Mitä animea haluaisit tulevan telkkarista?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Kunimura

Viesti Kirjoittaja Kunimura » Ti Joulu 18, 2007 19:03

Minusta on hassua, että huonoista dubeista valitetaan niin hirveästi, kun ei kukaan pakota niitä katsomaan. Kaiken lisäksi tuntuu siltä, että niistä itkevät kaikki äännekkäimmin ne, jotka ovat jo nähneet sarjan alkuperäisillä äänillä ja leikkaamattomana. Joten kysynpä, miksi? Minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa kuinka joku jo aikaa sitten katsomani anime dubataan. Huonosta dubista voi korkeintaan löytää tahattoman koomisia lausahduksia joista saa heitettyä "hyvää läppää" (kts. jenkkien DBZ). Ja jotkut harvat dubit nyt vain oikeasti ovat alkuperäisiä ääniä parempia/hauskempia kuten Golden Boyssa.

Jos huono dubbi häiritsee ja on sen verran oma-aloitteinen, että jaksaa kaivaa ne alkuperäiskieliset jaksot jostain käsiinsä, niin missä vika? Minä ainakin olen tehnyt noin ties kuinka monta kertaa, enkä varmasti ole ainoa joka osaa/jaksaa. Jos sitä alkuperäistä versioa ei pysty saamaan katsottavaksi omin avuin, se on ihan oma vika.

Minun puolestani saavat laittaa telkkariin One Piecestä vaikka sen 4Kids-version. Olen siitä jonkin verran juttua kuullut ja sitä voisin katsoa ihan huvikseni aina silloin tällöin ihan vaan dubbaajien nokkeluuden helmiä etsien. Japaninkielinen versio ei juuri kiinnosta.

Paha sotaherra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » Ti Joulu 18, 2007 19:33

Kunimura kirjoitti:Minusta on hassua, että huonoista dubeista valitetaan niin hirveästi, kun ei kukaan pakota niitä katsomaan. Kaiken lisäksi tuntuu siltä, että niistä itkevät kaikki äännekkäimmin ne, jotka ovat jo nähneet sarjan alkuperäisillä äänillä ja leikkaamattomana. Joten kysynpä, miksi? Minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa kuinka joku jo aikaa sitten katsomani anime dubataan. Huonosta dubista voi korkeintaan löytää tahattoman koomisia lausahduksia joista saa heitettyä "hyvää läppää" (kts. jenkkien DBZ). Ja jotkut harvat dubit nyt vain oikeasti ovat alkuperäisiä ääniä parempia/hauskempia kuten Golden Boyssa.
Jos 4Kids-version perusteella dubattu One Piece tulisi Suomen televisiosta niin en tietenkään katsoisi sitä. Minusta ongelmana on se, että OP:n 4Kids-version nähdessään suomalaislapset oppisivat tuntemaan vääränlaisen OP:n. He tutustuisivat mm. tikkareita mutustavaan, "Great Blueta" etsivään "Sanziin", miekkamestariksi pyrkivään "Zoloon" joka ei kovankaan leikkelyn jälkeen vuoda verta. He eivät näkisi OP:n hahmojen juovan olutta, tupakoivan tai syövän riisipalloja. He näkisivät huippumakeet merirosvot juomassa mehua ja syömässä tikkareita sekä keksejä. He oppisivat tuntemaan OP:n maailman täysin erilaisena kuin mitä se oikeasti on. OP ei ole lastensarja jota näytetään lasten aamuissa. OP ilman kovia verenvuodatustaisteluja, juhlia ja traagisia menneisyksiä ei ole OP.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Ewyn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ewyn » Ti Joulu 18, 2007 19:43

madu kirjoitti:edit: Ihan muuten mielenkiinnosta, minkälaisia ikäsuosituksia Evangelionin jälkipuolen jaksoihin sovellettiin silloin kun se esitettiin?
Väittäisin, että ne olisivat sen K15 -leiman niihin viimeisiin jaksoihin laittaneet. En kyllä mene mitään vannomaan.
Evangelion nyt oli toisaalta jo esitysaikansa puolesta niin selvästi ei lapsille -sarja, että sen ikärajoista tuskin mitään valitusta olisi tullut, vaikkei siinä "voimakkaista kohtauksista" erikseen olisikaan mainittu.
Tuc-keksi kirjoitti:Ei sarja kyllä mihinkään lapsiin uppoa (alle 15v).
Väärin, kyllä se uppoa. Näin voin sanoa 13-vuotiaana itse sarjaan ensimmäisen kerran tutustuneena.
Ja näiltäkin foorumeilta löytyy lukuisia juuri siinä noin 13-vuotiaita sarjan faneja, jonka lisäksi tiedän kyllä nuorempienkin siitä pitävän.

OP-keskustelussa puolestaan olen Kunimuran kanssa samoilla linjoilla siinä, että aika turhasta tässä taas valitetaan.
Kyllä minä ainakin sanoisin, että suuremmalla todennäiköisyydellä Suomen lapset tutustuvat siihen "oikeaan" One Pieceen ensin sen "väärän" nähtyään, kuin että jos he eivät saa koko sarjasta tietää ollenkaan. Esimerkiksi kuinka moni Hopeanuolifanikaan olisi koskaan katsonut sen alkuperäistä versiota ilman Suomen leikeltyä ja dubattua versiota?
Ja vähän naurettavalta kuulostaa kyllä muutenkin tämä suunnaton huoli siitä millaisia sarjoja lapset televisiosta katsovat.

Paha sotaherra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » Ti Joulu 18, 2007 19:45

Ewyn kirjoitti:Esimerkiksi kuinka moni Hopeanuolifanikaan olisi koskaan katsonut sen alkuperäistä versiota ilman Suomen leikeltyä ja dubattua versiota?
*nostaa kätensä* En tosin ole mikään hardcore-fani.

EDIT: Ja 4Kidsin ansiosta suurin osa meistä Suomen kansalaisista ei tunne alkuperäistä Pokémonia. Tunnistamme Pokémonista Ashin, mutta putoamme kärryiltä jos joku kutsuu tätä Satoshiksi ja syytämme tätä henkilöä väärällä nimellä kutsumisesta.
Viimeksi muokannut Paha sotaherra, Ti Joulu 18, 2007 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ti Joulu 18, 2007 19:48

Ewyn kirjoitti:Ja vähän naurettavalta kuulostaa kyllä muutenkin tämä suunnaton huoli siitä millaisia sarjoja lapset televisiosta katsovat.
Ei niille saa antaa varaslähtöä :x Tulee huono mieli kaksikymppiselle sedälle jos pikkunassikat on kattonu enemmän animea (no joo, taitaa olla nyt jo niin että aika iso pikkunassikoista on fanittanut aika paljon pidempään kun minä, tuli sitten telkkarista One Piece & Death Note tai ei :P)

Keiichi

Viesti Kirjoittaja Keiichi » Ti Joulu 18, 2007 20:13

Jeah.. en jaksa enään katsoa näitä aikuisten roskaohjelmia. :D ''Kauniit ja rohkeat'', ''Salkkarit''.. ym. tulisi nyt joskus edes vähän enemmän animea.
Love is a promise, love is a souvenir.. Once given, never forgotten. Never let it disappear...

Tuc-keksi

Viesti Kirjoittaja Tuc-keksi » Ti Joulu 18, 2007 20:33

No sehän on huippua jos Nootto tosiaan uppoaa nuorempiin. Ei varmaankaan kaikille, mutta jos toimii niin sitä parempi.

Mutta mitä tulee tuohon kirottuun 4Kidsiin, niin se on kokonaan eri juttu. Se tavara mitä ne syytää ulos on rikos kaikkea sitä hyvää kohtaan mitä alkuperäisteos tarjoaa. Ei siinä voi muuta kuin irvistää. Vaikka OP:t on kateltu niin silti epämäärinen 4Kids-versiointi suomen telkussa saattaisi pistää. Jos alkuperäinen versio onnistuttiin saamaan läpi taannoin Digimonissa niin kai nyt sentään myös astetta paremman sarjan kanssa.
"Rose... wand... floating... superior... crystal... eternal... beautiful... flower... genocide!"
Katsotut animeyt

Kunimura

Viesti Kirjoittaja Kunimura » Ti Joulu 18, 2007 22:30

TigerClaw-chan kirjoitti:Tunnistamme Pokémonista Ashin, mutta putoamme kärryiltä jos joku kutsuu tätä Satoshiksi ja syytämme tätä henkilöä väärällä nimellä kutsumisesta.
Pokemonin kanssa asia näyttäisi kyllä useammin olevan toisin päin. Yksi yleisimpiä ja tyhmimpiä liekkisotien aiheita on nimeomaan nuo Pokemonin nimenvaihdot. Herran jestas kuinka monta kertaa olen Interverkkoa selatessani tärmännyt johonkin niin älykkääseen kuin "EI SE OLE MIKÄÄN MISTY VAAN KASUMI! PAINU HELVETTIIN SENKIN NYYPPÄ!" ja kaikenlaiseen vastaavaan, yleensä huomattavasti vulgaarimpaan. Vaikuttaa siltä että monet niistä, jotka ovat löytäneet "oikean" Pokemonin, kokevat velvollisuudekseen tuomita alimpaan helvettiin ne jotka erehtyvät katsomaan sitä 4Kids-versioa, vaikka itsekin ovat sarjaan sillä tutustuneet.

Itse en tuosta "oikeasta" versiosta tiedä tuon taivaallista. Tunnistan jotkut hahmot nimeltä, mutten ole sitä koskaan katsonut. Ei minua ainakaan silloin 11-vuotiaana häirinnyt että telkkarista tuli Pokemonista joku 4Kids-versio tai mikä lie.

Tietämättömyys on autuutta. Eiväthän lapset (ja ihmiset yleensä) osaa vaatia parempaa jos eivät tiedä sellaisen olemassa olosta. Veikkaanpa että jokainen lapsi, joka noita 4Kids versioita sattuu katsomaan, ei todellakaan heti ajattela että onkohan tästä jotain muuta versioa. En nyt tarkkaan tiedä kuinka nuoret lukevat Suomessa OP:ta, mutta veikkaan että jotkut ala-asteen ensimmäisen ja toisen luokan skidit tykkäisi 4Kidsin OP:sta ihan simona, eikä varmana vaatisi parempaa.

Tuc-keksi

Viesti Kirjoittaja Tuc-keksi » Ke Joulu 19, 2007 00:08

Loppujen lopuksi on ihan sama minkälainen versio tulee (jos on ylipäätänsä tullakseen), mutta olisi silti (minun) mukavaa seurata alkuperäistä versiota, kuin jotain dubattua settiä. Ja en ole ollut tässä alunperinkään huolissani yhdenkään lapsen television katselusta vaan olen liekitellyt 4Kidsiä ihan omista syistä. En yksinkertaisesti pidä hyvän sarjan pilaamisesta vaikka se olisi periaatteessa kuinka yhdentekevää. Ja jos Kunimura ei ole nähnyt 4Kidsin versiota niin suosittelen, että ei sitä katsokkaan. On ainakin varmaa, että suomidubeissa ei voida mennä huonompaan ja jos kohderyhmänä nähdään jotkut ala-asteella olevat niin sitten ihan sama minulle. On tosin hauskaa miten OP:n tapauksessa voitaisiin helposti tehdä kaksi kovin erilaista sarjaa samasta paketista...
"Rose... wand... floating... superior... crystal... eternal... beautiful... flower... genocide!"
Katsotut animeyt

NoJopas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NoJopas » Ke Joulu 19, 2007 00:13

Toivoisin Nipponin vanhoja sarjoja, Matka maailman ympäri, Pörri, Jaki ja Nuka ja Muskettikoirat uusintana ja sitten:

Tämä vaikuttaa kivalta, eläimet vetoaa aina. Kuvista päätellen myös laatu on ihan kohdallaan, niinkuin Nipponilla yleensäkin:
http://www.nipponanimation.com/catalogue/010/index.html

Ja tottakai tarinaa Suomesta. Suuri vääryys ettei tätä ole koskaan näytetty Suomessa ja tuo vääryys tulisi korjata pikaisesti:
http://www.nipponanimation.com/catalogue/043/index.html

Sarjat Ylen Pikku Kinoon (eli arki-iltoihin 17.00) ja tottakai suomeksi dubattuina. Nipponin sarjat on animaatioltaan laadukkaita ja tarinat viihdyttäviä, jännittäviä ja hauskoja. Eikä surullisiakaan aiheita ole kaihdettu. Sopisivat ihan hyvin nykypäivänäkin esitettäviksi. Ja noissa ennemuinoin nähdyissä sarjoissa on tietysti itselle nostalgiahuumaa, paitsi Jakissa ja Nukassa jota en ole katsonut.

muoks: Perustelinpa hieman enemmän
Viimeksi muokannut NoJopas, Ke Joulu 19, 2007 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji » Su Tammi 13, 2008 22:43

Kolme viestiä sitten joku kirjoitti: Turhuuksienlistausketjua ei tästäkään ketjusta tahdota joten, jos viestin sisältö on pelkkä "sarja1, sarja2 ja sarja3" niin ei hyvät sille heilu. Joten koittakaa nyt oikeasti saada jotain muutakin suustanne, kuin pelkkä nimi.

Miksi hitsin pimpulassa juuri tämä sarja PITÄÄ esittää SUOMESSA?
Kyllä aivan oikein. Taas unohtui ihmisiltä perustelut kokonaan ja jälleen moderointi joutui viestit siivoamaan pois. Kuinka vaikeaa se voi olla. Pelkkiä nimilistoja on tylsä lukea.

Sanompa tämän taas: PERUSTELE!

Tämä viesti tuhoutuu eräänä päivänä utopiassa.
Tämä on häikäilemätön mainos: Jinsei ry, Porin anime- ja mangaklubi
[17:52] <@Sivis> "I'm becoming Jinsei.. Jinsei" .. :|

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti » Ma Tammi 14, 2008 16:26

Planetes
Perustelut: Se on kuulemma hyvä, eikä sitä ole (tietääkseni) ennen Suomen telkkarissa ollut

Vampire Hunter D
Perustelut: Samat kuin edellä :roll:

Full Metal Panic
Perustelut: Näin tuota OMAKEn allnighterissa muutaman jakson, ja nauroin itseni kipeäksi. Kyllä tämä South Parkin uusinnat voittaa. Tahtoo lissää, ja alusta!

Chibi Ryuu

Viesti Kirjoittaja Chibi Ryuu » Ma Tammi 14, 2008 18:02

Haluaisin Naruton. Suomeksi dubattuna. :D Ihan vain nettidraaman takia.

Marsipaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marsipaani » Ma Tammi 14, 2008 19:52

Olisi se kiva saada jotain tyyliin Death Notea, Full Metal Panicia tai vaikkapa Chobitsia? :D

Ja ihan vain siksikin, että pidän sarjoista ja että Suomessa ei näytetä animea tarpeeksi. Enkä nyt tarkoita sitä, että animea pitäisi tulla koko ajan, vaan kyllähän Amerikkalaisia komedioitakin tulee silloin tällöin (no oikeastaan aika paljon), mutta animea todella harvoin. Kyllä sitä voisi aina sinne tänne sujautella. Vaikka Perjantai iltoihin!

Mutta ei kiitos dubattuna! Aito ja alkuperäinen on parasta! 8)
Muff'n~

Yamasukka

Re: Mitä animea haluaisit tulevan telkkarista?

Viesti Kirjoittaja Yamasukka » Ke Elo 06, 2008 20:11

Gintamaa olisi ihan mukava nähdä telkkarista, mutta se varppina tulisi illalla koska on sen verran kaksimielinen ja siinä on jotkut tyypit alkoholisteja. Katekyo Hitman Reborn voisi olla sellainen sarja jota voisi tullakin telsust, humoristinen, jännittävä ja samalla viihdyttävä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”