Mikä saa aloittamaan uuden sarjan?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Jade-san

Mikä saa aloittamaan uuden sarjan?

Viesti Kirjoittaja Jade-san » Su Joulu 03, 2006 21:11

Ostin viikko sitten Princess Ain ensimmäisen osan ja nyt olen pari päivää tuuminut tällaista asiaa: miksi aloitin sen sarjan?

Siis miksi ihmeessä ihmiset alkavat seurata jotakin manga/animesarjaa, vaikka eivät olisi ikinä koskaan milloinkaan ennen kuulleet/nähneet/lukeneet siitä koskaan ennen? Onko se kansien vika? Näyttävätkö ne houkuttelevilta? Kertoiko joku toinen otaku siitä? Oliko se tilapäisen mielenhäiriön syytä?

Etsin ja etis ja etsin, mutta en vain nähnyt tällaista. Poistakaa toki, jos tällainen jo on. Silloin olen (taas) kämmännyt.
I am not a whore. I'm just really, really, REALLY friendly.

Hecchan

Viesti Kirjoittaja Hecchan » Su Joulu 03, 2006 21:31

Minä ainakin aloitan uuden sarjan usein sillä verukkeella, että joku(tai jotkut) on suositellut kyseistä sarjaa. Tai sitten olen pyörinyt netin ihmeellisissä maailmoissa ja löytänyt jonkin kiinnostavan jutunpätkän tai kuvan sarjasta X. Ja sitten yleisintä minulle on alkaa etsiä *varsin typerästi* sarjasta lisää tietoja, jolloin spoilaantumisriski nousee. ^^;

Sushi

Viesti Kirjoittaja Sushi » Su Joulu 03, 2006 21:36

Itselläni se toimii hyvin "heräteostosten" lailla... Katson vain, että "Jahas, onpa mielenkiintoinen kansi. Voisipa kokeilla!" Ja vielä en ole pettynyt :D

Crystal

Viesti Kirjoittaja Crystal » Su Joulu 03, 2006 21:41

mä yleensä katon kannesta ja katselen muuten juonta,et olisko se mielenkiintoinen. Sit yleensä lainaan ja rupeen kattomaan sitä animena :) Niin kävi Pita-Teniä lueskellessani.. :roll:

kagura

Viesti Kirjoittaja kagura » Su Joulu 03, 2006 21:50

Syitä, miksi uuden sarjan yleensä aloitan:

- Joku on suositellut sarjaa.
- Olen lukenut jostain kiinnostavan artikkelin/arvostelun/keskustelua sarjasta.
- Sen on piirtänyt joku sellainen, jonka muusta/muista töistä pidän.
- Törmään em. tavoilla johonkin hienoon mangaan ja haluan sitten nähdä siitä tehdyn animen myös tai toisinpäin.
- ナナ -

Michiba

Viesti Kirjoittaja Michiba » Su Joulu 03, 2006 22:08

Yleisimpiä syitä minulla ovat:

- Kansi näyttää mielenkiintoiselta
- Ihan vaan heräteostoksena
- Tutut / tuntemattomat ovat suositelleet
- Mieluisa piirtotyyli / näyttää hyvältä

Ja tietysti se, että yleensä on aina kiva ostaa jotain uutta :)

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » Su Joulu 03, 2006 22:20

Se riippuu täysin siitä, millainen se on. Harvemmin pelkän kannen perusteella uutta mangaa rupean ostamaan, vaan perusidean ja joskus ihan vain piirrosjäljen perusteellakin. Animessa kynnys on muutamista syistä matalampi. Uusien sarjojen seuraaminen alkaa yleensä siitä, että katsoo vain ekan jakson ja huomaa että sitähän jaksoi katsoa. Tämä on tietysti aika vaarallinen tapa... Noita sarjoja on kuitenkin seurannassa aivan hävytön määrä tällä hetkellä ja uusia tulee jatkuvasti tuosta samasta syystä.

Kai se ensivaikutelma ratkaisee kaiken positiivisella ja miksei negatiivisellakin tavalla. Yleensä tietää niin mangassa kuin animessa ensimmäisen pokkarin tai jakson jälkeen sen, alkaako tätä seuraamaan. Poikkeuksiakin tietysti aina on.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Su Joulu 03, 2006 22:39

Minulla on Vaisto. Vaistoni avulla kaavin aina jostain sellaisia ihmeellisiä sarjoja, joista kukaan muu ei ole koskaan kuullutkaan, ja fanitan niitä ylhäisessä yksinäisyydessäni. True story.

Tosiaan, useinmiten alan seurata jotakin sarjaa sillä perusteella, että "se vaikuttaa kivalta". Toki vuosien varrella on tullut vastaan aikamoista kuraakin, mutta yleensä onnistun löytämään juuri Ne Oikeat sarjat. Joista kukaan muu ei ole kiinnostunut (Glass no Kantai ja Sousei no Aquarion, anyone?).

Uutta mangaa ostaessani luen harvemmin takakansia, koska tiedän, miten paljon ne voivat poiketa todellisuudesta (paitsi niissä tapauksissa, kun takakannessa puhutaan taikatytöistä ja maagisista elämistä. Tosin näissä tapauksissa yleensä jo kansikin kertoo sisällöstä aivan riittävästi.) Ennemminkin vilkaisen paria ensimmäistä sivua, ja jos mielenkiintoni herää, alan pohtia sijoittamista.

Hecchan

Viesti Kirjoittaja Hecchan » Su Joulu 03, 2006 23:29

En oikein ymmärrä itse tuon "luen takakannen ja tarina kuulostaa hauskalta"-tyyppiseen sarjaan tutustumiseen. Otetaanpa nyt esimerkiksi *ja yhdeksi pahimmaksi esimerkiksi* vaikka K2 Kill Me Kiss Me, jonka takakansi kuvaa tasan sitä ensimmäistä pokkaria.
Kerran kaverini kysyivät tuosta sarjasta että millainen se on, niin kerroin että se takakansiteksti kuvaa vain ensimmäistä pokkaria ja että loput pokkareista ovat aivan erilaisia ja ensimmäiseen pokkariin liittymättömiä. Kaverini katsoivat toisiaan ja nauraen kysyivät "ei, ihan oikeastikko?" : D
Tiedän, tämä esimerkki on todella huono sen räikeyden takia ja oikeastaan kai OT:kin *hups*, mutta tuli vain mieleen todeta tälläinen näkökulma tähänkin asiaan : ))

Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti » Ma Joulu 04, 2006 00:03

aika moneen sarjaan tulee tutustuttua pelkän nettihehkutuksen perusteella,katseltua pari fansubattua jaksoa ja sitten ostella DVD:t jos miellyttää/on saatavilla,toisaalta ensimmäisen anime-leffani katselin ihan silkasta uteliaisuudesta

Laurel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laurel » Ma Joulu 04, 2006 00:30

Taide tai tuttu tekijä. Nuo ovat yleisimmät syyt. Joskus sitten saattaa alkaa tehdä kärsimättömästi mieli vaikka kauhua tai romantiikkaa, niin etsin käsiini täysin randomin tekeleen, joka juonikuvauksen perusteella voisi vaikuttaa mukiinmenevältä.

Pluie

Viesti Kirjoittaja Pluie » Ma Joulu 04, 2006 00:50

Harvemmin ostelen sarjoja vain sen perusteella että joku muu on suositellut. Se on jo todettu niin moneen kertaan että oma makuni eroaa melkoisesti yleisistä mielipiteistä. Sen sijaan tulee kyllä usein tehtyä random ostoksia ihan vain taiteen ja tarpeeksi päättömän juonen perusteella. Takakansi tulee kyllä aina ensin luettua mutta aina sen jälkeen selaan myös pokkarin läpi oliko takakannessa mitään perää. Ne on kyllä välillä niin harhaanjohtavia että oikein ärsyttää. Animea ostaessa yleensä etsin jostain ensin tietoa juonesta ennen kuin ostan yhtään osaa. (Tai sitten olen jo lukenut sarjaa mangana)

vaisto+taide(+nekopojat) on hyväksi todettu yhdistelmä. Ja tietysti tutun tekijän tuotanto.
taikatytöt+koulusarja+teini-ikäiset angstaajat on huonoksi todettu yhdistelmä

Durahan7777

Viesti Kirjoittaja Durahan7777 » Ma Joulu 04, 2006 00:50

usein foorumeilla ja nettiarkistoissa törmää ihan randomeihin sarjoihin jotka usein osoittautuvat hyviksi.
Usein valitsen kehuttuja sarjoja, mutta en yleensä ilmiösarjoja.

kun törmään tuntemattoman sarjan nimeen jossain, chekkaan wikipediasta suht neutraalin arvion genrestä ja kontekstinkuvauksen, tämän jälkeen usein päätän sarjan katsomisesta.
Monasti olen törmännyt "kivaan" OP-videoon/musaan esim stepmanian tiedostoissa ja kokeillut itse sarjaa.
Kieroa kuin se onkin myös moni hentai doujini ja fanartti ovat esitelleet uusia sarjoja :P
mm. animewatcheristä löytyy helposti "tuntemattomia helmiä" ja hyväksi todetun sarjan kanssa samankaltaisia sarjoja.

Sattumalla on usein myös näppinsä pelissä.
Random valikointi johtaa usein hyviin tuloksiin(ainakin minulla)

Sleepy Dancer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sleepy Dancer » Ma Joulu 04, 2006 11:09

yleisin syy on mangaka. esim. lukisin hyvin mielelläni kaikki Maki Murakamin mangat vaikka olenkin lukenut vasta Gravitation sarjan läpi. rakastan sitä piirros- ja kerrontatyyliä. sekä huumori naurattaa aina. tutustuin muuten jigoku shoujoon, uekiin ja higurashi animeihin vain koska maki murakami oli myös tekemässä niitä. eikös ole aika hazzua? joskus oli niin, että ostin kaiken suomeksi julkaistun mangan. sitten minusta alkoi tulla valikoiva ja nirso. en pidä tanemurasta tai taikatytöistä. :evil: joskus kun olin vaikkapa ostoksilla fantasia peleissä, selaisin pokkareita läpi ja ostin kaikkea, joissa oli jotain shounen-aihin viittaavaa. tästä syystä ostin demon diaryn.. mutta ei mitään hätää! sehän olikin hyvä sarja, vaikken manhwasta (vai mitä se oli?) oikein perustakaan. ...muuten paras manhwa jonka olen koskaan lukenut! sitten... sitten... meikä ostaa suomeksi julkaistuista sarjoista tällä hetkellä dragonballia (loppuu kohta), ranmaa (loppuu kohta), conania, evangelionia ja emmaa. jätin miy miyn suosiolla välistä. liian tyttömäinen makuuni.
nykyisin kun rahaa ei ole... paitsi ne vaivaiset setelit, jotka jäävät palkastani, joudun jopa valikoimaan tarkoin, mitä yaoita ostan. siinä sitten onkin hieman vaikeampi tsiikata kansia ja väsättyjä takatekstejä, kun kirjojen selaaminen on estettt muovituksella. :shock:
"Jättäkää minun Slaine rauhaan!
t: ruma läski akka"

Pavez
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pavez » Ma Joulu 04, 2006 17:07

Ihmisten tekemät suositukset sekä AnimeNewsNetworkin ratingit ovat olleet tienviittoina tähän saakka.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”