Kun kyllästyy animeen ja mangaan...

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

UsagiUsis

Re: Kun kyllästyy animeen ja mangaan...

Viesti Kirjoittaja UsagiUsis » La Helmi 27, 2010 19:42

Itselle on käynyt vähän liiankin monesti niin, että katson animea monta viikkoa putkeen. Useita jaksoja päivässä. Sitten kun alkaa kyllästyttämään ruudun tuijottaminen yömyöhään ja alkaa homma olla semmoista pakkopullaa, että en jaksa katsoa mitään animea moneen kuukauteen. (Myös ihanan hidas ja pätkivä netti vaikuttaa asiaan <3)

Mangaan en ole ikinä kyllästynyt, mutta koulukiireiden takia aina ei kerkeä lukemaan mitään muuta kuin niitä kirottuja koulukirjoja ja stressaamaan kokeita >8P

Shoe

Viesti Kirjoittaja Shoe » Pe Touko 14, 2010 23:34

Niin no, nyt minulla on sellainen vaihe, että manga ei voisi oikeasti vähempää kiinnostaa. Tai no, kyllä se jollain tasolla, mutta enää ei tule sellaista riemukasta oloa, kun saa uuden mangan tassuun, mikä ennen tuli.
Suurimmaksi syyksi tälle uskaltaisin väittää Negativen. Olen nyt niin Negative-hurmoksessa, että mikään muu ei jaksa kiinnostaa minua.
Eipä se Hopeanuolikaan saanut mangan pientä liekkiä syttymään, minkä oletin tapahtuvan, mutta saa nähdä, jos Hellsing muuttaisi kaiken...
Vaikka en ole nyt sellainen että "ooh.. manga, my lover!" niin ei se tarkoita sitä, ettenkö kuitenkin pitäisi siitä, nyt se ei vaan jaksa vähempää kiinnostaa. Sitä ei vaan jaksa oikein fanittaa. Vaikka olenkin löytänyt uuden suht kivan sarjan, Kokou no Hiton, ei sekään ole vaikuttanut minuun sillä tapaa, että nyt manga on niin IN.

Luulen tämän olevan ohimenevä vaihe, vaikka tätä on jatkunut yli kaksi kuukautta, siitä lähtien kun rekisteröidyin Negative Indexille. Ennen minua pelotti ihan kamalasti se, että jos kiinnostus mangaa kohtaan hiipuu. Nykyisin en ajattele asiaa tuolta kantilta. Erilaisia kiinnostuksia tulee ja menee.. en siltikään olisi vielä ainakaan valmis luopumaan yhdestäkään mangasta, joka minulla on. : ))

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Ke Touko 19, 2010 18:45

Kyllästynkö? Kyllä.
Lopetanko harrastamisen? En.

Pitemmin selitettynä tarkoitan sitä, että kyllä, animeen/mangaan/cosplayhin/japanin kieleen voi kyllästyä, ja olen itseasiassa jo muutamaan aihepiiriin jo kyllästynytkin. Esimerkiksi suorastaan häpeän mangamaista piirrostyyliäni, jota haluaisin kehittää realistisemmaksi, jotta lähinnä välttäisin ikäviä ennakkoluuloja ja typeriä kysymyksiä.

Lisäksi en ole viimeiseen vuoteen löytänyt juuri mitään uutta koukuttavaa mangaa tai animea, joten DVD:en ja mangapokkareiden ostelukin taitaa olla jäämässä hiljalleen vähemmälle. Cosplayta sen sijaan haluan vielä harrastaa, sillä se on sosiaalinen ja kädentaitoja kehittävä harrastus.

Kaikenkaikkiaan luulen, että näinä vuosina ainakin animen/mangan harrastaminen vähenee omalta osaltani huomattavasti. Kun köyhä opiskelijaelämä alkaa, pitää myös leikata budjettia. Se johtaa harrastusten vähenemiseen.
Lisäksi ihmisten ikävät ennakkoluulot anime-ernuista ovat minusta sen verran kiusalliset, että yritän pikkuhiljaa erottaa itseäni ainakin pintapuolin kyseisestä porukasta/harrastuksesta.

Kyllästyä voi mihin tahansa, mutta kylläsyminen ei aina tarkoita harrastuksen lopettamista. Väliaikaista lopettamista kyllä tai kiinnostuksen lopahtamista, mutta itse ainakin uskon, etten koskaan tule heittämään rakkaimpia ja nostalgisimpia anime-DVD:täni pois 8)
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Wulfy

Viesti Kirjoittaja Wulfy » Ti Touko 25, 2010 17:53

Minulle ei varsinaisesti tapahdu kyllästymistä. Tai jos tapahtuu, se on siinä muodossa, että tuijotan manga-hyllyäni (sikahieno hylly muuten, petsattu tummaksi ja keikkuu katonrajassa sänkyni päällä: iskä varmaan toivoi sitä tehdessään, että saan joku yö katkerasti tuta harrastukseni hinnan, hähää. Rakastan sitä hyllyä. Mutta mutta.) ja mietin, mitä lukisin. Mutta ongelma on siinä, etten jaksaisi lukea mitään. Otan kirjan käteen, selaan, pistän takaisin.... käyn läpi koko hyllyllisen. Ja mikään ei jaksa innostaa, vaikka kauhiasti tekisi mieli lukea. Kauhea tarve saada jotain uutta, ennen lukematonta. Eikä jaksa kuitenkaan etsiä. Sitten mietin, että tätäkö minun elämäni sitten on (keski-iän-kriisi? Ei kyllä pitäisi olla vielä piiiiiiiitkään aikaan.), jos tätä elämäksi voi sanoa. Tätä jatkuu noin kahden viikon verran, sitten jokin keräämistäni sarjoista ilmestyy, ja olen taas onnellinen ^^. Tälläisissä sykleissä menee elämä hiljakseen: kaksi viikoa ahkeraa fanitusta/lukemista/animen töllötystä, kaksi viikkoa tylsää, tylsää, tylsää...
Maailmassa ei ole mitään vapaampaa kuin vapaapudotus.
------
Siirretään tasamaalaisen kokemus kolmiuloitteiseen maailmaan ja kuvitellaan, että neliuloitteinen hyperpallo kulkee maailman läpi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”