Hentai-artikkelisarja

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ke Maalis 14, 2007 16:13

Noniin.. Jälleen kerran nähdään, miten elämä ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Alkuperäisen artikkeliaikatauluni mukaan kirjoittaisin parhaillaan koko sarjan viimeistä osaa, mutta täällä sitä ollaan, vasta kolmannen osan parissa!

En voi asiaa oikein muuten kommentoida, kuin toteamalla, että on yllättävän vaikeaa istua koneen ääreen kirjoittamaan yhtikäs mitään, kun päivällä viettää koko kahdeksan(plus)tuntisen työpäivän tietokoneen ääressä :P

Kolmas artikkeli on myös osoittautunut yllättävän hankalaksi tapaukseksi, ja olen heittänyt jo kaksi raakileversiota roskiin ja aloittanut tyhjältä paperilta uudelleen. Vaikka hentaissa on paljon omia erikoispiirteitään, niin niiden jako genreiksi ei ole ollut kovinkaan helppoa (en sitä alunalkaenkaan helpoksi uskonut, mutta silti se on osoittautunut vielä luultuakin hankalammaksi). Joudun luultavasti pelkistämään jaotteluita aika rankalla kädellä ja muutenkin siirtämään painotuksia. Toivottavasti lopputulos kuitenkin tyydyttää. Jos ei, niin sitten voitte aina ihan vapaasti kirjoittaa oman versionne :wink:

Toinen syy, miksi homma on osoittautunut yllättävän vaikeaksi on, että genrejaottelusta ei löydy juurikaan selkeätä tutkimusta tai faktatietoa. Näin ollen joudun kirjoittamaan suuren osan artikkelista omiin kokemuksiini, vaikutteisiini ja keräämiini tiedonpalasiin. Näin ollen kyseessä on ehkä koko sarjan subjektiivisin artikkeli. Näin ollen kommentit ja tarkennukset ovat varmasti tarpeen jälkikäteen.

Artikkeli on siis parhaillaan työn alla ja uskoisin saavani sen valmiiksi lähipäivinä (vain pari viikkoa myöhässä :P ). Sitä ennen vastaan muutamiin minulle heitettyihin kommentteihin. Aloitetaan Antista, joka on joutunut odottamaan vastaustaan luvattoman kauan (pyydän anteeksi!)

avalkama kirjoitti:
Cir kirjoitti:]antiikin Kreikan moraalikäsitykset olivat vielä huomattavan erilaiset kuin mihin ne ovat historian myötä kehittyneet (ts. mitä ne ovat nykyään).
Jeps. Kuitenkin, kuten mainitsit, seksuaalisuus yleensä oli melko vähän arvostettua. Tästä aliarvostuksesta saivat vaikutteensa Augustinus ja kumppanit.

Homoseksuaalisuus (nimenomaan miesten välinen) sai bonuspisteitä siitä, että se nähtiin osana ystävyyttä - joka taas oli laadullisesti eroottista rakkautta huomattavasti parempi suhde. Ja nimenomaan miesten välinen ystävyys, sillä naiset eivät olleet kykeneviä niin syvälliseen ja korkealaatuiseen henkiseen toimintaan.
Tämä taitaa kyllä olla nyt niin perinpohjin käsitelty, että en keksi tähän enää mitään sanottavaa :D
avalkama kirjoitti:
Cir kirjoitti:Ns. aabrahamilaiset uskonnot, eli juutalaisuus ja siitä haarautuneet kristinusko sekä Islam perinteisesti kieltävät samansukupuolisten väliset suhteet "syntisinä"
Totta. Ajattelutapa oli tosiaan kristinuskossa itsestäänselvyytenä jo alusta asti, sillä se kasvoi suoraan juutalaisesta kontekstista.

Sitä, kuinka paljon kristinuskolla oli vaikutusta asenneilmapiiriin, en muista lukeneeni historiasta... On muistettava, että sallituksi tultuaankin se joutui kauan kamppailemaan polyteismin kanssa. Kirkon (kirkkojen) vaikutusvalta nähdään joskus suurempana kuin se olikaan; mielessämme voi tällöin olla (vääristynyt) kuva sydänkeskiajan mahtavasta kirkosta, joka komenteli maallisia herroja miten tahtoi...

On uskoakseni luontevinta ajatella, että kristinusko ei seksuaalikysymyksissä (ainakaan kaikissa) niinkään tuonut esiin aivan uusia käytäntöjä ja asenteita kuin vahvisti jo olemassaolleita. Aviorikoksilla, homoseksuaalisuudella, vapailla suhteilla ym. oli arvostelijansa ja kieltolakinsa jo aiemminkin - mistä Cir osin jo edellä kirjoittikin.
Siinä olet aivan oikeassa, että kristinusko sinällään ei keksinyt näitä seksuaalisuuskysymyksia, vaan ne ovat varhaisempaa perua. Itse näen kuitenkin kristillisen kirkon (käytännössä (roomalais)katolisen) voimakkaana asenteiden levittäjänä ja korostajana. Kristinuskossa homoseksuaalisuus (usein ylipäätään seksuaalisuus) kietoutuu vahvasti syntiin, millä on ollut kauaskantoisia vaikutuksia.

Vaikka nykyaikana ei olla yksituumaisia siitä, millaista valtaa kirkko oikein on länsimaiden historiassa pitänyt eri aikakausina, siitä ollaan kuitenkin yleisesti yhtä mieltä, että sen vaikutus ollut merkittävä, varsinkin siellä missä sillä on pitkällä tähtäimellä todellista merkitystä: köyhien, maanviljelijöiden, ylipäätään "tavallisten ihmisten" parissa. Valtiomiehet, kuninkaalliset ja aateliset ja oppineet ovat usein voineet vähätellä kirkon oppeja. Köyhemmille väestönosille kirkko on kuitenkin ollut merkittävä yhteiskunnallinen instituutio (ehkä merkittävin). Näin ollen juuri heihin kirkon asenteet ovat voimakkaasti iskostuneet. Lisäksi on otettava huomioon, että juuri näille yhteiskuntaryhmille kirkko on tarjonnut ns. "ainoan opin": heillä ei ole ollut mitään mahdollisuuksia etsiä toisenlaista näkökulmaa maailmaan (ei lukutaitoa tahi kirjoja, ei mahdollisuutta matkustamiseen jne).

Henkilökohtaisesti pidän näitä vaikutteita paitsi merkittävinä, myös melko mielenkiintoisena ilmiönä, kun otetaan huomioon miten hyvin ne ovat kestäneet aikaa. Tämän huomaa hyvin vaikkapa siitä, että käytännössä jokainen keskiajan katolisesta kirkosta eronnut kristinuskon haara on pitänyt kiinni (homo)seksuaalisuuden ja synnin välisestä yhteydestä. Tähän voi hyvinkin olla syynä se sinunkin korostamasi seikka, että kirkko ei keksinyt itse asennetta, vaan sellainen on ollut olemassa jo entuudestaan (ainakin osalla alueista ja kulttuureista).
avalkama kirjoitti:Lisättäköön vielä, että en varsinaisesti pyri osoittamaan virheitä Cirin tekstissä vaan tarkentamaan. Kun asia on kiinnostava, sitä tahtoo laittaa kauhansa soppaan vaikka kukaan ei sitä kysyisikään. :wink: Jaappanilaisten mieli on niin monimutkainen, että olisi hävitöntä olettaa jonkin artikkelin (tai sen osan) käsittelevän kaiken mahdollisen asiaan liittyvän perin pohjin (tai siten kuin juuri minä sen tahtoisin).

Juu ei, mikään ei poksahtanut - paitsi sarjojen aikataulut... Siksi välttelin seuraavan artikkelin lukemista. Kuten sanottu, tulee väkisin halu osallistua. Ja se vie aikaa. Perehdyn jatkoon lähiaikoina. Kiitos vaivannäöstä, Cir!
Heh, poksahtaminen olikin tarkoitettu ihan vitsinä, ja arvelinkin hiljaisuuden johtuneen työkiireistä tms. Vitsi kolahtikin omaan nilkkaan, kun omat vastaukseni ovat sitten vuorostaan viipyneet omien työkiireiden vuoksi :P

Olen itse asiassa hyvinkin kiitollinen siitä, että olet selvästikin lukenut kirjoitelmani ajatuksen kanssa läpi osoittaen virheitäni sekä laiminlyöntejäni ja tarjonnut omia mielipiteitäsi ja näkökulmiasi aiheeseen. Kuten jo aiemmin totesin, niin minulla ei tosiaankaan ole ensikäden kokemusta japanilaisesta kulttuurista (mitä pitääkin yrittää korjata lähiaikoina), toisin kuin sinulla.

Odottelen kommenttejasi jatkossakin :)

Ja sitten on Nakin vuoro:
Nakki kirjoitti:Tuota, en nyt tarkoita aloittaa mitään raivopääfeministiväittelyä, mutta onko shonen-ain ja yaoin suosio länsimaissa mielestäsi todellakin yllättävää? Ja se, että sitä lukevat erityisesti nuoret naiset, joille se myös on suunnattu? Länsimaisessa (lähinnä miehille suunnatussa) erotiikkaviihteessä on jo iät ja ajat käytetty naisten välistä seksiä kiihokkeena miehille, joten mielestäni yaoin kasvava suosio naisten parissa oli täysin odotettavissa oleva ja "symmetrinen" ilmiö.
Hmm.. Mitenkähän nyt kokoaisin perusteluni sanavalintaani..

Lähdin liikkeelle siitä perusteemasta (josta Antinkin kanssa olemme tässä ketjussa keskustelleet), että homoseksuaalisuus on länsimaissa pitkälti tabu (yhä vain, vaikka asenteet vähitellen ovatkin muuttumassa monin paikoin). Näin ollen homoseksuaalinen erotiikka ylipäätään on viime aikoihin asti ollut sekä vähäistä, että vaiettua. Poikkeuksen muodostaa juuri mainitsemasi miehille osoitettu naisten välinen seksi, johon itsekin vähän ohimennen viittasin ihan ensimmäisessä artikkelissani (kuinkas vanha ilmiö tämä muuten on länsimaissa? En löytänyt nopealla haulla mitään konkreettista tietoa?).

Kuten yllä jo totesin, on avoimen homoseksuaalinen eroottinen materiaali länsimaissa huomattavan uusi ilmiö (parhaimmillaankin vain parin vuosikymmenen ikäinen), ja käytännössä kaikki "valtavirran" (näkyville tulleet) julkaisut on selkeästi kohdistettu miehille.

Eli kun kytketään nämä kulttuurilliset arvot muihin kasvatuksellisiin piirteisiin (naisen asema perheessä/yhteiskunnassa, feminismin painotukset...), niin henkilökohtaisesti olen melko yllättynyt siitä, että shounen-ai/yaoi on länsimaissa ylipäätään lyönyt itsensä läpi, mutta että vieläpä naisten keskuudessa. Japanissahan lukijakunta on juuri naisia, mutta jotenkin sama ajatuskulku ei vain jatkunut länsimaihin saakka (onnekseni en ole ainoa, joka ei tätä kehityskulkua osannut ennustaa, vaan seison samoissa joukoissa monen manga/j-kulttuuri/sarjakuva-asiantuntijan kanssa, joten artikkelin teksti ei pohjaudu (puhtaasti) omiin mielipiteisiini :wink: ) Tietenkin tätäkin voidaan pitää loogisena kehityksenä jos ajatellaan, että "perusmies ei tähän tavaraan koske, häntähän voitaisiin pitää homona!"..

En itse muuten oikein usko, että shounen-ai/yaoi-kiinnostus olisi kehittynyt "vastapainoksi/symmetriaksi" miesten lesbo-erotiikalle. Tästä pitävät mielestäni huolen jo mangan tarina/romanssipainotukset (jotka muodostavat selkeän eron miesten toimintapainotteisille "tarinoille"). Pikemminkin arvioisin, että nämä tarinat tarjoavat naisille sopivan sekoituksen kiellettyä hedelmää / romanssia / draamaa / tarinaa / henkilöhahmoja, että ne tarjoavat sopivan tuoreen annoksen jotain vanhaa ja tuttua. (Toivottavasti kukaan ei tule jakelemaan litsareita tuon kieltämättä vähän kömpelön pelkistyksen vuoksi)

Selvensikö tuo näkökulmaani? Jos ei, niin eikun lisäkyselyä kehiin ja yritän tarkentaa :)
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

jtn
Viestit: 712
Liittynyt: La Helmi 15, 2003 15:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jtn » Ke Maalis 14, 2007 18:28

Cir kirjoitti:Eli kun kytketään nämä kulttuurilliset arvot muihin kasvatuksellisiin piirteisiin (naisen asema perheessä/yhteiskunnassa, feminismin painotukset...), niin henkilökohtaisesti olen melko yllättynyt siitä, että shounen-ai/yaoi on länsimaissa ylipäätään lyönyt itsensä läpi, mutta että vieläpä naisten keskuudessa. Japanissahan lukijakunta on juuri naisia, mutta jotenkin sama ajatuskulku ei vain jatkunut länsimaihin saakka (onnekseni en ole ainoa, joka ei tätä kehityskulkua osannut ennustaa, vaan seison samoissa joukoissa monen manga/j-kulttuuri/sarjakuva-asiantuntijan kanssa, joten artikkelin teksti ei pohjaudu (puhtaasti) omiin mielipiteisiini :wink: ) Tietenkin tätäkin voidaan pitää loogisena kehityksenä jos ajatellaan, että "perusmies ei tähän tavaraan koske, häntähän voitaisiin pitää homona!"..
Henkilökohtaisesti en ole lainkaan yllättynyt Yaoi-tarinoiden läpilyönnistä, enkä muistaakseni ollut yllättynyt läpilyönnin tapahtuessa. Sen sijaan se, kuinka järkyttävän suuren suosion genre sai on hämmentänyt minua.

Jo kauan ennen kuin yaoi pulpahti länsimaihin, oli täällä selkeä tarve naisille suunnatuille homomiehistä kertoville rakkaustarinoille. Itse huomasin tämän selkeimmin seuratessani fanifiktiota. Viime vuosikymmenen lopulla ja etenkin tämän vuosikymmenen alkupuolella tuntui siltä, kuin slash-fiktion (eli mieshahmojen välisistä rakkaus- tai seksisuhteista kertovan fanifiktion) määrä kasvoi jatkuvasti. Menoa katsellessa ei voinut olla spekuloimatta milloin yaoi tulee länsimaihin, ja kuinka kova kysyntä sillä on.
Slashilla ja yaoillahan lienee aika lailla sama kohdeyleisö.
- Jussi Nikander

Avatar
kyuu
Säätäjä.
Viestit: 4679
Liittynyt: La Tammi 11, 2003 17:48
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Maalis 14, 2007 19:08

Tuossa tänään tuli luennoitaessa puhuttuakin siitä miten yaoi näkyy yhtenä selkeänä osana monenlaista fanitaidetta. Sen sijaan mielestäni ilmiö ei otakukulttuurissa ole kovinkaan uniikki, nähdäkseni sitä tuotetaan yhtä lailla niin Star Trekistä kuin Harry Potteristakin. Tällä sektorilla ei mielestäni myöskään ole mitään erityisen uniikkia otettu aiheesta irti.

Mutta kyse on kuitenkin pitkälti "omaa kivaa" tyyppisestä harrastuksen osa-alasta, joka ei hirveän laajalti näy yhteisössä. Ja kun taannoin lontoon murteelle käännetyn yaoi-mangan laatu kun on melko surkeaa, hinta melko kovaa ja potentiaalinen asiakasryhmä ei ole sitä suurinta kuluttajaluokkaa, en tiedä tuleeko siitä kovin suurta buumia.

Toki, markkinoilla on n+1 kertaa aiemminkin viisastuttu. Mainstream-mangan osalta ei ole kuitenkaan välttämättä tarvinnut, koska massaa yksinkertaisesti on tarpeeksi. Luulen, että yaoi-puolella niin sokeasti ei voi markkinoilla pyöriä, ainakaan kovin kauaa tai kovin isolla volyymillä.

Sen sijaan loivemmalla muodolla pienet poikarakkausvivahteet ja söpöilypuolen tarinat todennäköisesti näkyvät jossain määrin enemmän. Nämä myös uppoavat sen verran hyvin muuhun mainstream-tavaraan joten ilmiö voi tulla melko vaivihkaa. Tämä lienee osa isompaa markkinavoimaa, jossa on viimeisen muutaman vuoden aikana huomattu että homot on in. Mjt...

Mutta, markkinaspekulaatiohan on vahvaa arvailua. Tämän hetken Fiilis(tm) on että yaoi ei tule olemaan massiivinen räjähdys markkinoilla, vaan lähinnä pehmeämpänä versiona pieni tuulenpuuska mainstream-mangan markkinoilla. Näin alan kuluttajan en tosin pahastuisi jos olisin väärässä.

jtn
Viestit: 712
Liittynyt: La Helmi 15, 2003 15:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jtn » Ke Maalis 14, 2007 19:40

kyuu kirjoitti:Mutta, markkinaspekulaatiohan on vahvaa arvailua. Tämän hetken Fiilis(tm) on että yaoi ei tule olemaan massiivinen räjähdys markkinoilla, vaan lähinnä pehmeämpänä versiona pieni tuulenpuuska mainstream-mangan markkinoilla. Näin alan kuluttajan en tosin pahastuisi jos olisin väärässä.
Totanoin. Jos en nyt ihan totaalisen väärin muista, niin yaoi on tällä hetkellä sarjakuvaliike Fennican myynnissä suurin yksittäinen mangagenre. Tai jos ei suurin kaiken kaikkiaan, niin ainakin suurin teinityttöjen ostama genre. Ja myy ihan pipona, ainakin kyseisen puljun mittapuulla. Fantasiapelien tilanteesta en tiedä, mutta enpä kauheasti hämmästelisi jos sielläkin sitä myytäisiin kuin siimaa. Eli räjähdys lienee jo käynnissä, ainakin jos rajoitutaan tarkastelemaan englanninkielisen materiaalin myyntiä tässä maassa.
- Jussi Nikander

Avatar
kyuu
Säätäjä.
Viestit: 4679
Liittynyt: La Tammi 11, 2003 17:48
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Maalis 14, 2007 20:54

Hyväksykäämme saadut tiedot. Ilmeisesti eri kauppiailla on tosiaan tässä eroja, koska sain itse vähän päinvastaista tietoa itse.

Mutta tähän lienee yksi mahdollinen selitys, eli kysymys siitä mikä on yaoi mangaa ja mikä on poikarakkaus-vivahteista. Nämä "aidot" yaoi mangat mitä esim. DMP julkaisee ovat laadultaan melkoisen ala-arvoisia. Niitä ostetaan kyllä kun ei muuta ole ja pari kokeeksi, mutta pidemmän päälle en usko kuluttajia ihan niin epätoivoisiksi. Tai mistäpä sitä tietää...toivo on menetetty, jättäkää aluas.

jtn
Viestit: 712
Liittynyt: La Helmi 15, 2003 15:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jtn » To Maalis 15, 2007 13:16

Omat tietoni eivät ole ihan kaikkein tuoreimmasta päästä. Voi siis olla, että ensimmäisten tuotteiden aiheuttama piikki on jo ohi, ja poikarakkaus ei enään kiinnosta samalla tavalla kuin aluksi kiinnosti. Varsinkin jos tuotteiden taso ei ole kovinkaan korkea, on alkuinnostuksen laannuttua homma saattanut jopa lässähtää.
- Jussi Nikander

Avatar
isokana
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 18:08
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » To Maalis 15, 2007 23:29

Aika sopivasti kyuun ja jtn:n keskustelun lomassa Media Blasters ilmoitti lopettavansa shounen/seinen-julkaisunsa ja keskittyvän yaoin ulos pukkaamiseen. Suosiota siis riittää yaoille enemmän kuin miehiselle menolle ystäviä. Vaikea kuitenkin uskoa, että yaoi, porno siis, olisi kuitenkaan se suosituin genre. Enemmän uskoisin pörröisen shounen-ain myyvän, kuten Fantasiapelien top-listalla näkyvät Loveless ja Gravitation Ex. Ainakin sen kuvan olen saanut, että nuo kuuluvat siihen shounen-ai -osioon (minähän en näistä genrerajoista itse mitään tiedä, en ainakaan tunnusta :P ).
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Avatar
kyuu
Säätäjä.
Viestit: 4679
Liittynyt: La Tammi 11, 2003 17:48
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Maalis 16, 2007 13:22

Media Blasters on oikea firma kyllä tuuppaan näitä pihalle. Heillä ja etenkin emofirmalla on suhteellisen pitkä kokemus mainstreamin sivulaidoilla menevien teosten julkaisusta, ja oletettavasti myös sopivat kanavat ja tuotantotavat että homma pysyy realistisena.

Tässä voi olla myös kyseessä sitä, että taistelu "huipulla" kävi heille vähän liian veriseksi isojen firmojen taistellessa yhä kovemmin, joten oli luonnollista etsiä lähestymistapoja jossa on tilaa - ainakin vielä.

Vaikkain MB on julkaissut tekniseltä laadultaan melko eeppistä kuraa, pidän silti positiivisena että joku ottaa hommaksi markkinoiden laajentamisen.

Loveless tai Gravitation (se perussarja, ei sanaakaan Remixeistä) ei minun listalla mahdu tämän keskustelun aihepiiriin vaan on juurikin, kuten isokana totesi, semmoista pehmokamaa, joissa ei ole mitään graafisia elementtejä rosvosektorilla. Itse asiassa viittauksetkin ovat melko loivia eivätkä ihmissuhteiden kiemurat ole se ainoa juttu tarinassa. Ei sinänsä "väärin" ole listata niitä genreen ja sen ympärillä tapahtuvaan, jolloin alkaakin kuulostamaan yhä luonnollisemmalta että tämä aihepiiri myy todella hyvin.

Totean myös: kukkasia

haplo
Viestit: 410
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2007 16:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haplo » Pe Maalis 16, 2007 13:56

Vasta tuli luettua yksi one-shot tätä ihan oikeaa yaoita. Ensimmäinen yaoi, jossa todella on suoraan sanottuna pornoa, jonka olen lukenut. Digital Mangalta (muistaakseni) olen lukenut myös toisen ns yaoi-mangan, mutta siinä nimitys menee huti. Kyseessä perinteinen shonen-ai manga muutamalla sellaisella kohdalla että voitaisiin sanoa yaoiksi sillä syyllä, että näin saataisiin jollekulle hyvä mieli.

Jos siis läpilyöntiä on tulossa yaoille, itse povaisin sitä ehkä tälle jälkimmäiselle mallille, jossa kanteen kirjoitetaan yaoi, vaikka sisällöltään kyseessä ei ole mielestäni edes pehmoporno. Puhun nyt siis one-shotista Clan of the Nakagamis, jossa oppilas ja opettaja seurustelevat (molemmat miehiä).
Tällainen manga voi siis saadakin ostajia. En usko toisen lukemani yaoin, Because I'm a Boy!:n kiinnostavan suurempaa yleisöä. Toki tällekin löytyy ostajansa, mutta en tosiaankaan usko suurempaa yleisöä kiinnostavan nähdä lähikuvina sellaisia kohtauksia kuin tässä nimikkeessä.

Ja mitä tulee Fantasiapelien myyntiin, en tunne sitä sen tarkemmin kuin yhden esimerkin myötä. Ei ole montaa viikkoa, kun Fantasiapelien nettisivuilla käydessäni huomasin sarjan Little Butterfly olevan myydyinpien listalla. En tunne sarjaa, mutta kyseessä on jokin jo mainitun Digital Mangan tuote.
Ja tuskinpa tämäkään sitä ihka härskeintä yaoita on, jos sitä edes voi laskea yaoiksi. Kovin pienellä myynnillä ei Fantasiapelien listalle päästä, ja jos tämä sarja on siitä pahimmasta päästä, olen ollut väärässä luulossa Suomen kansan intresseistä.

Avatar
Nakki
Viestit: 98
Liittynyt: To Marras 11, 2004 18:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Nakki » Su Maalis 18, 2007 02:49

Hmm, näkisin, että yaoin räjähtävä suosio johtuu ainakin osittain juuri siitä, että naisille suunnattu homoerotiikka on täällä niin uusi juttu. Naiset eivät välttämättä ole edes tulleet ajatelleeksi että moinen saattaisi olla viihdyttävää, ja "herranjumala tää on kuuminta kamaa mitä ikinä oon nähnyt"- reaktio synnyttää asiasta innostuneiden fanityttöjen laumat.
Tyttöjen ja naisten kiinnostus homoseksuaalista erotiikkaa kohtaan näkyi jo ennen varsinaista yaoin läpilyöntiä fanifiktion slash- tulvassa, joten aivan uudesta ilmiöstä ei ole kyse.
En tiedä, minkätyylisiin yaoiteoksiin olet itse tutustunut, mutta on totta, että valtaosa länsimaihin tuoduista yaoista on juuri "herkempää" romanssi- ja juonipainotteista materiaalia. Tämä kuitenkin johtuu käsittääkseni enemmän yhteiskunnassa vallitsevista käsityksistä kuin naisten henkilökohtaisista mieltymyksistä. Aika harva jenkkikustantaja uskaltaisi ottaa jotain shotarape-matskua massalevitykseen. Itse voin ainakin naisena sanoa, että yaoissa kiinnostaa hikinen man-on-man- action ilman naishahmoja eikä sykähdyttävät rakkaustarinat. Mutta tämä taas on tietysti makuasia, joka ei välttämättä ole sukupuoleen mitenkään sidonnainen.
Symmetrialla en tarkoittanut sitä, että yaoi olisi syntynyt lesboviihteen vastapainoksi, vaan sitä, että (joitakin) naisia kiehtoo homoseksi samoista syistä kuin (joitakin) miehiä lesboseksi: fyysisesti "vieraamman" sukupuolen vartalot, ei lukijan/katsojan/kuuntelijan kanssa "kilpailevia" oman sukupuolen edustajia, kielletyn hedelmän maku ja niin edelleen.
Itseäni ihmetyttää jättimäistä suosiota enemmän kummastus, jota se on aiheuttanut (olikohan tuo nyt tarpeeksi sekavaa...). Miksi olisi kummallista että naisille suunnattu viihde saavuttaa menestystä naisten keskuudessa?
Olemassaolo - loassa melo
- Alivaltiosihteerin palindromirunokirja

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ma Huhti 30, 2007 13:49

(Ei hitto miten näiden artikkelien julkaisujen välillä vain jotenkin vierähtää näin luvattoman kauan.. Pahoitteluni kaikille lukijoille! Kaikkien muiden "tosielämän" kiireiden lisäksi artikkeli osoittautui tähän asti haastavimmaksi. En ole vieläkään ihan varma, onko se parhaassa mahdollisessa muodossaan, vaan epäilen sen jääneen osiltaan valitettavan sekavaksi. Toivon mukaan tämä kirjoittajalle anteeksi annetaan, ja kommentteja & parannusehdotuksia otetaan ilomielin vastaan! Ja nyt, pidemmittä puheitta, artikkelisarjan kolmas osa:)

Hentain lajityyppejä ja genrejä

Lajityypin / genren määritys on huomattavan avoin, joten tämä artikkeli lähtee liikkeelle valitusta tulkinnasta. Artikkein sisällä genren määritelmäksi on valittu tietty osa-alue tai tunnusmerkki, jolla on selkeä, jopa merkittävä asema teoksessa (tarina, taide, tyylilaji). Genren merkitys tämän artikkelin sisällä voidaan myös jossain määrin mieltää yhteneväiseksi fetissin kanssa.

Hentain yhteydessä genren määrittelemistä ja rajoittamista hankaloittaa voimakkaasti myös se, että harva hentaiteos pysyttelee puhtaasti yhden genren sisällä. Yksittäinen tarina sisältää normaalisti piirteitä useammasta kuin yhdestä genrestä. Monet genret ovat myös hyvinkin lähellä toisiaan jopa siinä määrin, että niillä on selkeitä päällekkäisyyksiä. Tämän vuoksi artikkelissa käsiteltävät genret on pyritty ryhmittelemään ns. pää- ja alagenreihin, joista päägenret ovat usein tarinan kantavia/merkittäviä/leimallisia elementtejä ja alagenret ovat pienempiä, tarinallisesti sivuosassa tai taustalla näkyviä elementtejä. Tämän jaottelun lisäksi artikkelissa pyritään käsittelemään genrejen päällekkäisiä ja toisiaan muistuttavia elementtejä.


Genrejen yhteisiä lähtökohtia

Yksinkertaistettuna lähtökohtana voidaan todeta, että lähes kaikki hentaille leimallisista genreistä periytyvät tavalla tai toisella japanilaisesta kulttuurista. Hyvin yleinen lähde ovat perinteiset yhteiskunnalliset roolit, säännöt ja valta-asemat.

Henkilön yhteiskunnallinen asema joko työelämässä (yrityksessä), perheessä tai vaikkapa kunnioitusasemassa (opettaja, poliisi) on yleinen lähtökohta erilaisille skenaarioille. Skenaarioiden teemaan liittyy usein olennaisena osana myös kunnian (face = kasvot) merkitys Japanissa, erityisesti sen kääntöpuoli häpeä (humiliation = häpeä/nöyryytys). Perinteiset yhteiskunnalliset asemat tarjoavat runsaasti erilaisia lähtökohtia, niin perinteitä noudattavassa, kuin ne päälaelleen kääntävässä muodossa.

Yhteiskunnalliseen asemaan kytkeytyvissä tarinoissa eriasteisilla valtateemoilla on usein näkyvä rooli. Näihin valtateemoihin kuuluvat mm. häpeä/nöyryytys (humiliation), chijo/chikan ("irstas nainen/mies"), univormut (yhteiskunnallisen aseman merkkinä: poliisit, sairaanhoitajat, miko eli temppelineidot, maids eli palvelijattaret), sekä loli/shota (alaikäiset tytöt/pojat).

Toinen yleinen japanilaisesta kulttuurista lähtevä perusasetelma ovat Japanin perinteiset roolijaot ja yhteiskunta-arvot. Erityisesti näitä korostavat tarinat pyrkivät usein rikkomaan ja kritisoimaan käsittelemiään perinteitä. Yleisiä aiheita ovat mm. perhearvot (insesti, henkilöiden asema perheessä), honne/tatemate (yksityisen ja julkisen elämän väliset raja-alueet, kietoutuu usein yhteiskunnalliseen asemaan ja häpeäteemoihin, mm. julkisiin seksuaalisiin tilanteisiin), perinteiset sukupuoliroolit (megane-ko eli silmälaseja käyttävät tytöt, univormut, kotiäidit, Office Ladies eli yleensä toimistotyötätekevät naiset) sekä niiden kääntöpuoli (chijo/chikan ym), ja ikäteemat (loli/shota).

Toisaalta osan genreistä voidaan katsoa lähtevän juuri japanilaisen kulttuurin kokemista muutoksista ja ulkomaisista vaikutteista. Näihin voidaan katsoa kuuluvan vaikkapa bakunyuun ("isot rinnat") koska sitä ei mielletä kovinkaan perinteiseksi japanilaiseksi ominaisuudeksi.


Mielenkiintoisia piirteitä ja poikkeavuuksia valtavirran mangasta/animesta

Genrejä läpikäydessä ja niiden merkitystä tutkiessa kohdataan nopeasti muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Eräs näistä on historiallisten tai fantasiapohjaisten tarinoiden suurehko osuus verrattuna scifiin, kun valtavirran puolella niiden osuudet ovat paljon tasaisemmat. Scifin suhteen poikkeuksen mudoostavat tietyt androidi-/kyber- (robotit ja teknisesti "parannellut" ihmiset; robomaids eli mekaaniset palvelijattaret/kumppanit on valtavirrankin puolella yleinen teema, vrt. Chobits) sekä geenitekniikkateemat (futanari eli "penistytöt", lonkerot). Nämäkään eivät yleensä pelaa kovin suurta roolia tarinoissa, vaan ensisijaisesti luovat tarinalle lähtökohdan, tietyn peruselementin, johon tarina jatkossa nojaa. Varsinkin geenitekniikkateemat ovat useimmiten joko neutraaleja tai sidoksissa kauhuteemoihin.

(Kirjoittajan kommentti: Tätä fantasian ja historiallisten asetelmien runsautta voinee selittää Japanin pitkä ja monipuolinen historia, josta riittää ammentaa ideoita ja kokonaisia tarinoita. Fantasia tuntuu myös sopivan yhteen paljon useamman genren kanssa scifiin verrattuna.)

Naisten rooli hentaissa on myös mielenkiintoinen. Hentaissa naiset esitetään usein normaaleina yhteiskunnan jäseninä, jotka päätyvät jonkinlaiseen seksuaaliseen tilanteeseen, usein kiihottuen siitä niin, että eivät enää pysty palaamaan "normaaliin" elämään. Hahmot voidaan esittää ujoina tai seksuaalisesti "viattomina", mikä muuttuu kun heidät asetetaan seksuaalisesti stimuloivaan tai kiihottavaan tilanteeseen. Tämä tapahtuu usein voimakkaan, jopa manipuloivan miehen (tai toisen naisen) johdosta.

Toisaalta yhä useammin hentaissa esiintyy myös itsevarmoja ja voimakkaita naisia, jotka käynnistävät itse seksuaalisen tilanteen (ts. hakevat aktiivisesti seksiä, vrt. chijo).


Graafista fiktiota

Hentai on luonteeltaan graafista fiktiota, mikä mahdollistaa huomattavan laajan tyyli- ja aihepaletin artisteille. Näin ollen huomattavaa osaa hentaista leimaa fantasianomaisuus. Tämä näkyy joko hahmoissa (futanari eli penistytöt, neko eli kissatytöt/pojat, lonkerot, deformity), teemoissa (insesti, raiskaus), ympäristöissä (scifi, fantasia, historialliset tarinat) tai vaikkapa itse akteissa (deformity, bondage eli sidonta)

Fantasianomaisuus, jossa mielikuvitus asettaa rajat, asettaa myös artisteille omat valintansa. Osa artisteista pyrkii tietoisesti ravistamaan, rikkomaan ja peilaamaan yhteiskunnallisia käytäntöjä ja perinteitä, keskittyen teemoihin, jotka ovat yhteiskunnasta hyväksymättömiä, tai yhteiskunnan sääntöjen vastaisia. Japanilaisessa yhteiskunnassa tämä merkitsee mm. naisten ja miesten välisten voimasuhteiden, työelämän, kotielämän, kouluelämän ja niiden normien käsittelyä, usein perinteisten roolien päälaelleen kääntämisen muodossa.

Tällöin myös tarinan sisältö saattaa olla korostetumpaa, "tabumaisempaa" (vrt. insestin ja raskauden tai raiskauksen yhdistelmät), jotta tarina rikkoisi lukijan "mukavuusaluetta" ("comfort zone"). Vastaavast seksuaalisissa tilanteissa voidaan korostaa esim. bondagea, ryhmäseksiä, bukkakea tai muita fetissejä, jotka eivät vastaa useimpien ihmisten seksuaalista elämää, tai jopa puhtaan fantasianomaisia tilanteita, kuten lonkeroita tai futanareita.

Negatiivisessa mielessä tämä on usein johtanut liioittelun kierteisiin, joiden vaikutuksesta yksittäisten artistien tarinoiden sisältö ja taide menee yhä pidemmälle, kärjistetymmäksi. Toisaata kolikolla on myös kääntöpuoli, eli osa artisteista keskittyy tietoisesti kevyempään erotiikkaan (esim. alastomuuteen ja vihjaileviin tilanteisiin varsinaisten seksiaktien sijasta)


Yleisiä päägenrejä

Deformity ("epämuotoisuus/epämuodostuneisuus")

Deformity on erittäin vaikeasti määriteltävä kattogenre. Usean muun genren voidaan katsoa kuuluvaksi deformity-genren alaisuuteen tai sisältävän runsaasti samoja piirteitä ja teemoja. Deformity-genreen on kytköksiä mm. futanarilla, bakunyuulla, lonkeroilla ja nekoilla.

Deformity ei välttämättä viittaa niinkään ruumiin "epämuodostuneisuuteen", kuin tiettyihin "epäluonnollisiin" fyysisiin piirteisiin, kuten tosielämässä mahdottomat seksiasennot ja fyysiset piirteet (neko, bakunyuu, futanari).

Eräs tapa määritellä deformitya on ajatella sitä kolmena eri "asteena". Ensimmäinen aste on lievä, sisältäen vain tiettyjä ulkoisia tunnusmerkkejä (esim. futanari, neko). Toinen aste on keskitaso, sisältäen mm. pienimuotoiset muodonmuutokset (miedommat lonkeropornon muutokset. Esimerkiksi Sex Warrior Isamu kuulunee nipin napin tähän kategoriaan), seksuaalisen aktin (John K. Petan Monzetsu-sarja on erinomainen esimerkki tästä) tai sukupuolielinten liioittelun (bakunyuu, erityisesti futanarissa suhteellisen yleiset "jättipenikset"), tai ns. "luonnottomat/mahdottomat" asennot (Monzetsu, tietyt bondageteemat). Kolmas aste on voimakas, äärimmäinen, sisältäen suuret muodonmuutokset (hirviöt/demonit, yleinen aihe kauhuhentaissa) ja osan lonkeroista. Kolmas kategoria esiintyy usein yhdessä kauhuaiheiden kanssa, ja sille on joskus vaikea vetää selkeätä rajaa toisen kauhugenren, guron ("groteski/väkivaltainen"), kanssa.


Neko (catgirls, kissatytöt)

Länsimaissa nekoja vastaa luultavasti parhaiten ns. furry-kulttuuri, jossa ihannoidaan yleensä inhimillistettyjä eläinhahmoja. Nekot eivät kuitenkaan lähes koskaan vastaa kovin suoraan länsimaisia furryja. Toisin kuin furryilla, nekoilla on useimmiten ulkoisina merkkeinä vain korvat ja häntä (joskus harvemmin myös tassut ja nekin useimmiten yksinomaan humoristisissa yhteyksissä).

Ylivoimaisesti yleisin hahmo, josta koko genre on saanut nimensä on juuri kissatyttö. Muita suhteellisen yleisiä eläinhahmoja ovat koirat ja ketut, joista jälkimmäiset liittyvät yleensä ns. kitsune-hahmoihin ("fox spirits", kansantarujen kettuhenget). Nekoihin yhdistetään yleisesti tiettyjä animalistisia piirteitä. Kissat edustavat tiettyä itsenäisyyttä, huolettomuutta, kiintymystä ja seksuaalista vapautta. Koiriin taas yhdistetään länsimaiseen tapaan erityisesti uskollisuus ja tietynlainen hoivavietti. Kitsuneilla määritteleviä piirteitä ovat yleensä seksikkyys, ilkikurisuus ja taianomaisuus.

Nekoissa voidaan nähdä kytköksiä japanin luonnonuskonnolliseen taustaan.


Futanari ("dickgirls", "penistytöt")

Miehen ja naisten sukupuolielinten yhdistäminen ei ole mitään uutta, jo klassisen Kreikan jumaltaruissa tunnetaan Hermaphroditen hahmo. Futanari on hentaissa suhteellisen yleinen versio tästä, yleensä naisruumiin omaava hahmo, jolla on kuitenkin naisen sukupuolielinten lisäksi myös penis.

Futanari-tarinoiden mielenkiintoisiin piirteisiin kuuluu, että valtasuhteilla on niissä usein voimakas asema: tarinoissa on yleensä selkeä top/bottom ("päällä/alla", voimakas/alistuva)-asetelma. Myös parituksien luonne on mielenkiintoinen: ylivoimaisesti yleisin paritus on futa & nainen, toiseksi yleisin futa & futa. Futa & mies-paritukset ovat huomattavan harvinaisia, ja erityisesti niissä on usein mukana voimakas valtasuhdeasetelma, jopa suoranainen femdom-tilanne ("female domination", voimakas naishenkilö (äärimuodossaan ns. domina) pitää valtaa parisuhteessa).

Futanarilla on usein myös kytköksiä sekä deformityyn (liioiteltu peniksen koko, yleistä vaikkapa Behind Moonin tarinoissa), bukkakeen (Total Biochemical Lab), että chijoon (melkeinpä kaikissa tarinoissa, kun otetaan huomioon yleisimmiten tavattavat sukupuoliparit ja voimakkaat top/bottom-roolit).

Futanari on melko selkeästi oma genrensä, joskin sillä on jonkin verran päällekkäisyyttä mm. transvestismin ja transseksuaalisuuden (toisen sukupuolen vaatteisiin pukeutuminen ja jonkinasteinen sukupuolenvaihdos) kanssa. Eräs mielenkiintoinen variaatio löytyy Shiwasu no Okinan tarinasta Sei Sou Tsui Dan Sha, jossa miespuolisen päähenkilön penis irtoaa, ja hänen naispuoliset luokkatoverinsa "ottavat sen käyttöönsä".

Futanarin lähtökohdista on esitetty useita teorioita. Eräässä melko suositussa sitä pidetään "hyväksyttävänä" tapana heteroseksuaalisille miehille seurata lievästi homoseksuaalissävytteistä penis-teemaa. Toinen teoria liittyy japanin yhteiskunnalliseen muutokseen ja erityisesti naisten ja miesten välisten voimasuhteiden muutokseen, jossa penis kuvaa naisten kasvanutta (seksuaalista) valtaa yhteiskunnassa (vastaavasti vähentäen miehen valtaa).


Lonkerot (tentacles)

Lonkeroiden historia hentaissa on mielenkiintoinen. Lonkeroiden esi-isäksi mielletään yleensä Hokusain teos "Kalastajan vaimo", joka sisältää eroottisia tulkintoja mm. ihmisen suhteesta luontoon / animalistisuudesta (molemmat yleinen teema japanissa).

Lonkeroteeman ilmestyminen moderniin hentaihin taas jäljitetään yleensä Urotsukidoji-teokseen, jossa lonkerot rinnastautuvat vahvasti pakotettuun seksiin ja raiskaukseen (josta periytyy yleinen termi "tentacle rape", "lonkeroraiskaus"). Urotsukidojin luoja Toshio Maeda on useissa haastatteluissa kertonut lonkeroiden taustalla olevan yritys väistellä Japanin tunnetusti tiukkaa sensuurilainsäädäntöä joka kieltää sukupuolielinten esittämisen.

Selkeän fantasiakytköksensä vuoksi lonkerot esiintyvät ensisijaisesti kauhu- ja fantasia/scifi-aiheisissa tarinoissa. Lonkeroilla on myös Urotsukidojin ajoista lähtien ollut voimakkaita kytköksiä valta-asetelmiin, erityisesti pakotettuun seksiin.

Mielenkiintoinen piirre on, että genre on jo sen verran yleinen, että länsimaissa se rinnastetaan usein kaikkeen hentaihin. Japanissa genre taas kattaa myös homoseksuaalista hentaita.


Loli / shota (alaikäiset tytöt/pojat)

Japanilainen yhteiskunta korostaa tietyillä osa-alueillaan voimakkaasti ikää. Tämän huomaa vaikkapa ns. joulukakku-ilmiöstä, jossa nuoret naiset pyrkivät naimisiin ennen n. 26 vuoden ikää. Tätä vanhempia yksin eläviä naisia kutsutaan yleisesti joulukakuiksi (kärjistetysti tämän voidaan sanoa ilmaisevan, että "parasta ennen"-päiväys on mennyt umpeen). Perinteisesti japanilainen yhteiskunta on myös kääntänyt katseensa sivuun vanhempien aviomiesten nuorilta rakastajilta.

Loli-ilmiötä voidaan siis ajatella tämän perinteen jossain määrin kärjistettynä versiona. Shota taas voidaan selittää useammalla tavalla, mm. edellä kuvatun ilmiön peilikuvana (ts. sukupuoliroolien kääntäminen ympäri), hentain suurimman kohderyhmän (nuoret pojat/miehet) tavoitteluna tai yhtenä yaoi-ilmiön esiintymismuotona.

Yleisesti myönnetään huomattavaksi osasyyksi molempiin ilmiöihin juuri useimpien hentaijulkaisujen pääasiallinen kohderyhmä: teini-ikäiset (kumpaakin sukupuolta, mutta ylivoimaisesti pojat) ja nuoret miehet.

Loli / shotan äärimmäisyysmuoto on toddler(kon) ("taapero"), jossa seksuaalistetaan äärimmillään vasta parin vuoden ikäisiä lapsia.


Insesti

Insestiteeman voidaan katsoa olevan Japanissa huomattavankin yleinen (länsimaihin verrattuna). Teemaa on käsitelty niin valtavirran puolella, televisiosarjoista ja animesta (Onegai Twins) mangaan (Koi Kaze) ja kirjallisuuteen. Myös hentaissa genre on huomattavan yleinen, se on esiintynyt jo yhdessä aikaisimmista h-animeista, Cream Lemonissa.

Varsinkin valtavirran puolella insestiteemaa käytetään huomattavasti sen shokkiarvon ja tabuun liittyvien eroottisten sävyjen vuoksi (Angel Sanctuary, Ouran High School Host Club). Aihetta on kuitenkin käsitelty myös vakavasti ja sympaattisesti (Koi Kaze, Please Twins). Valtavirrassa aihetta sivuaa myös ns. pseudo-insesti, joissa yleisimmin on kyse sisarpuolien (esim. adoption kautta) romanttisista tai seksuaalisista suhteista.

Hentaissa insesti on huomattavan yleinen genre, joko tarinaa kannattelevana pääteemana tai vain "sivulauseena". Teeman käsittelytavat vaihtelevat humoristisesta suorastaan groteskiin.

Teeman yleisyyteen hentaissa on olemassa monta selitystä. Yleinen näkökulma on, että tarinoissa pyritään rikkomaan perinteisiä perheasetelmia ja -rooleja. Tämä taas voidaan nähdä reaktiona perinteisten perheasetelmien viime vuosikymmeninä kokemiin rajuihin muutoksiin, mm. avioeroihin sekä äidin ja isän rooliin ja näkyvyyteen perheessä (vrt. salaryman-kulttuuri, jossa isä voi olla jopa viikkokausia poissa kotoa), erityisesti lapsien elämässä. Selitystä on haettu myös niin nuorten kuin naistenkin (ts. kotirouvien) voimistuneesta seksuaalisuudesta (joille he siis etsivät huojennusta kotioloista).

Tietenkin on otettava huomioon myös, että insesti on yksi "yleisimpiä tabuaiheita" niin länsimaissa kuin Japanissakin, mikä tekee siitä houkuttelevan tabun rikottavaksi tarinassa. Ja tietenkin voidaan loli/shota-genren tapaan sanoa huomattavaa vaikutusta olevan hentain pääasiallisella kohderyhmällä.


Pienempiä sivugenrejä

Bakunyuu (suuret rinnat)

Bakunyuu viittaa erityisesti epäluonnollisen kokoisiin rintavarustuksiin (Blue Eyes), osuva kuvaus on "lentopallosta ilmalaivaan". Suuririntaisuus ei perinteisesti ole kovinkaan yleistä Japanissa, joten genressä oletetaan usein olevan huomattavaa länsimaista vaikutusta. Bakunyuuta voidaan katsoa osana deformity-genreä samassa mielessä kuin vaikkapa erityisesti futanarissa esiintyvien massiivisien peniksien.


Raskausfetishismit ja eroottinen laksaatio

Raskausfetishismit voidaan karkeasti jakaa kahteen tyyppiin: joko kyseessä on melko puhdas raskausfetishismi (jossa siis juuri raskauden eroottisuutta korostetaan), tai sitten raskaus on tietyn skenaarion lopputuloksena. Ensimmäisellä on jonkin verran kytköksiä valtateemoihin (raskaana oleva nainen on useimmiten selkeästi alistuva, usein arka ja pelokas osapuoli). Jälkimmäinen taas on yllättävänkin usein erilaisten insesti- ja lolicon-tarinoiden lopputilanne, yleensä joko humoristisessa tai synkässä yhteydessä.

Yleisimmiten näissä lienee kyse tabun rikkomisesta, puhtaasta shokeeraustarkoituksesta. Toisaalta selitystä on etsitty myös ehkäisyn huonosta tilanteesta Japanissa, ja genrellä on mielletty olevan kytköksiä "perhearvojen käsittelyyn" (erityisesti kun kyseessä insestiskenaario).


Valtateemat

Eriasteisilla valtateemoilla on huomattava rooli hentaissa. Tätä on usein selitetty japanilaisen yhteiskunnan tiukoilla säännöillä ja rooleilla.

Valtateemoissa on lievimmillään kyse siitä, että suhteen toinen osapuoli on "aktiivisempi", määräävämpi. Yleisimmin valtateemat kuitenkin käsittelevät sitä, miten suhteen osapuoli voi alistaa toista (toisia) osapuolta tahtonsa mukaisesti. Näin ollen moniin valtateemoihin kytkeytyy vahvasti nöyryytysteema (humiliation). Valtateemoihin kuuluu mm. BD/SM (bondage / sado/masokismi), joka on eri asteissaan melko yleinen ilmiö. Viime aikoina on mm. suolihuuhtelu (enema, peräruiske) yleistynyt huomattavasti, yleensä nöyryyttämistarkoituksessa. Sen voidaan katsoa myös korostavan anaaliseksiä, minkä yleisesti uskotaan olevan länsimaalaista vaikutusta.

Myös bukkake (siemennesteen laukaiseminen toisen osapuolen päälle, usein liioitelluissa määrin, jopa kymmenien miesten toimesta) luetaan usein valtateemaksi. Bukkakea käytetään yleisimmin "korostuskeinona" (vrt. "money shots" live-action pornografiassa). Artistista ja tarinaskenaariosta riippuen se voi kuvata vaikkapa aktin päätöstä (yleistä länsimaisessa pornografiassa), yliseksuaalista hahmoa (joka ei saa kyllikseen) tai nöyryytystä. Tarinan mukaan bukkake olisi muinainen japanilainen rangaistus aviorikoksen tehneille naisille, mutta historioitsijat ovat yleisesti tuominneet tämän enemmän tai vähemmän urbaaniksi legendaksi.

Mm. honne/tatematen periaate vaikuttaa yhä vahvasti japanilaisessa yhteiskunnassa. Kun yhtälöön lisätään kunnian (face, kasvot) teemoja, ymmärretään enemmän tai vähemmän julkisten seksuaalisten tilanteiden runsautta hentaissa paljon paremmin. Näissä julkisissa tilanteissa on usein kyse jonkinasteisesta valtapelistä ja nöyryyttämisestä. Toistuvia teemoja tässä genressä ovat mm. panchira ("upskirt", naisten hameiden alle tirkistely), zenra (jonkin normaalin arkielämän tilanteen tekeminen alastomana), junassa tapahtuvat kopeloinnit ("train gropers", chijo/chikan), sekä kauko-ohjattavat vibraattorit tai vastaavat seksuaalisen kontrollin välineet (esim. siveysvyöt). Lievimmillään on sitten kyse vain vaikkapa aktista paikassa, jossa on paljastumisen vaara (melko yleinen teema varsinkin nuorille suunnatussa hentaissa, esimerkkinä vaikkapa koulutilat, esim. koulurakennuksen katto).

Lukuisia muita pienimuotoisempia genrejä sitoutuu myös valtateemoihin eri muodoissaan. Univormuilla on näissä yksi rooli. Univormu kuvastaa yleensä kantajansa sosiaalista asemaa, olipa kyseessä sitten perinteisen "voimakas" rooli kuten poliisi tai sotilas, tai alistuvampi kuten palvelijattaren (maid) tai tarjoilijan rooli. Sosiaalinen asema on myös yleinen valtateema, jonka yleisiä muotoja hentaissa ovat mm. opettajan, terveydenhoitajan ja office ladyn (ja vastaavasti yrityksen johtajan) asemat. Myös erilaiset kulttuuriset stereotypiat voivat usein sisältää valtapelin elementtejä, esimerkkinä vaikkapa megane-ko, eli silmälasityttö (silmälaseihin liittyy lukuisia perinteisiin sukupuolirooleihin ja -asetelmiin kytkeytyviä mielleyhtymiä, mm. kiltteys, viattomuus, ujous ja tottelevaisuus. Myöskään "lasien takaa paljastuva kaunotar"-fantasiat eivät ole mitään uutta länsimaissakaan)

Valtateemoihin mielletään usein myös chijo/chikan-teema ("irstas nainen/mies"). Chijo merkitsee aggressiivista tai jossain muodossa perverssiksi miellettyä naista, joka saattaa pakottaa toisen osapuolen seksuaaliseen kanssakäyntiin kanssaan. Chikan tarkoitti alunperin yksinkertaisesti irstasta, perverssiä miestä, mutta nykyään kytketään erityisesti julkisessa tilanteessa (erityisesti junassa) tapahtuvaan kopelointiin. Teemojen voidaan sanoa olevan perimmiltään perinteisten sukupuoliroolien käsittelyä: miesten vallan mielletään vähentyneen, joten sitä käytetään "kärjistetysti" tai vastaavasti naisten kasvaneen vallan vastaiskuna (chikan). Chijo voidaan vastaavasti mieltää joko osoitukseksi naisten kasvaneesta vallasta tai myös vastalauseena siihen.


Koulu

Yksinkertaisin selitys koulu- ja opiskelijateemalle löytyy jälleen suurimmasta hentain kuluttajaikäluokasta, eli teini-ikäisistä ja nuorista miehistä. Myös aiemmin käsitellyt Japanin ikään liittyvät kulttuuriset arvot ovat merkittävä tekijä. Japanilainen koulujärjestelmä on usein tarkkaan säännöstelty ja kurinalainen, jolloin genren tarinoissa voidaan myös nähdä tämän alkuasetelman kommentointia.


Kauhuteemat

Kauhuteemat esiintyvät usein yhdessä guron, lonkeroiden sekä deformityn kanssa. Erotiikan ja kauhun yhdistelmä ei ole mitenkään tuntematon länsimaissakaan: yleinen asenne on, että kauhu ja seksi sopivat hyvin yhteen. Hentain erityisen graafinen fantasia-asetelma vain antaa genrelle helposti ylimääräistä "purevuutta".

Yleinen kauhuteema on guro, eli groteski, jota nähdään lähes yksinomaan kauhuteemaisissa tarinoissa. Teoriassa sen voidaan katsoa sisältävän myös deformityn tapaisia aiheita, mutta käytännössä termi on yleistynyt käsittämään erityisen väkivaltaista tai väkivaltaisia elementtejä sisältävää hentaita ("verta ja suolenpätkiä")
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Avatar
Tagawari
Viestit: 97
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 19:20
Paikkakunta: Lappeenranta / Taipalsaari

Viesti Kirjoittaja Tagawari » Ma Huhti 30, 2007 21:23

Kyllä nyt oli todella hyvää ja asiallista tekstiä, jaksoin peräti lukea kaikki, ja vielä mielenkiinto pysyi yllä! Jatka samaan malliin :)
Hi Everyone Meet bunny
(\__/)
(='.'=)
(")_(")



Help Bunny by Copying and pasting Bunny into your signature to help him gain world domination!

Avatar
Krypfto
Viestit: 369
Liittynyt: To Marras 02, 2006 14:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Krypfto » Ma Huhti 30, 2007 22:57

Cir kirjoitti:Futanarin lähtökohdista on esitetty useita teorioita. Eräässä melko suositussa sitä pidetään "hyväksyttävänä" tapana heteroseksuaalisille miehille seurata lievästi homoseksuaalissävytteistä penis-teemaa. Toinen teoria liittyy japanin yhteiskunnalliseen muutokseen ja erityisesti naisten ja miesten välisten voimasuhteiden muutokseen, jossa penis kuvaa naisten kasvanutta (seksuaalista) valtaa yhteiskunnassa (vastaavasti vähentäen miehen valtaa).
Mielenkiintoisimman kuulemani teorian mukaan naisten sukupuolielämä ja -elimistö on miehille yksinkertaisesti liian outoa ja vierasta, kun taas penispohjainen seksuaalisuus on helpommin ymmärrettävissä. Uskokoon ken tahtoo.
Yhteiskunnan vihollinen numero !!!
Illuminated realization number one: You are the only light there is for yourself, my friend.

Kupuntu
Viestit: 85
Liittynyt: La Touko 20, 2006 12:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kupuntu » Ti Touko 01, 2007 10:26

Suosittelen, että etsit kunnon kustantajan ja julkaiset tämän kirjana. On meinaan sen verran hyvää tekstiä, ja tästä näkee että vaivaa on nähty.

Avatar
wice
Viestit: 293
Liittynyt: Ma Elo 04, 2003 13:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja wice » Ti Touko 01, 2007 11:17

Futanarista sen verran, että futa/mies ei sinällään ole huikean harvinaista, mutta näissä tapauksissa femdom-asetelma taasen on. Itse asiassa länsimaalaisessa fanikunnassa femdomille tuntuu olevan aika hyvinkin kysyntää, mutta jotenkin siellä idempänä materiaalintuottajapuolella ei näytä olevan suurta kiinnostusta. Liekö kyseessä jokin Kulttuuriero, mene ja tiedä. Futa/nainen-jutuissa hajonta on suurempaa sen suhteen, kuka vie ja kuka vikisee - tätä alatyyppiä ylipäätänsä on selitelty länsipuolen harrastajien piirissä sillä, että se yhdistäisi hetero- ja lesbopornon parhaat puolet.

Tuntuu, että keskityt ehkä kuvastoon ja tilanteisiin ylipäätään. Mielestäni etenkin lähdettäessä tutkimaan syytä sille, miksi futanari vetoaa hetero(?)miehiin, tulisi myös dialogi ottaa huomioon. Lähinnä: kuinka obsessiivisesti dirty talk keskittyy naisen vehkeeseen ja sen toimintaan. :D Myös miehen kontakti futanarin vehkeen kanssa vaihtelee. Joskus se on aktissa hyvinkin keskeinen objekti, joskus taas tuntuu vähän siltä, kuin ylimääräistä pOnOsta (vokaalisointu!) käytettäisiin vain jonkinlaisena futanarin (parisuhteen "naisen") orgasmin todisteena. Ja sitten on tietenkin se, miten futanarin seksuaalinen "kyky" on kuvattu verrattuna miehen vastaavaan. Kummalla on isompi? :lol: Valtavaa hajontaa tässäkin. Futanari-mangan graafisissa tyyleissä on myös suurta heterogeenisyyttä, löytyy yltiösöpöä, herkkää viivaa, lähes symbolin tasolle yksinkertaistettua ja kaiken näyttävää realismia. Näilläkin mieltymyksillä on epäilemättä omat selityksensä ja tekosyynsä.

Pervoi ne kaikki kuitenki o. :evil:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 90 vierailijaa