Vasemmalta oikealle vai päin vastoin?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ryokan

Viesti Kirjoittaja Ryokan » Ke Joulu 20, 2006 13:08

Saanen huomauttaa että on näitä minunlaisia torveloitakin joille se on hieman hankalempaa kuin oikealta vasemmalle kun olen taas tottunut juuri toisinpäin saamaan sanomani. Että miten päin hän ikinä sen tekeekään, aina on ihmisiä joilla on hankaluuksia sarjakuvan kanssa. xP
Tarkoitin kommentillani sitä, että oli henkilö kuinka suvereeni tahansa lukemaan mangaa, kulttuurillinen vaikutus paistaa läpi omaa sarjakuvaa luotaessa. Eli sama tarina suomalaisen piirtämänä eroaisi todennäköisesti täysin japanilaisen vastaavasta, vaikka itse piirustusjälki olisi identtistä.

wice

Viesti Kirjoittaja wice » Ke Joulu 20, 2006 15:27

Ryokan kirjoitti:Tarkoitin kommentillani sitä, että oli henkilö kuinka suvereeni tahansa lukemaan mangaa, kulttuurillinen vaikutus paistaa läpi omaa sarjakuvaa luotaessa. Eli sama tarina suomalaisen piirtämänä eroaisi todennäköisesti täysin japanilaisen vastaavasta, vaikka itse piirustusjälki olisi identtistä.
Tuossa(kin) on kyllä järkeä. Ei tartte olla hirveän vilkas mielikuvitus kyetäkseen visualisoimaan mielessään tilanteen, jossa esimerkiksi sivu luetaan oikealta vasemmalle, mutta ruutujen sisältö saattaakin kannustaa lukijan silmää lukemaan vasemmalta oikealle, etenskin jos puhekuplat ovat vähissä. Sit lukija hämmentyy, suuttuu ja ampuu piirtäjän Prisman kassajonossa. :cry:

Sarjakuvassa kuvien sommittelun pointti lienee katseen kuljettaminen mukavasti kuvasta kuvaan pitkin sivua ja rupesin tässä just pohtimaan, että vaikka me näemmä opimme lukemaan varsin sujuvasti myös oikealta vasemmalle, astummeko sisään kuvaan kuitenkaan oikealta, vaiko sittenkin vasemmalta - jolloin joutuisimme siis tekemään enemmän työtä, kun siirrymme koko kuva-alan poikki oikean yläkulman puhekuplaan. Mikäli luemme mangankin kuvia länsimaalaisittain (ja teemme siis aina tarvittavan korjausliikkeen), vaikuttaisi tämä luultavasti myös sarjakuvan tekemiseen, etenkin jos oletetaan, että suuri määrä sarjiksen sommittelusta tehdään enemmän tai vähemmän perstuntumalla, eikä sinänsä jäädä analysoimaan jokaisen sivun jokaisen ruudun suhdetta Kosmiseen Kokonaisuuteen.

Komanechi!

Valkoinenhai

Re: Vasemmalta oikealle vai päin vastoin?

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Ti Heinä 22, 2008 13:19

Kannattaa tehdä sarjakuva niin päin kun vain parhaiten osaa. Itse olen ainakin aloittanut ensimäisen mangani ihan länsimaalaisittain. Tietenkin myös sekin, että ovatko mangasi hahmot japanilaisia vai suomalaisia, voi vaikuttaa ulkoasuun. Jos hahmot ovat japanilaisia ja tarina isjoittuu japaniin, voisi myös sivut olla japanilaisittain luettavia. Itsekin käytän tätä käytäntöä ja hyvin on toiminut.
Kannattaa kuitenkin harjoitella ruutujen ja puhekuplien sijaintia ja käyttöä. Katsele tarkkaan omia mangojasi, tee ruutusuunnitelmia. Muista: et ole koskaan tarpeeksi oppinut! :)
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Marsipaani
Viesti:

Re: Vasemmalta oikealle vai päin vastoin?

Viesti Kirjoittaja Marsipaani » To Heinä 24, 2008 17:30

Valkoinenhai kirjoitti:Kannattaa tehdä sarjakuva niin päin kun vain parhaiten osaa. Itse olen ainakin aloittanut ensimäisen mangani ihan länsimaalaisittain. Tietenkin myös sekin, että ovatko mangasi hahmot japanilaisia vai suomalaisia, voi vaikuttaa ulkoasuun. Jos hahmot ovat japanilaisia ja tarina isjoittuu japaniin, voisi myös sivut olla japanilaisittain luettavia. Itsekin käytän tätä käytäntöä ja hyvin on toiminut.
Tässäpä tuli hyvä neuvo, ihan oikeasti!!
Itse aluksi aattelin, että suomalaisittain olisi paras. Vasemmalta oikealle.
Mutta tämän kommentin kun luin, niin tietenkinhän hahmot ja tarinakin vaikuttavat asiaan!! Olisi sinänsä aika laimeaa lukea japanilaisten seikkailuja vasemmalta oikealle.

Mutta siis, itse olen suunnilleen aina tehnyt mangani vasemmalta oikealle.
Se on se suunta, jonka parhaiten osaan ja voisi olla että menisin sekaisin, jos nyt rupeaisin yhtäkkiä sarjikseni vasemmalta oikealle tekemään.
Mutta tuota ylempänä olevaa oppia kannattaa noudattaa, jos vain osaa!!
Muff'n~

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”