Spoiled!

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ryokan

Spoiled!

Viesti Kirjoittaja Ryokan » Ke Marras 29, 2006 11:19

Tässä muutamaan otteeseen on foorumilla tai muissa yhteyksissä silmään osunut jonkun sarjan juonipaljastus, jonka jälkeen on saanut itsekseen todeta etteipähän ainakaan ko. sarjaa tarvitse turhaan ostaa. Spoilerisuojauksia eivät kaikki valitettavasti osaa käyttää ja joskus seurauksena on oman suosikkisarjan loppuratkaisun paljastuminen. Nyt haetaan karmaisevia kertomuksia emäspoilauksista. Niistä, joiden jälkeen teki mieli syöttää hölösuu puchuille ja hypätä itse rotkoon.

Omakohtaisia kokemuksia:

-Animeconin muuten hyvä luennoitsija spoilasi Cowboy Bebopin loppuratkaisun. Nyt kaverin kehuessa sarjaa, ei voi muuta sanoa kuin "Hyvä loppu siinä on."

-Kamikaze Kaitou Jeannen loppuratkaisu

-Fruits Basket -ketjua ei tällä foorumilla uskalla enää lukea, sillä on vain ajan kysymys milloin joku yksittäinen lause pilaa sen jännityksen mikä on viimeiset 14 albumia rakentunut

-Ei animemaailmasta, mutta pistetään kuitenkin, kun otti niin päähän: NYT-liitteen kolumnisti möläytti palstallaan Million Dollar Babyn loppuratkaisun. Meni vähän maku koko elokuvasta.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ke Marras 29, 2006 11:37

Minulle on spoilattu
-Rurouni kenshinin loppu (olin silloin vasta katsonut ensimmäisen jakson animena)
-Death Noten keskikohta (kaikki tietävät kyllä jo nyt sen 7 volan..) ja death noten loppu.
-Kamikaze Kaitou Jeannen loppu
-Bleachista jotain yksittäistä..

Hecchan

Viesti Kirjoittaja Hecchan » Ke Marras 29, 2006 16:14

-Death Note *Sarjan loppu ja 7 vola*
-Fullmetal Alchemist *tosin tästä sain myös valespoilerin : D*
-Fruits Basket *en mene enää ikinä lukemaan siitä ketjusta mitään*

Kovin ikäviä nämä spoilaantumiset ovat.. : P Ja kyllä silloin kiukuttaa, kun lukee jotain mikä-pitäisi-lukea-valkoisella-mutta-ei-lue-tekstiä. >_<

^elina

Viesti Kirjoittaja ^elina » Ke Marras 29, 2006 16:18

mulle spoilattiin inuyashast jotain yksittäisii juttui ja kamikaze kaitou jeannen loppu):
Miyavi- Jibun kakumei<333

Laurel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laurel » Ke Marras 29, 2006 16:26

Olen itse itseni tarkoituksellisesti spoilannut. En enää oikeastaan rekisteröi foorumeilla lukemiani spoileja, koska minulle ne ovat yksi lysti - jos pidän sarjasta, niin spoilaan itseni joka tapauksessa. Ainoa asia, josta en olisi halunnut spoilaantua, oli Matrixin loppu, mutta sen minulle spoilasi vahingossa exä.

TLein

Viesti Kirjoittaja TLein » Ke Marras 29, 2006 16:59

Spoilaantumisessa on asteita, mutta yleisesti ottaen jos ei halua spoilaantua mistään sarjasta, niin ei kannata lukea Netistä mitään mikä edes etäisesti liippaa asiasta.

Mikään ei ole ihan niin inhottavaa, kuin 'turvallisessa' ketjussa jonkun signaturessa spoilataan asiaa, josta et olisi OLLENKAAN halunnut spoilautua...

Voisi sanoa, että Netissä ei ole ollenkaan turvallisia alueita välttää spoilereita. :/
-Setä_Gin
Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

Iaikaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iaikaa » Ke Marras 29, 2006 17:39

Yleensä itsensä spoilaa ihan omaa varomattomuuttaan. Lapsellista sinänsä syyttää, että joku toinen netissä spoilasi (vaikkakin onhan kohteliasta ilmoittaa spoilivansa ja peittää spoilit, en kiellä), älä surffaa netissä. Asia erikseen ovat ilkeät kaverit, mutta niistä nyt ei kannata muille vinkua.

Omakohtaisena Death Note, sama kohta, minkä suurin osa DN spoilaantuneista spoilasi itseltään. Osui silmääni ihan sattumalta IRC-galleria -yhteisö, jonka nimi taisi spoilata minut.

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Ke Marras 29, 2006 19:29

Netissä tulee liikuttua niin ahkeraan, että väkisin on spoilaantunut muutamista asioista. En yleensä ole kovinkaan herkkä niistä harmistumaan, mutta kertaalleen on sattunut ja kovasti, kun eräässä AMV:ssä näkyi Cowboy Bebop -materiaalia sarjan loppupuolelta, joka ei sopinut ollenkaan sarjan keskivaiheilla olevalle. Se että tiesi, mitä tulisi tapahtumaan, vaikutti aika ratkaisevasti siihen, miten lopun sarjaa katseli. Siitä lähtien olen yleensä välttänyt musiikkivideoita, jotka keskittyvät kokonaan tai lähes kokonaan sarjoihin, joita en ole katsonut.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

_Tata

Viesti Kirjoittaja _Tata » Ke Marras 29, 2006 19:47

Spoilaantumista pyrin välttämään itsekkin, toki animen kanssa tämä on helppoa, kunhan varoo vain mangaspoileja. Täällä onneksi on kohtuu turvassa spoilauksilta, pahimmat spoilaukset tuntuvat olevan nuorison käsialaa - nuoruus yhdistettynä innokkuuteen - ei ole paras yhdistelmä suomimangaketjuissa ;)

Sinänsä täälläkin joutuu vähän varomaan mitä lukee, etenkin animealueella. Juuri tulleesta uudesta animesarjasta voi spekuloida, että se sisältää kohtuu varmasti jonkinasteisia spoilereita, riippumatta kuinka geneerisesti ja varovaisesti siitä yrittää keskustella. Sama tietty mangojen suhteen - tosin näitä näkyy harvemmin?

Muu netti onkin sitten asia erikseen, sitä tietää jo törmäävänsä jonkinasteisiin spoilereihin, jos alkaa selailemaan wikiä, animenfo:a tai muuta vastaavaa. Mutta tämähän taas on sitten oma valinta.

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ke Marras 29, 2006 20:05

Useimpien nimikkeiden osalta näen spoilaantumisen välttämättömänä pahana, jolle on pakko altistua esim. foorumimoderoinnin taikka journalistisen tutkimustyön nimissä. Sellaisten sarjojen suhteen, jotka erityisesti kiinnostavat minua, yritän kuitenkin välttää sitä parhaani mukaan vaihtelevalla menestyksellä, esimerkiksi Marmalade Boysta tiedän enemmän kuin oikeasti haluaisin. Ja tämän foorumin "ansiosta" on spoilaantumiseni Arina Tanemuran teosten suhteen äitynyt siinä määrin pahaksi, että alan jo epäillä kyseessä olevan jonkin sortin kirouksen (armahda minua syntistä kurjaa, oi Tanemura-sensei!)

Toisaalta spoilaantuminen ei välttämättä aina pilaa katsomis- tai lukunautintoa - vaikka esimerkiksi olinkin varsin pahasti spoilaantunut Evangelionista, vei sarja silti jalat alta, kun pääsin sen näkemään. Aina voi tietysti miettiä, olisiko kokemus ollut vieläkin mahtavampi ilman spoilaantumista.

Mutta kiistatta pahin ja vahingollisin spoilaantumiseni ei liity animeen, vaan tapahtui kauan sitten, kaukaisessa, kaukaisessa galak... ei kun siis kesämökillä. Tuolloin sain nimittäin ensikosketukseni ilmiöön nimeltä Tähtien sota - lukemalla Jedin paluun sarjakuvana. Sitä möhläystä onkin sitten kaduttu pitkään ja hartaasti. :evil:
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

starscream
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starscream » Ke Marras 29, 2006 20:20

Jos kyse on jostain teoksesta mistä tykkään, tai mistä todennäköisesti tykkäisin, niin saatan hyvinkin etsiä etukäteen yksityiskohtaisia arvosteluja tai vähän vihjauksia tulevista tapahtumista jos en malta odottaa siihen että pääsen itse lukemaan.

Jos en ole sarjaa vielä lukenut tai nähnyt, niin mieluummin olen tietämättä - tai ainakin haluan itse päättää haluanko jo tietää vai en, eli spoiler tageja ja niiden käyttötaitoa arvostan suunnattomasti. Toisaalta tiedän mielelläni etukäteen jos joku esim. kuolee ettei sitten tarvitse sen vuoksi itkeä enää myöhemmin (ja joskus olen jättänyt jonkun kirjan lukemattakin, kun olen kurkannut ettei loppuratkaisu menekään mieliksi), ja toisinaan taas lueskelen piilotettuja spoilereita pelkkää uteliaisuuttani.

Foorumeilla luen noita sarjakohtaisia ketjuja sen verran vähän että sieltä harvemmin tulee spoilauksia vastaan, mutta kaverit ei välillä oikein ymmärrä että kaikki läsnäolijat eivät ehkä ole vielä lukeneet tai nähneet kaikkea (esim. FMA:sta kuulin jo vähän liikaakin ennen kuin olin ehtinyt sarjaan tutustuakaan, ja pari Battle Royalea pitemmälle lukenutta eivät tahdo millään pysyä hiljaa.)

Muistan myös tuon Ryokanin mainitseman Million Dollar Baby spoilerin, aika törkeä veto toimittajalta kun leffakin oli vielä varsin tuore ja monelta varmasti näkemättä. o__O

dr.online

Viesti Kirjoittaja dr.online » Ke Marras 29, 2006 21:22

Olen joskus spoilannut itse itseäni, tahattomasti tai tahallisesti. Mutta kyllä meinasi hirttotuomio tulla nettituttavalle kun meni möläyttämään mitä tapahtuukaan Death Noten seiskavolumessa... jumpe sentään. :B Fruits Basketin lopun olen spoilannut itse itseltäni, mutta lopetin sen sarjan lukemisen jo muutenkin... : D

Mitä itse menin sitten tyhmyyksissäni lukemaan tuon ah niin kuuluisan Prison Breakin/Paon juttuja niin sain tietää ketkä kuolevat. DAMN. Kyllä ottaa ja harmittaa.

Eipä niitä hirveästi ole. :3 (no joku Naruto.. luen kuitenkin joka kerta uuden chapterin (ainakin melkein) niin en spoilaa itseäni muutenkaan vahingossa. Ja jos en ole jotakin lukenut, en mene katselemaan juttujaakaan. Spoilasin kyllä itseltäni erään hahmokuoleman tässäkin, joten..)

Sushi

Viesti Kirjoittaja Sushi » Ke Marras 29, 2006 21:29

Darth Mauno kirjoitti:Ja tämän foorumin "ansiosta" on spoilaantumiseni Arina Tanemuran teosten suhteen äitynyt siinä määrin pahaksi, että alan jo epäillä kyseessä olevan jonkin sortin kirouksen (armahda minua syntistä kurjaa, oi Tanemura-sensei!)
Miusta tuntuu kans siltä että mut on kirottu o_O Ei tämän foorumin takia... Mutta.. mie aina niin viattomana ja tietämättömänä istuskelen koulussa lavalla ja kaveri ryntää sieltä huutaen toiselle kaverille:
"Luitko sen!? *insert random name here* kuoli!!!"
Ja mie oon vieressä tuon näköisenä -> x.X
Minulle on tähän mennessä spoilattu Harry Pottereita, Death Note, Narutoa ja ties mitä muuta xD
Pelejäkin tullut spoilattua... osa ihan omaa tyhmyyttä... ei kannattaisi lukea kaikkea mikä nenän eteen pongahtaa...
Viimeksi muokannut Sushi, Ke Marras 29, 2006 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kensuke

Viesti Kirjoittaja Kensuke » Ke Marras 29, 2006 21:35

Useasti on tullut spoilereihin törmättyä, tahallisesti ja tahattomasti. Riippuu siitä kuinka tärkeänä sarjaa pidän itselleni. Joskus, aika harvoin kuitenkin, luen seuraavan jakson tapahtumat etukäteen blogeista, useimmiten kuitenkin välttelen vanhempien sarjojen keskusteluja jos minulla on se vielä kesken, esimerkkinä vaikka äsken aloittamani Shakugan no Shana.

Tahattomia spoilaantumisia on kuitenkin tullut, kuten Cowboy Bebop, harmittavimpana ehkä kuitenkin Chrno Crusade, silloin oli huumori loppua.

Joskun olen spoilannut itseni omaa tyhmyyttäni, nimittäin kännykällä foorumeita selatessa spoilerisuojat eivät toimi. :roll:
Viimeksi muokannut Kensuke, Ke Marras 29, 2006 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Ke Marras 29, 2006 21:38

Animen ja mangan suhteen en ole juuri spoilaantunut, sillä olen neuroottisen varovainen suosikkisarjojeni suhteen. En lue mitään keskusteluja ja lopetan kokonaan kaikilla fanisivuilla yms. käymisen kunnes olen itse selvillä tapahtumista. On toki sellaisia ns. yleisiä spoilereita, jotka melkein kaikki tietävät vaikka eivät sarjaa tuntisikaan. Tiedän esim. miten Cowboy Bebop loppuu vaikka en ole koskaan juuri edes harkinnut sarjan katsomista. En myöskään lue/katso Fruits Baskettia ja silti tiedän sarjan "pahimman spoilerin".

Myös pelien suhteen olen aika tiukka. Koko viime vuosi on mennyt Phoenix Wright -spoilereita varoessa (pari pääsi silti suodattimesta läpi), sillä en tahdo tietää pelien juonesta mitään ennen kuin olen pelannut ne.

Pahin spoilaantuminen on tapahtunut animen ja mangan ulkopuolella. Lueskelin kaikessa rauhassa erään kaverin blogia, missä hän spekuloi W.I.T.C.H.-sarjakuvan tulevista tapahtumista. Yhtäkkiä silmille hyppääkin kommentti, jossa joku sanoo "Ai, luulin, että tiedät jo, että hahmo X uhraa henkensä Y:n takia!" Kiva. Siinä meni sitten sekin jännitys.
Viimeksi muokannut VampireNaomi, Ke Marras 29, 2006 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Gintama° 7/51]
Anime- ja mangablogini

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”