Mistä Anime-fanin tunnistaa?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

UrsusCode

Viesti Kirjoittaja UrsusCode » Pe Elo 13, 2004 00:56

Kaipa sitä voisi tähänkin oman vastineen laittaa.

Jos teen pientä itsetutkiskelua, niin seuraavat asiat ainakin kielivät minun olevan animen ja mangan fanittaja:

Ensinnäkin oma huone, jos jokun tänne minun valtakuntaani uskaltaa eksyä, näkeepi heti aulassa pari itämaisen leffan julistetta ja Onegai Teacher julisteen, ja itse makuuhuoneessa/ATK-luolassa on sängyn yläpuolella klassinen Sailor Moon juliste ja ovi täynnä tulosteltuja kuvia/nettisarjakuvia.

Sitten jos vaikka lähden kaupungille, pomppaan Saabin kyytiin (pelkää kyuu) jonka vasemmassa takaikkunassa on jonkun DJ:n mainoslippu, jossa onpi Dirty Pairista lainattu hahmo somisteena.
Itsellä on tummansiniseksi värjätty tukka, joka antaa hieman viitettä, ja jos sattuu olemaan perjantai niin päälläni on 75% varmuudella Hidoin T-paita, joka kerää muuten aika hyvin katseita :D Ja jos sattuu niin hyvä tuuri, että tapaan jonkun kavereistani kaupungilla ollessani, niin käsi nousee pystyyn ja karjaisen/kiljaisen kuuluvasti "Oissu/Ohayo", ja taas on ympärillä olevien ihmisten huomio taattu :wink:

Tajusinpa muuten juuri, että minulle on tosiaan tarttunut pari elettä animesta joita tulee välillä tehtyä aivan huomaamatta. Yksi on silmät kiinni puhuminen, ja joskus tulee törkättyä kieli ulos jos on tullut heitettyä joku vitsin tynkä tms.. Tuosta jälkimmäisestä en ole kovinkaan ylpeä :oops:
Freak of nature, and proud of it... honest!

Fredo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fredo » Ma Syys 06, 2004 22:05

oon Lukion kolmannella ja todennäköisemmin minut tunnistaa animefaniksi siitä, että tulee päästeltyä kaikenmaailman imitaatioita, ääntelyitä, elehtiminen, japania ja kyllä sitä tulee huomaamattaan käännettyä keskusteluja animeen tai japaniin, vaikka toista ei kiinnostaisi ollenkaan. yli iloisuus ja se että herään 0.00001 sekunnissa vaikka horroksesta jos joku mainitsee sanan japani. Mangan töhertämisestä kouluvihkoon. Mangan lukeminen käytävillä.

sit kun pitää kirjoittaa enkun aine, niin saan 9 jos onnistun jotenkin kiertelemään ja kaartelemaan sen määrätyn otsikon JAPANIIN. muuten saan 5.

Haluan animepaidan sun muuta mukanakannettavaa krääsää, jotta genreni huomattaisiin, tilasin Play-Asiasta sälää mutta minua on taidettu kusettaa, ja sinnemenneet rahamäärät jäädä sille tielle, ilman että saan tavaroitani. ja sit mietiskelen miten saan ilmaistua selkeästi genreni ilman että minua pidettäisiin täysin tärähtäneenä

ei mun olotilani/faniuteni ketään haittaa muuten paitsi leikkimielisesti ärsyttää, kun selitän välil japaniin tai animeenliittyvää jostai/jotain mist ne ei tajuu yhtää mitää.

Yks koulukaveri kun kysy selvitystä mun yllämainitun tapaiselle sekopäisyydelle, niin annoin nääritelmäksi suunnilleen seuraavaa

Naruto on tehnyt Shadow Replicationin mun pään sisässä ja ne lukuisat Narutot Riehuu ja tappelee siellä kaiken aikaa ja heittelee toisiaan pitkin seiniä. sit kun ne on hävittäny toisensa nii kaikki alkaa jälleen alusta entistä riehakkaampana.------Lisäksi niillä kaikilla on ripuli.
mut niil kaikilla on todella TODELLA HAUSKAA

suunnilleen tollasen määritelmän mä annoin ja se tuntuu pitävän oikeesti tosihyvin paikkaansa. kun olen luonteeltani pitkälti saman lainen kun naruto. Johtuen todennäköisesti siitä että olin ala-asteella koulukiusattu/hyljeksitty silloisen pienen kokoni vuoksi, ja löysin sielunkumppanin animehahmosta. en mä enää pätkä oo
-Jouni Ahtiainen- Go Student Exchange
http://www.gostudentexchange.com/

Tetsumonkai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tetsumonkai » Ke Syys 08, 2004 11:39

No minulla ei itseasiassa ole mitään animejulisteita seinillä, paitsi kaksi Japanista tuotua paitaa johon on maalattu maisema. Joten ei kai harrastustani tunnista muualta kuin koneen taustakuvasta, ja siitä että sanon joskus chii ääneen. :D

Olen kyllä harkinnut GITS julisteen ostoa, se on senverran tyylikäs. :idea:
Kuva

Fredo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fredo » To Syys 09, 2004 13:57

Nyt mulla on ulkoisena otaku tunnisteena aivan ihanana ja miellyttävänä ja mukava NARUTO T-PAITA, jossa on Naruto, Sasuke, Sakura, Kakashi ja Iruka.
et jos joku näkee tyypin valkoinen edellämainittu Narutopaita päällä niin se olen mahdollisesti minä. sain tän just äsken, joten en ole viel kerenny testaamaan miten ihmiset paitaan suhtautuvat :P
-Jouni Ahtiainen- Go Student Exchange
http://www.gostudentexchange.com/

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » To Syys 09, 2004 14:34

Animepaitoja on kellä vaan, mutta tokihan paikallinen tosimies harrastaa suomalaisia animepaitoja. Eli Animecon, yhdistysten omat, jne. Ei ainoastaan mitä vaan myös mistä ja miksi. Ja kummin päin.

Nemuri

Viesti Kirjoittaja Nemuri » Su Syys 12, 2004 15:42

En usko, että 'animefanius' juurikaan näkyy massan keskeltä kauas, ellei nyt oteta lukuun niitä, jotka pitävät päällään jonkin animesarjan paitaa, paitsi että nykyään siitäkään ei välttämättä tunnista otakua; Dragonballit, Pokemonit ja Digimonit ovat monien lasten (ja aikuisten =^.^=) suosikkipaitoja, vaikkeivat animesta tietäisi mitään.

Lisäksi nyt vaatekaupoissa, ihan Seppälistä ja muista löytääpaljon 'animehtavia' paitoja; eli tukassa sateenkaaren sävyt, mahtavan kokoiset silmät sekä ihkut vaatteet. En sitten tiedä, onko ihan piirtäjä japanilainen, mutta ainakin sen, että suurin osa kamppeista on made on Taiwan. Oma sisareni on vallan ihastunut näihin paituleihin.

Lisäksi tietysti otakun (tai sitten vain innokkaan cosplayaajan) saattaa huomata muistakin vaatteista kuin t-paidasta; kuten edellisessä Animeconissa olleista henkilöistä, jotka eivät tyytyneet pelkkään animen/manga-paitikseen :)

Myös tämän useaa otteeseen mainittu, jokseekin omalla kohdallani hilpeyttä aiheuttanut 'kolmikieliyys'. Vaikken japaninkielestä todellisuudessa tiedä tuon taivaallista, on kyllä pakostakin tarttunut animesta sanoja mukaan jokapäiväiseen elämään. Orot, bakat ovat kyllä jo muodostunut klassikoiksi. Myös muutamia lauseita ja kirouksia on tullut opittia :) Itselleni on myös jäänyt 'istu' päähän erinomaisesti. Johtuukohan siitä, että katselen enemmän kuin innokaasti Inuyashaa?

Myös huoneesta saattaa huomata huoneesta; animeiden CD:itä, julisteitä, mangoja ja animeDVDeitä ympäriinsä. Paitsi että 'ympäriinsä' on huonosti sanottu; olen huomannut useiden mangan ja animeiden omistajien pitävätn enemmän kuin tarkasti huolta aarteistaan :P Mahdolliset omituisen kimpsut ja kampsut, jokapaikassa enemmän tai vähemmän hienoa taidetta (myös koulukirjoissa, omalla kohdallani) sekä kenties omalaatuinen mieli. Kaikillahan se on omalaatuinen ^^

Itse olen kyllä sitä mieltä, että voi olla suunnaton ja vaikka kuinka omistautunut fani jollekin sarjalle ilman, että omistaa kaikkea, tai edes jotain, siitä oheiskrääsästä mitä on tarjolla. Itse olen kokenut olevani ihan hyvä anime/manfafani ilman, että huoneessani on juuri mitään siihen viittaavaa. Paitsi että mangat ....
Rakka eda ni
Kaeru to mireba
Kochoo kana.
(Moritake 1473-1549)

Oksaan lensikö
pudottuaan kukkanen?
Ei, vaan perhonen.

zani

Viesti Kirjoittaja zani » Ti Syys 14, 2004 11:38

japanin kielisten sanojen käyttö ja animesta puhuminen on vakavia merkkejä (anime friikkeydestä)

:D

Olen siis kai myös itse sellainen
on vaikea olla nöyrä kun on vaan niin HYVÄ!

Lance

Viesti Kirjoittaja Lance » Ti Syys 14, 2004 11:44

aivan.. tuo suomen ja japanin sotkeminen on aika hyvä esimerkki.. en kyllä itse tee niin. paitsi joskus. :D

taidan tunnistaa itseni A-friikiksi 8)

zani

Viesti Kirjoittaja zani » Ma Syys 20, 2004 14:39

3900 anime kuvaa ja 300 anime biisiä koneel. Friikki? :P
on vaikea olla nöyrä kun on vaan niin HYVÄ!

n3y0

Viesti Kirjoittaja n3y0 » Pe Syys 24, 2004 18:02

No niin, on jo aikakin että minäkin lasken painavan sanani irti (se on niin painava, että pienikin hönkäisy saa sen lentoon ^^). Nyt kun sitä mietin, niin sain kerättyä ihan mukavan listan kaikista ns. piirteistä, joista otakun tunnistaa…

Ehm, FoxJones taisi sanoa jotain, että ”…kun alkaa vastaamaan puhelimeen ”moshi moshi” kannattaa tehdä realitycheck ja tarkistaa missä maassa oikeesti asuu…”. Ach, tämä kun luuli asuvansa Suomessa vielä siihen asti kunnes saan tarpeeks ikää ja rahaa haalittua, että voisin karata dah ihunaan Nipponiin…

En ole varma, mitä mieltä olen siitä, erottaako otakut (tavallisista) kuolevaisista niinkään helposti, vaikka useimpien kohdalla jotkut pikku seikat viestittävät kiinnostuksesta animeen ja mangaan. ^^

Yhteenveto toistaiseksi keräämistänne piirteistä (joista on hankkiudattava eroon mikäli otakun tappajat saapuvat kaupunkiin):
* lauletaan tai hyräillään animesarjojen tunnareita
* puhuttelupäätteiden käyttö (mainihtiko kukaan tätä? Itseltäni kuuluu hyvin usein –chan, –san, –kun jne.)
* usein jonkun suusta kuuluu joitain yleisimmistä japanilaisista sanoista (”hai, iie, moshi moshi, kawaii, baka, nani, kuso, sumimasen, gomen (nasai), yatta, arigatou (gozaimasu)”. Muita, mitä ei ole mainittu vielä: ”kawai (=sad), doushite, oro, yaoi, shounen-ai, otousan, okaasan, temee”
* ne ihanat ~nyo, ~nya, ~nyu yms.
* aina silloin tällöin (erityisesti pakkoruotsin ja enkun tunneilla) suusta livahtelee japania
* aina tutustuttaessa uuteen ihmiseen pyritään luennoimaan tälle animesta ja mangasta, kunnes paikalla oleva vanhempi kaveri nuijii hiljaiseksi ~nyo (okei, onko muille käynyt noin?)
* kana- ja kanjimerkkejä hyppii silmiin kaikkialta, jos törmätään japania opiskelevaan otakuun… ja lisäksi jos tavis pääsisi katselemaan otakun piirrustusvihkoa…. (muut otakut kommentoi kuvia, ”epä-otakut” joko punastuvat tai – tämä on todella rassaavaa ja minulle jokapäiväistä – kiljaisevat. Kauhusta.)
* (mulla ainakii) jotenkii ihmeellisesti kaikki pokkarikirjat aukee väärältä puolelta… ^^’
* T-paidat ja muut animekamat *snif* miillä ei ole…
* elämänasenne niin yleensä
* coooooosplaaaaaaay
* oudot vaatteet, gosurori jne.

Nonni, tulikohan tästä nyt vähän turhan pitkä ~nyo? No, ihan miten vaa, luki kuka jakso ^^. Mie ny vaa innostuin taas tarinoimaan, se on kivaa, tiesittekö? ^^ Ok, nekoyoukai, tur*a kii. ^^’ :twisted:

edit// Nyt tälläkin on ihka oikea (mahd. piraatti) FF VII: AC laukku *wrn*
Kärsikää te, joilta tällainen uupuu! *korjailee purkautuvia saumoja*
Cosplaypukua tullut myös väsättyä ja käytettyä, koulupuku tehty jne.
Viimeksi muokannut n3y0, To Joulu 14, 2006 21:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mika(n) n3y0
dynastes tener

Nekocon '11 ohjelma | Acon '12 ohjelma | Acon '13 info | Acon '14 info

Boytoy

Wai

Viesti Kirjoittaja Boytoy » La Loka 02, 2004 21:27

Tuolla tais olla kaikki mahdollinen... tuota, puhunpa sitten omasta puolestani. Mistä MINÄ tunnistan fanin?
Vaatteet, ne on yksi aika ratkaiseva piirre. Animepaidat tms. ja sitte jos pukeutuu kute Mad Hatter niin kyllähän tuon sitte tietää
Hiukset, jos on joku villi animetukka niin kyllähän sen sitte tunnistaa. Tai jonkun animehenkilön kaltanen letti (siis sellasen jonka tunnistaa...)
Naama, heheh, jos on vaikka jotain kuvioita joita on nähny jollain.
Sukat.... no ei tosi :lol:
Ja tietysti se varsinkin antaa ilmi jos puhuu japania. Yleensä se on otakunmerkki jos joku suomalainen puhuu sitä kavereidensa kanssa eikä yksikään kaveripiirissä välttämättä ole japanilainen...
ok, no, nuo kaikki TIETYSTI tietää... nee? Nee teba!
Ok, jos mut näkee jossain ei tunnistas faniksi (paitsi jos ajattelee että: "hei, toi tyyppi pukeutuu vähän ku joku Angel Sanctuary-tyyppi) mutta jos mut kuulee niin tietää heti. Mulla on tapana puhua niin paljon kuin vain osaan japania. Kavereiden kanssa se on sitten todella sekoa, jokainen puhuu japania kunnes loppuu sanat kesken... :shock:
Huoneesta tunnistas ainaski että tyyppi on fani (pelottavammasta päästä)
MWAHAHHAHAHAAAA!! :twisted:

Annikin

Viesti Kirjoittaja Annikin » Su Loka 03, 2004 12:44

Mut ainakin tunnistaa siitä että ostelen Digimon-keksejä! ^^
Ja ainakin YRITÄN hommailla itselleni anime/japani-tyylisiä vaatteita..
Se vaan ei ole mitään kovin helppoa. ;___;
Niin ja yritän vältellä teinipukeutumista.
Sitten..Öähmm.. Puheesta tunnistettavia piirteitä ovat ihme äännähdykset ja yksinpuhelu.

Boytoy

WOW!

Viesti Kirjoittaja Boytoy » Su Loka 03, 2004 12:59

[quote="Annikin"]Mut ainakin tunnistaa siitä että ostelen Digimon-keksejä! ^^[quote="Annikin"]

Hei! Onks sellasia?! Ihan tosi? Mistä niitä löytyy? Ihan tavan kaupoista vai? Mieki halluun... :twisted: Onko ne hyviä? Onko? Onko ne? Onko ne hyviä? Onko onko onko onko?!?! Onko ne hyviä!? Onko? Onko onko onko ne ne ne?!?!

narcomanic
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narcomanic » Su Loka 03, 2004 13:44

Eräänä päivänä koulussa fysiikantunnin alussa eräs luokkalaiseni huomautti, että näytän ihan joltain animehahmolta. Päällä oli musta poolo ja otsatukka roikkui taas toisen silmän peittona. Kaiketi tuollainen ulkonäkö on sitten yleinen animehahmoille (?).
In Soviet Russia, one becomes you!

Kairi

Viesti Kirjoittaja Kairi » Su Loka 03, 2004 14:04

Kyllä ainakin Anttilassa on näkynyt Digimon -keksejä. Hitsin kalliita vaan olivat..

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”