoimin mielin ja yrittää suhtautua siihen omana juttunaan ja unohtaa että sellainen sarja kuin Evangelion on olemassa.

Itse diggaan Rahxephonista EVaa huomattavasti enemmän. Teknisen puolen lisäksi (Kauniimpi, Sulavampi ja Nätimpi), sillä on fiksummat (ja vähemmän angstikkaat) hahmot, kunnollinen loppu ja näin yleisesti ottaen on vain paljon seksikkäämpi :D . Bonuksena vielä sillä ei ole biljoona+1 idioottifanipoikaa :p .

Jos heikkouksia pitää listata suhteessa Evaan niin Eva vetää kyllä pidemmän korren uskontomumbojumbossaan (no, johtuu varmaan osittain siitä ettei kovin moni nykyihminen ole kovin perehtynyt noihin Mayalaishömppiin), juonen taustatekijät jäivät jotekin pintaraapaisun asteelle ja päähahmoja lukuunottamatta hahmodraama ei ole ehkä aivan yhtä repivää ja samalla tasolla kuin EVAssa (toisaalta Eva:ssa nyt ei ole yhtään ainutta tervettä ihmistä niin siitä on myös helpompi repiä ns. hyvää shittiä ;-P)

Kokonaisuutena kuitenkin tuo on tasalaatuisempi kuin Eva (Ei Magma Drivereitä tai Jet Aloneja! Woo!), ja kohokohdissaan taas rutkasti parempi. Lisäksi diggaan itse paikoitellen kovasti sarjan ohjauksesta (esim. Jakso 11, joka muutenkin on yksi sarjan parhaimpia jaksoja) ja äänimaailman käytöstä.
片手で仲間を、もう片手で私を掴んでおけばいい

Sandalphon

Viesti Kirjoittaja Sandalphon » Ti Heinä 12, 2005 13:38

Muey kirjoitti:Kyllä niitä pintapuolisia yhtäläisyyksiä löytyy ("päähenkilö on angstiteini joka ohjaa jättirobottia hämärälle maailmanpelastusorganisaatiolle, asuu 30-kympisen naishenkilön luona parin muun heebon kanssa jne jne"), mikä lienee syy miksi sarja on saannut EVA-kloonin haukkumanimen, mutta temaattisilta elementeiltään sarjat ovatkin kuitenkin aivan täysin erillaisia.
Olisivat saaneet tehdä hieman erilailla nuo asumisjärjestelyt, sillä tuo on niin suora viittaus Evaan, että oikein hävettää. Ilman tuota "angstiteini kolmekymppisen naisen kämppiksenä" -juttua ja vastaavia tämä jotenkin saattaisi vaikuttaa minun silmissä (ja varmaan monen muunkin) itsenäisemmältä. Eihän ne enkelitkään ulkonäöltä noiden RahXephon juttujen kanssa täsmää. Se itse RahXephonkin (vai mikälie) muistuttaa enemmän jotain Digimonissa vilahtanutta systeemiä. Tosin en vielä ole tätä nähnyt, joten no can say.

Se pitääkö Rahxephonista jos tykkäsi Evasta onkin sitten toinen juttu ;). Ja riippuu aika paljon siitä mistä osista EVAssa tasan tarkkaan piti, ja minkälaiset odotukset sarjaa kohtaan on sitä aloittaessa. Tuossa ehdottaisin että yrittää mennä sarjaan mahdollisimman avoimin mielin ja yrittää suhtautua siihen omana juttunaan ja unohtaa että sellainen sarja kuin Evangelion on olemassa.
Avoimin mielin tuota ajattelinkin katsoa, mutta olen varma, että ähkäisen aina Eva-yhtäläisyyden nähdessäni ;) Evassa pidin juuri siitä mysteerisyydestä, brutaaliudesta, angstisuudesta ja outoudesta. Loppua on niin mukava pähkäillä itse ja jonkun jutun, kun keksii tulee siitä "voittajafiilis". Toki tämä ei tarkoita sitä, ettenkö tästä pitäisi. Päinvastoin en kaipaa enää tällä hetkellä lisää pähkäilyä, kun Evassa ja Lainissa (ja Mulholland Drivessä) sitä vieläkin riittää...
Itse diggaan Rahxephonista EVaa huomattavasti enemmän. Teknisen puolen lisäksi (Kauniimpi, Sulavampi ja Nätimpi), sillä on fiksummat (ja vähemmän angstikkaat) hahmot, kunnollinen loppu ja näin yleisesti ottaen on vain paljon seksikkäämpi :D . Bonuksena vielä sillä ei ole biljoona+1 idioottifanipoikaa :p .
Onko tämä yhtä painostava ja synkkä, kuin Eva ja löytyykö verta. Verta pitää Mechoista lentää, ei mitää öljyä, tai avaruus-smegmaa :twisted: Tuovottavasti et tuolla fanipojalla mitenkään viitannut minuun :wink:
(toisaalta Eva:ssa nyt ei ole yhtään ainutta tervettä ihmistä niin siitä on myös helpompi repiä ns. hyvää shittiä ;-P)
Kaji on kuitenkin aika terve. Ja Maya + muut moderaattorit Nervissä... Misatolla ja Ritsukollakaan ei nyt mitään suurempia mielenterveysongelmia ole (Ritsukon yritys EoE:ssa oli jotenkin hyväksyttävää).
Kokonaisuutena kuitenkin tuo on tasalaatuisempi kuin Eva (Ei Magma Drivereitä tai Jet Aloneja! Woo!), ja kohokohdissaan taas rutkasti parempi.
Jet Alone helvettiin, mutta Magma Diver kunniaan! \o/
"Jos Helvetti on täynnä Saatana joutuu seisomaan..." -Yup

Acolyte

Viesti Kirjoittaja Acolyte » Ti Heinä 12, 2005 15:05

Sandalphon kirjoitti:
Muey kirjoitti:Kyllä niitä pintapuolisia yhtäläisyyksiä löytyy ("päähenkilö on angstiteini joka ohjaa jättirobottia hämärälle maailmanpelastusorganisaatiolle, asuu 30-kympisen naishenkilön luona parin muun heebon kanssa jne jne *snip*
Olisivat saaneet tehdä hieman erilailla nuo asumisjärjestelyt, sillä tuo on niin suora viittaus Evaan, että oikein hävettää. Ilman tuota "angstiteini kolmekymppisen naisen kämppiksenä" -juttua ja vastaavia tämä jotenkin saattaisi vaikuttaa minun silmissä (ja varmaan monen muunkin) itsenäisemmältä
Pistetään koko juttu spoilervärillä:

Tuota en edes tullut ajatelleeksi. Enemmän minua vaivasi jakso jossa yksi mu-kalainen (eheheh) leijuu kuunvalossa korkealla ja olesekelee vain siellä. Sitten tulee päähenkilö ja pamauttaa siltä ilmat pihalle pitkän kantomatkan jytkytykillä. Tai sitten se että jälleen on massatuotettuja aseita jotka on rakennettu vihollismongstereiden ympärille. On suuri monikansallinen koalitio joka käyttää jotain uskonnollisteemaa (tälläkertaa lainaten brittiläisen Churchwardin kirjoituksia Mu-kansasta joka asui muinoin kadonneella saarella tyynellämerellä ja heidän uskomuksiaan maailman luomisesta) taistelee ilkeitä muukalaisia vastaan käyttäen aseenaan arvelluttavan epästabiilia jättiläisolentoa, jota vain ja ainoastaan yksi teinipoika pystyy ohjastamaan. Tietenkin myös mongstereiden tunnistamiseen tarvitaan jotain erikoista tunnistusmetodia. Siinä missä NGE:ssä oli sininen veri, on Raksussa aaria. Puhumattakaan siitä että Terraa rahoittaa mystinen Bähbem-organisaatio tai että Terraa itseään johtaa hiljainen, engimaattinen ja jossain määrin pelottava komentaja jonka harteita painaa suuri tragedia...
Tuskinpa tarvitsee enää jatkaa.

Toki osa voi olla puhdasta sattumaa jne. Mutta moni tuntuu jopa harkitusti kopioidulta. Mutta ei se silti sarjan nautittavuutta paljon heikennä, sillä Rahxephon sisältää niin paljon hienoja hetkiä ja mahtavia hahmoja. Puhumattakaan näyttävistä taisteluista. Hahmodesign on myös ensiluokkaista. :)
"It's a morally corrupt hypocrisy fuckfest of a world we live in" CorvusCorax

Muey

Viesti Kirjoittaja Muey » Ti Heinä 12, 2005 15:27

Sandalphon kirjoitti: Avoimin mielin tuota ajattelinkin katsoa, mutta olen varma, että ähkäisen aina Eva-yhtäläisyyden nähdessäni ;) Evassa pidin juuri siitä mysteerisyydestä, brutaaliudesta, angstisuudesta ja outoudesta.
Rahxephon taitaa olla paikoitellen evaa paljon.... Abstraktimpi. Tyylitellympi, mahdollisesti. Itse tykkään, mutta kaikki aivan selvästi eivät.
Angstia on roimasti vähemmän, osittain (syynä tai seurauksena) myös siitä että päähenkilön ikään on lisätty ne kriittisimmät kolme vuotta. Kyllä sitä angstia löytyy, mutta vastaavasti sitä löytyy myös selkärankaa ja asioiden ymmärtämistä/hyväksymistä paljon enemmän.

Onko tämä yhtä painostava ja synkkä, kuin Eva ja löytyykö verta.
Rahxephon on Evaa huomattavasti valoisampi. Kyllä siinäkin särkyneitä ihmisiä ja surkeita ihmiskohtaloita löytyy, mutta jo temaattisista eroista johtuen se on pakostakin kokonaisuudessaan huomattavasti, no... positiivisempi ja 'miellyttävämpi' kokemus(kun en nyt paremminkaan pysty kuvailemaan menemättä spoilereiden puolelle)?

Verta ei Mechoista löydy. Mutta verta kyllä käytetään sarjan juonen kuljettamisessa, toisin luultavasti ihan erillaisessa merkityksessä kuin odotat.
Kaji on kuitenkin aika terve. Ja Maya + muut moderaattorit Nervissä... Misatolla ja Ritsukollakaan ei nyt mitään suurempia mielenterveysongelmia ole (Ritsukon yritys EoE:ssa oli jotenkin hyväksyttävää).
Kajiin ja operaattoreihin ne taitavat jäädäkkin :P. Misato nyt kuitenkin kantaa isäsuhdettaan hartioillaan mikä peilautuu läpi sarjan, ja Ritsukolla on pahemman luokan ongelma ja alemmuuskompleksi vanhaa äitirouvaansa kohtaan... =P

Acolyte kirjoitti:Pistetään koko juttu spoilervärillä:
Siinähän nuo aika pitkälti tulivatkin (ja spoilereitahan siinä toisaan oli).
Sattumaahan se voi olla, mutta kyllä minä ainakin uskon että tekijät ovat olleet tietoisia valinnoistaan. Voinee varmaan myös sanoa että ilman Evangelion Rahxephonia ei olisi olmessa, tai jos olisi, niin se olisi hyvin, hyvin erillainen sarja kuin nyt.

Ja silti ne ovat sisimmältään nin erillaisa :wink: .
Acolyte kirjoitti:Hahmodesign on myös ensiluokkaista.
Yamada= :oops: :oops:.
Kuten sanoin, Rahxephon on kyllä ulkonäöllisesti eräs seksikäimpiä sarjoja koskaan (poislukien ehkä itse mechadesignit). Eikä tämä ole pelkästään suora viittaus sarjan naishahmoihin :D .
片手で仲間を、もう片手で私を掴んでおけばいい

Acolyte

Viesti Kirjoittaja Acolyte » Ke Heinä 13, 2005 11:24

Muey kirjoitti:Yamada= :oops: :oops:.
Kuten sanoin, Rahxephon on kyllä ulkonäöllisesti eräs seksikäimpiä sarjoja koskaan (poislukien ehkä itse mechadesignit). Eikä tämä ole pelkästään suora viittaus sarjan naishahmoihin :D .
Äläs nyt. Mechadesignithan tuntuvat oikein tihkuvan seksiä... No ainakin naisellisia muotoja jos ei muuta. :lol: Onko ne sitten hienoja on jokaisen itse pääteltävä mielessään. Itse pidin joistain ja osa taas oli melko kauheita, mutta omaperäisyyttä niissä ainakin oli. Lukuunottamatta toki muutamaa ink. itse Raksu (joka on kuin suora klooni Raideenistä modernimmalla ulkoasulla)

Muey

Viesti Kirjoittaja Muey » Ke Heinä 13, 2005 22:09

Olisi ehkä pitänyt spesifiseerata että diggaan kyllä sarjan normaaleista Mechadesignista (lentokoneet, Tukialus, jne muut vastaavat normaalit vempeleet), mutta itse Mechat/Dolemit eivät taas ole onnistuneet aivan vastaavalla tasolla. Mutta kyllä siellä muutama valopilkkukin löytyy, kuten jo tuli ilmettyä :D.

Itse nimikkomecha sitten on... jaa no. Joo. Olisi ehkä parempi ilman sitä Gundam-väritystä :P.
片手で仲間を、もう片手で私を掴んでおけばいい

Lunael

Viesti Kirjoittaja Lunael » To Heinä 21, 2005 22:16

Vähän lisäinfoa tuosta boksista:

Kyseessä siis ei ole normaali seitsemän DVD-levyn levyinen boksi, vaan kaikki levyt ovat noin 3-4 millin paksuisissa thinpak-koteloissa. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä että boksi vie hyllyssä tilaa miellyttävän vähän, mutta esimerkiksi mitään kansilehtiöitä koteloissa ei ole.

Pidän thinpak-toteutusta aikalailla positiivisena juttuna. Irtolevyt edelleen normaalissa DVD-koossa, mutta näissä bokseissa saisi thinpak-toteutus yleistyä.

-Juha

whispering

Viesti Kirjoittaja whispering » To Heinä 21, 2005 22:28

Lunael kirjoitti:mutta näissä bokseissa saisi thinpak-toteutus yleistyä.
Näin onkin. Ite ainakin odottelen Mahoromaticin ja Azumanga Daiohin "complete collection" thinpak boksien julkasua. Full Metal Panic sarjasta on kans samanlainen "kevyt setti" kokoelmissa :)

Muutenkin oon huomannu että tän vuoden aikana julkastaan ainakin toistakymmentä "kevyttä settiä". Mun mielestä nää on ainakin hyvä juttu. Säästää paljon hyllytilaa :) ...ja kun kuitenkin on niin paljon levyjä joissa "lehtiö" tila on käytetty pelkästään kohtausvalikolle tai mainoksille, on vaikea nähdä tätä nykyistä trendiä minään muuna kuin hyvänä asiana.

Tuolta löytyy artikkeli noista:
http://www.animeondvd.com/specials/articles/cb023.php
Your just jealous because the voices talk to me.

Acolyte

Viesti Kirjoittaja Acolyte » Pe Heinä 22, 2005 09:05

Suosittelen välttämään ko. thinpak painosta jos siinä ei tule mukana booklettejä ollenkaan. Nimittäin jos täysin ummikkona sarjaan sukellat saattaa osa tarinasta jäädä pimentoon. Suosittelen kovasti tutustumista booklettejen lisäinfoon. Sieltä irtoaa paljon mielenkiintoista taustatietoa.

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » Ti Heinä 26, 2005 17:25

Muey kirjoitti: Bonuksena vielä sillä ei ole biljoona+1 idioottifanipoikaa :p .
Odottakaa vuosikymmen, ja sitten tutkailkaa, mitä pas'haa toisen polven animenkatselijat ovat kirjoittaneet nettiin...
Kajiin ja operaattoreihin ne taitavat jäädäkkin Razz. Misato nyt kuitenkin kantaa isäsuhdettaan hartioillaan mikä peilautuu läpi sarjan, ja Ritsukolla on pahemman luokan ongelma ja alemmuuskompleksi vanhaa äitirouvaansa kohtaan... =P
Hey man, they'r saving the fucking WORLD! They'r NOT suppose to be normal to do things like that! :P

Ja sitten asiaan...

Paljon positiivistä olen RahXephonista kuullut, ja kieltämättä se voisi olla mielenkiintoinen ja nautittava sarja, jos tälläinen Eva-fanipoika pystyy kopioinnin unohtamaan. Mene ja tiedä, eihän se välttämättä ole huono asia :) Pitäisi ehkä hankkia jostain( :roll: ) muutama jakso, ja testata, iskeekö minuun...
I just watched dream that I never awaked. And of course it has to be nightmare...

heinz

Viesti Kirjoittaja heinz » Ke Heinä 27, 2005 12:40

RahXephon on, kuten "esikuvansa" NGE, kova jakamaan kansaa kahtia. Joko se on sitä mitä NGE:n olisi pitänyt olla tai sitten se on pelkkä kopio. Itselleni sarja oli tervetullut lisä NGE:n jälkeen, vähän miehekkäämpi päähenkilö, selvempi juoni ja muutenkin iloisempi tunnelma, Yoko Kannon musiikkeja unohtamatta (Tosin henk.koht. mielipide on että Shiroh Sagisun NGE-tekeleet > kaikki muu, mutta sellaista ei ole toiste tulossa joten odotuksia on pakko alentaa). RahXephon on siitä hyvä että se tarjoaa NGE:n faneille lisää samaa, toimii varmasti mutta se tarjoaa myös monelle niistä jotka eivät NGE:stä pitäneet sitä mitä he alunperin odottivat, kevyttä mechamättöä ainutlaatuisella juonella. RX on hyvä sarja mutta ei mitenkään ainutlaatuinen, en pysty edes vertaamaan sitä NGE:hen. Omassa mielessäni RX on todella hyvä mutta ohimenevä perus mechasarja kun taas NGE on se mestariteos, kuolematon klassikko :)

Acolyte

Viesti Kirjoittaja Acolyte » To Heinä 28, 2005 09:25

Tarkennetaanpa hieman: Yoko Kanno lainasi taitojaan vain alkutunnarin verran. Loput Ichiko Hashimoton käsialaa, joka myös lainasi äänensä Maya Kaminalle sekä laulaa paksulla engrishillä lopputunnarin englanninkielisen version 8)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Arvostelut”