Vocaloid

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Tuiksu

Re: Vocaloid

Viesti Kirjoittaja Tuiksu » Pe Kesä 08, 2012 00:57

Itse kuuntelen vocaloidia ja cossailen myös~
Eniten kuuntelen näitä ns. alkuperäisiä vocaloideja meiko, kaito, rin, len, gumi, luka, miku yms.
Utauloidistakin kuuntelen ja cossaan erityisesti rakastan Tei Sukonen ääntä (kunhan sitä on käytetty hyvin). Yleensä kuuntelen en niin suosittuja biisejä mutta kyllä niitä joitain tulee kuunneltua. Biisejä joista pidän ovat Rolling girl, Melt Down, Karakuri Burst Imitation black, iNSaNiTY, Hello/how are you, Himitsu keitatsu, Hirari Hirari, Chaos maid ja paljon muitakin mutta en nyt jaksa listata niitä sillä niitä tulisi listattua jotain 200 kappaletta~

Uusista vocaloideista en oikein kuuntele mutta pakko myöntää että IA;n ääneen ihastuin.

Shinzu

Viesti Kirjoittaja Shinzu » Ma Heinä 16, 2012 23:15

Itse olen kuunnellut Vocaloidia muutaman vuoden. Muistaakseni kiinnostuin Vocaloideista ystäväni näytettyä minulle Youtubesta muutaman kappaleen. Sitten aloin etsimään niitä itse.

Vocaloid on taas yksi niistä lukuisista asioista, joista osa pitää, osa ei.

Itseäni ei haittaa, vaikka laulu ei välillä kuulostaisi kovinkaan aidolta. Joihinkin kappaleisiin se oikeastaan sopii hyvin.

Suosikki-Vocaloidejani ovat:
Megpoid Gumi Pidän todella paljon Gumin herkästä äänestä. Mielestäni hän myös kuulostaa melko paljon aidolta ihmiseltä.
Kagamine Rin/Len Äh, en osaa perustella. No, heillä on hyviä kappaleita, eikä äänestäkään paljoakaan moittimista löydy. Välillä tosin on häiritsevää, koska varsinkin Rinin äänestä saa todella järkyttävän kuuloista.
Hatsune Miku Pidän Mikusta enimmäkseen sen takia, että hänellä on useita aivan ihania kappaleita. Mikun Dark Append-versio on myös ihana. Sama hankaluus pätee kuin Kagaminen kaksosiinkin: Äänestä on mahdollisuus tehdä aivan kamalan kuuloinen.
Megurine Luka Lukalta en ole löytänyt kovinkaan paljon mieleisiäni kappaleita. Se on harmi, sillä myös Lukalla on hieno ääni, jota kuuntelisin mieluusti enemmänkin.

Pidän myös Yowane Hakusta (vaikka ei Vocaloid olekaan). Lisäksi SeeU kiinnostaisi myös, mutta odotellaan ensin lisää kappaleita.

Näin ohi mennen tässä nyt mainitsenkin cosplayanneeni Hatsune Mikua.

Vocaloid-ohjelmaa en ole kokeillut, koska hinnaltaan se on melko kallis. Utauloid on ilmeisesti ilmainen, joten sen voisin tässä jokunen päivä ladata ja hieman testailla, mitä saisin sillä aikaiseksi.

Niin ja vielä suosikkikappaleistani:
Tykkään vähän herkemmistä ja surullisista kappaleista, mutta myös sähkökitara on ihanaa kuultavaa siellä joukossa. Enempää selittelemättä voisin nyt mainita tämän hetkisistä suosikkikappaleistani muutaman satunnaisessa järjestyksessä:
Hatsune Miku Dark Append: Hirari, Hirari
Hatsune Miku: Rolling Girl
Hatsune Miku: Shinigatari
Megpoid Gumi: Mozaik Role
Hatsune Miku: Everwhite
Kagamine Rin (& Len): Kokoro
Kagamine Rin: Meltdown
Megpoid Gumi: Aitai
ja sitten on tietysti Bad Apple!! Touhou Projectista varsinkin Gumin laulamana.

Tietysti on toki muitakin, mutta niitä kaikkia en nyt jaksa alkaa kirjoittamaan tähän.

U.N.Owen

Viesti Kirjoittaja U.N.Owen » La Heinä 21, 2012 18:33

Rakastan Vocaloideja.
Lempparini ovat Gakupo, Kaito ja Meiko. Kuuntelen myös paljon Riniä ja Leniä ja Mikua, eli ns. alkuperäisiä.
Uusia Vocaloideja en ole pahemmin kuunnellut, appendeja satunnaisesti.

Lempi kappaleitani ovat melkein kaikki mothy:n kappaleet (esim. Servant of evil, Moonlit Bear). Monessa niistä on ihanat tarinat. :D Muita ovat esim: Matryoska, Karakuri Burst, Synchronity.

Olen cossannutkin Vocaloideja pari kertaa.
Itse ohjelmaa en ole kokeillut, haluasin, mutta ne ovat kalliita.

Haatoresu

Viesti Kirjoittaja Haatoresu » La Heinä 21, 2012 18:51

U.N.Owen kirjoitti:Rakastan Vocaloideja.
Lempparini ovat Gakupo, Kaito ja Meiko. Kuuntelen myös paljon Riniä ja Leniä ja Mikua, eli ns. alkuperäisiä.

Itse ohjelmaa en ole kokeillut, haluasin, mutta ne ovat kalliita.
Miku & kaksoset ovat Vocaloid 2 :sen alkuperäiskamaa :>
Jos vielä syvemmin haluat tutustua ensimmäisiin Vocaloideihin (lukuun ottamatta Meikoa ja Kaitoa), niin googletappas nimet:
Leon, Lola ja Miriam.
Kannattaa tutustua UTAU - ohjelmaan. Se on Vocaloid -ohjelman kaltainen, mutta ilmainen.
Googlettamalla tästäkin löytyy lisää tietoja :3

Aoki

Viesti Kirjoittaja Aoki » Pe Syys 14, 2012 03:01

Hienoa kun tällainen threadi löytyy suomenkielisiltä forumeilta. Vocaloidille pitäisi olla omat suomenkieliset forumit :roll:

" Hatsune Miku is a rising star in Japan and abroad, and is also a singing hologram created by Crypton Media using Yamaha's Vocaloid voice synthesizer. "

Vocaloidista sen verran, että näitä muita kommentteja lukiessa törmää järkyttävään ennakkoluuloon, "roskamusaa" ja muita samantapaisia, erittäin loukkaavia kommentteja lentelee ainakin pari sivua takanapäin. Tällaisten kommenttien kirjoittajat eivät todennäköisesti tiedä vocaloidista mitään, ja siksi tämä virhe on anteeksiannettava. Ennakkoluulo on vahva meissä vajavaisissa ihmisissä.

Jatkan itseni suhteesta Vocaloidiin. Olen kuunnellut sitä vähän alle vuoden, ja voin sanoa olevani "hardcore" -kuuntelija Vocaloidin suhteen, sillä Vocaloid on 99% kuuntelemastani musiikista. Jos pitäisi mainita jokin hyvä kappale, listassa olisi monta tuhatta kappaletta. Suosikkigenrejäni Vocaloidin sisällä ovat Trance ja rauhallisempi tyyli, esimerkkinä tästä (rvsDkPVR4u0).

Nykyajan massatuotantomusiikki ei ole mitään vocaloidiin verrattuna. Vocaloid-kappaleissa esiin tuleva sisältö ja SANOMA on käsittämättömän hienoa. Jopa pelkät laulun sanat saavat joskus posket kostumaan, ja kaunis melodia tuhoaa arjen mukana tulevat rasitteet, ja olo on joskus kuin mitään muuta ei olisi olemassa.

Uskon, että tulevaisuudessa Vocaloid tulee olemaan entistä vahvemmin esillä myös oikeassa maailmassa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Vocaloid-faneja on yli 5 miljoonaa. Harmikseni Suomesta en tunne yhtään Vocaloidin kuuntelijaa. En yhtään.

Minun ei onneksi tässä tarvitse alkaa ottamaan kantaa Vocaloidin suhteesta Animeen, koska teistä kenelläkään selvästi täällä forumeilla ei ole mitään animea vastaan. Yleensä vocaloidista puhuttaessa negatiivinen mielipide kohdistuu ensisijaisesti hahmoihin, jotka ovat kuin suoraan animesta. Vocaloid ei siis liity Animeen millään lailla. Mutta täällä asia on toisin, negatiivinen mielipide johtuu näköjään siitä, että Vocaloid on "robottimusiikkia" tai jotain.. Tämä roboottisuus ei tee siitä huonoa, päinvastoin. Vaikka tätä ihastuttavaa laulajaa ( Hatsune Miku ) en pääse koskaan tapaamaan, on silti hän olemassa. Hän on olemassa jokaisessa säveltäjässä, jokaisessa joka vaikuttaa hänen persoonaansa musiikin kautta, tuottamalla kaunista, surullista ja joskus jopa tuskallista musiikkia.

Henkilökohtaisesti en pidä siitä, että Vocaloidia informoidaan julkisesti, tai muuten vain, koska se lisää sellaisten "vihaavien" ihmisten määrää. Aina kun Vocaloid on arvostelun ja negatiivisen palautteen kohteena, se on aina minulle kova isku. Itselleni Vocaloid on muodostunut sen verran tärkeäksi asiaksi, että en kestä minkäänlaista Vocaloidin "vihaamista".

Kuitenkin tämän kirjoitin siitä syystä, että saisin purettua ajatuksia minulle tärkeästä asiasta. Olisi kiva puhua Vocaloidista suomen kielellä (jota sentään kunnolla osaan). Ehkä jollekkin tämä viesti on kivaa luettavaa, toiselle taas tämä saattaa olla erittäin ärsyttävää luettavaa. Pahoittelen, jos asia on kuin jälkimmäisessä tapauksessa.

Kuitenkin, jokainen näkee ja tuntee omalla tavallaan. En voi väittää, että Vocaloid olisi parasta musiikkia. Sen sijaan väitän, että se on parasta musiikkia, minkä tiedän. Ja tässä tiedossa haluan pysyä.

http://www.youtube.com/watch?v=PqJNc9KVIZE
Viimeksi muokannut Aoki, Ma Syys 17, 2012 02:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Japrno

Viesti Kirjoittaja Japrno » Pe Syys 14, 2012 16:36

Jezuli kiitti tosta linkistä. : ) Aloin popittaa tota toosi lujaa ku se on niin kiva biisi. Ja laitoin vielä volumee lisää ku huomasin että tilille oli tullu palkkaa. : D

Ite kuunnellu Vocaloidia nyt varmaan pari vuotta ja tykkään tosi paljon ja kuuntelen lähes päivittäin. Olin just viime viikonloppuna Kaitona Traconissa pyörimässä Mikun kanssa ja oli tosi paras viikonloppu!

Mutta juu, varmaan siksi tykkään Vocaloidista kun ennen kun sain tietää siitä niin minulla ei ollut vielä oikeastaan minkäänlaista musiikkimakua kun en musiikkia kuunnellut, paitsi tykkäsin kuunnella Nintendon vanhoja hienoja musiikkeja ja tykkään edelleenkin, koska nostalgia. : ) Kun kuuntelin pari biisiä youtubesta niin päätin kuunnella vähän lisää ja siitä se sitten lähti.

Lempihahmo on varmasti Miku, koska Mikun ääneen oma korva tottunut eniten ja ensimmäiset Vocaloid biisit mitkä kuulin oli Mikulta ja ihan ensimmäinen biisi oli Melt. Aluksi Rinin ja Lenin biisit kuulosti enemmänkin ärsyttävältä, mutta häidänkin ääniin tottuu. Varsinkin sen jälkeen kun kuulin Rinin Meltdown biisin niin olen tykännyt hänenkin äänestään. Lukaltakin löytyy paljon hienoja biisejä, mutta nyt ei tule niitten nimiä mieleen...

Suika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suika » Su Syys 16, 2012 15:25

Itse olen kuunnellut Vocaloideja n. parisen vuotta, ja heti niistä ensi hetkistä asti olin koukussa. Rakastin vocaloidien laulujen lyriikoita, joiden takaa paljastuu aina toinen toistaan hienompia/koskettavimpia tarinoita, mitä tapaa harvemmin 'nykymusiikissa'. Myös vocaloidien ulkonäkö miellytti silmää.
Ensimmäinen vocaloid kappaleeni, jonka kuulin taisi olla Len Kagaminen World is Mine versio, jossa hän siis laulaa Rinille. Näin minä ainakin muistelisin, mutta voi toki olla että joku Mikun tunnetuimmista kappaleista oli se ensimmäinen. Tarkin ensimmäinen muistikuva vocaloideista koskee kuitenkin tuota kyseistä Lenin kappaletta. Muistan kuinka aluksi robottinen ääni kuulosti, kummalliselta, mutta nykyään en edes huomaa sitä.
Lempi vocaloidini taitaapi juuri olla se Miku. Tytön ääni ja ulkonäkö mielyttää eniten silmään. Heti sen jälkeen tulevat Len ja Luka. Rinin muutamat kappaleet ovat mieleeni, kuten Sigh ja se kuuluisa Meltdown. Monilta vocaloideilta minulla on vain yksi kappale josta pidän. Kaiton kohdalla asia on juuri näin, sillä rakastan syvästi hänen kappalettaan nimeltä Cantarella, mutta muita hyviä häneltä sitten Saihaten lisäksi ole löytänytkään. Kaiton äänestä kun saa helposti "laulan nenä tukossa" -äänen. Lempikappaleita löytyy hurjasti, joten niitä nyt en ala luettelemaan, mutta Miku juliste ja pehmo löytyy omasta huoneesta. Myös Leninä ja Mikuna on tullut Cosplay:attua. Luulempa että vocaloidit tulevat säilymään hyvinkin pitkään sydämmessäni.
"Don't make people into heroes, John.
Heroes don't exist, and if they did I wouldn't be one of them."

Haatoresu

Viesti Kirjoittaja Haatoresu » Ma Syys 17, 2012 20:15

Jezuli kirjoitti:Vocaloidille pitäisi olla omat suomenkieliset forumit :roll:

Nykyajan massatuotantomusiikki ei ole mitään vocaloidiin verrattuna. Vocaloid-kappaleissa esiin tuleva sisältö ja SANOMA on käsittämättömän hienoa.

Harmikseni Suomesta en tunne yhtään Vocaloidin kuuntelijaa. En yhtään.
Tykkäsin paljon viestistäsi, poimin kuitenkin vain ne asiat joihin olen kommentoimassa itse :3

a) Ainahan asialle voi tehdä jotain. Nykyään foorumin teko on niin helppoa, että miksei sitä voisi ryhtyä tuumasta toimeen?

b) Olet oikeassa. En tiedä kauhean montaa nykypäivän artistia jotka laulaisivat samanlaisista aiheista (esim. Kokoro , Romeo & Cinderella, PoPiPo, Servant of Evil) kuin Vocaloidit o.o Löytyyhän tietysti niistä hieman erikoisimmastakin Vocaloid-biiseistä aiheita, joita on käsitelty myös massamusiikissa, mutta tässä vaiheessa Vocaloid voittaa minut puolelleen siinä, että miten aihetta on käsitelty biisissä.

c) Sait ainakin todisteita siitä, että meitä faneja on olemassa. Emme ole suinkaan kuolleet sukupuuttoon.

Aoki

Viesti Kirjoittaja Aoki » Ma Syys 17, 2012 20:39

Haatoresu kirjoitti:
Jezuli kirjoitti:Vocaloidille pitäisi olla omat suomenkieliset forumit :roll:

Nykyajan massatuotantomusiikki ei ole mitään vocaloidiin verrattuna. Vocaloid-kappaleissa esiin tuleva sisältö ja SANOMA on käsittämättömän hienoa.

Harmikseni Suomesta en tunne yhtään Vocaloidin kuuntelijaa. En yhtään.
Tykkäsin paljon viestistäsi, poimin kuitenkin vain ne asiat joihin olen kommentoimassa itse :3

a) Ainahan asialle voi tehdä jotain. Nykyään foorumin teko on niin helppoa, että miksei sitä voisi ryhtyä tuumasta toimeen?

b) Olet oikeassa. En tiedä kauhean montaa nykypäivän artistia jotka laulaisivat samanlaisista aiheista (esim. Kokoro , Romeo & Cinderella, PoPiPo, Servant of Evil) kuin Vocaloidit o.o Löytyyhän tietysti niistä hieman erikoisimmastakin Vocaloid-biiseistä aiheita, joita on käsitelty myös massamusiikissa, mutta tässä vaiheessa Vocaloid voittaa minut puolelleen siinä, että miten aihetta on käsitelty biisissä.

c) Sait ainakin todisteita siitä, että meitä faneja on olemassa. Emme ole suinkaan kuolleet sukupuuttoon.
A) Itse olen viellä sen verran "uusi" (1v) Vocaloidin kuuntelija, että en tunne olevani kykenevä tällaisen perustamiseen.. Ei kai se kyllä kovin vaikeaa olisi esim. phpBB:n avulla. Mutta jos sivua ei ala näkyä niin pitää laittaa tämä idea korvan taakse :wink:

C) Kyllähän minä internetin puolelta useampiakin "tunnen", mutta tarkoitin lähinnä sitä oikeaa elämää : )

bottlemiku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bottlemiku » Pe Syys 21, 2012 19:02

Vocaloid foorumia etsitte? Vastaan hakuunne :
foorumille

Sacchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sacchan » La Syys 22, 2012 11:51

Itse olen oikeastaan Vocaloideja siitä asti kun olen mangasta ja animesta kiinnostunut, mutta reilu kuukausi sitten aloin tutustua vocaloideihin paremmin ja nykyjään voisi sanoa että fanitan niitä :3

Omiin suosikeihin voisi listata alkuperäisistä ainakin Megpoid Gumin ja Kagaminen kaksoset (erityisesti Len) Mikuakin kuuntelen, mutta en sen erityisemmin pidä, ihan hyviä kappaleita silti :DD Ja Kamui Gakupostakin pidän, Fly me to the moon-demo on yksi suosikeistani. (jos Gakupo tähän listaan vain kuuluu, eikös Vocaloid 2:sta ole jos oikein muistan..?)

Vocaloid 3:n puolelta kuuntelen aika paljon Yuzuki Yukaria ja Oliveria (se, miksi Oliverista oikein pidän on itsellänikin jäänyt hämärän peittoon...) Vaikka ovat nuo kolmoset vähän menneet liukuhihnatuotannon puolelle omasta mielestäni niin kyllä niitä silti kuuntelen..

Suosikkibiisejä: Matryoshka, Magnet, Shinigatari, Rolling Girl, Butterfly on your right shoulder, Meltdown, Bad End Night, Eraser, Hello/How are you ja monet muut.

En ole vielä Vocaloidista cossanut, mutta ajatuksissa olisi cossata Matryoshkasta GUMIa ja ehkäpä joskus Oliveria tai Yuzuki Yukaria :3

Fujiapple

Viesti Kirjoittaja Fujiapple » La Syys 22, 2012 12:38

Itse olen löytänyt Vocaloidin ehkä sellaiset puoli vuotta sitten. Tykästyin eniten Lenin ja Gumin ääniin, ja ne ovat minun lemppareita. Myös Rin on ihan kiva, mutta Mikusta ja Kaitosta en niinkään välitä.
Lempparibiisejäni on ehdottomasti Romeo&Cinderella ja Trick and Treat.
Tarkoituksena olisi joskus tehdä Gumin asu Ah! It's a wonderful Cat Life-videosta :)
Oopperasta saapuu pakkoruotsia puhuva natsi - Rauno Repomies

SAPULI-DONO
Internetin supersankari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SAPULI-DONO » La Syys 22, 2012 13:52

Jezuli kirjoitti:Nykyajan massatuotantomusiikki ei ole mitään vocaloidiin verrattuna. Vocaloid-kappaleissa esiin tuleva sisältö ja SANOMA on käsittämättömän hienoa. Jopa pelkät laulun sanat saavat joskus posket kostumaan, ja kaunis melodia tuhoaa arjen mukana tulevat rasitteet, ja olo on joskus kuin mitään muuta ei olisi olemassa.
creeeepy :mrgreen:

ekaks: vocaloidimusa on ihan yhtä massatuotettuu ku muuki musa. pelkästään original biisei jois on käytetty mikuu on nikossa yli 42 tuhatta. ei tää oo ollu mitään underground kamaa moneen moneen vuoteen.

toiseks: mua hämmentää toi yleistys. vocaloidibiisien ainoa yhteinen tekijä sen lisäks et ne on musaa on se että niissä on käytetty vocaloid äänisyntikoita. ei vocabiisis oo automaattisesti sen enempää sisältöä tai sanomaa ku muussakaan musas ja on tosi outoa väittää et on.

kolmanneks: sisältö ja sanoma ja kaunis melodia ja laulun sanat, noi on kaikki sen biisin tehneen ARTISTIN aikaansannosta :mrgreen: vocaloidiäänet ei kuulu noihin yhtään mitenkään, fanittakaa niitä biisin tehneitä IHMISIÄ mieluummin. kai toiki osittain johtuu siitä et youtubeen usein vaan viskataan nikodougan biisit mainitsematta artistia tai muuta ollenkaan. nikotoukassa kun avaa videon niin artistin nimi näkyy heti biisin nimen vieressä ja sen alapuolella hepun kommentit ja linkkejä sen muihin biiseihin ja mitä lie. varmaan youtube-ihmiset vaan luulee että ne biisit säveltää itsensä ja miku laulaa siihen päälle ku klikkaat jotain nappia vocaloidisoftas :mrgreen:

btw viime aikojen hyviä vökälöidibiisejä:
永遠に幸せになる方法、見つけました。utataP:ltä
dat twist

いーあるふぁんくらぶ mikitoP:ltä
hai hai chaina

Aoki

Viesti Kirjoittaja Aoki » La Syys 22, 2012 19:23

Kiitokset SouAisulle ! :]

Ja SAPULI-DONO:lle anteeksipyyntö yleistämisestä. Oli väärin sanoa, että kaikissa vocaloidissa on sisältöä (Olen törmännyt myös huonoon vocaloidiin). Tiedän hyvin, että artistit ovat niitä, jotka musiikin ovat tehneet. Onhan tämä vocaloid erittäin tunnettua esimerkiksi Japanissa, mutta itse en ole tähän oikeassa elämässä törmännyt. Mielipiteeni pohjautuu kaveriporukasta, jonka musiikkimaku on tällaista :

http://www.youtube.com/watch?v=z5W7DVFKrcs

"Put your hands up" yms.. u know ;D

Siksipä Vocaloid ei minulle ole "mainstream" -musaa.

Yleensä myös suomalaista musiikkiakin kuulee kaveriporukassa, poppia ja räppiä yms, mutta niitä en ala nyt arvostelemaan.

Vocaloidin sisällöllisyydestä olen saanut kuvan tekstejä lukemalla, ja ne biisit jotka ovat vähemmän tunnettuja, eivät yleensä ole samanlaisia. On totta, että on väärin asettaa vocaloid mihinkään kategoriaan, esimerkiksi vocaloid ei aina ole japanilaista, se ei aina ole poppia, heviä tai teknoa, se ei aina ole surullista/iloista, eikä se aina ole hyvänkuuloista. Mutta suurin osa on.

Btw, linkit jotka laitoit löytyvät kummatkin soittolistastani :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”