Mangojen huolto?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ome-Chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ome-Chan » Ke Marras 08, 2006 17:43

Minä pidän yleensä kaikki uutena ostetut kirjat hyvässä kunnossa, mutten kohtele niitä mitenkään erityisen tarkasti. Selaan kun huvittaa jne. Mutta esim. kirpparilta ostetut .hack // Legend of the Twilightit saavat aika kivasti kyytiä, jätän pokkareita mihin sattuu ja annan pölyttyä pöydällä. Mutta sitten esim. Angel Sanctuaryni ovat sen verran arvokkaita minulle, että kohtelen niitä hiukan varovammin.

Mucca

Re: Mangojen huolto?

Viesti Kirjoittaja Mucca » Pe Syys 05, 2008 21:47

En päällystä kirjoja, koska olen aina ollut huono päällystämään, eikä äitskäkään siihen suostuisi =)
Jos pölyisiä on, niin niitä vähä pyyhin, vaikka kovin pölyisiä ei näillä näkymin ole!
Viimeksi muokannut Mucca, La Syys 06, 2008 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kakure

Viesti Kirjoittaja Kakure » Pe Syys 05, 2008 22:46

Kerran on kylläkin nuoruudessani korjattu aika urakalla yksi Star Wars lehden kansi, kun koira oli yllättäen kokenut sen hyväksi. Askarteluteippiä tuli tiuhaan laitettua kuin palapeliä olisi kasannut.
Mutta mitä tulee mangoihin, niin pölyt vain pois ja takaisin hyllyyn, vaikka ne siinä yöpöydällä pölyttyvät tehokkaiten.
"Come over here stalker, let's have a little chat"

Fullmoon_

Viesti Kirjoittaja Fullmoon_ » Su Syys 07, 2008 15:55

En ole koskaan päällystänyt mangojani enkä koskaan tule päällystämäänkään. Olen huono siinä hommassa ja päällystetyt mangat tuovat mieleen ihan kirjasto-mangat enkä niistä kovin paljon pidä. Pyyhin välillä pölyjä hieman, mutta ei ne kovin paljoa ehdi pölyyntymään kun ovat niin kovassa käytössä. :mrgreen:

JereTHEend

Viesti Kirjoittaja JereTHEend » Su Syys 07, 2008 19:55

Fullmoon_ kirjoitti:En ole koskaan päällystänyt mangojani enkä koskaan tule päällystämäänkään. Olen huono siinä hommassa ja päällystetyt mangat tuovat mieleen ihan kirjasto-mangat enkä niistä kovin paljon pidä. Pyyhin välillä pölyjä hieman, mutta ei ne kovin paljoa ehdi pölyyntymään kun ovat niin kovassa käytössä. :mrgreen:

Päällystin itse kyllä dragon baal ykkösen, enkä minkä vain ykkösen - vaan alkuperäisen sensuroimattoman, jonka julkaisijana lukee takakannessa egmont eikä sangatsu manga - sain kyseisestä kirjasta 15 euroa, voitokasta (en koskaan onnistunut keräämään koko sarjaa joten katsoin maksaisiko joku pyytämääni hintaa - ja joku maksoikin)

Tällä hetkellä mangojani on vähän... Kohta menen varmaan päällystämään OMG kirjat 1 ja 2 - ehkä odotan vuoden vielä... Ehkä muistan niitä vain vähän väliä, se riittää niiden huoltoon.

Shieva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shieva » Su Syys 07, 2008 20:15

En päällystele mangoja. 1. Se homma kuuluu koulukirjoille, 2. Jos se meneeki huonosti, ketuttaa aika tavalla ja 3. Niitä on hankala päällystää (ainaki mun taidoilla) ku ne on sen mallisii. Pölyjä ei vielä oo tarvinnu pyyhkiä ku ei oo ehtiny pölyyntyä (joko oon ite lukenu niit tai sitten sisko). Saa nähä miten niitä pitää sitten huoltaa ku sisko palauttaa ne (sillä on nyt noin puolet mun mangahyllystä lainassa), varmaan kuluu aika paljon teippiä :S Toivottavasti ei oo kissa raapinu niit. Mutta juu, mun hyllyssä ne säilyy ihan hyväkuntosena.

Zelman

Viesti Kirjoittaja Zelman » Su Syys 07, 2008 21:20

Olen päällystänyt muutaman mangani, ne ensimmäiset englanninkieliset. Ne olivat silloin jotain niin hienoa, että halusin ne päällystää. Nyttemmin en ole mitään manguja (oli sitten englanniksi tai suomeksi) päällystänyt.
Lähinnä välillä pyyhin pölyjä ja jos on hirveästi sormenjälkiä niin jollakin hieman kostealla liinalla saatan niitä pois hinkata.
En ala mangujani mitenkään pitämään kuin kukkaa kämmenellä, ne ovat kirjoja siinä missä muutkin. En tosin syö niiden seurassa tai heti piirrettyäni (mustetta ja lyijyä kädet täynnä) ala manguja selaamaan. Lisäksi pidän ne aina visusti hyllyssä, enkä jätä pöydille tai lattialle lojumaan. Kohtelen enemmän muiden manguja varovasti kuin omiani.

escape_rope

Viesti Kirjoittaja escape_rope » Su Syys 07, 2008 22:53

Olen melko tarkka mangojeni kunnosta ja käsittelenkin niitä aina varoen. Totta kai lukea saa ja selailla kivoja kuvia, mutta vältän kuitenkin taittamasta pokkareita liikaa. Kätösienkin täytyy olla puhtaat mangaa selatessa eikä lukiessa tule mussuttaa yhtä aikaa mitään epämääräistä. Joskus sitä tulee sorruttua syömään vaikka karkkia mangan lukemisen lomassa, mutta esimerkiksi ruokapöydän ääreen en pokkareitani missään nimessä vie.
Päällystämäänkään en pokkareitani ala yksinkertaisesti siksi, etten näe siihen mitään syytä. Lisäksi päällystetyt pokkarit ovat sitä paitsi rumemman näköisiä, vaikka päällystämisen olisikin osannut tehdä siististi. Kaiken lisäksi en tuota päällystämistä taida (en päällystänyt koulukirjojanikaan tuosta syystä), ja kontaktimuovikin maksaa (köhköh, kauheaa pihtaamista o_O).
Näin muuten saatan joskus pölyjä pokkareiden päältä pyyhkiä, jos siihen on syytä. Ja käytettynä ostamani mangat yleensä pyyhkäisen kostealla liinalla, sillä useinmiten käytettynä ostamissani pokkareissa on ollut jotain epämääräistä mähmää. Lisäksi pidän mangani aina nätisti hyllyssä, jottei niihin tulisi kolhuja tai muuta vastaavaa.

Momiji

Viesti Kirjoittaja Momiji » Su Syys 21, 2008 15:54

Enpä pahemmin mangojani huolla, olen kyllä erittäin tarkka lainatessani mangojani jollekkin kaverille, että ne tulevat hyvässä kunnossa takaisin jne., mutta mikään mangojen päällystäminen ei oikein ole mun juttu. Enpä ole tainnut pölyjäkään koskaan pyyhkiä mangoistani. :roll:

Tolkkiz

Viesti Kirjoittaja Tolkkiz » Ma Syys 22, 2008 00:00

Pidän siististi hyllyssä, eikait siinä muuta, ainakin vielä on kaikki hyvässä kunnossa. Päällystämistä en hallitse, eikä kyllä innosta ajatus että keräilytavarassa ois jotain ylimäärästä muovia päällä. Pölyjä en muutenkaan koskaan pyyhi, niin miks suotta manga hyllystä, muutenkin kirjat on niin tiiviisti siellä ettei ne pahemmin mahdu pölyttymään.

Kitayama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kitayama » Ma Syys 22, 2008 23:49

En ole erityisen tarkka kirjoistani, luettavaksihan minä ne ostan enkä lasivitriiniin ihailtavaksi. En osaa päällystää enkä edes erityisemmin pidä päällystetyistä mangoista - koulukirjat päällystetään, ei sarjakuvat. Täysin käsittämätön yhtälö minulle. :'D Tietenkin sen verran katson, etten sottaisilla sormilla koske mitään, mutta en nyt sentään juokse pesemässä mahdollista hikeä tai rasvaa pois varta vasten siksi, että olisin alkamassa lukemaan jotain. Varon ettei ruokaa joudu kirjoille, mutta luen lähes aina ruokapöydässä, koska muuten minulla ei ole siihen aikaa. Olen todella taitava pitämään ruoan ja mangan kaukana toisistaan vaikka söisinkin toisella kädellä ja lukisin toisella. Olen todennut, että turha hössötys on tarpeetonta. Jos en ole varma ostoksestani, olen varovaisempi etenkin ruokapöydässä lukemisen suhteen jotta voisin mahdollisesti myydä mangan eteenpäin vielä myöhemmin.

Pölyjen pyyhkimisestä en sano mitään. Tässä huoneessa on sen verran vilskettä, että pöly ei ehdi yleensä laskeutua tasoille ja laiskana siivoajana myönnän, että imurointia enempää en saa aikaan. Omassa asunnossa saattaisin saadakin, mutta en vielä kotona asuessani.

Ja teen juomisesta huolimatta en ole vielä kertaakaan onnistunut kippaamaan juomiani mangan päälle vaikka muuten mukeja kaatuukin ajoittain. Olen lahjakas. :D
今は涙に濡れたままで
深い祈りのように

LadyNancy

Viesti Kirjoittaja LadyNancy » To Loka 02, 2008 19:53

Itse huollan, eli paremminkin ennaltaehkäisen sotkuja yms pitämällä pokkarit siististi rivissä kaapissa kun en niitä tarvitse. Ei tule syötyä mutta teetä välillä juon kun luen, sitä ei onneksi pääse läikkymään mangan päälle kun on varovainen :)
Vampyyrit <3

iidv

Viesti Kirjoittaja iidv » Ke Elo 19, 2009 17:19

Pyh, eihän niitä huoltaa tarvitse, kun pitää ne siististi!
KÖYHÄÄ

Jagdpanther

Viesti Kirjoittaja Jagdpanther » To Elo 20, 2009 00:51

Itsellä ei tule muuten tehtyä kuin pestyä kädet ennen kuin mangaan koskee, ja sitten katsoo valoa vasten, että onko sormenjälkiä.
Nähdyt sarjat

フィンランド人 悪魔

Memorial

Viesti Kirjoittaja Memorial » To Elo 20, 2009 20:51

en laita niitä hyllyssä liian kiinni toisinsa, ettei tule lommoja :D
Ja en minä nyt milläkää multakäsin niitä sörssi xD
Hello hello 8D
Kattokaa toki mun blogi: http://iinunblogi.blogspot.com/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”