How to draw?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kig
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kig » To Loka 23, 2003 23:37

Tuosta realistinentyyli-vs-mangatyyli-jutusta, realismia harjoittelemalla näkee miten tyylitellyt hahmot rakentuu ja mitä niissä jätetään piirtämättä, joka kyllä auttaa varsin kovasti. Vois kai sanoa jotain tyyliin 'harjoittele paljon päästäkses vähällä työllä' sen perinteisen 'tunne säännöt ennenku rikot niitä'-jutun lisäksi.

Sekä lisäksi oppii kaikenlaista muuta kivaa yleismaailmallista suoraan sovellettavaa tavaraa.. perspektiivit, konstruktio, valo ja varjo, sommittelu, massa, rytmi yms hauskaa.

Muttapa muttapa, paras tapa kai oppia on vaan ottaa joku noista kirjoista käteen, lukea se kerran läpi, piirtää kaikki kuvat ja tehdä kaikki harjoitukset. Ja sitten soveltamaan.

Tai sit vaan laiskotella allekirjoittaneen tapaan.

iyu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iyu » Ti Loka 28, 2003 12:11

wICE kirjoitti: Jos opiskelulla tarkoitetaan muutakin kuin opusten kahlaamista, niin sitten en ole sitä vastaan ja annan ehkä jopa luvan harrastaa sitä. Jos se taas on pelkkää kirjan lukemista, määrään henkilön pakkoamputoitavaksi.
Olen aika varma ettei Shinanai tarkoittanutkaan, pelkkää kahlaamista, vaan myös kirjan kuvien piirtämistä ja harjoittelemista kirjan avulla ja sitten niiden soveltamista. Itse olen ainakin huomannut, ettei anatomia kirjoista ole läheskään samaa hyötyä jos ne vain lukaisee.
Ja muuten wICE quotet ovat tekstin lainaamista varten, eikä niihin kuulu kirjoittaa omiaan. Niin kuin Shinanain tapauksessa.
wICE kirjoitti:Lisäksi: ei anatominen oikeellisuus ole tärkeää, tämän todistavat monet suositut hentai-pelit, joissa on tehty kuvituksen puolella hyvin persoonallisia ratkaisuja. Eli tässäpä loistava oikotie onneen kaikille laiskoille piirtäjille!
En nyt lähtisi vielä liikennepoliisiksi viittomaan ja näyttämään suuntaa, näille "laiskoille piirtäjille". En voi tietenkää varmaksi tietää mitä hentai-pelejä olet pelaillut, mutta voin sanoa että esim. ylimääräisten raajojen lisääminen esim. ihmiseen ei ole helppoa. Ja edelleenkään sarjakuvassa ei tarvitse olla mitenkään oikeata anatomiaa, mutta jos käsi näyttää lähtevän ilmasta, ei "laiska piirtäjä" olekkaan löytänyt perille tämän oikotien avulla.

wICE kirjoitti:Ja nyt meillä on siis ihan niinkus Ainoa Oikea tapa piirtää! Saisinko linkin tähän Animen & Mangan sääntökirjaan, etten enää toistuvasti raiskaisi tätä riisiviinan ja kirsikankukkien maasta hyökivää viivapiirrustussuuntausta!?
wICE alan pikkuhiljaa kyllästymään vastailemaan kysymyksiin joita en ole edes sanonut. Jos haluat olla erimieltä niin ihan vapaasti, mutta voisit edes lukea toisten kirjoittamat tekstit. Siis oikeasti lukea ne :P

*Iyu maalaa taivaan vihreäksi ja maan siniseksi, häpäistäessään kaikkia taiteen lakeja* Niin, en puhunut kyllä taas sanaakaan mistään "Animen ja Mangan sääntökirjasta" vaan puhuin anatomiakirjoista. Ja näillä en tarkoita mitään how to draw manga tyylisiä kirjoja. Vaan ihka oikeita ihmisen anatomiaa käsitteleviä opuksia. Ja kovin montaa esim. sd-charrujen piirto-ohjetta en ole niistä löytänyt. Ja jos olet ymmärtänyt väärin niin yksinkertaistaminen ei ole asia joka koskettaa ainoastaan sd-charruja. Ja alunperäinen pointti tässä anatomiakirjojen tukemisessani olikin, että ihmiset tekevät yksikertaistukset omalla tavallaan, jolla ne näkevät tunnettuaan hahmon anatomian. Eivätkä kopio suoraan piirtotapoja kuitenkin kovin suppeista mangan piirtoa ohjaavista opuksista. En minä tätäkään tuomitse, mutta parempaan lopputulokseen päästään tuntemalla myös anatomian.

Ja wICE kultsi, ketään ei myöskään väittänyt että manga on yksi ja sama. Eikä mangassa ole sääntöjä ja vaikka sillä on vanhempi ja vakavampi tausta, kuin länsimaisella sarjakuvalla. On se kuitenkin aikoinaan haukkaissut suuren palasen sarjakuva nimisestä juustosta. Ja näin ollen joudutaan siitä nykyään puhumaan nimellä sarjakuva. Ja sarjakuva on aina elänyt ja muuttunut ja toivottavasti tulee jatkamaan tätä. Ja puhuessani yksinkertaistamisesta, puhuin yleensäkkin sarjakuvassa toimivista yleispätevistä asioista. EN ANIMEN JA MANGAN KIRJOITTAMATTOMISTA SÄÄNNÖISTÄ ( joihin en uskoa ).
En siis vieläkään sano, että anatomia ja kirjat ovat mikään pakko, mutta kyllä ne vain auttavat kovasti.Ei, en ole niitä "ei saa ottaa vaikutteita vaan pitää tehdä kaikki omalla tavalla". Ei vaikutteiden ottaminen ole pahasta, vaan katselemalla esim. paljon eri artistien kuvia, voit noukkia niistä itseäsi miellyttäviä piirteitä tms. ja oppia paljon kaikenlaista, mutta pelkkä suoraan kopioiminen ei vie kovin pitkälle :/

wice

Viesti Kirjoittaja wice » Ti Loka 28, 2003 23:21

iyu kirjoitti:Ja muuten wICE quotet ovat tekstin lainaamista varten, eikä niihin kuulu kirjoittaa omiaan. Niin kuin Shinanain tapauksessa.
OLEN WICEN LEMPIPROSTITUOITU
Hahaha, onnistuinpa tosiaan ryssimään hienosti tuon quoten. Kirjoittelin niin paljon viestini kohtia uusiksi, että jossain välissä tuo lyhyt pätkä siirtyi tagin sisälle. Enkä ala editoida sitä kuntoon, sillä arvistaan tulee olla ylpeä!

Tuo hentaipeli-juttu oli lähinnä vain heitto, mutta kuitenkin joissain peleissä näkee miten kolmiulotteisuus on saatu menemään aivan reisille ja kasvoista on tiedetty vain sen verran, että niissä on kaksi silmää, nenä ja suu - ja sitten sijoiteltu nämä osaset paikalleen aasinhäntä-leikkiä hyväksi käyttäen. Ja silti joku niitä geimejä vissiin ostelee ja kehuu Internettiin pykäämällään sivulla. Ja saahan niin tehdä, syöhän jotkut maksalaatikkoakin rusinoiden kanssa.

Ja nyt kun Oikeasti Luin nuo tekstit, nousee kysymys: Mitä ovat nuo "perusmuodot, joille yksinkertaistaminen perustuu"? Kuulostaahan tuo hienolta, mutta mitä nuo suurenmoiset muodot ovat?

FoxJones puhui nimenomaan SD:stä, ja siinähän lienee vain se sääntö voimassa, että hahmo pitää tunnistaa edelleen siksi hahmoksi josta se on söpöistetty. Ja tässä kohtaa inspiraationsa kourissa vääntelehtivä taiteilija pohtii mitkä ovat hänen hahmonsa tärkeimmät tuntomerkit. Ne hän sitten jättää chibi-versioon.

Esimerkki:

http://koti.mbnet.fi/vva/otaku.gif

Tämän hiukset uljaasti tuulessa hulmuavan otakun näkyvimpiä piirteitä ovat hänen silmälasinsa, joten kun siirrämme ne pariin tsipiversioon, pitäisi hänet silti yhä tunnistaa, vaikka asusteet vaihtuvatkin täysin. Okei, skanneri suhri kuvan tahallaan, koska se on ilkeä olento ja päästelee pelottavia ääniä aina öisin, mutta kyllä tuosta ehkä näkee jotain. (Tai sitten vain minä pystyn näkemään tämän ilmeisen yhdennäköisyyden, byääh olen epäonnistunut taiteilija äiti mikset hankkinut aborttia!?) Ainoat tarvitsemani muodot löytyivät alastomana netistä, eivätkä nekään liittyneet piirtämisprosessiin mitenkään. Sen sijaan esimerkiksi hahmon sormien piirtämättä jättämisen opin vahingossa silloin, kun näin chibi-muotoisen hahmon esiintyvän kuudennentoista kerran ja satuin vilkaisemaan sen kätösiä. Elikkä ei siihen välttämättä kirjaa tartteta. Ja tuon "inhoan käsien piirtämistä, olkoon tämä siis Doraemon-fanaatikko"-tempun opin Great Teacher Onizukasta!

Jos sitten taas puhutaan yksinkertaistamisesta sarjakuvassa yleensäkin, niin kuin vissiin päätit alkaa puhua, niin minkään valtakunnan säännöt eivät enää päde. Sarjakuvan monimuotoisuus on kiljoona kertaa laajempaa kuin pelkän mangan. Vai onko näillä kahdella edes mitään eroa? Mitä on manga?? Joka tapauksessa sarjakuvaa löytyy hyvinkin abstraktisesti suttailtuna. Kysymys onkin siis selvästikin: kuinka laiska aion olla?

Jos kuitenkin pysytään asiassa eli mangassa ja halutaan erottua massasta taidon avulla, niin silloin kyllä ihan rehellisesti kannattaa/pitää opiskella anatomiaa, perspektiivipiirtämistä ja vaikka mitä muuta. Huipulla on usein ne jotka teki ja tekee yhä töitä. Toisaalta voi vain lukea pari weppituttia ja piirtää kerran kuussa joku neljän kynänvedon kuva ja esitellä sitä ympäri nettiä ylpeänä siitä, että on Internetissä tunnustetumpi piirtäjä kuin isoäitinsä. Ainakin niin kauan kunnes se löytää tietokoneen itselleen.

Elieli, ilmaisilla tutoriaaleilla pääsee kyllä vauhtiin. Jos sitten on ihan ihku oikeasti kiinnostunut tulemaan Maailman Parhaaksi Piirtäjäksi ja valmis olemaan vaikkapa kymmenen vuotta allekirjoittaneen henkilökohtaisena orjana päästäkseen tavoitteeseensa (osoitetta voi tiedustella sähköpostin kautta), niin sitten vaan Visa vinkumaan ja kaikki mahdollinen referenssimateriaali hyllyyn, tuskin mikään niistä haitaksikaan on.

Ja pakko vielä päästä sanomaan, että Manga! Manga! Manga! -kirjan mukaan japanilaisilla oli muinoin joitain pieniä tuhmia piirroksia lattialautojen välissä, mutta sarjakuvan Japaniin toivat ulkomaalaiset imperialistisiat, nuo Kikkomanin periviholliset. Ergo vanhemman perinteen sijaan nuo ilkeät kommunistit ottivat uudistushuumassaan tämänkin kauniiden arjalaisten luoman palasen kulttuuria oman identiteettinsä osaseksi.

Huhhuh, uskomattomat määrät tuubaa se ihminen elämänsä aikana suoltaakin.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Loka 29, 2003 00:18

14:10 <@Kyuu> two words, seek help. three words, we bananapicker loveboat

Tomoko-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomoko-chan » Ke Loka 29, 2003 02:24

Tämän enempää en halua puuttua tähän keskusteluun, joka on selkeästi menossa kohti sotaa, mutta sanon yhden pienen mielipiteeni. Tai siis, en niin pienenkään, kun selittäminen hieman venähti... En kuitenkaan yritä diskriminoida mitään piirustustapaa, kukin tehköön tyylillään. Selitän vain sen, minkä olen itse huomannut oppineeni.

(sivunootti: Hahmon tunnistaminen chibistä ja ruumiinjäsenten suhteet ovat ihan eri asia. Ei siitä mitään, mutta älä nyt ihmeessä wICE hiilly kun puhutaan ihan eri asiasta ^_~)

Piirtämisen aloittamisesta sen verran, että on totta, tuollaisilla helpoilla opuksilla kuin How to Draw Manga pääsee hyvin alkuun. Lisäksi kannattaa kopioida asioita erilaisita malleista, kuten suosikkimangasta tai mistä ikinä.

Jos kuitenkin haluat kuvistasi elävämmän/aidomman/luontevamman/luonnollisemman näköisiä, kannattaa opetella ruumiinjäsenten suhteet. Ihminen näyttää tosi hassulta, jos sillä on eri pituiset kädet, tai kädet on yhtä pitkät kuin jalat tms. Perusteet löytyvät myös joistain HtDM-kirjoista, mutta anatomian kirjat menevät syvemmälle.

Anatomiaa voi tietenkin väännellä miten haluaa, mutta pitää olla tarkkana, että se näyttää yhä hyvältä. wICEn mainitsemat hentaipelit eivät ilmeisesti näytä läheskään luonnollisilta, joten ne siis eivät oikeastaan ole edes hyviä kuvia, jos kerran sattuvat silmään. Eikä niitä hyvän piirrostyylin vuoksi ostetakaan.
Tärkeintä on saada piirros näyttämään siltä, että asioiden kuuluu olla niin kuin ne siinä ovat, eikä että jokin raaja näyttää ihan väärältä. Oikeastaan ei vaikuta, onko kaikki piiruntarkkaan anatomiankirjan mukaista, vaan se, että saa asiat näyttämään luonnollisilta (vaikka ne eivät sitä olisi). Usko tai älä, ruumiin tunteminen auttaa ruumiinosien paikalleen laittamisessa.

Kaivetaanpa äkkiä tosi muinainen piirros esimerkiksi... (No, nythän mä näen jo ylimääräistä vaivaa tän eteen... ^_^;;) Seuraavaksi tulossa oppitunti, joka kenties sekoittaa tämän viestin pointtia, tai sitten ei, mutta laitanpa kuitenkin.

http://labelled.net/vanha.jpg
No niin, tässä esimerkki huonosti piirretystä ruumiista.
Erityisesti lantiossa on vikaa: kun mittailee naisen ruumista, lantio on vain vähän olkapäitä kapeampi. Ainakin lantio on leveämpi kuin kylkiluut rintojen kohdalta. Itse asiassa ihmisen (naisen) kyljet muodostavat luontevamman kaaren vyötärön ja kylkiluiden kohdalta, tässä ne ovat vain suora viiva vyötäröstä rintojen alle. Jalat ovat kapeat ja muodottomat, myös käsissä saisi olla hieman enemmän lihaa pyöristämässä.

http://www.labelled.net/yume/art/misc/body.jpg
Tässä on sitten vähän myöhäisempi vartaloluonnos (se pieni siellä alareunassa). Lantion, olkapäiden ja rinnanympäryksen suhde on paljon parempi ja käsiin ja jalkoihin on tullut muotoa. Lihakset tekevät raajoihin kaikkia mielenkiintoisia kaaria, joita ilman ne näyttävät lähinnä kepeiltä tai muoviputkilta. Selän ja raajojen välistä suhdetta voi muokata (selkä on oikeasti pidempi kuin tuossa kuvassa), mutta käsien ja jalkojen suhde kannattaa pitää samana, ellei niillä leikittely ole tyylikeino.

http://www.labelled.net/yume/art/sketch ... sketch.jpg
Tässä vielä esimerkki erityisesti tyylitellystä ruumiista. Se on selkeästi ylilaiha, kädet ja jalat ovat venyneet ja pää on iso. Mm. sääriä on venytetty pitemmiksi kuin reisiä (oikeasti ne ovat suht koht saman pituiset). Silti kuva näyttää melko luonnolliselta, koska muokkauksia on tehty oikeassa suhteessa. Mitä nyt lantio on ihan viallinen ja leuka vinossa. En osaa tätä tämän paremmin selittää, kuin että suhteet pitää olla oikeat myös ruumiin karikatyroinnissa.

Siis tämän viestin pointti oli, että kukin oppii mistä oppii, mutta ei kannata jättää anatomiankirjoja huomiotta. HtDM:stä pääsee vauhtiin, mutta edistyneemmän kannattaa kiinnittää huomiota myös ruumiin suhteisiin. Millä ikinä tavalla sitä haluaakaan tehdä.
Tomoko
~ Finnmangan päätoimittaja ~

http://labelled.net/
http://www.finnmanga.fi/

Meya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meya » Ke Marras 05, 2003 11:26

Itse eksyin juuri eräille sivustoille -----> http://www.bookplus.fi

Tuolta saapi tilailtua vaikka minkälaisia How To Draw Manga- kirjoja. Hinnat eivät ihan älyttömiä....ja suomalainen paikka.
(^-^)
Puputossuinen zombie

wice

Viesti Kirjoittaja wice » Ke Marras 05, 2003 18:01

Tai sitten voi vain warezittaa ne kuin kunnon kommunisti ainakin, ja nauraa kaksinkertaisesti kirjojen kirjoittajalle, joka ei saa kirjoistaan rahaa ja joka myös samalla kouluttaa kirjoillaan mangaka-örvelöitä kilpailemaan itsensä kanssa!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Marras 05, 2003 18:12

Moraali ennen kaikkea. Olen varma että minullakin oli sellainen täällä jossain paperipinon alla...

Truthdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Truthdel » Ti Marras 25, 2003 16:16

voi oisipa miulla joku how to draw manga opuksista, niistä oisi hyötyä, vaikka jo jotenkutenkin osaan piirtää jonkinmoista mangaa (graafisen alan hörhö oppilas) mutta oisi se tarpeellinenkin siellä laatikossa, hirveän kallis opus vain :/
( ^ ,^) <( truthdel.deviantart.com)

Jake-san

Viesti Kirjoittaja Jake-san » To Marras 27, 2003 14:34

Harmi... Huuto.netissä oli pari viikkoa sitten piirustus-sarjan ensimmäinen kirja... Ja meni halvalla. Paha kun ei muistanut huutaa.

Ja pakollinen binääri: ensimmäinen kuvani (Kuvan on piirtänyt AapoUljas mutta väritys on minun.)

Anacsu
Viesti:

Ehm... olen eri mielta kaikestaaaaaaah... ^^;;

Viesti Kirjoittaja Anacsu » Su Joulu 14, 2003 03:50

Yeah, sopiva termi aloittaa kaikki.
Nii-in.. Minusta anime/manga-piirustustyyli tulisi antaa olla niilla jotka sen osaa! ^^
No ok, olen itsekkin ihan sen lumoissa ja piirustukseni ovat suuntautuneet sinne, mutta kun sen kerran aloittaa, ei voi enaa lopettaa!!! kamala, ihana anime/manga! ^^
Wanna sell your soul?

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Re: Ehm... olen eri mielta kaikestaaaaaaah... ^^;;

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Joulu 14, 2003 20:49

YuKi^^ kirjoitti:Yeah, sopiva termi aloittaa kaikki.
Nii-in.. Minusta anime/manga-piirustustyyli tulisi antaa olla niilla jotka sen osaa! ^^
No ok, olen itsekkin ihan sen lumoissa ja piirustukseni ovat suuntautuneet sinne, mutta kun sen kerran aloittaa, ei voi enaa lopettaa!!! kamala, ihana anime/manga! ^^
Miten olisi "niille jotka haluavat". Ei kai tässä nyt olla sanomassa että harrastaa tai aloitella ei saisi ilman mestarin kykyjä?

NybeKat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NybeKat » Ma Joulu 15, 2003 11:57

Kukaan ei ole mestari syntyessään, tietenkin jos haluaa hyväksi piirtäjäksi pitää harjoitella paljon, eikä vain ajatella että joku muu on parempi ja jättää tehtävän sitten niille. Esim, mun kuvia jotku nähneet ja sanoneet jotai typerää haukkuen itteensä ja pitää sit aina niitä muistuttaa että oon harjotellu aika paljon niiden eteen..
(kyse nyt enimmäkseen niistä realistisista mitä piirrän, manga tyyliin en ole ihan niin perehtynyt vaikka sitäkin vähän enemmän taas)
Esim mun sivuilta voi nytkin löytää muutaman vanhan piirustuksen, ja lisää tulossa kunhan niitä saan noista hirveistä kasoista etittyä ja skannattua, kun ovat suurin osa liian isoja. Kuitenkin, kyllä monet on mulleki sanonu suoraan että oon kehittyny paljon, kun näytän uusia kuvatuksiani joskus irkissäkin. Eli harjottelua vaan, ei sitä muuten opi!

Ei sen puoleen että itseänikin joskus netissä surffaillessa alkaisi masentaa kun kaikki tuntuu piirtävän minua paremmin, ja suurinosa heistä minua nuorempiakin, mutta se tarkoittaa vain sitä että he ovat piirtäneet paljon (käy ilmi heidän sivuiltaankin).. mutta kyllä ne piirustukset aika usein innostaa taas kokeilemaan itekin, että joskus osaisi yhtä hyvin tai paremmin.
Minkäs takia luulette että he tutoriaalejakin tekevät (kuten Julie Dillon)..
Mur.

Siinä miun nikissä on iso N ja iso K, grrr~

KuvaOekakiPoteto (suomi&english)

FoxJones

Viesti Kirjoittaja FoxJones » Ma Joulu 15, 2003 12:34

Kyllä.. Nimenomaan harjoittelua ja piirtämistä. Sillä sitä oppii. Ja kaikkien ei kannata odottaa tuloksia nopeasti. Laitetaan tästä esimerkki allekirjoittaneesta
2001: http://fjc.no-ip.org/052001p2.jpg
ja vertailuna sitten Tsunami Channel fanarttia vuodelta..
2003: http://fjc.no-ip.org/smalldoseofhappiness.gif
Piirtämistä harrastamaani tuhertamisaikaväliin 2000-2004 (no, okei ollaan vielä puoli kk etuajassa) mahtuu aika skaala aina ihme räpellyksistä sellaisiin joita itse alan jo pikkuhiljaa sietämään.
Pitäisi varmaan pitkästä aikaa päivittää "how I learned to draw manga"-sivuni jos se vaikka hyvällä tuurilla motivoisi uusia yrittäjiä.

Niin.. Ja tähän tietenkin pyritään :wink:
http://fjc.no-ip.org/tenhironaoto_art.jpg
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Pierced

Re: Ehm... olen eri mielta kaikestaaaaaaah... ^^;;

Viesti Kirjoittaja Pierced » Ma Joulu 15, 2003 14:51

YuKi^^ kirjoitti:Yeah, sopiva termi aloittaa kaikki.
Luulenpas että siskoni meinaa sitä mitä minäkin,eli että manga/anime piirtäminen on minusta (mikä on toki vain minun henk.koht.mielipide) japanilaisten "oma juttu".Toki animetyylillä piirtäminen on hienoa ja varmasti mahtava harrastus,mutta minusta kunnia siitä kuuluu japanilaisille,ja sen tulisi pysyäkin heidän omanaan.

Mutta en tuomitse ketään,joka niin piirtää.Nostan vain hattua siitä että osaa. ^^
.:Words are very unnessesary,
they can only do harm.
Enjoy the silence:.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”