Paras anime-elokuva ikuna?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Spiralmind
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spiralmind » Pe Loka 22, 2004 09:49

Baka-Maca kirjoitti:Ihme kyllä, minuun ei ole oikein nuo Miyazakin leffat ole uponneet (Mononokea lukuun ottamatta) juuri millään lailla. Sanoisin että olen hieman traagisemman animen ystävä, joten listani kärkeen nousevat sellaiset teokset kuin Jin-Roh, Grave of the fireflies ja End of Eva.
Jänskää, et voi olla just päin vastoin. Just Mononokesta tykkään Miyazakin leffoista vähiten ja Miyazakin leffoista tykkään paljon enemmän kun noista muista mitä mainitsit (tai no, Jin-Roh on vielä kattomatta... vois itteasias kattoa vaikka samantien kun kerran kehuit... mutta en usko että päihittää Miyazakit mun mielestä).
Mun mielestä Tulikärpästen hauta meni melkein jotenkin jo överiksi siinä onnettomuudessaan... siinä ei paljoa valoa pilkahdellut tunnelin päässä. Sehän siinä ehkä onkin, tykkään enemmän Miyazakin elämänmyönteisyydestä ja satumaisuudesta... No, hyvä leffa silti kuitenkin. Tällä Isao Takahatalla tuntuu olevan tämmönen enemmän vakava ja arkinen tyyli, Only Yesterday:n oon kans siltä nähnyt. Se muuten hyvä myös.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Loka 22, 2004 18:36

Et ole ihan yksin kantasi kanssa - minunkin mielestä Mononoke on huonoin esitys Miyazakin leffoista. Se ei vain toimi oikein - tuntuu kovin tylsältä, vähän kun olisi koitettu hakea jotain taide-elokuvaa, jona se ei myöskään oikein pärjää. Perusjuoni on sinänsä ihan ok, mutta tuntuu kuin lopputulos olisi lähinnä irtonaisia palasia pistetty kiinni liimalla.

Ja kyllä, makuasia. Ei tuosta HUONOA leffaa mielestäni saa, minulle se vaan jää siihen keskinkertaisten kastiin.

Starfire
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Starfire » Su Marras 28, 2004 19:46

Kyllä se Ghost in the Shell lienee paras. Musiikit, tarina, hahmot, visuaalisuus, yadayada. Jin-Roh sekä GitS Innocence perin mainioita esityksiä myös.

Grave of the Fireflies jätti vähän kylmäksi palopommituksista huolimatta. Perfect Blue oli ihan viihteellinen, mutta en onnistunut repimään siitä mitään syvempää kosketusta.

Thelidia

Viesti Kirjoittaja Thelidia » To Joulu 02, 2004 00:10

Henkien kätkemä, ehdottomasti. <3
Kaikin puolin loistava toteutus, siinä perustelu.

natsa

Viesti Kirjoittaja natsa » To Joulu 02, 2004 03:34

Paras on Patlabor 2 (Nähty dubattuna, shame on me).
Arvosteluperusteena: suht laaja & miellyttävä henkilögalleria. Monipuolinen juonen kuljetus. Todella rauhallinen, mutta mielenkiintoinen rytmitys/ohjaus tai miksi sitä voisikaan kutsua. Robotit ovat funktionaalisia, eikä "#&%"#&%:n taistelurobotteja shounen-universumista. Kaunis. Humaani (~ hahmoissa sopiva silaus huumoria). Bonuksena dubbikin oli todella hyvin onnistunut.
(Paheksun kyllä dubbeja yleensä aina kuin mahdollista)

Hyvin tunnetuista arvostetuista ei Ghibli/Harlock-universumi leffoista ainakin Jin Roh, Barefoot Gen, Millennium Actress, Castle of Cagliostro, Escaflowne Movie & sata muuta sekä ennen 80-lukua tehdyt pääosin on näkemättä.
Nähdyt Ghiblin leffat jätin arvostelusta ulkopuolella. (niistä paras Nausicaa)

[Edit] Mononoke keskusteluun liittyen ko. leffa tuntui Miyazakin leffoista ehkä tylsimmältä, mutta toisaalta sen uudelleen näkemiseen on tällä hetkellä kovin hinku. Todennäköisesti toinen kerta vähän tarkemmalla keskittymisellä saattaa avartaa omaa näkemystäni leffasta.

Vomor

Viesti Kirjoittaja Vomor » To Joulu 02, 2004 05:08

Täytyy sanoa, että olen itsekin suuri Miyazakin ystävä. Taitaa vielä parikolme Miyazaki-pätkää tosin olla näkemättä. Tällä hetkellä Tonari No Totoro on kyllä suosikkini. Miyazaki on taas onnistunut luomaan taianomaisen tunnelman ja hetkellisiä ilonpuuskia ei voi välttää. Koskettava ja haikea osuuskaan ei liian vähille ole päässyt.

Siispä Totoro.
Soggo @ Irc-Galleria, Deviantart & Quakenet

mansi

Viesti Kirjoittaja mansi » To Joulu 02, 2004 14:01

Soggo kirjoitti:Täytyy sanoa, että olen itsekin suuri Miyazakin ystävä. Taitaa vielä parikolme Miyazaki-pätkää tosin olla näkemättä. Tällä hetkellä Tonari No Totoro on kyllä suosikkini. Miyazaki on taas onnistunut luomaan taianomaisen tunnelman ja hetkellisiä ilonpuuskia ei voi välttää. Koskettava ja haikea osuuskaan ei liian vähille ole päässyt.

Siispä Totoro.
Aivan kerrassaan samaa mieltä. Miyazakin elokuvat yleensäkkin ovat kuin suoraan unista tai jostakin vielä kauniimmasta. Ja Totoro ansaitsisi kyllä kaikki mahdolliset elokuvapalkinnot, se on koskettava, lämminhenkinen ja ennenkaikkea täysin verestä vapaa elokuvakokemus koko perheelle.

Daichi

Viesti Kirjoittaja Daichi » Ke Tammi 05, 2005 18:54

Henkien kätkemä on ihan paras. Rakastan sitä musiikkia ja se taisi olla ensimmäinen anime elokuva minkä olen nähnyt..Tai.. En minä tiedä. Olen jo vähän kyllästynyt siihen.. ^^
Synthetic Darkness.. Pallomasi-Legolas. Älä kysy mitään.. Think about it.

~Yaoi for me~

Sirius x Remus on kyllä jotain ihan muuta :D

wulffin84

Voi niitä on niin paljon.

Viesti Kirjoittaja wulffin84 » Ma Tammi 24, 2005 20:06

Mikäs se olisikaan?
Hmmm....oikeastaan mononoke ja henkien kätkemä jakaa ykköspaikan :). Molemmat on niin hyviä ja ennen kaikkeaan mielenpainuvia anime elokuva, koska toinen kertoo luonnon tärkeyttä ja toinen japanilaisista erilaisista jumalhahmoista sekä vähän historiasta jossain kohdissa :wink:.

Laurel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laurel » Ma Tammi 24, 2005 21:20

Todettakoon se nyt vielä kerran:
Hayao Miyazaki.

Ihte olen nähnyt Kopandan, Totoron, Laputan, Mononoke Himen ja Sen to Chihiro no kamikakushin :D
Miksikö?
Kuinka moni elokuva saa ihmisen hymyilemään leveästi kyyneleiden valuessa samalla poskia pitkin?
Kuinka moni elokuva saa ihmisen unohtamaan kahden tunnin jälkeen koiransa nimen ja postiosoitteensa?
Kuinka monen elokuvan oikeasti toivoisi kestävän ikuisuuden?

Miyazakin elokuvien uskomattoman hienon visuaalisen toteutuksen lisäksi minä rakastan hänen moniulotteisia ja inhimillisiä hahmojaan. Useissa tusinaelokuvissa on se absoluuttinen paha, joka nauraa räkäisesti helvetin urkujen pauhatessa taustalla.
Miyazakin "paha" kaavasta poiketen ei olekaan aina niin paha, mitä luulisi. Tarinan edetessä ilmeneekin, että hänen pahiksensa ovat hellyyttäviä, kömpelöitä, viisaita ja rohkeita, vaikka eivät kävelisikään sitä kaitaa polkua.
Miyazakille siis papukaijamerkki :wink:

Jenna-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenna-chan » Ti Tammi 25, 2005 11:37

Princess Mononoke ja Henkien Kätkemä on loistavia Hayao Miayazaki tuotantoja. Ja sit nämä InuYasha kolme leffaa on hyviä, varsinkin kolmonen jossa näkyy Inun ja Sesson iskä <3 ja Sesson nuorena <3

Chobit

Viesti Kirjoittaja Chobit » La Tammi 29, 2005 20:41

Henkien kätkemä ja Ghost in the Shell. En pysty päättämään, kumpi olisi parempi :D .
Viimeksi muokannut Chobit, La Tammi 29, 2005 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AnimeFriikki

ei ku

Viesti Kirjoittaja AnimeFriikki » La Tammi 29, 2005 20:42

Neon Genesis Evangelion on paras, ainaki mu mielestä.
Ja toiseksi paras on Hellsing.
kannattaa katto
anime best 4ever

miu mau

Viesti Kirjoittaja miu mau » Ma Tammi 31, 2005 20:14

Kyllä paras ikuna näkemäni anime-elokuva on ehdottomasta Mononoke Hime.

Elokuva on kaunista katseltavaa niin ulkonäkönsä kuin sisältönsäkin puolelta.
Sen lisäksi pidän teoksista joissa on takana jonkinlaista sanomaa. Elokuvan teema luonnon ja ihmisen välisestä suhteesta on hieno ja nykyään myös erittäin ajankohtainen.

Elokuva ei ensimmäisen katselu-kerran jälkeen aivan avautunut, mutta toisen kerran jälkeen olin vakuuttunut siitä että tämä on yksinkertaisesti paras. Erittäin kaunis elokuva.
Viimeksi muokannut miu mau, Pe Kesä 23, 2006 10:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Oami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oami » Ma Tammi 31, 2005 23:29

Mononoke on sisältöönsä nähden vähän pitkä. Jos sama sanottaisiin puolta tuntia vähemmällä niin tykkäisin varmaan oikein paljon.

Toisin on Henkien kätkemä, jonka kahteen tuntiin ei tunnu mahtuvan yhtään... sanoisko ny turhaa, tai ylimääräistä, tai sellaista "minkä nyt vois poiskin jättää". Ja onhan se kaunis ja moniulotteinen. Tähän mennessä olen nähnyt kai kuudesti ja joka kerta saanut siitä jotain uutta irti.

Ghibli-linjaa mennään kyl muutenkin, toiseksi eniten tykkäsin Nausicaästa.
「生きて行こうと思えば、どこだって天国になるわよ」
碇ユイ

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”