Vasemmalta oikealle vai päin vastoin?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Migata-chan
Viesti:

Vasemmalta oikealle vai päin vastoin?

Viesti Kirjoittaja Migata-chan » Pe Joulu 15, 2006 15:05

Eli suunnittelen omaa sarjakuvaa ja mietin kirjoitanko sen länsimaisittain vai itämaisittain eli oikealta vasemmalle vai vasemmalta oikealle... Hyvät ideat tervettulleita :D

Allu

Viesti Kirjoittaja Allu » Pe Joulu 15, 2006 16:10

Oma mielipiteeni on, että suomalaisittain vasemmalta oikealle.

Eikai tälle nyt ihan omaa aihetta pitänyt tehdä? Ei tosin heti löydy sellaista aihetta, mihin laittaisin. Ehkä tänne
This mystery is already on the tip of my tongue!

Tsubasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » Pe Joulu 15, 2006 20:40

Japanissa kirjoitetaan oikealta vasemmalle. Niinpä myös sarjakuvaa tehdään ja luetaan luettavaksi oikealta vasemmalle. Me olemme Suomessa, jossa luetaan vasemmalta oikealle.

Entäpä jos joku japanilainen länsimaisiin sarjakuviin friikahtanut alkaisi piirtää sarjakuvia vasemmalta oikealle "kun niin kuuluu tehdä"?

Absolutehe

Viesti Kirjoittaja Absolutehe » Pe Joulu 15, 2006 22:34

Selkeä vastaus sulle, sarjakuvan piirtämisestä innostuneelle: Länsimaalaisittain, koska:

1. Jos aiot, että sarjakuvasi saa tuulta siipien alle, sen on helpompaa aloittaa länsimaissa, ja länsimaalaiselle on loppujen lopuksi luonnollista, että sarjakuva ei ala "lopusta"

2. Joo, on tooosi paljon ihmisiä, jotka lukee mangaa, eli oikealta vasemmalle, mutta sarjakuva on helpommin lähestyttävä, jos ei tarvitse opetella uutta lukutekniikkaa.

Ja muutenkin, perus-suomalaisten on vaikea tajuta näitä manga juttuja, joten ei kannat tehdä lyhyttä ja sekavaa, sellaista ei jaksa lukea.

rama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rama » La Joulu 16, 2006 00:41

Puhumattakaan siitä, että länsimaista löytyy huomattavasti enemmän vasemmalta oikealle luettavia kokoomajulkaisuja. Kukaan antologiantekijä tuskin huolii mukaan kertomusta, joka luetaan päinvastaiseen suuntaan
kuin muu materiaali :D

Tietysti löytyy myös julkaisuja, joissa on japanilainen lukusuunta, mutta tällaiset ovat lähinnä fanzine- ja muita harrastelijajuttuja ja tuotetaan pienin painoksin. Käsittääkseni. Suosittelen siis länsimaista lukusuuntaa, varsinkin jos ei halua ryhtyä toimittamaan omakustannetta...

Työn iloa!

_Shadow_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _Shadow_ » La Joulu 16, 2006 10:33

Itse kannatan oikealta vasemmalta, koska olen tuttunut siihen itse ja minusta itse sarjakuvakin on parempi jos voi lukea oikealta vasemmalle.
Mutta, minun mielipiteeni vain.

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » La Joulu 16, 2006 12:25

Kannatan myös oikealta-vasemmalle -suuntaa. Tosin siitä syystä, etten osaa enää lukea kuin täydellä vaivalla länsimaalaisittain.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

Migata-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Migata-chan » La Joulu 16, 2006 14:39

Tästähän tulee hankalaa :?

Ainakin hahmoni jäljittelevät ns. "manga tyyliä", mutta miten se muka vaikuttaa miten piirrän? On tullut paljon mielipiteitä, vaikea valita :D

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Joulu 16, 2006 16:45

Allekirjoitan pitkälti mitä rama totesi. On yksi asia ottaa inspiraatioita lukutyylistä, mutta jos esimerkiksi sellainen pikkuseikka kun teoksen kieli on suomi tai englanti, on lukusuuntana länsimainen selkeämpi. Tämä myös parantaa käyttömahdollisuuksia eri koontijulkaisuissa. Lisätty bonus on myös se, että mangaa vähemmän tuntevat saavat siitä varmaankin vähän helpommin jotain irti.

Ei siinä toki mitään "väärää" ole tehdä japanilaisella lukusuunnalla jos niin haluaa. Se vain tuntuu hieman pakotetulta tässä kohtaa.

wice

Viesti Kirjoittaja wice » Su Joulu 17, 2006 01:03

Kehtaisin huomauttaa, että lukusuunta ei sinällään ole osa mangamaista sarjakuvakerrontaa. Japanissa on vain totuttu lukemaan sarjakuvaa oikealta vasemmalle, siinä kaikki. Jos sellainen sarjakuva peilataan, ei tarina vasenkätisten määrän nousua lukuunottamatta muutu oikeastaan mitenkään. Näinpä uskaltaisin väittää, ettei suomalaiselle yleisölle suunnatussa sarjakuvassa ole mitään järkeä käyttää japanilaista lukusuuntaa. Se ei tee sarjakuvasta sen mangamaisempaa.

FoxJones

Viesti Kirjoittaja FoxJones » Su Joulu 17, 2006 10:24

Tsubasa kirjoitti:Entäpä jos joku japanilainen länsimaisiin sarjakuviin friikahtanut alkaisi piirtää sarjakuvia vasemmalta oikealle "kun niin kuuluu tehdä"?
http://www.tsunamichannel.com/
..koska sarjakuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

hah hah.. sanoin hauskan. (sarjaa piirtävä henkilö siis on japanilainen, tosin länsimaisiin sarjakuviin hurahtamisesta ei ole tietoa)
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

palkki

Viesti Kirjoittaja palkki » Ti Joulu 19, 2006 20:24

Kyllä sitä nyt kun kerran Suomessa ollaan niin kannattaa piirtää vasemmalta oikealle. Se helpottaa myös huomattavasti enemmän piirtämistä, jonka olen itsekkin huomannut itsekkin yritettyäni aloittaa paria sarjakuvaa; länsimaalaisittain tehtävän tekemiseen pystyy paremmin keskittymään, sillä ei tarvitse sen enempää ajatella lukutapaa toisin kuin japanilaisittain tehdyssä sarjakuvassa.

Ryokan

Viesti Kirjoittaja Ryokan » Ke Joulu 20, 2006 01:16

Saattaisi olla, että luettavuus vain kärsisi, jos piirtäisit sarjakuvasi japanilaiseen tyyliin. Olet kuitenkin itse Suomesta ja tottunut lukemaan vasemmalta oikealle. Tämä ei voi olla heijastumatta myös tapaan, jolla asemoit sivuja tai yksittäisten ruutujen elementtejä piirtäessäsi. Ampukaa, "oikeat" piirtäjät, minut jos olen väärässä...

Turtturi

Viesti Kirjoittaja Turtturi » Ke Joulu 20, 2006 09:59

:shock: Mun miälest su kanttis tehä se japanilaiseen tyyliin...meinaan et jos aikosit julkasta sen joskus nii se ois helpommin luettavissa esim mun laiselle manga nörtille. :shock:

Crimson
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crimson » Ke Joulu 20, 2006 11:36

Ryokan kirjoitti:Olet kuitenkin itse Suomesta ja tottunut lukemaan vasemmalta oikealle.
Saanen huomauttaa että on näitä minunlaisia torveloitakin joille se on hieman hankalempaa kuin oikealta vasemmalle kun olen taas tottunut juuri toisinpäin saamaan sanomani. Että miten päin hän ikinä sen tekeekään, aina on ihmisiä joilla on hankaluuksia sarjakuvan kanssa. xP

Jos piirrät sarjakuvaa omaksi iloksesi tee se niinpäin kuin haluat, mutta jos aiot myös muun suomalaiskansan kuin otakujen ilmoille siitä ilmoitella niin olen samaa mieltä suuremman osan kanssa; vasemmalta oikealle. Suomalainen joka ei ole kiinnostunut niinkään mangasta, mutta tahtoisi silti lukea sarjakuvaasi on aika hämmentynyt jos hänen eteensä tupsahtaa sarjakuva jota luetaan "väärin". Yleensä tuollaisten ihmisten mielenkiinto lopahtaa kun eivät jaksa opetella uutta lukutapaa.

Mutta näin lopullisena vastauksenani annan:
Sarjakuva on sinun. Sinä teet sen niin kuin SINÄ haluat ja sinulle on helpointa.
@cosplay.com ° C² cosplay@tumblr °
あ! シチュ〜! シチュ〜!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”