Suositteluketju

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

LailaMithos

Re: Suositteluketju

Viesti Kirjoittaja LailaMithos » Ma Joulu 14, 2009 00:44

Ny ois haussa jotain mielellään sopivan mittaista manga sarjaa, jossa on mielenkiintonen juoni ja tarina ja jotka vois omaa hyllyä laittaa koristamaan. Sellaisia enkkujulkaisuja (jostain syystä en suomennettua osaa ottaa vakavasti) haen joissa on kunnioitettu alkuperäistä jälkeä (eli ei ole länsimaalainen lukusuunta, ruutuja rukattu, tai muuta vastaavaa)

Synkistely elementit ja semmoiset joissa liikutaan ihmismielen pimeälläkin puolella ei ole pahasta, mutta ei tietenkää pakollisiakaan. Mitä oon tässä miettiny mm. animen pohjalta ni Berserk, Higurashi ja Nausicaa. Berserkissä epäilyttää kyllä tuo pituus, kun tuommosilla 'ylipitkillä' on tapana lopsahtaa ja toistaa itteensä ni vaatimukset aika korkeella pitkillä sarjoilla. Higurashin varmaan kyllä jätän väliin kun kohta (ylihuomenna :o) tulee alkuperäisteoksesta käännös enkä usko että manga sen tasolle yltää. Mutta jos jotain muuta tulee mieleen mitkä vois olla sopivaa tähä hetkeen tai jos sitä mieltä että kannattaa noihin, mitä luettelin, tarttua niin suositelkaa vaan.

offtopic: Edelleen päivittelen sitä että useat julkasut eivät vielä ole enkkujulkasuina päivän valoa nähnyt - no, onpahan yksi syy enemmän kielen opiskeluun.

Pavez
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pavez » Ma Joulu 14, 2009 03:44

LailaMithos kirjoitti:Mitä oon tässä miettiny mm. animen pohjalta ni Berserk, Higurashi ja Nausicaa.
Nausicaä on pakko-ostos kaikille. Homma on aina loppuratkaisua myöten jotain aivan käsittämättömän eeppistä ja leffa on vielä aika iloista menoa verrattuna mangaan. Kestää uusintalukua aika hyvin.

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ma Joulu 14, 2009 09:51

Higurashin manga ei ole ostamisen arvoinen mun mielestä. Tulee aika kovat sellaset "oheistuote"-vibat.

Berserk on hyvä ekat 13 kirjaa, sen jälkeen menee tyhjänpäiväiseksi Monster of the Weekiksi (tosin Week korvataan tässä 2-3 pokkarilla) ja myöhemmin ilmeisesti sitten Koko Perheen Berserkiksi? Niin pitkälle en ole itse päässyt. Mutta toi Golden Age-arc sisältää parhaita hahmokuvauksia, loistavia ihmissuhteita ja upeaa hahmonkehitystä, itse tykkäsin siitä aivan valtavasti.

Naoki Urasawan teoksiin kannattaa myös tutustua, Monster onkin jo valmis (18 kirjaa vissiin), Pluto valmistuu kohta (6 kirjaa yhdeksästä julkaistu englanniksi) ja 20th Century Boysissa vierähtää vielä pitkä tovi (5 kirjaa käännetty, yhteensä päälle 20).

Eden: It's an Edless World! on kanssa aika suosittu ja tykkään kyllä itsekin. Sekin on vaan aika pitkä, jotain 18 osaa kaiketi, 12 käännetty tähän mennessä. Postapokalyptista hyvin synkkää skifittelyä valtavalla hahmokaartilla, upeaa piirtojälkeä.

Ja kantsii ainakin kokeilla Punaisen Jättiläisen kääntämää Gunnmia. Varsin jees sarja ja toi suomipainos lienee jokaisella mahdollisella tavalla enkkujulkaisua parempi.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ma Joulu 14, 2009 17:36

Komppaan edellistä GUNNMin suhteen! Aivan loestava sarja! Vaikka välivaltaa piisaa ja veri lentää (ihan syystä se K16-merkintä komeilee kannessa), niin syvällisyyttä ja teknisiä härpäkkeitä löytyy vaikka muille jakaa! Piirrosjälki on hienoa ja detaljista, ja monien sarjojen "hahmo muuttuu toiseksi silmiä ja tukkaa vaihtamalla"-metodi ei tässä todellakaan enää päde. Sarja pelittää niin viivojen kuin rasteroinninkin osalta, tarinaa ja hahmoja unohtamatta! Hypätään siinä myös filosofisiin aiheisiin.

Noin. Ja sekavia höpistyäni laitan itse oman utelun. Etsin siis sarjaa seuraavilla kriteereillä:

- Toimintaa ja/tai huumoria (a'la Naruto, One Piece, Azumanga Daioh, Yotsuba ja kumppanit)
- Ei liian pelottavia elementtejä, "No Man's Land" ja monet vampyyrijutut riittivät pelottamaan minut sängyn alle.
- Mielellään lyhyehkö sarja, sellainen "naposteltava herkku"
- Hahmojen pitää erottua toisistaan kunnolla, ei klooneja! *raivoaa sarjoista joissa hahmo pitää koluta tarkasti ennen kuin tajuaa, kenestä on kyse*
- Juoni josta pidätte!

Kiitos :)
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Solid

Viesti Kirjoittaja Solid » Ma Joulu 14, 2009 18:21

Olke kirjoitti:Nyt olisi hakusessa tajunnanräjäyttävän hauskoja mangasarjoja. Kielellä ei niin väliä. Olen lukenut ja pitänyt muun muassa Yotsubasta, Hayate no Gotokusta ja Gintamasta. Jotain näiden kaltaista siis. Jos joku jotain viitsii suositella niin kerro samalla sarjasta jotain muutakin kuin nimi ja ann:stä tai vastaavasta kopioitu esittely. Mielenkiintoista olisi tietää myös, miksi ko. sarja on mielestäsi niin nauruhermoja kiduttavan hupaisa.
Kokeile Sgt. Frogia, eli Keroro Gunsouta. En ole mangaa lukenut vielä kuin 3 pokkaria, mutta samankaltainen härö huumori sykkii tässäkin, kuten Hayate no Gotokussa. Huumori perustuu melkolailla hahmojen suhteisiin, toinen tekee tätä, hän luulee tuota, mutta mukaan tulee aina välillä kaikkivoipaa sammakkotiedettä, joka myös luo hauskoja tilanteita potenssissa kaksi. Kannattaa kokeilla, jos vaikka iskisi vähän paremminkin. Ja niin, perusjuoni: Alien-sammakot yrittävät vallata maailmaa.

wiltti

Viesti Kirjoittaja wiltti » Ti Tammi 12, 2010 20:01

Sain just katottua loppuun Baccanon joka oli paras anime ikinä. Nyt etsisinkin jotain saman kaltaista sarjaa. Ei tarvitse olla välttämättä mikään gangsteri juttu mutta tyylitä ja tunnelmalta samanlainen. Mielellään jotain mysteereitten ratkomista tai ainakin hyvin koukuttava juoni, Inhoan kaikkia scifi pelastetaan maailma juttuja. Saattaa mennä vähän vaikeeks, mutta löytyskö joku sarja joka vois sopia mulle? :D

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ti Tammi 12, 2010 20:12

wiltti kirjoitti:Sain just katottua loppuun Baccanon joka oli paras anime ikinä. Nyt etsisinkin jotain saman kaltaista sarjaa. Ei tarvitse olla välttämättä mikään gangsteri juttu mutta tyylitä ja tunnelmalta samanlainen. Mielellään jotain mysteereitten ratkomista tai ainakin hyvin koukuttava juoni, Inhoan kaikkia scifi pelastetaan maailma juttuja. Saattaa mennä vähän vaikeeks, mutta löytyskö joku sarja joka vois sopia mulle? :D
Mitä kaikkea muuta oot kattonut? Cowboy Bebop nyt ainakin menee hyvin lähelle, mutta aika moni on nähnyt sen (scifiä joo mutta maailmaa ei pahemmin pelasteta). Tää nyt alkanut Durararararara on samoilta tekijöiltä ja vähän samantyylinen, tosin tapahtumapaikka on moderni Japani mikä syö osaltaan viihdyttävyyttä.

Ja vaikkei animea olekaan niin tietty Pulp Fiction jos et oo vielä nähnyt.

Baccano on kyllä tosi hyvä sarja ja oikeastaan varmaan aika iso osa sen hyvyydestä johtuu just siitä että samanlaista ei tule ihan joka nurkan takana vastaan, mikä muuten on valitettavan yleistä.

wiltti

Viesti Kirjoittaja wiltti » Ti Tammi 12, 2010 20:20

Tota Cowboy Bebop oon kattonu mutta se ei jotenkin iskeny. Piittää kokella sitä pulp fictionia ja Durarararararaa. :) Kiitos!

Bijou

Viesti Kirjoittaja Bijou » Su Maalis 21, 2010 22:41

Olen tässä pari päivää etsiskellyt uutta animea, kun sain viimein bleach-maratonini päätökseen ja päädyin odottamaan uusia jaksoja. Joten olen nyt katsonut anime melkein laidasta laitaan, mutta pääasiassa olen katsonut suosittuja shounensarjoja kuten juuri mainisemani Bleach, sitten vielä Naruto ja One Piece. Sen lisäksi olen katsonut maturesarjoja ja mechaa sekä scifiä. Ihmissuhde-sarjoja ja oikeasta elämästä kertovia olen katsonut vain pari: NANA:n ja Welcome to the NHK, mutta pidin molemmista kovasti.

Noniin, koska yrittänyt etsiä sopivia sarjoja tuloksetta, saatte te auttaa minua, jos mielitte. Etsiskelen paria sarjaa, jota voisin katsoa ja mielellään ne olisivat lyhyitä (24 jaksoa tai alle). Lajiltaan ne saavat olla melkein mitä vain, rajoitukset alhaalla. Pidän sekä synkästä ja vakavasta touhusta, että ääliöhuumorista. Saa olla slice of lifea tai sitten fantasiaa. Tärkeää olisi kuitenkin, että sarjassa olisi jotenkin koukuttava juoni ja se loppuisi loppuun. Vihaan sarjoja, jotka loppuvat kuin seinään. Sarjat olisivat mielellään hieman tuntemattomia.

Sitten rajoitukset: Ei haremia, ei Ecchia, ei Moeta, eikä mitään sen kaltaista (hentai on siis poissa luvuista). Väkivaltaa saa olla ja se on suositeltavaakin, mutta se ei saa olla raaempaa kuin Hellsing OAV:ssa (joten melko raakaa saa olla), psykologista kauhua ei saa olla (ei Higurashia), shoujoa ei mielellään ja ei sellaisia söpöjä pikkutyttöjä ja poikia, joilla on ylisuuret silmät (kuten Shakugan no Shanassa).

Animet, joista olen pitänyt kovasti: Monster, Code Geass, Welcome to the NHK, Naruto, NANA, D.Gray-man (vaikka loppu olikin surkea), Bleach, Hellsing. Hmm, pidän siis vähän kaikesta mahdollisesta.

Toivottavasti tästä sekasotkusta tulee edes jokunen ehdotus aikaiseksi :oops: .

Tounis

Viesti Kirjoittaja Tounis » Su Maalis 21, 2010 22:51

Bijou: Tsekkaappa testiks vaikka Baccano! ja Aoi bungaku. Molemmat edustaa sellasta animen fiksumpaa suuntausta, mutta erityisesti ensimmäinen on myös huumorintäytteinen. Aoi bungaku taas koostuu kuudesta lyhyemmästä tarinasta yhteensä 12 jaksoa, kaikki versiointeja japanilaisista kirjallisuus-mestariteoksista.
mal | blog | band || [23:17] <+Tutka> Aniki - paikka jossa Touniskin näyttää fiksulta

Indio

Viesti Kirjoittaja Indio » Ma Maalis 22, 2010 01:03

Bijou kirjoitti:Ei haremia, ei Ecchia, ei Moeta, eikä mitään sen kaltaista (hentai on siis poissa luvuista).
Ymmärsinkö tämän nyt oikein, että et halua edes perus tissit/pantsut-luokan fan-serviceä? Mikäli näin, se rajaa haaremihutun ohella pois myös melko joukon vakavampia seinen-sarjoja, koska eräillä anime-studioilla on usein tapana korostaa, että "tämä on aikuisten anime, joten uskallamme näyttää tässä nyt tissit", niin lapselliselta kuin se ehkä vaikuttaakin (esimerkkeinä vaikkapa Ghost in the Shell ja noin tuhat 90-luvun OVA-sarjaa).

Mikäli tämä rajanveto ei ole aivan niin tiukka kuin tulkitsin, vaan sallit myös sellaiset sarjat, joissa paljas pinta saattaa välillä vilahtaa (olematta kuitenkaan itse pääasia), voisin suositella vaikkapa seuraavia:

Texhnolyze: 22 jaksoa synkkää ja ajatuksia herättävää cyberpunkia. Runsaasti rajua väkivaltaa, mikä ei kuitenkaan mielestäni ole tässä tapauksessa itsetarkoituksellista tai juonen kannalta merkityksetöntä. Sarja totisesti loppuu ja juonen lukuisat langat punotaan kyllä yhteen, mutta katsoja jää taatusti miettimään vielä pitkään, mitä ohjaaja Hirotsugu Hamazaki halusi sillä kaikella sanoa. Erittäin omaperäinen sarja.

Blue Gender: 26 jaksoa (plus melko turha leffa) vakavahenkistä militäärimechaa. Juoneltaan varsin perinteinen "ihmiskunnan rippeet taistelevat jättimäisiä hirviöitä vastaan maapallon herruudesta", mutta toteutukseltaan aavistuksen keskimääräistä uskottavampi ja kenties "aikuisempi", ja loppu on jokseenkin selkeä.

Noissa molemmissa ylläolevissa on aikuisten ihmisten välistä seksiä, jokseenkin graafisesti esitettynä (vaikkei mistään hentaista olekaan kyse). Jos tätä et siedä, voisin suositella seuraavia:

Hakkenden: 13 jaksoa historiallista samurai-fantasiaa. Tyylin puolesta jaksojen välillä on valtavia eroja, mutta kokonaisuus on varsin vaikuttava ja suorastaan filosofinen. Loppu on ehkä hieman hämärä, mutta ei sarja varsinaisesti keskenkään jää.

Infinite Ryvius: 26 jaksoa hieman tavallisesta poikkeavaa sci-fiä. Teini-ikäisten hmissuhdesotkuja ja mechaa löytyy, mutta pääpaino onkin yllättäen psykologiassa ja ihmisten sosiaalisen käyttäytymisen tarkastelussa (kauhusta ei kuitenkaan ole kyse). "Kärpästen herra avaruudessa" ei mene kauhean kauaksi. Loppu on selkeä.

Anssi

Viesti Kirjoittaja Anssi » Ma Maalis 22, 2010 02:38

Bijou:

Death Note
Black Lagoon
Samurai Champloo
Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen
Gankutsuou: The Count of Monte Cristo
Kimi ga Nozomu Eien
Baccano!

Bijou

Viesti Kirjoittaja Bijou » Ma Maalis 22, 2010 19:36

Ooh, sainkin paljon ehdotuksia tähän :shock:

Tounis: Baccano itselläkin on ollut mielessä, mutta ei ole tullut katsottua. Jos löydän sitä joskus vielä jostain niin katson. Aio bungakusta en ole kuullutkaan, joten menen tsekkaamaan, jos siitä pitäisin...

Indio: No, kyllä kestän hieman paljasta pintaa, mutta niin, se ei saa olla pääasia. Texhnolyzen olen jo katsonut, mutta noita muita en tiedä. Voisin tsekata ne läpi, kunhan ehdin. Blue Genderistä olen joskus kuullut, mutta olen unohtanut katsoa millaisesta sarjasta on kyse. Hyvältä ainakin kuulostaa :D

Anssi: No, Death Noten olen lukenut ja Black Lagoonin aijoin myös katsoa läpi mangana, mutta katson läpi noi muut sarjat.

Kiitos kaikille monista sarjoista :D. Suosittelujen etsintäni taisi olla hieman sekava, joten hieman mietin saisiko kukaan siitä mitään irti... No, kiitos kovasti vielä.

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Ti Maalis 30, 2010 17:53

Itse ehtisin animesarjoja joita voisi jälleen alkaa seurailemaan (:
Taustana animena tullut katsottua:

- Naruto
- Fullmetal alchemist
- Hopeanuoli
- Yami no matsuei
- Gravitation (en oikein arvostanut)
- Love Hina
- Cyborg 009
- Dragonball Z
- Inuyasha
Ja ei ole totta muita en muista nimiltä, hahaha!

Leffoja tullut katsottua totoro, ponyo, tulikärpästen hauta, kiki's delivery service, liikkuva linna, henkien kätkemä jne.

Mangana tulee lueskeltua enemmän shounen mangaa (naruto, fma, onepiece, dragonball, cyborg 009, Death Note) mutta myös jotkut shoujo mangat menee (yotsuba! azumanga daioh, ranma)

Bleachia olen yrittänyt katsoa, en jaksanut, ei oikein ole niin minun juttu kumminkaan (: Fairytalea joskus meinasin alkaa katselee kun mangan kirja 1 löytyy, mutta jäi sitten aikomuksen pohjalle.

Eli haluaisin sarjalta:
- toimintaa
- huumoria
- hyvä juoni
- kiva, humoristinen piirrosjälki

suomennoksia ei tarvitse olla, kunhan edes enkkutekstit löytyy, minun japani ei ole niin laaja vielä että sen pidemmälle pääsisin kuon kysyä mistä saa hyvää sushia, niin turha pelkällä japanilla eteenpäin mennä (:
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

SAPULI-DONO
Internetin supersankari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SAPULI-DONO » Ti Maalis 30, 2010 18:19

Minorea kirjoitti:mutta myös jotkut shoujo mangat menee (yotsuba! azumanga daioh, ranma)
noiki on kaikki kolme shounenii. :mrgreen:

mä voisin suositella vaik d.gray-manii ja chrno crusadee. molemmat aika saman tyylisii ku full metal alchemist, wikipedia ja parin jakson kattominen antaa lisäinfoo. :mrgreen:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”