Hentai-artikkelisarja

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Hentai-artikkelisarja

Viesti Kirjoittaja Cir » Ke Tammi 31, 2007 15:14

Joskus kaukaisessa historiassa, ajan tummiin usviin kadonneena hetkenä tulin luvanneeksi kirjoittaa pidemmän artikkelin mangan ja animen eroottisesta puolesta, joka länsimaissa tunnetaan nimellä hentai. Hitaasti päivät, viikot, kuukaudet ovat jatkaneet vääjäämätöntä, julmaa kulkuaan, mutta lopulta on koittanut päivä, jolloin lunastan lupaukseni.

Eli tämän keskustelunaiheen tarkoitus on käsitellä syvemmin ja asiallisemmin hentaita. Sen taustoja, erikoisuuksia ja teemoja. Hentaista on jo olemassa foorumeilla ketju (http://au.aniki.fi/viewtopic.php?t=2916), jossa suurin osa aiheeseen liittyvää keskustelua kannattaa jatkossakin käydä. Tämä ketju tulee keskittymään sarjaan kirjoittamiani artikkeleita, joissa käsittelen aiheen eri puolia. Ylläpidon ja minun toivomuksena on, että tässä ketjussa käytävä keskustelu tulisi liittymään ainoastaan suoraan ketjussa julkaistuihin artikkeleihin. Keskustelun taso tulisi pyrkiä pitämään asiallisena ja aihetta kehittävänä.

Tämänhetkinen suunnitelmani olisi jakaa kirjoitukseni jotakuinkin seuraaviin osiin, joita yritän laittaa tänne n. viikon välein:

1. Historiaa ja taustaa
2. Erityispiirteitä (syineen)
3. Teemoista ja genreistä
4. Taiteilijoita ja teoksia
5. Länsimaista (vertailua, reaktioita..)
6. Yhteenvetoa / mielipiteitä

En väitä olevani asiantuntija, tahi tietäväni erityisen paljoa aiheesta. Myönnän heti kättelyssä, että artikkelini tulevat olemaan hyvin rajoitettuja, ja niistä löytyy varmasti suuriakin aukkokohtia. Toivonkin aihetta paremmin tuntevilta lukijoilta kirjoituksia ja vastauksia, joissa näitä aukkokohtia voidaan paikata. Muistakaa kuitenkin asiallisuus!

Tiedän jo valmiiksi aukkokohtia tulevan ainakin videopelien (H-Games) kohdalle. Voisin kyllä näistäkin kirjoittaa, mutta omakohtainen kokemukseni niistä on lähestulkoon olematon, minkä vuoksi kirjoitus jäisi pakostakin kuivaksi pintaraapaisuksi. Asiallinen artikkeli aiheesta otetaan mielihyvin vastaan.

Yritän laittaa ensimmäisen kappaleen tänne tänään tai viimeistään huomenna.

/Cir
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ke Tammi 31, 2007 17:57

1. Historiaa


Kuten kaikessa, ymmärtääksemme nykypäivän ilmiötä, meidän pitää ensin ymmärtää historiaa. Näin ollen aloitan artikkelisarjani käsittelemällä Japanin eroottisen taiteen historiaa.

-----

Historiallisesti katsoen eroottinen kuvataide ei ole uutta missään päin ihmisten asuttamaa maailmaa. Jo muinaiskansoilta on jäänyt jälkeen runsaasti eroottista kuvastoa (mm. äitijumalan patsaita). Euroopassa varsinkin Rooman ja Kreikan imperiumit jättivät jälkeensä runsaasti eroottista taidetta.

Vastaavasti aasialaiset kulttuurit ovat aikojen saatossa kehittäneet oman eroottisen kulttuurinsa, josta on yli vuosituhannen takaisia jäänteitä mm. Kiinassa ja Intiassa. Japanissa varhaisimmat yleisesti tunnetut eroottiset taideteokset ovat kuitenkin vain n. 600 vuoden takaiset shunga-puunkaiverrukset ja maalaukset. Vanhempiakin töitä on olemassa, mutta shunga on ilmeisesti ensimmäisiä suuremman yleisön tietouteen levinnyt tyyli, ja siksi mainitaan yleisesti japanilaisen eroottisen taiteen alkuna.

Maalaustaiteessa eroottiset aiheet ovat olleet jatkuvasti esillä, pitkälti länsimaiseen tapaan. Tunnetuimpia taiteilijoita lienee Hokusai (1760-1849), jonka teoksista Kalastajan vaimon uni on ehkä kaikkein tunnetuin japanilainen eroottinen taideteos.

1800-luvulla erilaiset painetut kuvasarjat keräsivät laajaa suosiota (kts. Kenshin). Näiden joukossa oli myös runsaasti eroottista kuvastoa, joka levisi edullisena myös alempien yhteiskuntaluokkien keskuuteen.

Eroottisen mangan synnyinjuurista ei löydy juurikaan konkreettista tietoa. 1900-luvun alussa ilmestyneiden ensimmäisten mangajulkaisuiden joukossa tiedetään olleen myös eroottista materiaalia. Tähän viittaa myös samoihin aikoihin herännyt keskustelu psykoanalyysista, psykologiasta yleensä, ja mm. erotiikan osasta siinä. Ajankohdalle leimaavaa oli ilmeisesti juuri näihin teemoihin kytkeytynyt eroottinen manga. Toisen maailmansodan alla keskustelu kuitenkin tyrehtyi, eikä mm. eroottisesta mangasta ko. aikakaudella tunnu löytyvän juurikaan mainintoja.

Toisen maailmansodan jälkeen nousi melkeinpä yhdessä yössä suosioon kokonainen pulp-kulttuuri. Suurta suosiota saavuttivat kovaksikeitetyt rikostarinat, joissa erotiikalla oli vastaava osuus kuin länsimaisessa pulp-kirjallisuudessa: naisten vartalot ja julkinen seksuaalisuus nousivat esille Japanissa ennennäkemättömässä määrin. Näiden tarinoiden siivellä nousi myös eroottinen manga, jossa esille nousivat ilmeisesti länsimaisten vaikutteiden ajamana molemminpuolisten emotionaalisten ja seksuaalisten tarpeiden painotus: julkaistiin informatiivisesti seksiä käsittelevää mangaa. Myös vuosisadan alussa käyty "seksuaalisten perversioiden" käsittely jatkui homoseksuaalisuuden ja erityisesti fetisismien muodossa.

Valitettavasti tältä varhaiselta sodanjälkeiseltä aikakaudelta ei ole säilynyt kovinkaan paljoa materiaalia tahi tietoa (sama kohtalo oli länsimaisella eroottisella underground-sarjakuvalla, esimerkiksi ns. Tijuana Bibleistä suuri osa on kadotettu historian hämäriin). Nimensä mukaisesti pulp-kulttuuri perustui halpaan, huonolaatuiseen paperiin, joka ei yksinkertaisesti kestänyt aikaa.

1960-luvulla Japanissakin vaikutti länsimaissa noussut seksuaalinen vallankumous, ja eroottinen manga nousi jälleen eturiviin. Sodan jälkeiseen kauteen verrattuna manga sai yhä enemmän heteroseksuaalisia painotuksia, ja yleisesti ottaen miehille suunnatuiksi miellettyjä lesboaiheista mangaa lukuunottamatta homoseksuaalisuuden käsittely siirtyi pienen ryhmän aiheeksi. Sen sijaan sadomasokistiset aiheet nousivat voimakkaammin esille.

Ensimmäiseksi aikuiseksi animeksi lasketaan yleensä vuonna 1969 julkaistu 1001 Nights, joka oli itsensä Osamu Tezukan käsialaa. Hentaiksi sitä ei tosin voida missään nimessä väittää, kunhan sattui sisältämään alastomuutta ja seksuaalissävytteisiä kohtauksia. Animesta tehtiin myös huomattavasti ronskimpi versio, Maruhi Gekiga: Ukiyo-e 1001 Nights, jota ei sitäkään kuitenkaan vielä varsinaiseksi hentaiksi lasketa.

Varsinaisen pornografisen animen aikakausi alkoikin vasta videolaitteiden keksimisen ja yleistymisen jälkeen. Ensimmäiseksi pornografiseksi animeksi luetaan yleisesti vuoden 1984 alussa julkaistu Yuki no Kurenai Kesho - Shojo Bara Sei. Saman vuoden loppupuolella alkanut Cream Lemon-sarja saikin sitten jo (suhteessa) massiivisen suosion. Kuriositeettina voidaan mainita, että monet animemaailman nimekkäistä henkilöistä (Yuji Moriyama Project A-Ko, Hiroyuki Kitakubo Blood the Last Vampire) ovat aloittaneet/työskennelleet Cream Lemon-sarjan parissa.

Eroottisen animen siivellä myös eroottinen manga aloitti aivan uuden luvun, jota jatkuu nykypäivään asti.

Verrattaessa japanilaista eroottista kulttuuria länsimaiseen vastaavaan, on pakko käsitellä historiallisia eroja, joista suurin on uskonto. Länsimaissa seksi on jo varhain kytketty kristillisen kirkon piirissä erottamattomasti moraaliin (ja moralismiin). Sen sijaan Japanissa seksi on yleisesti nähty normaalina, vaistomaisena, luonnollisena osana jokapäiväistä elämää. Eroon liittyy olennaisesti jo shogunaatin aikoina toteutettu uskonnon ja valtion erottaminen toisistaan, jolloin uskonnolla ei ole ollut merkittävää sananvaltaa maallisissa asioissa.

Näin ollen Japanissa ei kärjistäen esiinny vastaavaa puritanismia ja epätoivottuja sivuilmiöitä, kuten fantasian ja todellisuuden sekoittamista, kuin länsimaissa usein tapahtui. Näin ollen myös japanilaisilla taiteilijoilla oli usein paljon vapaammat kädet kuin länsimaisilla kollegoillaan, ja maan eroottiseen kulttuurin tarttui useita piirteitä, joita on länsimaissa hyljeksitty (esimerkkinä vaikkapa lolicon). Eroista kertoo hyvin sekin, että länsimaisia hentain katsojia usein ärsyttäneen japanilaisten siveellisyyslakien takana on toisen maailmansodan jälkeen maalle länsimaisten voittajien johdosta luotu peruslaki, ei japanilaisten oma perinne tai laki (tätä lakia käsittelen tarkemmin seuraavassa, hentain erityispiirteitä käsittelevässä osassa).


Ja ihan viimeiseksi, ennen kuin jatkamme, sananen itse termistä hentai.

Hentai, erotiikkaan liittyvässä merkityksessään tarkoittaa itse asiassa epänormaalia, perverssiä (hentai seiyoku = 'epänormaalit seksuaaliset mielihalut'). Tähän yhteyteen sana kytkettiin 1900-luvun alussa, jolloin sitä käytettiin kuvaamaan erityisesti seksuaalisia perversioita. Itse sana hentai on huomattavasti vanhempaa perua, tarkoittaen yleensä muutosta, metamorfoosia. Tieteellisessä yhteydessä yleensä käytetty sana kytkeytyi ilmeisesti juuri sen vuoksi aikanaan, länsimaisen psykoanalyysin ideoiden levitessä japaniin, tähän seksuaaliseen merkitykseensä.

Näin ollen japanilaiset itse eivät juurikaan käytä sanaa hentai, vaan se kytketään erikseen ainoastaan ns. äärimateriaaliin. Japanilaiset itse käyttävät seksiin liittyen yleensä termiä ero (erotic, eroottinen), seinen (aikuinen), tai erityisesti nuorison piirissä ecchi ('h'). Hentain koko eroottista mangaa ja animea kattava käsite on siis pitkälti käytössä ainoastaan länsimaissa.

Mielenkiintoisena yksityispiirteenä termiin hentai ei ilmeisesti Japanissa olla kuitenkaan kytketty vastaavaa negatiivista latausta kuin länsimaissa jotakuinkin vastaaviin sanoihin 'queer' ja 'pervert[/]'. Tähän lienee vaikuttanut juuri yleinen asenneilmapiiri, useista länsimaista poiketen mm. ristiinpukeutuminen ja homoseksuaalisuus ei ole koskaan ollut Japanissa laitonta. Länsimaisista vastineistaan poikkeavasti hentaihin liitetyt mielleyhtymät ovat myöskin pääosin heteroseksuaalisia.


Edit: korjattu vahingossa täyttämätön animen nimi.

/Cir
Viimeksi muokannut Cir, To Helmi 01, 2007 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Avatar
Eemeri
Viestit: 56
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 13:43
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Eemeri » Ke Tammi 31, 2007 19:38

En kerkeä nyt lukemaan artikkelia, mutta voin sanoa että näyttä hyvältä ja asialliselta. Pidä yllä hyvää jälkeä! :wink:
"アニメ と 漫画、 毎朝、 毎晩。"
"No pain, no gain."
"Kaikki lasketaan..."

Avatar
Durahan7777
Viestit: 239
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 19:31

Viesti Kirjoittaja Durahan7777 » To Helmi 01, 2007 13:27

laatutekstiä.
Vaikkakin pilkkua viilaten, loli-hentai ei ole Japanissakaan kovin suosittua, jokin aika sitten oli suunnitteila jonkin sortin laki joka kieltäisi sen, no sellaisia yrityksiä on ollut ennenkin.
Pointtina se, ettei lolikaan ole yleisesti täysin hyväksyttyä Japanissa vaikkakin luvallista.
Vältin tässä postissa sanaa lolicon, koska se tarkoittaa ihan RL-lolita compleksia.
Anyway hyvä teksti, lisää vaan
:wink:

Avatar
Amazing Slug
Viestit: 327
Liittynyt: To Loka 07, 2004 20:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug » Pe Helmi 02, 2007 03:38

Pätevää tekstiä ja mielenkiintoista luettavaa.

Ja kyllä loli on tukemisen arvoista. Vapaudutaan länsimaisen orjamoraalin kahleista!

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ma Helmi 05, 2007 12:28

Durahan7777 kirjoitti:laatutekstiä.
Vaikkakin pilkkua viilaten, loli-hentai ei ole Japanissakaan kovin suosittua, jokin aika sitten oli suunnitteila jonkin sortin laki joka kieltäisi sen, no sellaisia yrityksiä on ollut ennenkin.
Pointtina se, ettei lolikaan ole yleisesti täysin hyväksyttyä Japanissa vaikkakin luvallista.
Vältin tässä postissa sanaa lolicon, koska se tarkoittaa ihan RL-lolita compleksia.
Anyway hyvä teksti, lisää vaan
:wink:
Totta, loli/shota(con) ei ole varsinaista valtavirtagenreä Japanissa, vaikka niin voisi ulkopuolisesta näkökulmasta helposti luullakin (maassa myydään ainakin kolmea säännöllistä loli-teemaista hentailehteä. Tosin ainakin h-animen suhteellinen vähäisyys voisi tähän jo vihjatakin). En alkuperäisessä artikkelissani näin väittänytkään, mutta olisin toki voinut tuoda tilanteen paremmin esille.

Vaikka Japanin laki (ja yhteiskunta) on teoriassa länsimaisia sallivampi monille hentain muodoille (loli/shota sallittua, homoseksuaalisia tarinoita ei ole missään välissä kielletty jne), niin erilaisia kahlintayrityksiä on kuitenkin säännölliseen tahtiin noussut. Milloin on kyseessä ollut tiukentunut siveellisyyslakien tulkinta (Honey Room), milloin uudet lakialoitteet. Länsimaiden kanssa yhteistä näille on usein poliittiset motivaatiot, eli ehdotukset/toimet on tuotu esiin näkyvyyttä silmälläpitäen, eikä niiden ole nyrkkisääntönä odotettukaan menevän läpi tahi muuttavan vallitsevia käytäntöjä.

Tilanne voi toki muuttua milloin vain, samoin kuin länsimaissakin.

Ainakin siveellisyyslakia yritän käsitellä sarjan seuraavassa artikkelissa, jonka pitäisi olla valmis tämän viikon aikana (tällä hetkellä minulla on koossa artikkelin pääkohdat ranskalaisina viivoina, vielä pitää tarkentaa faktoja ja kirjoittaa varsinainen teksti).

/Cir
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Avatar
avalkama
Sangatsu Manga
Viestit: 878
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 16:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja avalkama » Ma Helmi 05, 2007 14:09

Pari nillitystä...

Seksuaalisuuden mieltäminen lähinnä kielteiseksi on varsinaisesti perua antiikin Kreikan viisailta (ja "viisailta"). Ajattelumalli periytyi kirkkoihinkin paljolti siksi, että alkuaikojen suuret teologit olivat myös aikakautensa oppineita ja näinollen kreikkalaiseen tieteeseen perehtyneitä. T(oki on helpompaa osoittaa "syyllinen" lähempää, antiikin viisailla kun ei enää ole maisemissa. :wink:)

Uskonto vaikutti toki japanilaiseenkin meininkiin, vaikka lait säädettiin paljolti ilman buddhalaisten ja shintolaisten uskonnollisten johtajien (suoraa?) vaikutusta. Japanissahan lakejakin tärkeämpiä käytösnormeja ovat olleet yhteisön normit. (Sama pätee toki muuallakin, mutta Japanissa tämä on korostunut ja korostuu yhä enemmän kuin esim. Suomessa.) Niinpä uskonnolliset tabut ja säädökset vaikuttivat ihmisten arjessa jatkuvasti, vähintään yhtä voimakkaasti kuin "oikeat" lait. Tosin shintolaisuus on usein ollut kiinnostuneempi rituaalisesta puhtaudesta kuin moraalisesta (huom: kärjistys), joten sillä ei ole ollut niin paljoa sanottavaa seksielämään.

Itse en ole havainnut hentai-sanaa käytettävän positiivisesti. Ellei kyseessä ole ollut ronskihko huumori, sana on ilmennyt lähinnä loukkaavassa käytössä. En ole oikein varma, mitä "negatiivisen latauksen" puuttumisella tarkoitetaan... Ellei sitten ideana ole sanoa, että sana ei ole yhtä negatiivinen kuin läntiset vastineensa.

Ristiinpukeutumisen ja homoseksuaalisuuden laillisuudesta: Toisaalta kyseiset ilmiöt eivät ole koskaan olleet yleisesti hyväksyttyjä elämäntapoja. Esim. karskit samuraiuroot saivat tietenkin käyttää hyväkseen nättejä palveluspoikia (alempiaan), mutta kahden soturin yhteiselo olisi ollut eri juttu.

Usein japanilaisten "suvaitsevuudessa" on kyse julkisen ja yksityisen, honnen ja tatemaen erottamisesta. Kukaan ei piittaa siitä, mitä Masa tekee yksityiselämässään - kunhan hän ei tuo sitä julkiseen tietoisuuteen. Tällöin yhteisön olisi pakko reagoida. Konfliktien välttämiseksi, ei Masan itsensä tai sallivan ilmapiirin vuoksi, yhteisö tahtoo viimeiseen saakka olla tietämättä Masan puuhista, vaikka sen sitten pitäisi pinnistellä teeskennelläkseen tietämätöntä. Kyseessä on siis ennemminkin välinpitämättömyys ja halu säilyttää yhteisön harmonia kuin suvaitsevaisuus.
Jep.

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ma Helmi 05, 2007 18:07

Miten omia historian oppejani (lukio ja iso kasa kirjallisuutta) muistan (Wikipediaa nopeasti silmäilemällä), niin antiikin Kreikan moraalikäsitykset olivat vielä huomattavan erilaiset kuin mihin ne ovat historian myötä kehittyneet (ts. mitä ne ovat nykyään). Suurin osa antiikin Kreikkaa vähintäänkin hyväksyi samansukupuoliset seksittömät suhteet, usein niitä jopa suosittiin (ainakin kun kyseessä varttuneen miehen ja nuoren pojan välinen suhde, kahden varttuneen miehen välistä suhteella ei ollut vastaavaa arvostusta). Seksuaalista yhteyttä ei kuitenkaan pidetty yhtä korkeassa arvossa (Wikipedia: Plato, jonka mielestä "siveä" yhteiskunta oli sivistyneisyyden merkki, hyökkäsi kirjoituksissaan myös/erityisesti homoseksuaalisuutta vastaan?). Toisaalta oli sitten kuitenkin myös Spartan edustamia näkökulmia, joissa korostettiin miesten välistä (myös seksuaalista) suhdetta.

Rooman valtakunnassa homoseksuaalisuuteen suhtauduttiin alunperin (tasavallan aikana?) negatiivisesti, sitä pidettiin yleisesti (kreikkalaisena) perversiona. Sitä mukaa kun Kreikka sulautui Rooman valtakuntaan, ja kreikkalainen filosofia juurtui myös roomalaiseen ajatteluun, mielipide muuttui. En muista oliko homoseksuaalisuus (erityisesti juuri seksi) miten yleisesti hyväksyttyä (näinä myöhempinä aikoina), mutta historiassa tunnetaan runsaasti esimerkkejä homoseksuaalisista suhteista tällä ajalla. On kuitenkin huomattava, että niissä oli yleensä kyse jonkinasteisesta isäntä-orja -suhteesta: vapaiden miesten (tai naisten) välinen seksi oli pitkän aikaa laitonta. Suur-Rooman keisarikunnan aikoihin tultaessa asenteet olivat kuitenkin "vapautuneet" melkoisesti: lähes kaikkien Rooman keisarien tiedetään/uskotaan (tutkijoiden mielipiteet tästä vaihtelevat) pitäneen miespuolisia rakastajia. Nero tosin lienee ainoa, joka on ottanut miehen aviopuolisokseen.

Ns. aabrahamilaiset uskonnot, eli juutalaisuus ja siitä haarautuneet kristinusko sekä Islam perinteisesti kieltävät samansukupuolisten väliset suhteet "syntisinä" (tietääkseni muut antiikin uskonnot eivät tehneet tätä kytköstä homoseksuaalisuuden ja synnin välille.. en tosin ole varma oliko tätä kytköstä olemassa jo kristinuskon alkuaikoina, vai onko se vasta myöhempien aikojen lisäys). Ottaen huomioon Rooman keisarikunnan asenteet homoseksuaalisiin suhteisiin, ja varsinkin ko. asenteiden eroavaisuuden verrattuna kristillisen Rooman asenteisiin, on mielestäni loogista, että kristinusko olisi suurena syynä asennemuutokseen. Ainakin tiedetään monien seksuaalisia asenteita koskevien Rooman lakien tulleen lisätyksi vasta kristinuskon virallistettua asemansa Rooman valtionuskontona. Näin ollen vastaava moralistinen näkökulma olisi Roomalaiskatolisen kirkon oppien mukana levinnyt muuhun Eurooppalaiseen kulttuuriin seuranneiden vuosisatojen aikana.

Oli alkuperäisen filosofian / ajatuksen takana siis millainen kulttuurikehitys tahansa (ts. oli alkuperänä sitten Kreikkalainen tahi juutalainen tahi jokin muu kulttuurifilosofia), niin suurin asenteen levittäjä on minun näkökulmastani (roomalaiskatolinen) kirkko. Tämä on kuitenkin vain minun henkilökohtainen mielipiteeni, jonka olen (kieltämättä rajallisen) historiantuntemukseni pohjalta luonut.


Vaikka honnen ja tatematen perusajatus on varmasti alitajunnassani pyörinyt, niin tietoisella puolella unohdin totaalisesti sitä käsitellä tuossa artikkelissani. Tästä en voi syyttää kuin omaa huonomuistisuuttani. Erityiskiitokset Antille tästä huomauttamisesta, olisi ollut anteeksiantamatonta olla käsittelemättä aihetta ollenkaan, kun se on kuitenkin japanilaisen kulttuurin kulmakiviä.

Perusideanahan on, kuten Anttikin jo kertoi, että japanilainen yhteiskunta pyrkii harmoniaan, konfliktien välttämiseen. Näin ollen monelta muutoin vähäksytyltä asialta suljetaan silmät niin kauan kuin se ei "hypi nenille". Tämä kattaa luultavasti myös sellaiset japanilaisen kulttuurin erityispiirteet kuin loli/shota hentai ym.

Itse en ole omakohtaisesti japanilaista kulttuuria kovin kummoisesti kokenut, vaan tietoni on pitkälti välikäsien kautta saatua, joten en osaa arvioida miten pitkälti tämä on vaikuttanut mm. lainsäädäntöön ja yleisiin asenteisiin tässä yhteydessä. Antti lienee hyvinkin minua paljon tietäväisempi tässä yhteydessä.


Hentain "negatiivisuudessa" tosiaan tarkoitin verrata länsimaisia vastikkeita siihen, mitä sana japanilaisille itselleen merkitsee. Tämänkin olisi varmaan voinut ilmaista paremmin. Muutenkin tässä on taas kyse siitä, että minulla ei ole omakohtaista kokemusta kokemusta siitä, miten merkittävä/negatiivinen sana japanilaisille itselleen on, vaan olen joutunut tukeutumaan muihin lähteisiin asiasta, jolloin olen saattanut saada asiasta "laimennetun" kuvan. Antti voi omakohtaisine kokemuksineen olla tässäkin asiassa lähempänä totuutta.

/Cir

Edit: korjattu väärinkirjoitettu lause
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Pe Helmi 23, 2007 12:42

Ensiksi anteeksipyyntö ja korjaus ensimmäiseen artikkeliin livahtaneesta ilmiselvästä virheestä: Japanin "siveyslaki", joka kieltää mm. sukupuolielinten näyttämisen, ei ilmeisesti olekaan perua toisen maailmansodan jälkeen länsimaiden toimesta säädetystä perustuslaista, vaan onkin peräisin jo aiemmalta Meiji-kaudelta (vaikkakin laki tosiaan säädettiin länsimaisen vaikutuksen vuoksi: pelättiin länsimaisten vieraiden pitävän japanilaisia alastomuuteen liittyviä tapoja barbaarisina). Tämä on minulta puhdas faktavirhe, jota pahoittelen.

Vastaava puhdas virhe oli unohtaa kokonaan mainita honne/tatemate -käsitteestä. Kiitos Antille tästä huomauttamisesta. Kannattaa lukea hänen viestinsä aiheesta. Käsittelen jossain määrin honne/tatematea tässä artikkelissa.

Alkuperäinen, joskin joustavaksi tarkoitettukin artikkelijakoni ei ehkä ollut paras mahdollinen. Tätä artikkelia tutkiessani ja kirjoittaessani olen nimittäin useampaan otteeseen törmäillyt kysymykseen: "mikä on erityispiirre ja mikä on genre/teema?" (erityispiirteet siis toisen artikkelin aihe ja genret/teemat kolmannen). Päätin lopulta pitää alkuperäisen jaon, mutta tämän ja seuraavan artikkelin välille tulee lähes pakostakin päällekkäisyyksiä. Samaisesta syystä tämä artikkeli saattaa käsitellä sellaisia aiheita, jotka lukijoiden mielestä kuuluisivat pikemminkin seuraavaan artikkeliin. Toivon, että näin tapahtuessa kerrotte avoimesti mielipiteenne, mutta kuitenkin suhtaudutte anteeksiantavasti kun kirjoittaja saa aikaan sotkuja tai tunkee jalan suuhunsa.

----------------------------------------------------------

2. Hentain erityispiirteitä

Edellisessä artikkelissa käsittelimme Japanin kulttuuria ja historiaa, painottaen erityisesti niiden vaikutuksia hentaihin (manga ja anime) nähden. Suosittelen lukemaan kyseisen artikkelin (ja keskusteluketjussa siitä käydyt keskustelut) ennen kuin jatkatte tämän artikkelin lukemista.

- Sensuuri / laki

Yksi länsimaisen lukijan/katsojan silmään nopeimmin pistäviä asioita hentaissa on genitaalialueen sensurointi, jota kommentoidaan vieläkin aktiivisesti. Sensuroinnin syy löytyy Japanin (siveys)lainsäädännöstä, jossa kielletään erikseen sekä miehen, että naisen häpyalueen näyttäminen. Tätä koskeva laki on peräisin Meiji-kaudelta ja vuoteen 1991 asti kiellettiin koko häpyalueen näyttämisen, sittemmin vain itse sukupuolielimen. Lailla on ollut lukuisia vaikutuksia hentain kuvakieleen.

Lainmuutoksen huomaa hyvin siitä, miten vanhemmassa hentaissa koko genitaalialue on usein piilotettu, joko jättämällä se kokonaan piirtämättä (ts. tyhjiö / "valkoinen aukko"), tai mm. päällepiirtämällä ("musta aukko"). Uudemmassa hentaissa sen sijaan turvaudutaan enemmän pikselöintiin tai mustiin palkkeihin/viivoihin. Myös sensuroidun alueen koko on muuttunut rajusti: aikoinaan peitettiin usein koko genitaalialue, mutta nykyään saattaa kuvan edessä olla vain muutama ohuehko viiva, jotka eivät peitä käytännössä mitään.

Sensurointisäännöksellä on ollut merkittävä vaikutus myös siihen, että hentaissa käytetään hyvin aktiivisesti visuaalista symboliikkaa. Erityisesti humoristisemmissa tarinoissa on sukupuolielimet usein esitetty korvaavilla symboleilla. Suosittuja symboleita ovat olleet miehellä mm. banaani, miekka ja jäätelöpuikko, naisella taas piiras ja ruusunkukka. Omaksi luvukseen ovat sitten nousseet koko sukupuolielinkäsitettä venyttävät symbolit, erityisesti ns. lonkeroporno.

Länsimaisittain mielenkiintoinen sivuvaikutus sensuroinnilla on ollut siinä, että häpykarvoitus on sensuroinnin vuoksi jäänyt yleensä kokonaan esittämättä. Tästä on ilmeisesti tullut jo traditio. Tällä häpyalueen "paljaudella" on ollut mielenkiintoisia vaikutuksia länsimaisiin käsitteisiin hentaista (liittyen hahmojen ikään), jota käsittelen myöhemmässä artikkelissa tarkemmin.

Genitaalialueen esittämiskiellon lisäksi ei laissa kuitenkaan ole ilmeisesti juurikaan säädelty hentain sisältöä. Vastaavasti uskonto ei ole myöskään asettanut erityisiä rajoituksia erotiikalle. Kannattaa kuitenkin huomioida miten japanilaisessa kulttuurissa vaikuttaa erittäin syvästi yhteiskunnallisten arvojen ja tapojen järjestelmä, johon kuuluu mm. honnen ja tatematen periaate, jossa ihmisten elämä jaetaan yksityiseen ja julkiseen (lukekaa edellisen artikkelin jälkeisistä kommenteista Antti Valkaman kirjoitus aiheesta). Nyrkkisääntönä ihmisten annetaan yksityisesti tehdä melkein mitä vain, mutta julkisessa, muille näkyvässä elämässä vaikuttavat hyvin tiukat käytössäännöt. Näin ollen hentaillekin sallitaan paljon niin kauan kuin se pysyy "piilossa". Valtavirtaan osuneita teoksia kohdellaan ilmeisesti tiukemmin (vertaa vaikka muutaman vuoden takaiseen Honey Room-mangaan ja siitä nostettuun oikeusjuttuun).

- Kulttuuripiirteitä

Japanilainen kulttuuri on perinteisesti ollut hyvin maskuliinista, jolloin eri sukupuolille on määritelty hyvin perinteiset roolit, jotka muuttuvat hitaasti. Miehellä on perinteisesti ollut perheenpään asema ja velvollisuus tuoda perheelle ruokaa pöytään (ts. palkkaa työstä). Naisten paikan taas katsotaan olevan kotona: useimmat naiset tekevät korkeasta koulutuksesta huolimatta sukupuolipainotteisia toimistotöitä (office lady -kulttuuri) ja heidän oletetaan yleisesti jäävän ensimmäisen raskauden jälkeen kotiin hoitamaan lapsiaan (ns. äitiyslomaa ei yleisesti tunneta ja raskauden jälkeen voi olla vaikeata päästä takaisin töihin).

Maskuliininen perintö ja vahvasti stereotyyppejä arvostava yhteiskunta voidaan nähdä syyksi moniin hentain länsimaisittain epäilyttäviin aiheisiin, erityisesti vahvoihin sukupuolten välisiin valtasuhteisiin. Nämä aiheet ovat entisestään korostuneet kiihtyvän arvomaailman muutoksen myötä. Valtasuhteita kuvastavat monet hentaissa toistuvat teemat (lonkerot, "junakopeloinnit", sitominen, ylipäätään naisen korostetun alistuva rooli). Naisten perinteistä roolia yhteiskunnassa voidaan katsoa kuvastavan myös hentain naishahmojen painotus nuoriin, opiskeleviin tai työelämässä oleviin naisiin (ts. naimattomia, "vapaita", eivät vielä kotiäidin rooliin siirtyneitä tai perinteisien roolien ulkopuolisia hahmoja). Asenteilla on myös vaikutusta hahmoihin itseensä, niin graafisesti kuin käytöksellisesti (japanilaisessa kulttuurissa machoin mahdollinen rooli on sumopainija, kun taas geishan ("elävän nuken") ajatellaan edustavan äärimmäistä feminiinisyyttä).

Varsinkin uudemmassa hentaissa näitä sääntöjä ja asetelmia on kuitenkin tietoisesti rikottu ja sekoitettu. Mm. futanari (dickgirls, hermafrodiitit: naiset joilla on miehen sukuelin) kiepauttaa usein perinteiset käsitykset päälaelleen (vaikka on huomattava, että varsinaiset hahmojen väliset maskuliiniset/feminiiniset valtasuhteet pysyvät usein ennallaan). Samoin mm. insestiaiheinen hentai sekoittaa perinteisiä perhekeskeisiä asenteita (tässä yhteydessä lienee hyvä korostaa sitä, että japanilaisesta (uskonnollisesta) kulttuurista puuttuu varsinainen synnin käsite). Yksityisen ja julkisen perinteisiä kulttuurirajoja on myös koeteltu mm. tuomalla tarinoiden tapahtumat julkisille paikoille. Hentain voidaan siis katsoa heijastavan omalta osaltaan halua rikkoa yhteiskunnan kirjoittamattomia sääntöjä ja tabuja samaan tapaan kuin länsimaissa ns. underground-sarjakuva teki 1960- ja 70-luvulla. Tähän uskotaan vaikuttaneen huomattavasti dojinshi-kulttuurin esilletulo ja laajeneminen.

- Dojinshi

Huomattava osa hentaista on peräisin ns. valtavirran ulkopuolelta, alakulttuureista ja harrastajapiireistä. Tämä juontuu suoraan Japanin mittavasta dojinshikulttuurista. Erään arvion mukaan melkein puolet vuosittain julkaistavista dojinsheista on hentaita. Dojinshi-kulttuuri on tuonut mukanaan runsaasti erilaisia piirteitä myös valtavirtahentaihin.

Suuri osa dojinshin tekijöistä on nuoria, jotka saattavat tarkoituksellisesti koetella "hyvän maun" rajoja. He seuraavat myös tarkoin kulloista pop-kulttuuria, ja monet artistit keskittyvätkin tuottamaan olemassaolevaan materiaaliin liittyviä tarinoita ja taidetta.Nuorten taiteilijoiden piirissä myös fantasia-aiheet korostuvat voimakkaasti. Koska dojinshit mielletään usein mahdolliseksi oveksi manga/anime-alalle, saattavat artistit myös tarkoituksellisesti hakea huomiota radikaaleilla aiheilla.

Dojinshipiireille on myös kuvaavaa naisten suuri osuus, jolla uskotaan yleisesti olevan suuri merkitys erityisesti homoseksuaalisten dojinshien lisääntymisessä. Romanttiset shonen/shoujo-ai tarinat tunnettujen hahmojen välillä ovat jo käsite, ja vastaavat teemat ovat vahvasti levinneet myös varsinaisten h-dojinshien puolelle (yaoi/yuri). Varsinkin shonen-ai ja suoranainen yaoi ovatkin saavuttaneet länsimaisittain yllättävää suosiota myös dojinshipiirien ulkopuolella, murtautuen valtavirtaan. Myös länsimaisittain yllättäen niitä lukevat erityisesti nuoret naiset.

- Ja lopuksi

Tätä artikkelisarjaakin koskee läheisesti se, että mihin piirretään raja hentain ja muun median välille. Japanissa mangaan sovelletaan ensisijaisesti kirjallisuuteen liittyviä sääntöjä. Näin ollen vaikka tarinassa olisi graafinen seksikohtaus, niin mikäli se on olennainen, relevantti osa tarinaa, niin teos mielletään yleensä kirjallisuudeksi, ei erikseen pornografiseksi/eroottiseksi materiaaliksi (toisin kuin länsimaissa usein). Tämä tekee joskus rajanvetämisen vaikeaksi. Sarjakuvaliikkeissä (hentaita myyvissä) vierailevalle annetaankin yleisesti nyrkkisäännöksi, että mikäli mangalla on ikärajoitus, niin se on eroottinen/pornografinen.

Animen kanssa säännökset ovat tiukempia, varsinkin valtavirran animessa. Siellä ei sallita läheskään vastaavaa erotiikkaa kuin mangassa. H-animen sensurointisäädöksiä valvotaan myös huomattavasti tiukemmin kuin h-mangan, mikä omalta osaltaan selittää animen laajempaa sensuuria.


/Cir
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Pe Helmi 23, 2007 12:53

Tässä siis lopultakin sarjan toinen artikkeli, jossa käsittelen eräitä hentain erityispiirteitä.

Ihan ensialkuun olen anteeksipyynnön velkaa artikkelin pahasta myöhästymisestä. Syitä tähän on liuta (ylityöt, viikon kestänyt A-flunssa, haljennut poskihammas..), joita en nyt kuitenkaan rupea tässä erittelemään, sillä olivat syyt mitkä tahansa, niin artikkeli on pahasti myöhässä, ja vika minun. Pahoitteluni kaikille faneille, jotka ovat artikkelisarjan uutta osaa odottaneet kuin kuuta nousevaa *kröhöm*

Kiitän ensimmäisen artikkelin herättämistä kommenteista, varsinkin Antilla oli pari hyvää pointtia, jotka olin itse kokonaan unohtanut mainita (honne/tatemate!). Olen näihin pyrkinyt hieman viittaamaan tässä artikkelissa.

Henkilökohtaisesti olen hieman epävarma miten hyvin artikkeli kattaa aiheensa. Pelkään lipsuneeni paikoitellen käsittelemään enemmän genrejä, kuin yleisempiä erityispiirteitä. Tästä saa vapaasti esittää kommenttia ja mielipidettä, kaikki on arvokasta ja otetaan huomioon myöhemmissä artikkeleissa. Artikkeli saattaa olla myös hieman turhan hajanainen, sen punainen lanka kateissa. Tästäkin kaipaisin mielipiteitä.

Lopuksi, seuraavissa kahdessa osassa käsittelen hentain genrejä (ja artisteja erityisesti mangapuolella), sekä h-animea (jolle pitänee omistaa yksi ihan oma artikkelinsa, jota ei alkuperäisessä artikkelisuunnitelmassa ollut). Tähän liittyen haluaisin myös heittää foorumille haasteen: jos joku olisi halukas kirjoittamaan vastaavan asiallisen artikkelin hentaipeleistä, niin se otetaan mielihalulla vastaan! Samoin jos jollakulla on erilainen näkökulma jo esitettyjen artikkelien sisältöön tai faktoihin, niin minun puolestani silloin saa vapaasti kirjoittaa oman artikkelinsa aiheesta!


PS: Antista ei ole kuulunut mitään viimeisimmän kommenttini jälkeen. En kai ole onnistunut poksauttamaan sinulta verisuonta päästä tai mitään?

/Cir
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Avatar
Rubma
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 16:39
Paikkakunta: ihmemaa

Viesti Kirjoittaja Rubma » La Helmi 24, 2007 10:18

Hyvät artikkelit! Todella informatiivisia olivat. Kun en aiheeseen ole perehtynyt, niin ihan uutta tietoa ainakin minulle.

Tässä sivussa varmaan voi kysyä, että mitä mieltä olette hentaista? Mikä on henkilökahtainen suhteenne siihen? Onko se hyväksyttävää vai mitä?

En tiedä, olenko jonkin sortin sitruunan niellyt, mutta minusta ylipäänsä pornon käsitteleminen aiheena foorumilla, jonka suurin osa käyttäjistä on alle 18 kesäisiä, on vähän arvelluttavaa.
"complete knowledge of once flesh, plood and fist is what creates once tekken and tekken is the key to life!"

Avatar
Allu
Viestit: 683
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 16:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Allu » La Helmi 24, 2007 11:23

Rubma kirjoitti: Tässä sivussa varmaan voi kysyä, että mitä mieltä olette hentaista? Mikä on henkilökahtainen suhteenne siihen? Onko se hyväksyttävää vai mitä?
Ei muuten voi. Siitä esiintyy jo keskustelua täällä
This mystery is already on the tip of my tongue!

Avatar
Rubma
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 16:39
Paikkakunta: ihmemaa

Viesti Kirjoittaja Rubma » La Helmi 24, 2007 11:32

Oho, niinpä oli ja vielä aika laaja keskustelu. Luenpa.
"complete knowledge of once flesh, plood and fist is what creates once tekken and tekken is the key to life!"

Avatar
avalkama
Sangatsu Manga
Viestit: 878
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 16:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja avalkama » La Helmi 24, 2007 13:22

antiikin Kreikan moraalikäsitykset olivat vielä huomattavan erilaiset kuin mihin ne ovat historian myötä kehittyneet (ts. mitä ne ovat nykyään).
Jeps. Kuitenkin, kuten mainitsit, seksuaalisuus yleensä oli melko vähän arvostettua. Tästä aliarvostuksesta saivat vaikutteensa Augustinus ja kumppanit.

Homoseksuaalisuus (nimenomaan miesten välinen) sai bonuspisteitä siitä, että se nähtiin osana ystävyyttä - joka taas oli laadullisesti eroottista rakkautta huomattavasti parempi suhde. Ja nimenomaan miesten välinen ystävyys, sillä naiset eivät olleet kykeneviä niin syvälliseen ja korkealaatuiseen henkiseen toimintaan.
Ns. aabrahamilaiset uskonnot, eli juutalaisuus ja siitä haarautuneet kristinusko sekä Islam perinteisesti kieltävät samansukupuolisten väliset suhteet "syntisinä"
Totta. Ajattelutapa oli tosiaan kristinuskossa itsestäänselvyytenä jo alusta asti, sillä se kasvoi suoraan juutalaisesta kontekstista.

Sitä, kuinka paljon kristinuskolla oli vaikutusta asenneilmapiiriin, en muista lukeneeni historiasta... On muistettava, että sallituksi tultuaankin se joutui kauan kamppailemaan polyteismin kanssa. Kirkon (kirkkojen) vaikutusvalta nähdään joskus suurempana kuin se olikaan; mielessämme voi tällöin olla (vääristynyt) kuva sydänkeskiajan mahtavasta kirkosta, joka komenteli maallisia herroja miten tahtoi...

On uskoakseni luontevinta ajatella, että kristinusko ei seksuaalikysymyksissä (ainakaan kaikissa) niinkään tuonut esiin aivan uusia käytäntöjä ja asenteita kuin vahvisti jo olemassaolleita. Aviorikoksilla, homoseksuaalisuudella, vapailla suhteilla ym. oli arvostelijansa ja kieltolakinsa jo aiemminkin - mistä Cir osin jo edellä kirjoittikin.

Lisättäköön vielä, että en varsinaisesti pyri osoittamaan virheitä Cirin tekstissä vaan tarkentamaan. Kun asia on kiinnostava, sitä tahtoo laittaa kauhansa soppaan vaikka kukaan ei sitä kysyisikään. :wink: Jaappanilaisten mieli on niin monimutkainen, että olisi hävitöntä olettaa jonkin artikkelin (tai sen osan) käsittelevän kaiken mahdollisen asiaan liittyvän perin pohjin (tai siten kuin juuri minä sen tahtoisin).

Juu ei, mikään ei poksahtanut - paitsi sarjojen aikataulut... Siksi välttelin seuraavan artikkelin lukemista. Kuten sanottu, tulee väkisin halu osallistua. Ja se vie aikaa. Perehdyn jatkoon lähiaikoina. Kiitos vaivannäöstä, Cir!

Antti-setä
Jep.

Avatar
Nakki
Viestit: 98
Liittynyt: To Marras 11, 2004 18:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Nakki » Ti Maalis 06, 2007 22:35

Cir kirjoitti:Varsinkin shonen-ai ja suoranainen yaoi ovatkin saavuttaneet länsimaisittain yllättävää suosiota myös dojinshipiirien ulkopuolella, murtautuen valtavirtaan. Myös länsimaisittain yllättäen niitä lukevat erityisesti nuoret naiset.
/Cir


Tuota, en nyt tarkoita aloittaa mitään raivopääfeministiväittelyä, mutta onko shonen-ain ja yaoin suosio länsimaissa mielestäsi todellakin yllättävää? Ja se, että sitä lukevat erityisesti nuoret naiset, joille se myös on suunnattu? Länsimaisessa (lähinnä miehille suunnatussa) erotiikkaviihteessä on jo iät ja ajat käytetty naisten välistä seksiä kiihokkeena miehille, joten mielestäni yaoin kasvava suosio naisten parissa oli täysin odotettavissa oleva ja "symmetrinen" ilmiö.
Olemassaolo - loassa melo
- Alivaltiosihteerin palindromirunokirja

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa