Hävettääkö?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

=)

Re: Hävettääkö?

Viesti Kirjoittaja =) » Ma Tammi 02, 2012 15:30

Olen jo kauan pihdannut etten tähän keskusteluun osallistu mutta sanotaanpa oma mielipiteeni, jonka ei ole tosiaankaan tarkoitus loukata ketään, vaikka vähän tuju mielipidehän tämä on.
Oma mielipiteeni on se, että jos häpeää harrastamistaan, kannattaa se vaan lopettaa ja vaihtaa joogaan. Jokainen harrastaa mitä harrastaa, toinen lukemista, toinen jousiammuntaa, yksi japanilaista populaarikulttuuria ja yksi afroamerikkalaisten huivien ompelemista.
Aasinsilta tosin tässä on se, että en nyt tarkoita että asiasta tarvitsee huudella. Jos joku kysyy, olenko japanifani tai harrastuksistani mainitsen japaniharrastuksestani ylpeydellä.
Tuo nyt ei oikein selittänyt asiaa parhaalla tavalla joten tässä esimerkki ns. "ammattiylpeydestä". En häpeä sanoa opiskelevani kokiksi, mutta se ei tarkoita että minun tarvitsee juoksennella veitsi ja porkkana kädessä ja kokkihattu päässä.
"Mutta pulla se on! Pulla!"
"Epäonnistunut kahvinkeittäjä teki mokan."
http://secura.e-sim.org/lan.17640/

Liskis

Viesti Kirjoittaja Liskis » Su Tammi 08, 2012 20:34

Tähän ketjuun on törmätty sotavasarassakin (figupelifoorumi). Varmaankin joo. Perinteinen kaappiharrastaja. Harrastus pidetään piilossa, kunnes tunnet ihmisen paremmin ja tiedät, voitko kertoa vai onko asia parempi pitää omana tietona. Näin kirjoitettuna tän saa kuulostamaan vakavalta, mut ensivaikutelma on kuitenkin jonkun verran tärkeä asia veetuilun välttämisessä. Anime-harrastuksen etu figuttamiseen on se, että Anime on figu-pelaamista tunnetumpaa "normaalien" silmissä, mikä kokemuksesta helpottaa harrastuksen hyväksymistä.

Sacchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sacchan » Ma Huhti 02, 2012 20:08

Ehkä silloin kun aloitin niin häpelin vähän mutten kyllä enää todellakaan. Nyt nauran entiselle itselleni ja ihmettelen että miksi ihmeessä olen hävennyt omaa harrastustani. Mitä hävettävää on jos kattelee japanilaisia piirretyjä, lukee japanilaisia sarjakuvia tai fanittaa muutenkin Japania? Ihan samanlainen harrastus se on muitten joukossa.
Itse pukeudun sinällään omalla tavallani (olkalaukussa pinssejä, avaimenperiä yms., kynsissä Japanin liput jne.) ja jotkut kattoo että onko tolla kaikki kunnossa. Olen varmasti saanut hullun nörtin leiman otsaan, so what? Tälläinen Japanifani minä olen, jos jotakuta ärsyttää tulkoot sanomaan ja voin sitten pyytää anteeksi jos tarvitsee.
Viimeksi muokannut Sacchan, La Joulu 08, 2012 14:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Haatoresu

Viesti Kirjoittaja Haatoresu » Ke Huhti 04, 2012 19:17

En häpeä sitä, mutta en myöskään esittele sitä mitenkään kirkkaasti.
Kyllä useimmat ihmiset ovat tunnistaneet, että sitä japsikamaa tulee kateltua, mutta ovat positiivisesti yllättyneet siitä, että en juttele pelkästään siitä ( tai noh .. ollenkaan ) heidän seurassaan koska tiedän ettei se heitä kiinnosta. :3

Blackmoon

Viesti Kirjoittaja Blackmoon » Ke Huhti 04, 2012 20:13

En häpeä ollenkaan harrastustani, vaikka se vaikuttaakin hieman oudolta esim. meidän luokkalaisten poikien silmissä (esim. koulussa, tunnilla katoin hetaliaa ja poikien ilmeet oli WTF)

Flower
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Flower » Ke Huhti 04, 2012 20:34

En häpeä harrastustani, mutta en kauheasti kyllä sitä kylillä kuuluttelekaan. Varsinkin ala-asteella en juurikaan maininnut mangaa/animea, mutta yläasteella sain muutaman kaverin, jotka pitävät mangasta/animesta niin kyllä sitä nyt on tullut kertoiltua useammin. ^^
Kawaii pitäisi kuulua jokaisen perus sanastoon ;)

Inazuma

Viesti Kirjoittaja Inazuma » La Huhti 21, 2012 10:49

En häpeä, mutten kuulutakkaan sitä.
Minusta ei näy päälle päin, että harrastaisin animea ja mangaa. Enkä ole sanomassa sitä ensimmäisenä uudelle ihmiselle. Minut tavallisesti tunnetaan lentopallo- ja penkkiurheiluhulluna ja monet ihmettelevätkin kun saavat tietää, että tykkään animesta ja mangasta. Tämä ei kuitenkaan ole vaikuttanut kenenkään suhtautumiseen. Välillä kaverit unohtavat, että olen kiinnostunut animesta ja he haukkuvat lyttyyn esim. Liikkuvan linnan. Kavereilla jälkeenpäin ihanat ilmeet, kun muistavat että itse pidän kyseisestä leffasta... :D
En myöskään juttele heidän kanssaan animesta ja mangasta, koska tiedän ettei heitä kiinnosta se (välillä urheilusta puhuminen menee heistä liiallisuuksiin :? ). Onneksi kotipaikkakunnalla on joitakin jotka ovat kiinnostuneet. Heidän kanssa sitten jutellaan ja käydään coneissa. Mukavaa vaihtelua.
Jääkiekon MM kulta 1995, 2011

Hyvin usein voittajia on häviäjät, jotka päättivät yrittää vielä kerran

Kk_Rs047

Viesti Kirjoittaja Kk_Rs047 » Ke Touko 23, 2012 10:05

Ihmiset toki vähän katselee mun uudess kesäduunissa http://www.ktcfinland.fi, että mitä ihmettä myö luen, mutta ei ne siitä mitään ole sanonnu. Aluks vähäsen hävetti, mutta nyt en jaksa välittää, eikä sinäänsä edes kiinnosta mitä ihmiset ajattelevat :D

Melia

Viesti Kirjoittaja Melia » Pe Touko 25, 2012 22:35

No en mä sanois tätä mitenkään hehkuttavani, mutta jos joku sattuu kysymään luenko mangaa, niin tokihan mä siinä vaiheessa myönnän.

Oishan se typerää peitellä jotain sellaista mistä pidän, ei mun musamakunikaan mene kovinkaan monen ihmisen kanssa yksiin ja uskois ny muitten tajuavan, että ihmiset nyt vaan pitää eri asioista. Täytyy kyl myöntää, että siinä vaiheessa, kun luokalta etsittiin mangasta/animesta kiinnostuneita yhteen projektiin, nii en mä kauheen reippaasti sitä kättä nostanu. Mut no ne niistä jotka näkee mua lähinnä vaan tunneilla, pitääki mua varmaa vaan hiljasena hikkenä, joten ei sillä ny oikeen oo väliä mitä ne siitäkin ajatteli :) Yritän kyllä päästä siitä viimesestäkin epävarmuudesta eroon, ei muitten mielipiteet sais rajoittaa.

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » Pe Kesä 01, 2012 18:16

No enpä hirveemmin häpeä. :D En mitenkään tietoisesti pyri näyttämään "anime-ernulta" mutta laukusta ja joistain vaatteista sen kyllä huomaa. Kaverit tietenkin huomaa puheista. Puhetyyliä/käytöstä en oo lähtenyt muuttamaan (paitsi joskus lainaillen jotain random repliikkejä).
Viimeksi muokannut Horaaneko, Ti Tammi 20, 2015 08:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
There is no spoon.

Lunalina

Viesti Kirjoittaja Lunalina » La Kesä 02, 2012 09:51

En häpeä. Saan itse päättää mitä harrastan, mitä luen ja milloin luen sitä mitä haluan.
En kuitenkaan mainosta otakuluonnettani aluksi kaikille, juttelen siitä pääosin myös animen ja mangan ystävien kanssa. Muuten joutuu koko ajan selittelemään tyyliin "Tämä on shounen ja se tarkoittaa pojille suunnattua mangaa..." Parempi vaan spekuloida yhdessä insidejoukon kanssa, säästyy aikaa kun ei tartte 24/7 selitellä jokaikistä termiä.
Aiemmin häpesin (no yläaste on yläaste, minkä sille mahtaa) mutta nyt uskallan ilmaista mielipiteeni asiasta.
"The past won't be changed, but we can change the future!"
-Karin, Kamichama Karin Chu

"Bring it on, shorty!"
-Spyro, Spyro 2: Gateway to Glimmer

Chewwy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chewwy » Pe Kesä 08, 2012 00:04

En häpeä harrastusta, mutta en kyllä kauheasti sitä esittelekkään. Koulussa luen mangaa välkillä kun ei ole muutakaan tekemistä ja ihmiset katsoo kieroon, mutta katsokoot. Mielestäni jokainen kuitenkin saa harrastaa ja tehdä sitä mistä tykkää ilman, että joku on koko ajan naljailemassa asiasta.
Blogi: Plastic♫Smile

Nimimerkki vaihtunut AmieZerosta Chewwy:ksi!

Zonii-Sama

Viesti Kirjoittaja Zonii-Sama » Ti Heinä 24, 2012 22:19

Minunkin tapauksessa väittäisin etten mitenkään kyllä häpeä sitä mutten kyllä kaikissa porukoissa asiasta huutelekaan. Enempi se keskittyy sinne kanssatoverien keskuuteen ne keskustelut tästä aiheesta. Kuitenkin kuljen semmoisen laukun kanssa, jossa on kiinni anime- ja peliaiheisia pinssejä sekä sisustan kämppääni oheissälällä. Töissäkin luen mangaa taukojen aikana et en sitä kyllä mielestäni siis ainakaan peittelemällä peittele. Kerran vaan sain todella yllättyä kun taukotuvassa minua vastapäätä istuva rautasahurikin luki mangaa ja tekee sitä itseasiassa aina. Puhelimellaan vain tosin kun minä taas luotan vanhaan kunnon kirjaan. :D

Hekezan

Viesti Kirjoittaja Hekezan » Pe Heinä 27, 2012 13:41

En häpeä harrastusta yhtään, mutta en mainosta asiaa kaikelle kansalle. Keskustelen mieluusti aiheesta tuttujen kanssa, jotka animea ja mangaa harrastavat. Oma kämppäni on sisustettu täysin harrastuksen mukaan, eli seinillä on animejulisteita ja löytyy oheissälää. Kaikki kaverit eivät animesta paljoakaan välitä ja joskus tullutkin mainintaa, mistä moinen harrastus? Ylä-aste iässä vielä vähän olin arka harrastuksen suhteen, mut siitä on aikaa ja nykyään kyllä uskallan tuoda omat mietteeni julki :) .

Jokainen harrastakoon tasan sitä, mikä itsestään tuntuu mukavalta! ^^

Prodigy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Prodigy » Pe Heinä 27, 2012 16:55

En häpeä, ja miksi pitäisikään? Jokainen saa minun puolesta harrastaa mitä tahtoo, ilman että kukaan ulkopuolinen tulee kritisoimaan, ellei tästä harrastuksesta ole sitten haittaa kanssaihmisille. En kuitenkaan pidä mitään kovaa meteliä japaniharrastuksestani, vaan keskustelen niistä sitten samasta aihepiiristä kiinnostuneiden kavereideni kesken. Harrastukseni näkyy ulospäin lähinnä siinä, että minulla on kouluvihkot täynnä yhden jos toisenlaista fan-artia, sekä varsin mittavasta mangakokoelmastani, mutta kukaan ei ole tarttunut asiaan huonosti, päinvastoin. ^_^

Jokainen harrastakoon mitä haluaa ja on oma itsensä, ennemmin kuuntelisin muiden ivaa kuin esittäisin jotain muuta kuin olen.
If the world is full of things we never wanted to know, is our only option to look away? You won't solve anything by looking away.
~Natsume Kyousuke

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”