Hentai-artikkelisarja

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ti Touko 01, 2007 18:32

wice kirjoitti:Futanarista sen verran, että futa/mies ei sinällään ole huikean harvinaista, mutta näissä tapauksissa femdom-asetelma taasen on. Itse asiassa länsimaalaisessa fanikunnassa femdomille tuntuu olevan aika hyvinkin kysyntää, mutta jotenkin siellä idempänä materiaalintuottajapuolella ei näytä olevan suurta kiinnostusta. Liekö kyseessä jokin Kulttuuriero, mene ja tiedä. Futa/nainen-jutuissa hajonta on suurempaa sen suhteen, kuka vie ja kuka vikisee - tätä alatyyppiä ylipäätänsä on selitelty länsipuolen harrastajien piirissä sillä, että se yhdistäisi hetero- ja lesbopornon parhaat puolet.
Kiitos kommenteista, painavaa asiaa!

Futa/mies-parituksiin en henkilökohtaisesti ole kovin usein törmännyt, joten oman kokemukseni perusteella en uskalla kovin voimakkaasti asiaa kommentoida. Sen olen kuitenkin ihan itsekin todennut, että futa/mies-paritukset ovat selkeästi futa/futa- ja futa/nainen-parituksia harvinaisempia (ainakin hentain valtavirran puolella, en ole varma mm. dojinshipuolesta).

Tieto vahvoista, jopa ns. femdom-painotuksista tulee muistaakseni kahdesta Netistä löytämästäni artikkelista, joskin epäilen itse jossain määrin, että ko. artikkelit ovat korostaneet liikaa sitä femdom-puolta. Sen sijaan arvelisin itse, että futa/mies-parituksissa on kyllä yleensä olemassa selkeä valtasuhde, mutta se ei tosiaan välttämättä ole aina femdom-puolinen. Tätä minun olisi kieltämättä pitänyt painottaa jo artikkelissa (mitä en jostain syystä ollut tehnyt).
wice kirjoitti:Tuntuu, että keskityt ehkä kuvastoon ja tilanteisiin ylipäätään. Mielestäni etenkin lähdettäessä tutkimaan syytä sille, miksi futanari vetoaa hetero(?)miehiin, tulisi myös dialogi ottaa huomioon. Lähinnä: kuinka obsessiivisesti dirty talk keskittyy naisen vehkeeseen ja sen toimintaan. :D Myös miehen kontakti futanarin vehkeen kanssa vaihtelee. Joskus se on aktissa hyvinkin keskeinen objekti, joskus taas tuntuu vähän siltä, kuin ylimääräistä pOnOsta (vokaalisointu!) käytettäisiin vain jonkinlaisena futanarin (parisuhteen "naisen") orgasmin todisteena. Ja sitten on tietenkin se, miten futanarin seksuaalinen "kyky" on kuvattu verrattuna miehen vastaavaan. Kummalla on isompi? :lol: Valtavaa hajontaa tässäkin. Futanari-mangan graafisissa tyyleissä on myös suurta heterogeenisyyttä, löytyy yltiösöpöä, herkkää viivaa, lähes symbolin tasolle yksinkertaistettua ja kaiken näyttävää realismia. Näilläkin mieltymyksillä on epäilemättä omat selityksensä ja tekosyynsä.
Hmm.. Tarkemmin miettien taidat olla hyvinkin oikeassa siinä, että siinä määrin kuin olen artikkelin omista "kokemuksistani" kirjoittanut (näkökulmana tämän vaikutusta lienee mahdoton ohittaa), niin keskityn tosiaan juuri kuvastoon ja varsinkin tilanteiden visuaaliseen esitykseen. Tämä taasen johtuu pitkälti siitä, että en itse osaa japania, joten kääntämättömien tarinoiden tapauksessa en pysty juurikaan seuraamaan dialogia (yksittäisiä äännähdyksiä lukuunottamatta :P ). Käännetyt futanari-tarinat taas tuntuvat kieltämättä keskittyvän juuri noihin selkeisiin valtapainotuksiin.

Lisäksi on pakko myöntää, että en ole nähnyt juuri ollenkaan futanari-animea, joten kaikki omaan kokemukseeni perustuvat kommentit todellakin pohjautuvat nimenomaan h-mangaan.

Sen verran lienee vielä paras tarkentaa, että ns. valta-asetelmia kommentoidessani en välttämättä tarkoita varsinaista alistamissuhdetta (ts. dominaatioelementtiä), vaan enemmänkin olen ajanut takaa sitä, että futanariteemoissa hyvin yleisesti jompikumpi osapuoli on toista selkeästi seksuaalisesti "aktiivisempi", jopa päällekäyvä, ja ohjaa selkeästi seksuaalisen aktin suuntaa ja tahtia. Tämä on myös valtaelementti, joka siis voimakkaammassa muodossa johtaa juuri dominaatioteemaan (riippumatta siitä, kumpi osapuoli on se "voimakkaampi". Futanareista puhuessa nimittäin kummankin osapuolen suhteen voidaan puhua femdom-asetelmasta, paitsi siis juuri mainitsemassasi futa/mies-suhteessa). Tämä ei tosin ole yksin futanariteeman ominaisuus, vaan sitä näkee hyvin yleisesti kaikilla hentain osa-alueilla.
wice kirjoitti:Pervoi ne kaikki kuitenki o. :evil:
Lienen jo ennenkin siteerannut täällä vastaavassa yhteydessä Sigmund Freudia, mutta sitaatti on sen verran pätevä, että laitetaan se tähänkin:"The only unnatural sexual behaviour is none at all."
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ti Kesä 26, 2007 15:25

Täällä ollaan jälleen, tiedot luovuttamisestani ovat pahasti liioiteltuja :wink:

Tämän artikkelin paha myöhästyminen menee useampaankin piikkiin: pieni loppuunpalaminen edellisen, huomattavan laajaksi kasvaneen artikkelin jälkeen, työ- ja yksityiselämän kiireet, sekä sellainen yllättävä piirre, että h-animesta tuntuu olevan suorastaan uskomattoman vähän (historiallista) asiatietoa tarjolla. Henkilökohtaiset kokemukseni varsinkin h-animen suhteen ovat ensisijaisesti viimeisten 10 vuoden ajanjaksolta, ja silläkin hyvin satunnaiset/sirpaleiset. Aiemmilta vuosikymmeniltä tunnen joitain Cream Lemon-tason klassikoita, mutta minkäänlaista kokonaisvaltaista näkemystä en pystyisi aikakaudesta omin turvin esittämään. Ongelma korostuu sitten vielä entisestäänkin, kun olen ollut pakotettu hakemaan likimain kaiken käyttämäni tiedon Internetistä, jossa lähes kaikki tieto tuntuu liittyvän ensisijaisesti _amerikkalaisiin_ julkaisuihin. Tämän vuoksi artikkeli on valitettavasti jossain määrin USA-keskeinen ja harmillisen ohut muutamilla osa-alueillaan.

Olisin todella mielelläni laajentanut artikkelia erityisesti juuri h-animen historiaan Japanissa, tai vaikkapa sen leviämiseen Euroopassa, mutta näistä en siis juurikaan onnistunut löytämään materiaalia. Useimmat löytämäni lähteenpoikaset viittasivat Jonathan Clementsin ja Helen McCarthyn The Erotic Anime Movie Guide -kirjaan, jota en kuitenkaan itse onnistunut käsiini haalimaan. Kirjan tuntevat saattavatkin siis tietää aiheesta huomattavasti minua enemmän, jolloin kannustan vilpittömästi heitä kirjoittamaan oman versionsa artikkelista, tai edes korjaamaan mahdollisesti tekemiäni virheitä. Samaten jos itse jossain välissä saan ko. kirjan haltuuni, niin saatan hyvinkin kirjoittaa vielä uuden version tästä artikkelista.

Sivuheittona, ennenkuin siirryn varsinaisen artikkelin pariin, haluaisin kysyä onko kukaan törmännyt live-action pornografian ja h-animen sekoituksiin, tai onko joku kuullut tällaisista mahdollisista julkaisuista? Asia tuli mieleeni artikkelia kirjoittaessani ja totesin, etten itse ole tällaiseen törmännyt paria kömpelöä harrastelijatekelettä (ajatelkaa kännissä tehtyjä opiskelijapiloja) lukuunottamatta. En myöskään löytänyt aiheesta mitään Netistä, joten ihan vain uteliaisuudesta kysyn josko joku sattuisi tietämään aiheesta jotain.

---------------------------------------------------

H-Anime

Aiemmissa artikkeleissa on keskitytty ensisijaisesti hentai-mangaan. Tähän on pääasiallisesti ollut syynä sen pidempi historia (mediana), sekä aihepiirien ylivoimainen laaja-alaisuus h-animeen verrattuna. Käytännössä h-mangan historiasta löytyvät myös kaikki h-animen yleiset piirteet. Näin ollen mm. edellisessä artikkelissa käsitellyt hentain genret pätevät jokseenkin sellaisinaan myös h-animeen. Suurimmat erot h-mangan ja h-animen välillä löytyvät itse genrejen sijasta siitä, mitä genrejä nämä mediat omien erikoispiirteidensä vuoksi painottavat.

Yleistyksenä painotuserot juontuvat siitä, että animen puolella korostuu nimenomaan liike ja siihen olennaisesti kuuluva ajankäyttö. Liike asettaa rajoituksia mm. käytetyn taiteen yksityiskohtaisuudelle: käytettyjä hahmoja ja tilanteita on pakko pelkistää, jotta ne olisivat helposti seurattavissa. Ajankäyttö taas näkyy siinä, miten tarinan ja toiminnan kuljetuksessa joudutaan varaamaan aikaa. Siinä, missä mangassa ajankulku tapahtuu ensisijaisesti lukijan mielessä ja mielikuvissa, animessa se joudutaan esittämään konkreettisena elementtinä. Tämä asettaa erityisesti mangan ja animen tarinankuljetukselle erilaiset lähtökohdat.

Toisaalta erityisesti liikkeen tuoma visuaalinen elementti nostaa tietyt genret ja teemat voimakkaammin esille animen puolella. Näihin genreihin lukeutuvat erityisesti voimakkaan "visuaaliseksi" mielletyt lonkero- ja deformity-genret. Liikkeen ja äänen yhteisvaikutuksiin tukeutuvat myös h-animen puolella voimakkaasti yleistyneet valtateemat, erityisesti vastahakoisen seksin, jopa suoranaisten raiskausten teemat. Ajankäytön mahdollisuuksia taas käyttävät hyväkseen varsinkin romanttisemmat tarinat.

Lisättäköön vielä, että h-animen vaihteleviin tuotantoarvoihin (taiteen yksityiskohtaisuus, still-kuvien runsas käyttö, "taiteen laatu") ei tässä artikkelissa oteta kantaa, samoin kuin aiemmissakaan artikkeleissa ei olla otettu kantaa vastaaviin eroihin h-mangan puolella. Periaatteena on, että kyseessä on suurimmaksi osaksi vain formaatin "viimeinen pintakerros", jolla on tämän artikkelisarjan näkökulmasta pienin merkitys itse aiheen painoarvossa. Visuaalisen tyylin ominaisuudet mielletään myös ensisijaisesti makukysymykseksi, jolloin se ei kuulu tämän artikkelisarjan piiriin.

*** Live-Action vastaan Anime ***

Varsinkin liikkuvaa mediaa hyödyntävän aikuismateriaalin suosiota on perinteisesti selitetty sillä, että seksi mielletään usein ns. kokonaisvaltaiseksi tapahtumaksi. Näin ollen varsinkin ns. valtavirran puolella ylivoimaisesti suosituin media on ihmisnäyttelijöillä tehty videokuva. Miten h-anime sitten eroaa näistä live-action -elokuvista?

Listattaessa eroavaisuuksia sekä katsojien reaktioita käytettyihin medioihin nousee nopeasti esille näitä yhdistäväksi teemaksi fantasia. Hentai, niin mangana kuin animena, edustaa "keinotekoisuutensa" vuoksi selkeästi fantasiaa. Hentai mediana tarjoaa siis tavallaan fantasioille vapaat kädet. Käytännössä asia ei ole aivan näin yksinkertainen, mutta juuri fantasian tarjoamat mahdollisuudet ovat h-animen merkittävin ero verrattuna live-action pornografiaan.

Visuaalisesti monet h-animeen tutustuvat huomaavat aivan ensimmäiseksi oikeassa elämässä fyysisesti mahdottomat elementit. Näistä yleisimpiä lienevät myös mangapuolella yleiset bakunyuu ("isot rinnat"), lonkerot, fantasiahahmot (haltiat, kissatytöt, hirviöt) ja -ympäristöt tai -tilanteet. Näitä voidaan jossain määrin simuloida myös live-action -puolella, mutta yleisesti huonolla menestyksellä.

Pintaa syvemmälle mentäessä nousevat kuitenkin merkittävimmäksi tarinalliset elementit. Live-action -elokuvien merkittäviä rajoituksia ovat niiden suhteellisen vaatimattomat budjetit ja tuotantoarvot. Näin ollen niissä ei juurikaan aseteta painoa tarinan- tai ihmissuhteiden kehitykselle, vaan keskitytään nimenomaan seksikohtauksiin, minkä vuoksi näiden elokuvien kritisoidaan usein olevan kuin "yhdestä muotista tehtyjä".

Sen sijaan manga ja anime medioina tukevat ja korostavat nimenomaan tarinankehitystä. Ne tarjoavat laajat mahdollisuudet erilaisten ympäristöjen, tilanteiden sekä hahmojen kehitykseen. Skaalaa riittää vaikkapa koululaisista avaruusaluksella, lähitulevaisuuden tankkipoliisin kautta edo-kauden ninjoihin. Tarinan- ja hahmojenkehitys voidaan jopa nähdä animen mediana asettamana vaatimuksena, kun otetaan huomioon katsojalta vaadittava samaistuminen hahmoihin. Anime asettaa erityisesti hahmoille voimakkaita rajoituksia (visuaalisten tunnuspiirteiden vähäisyys, hienovaraisten luonne-elementtien puute, live-actionissa olevan välittömän elävään ihmiseen samaistumisen puute), jolloin näille täytyy usein ensin luoda tarinallisilla elementeillä tarvittavaa syvyyttä.

Tätä kehitystä tukee myös animen tarjoama "visuaalinen kieli", joka on tosin jo vaikeammin määriteltävissä ja hyvin kulttuurisidonnainen. Määritys kattaa niin tiettyjä visuaalisen tarinankerronnan elementtejä kuin visuaalisia symboleita. Jälkimmäisiin kuuluvat mm. monet mangan ja animen keskeiset symbolit, kuten vaikkapa hikipisarat ja kasvojen "värityskoodit". Vastaavaa merkitystä löytyy myös vaikkapa sukuelinten korvikkeina käytetyistä erilaisista termeistä ja ikoneista. Näitä symboleita ja merkityksiä hyödynnetään erityisesti humoristisessa tarinankerronnassa.

Tarinavetoisuuden ja fantasianomaisuuden voimakkaat painotukset tarjoavat siis myös vallan käsitellä monia elementtejä joita live-actionissa ei voida mitenkään käsitellä vaikkapa laillisista tai teknisistä syistä johtuen. Näihin lukeutuvat vaikkapa aiemmin jo mainitut fantasiahahmot, iän puolesta ongelmalliset teemat (loli/shota, alaikäisten välinen seksi..), erilaiset lavastusteknisesti mahdottomat tilanteet (avaruuden painottomuus, taikaelementit..), monet väkivaltaiset teemat kuten raiskaus tai muutoin vaikkapa moraaliltaan kyseenalaistetut teemat (seksi eläinten kanssa).

Merkittävää huomiota kannattaa myös kohdistaa siihen seikkaan, että ihmisen seksuaalisuus on tutkitusti vahvasti kytköksissä fantasiaan ja fantasiointiin, jota kautta ihmiset pystyvät käsittelemään nimenomaan fantasianomaisesti myös monia muutoin vaikeita ja raskaita teemoja. Tarinan tai median selkeä fantasiakytkös tarjoaa siis katsojille myös voimakkaan turvallisuuselementin (comfort factor), sillä esitetty tarina ja skenaario on selkeästi "ei-todellisuutta". Tämä antaa tarvittavaa emotionaalista etäisyyttä vaikkapa raiskausteemoja sisältävän tarinan seuraamiseen.

*** H-manga vastaan h-anime ***

Kuten jo aiemmin todettiin, medioina mangalla ja animella on huomattavasti enemmän yhteistä kuin erottavia piirteitä. Suurimmat erot löytyvät nimenomaan jo mainituista liikkeen, äänen ja ajankäsittelyn ominaisuuksista.

Vaikka molemmat ovat visuaalisia medioita, animella on mangaan verrattuna huomattavasti isompi joukko rajoituksia. Selkeimpiä näistä ovat liikkeen piirrosjäljelle asettamat vaatimukset. Erittäin yksityiskohtainen taide on animaatiossa yleensä vaikeasti seurattavaa ja usein suorastaan sotkuisen oloista. Näin ollen animen taide on yleensä huomattavasti mangaa pelkistetympää, jopa geneerisempää, luottaen mahdollisimman selkeisiin ääriviivoihin ja pelkistetympään (joskin usein vahvempaan) väripalettiin.

Yksityiskohtaisuuden puute koetaan usein ongelmalliseksi erityisesti hahmojen tunteiden ilmaisussa, joskus jopa hahmojen tunnistamista haittaavaksi. Tätä pyritään yleisesti kompensoimaan mm. selkeällä vartalonkielellä, visuaalisella kielellä, äänillä ja nimenomaan tarinan- ja hahmojenkehityksellä. Toisaalta tähän puolestaan vaikuttaa medioiden täysin erilainen ajankäsittely. Siinä missä manga yleensä keskittyy esittämään tiettyjä avainkohtia aikajanalla, antaen lukijan päätellä mielessään välitapahtumat ja tapahtumien aikajanan, joudutaan animessa esittämään tapahtumat jotakuinkin realistisessa aikakehyksessä (jotta vältyttäisiin liialliselta katsojan etäännyttämiseltä). Tämä näkyy tehokkaasti vaikkapa siinä, että animessa mennään paljon mangaa harvemmin "hahmon pään sisään" tai siinä, miten monia mangassa yksinkertaisia kohtauksia joudutaan animessa venyttämään, jotta saataisiin mukaan myös kohtauksessa oleva "tyhjä/hiljainen tila".

Tiettyä h-animen kärsimää geneerisyyttä korostaa myös se, että muutamia poikkeuksia lukuunottamatta animen taustalla on isompi ryhmä tekijöitä, joiden on pystyttävä tuottamaan koko tarinan pituudelta jokseenkin yhdenmukaista jälkeä. Tämä yhdistettynä muihin tiimityön lisärasitteisiin (budjetit, aikataulut) korostaa pelkistetymmän visuaalisen ilmeen merkitystä. Animen vaatimasta lisätyöstä (ts. tuotantokuluista) johtuen ne pyritään yleisesti myös suuntaamaan huomattavasti mangaa laajemmalle potentiaaliselle yleisölle, joten niistä on usein siivottu pois vastaavan mangan äärielementit.

Animen edut mangaan verrattuna löytyvät kuitenkin näistä samoista eroavaisuuksista. Ihmisen on todettu seuraavan huomattavasti tehokkaammin tilanteita ja medioita jotka aktivoivat useampia aisteja kerralla: erityistä huomiota kiinnitetään näköaistiin ja nimenomaan liikkeeseen. Liike ja samanaikainen ääniraita lisäävät siis katsojan samaistumista ja immersiota sekä tarinaan, että hahmoihin. Näin ollen animella on periaatteessa mahdollisuudet huomattavasti mangaa tehokkaampaan immersioon ja samaistumiseen katsojan kanssa. Tämä näkyy yllättävänkin hyvin siinä, että vaikka graafisesti usein ohuenpuoleiset hahmot vaativatkin tarinallista syventämistä, hahmojen ääninäyttely ja voimistunut ruumiinkieli puolestaan tarjoavat katsojan immersiolle aivan uuden tason.

Liike tarjoaa myös huomattavasti paremman toimivuuden tietyille visuaalisille elementeille. Näistä helpoiten nimettävissä lienevät lonkerot ja tietyt muut deformity-genren jäsenet (muodonmuutokset ym.). Pienemmässä mittakaavassa voitaneen mainita vaikkapa naisten rintojen liike, ja pienimpinä yksinkertaisina elementteinä mm. orgasmit (kasvojen ilmeet ym.) ja ejakulaatio.

Ääni on siis toinen selkeä immersiota kasvattava elementti. Erityisesti se tuo lisäsyvyyttä hahmoihin (sukupuoli, ikä, sosiaalinen status..) sekä hahmojen kohtaamiin tilanteisiin. Ääninäyttelyn vaikutus mm. ahdistustilanteissa on ilmeisesti huomattava, millä on osaltaan selitetty varsinkin voimateemojen suhteellista yleisyyttä h-animessa.

*** H-animen historian merkkipaaluja ***

* Esihistoria *

Aikuisen (eroottisen) animen esi-isäksi määritellään usein myöhäisillan eroottista huumoria tarjoillut Sennin Buraku (Hermit's Village) vuodelta 1963. Sarja kertoi historialliseen asetelmaan sijoitettuja avoimen eroottisia, huumoripainotteisia tarinoita (varsinaista seksiä ei sarjassa ilmeisestikään kuitenkaan kuvattu).

Kesäkuussa 1969 ensi-iltansa elokuvateattereissa sai Osamu Tezukan 1001 Nights. Tunnelmaltaan alkuperäisteosta kunnioittanut elokuva sisältää selkeästi alkuperäisen eroottista sävyä, mutta ei siis suinkaan ole mitään, mitä voitaisiin luokitella pornoksi. Elokuvan menestys poiki vielä saman vuoden lopulla avoimen eroottisen "jatko-osan" Maruhi Gekiga: Ukiyo-e 1001 Nights.

Tezuka itse palasi aikuisten, eroottissävytteisien teemojen pariin vielä 1970 julkaistussa Cleopatra-animessaan, joka saapui kaksi vuotta myöhemmin Amerikan teattereihin tekstitettynä ja 12 minuuttia lyhyempänä versiona. Nimikin muuttui meren ylityksen aikana muotoon Cleopatra, Queen of Sex, ja ikärajaksi sille annettiin X (K18), vaikka alkuperäisteoksessa oli vain hyvin vähän alastomuutta tai seksiä.

* 80-luku ja videot *

Aikuisille suunnattu eroottinen anime sai kuitenkin odottaa varsinaista läpimurtoaan vielä hyvän aikaa. Vasta 1980-luvulla, suoraan videolla julkaistun animen tullessa mahdolliseksi sai myös h-anime mahdollisuutensa.

Jo kolmas tunnettu OAV-julkaisu oli hentaita. Ensimmäisen todellisen pornografisen animen tittelin sai Yuki no Kurenai Kesho - Shojo Bara Kei ("The Reddening Snow, Girl Tortured with Roses"), julkaistiin helmikuussa 1984 suhteellisen lyhyeksi jääneen ns. Lolita Anime -sarjan ensimmäisenä osana. Anime-historioitsija Fred Patten on kuuluisasti kuvaillut tätä animea "puolituntiseksi videoksi.. [joka] koostuu kahdesta 15-minuuttisesta koulutyttöjen raiskauksesta ja sadistisesta seksuaalisesta kidutuksesta/murhasta kertovasta draamasta [,joissa] tyttöjen henget toteuttavat verisen, yliluonnollisen kostonsa" (hieman epätarkka suomennos artikkelin kirjoittajan).

Vaikka Lolita Anime-sarja ilmestyykin historian sivuilla ensin, h-animen todellinen läpimurto tapahtui vasta saman vuoden elokuussa, Cream Lemon-sarjan ensimmäisen osan Be My Baby (tunnetaan myös ns. Ami-sarjan ensimmäisenä osana) myötä. 16 jakson mittaan seuraavien kolmen vuoden (viimeinen, 16. jakso julkaistiin helmikuussa 1987) aikana kasvanut sarja oli ensimmäinen massiivista suosiota kerännyt h-anime, joka poiki vielä joukon sekalaisia jatko-osia ja sisarsarjoja (viimeisin julkaistu 2002).

H-animen läpilyönti kotivideomarkkinoilla oli huomattavan nopea: jo 1984 kuuden julkaistun "perusanimen" rinnalle nousi 11 h-animea! Jo seuraavana vuonna perusanimea julkaistiin h-animea enemmän, mutta aivan näistä ajoista lähtien h-animejulkaisut ovat kattaneet keskimäärin (hieman vajaan) kolmasosan kaikista vuosittaisista OAV-julkaisuista.

* Urotsukidoji *

Mikäpä h-animea käsittelevä artikkeli olisi kokonainen ilman mainintaa Urotsukidojista, jonka katsotaan yleisesti luoneen yhden h-animeen olennaisimmin liitetyistä genreistä: lonkerot.

Urotsukidoji ilmestyi alunperin Toshio Maedan piirtämänä eroottisena kauhumangana. Maeda on itse kuvaillut halunneensa luoda jotain aivan uutta ajankohdalle kuvaavien (ja hänen mielestään tylsien) salaryman/office lady -tarinoiden sijasta. Väkivaltaa ja seksiä sekoittavaan tarinaan hän kehitti vielä Japanin sensuurilainsäädäntöä kiertääkseen lonkerot, joista tuli sitten kulttuuri-ikoni. Urotsukidoji-animen ensi-ilta Japanissa oli tammikuussa 1987, jolloin julkaistiin mangan viisiosaisen adaptaation ensimmäinen osa. Jatko-osineen sarja tuli lopulta kattamaan 11 videota.

Japanissa saamansa suosion lisäksi Urotsukidoji tuli tunnetuksi myös laajemmalti. Sarjan englanniksi dubattu versio sai maailmanensi-iltansa Lontoolaisessa elokuvateatterissa lokakuussa 1992. USA:n ensi-ilta seurasi New Yorkissa tammikuussa 1993, jota seurasi saman vuoden kesäkuussa alkanut maanlaajuinen taideteatterikiertue. Elokuva esitetään vieläkin joidenkin taideteatterien keskiyön erikoisnäytöksissä. Amerikkalainen videojulkaisu tapahtui elokuussa 1993, ja sarja on sittemmin levinnyt käytännöllisesti katsoen kaikkiin länsimaihin (myös Suomeen vuonna 1993), joskin usein raskaasti sensuroituna (mm. Australiassa ja USA:ssa, UK:ssa on muutamat sarjan osat kielletty kokonaan), ja ilmeisesti koko sarjaa ei ole vieläkään julkaistu kokonaisuudessaan sensuroimattomana Japanin ulkopuolella. Urotsukidoji tunnetaan myös siitä, että harrastajapiirien ulkopuolella se, selkeästi "massasta" erottuvana leimasi koko mangan ja animen 90-luvun lopulle asti "lonkeropornoksi".

* 90-luku ja h-animen levittäytyminen länsimaihin (USA:an) *

Ensimmäinen virallinen h-animejulkaisu USA:ssa oli The Brothers Grime-sarja, jota julkaistiin kolme osaa vuosina 1986, -87 ja -88. Sarja käytti ensisijaisesti Cream Lemon-sarjan dubattuja jaksoja (jaksojen mahdollisesta editoinnista/sensuroinnista on ristiriitaista tietoa).

1990-luvun ensimmäisiä vuosia kuvasi animevideoiden postimyynti sekä suoraan sarjakuvien erikoisliikkeissä tapahtunut myynti. Nämä miellettiin yleisesti väkivaltaisten toimintaelokuvien animoiduiksi vastineiksi, joissa oli mukana annos alastomuutta. Markkinoiden ja julkaisujen laajentuessa ilmestyivät Urotsukidojin rinnalla myös monet muut h-animet. On kuitenkin huomattava, että varsinkin USA:n seksiä koskeva lainsäädäntö kattaa monilla osa-alueilla live-actionin lisäksi myös piirretyn erotiikan, ja näin ollen mm. alaikäisiä sisältävät h-animet joko jäävät julkaisematta tai sitten niiden hahmoja "vanhennetaan" sopivasti (kun mahdollista).

Ensimmäisen h-animejulkaisijan titteli on hieman kiistanalainen aihe. Urotsukidojin julkaisija CPM lasketaan yleensä ensimmäiseksi, mutta Urotsukidojin julkaisussa tapahtuneen viipeen vuoksi ADV ehti itse asiassa jo julkaista mm. huomattavan rohkean (joskaan ei hentaita olevan) Devil Hunter Yohko OAV:n 1992, jota seurasi 1994 joukko muita rohkeita animeita (F^3, Rei-Rei) sekä lopulta heidän aikuislabelinsa SoftCel:n alla Flare: Legend of Lyon. CPM taas on jatkanut omia julkaisujaan Anime 18-labelilla.

Julkaisijoiden joukkoon nousi myös Right Stuff International (Manga Entertainment), joka alkoi vuonna 1997 julkaisemaan aikuisanimea Critical Mass-labelin alla. Ensimmäinen julkaisu oli Weather Report Girl. Samana vuonna Media Blasters julkaisi h-animen Rei Lan: Orchid Emblem Kitty Media-labelin alla. Mielenkiintoisen tästä tekee se, että kyseessä oli itse asiassa Media Blastersin ensimmäinen julkaisu.

* 21. vuosituhannen alku *

2000-luvun alun h-animejulkaisuista on usein nostettu esiin kritiikkinä sen kiihtyvä teollistuminen, jossa ulos tuotetaan mahdollisimman nopeasti paljon perustavaraa, jota piristävät vain satunnaiset helmet. Tarjonnan kasvua ja tasapäistymistä kuvaa hyvin se, että edeltävistä vuosikymmenistä poiketen 2000-luvulta ei ole vielä poimittu yhtään selkeästi aikakautta kuvaavaa, uutena esikuvana toimivaa sarjaa tai elokuvaa/OAV:ta.

Teemojen puolella varsinkin yksittäiset helmet ovat kehittäneet genrejä ja tarinoita mielenkiintoiseen ja lupaavaan suuntaan. Mm. 90-luvun lopulla julkaistut Kite ja Mezzo Forte tarjosivat erinomaisia esimerkkejä tarinoihin olennaisesti sidotuista seksikohtauksista, joissa pääpaino oli nimenomaan tarinalla (ja toiminnalla) itse seksikohtauksien tuodessa vain tiettyä lisäsyvyyttä.

2000-luvun alun kuvaavana piirteenä monet ovat nähneet ns. voimateemojen voimakkaan leviämisen. Ns. Isaku-sarja (Isaku, Kisaku, Shusaku) on hyvä esimerkki tästä. Monet voimateemojen osa-alueet, kuten alistaminen ja nöyryyttäminen, vastahakoinen seksi sekä raiskaukset ovat saaneet kasvavaa huomiota eri h-animeissa. Ei kuitenkaan ole aivan varmaa onko kyseessä tosiaan kasvanut trendi, vai ainoastaan satunnainen ilmiö.
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Avatar
finnleo
Viestit: 695
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 19:27
Paikkakunta: Vilppilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » Ti Kesä 26, 2007 15:47

hmm, asia tekstiä, joskin sen verran haluaisin lisätä, että H-anime teollisuus niin kuin non-h vastaavansa on aikojen saatossa ammentanut paljon eropeleistä lähdemateriaaliansa. Samalla näin tehdessä tietenkin hyväksikäytetään jo olemassaolevaa fanikantaa kaupankäynnin varmistamiseksi.

Eli ammattimaisemma teollistumisen lisäksi täysin originaalit ideat, jopa H.mangoista sovelletut ovat hyvinkin pitkälti myös lentäneet ikkunasta ulos tuotantolaitoksissa.

Viimeinen oikea "taiteellinen" hentsuanime taitaa olla Satoshi Urashiharan alaisuudessa tehty Another lady innocent, vaikka kuulemma edustaakin sitä olemattomampaa juoni sisältöä, ja kevyempää kinkkiä.

IMO (tm)

EDIT, pieni muutos... huono päivä. todella huono päivä

EDIT2, Toinen mieleen tullut pikkuinen hauskuus:

Tuo mainittu hahmojen iän muuttaminen japanin hyväksytystä 16 vuodesta muualla maailmalla suositeltuun 18 vuoden ikään aiheuttaa toisinaan koomisia hetkiä, kun esimerkiksi eräs haaremityylinen eropeli käännettiin englanniksi jossa talon rouva tyttäreineen oli pääosassa. Tytärten ikään oltiin lisätty tunnollisesti kaksi vuotta, mutta perheen äiti unohtui käsittelystä täysin, seurauksena pienen vähennyslaskun mukaan perheen äiti olisi ollut 14-15 vuotias vanhimman tyttären synnyttyä.

Avatar
wice
Viestit: 293
Liittynyt: Ma Elo 04, 2003 13:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja wice » Ti Kesä 26, 2007 17:23

Vois ihan heittona möläyttää, että hentsun seksikohtaukset ovat toimintakohtauksiksi animoinnin kannalta tyypillisesti suht kukkaroystävällisiä, kun ruutua voidaan täyttää minuuttikaupalla luupeilla, joissa on vain kourallinen freimejä, ja ääninäyttelijät tekevät parhaansa pitääkseen monotonian loitolla. Sitten jos loput animaatiosta vielä on otoksia puhuvista päistä, joissa ainoa liike on suun kiinni-auki-kiinni-auki -vilkkuminen, niin siinähän jää rahaa vielä kaljaankin!

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ti Kesä 26, 2007 22:07

finnleo kirjoitti:Eli ammattimaisemma teollistumisen lisäksi täysin originaalit ideat, jopa H.mangoista sovelletut ovat hyvinkin pitkälti myös lentäneet ikkunasta ulos tuotantolaitoksissa.
Itse ainakin miellän juuri tuon originaalien ideoiden puutteen osaksi sitä teollistumista. Yhä suurempi osa h-animesta on käytännössä joko vanhojen ideoiden toistoa tai sitten tarinaltaan (ja hahmoiltaan) pelkistettyä seksikohtausten sarjaa (vähän kuin live-actionit).
finnleo kirjoitti:Viimeinen oikea "taiteellinen" hentsuanime taitaa olla Satoshi Urashiharan alaisuudessa tehty Another lady innocent, vaikka kuulemma edustaakin sitä olemattomampaa juoni sisältöä, ja kevyempää kinkkiä.
Hmm.. En itse menisi sanomaan Another Lady Innocentia vielä "taiteelliseksi", vaikka sen visuaaliset tuotantoarvot ovatkin kiistämättömästi parasta mitä on vähään aikaan nähty. Kuten itsekin jo kommentoit, niin varsinkin juonipuolella se on valitettavan onttoa höttöä. Lupausta kyllä on, sillä odotin koko ajan mielenkiinnolla tarinan tausta-asetelman selvittelyä (varsinkin sen esittämä maailma ja henkilöasetelma sisälsi mielestäni lupausta), mitä ei kuitenkaan valitettavasti sitten enää tullut. No, katson tilanteen uusiksi jos tälle koskaan ilmestyy jatkoa.
finnleo kirjoitti:Tuo mainittu hahmojen iän muuttaminen japanin hyväksytystä 16 vuodesta muualla maailmalla suositeltuun 18 vuoden ikään aiheuttaa toisinaan koomisia hetkiä, kun esimerkiksi eräs haaremityylinen eropeli käännettiin englanniksi jossa talon rouva tyttäreineen oli pääosassa. Tytärten ikään oltiin lisätty tunnollisesti kaksi vuotta, mutta perheen äiti unohtui käsittelystä täysin, seurauksena pienen vähennyslaskun mukaan perheen äiti olisi ollut 14-15 vuotias vanhimman tyttären synnyttyä.
Hmm.. Tähän olen muistaakseni itsekin törmännyt jossain, mutta lieneekö sitten kyseessä anime vai manga.. ööh, muisti tuntuu menevän näin vanhemmiten :P
wice kirjoitti:Vois ihan heittona möläyttää, että hentsun seksikohtaukset ovat toimintakohtauksiksi animoinnin kannalta tyypillisesti suht kukkaroystävällisiä, kun ruutua voidaan täyttää minuuttikaupalla luupeilla, joissa on vain kourallinen freimejä, ja ääninäyttelijät tekevät parhaansa pitääkseen monotonian loitolla. Sitten jos loput animaatiosta vielä on otoksia puhuvista päistä, joissa ainoa liike on suun kiinni-auki-kiinni-auki -vilkkuminen, niin siinähän jää rahaa vielä kaljaankin!
Niinpä. Halpoja tuotantoarvoja liukuhihnatyylillä --> harmaata höttöä jonka ehkä kerran katsoo ja unohtaa sitten.
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Avatar
isokana
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 18:08
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » To Kesä 28, 2007 23:42

Kiitokset Cir, jälleen hyvää tekstiä. Yksi kohta pisti silmään:
Cir kirjoitti:Teemojen puolella varsinkin yksittäiset helmet ovat kehittäneet genrejä ja tarinoita mielenkiintoiseen ja lupaavaan suuntaan. Mm. 90-luvun lopulla julkaistut Kite ja Mezzo Forte tarjosivat erinomaisia esimerkkejä tarinoihin olennaisesti sidotuista seksikohtauksista, joissa pääpaino oli nimenomaan tarinalla (ja toiminnalla) itse seksikohtauksien tuodessa vain tiettyä lisäsyvyyttä.
Kuuluko Mezzo Forte todella tuohon kategoriaan? Muinoin katsoin ensimmäisen jakson siitä ja se seksikohtaus oli täysin tökerösti tarinaan sovitettu unijakso, jonka olisi voinut leikata pois kokonaisuuden kärsimättä pätkääkään ja jätti lähinnä WTF-olon. Enemmänkin se tuntui täydelliseltä esimerkiltä hentain teollistamisesta, jossa sen ainoaksi arvoksi katsotaan seksin näyttäminen. Tietysti voi teorisoida kohtauksen näyttäneen Mikuran (tjsp) salaisen ihastumisen, mutta sen eksplisiittinen luonne ei kyllä mielikuvitusta ruoki. Toista jaksoa en koskaan katsonut tuosta pettyneenä, ehkä siinä asiat on paremmin.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Pe Kesä 29, 2007 09:46

isokana kirjoitti:Kuuluko Mezzo Forte todella tuohon kategoriaan? Muinoin katsoin ensimmäisen jakson siitä ja se seksikohtaus oli täysin tökerösti tarinaan sovitettu unijakso, jonka olisi voinut leikata pois kokonaisuuden kärsimättä pätkääkään ja jätti lähinnä WTF-olon. Enemmänkin se tuntui täydelliseltä esimerkiltä hentain teollistamisesta, jossa sen ainoaksi arvoksi katsotaan seksin näyttäminen. Tietysti voi teorisoida kohtauksen näyttäneen Mikuran (tjsp) salaisen ihastumisen, mutta sen eksplisiittinen luonne ei kyllä mielikuvitusta ruoki. Toista jaksoa en koskaan katsonut tuosta pettyneenä, ehkä siinä asiat on paremmin.
Noh, tässäkin pitänee omaa alkuperäistä kommenttia sen verran pehmentää/täsmentää, että Mezzo Forte on kieltämättä hiukan rajatapaus: se kun toimii ihan nasevasti ilman seksikohtauksiakin, kuten siitä julkaistu vaihtoehtoinen/leikelty versio kuuleman mukaan todistaa (itse en ole sitä katsonut).

Erityisesti mainitsemasi ensimmäisen jakson seksikohtaus on kieltämättä hiukan päälleliimatun oloinen. Toisaalta oma muistikuvani ko. kohtauksesta on, että se oli ihan kohtuullisen toimiva nimenomaan Mikuran (joo, sait nimen oikein :wink: ) ihastuksesta, sekä siihen liittyvästä täysin ymmärrettävästä eroottisesta päiväunesta (noitahan nyt näkevät kaikki). Toisaalta, pakkohan se on myöntää, että tuo koko kohtaus lienee mukana vain sen vuoksi, että oltaisiin saatu mukaan sitä paljonmainostettua hentai-toimintaa :P

Toisen osan seksiakti onkin ainakin omasta mielestäni sitten huomattavasti toimivampi, onnistuen lomittamaan itsensä mukaan ihan juonelliseen jatkumoonkin. Toisaalta, tarina sinällään toimisi luultavasti ihan ilmankin, mutta ainakin minä pidän kyllä nykyisestä versiosta :wink:

Ensisijaisesti käytin Mezzo Fortea artikkelissani esimerkkinä siitä, miten laadukasta jälkeä se on kaikilla osa-alueillaan, ja miten siinä on käytetty puhdasta hentaita sisältäviä kohtauksia osana toimivaa tarinaa (bear with me here..), vastakohtana tuolle "liukuhihnahentaille", jossa tarinaa ei ole yleensä nimeksikään.

Jos muuten satut jossain välissä Mezzo Forten kakkososan katsomaan, niin olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteesi siitä, miten sen seksikohtaus toimii (ainakin ensimmäiseen osaan verrattuna).
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Avatar
isokana
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 18:08
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Su Heinä 08, 2007 18:28

Cir kirjoitti:Jos muuten satut jossain välissä Mezzo Forten kakkososan katsomaan, niin olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteesi siitä, miten sen seksikohtaus toimii (ainakin ensimmäiseen osaan verrattuna).
No kerran yllytät. :)

Katsoinpa siis päivänä muutamana Mezzo Forten. Ensimmäisen jakson osalta mielipide ei muuttunut mihinkään: turhanpäiväinen märkä uni, varsinkin kun molemmat ukot olivat siinä mukana.

Toinen jakso sen sijaan toimi paremmin, vaikka siinäkin ongelmansa oli. Se todella sopi juonikuvioon loogisella tavalla. Mikuraa piti kiduttaa ja mikäs se inhottavampaa kuin vanhat tutut viholliset raiskaamassa. Myös kaksikon tuominen tarinaan toimi hyvin; ei tullut oloa, että nyt ne revittiin ilmasta täyttämään joku rooli. Ongelma kohtauksessa on lähinnä läsnä ensimmäisellä katsontakerralla. Se, että homma vedettiin läpi kuin normihentai eli tyttö nauttii kaikesta lopulta, oli lievästi sanottuna outoa ja eikä sopinut Mikuran hahmoon ollenkaan. No, selityshän löytyy sitten, mutta olin jälleen valmis keskeyttämään katsomisen tuossa kohtaa. Tuollainen ei haittaa, kun katsoo puhdasta hentaita, mutta kun sarjaan lisätään muuta sisältöä, hommaa ei oikein pysty sulattamaan. Lopulta siis kohtaus toimi oikein hyvin, mutta alkumaku oli karvas.

Kokonaisuudessaan Mezzo Forte toimi varsin hyvin. Seksiä ja väkivaltaa on, mutta niillä ei liikaa mässäillä. Hentaikohtauksia oli kiva katsella kunnon budjetilla toteutettuna, ei sillä framen kierrätyssysteemillä, josta wicekin mainitsi. Ilmeisesti Kite kannattaa sitten katsoa myös.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa