Terävät katanat ja cosplay

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Petri
Viesti:

Terävät katanat ja cosplay

Viesti Kirjoittaja Petri » Su Elo 03, 2003 21:06

Hei,

Haluaisin kiinnittää huomiota cosplay-rekvisiittoihin (eli katanoihin) liittyviin vaaratekijöihin.

Tämä viesti sai alkunsa Animeconissa sattuneesta terävän katanan aiheuttamasta ikävästä onnettomuudesta. Paikalla olleet voivat kertoa yksityiskohtia, itse en tapahtunutta henkilökohtaisesti nähnyt. Ilmeisesti uhri selvisi onneksi ilman suurempia vammoja, mutta jos terä olisi osunut pahempaan paikkaan, kuten reiden päävaltimoon, kaikki olisi voinut olla toisin.

Kannattaa huomata sekin asia, että vaikka itse ymmärtäisikin ettei katanalla sovi leikkiä, muut 'con-vieraat eivät välttämättä ole yhtä viisaita. Muut voivat myös luulla rekvisiitta-asetta tylsäksi leluksi. Itse en ymmärrä, minkä takia puvun osana tai esim. miekkailunäytöksissä käytetyn aseen pitää olla terävä.

Tämän johdosta pyydän kaikkia harkitsemaan vakavasti, onko järkevää ottaa esim. Ropeconiin mukaan terävää katanaa. Järjestäjien kantaa asiaan en tiedä, mutta itse en sallisi teräaseita julkisiin tilaisuuksiin, ymmärtääkseni lakipykälätkin ovat samaa mieltä. En halua nähdä saman tilanteen toistuvan ensi viikonloppuna. Asia kannattaa ottaa puheeksi muuallakin, tämä viesti ei kuitenkaan kaikkia tavoita.

Eli tiivistettynä: pitäkää hienot, kiiltävät, tappavan terävät katananne kotona seinäkoristeina, ja käyttäkää rekvisiittana turvallisempia tylsiä miekkoja.

Laitoin saman viestin postituslistoille AU-puhe ja CosplayFinland, keskustelua voidaan jatkaa täällä.
"You can't have egg, bacon, spam and sausage without the spam."

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Elo 03, 2003 21:08

Lyhyesti: samaa mieltä. Cosplay ja tyylipukeutuminen on eri laji kun aseiden valmistus. Tällaisissa tapahtumissa on yleisöä, massaa ja innostusta. Huono yhdistelmä terän kanssa.

Ikävä tapahtuma, onneksi näin vähällä selvisi, mutta riskiä ei voi väheksyä.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Xuenay
Viesti:

Re: Terävät katanat ja cosplay

Viesti Kirjoittaja Xuenay » Su Elo 03, 2003 21:36

Petri kirjoitti:Tämän johdosta pyydän kaikkia harkitsemaan vakavasti, onko järkevää ottaa esim. Ropeconiin mukaan terävää katanaa. Järjestäjien kantaa asiaan en tiedä, mutta
http://www.ropecon.fi/ropecon/safety :

"Ropeconissa ei käytetä aseita. Asejäljitelmät yms. kuuluvat puvustukseen ja
pysyvät siinä kiinni. Minkä tahansa miekan, ampuma-aseen tai muun kättä
pidemmän heiluttelu on tapahtumassa kiellettyä. "

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Elo 03, 2003 23:37

AC'04 muistilapulle tämä. Mutta kuten joku totesi, Cosplay-kisassa oli viime kerralla 2 osallistujaa, nyt taisi olla 34(vai?). Tuo ajatus varmaankin vain unohtui eikä tullut mieleen. Mielestäni tosin raaka järki olisi kyllä saanut puhua.

FoxJones

Viesti Kirjoittaja FoxJones » Ma Elo 04, 2003 11:56

Itsekään en tiedä yksityiskohtia, mutta joku oli tosiaan saanut viillon jalan takaosaan hieman kantapäästä ylöspäin. Huomio heräsi vasta siinä vaiheessa kun hallissa huudeltiin ensiapua osaavaa henkilöä. Seuraavaksi näin kun erästä con-kävijää hoidettiin lattialla ja vieressä porukka puhui katanasta (ilmeisesti kyseessä oli katana). En tosiaan tiedä oliko henkilö itse onnistunut räpeltää itseään kantapäähän vai oliko kyseessä joku muu varomaton. Myöhemmin samainen epäonnekas kumminkin pomppi yhdellä jalalla sinne sun tänne. Hyvä ettei tosiaan käynyt pahemmin. Vähin mitä tästä varmasti opitaan on se että asusteessa olevaan teräasetta ei kannata antaa jokaiselle uteliaalle käteen tarkasteltavaksi.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

jtn

Viesti Kirjoittaja jtn » Ma Elo 04, 2003 13:27

Itsekään en tiedä yksityiskohtia, mutta joku oli tosiaan saanut viillon jalan takaosaan hieman kantapäästä ylöspäin. Huomio heräsi vasta siinä vaiheessa kun hallissa huudeltiin ensiapua osaavaa henkilöä. Seuraavaksi näin kun erästä con-kävijää hoidettiin lattialla ja vieressä porukka puhui katanasta (ilmeisesti kyseessä oli katana). En tosiaan tiedä oliko henkilö itse onnistunut räpeltää itseään kantapäähän vai oliko kyseessä joku muu varomaton.
Tapaus, sikäli kun olen tapahtumat ymmärtänyt, on tämä: jollakin, ilmeisesti samuraimaiseen asuun pukeutuneella henkilöllä, oli mukana conissa terävä katana. Tämä ei ollut paitsi typerää, vaan myös laitonta, koska teräaseita ei saa kantaa yleisellä paikalla (paitsi ilmeisestikin suljetussa miekkapussissa; jotain miekkalajia harrastava tietänee paremmin). Tämä henkilö lainasi teräänsä toiselle henkilölle, joka onnistui viiltämään viatonta ohikulkijaa jalkaan.

Tapaturman aiheuttaja - ja miekan omistaja - saavat kiittää onneaan, koska asiasta ei ilmeisestikään ole nousemassa oikeusjuttua. Teräaseita ei saa käyttää julkisella paikalla. Se on laitonta ja, kuten tästä tapauksesta saatiin selville, äärimmäisen typerää. Lisäksi jalassa kulkee hyvin suuria verisuonia. Mikäli miekalla olisi saanut jalan päävaltimon auki, olisivat seuraukset voineet olla paljon pahemmat.

Ennen seuraavaa conia on asiasta jaettava cosplayereille tietoa, jotta vastaavaa ei tapahdu. Sen lisäksi, jos vain mahdollista, olisi hyvä valvoa alueelle tuotavia miekkoja jollain tapaa.
- Jussi Nikander

Sefie
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sefie » Ma Elo 04, 2003 17:13

jtn kirjoitti:Ennen seuraavaa conia on asiasta jaettava cosplayereille tietoa, jotta vastaavaa ei tapahdu. Sen lisäksi, jos vain mahdollista, olisi hyvä valvoa alueelle tuotavia miekkoja jollain tapaa.
Tapaus on valitettava, ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos ei tiedä TÄYSIN varmaksi, saako coniin tuoda teräaseita, siitä PITÄÄ kysyä JÄRJESTELIJÖILTÄ. Conin organisoijat eivät välttämättä itse hokaa, että aseita saatetaan tuoda näytille.

MUTTA! Haluan korostaa ja alleviivata että tässä tapauksessa kyseessä EI ollut cosplayaaja. Ymmärtääkseni katanan alkuperäinen omistaja ei ollut edes Animeconin kävijä, vaan Finnconin. Toisekseen, ymmärtääkseni kyseinen katanan omistaja tai sen lainaaja eivät olleet edes pukeutunut kovin katanaan sopivaksi, siis ei mitään samuraijuttuja tms.

Niillä cosplayaajilla, joilla Animeconissa näin katanan, oli sen verta järkeä päässä, että he joko pitivät katanan huotrassaan (tai jopa suljettuna) koko ajan, ja ne, jotka ottivat terää esille tekivät sen joko vain valokuvaa varten tai sitten katanan omistaja (kuten acjama) oli katananheilutteluun erikoistunut henkilö, joka TIETÄÄ, ettei teräaseita anneta tumpelolle (=kenellekään muulle kuin luotetuille henkilöille) käsiin.

Er. Pointti on, että ei saa syyttää cosplayaajaksi, jos heiluu katana kädessä julkisella paikalla. Mur.

Xuenay
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Xuenay » Ma Elo 04, 2003 19:41

Sefie kirjoitti:Ymmärtääkseni katanan alkuperäinen omistaja ei ollut edes Animeconin kävijä, vaan Finnconin.
Eihän ne nyt suoranaisesti kaksi erillistä tapahtumaa olleet. ;)

jtn

Viesti Kirjoittaja jtn » Ma Elo 04, 2003 20:45

Tapaus on valitettava, ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos ei tiedä TÄYSIN varmaksi, saako coniin tuoda teräaseita, siitä PITÄÄ kysyä JÄRJESTELIJÖILTÄ. Conin organisoijat eivät välttämättä itse hokaa, että aseita saatetaan tuoda näytille.
Niinpä, me kaikki varmasti olemme sitä mieltä. Teräaseita ei pidä tuoda julkiselle paikalle. Ja jos erehtyy tuomaan, niillä ei todellakaan pidä leikkiä. Ongelma ovat peelot - oli heillä sitten hakama tai farkut päällä - jotka eivät tajua asiaa, eivätkä ymmärrä tai jaksa kysyä. Jotta paikalle tulisi vain yksi terävän katanan kanssa heiluva idiootti kymmenen sijasta, tulee asiasta tiedottaa aktiivisesti ja äänekkäästi. Kaikkiahan ei tiedottamisella voida saavuttaa, mutta se on silti paras keino ehkäistä tällaiset onnettomuudet jo ennen conia.

Conin ajaksi voidaan sitten miettiä muita varokeinoja, jos ne katsotaan tarpeelliseksi. Itse suosisin nollatoleranssia. Se poistaa tällaisten vahinkojen mahdollisuuden.
Pointti on, että ei saa syyttää cosplayaajaksi, jos heiluu katana kädessä julkisella paikalla.
Suurin osa katana - tai replikoiden - kanssa pallolevista ihmisistä on cosplayaajia. Vaikka onnettomuuden aiheuttaja olikin tavalliseen T-paita ja farkut -muotiin pukeutunut henkilö, tämä ei tarkoita sitä, etteikö yhtä typerä temppu onnistuisi samuraiksi pukeutuneelta. Joten, koska cosplayaajilla on suurin osa leipäveitsistä, ovat he tällöin leipäveitsitiedotuksen pääryhmä. Tiedotus pitää tosin hoitaa siten, että tieto leviää muillekin kuin cosplayaajille.
katanan alkuperäinen omistaja ei ollut edes Animeconin kävijä, vaan Finnconin
Koska kyseessä on ainakin vielä toistaiseksi yksi tapahtuma, en rupeaisi erittelemään sakkia finnconisteihin ja animeconisteihin. Se ei aiheuta kuin tarpeetonta jännitettä scifi- ja animefandomin väliin. Suomen fandom on niin pieni, ettei tällaiseen ole varaa. Katanan toi paikalle joku, joka oli tullut tilaisuuteen. Hän oli tarpeeksi typerä lainatakseen sitä kömpelölle ja huolimattomalle kaverilleen, joka vielä onnistui telomaan ihmisen. Sillä ei ole mitään väliä, mitä esityksiä / tapahtumia hän tuli paikalle seuraamaan. Meidän tulisi tehdä parhaamme, jottei vastaisuudessa tapahdu mitään tämän kaltaista - saati sitten pahempaa.
- Jussi Nikander

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Elo 04, 2003 20:52

Lunael ehkä voi copy&paste&mörkö tännekin tuon pätkän mitä kanavalla puhui, jossa ilmeisesti on koko tarina.

En voi itse kun ihmetellä, kuinka äärimmäistä ajattelemattomuutta tuon aseen omistaja onnistui harjoittamaan. Laki kieltää, terve järki kieltää ja sitten vielä asian koristamiseksi lainaillaan asetta tuntemattomalle.

Toki selvästi ilmaistavat säännöt tulee ensi kerralla pistää esille, mutta yhtä faktaa on, että tämän verran pitäisi kaikkien tajuta ilman mitään ohjeistusta.

Astral Wanderer

ihan tiedoksi vaan

Viesti Kirjoittaja Astral Wanderer » Ti Elo 05, 2003 02:35

Juuh .. katsokaas tämä kyseinen heppu sattui olemaan tuttuni
ja itse istuin noin 1 metrin päässä kyseisellä penkillä lukemassa manga kun koko jupakka tapahtui, ja totta hän ei ollu cosplayeri mutta oli kyllä Animecon kävijä
" joten näin se koko tarina meni... tuttuni oli juuri tullut luennolta ja ihmisiä alkoi purkautua ulos kissan korvatyöpajasta siloin joku ulkomaalainen yli innostunut tyyppi sattui näkemään hänen miekkansa (joka oli muuten vain terävä päästä muuten koko terä oli tylsä) pyysi saada kokoilla sitä ja hän näytti sitä tälle sällille ja yhtä äkkiä sälli lähti kävelemään väkijoukon keskelle ja enen kuin kukaan huomasikaan (se tapahtui todella nopeasti) hän oli onnitunut tökköömään katana jota kuta jalkaan (itsekin ajattelin että mitä helkkaria se heppu lähtee väki joukkoon miekan kanssa "huitomaan" kun selvästi näki että taisi olla eka kerta kun oli ilmesisti minkäänlaista teräasetta kädessään pidellyt

joten kuten sanoin hän onnistui tökkäämään henilö jalkaan katanalla
ja oli kyllä onni ettei pahemmin käynyt

uskoisin että hänellä on nyt tiukka uusi sääntö "älä IKINÄ lainaa katanaa kellekkään julkisella paikoilla tai innostuneille conittajille"

pahoittelen typoja olen hieman väsynyt kun kirjoitan ja valoa ei ole kovin paljon

Astral Wanderer

Viesti Kirjoittaja Astral Wanderer » Ti Elo 05, 2003 02:37

juuh tämä on sitten minun versioni siitä

joten säästin joltain C&P vaivan

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Elo 05, 2003 02:53

Tuota... eikös tuossa nyt missata pointti?

Pelkästään se, että tuollaisen aseen toi, lakia rikkoen, tuollaiseen tapahtumaan, oli semmoisen suuruusluokan virhe ettei sellaista ihan "vahingossa" voi tehdä. Termi "accident waiting to happen" kuvaisi sitä mielestäni hyvin.

Vaikka tämä tuttusi ei itse tulipaloa tässä sytyttänyt, mielestäni hänen toimet kaatoivat kyllä bensaa sytykkeeksi siinä määrin, että peiliin voi katsoa.

Ei tässä varmaan ketään kiinnosta syytellä ketään ja osoitella sormia, ei minua ainakaan. Asia onneksi meni. Mutta aion edelleen tulee korostaa, että tällaisia aseita ei kuljetella mukanaan. Ja vielä yleisötapahtumassa...

Ainiin, ja valo on turhaa multimediaa. Hyvin kirjoiteltu ;)

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ti Elo 05, 2003 09:25

jtn kirjoitti:koska cosplayaajilla on suurin osa leipäveitsistä
Omien Animeconissa tekemieni havaintojeni perusteella haluan kyllä kiistää tuon väitteen paikkansapitävyyden. Ainoat mieleeni tulevat cosplayerit, joilla nähdäkseni oli teräase mukanaan, olivat acjama (joka tietää kyllä varsin tarkkaan, miten miekan kanssa kuuluu toimia) sekä Sephiroth-cosplayer (joka ymmärtääkseni piti miekkaansa mukanaan vain sen hetken, kun osallistui pukukilpailun esittelyosuuteen). Sen sijaan farkkuihin ja t-paitoihin pukeutuneita satunnaisia con-kävijöitä, joilla jostain kumman syystä oli isohko teräase mukanaan, näin kyllä mielestäni useampia.
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

Yozora
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora » Ti Elo 05, 2003 11:42

Ei voi kun ihmetellä, miten typeriä ihmiset joskus on. :roll:

Ja vaikka sillä tietysti ei ole väliä, onko päällä farkut vai hakamat, niin itse ainakin luulisin, että cosplayihin oikealla asenteella suhtautuvat omaavat sen verran järkeä, että eivät oikeita teräaseita mukanaan kuljeta - tai jos kuljettavatkin, niin asianmukaisesti suojattuna ja käsiteltynä.

Pointtini siis on, että tästä ei pitäisi lyödä leimaa cosplayjaajien otsaan.
Unfit to be a Gundam Meister.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”