Vanhempien ja muiden perheenjäsenten suhtautuminen

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Voccu

Re: Vanhempien ja muiden perheenjäsenten suhtautuminen

Viesti Kirjoittaja Voccu » Su Kesä 24, 2012 17:09

oma äitini on välillä aika paljon minun pukeutumistani vastaan...
Jos esim. haluan pukeutua mustiin vaatteisiin äiti alkaa siitä moittimaan...
samoin äiti on paljon sitä vastaan jos aloittaisin cossaamisen...

isälläni ei onneksi ole mitään noita asoita vastaan :D
人生は人生だ

Shinzu

Viesti Kirjoittaja Shinzu » Ti Heinä 17, 2012 08:53

Vanhempani suhtautuvat harrastukseeni oikein suvaitsevasti. Ystävällisesti he ilmoittavat aian, kun televisiosta tulee jotain Japaniin liittyvää, tai jos he löytävät esimerkiksi kirpputorilta mangaa.

Molemmat vanhemmistani ovat jota kuinkin perillä siitä, mitä anime ja manga on. Pienempänä katsoimme koko perhe yhdessä Hopeanuolta, Pokemonia ja Studio Ghiblin elokuvia. Varsinkin äiti lukee toisinaan Japanpop- ja Anime-lehtiäni.

Coneihin pääsent aina, kun eivät ole liian kaukana. Yksin eivät tosin vielä päästä, mutta kaveriporukan ja "valvojan" (=ystäväni äiti) kanssa pääsen.

Saan myös apua ja rahoitusta esimerkiksi cosplay-projekteihini. Vanhempieni ei juurikaan tarvitse paljoakaan vahtia rahankulutustani, koska tietävät, että vahdin sitä jo aivan itse.

Vanhempani ovat toisinaan kiinnostuneita musiikista jota kuuntelen. He pyytävät välillä näyttämään, mitä kuuntelen ja kyselevät: "Onks se Vocaloidii?" ja useimmiten vastaus on myöntävä. Soitan myös paljon viululla ja pianolla esimerkiksi Vocaloidia sekä animeiden musiikkeja ja usein vanhemmat kyselevätkin, mikä kappale se oikein on.

Veljeni toisinaan haukkuu mangaa ja kyselee, mikä siinä on muka niin hienoa. Itse hän seuraa Beyblade: Metal Mastersia, Pokemonia, Dinosaur Kingiä ja Bakugania. Oheistuotteita noistakin sarjoista löytyy siis ihan kiitettävästi. Joskus pienenä hän myös katsoi perheen kanssa Hopeanuolta ja Ginga Densetsu Weediä.

Muut sukulaiset toisinaan kyselevät jotain harrastuksestani. Jossain vaiheessa myös opettajani kysyi cosplayhin liittyen jotakin.

Ystävistäni vielä sen verran, että erään ystäväni sain hieman innostumaan mangasta, ja nyt hän lukee aktiiivisesti shoujo- ja vampyyreista kertovia sarjoja. Erään toisen ystäväni olen saanut innostumaan mangasta oikein toden teolla. Hänen kanssaan olemme jo pienestä pitäen katsoneet ja fanittaneet yhdessä Yoshihiro Takahashin koirasarjoja. Lopulta lainasin hänelle muutaman pokkarin verran Narutoa ja nyt hän ei enää muusta puhukaan. Näytin myös pari jaksoa Hetaliaa. Toisinaan hän myös katselee muita sarjoja, mutta ehdottomat suosikit näyttävät olevan Naruto, Ginga-sarjat ja Hetalia.
Muut ystäväni kyselevät satunnaisesti mangasta, animesta ja cosplaysta, mutta ei paljoakaan sen kummempaa. He ovat jo tottuneet (muiden mielestä) outoon käyttäytymiseeni. Kyllä silti huoneeni ovesta aukeava mangapokkarien, anime-DVD:den ja kaiken oheissälän täyttämä näkymä aiheutata ihmettelyä ja kauhistusta siitä: "Miten sulla voi olal noita noi paljon?"

Vielä muutama sananen pukeutumisestani:
Olen emo ja vanhemmat hyväksyvät sen. Usein äidin kanssa selailemme yhdessä nettikauppoja, joista useimmiten vaatteeni ostan. Isä ei juurikaan pukeutumiseeni puutu. Välillä harmittaa, kun hiuksilleni en saa tehdä mitään. Värjääminen, suoristaminen, muotoiluvaahdon käyttäminen... Nämä kaikki toimenpiteet ovat "bännissä", koska heidän mielestään "se saattaa vahingoittaa ja suoristaa hiuksiani". Olen yrittänyt uskotella, että ei ne nyt niin paljoa vahingoitu, mutta eivät millään tahdo uskoa.

Näin tiivistettynä kaiken tämän viestin sisältö on, että ystäväni, sukulaiseni ja perheeni suhtautuvat myönteisesti ja kannustavasti rakkaaseen harrastukseeni.

inoue

Viesti Kirjoittaja inoue » Ma Heinä 23, 2012 14:25

Vanhempani suhtautuvat harrastukseeni positiivisesti. Isän mielestä tämä on edelleen älytöntä hömppää, mutta on seitsämän vuoden aikana jo puuroutunut niin hyvin
että ei tule enää hirveää sättimistä niin kuin ennen. Nykyisin isä edelleen jaksaa vähän narista mangojen hintaluokasta ja turhuudesta, mutta toisaalta auttaa kuitenkin
figuurien kokoamisessa ja japanilaisten herkkujen popsimisessa.
Äiti on enemmän kannustavampi. Ala-asteelta asti äiti on pitänyt mangaa/animea hyvänä harrastuksena ja ajan vietteenä. Äiti on rahoittanut varmasti yli 90% mangoistani ja muista tirpetöhööristä. Äiti on myös sitä mieltä että manga/anime on terveellinen harrastus ja on pitänyt minut ja minun ystävä porukkani ns. hyvällä tiellä. Koska vaikka nyt täysi-ikäisinä otammekin vähän promillisempaa juomaa niin emme kuitenkaan ärvellä tuolla puskassa ja vietimme yläaste ikämme mangaa lukien ja piirtäen toisin kuin muut luokkalaiseni ottivat tuntumaa yön kosteudesta.
Isä ei ole kiinnostunut millään tavalla harrastuksestani, mutta selailee joskus mangoja (yrittäen ymmärtää tätä hömpötystä) ja äitini on vain vähän kiinnostunut (pakotettu kuuntelemaan innostus-hössötystäni).
Kuten jo aikaisemmin sanoin äitini rahoittaa mangani ja ostaa mielellään oheistuotteita. Nykyisin työssäkäyvänä ihmisenä maksan itse, mutta saan coneihin mennä jos saan kyydin ja seuraa. :)

Suvussa kukaan muu ei ole kiinnostunut mangasta kuin yksi serkkuni. Olenkin ottanut hänet ns. oppitytökseni :__D ja vein hänet tänä vuonna ensimmäiseen coniin ja olen ovelasti synttäreinä/jouluna lähetellyt mangaa lahjaksi. Serkkuni on erittäin kiinnostunut mangasta/animesta, ja näen hänessä itseäni joten tuen häntä ainoana manga/anime-fani sukulaisena :). Me ollaan myös yllättäen lähennetty tämän yhteisen kiinnostuksen myötä ja nykyisin lainaan hänelle enemmän mangaa ja juttelemmekin enemmän. Eli positiivista.

krp

Viesti Kirjoittaja krp » To Heinä 26, 2012 03:35

Minun lähipiirissäni on melko erilaista suhtautumista harrastukseeni. Äitini on jossain määrin kiinnostunut mangasta, lähinnä koska hahmot ovat hänen mielestään söpöjä. Isäni luulee sen olevan "jotain perus nörttijuttuja". Kaksi veljeäni katsovat animea ja suhtautuvat siis ihan positiivisesti asiaan. Siskoni ja lähes kaikki kaverini sen sijaan taas pitävät minua outona ja ajattelevat mangan ja animen olevan sekopäisten hörhöjen juttu ja koittavat jopa silloin tällöin ylipuhua minua lopettamaan kyseisen harrastuksen :D

Hekezan

Viesti Kirjoittaja Hekezan » Pe Heinä 27, 2012 13:24

Omasta kämpästäni näkee aika hyvin, että pidän animesta ja mangasta (julisteita seinällä, oheistuotteita, mangaa, jne.) ja aina jos sattuu joku porukoista käymään kylässä, he eivät osaa suhtautua siihen oikeastaan mitenkään erikoisesti. Mitä nyt äiti joskus mainitsee asiasta, mutta ei ole varsinaista kiinnostusta koko harrastukseen. Isä taas ajattelee, että mitä ihmettä tämä on, eikä ymmärrä asian päälle paljoakaan. Veljeni katsoo kyllä animea jos minä itse tai joku kavereista sitä katsoo, mutta ei itsekseen katsele mitään. Siskoa kiinnostaa eniten mangan lukeminen tällä hetkellä. Tosi paljon se tykkää ainakin kaikkea manga pohjaista piirtää :) .

Keiko-chan

Viesti Kirjoittaja Keiko-chan » Pe Elo 31, 2012 10:36

Omat vanhempani eivät oikeastaan enää välitä harrastuksestani. Korkeintaan silloin kun asia tulee puheeksi, tulee pari pilkkaavaa lausetta ja that´s it.
Coneihinkin kun pyydän viemään juna-asemalle niin no problem.
Päällepäin minusta ei edes näe, että harrastaisin mitään tällaista. Huoneessani ei ole ainuttakaan julistetta, en omista aalttaria figuureille ja kirjahyllykin on käännety lukunurkkaukseksi siten, ettei sen sisältöä näe ovelta. Cossit ovat visusti kaappien takana.
Omistan Dan Brownin, Tolstoin ja Christien teoksia englannin kielellä. Lisäksi muita kirjoja hyllyssä, mm. Harry potter- sarja ja vanhoja mytologian kertomuksia sanakirjoineen kaikkineen. Myös lukiokirjat vievät tilaa. Nämä kirjat taas näkyvät ovelle, joten minua vain luultaisiin korkeintaan kirjatoukaksi.

Convallaria

Viesti Kirjoittaja Convallaria » Pe Elo 31, 2012 14:43

Mun vanhemmista äiti on silleen "harrasta mitä vaan kunha tykkäät ite, etkä riko lakia." Eli se rahottaa mangoja ja cosplayta jne, ja kuuntelee jos mulla on jokin pakottava tarve kertoa jonkun ihanan hahmon kuolemasta tai jostain hauskoista vitseistä mitä animessa/mangassa on tapahtunut.

Isä on vähä silleen et mitä manga on, meiningillä. Oikeestaan se pitää vähä kaikkee muuta ku urheiluu ja ihmissuhteita hömpötyksenä (kyllä myös opiskelua jne.) mutta isää en nää ku pari kertaa kuussa nii sen mielipiteellä ei oikeestaan oo yhtään mitään väliä. Paitsi joskus ku se kuskaa cosplay tapahtumii nii saattaa vähäks aikaa jäädä katteleen, mut ei sitä muuten ku kohteliaisuudesta oikeen kiinnosta. Paitsi et sen mielestä on tosi hyvä kun mä piirrän, ku se tykkää jos sen lapset on luovia.

Sitte taas veli... No se on polttanu pari mun mangaa ja tuhonnu vähä kaikkee muutaki mun japsiaiheista omaisuutta ja deletoinu mun Ipodista kaikki J-rockit. Toisinsanoen se on Japani aiheisten harrastusten vihaaja numero yksi. Cosseihin se ei oo vielä uskaltanu koskee, eikä piirrustuksiin.

Pikkusiskon oon saanu tartutettuu, vaikkei se ny iha nii omistautunu ole asialle, niin se kuiteski lukee joitain mangoi ja cossaa jos mä lupaudun tekee sille puvun. (Ja raahaan sitä kaikkialle mukana)

Mun kaverit on suurimmaks osaks japaniharrastajii myös, mutta oon joukon ainoo gootti, joka ei mitenkää liity kyllä japseihin, mutta niin kaikki vaa aina luulee. Huoneessa ei oo figuja tai mitään, mutta mulla on silleen kaks kirjahyllyy, jos toises on mangaa animee ja jotain cossisälää ja toises kirjoi. Kaverit jotka ite ei oo japsiharrastajii nii on oikeesta iha myöntyväisii, et ei siin mitää ongelmaa sinänsä.

Nitsakia

Viesti Kirjoittaja Nitsakia » Ti Syys 11, 2012 23:19

Vanhemmista.. Äidilläni on välillä kiinostusta asiaan kohtaa, ja kuskaa coneihin nykyään lähes suuremmitta ongelmitta(odottaa päivää jolloin saan ajokortin). Isänikin on joskus jostain asiasta kiinostunut varsinkin jos tulee hänelle jokin uusi sana niin se pitää selittää. Mutta eiväthe pahemmin välitä harrastuksestani, kunhan jotain teen :) enkä vain kotona nyhjää.
Veljistäni nuoremmalla taitaa herätä jonkin sortin kiinnostus asian suhteen, jää nähtäväksi. Ja vanhempiveljeni on välillä niin ja näin. Joten perheeni ei nyt kauhean vastaan ole harrastustani :). Kunhan maksan suurimman osan kuluista itse. Ainoa asia mistä välillä kuulee noottia on se että mangoja on jo enemmän mitä aku ankan taskukirjoja joita veljeni kerää. Hylly tilasta tapellaan :D :P
Siipensä polttanut, taivaalta tippunut, maailmaan hukkunut, manalaan palannut
http://myanimelist.net/animelist/Nitsakia

VenezianoItaly

Viesti Kirjoittaja VenezianoItaly » Ke Syys 12, 2012 20:13

Oookei , otetaan henkilö henkilöltä :3

Äite: jos totta puhutaan äiti ei tiedä mitään mun anime kattelusta tai lukemisesta <3 KOSKA niitä kiinostaa vaan golf ja mua ei si tippakaa ja mä oon yleensä mun pimeessä huoneessa alakerrassa kattomassa Hetaliaa <3
Vaatetukseen äiti suhtautuu joskus mut ei usein hiustyylejä on odella vaikee saada ku tulee aina kommenteja!! XC
Näyttelen äitille mun piirrustuksia ja se vaan sanoo * hianoja on kylä joo * :3

Iskä: Se vaan sanoo piirustuksille *hei katos likkaa on kuule hienoja* ja siin kaikki.
Meen yleensä veljen tietsikalle kattoon Hetaliaa, Bleachia ja kaikkee muuta.
Isi urkkii huoneeseen välillä mut ei oo moksiskaan mun anime intoilusta.
Asustuksesta tai mun pukeutumisesta se ei välitä, vaikka tulisin suurella röyhelömekolla :3

Isäpuoli: Kommentoi piirustuksiin niinku äiti ja on kans vähä mun pukeutumisen perää, koska asutaan samas talos äiten ja sen kaa nii tietenki oon taas piilos omasa huoneessa -.-

Isoveli: Isil oon sen huonees kattomasa animea ja se vaa tulee siihe viereen laulaa kun siin tulee alkubiisi *shing shang wou zou* vitsi siin repee XD Joskus se seuras vierest ku katoin bleachii.

Isompiveli: Ei tiiä..

Siskopuoli: vaan piirustukset ja joskus kommaa pukeutumiseen

velipuoli:Ei kiinnosta...

Mut ihan sama mitä ne aattelee mä diggaan silti Italiaa <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Phantomhive

Viesti Kirjoittaja Phantomhive » Su Syys 16, 2012 22:46

Tosi paljon näkyy olevan negatiivista palautetta vanhemmilta lapsille. Mun täytyy sanoo, että
isä nyt ei tiedä yhtään mitään koko mangasta/animesta, eikä se siitä välittäisikään.
Äidille se on aivan sama luenko/katselenko mangaa & animea. Rahan käytöstä toi äiti kyllä joskus valittaa kun ne rahat hupenee aina pokkareihin. :D Ja j-rockia & Black Butler:ia se on kutsunu oudoks. :'D Ei sen kummempaa. ( Coneja vastaan sillä ei myöskään ole mitään )

Shine

Viesti Kirjoittaja Shine » Ke Syys 19, 2012 20:38

Vanhemmat vähän piikittelivät, kun pukeuduin "ernumaisesti" vuosia sitten, uhkasivat ottaa kuvan ja näyttää vuosien päästä.... Silloin olin vielä niin naiivi ja sanoin, että näytän samalta sitten. JA MITÄ KÄVI; Ylpeänä häpeän sitä vanhaa 13 vuotiasta minää nykyään (Siitähän on nyt se 5 vuotta).

Aina kun pyydän kyytiä coniin, molemmat vanhemmat tulee mukaan katselemaan "jännittäviä ja hienoja" pukuja.
Muuten vanhempani ovat hyvin neutraaleja harrastuksestani. Olivat tyytyväisiä siihen, että sain uusia kavereita ja menin ulos ihmisten ilmoille, haha.

Cosplay ja muu pukuharrastus menee kivasti tekosyyhyn: ammatti = vaate-artesaani. Vanhemmat ovat hyvin ylpeitä siitä, mitä rakentelen... Vaikkeivat tiedä mitä teen.

Fuugis

Viesti Kirjoittaja Fuugis » Su Loka 21, 2012 20:19

Meillä harrastukseeni suhtaudutaan ihan hyvin : D
Sisko, ja välillä veljenikin tulevat mukaani cosplay tapahtumiin, ja luen samoja mangoja siskoni kanssa.
Äitini suhtautuu harrastukseeni paremmin kuin isäni. Isästäni voisin käyttää aikaani vähän paremmin kuin mangaa lukemalla, mutta ei ole täysin tätä harrastustakaan vastaan.

Hiukan yllätyin kun äitini innostui itsekkin lukemaan mangaa, sekä Anime ja JapanPop lehtiä .__. (Kaoru Morin mangat näyttävät olevan hänen mieleensä X3 )
Mutta mikäs siinä, kiva kun edes toinen vanhemmista on myös innostunut samasta asiasta n__n
見せしめタブーをルールへ
"Show how to turn taboos into rules"

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Fuugis on deviantART

Oribia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oribia » Ma Loka 22, 2012 00:24

Pistää hymyilemään, kuinka monen vanhemmat/perheenjäsenet suhtautuvat positiivisesti näihin harrastuksiin. Itse nimittäin aina sain sellaisen kuvan, että vanhemmat yrittää ns. kitkeä nää harrastukset irti lapsistaan yms. c: Onneksi näin ei kuitenkaan kaikilla ole. Eikä myöskään minulla.

Isäni on jo yli 50, mutta henkisesti varmaan vielä ala-asteella. :'D Isäni ei koskaan suhtaudu kielteisesti tähän harrastukseeni, vaan on melko utelias sitä kohtaan. Hän itsekkin pitää Japania upeana maana, ja on kuulemma valmiina maksamaan puolet matkastani jos lähden lukio-vuosinani vaihtoon. Lisäksi isälläni on tapana ostaa minulle ihan lehtipisteistä mangaa jos vedän koulussa hyvän suorituksen. Pitänee myös mainita, että isäni on (jostain kummasta syystä) innostunut Vocaloideista. <:

Äitini taas ei osoita niin suurta kiinnostusta, mutta rahoittaa ja auttaa minua cosplayn puolella. Olen tosin kuullut pientä piikittelyä mm. siitä kuinka pukeutumiseni on muuttunut mangan/animen myötä.

Isosiskoni on itsekkin seurannut muutemaa anime-sarjaa, ja aina silloin tällöin pihistää hyllystäni luettavaa. Hänelläkään ei useimmiten ole mitään pahaa sanottavaa harrastuksistani, mutta Tiia nyt ei voi sietää ''piipittäviä anime-tyttöjä kiljumassa söpösti TAI laulamassa söpösti''.

Lähisuku on erityisesti kiinnostunut siitä että opettelen Japania, ja moni on jo ilmoittanut lähtevänsä kanssani Japaniin tulevina vuosina. x)

Vile

Viesti Kirjoittaja Vile » Su Marras 18, 2012 14:46

Vanhempani arvostavat Japanin kulttuuria ja sitä, että olen kiinnostunut kielestä ja sinne matkustamisesta. Animesta he eivät ymmärrä pätkääkään muuta kuin mitä ovat julisteideni perusteella oppineet. :lol: Sitä ne eivät tunnu hyväksyvän, että anime on tosiaan muutakin kun Pokemon ja DBZ. Cosplay on ihan vieras asia ja huvittavaa heidän mielestään. Figuurit eivät ole tervetulleita hintansa takia, mutta niitäkin luonnollisesti löytyy.
Loppustulos: Harrastukseni on aina ollut jotakuinkin hyväksytty perheessäni. :)
Viimeksi muokannut Vile, Ke Marras 21, 2012 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TomatoPizza

Viesti Kirjoittaja TomatoPizza » Su Marras 18, 2012 14:51

Eivätpä he pahemmin juuri välitä. Kehuneet ovat kyllä kun ovat yllättäneet minut laulamassa japaniksi, ei niinkään laulutaidon takia kumminkaan. :'D Isä maksaa kyllä joskus joitakin pokkareita, joten jonkin verran kyllä tukevat myös harrastustani.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”