Huomautuksia vanhemmilta kun ostat

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Hupi

Re: Huomautuksia vanhemmilta kun ostat.

Viesti Kirjoittaja Hupi » Ti Heinä 08, 2008 18:13

Yleensä, kun tuon kaupassa ostoskärryyn jonkun mangan, äitini sanoo aina, että "taasko näitä Inuyashoja..." Vaikka eihän se manga yleensä mikään Inuyasha ole, se vain sattuu olemaan ainut mangasarja minkä vanhempani tietävät. :P

Demmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demmi » Ke Heinä 09, 2008 21:54

Yleensä, kun kerron kaupassa/kotona että ostan/ostin uuden osan sitä ja sitä mangaa, niin kuulee kaikenlaista. Tässä esimerkkejä:

"Etkö voisi ostaa jotain muuta?"
"Taasko tätä? Montako osaa tätä ilmestyy?"
"Ajattele, miten paljon rahaa olet jo käyttänyt noihin kirjoihin! Kauheeta, en kehtaa edes ajatella..."

Ja niin edelleen... Ja jos mangat lojuvat jossain pöydällä/tuolilla/lattialla/sängyllä/(lisää haluamasi huonekalu tähän) tai hylly pursuaa jälleen kerran yli niin kuulee seuraavaa:

"Korjaa nämä kirjat/Inuyashuat/(tähän nimiväännös jostain mangasta) pois täältä!"
"Eikö tuota ostamista voi vähän rajoittaa, hyllyyn ei mahdu ja näitä kirjoja on joka paikassa"
"Etkö voisi myydä noita, ethän sie enää edes lue noita sarjoja"

Hooh... äitini on etenkin mangaa vastaan, ei uskalla edes kuvitella millaisia rahamääriä olen käyttänyt mangaan XD
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

Mucca

Viesti Kirjoittaja Mucca » To Heinä 10, 2008 14:06

Mmh.. Huomautuksia tulee, vaikka omatpahan on rahat.
"Jahas, taas on tullut törsäiltyä japanikaupassa..."
"Voisit ostaa jotain järkevämpää, kuin tommosia kalliita pokkareita" :
"Montako noita sitte ilmestyy?!"
"Kuinka paljon sulla on kulunut sitte yhteensä toho hömppää?
"Taas on mangoja lattialla!! Siivoaisit kirjahyllys, nii maihtus edes jotai kunnon kirjoja!"

Että semmoista.. Muuta ei sitte negatiivista palautetta ole hirveästi tullut, muttei kyllä mitää positiivistakaan...
Viimeksi muokannut Mucca, Pe Heinä 11, 2008 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kinnikuman

Viesti Kirjoittaja Kinnikuman » To Heinä 10, 2008 17:08

Animesta ei ole huomauteltu, lähinnä noista aasialaisista live-leffoista. :D
Do or do not. There is no try.

cho-

Viesti Kirjoittaja cho- » To Heinä 10, 2008 21:40

Najaa, ei niiltä oikeastaan mitään sieltä suusta lipsahda. Välillä saattaa kuitenkin kuulla
että "Taasko sun täytyy saada niitä?" tai jtn muuta vastaavaa. Mutta ei ne yleensä mitään
mupata. ^^'
so many lies, so much pain.

zany

Viesti Kirjoittaja zany » To Heinä 10, 2008 21:46

Naomi kirjoitti:Najaa, ei niiltä oikeastaan mitään sieltä suusta lipsahda. Välillä saattaa kuitenkin kuulla
että "Taasko sun täytyy saada niitä?" tai jtn muuta vastaavaa. Mutta ei ne yleensä mitään
mupata. ^^'
Juuu... samaten on minulla. Joskus saattaa kuulla jotain tyyliin "etkö vois ostaa välillä jotain muuta" tms. Mutta muuten ne pysyy ihan hiljaa asiasta niin kauan, ku ostan ite mangani ja animeni
Forever love, Forever dream
afureru omoi dake ga
hageshiku setsunaku jikan wo umetsukusu
Oh! Tell me why
All I see is blue in my heart

DA || Animewatcher

Tiukukello
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiukukello » Ke Heinä 16, 2008 13:36

Kyllähän sitä välillä saa aina jotain pientä kuulla, mutta nyt viiden vuoden jälkeen vanhempani ovat jotenkin kummasti sisästäneet harrastuksen. Hyvä niin.

Alkuaikoina sain kuulla kovasti valitusta ostamisesta, tyyliin "kannattaako sinun nyt ostaa tätä pokkaria, kun kuitenkin kyllästyt/ns. 'kasvat yli' koko touhusta kuitenkin?"

Joskus pyysin myös äitiäni nauhoittamaan NGEtä, kun itse olin muualla, enkä sitä itse pystynyt nauhoittamaan. No äiti sitten seuraavana päivänä sanoi minulle, että oli katsonut koko jakson, että kylläpäs oli raaka sarja, veri vain roiskui. Siinä vaiheessa tuli kyllä hajottua mielikuvalle äitini + NGE, joten tyydyin vain toteamaan "juu, niinhän se on"

Siskoni sain kyllä jotenkin kummasti koukkuuntumaan. En yhtään enään muista miten ihmeessä sen tein, mutta nykyään sisko lukee kaikki mitä hyllyyni sijoitan, ja ostelee itsekin paria sarjaa.
rain- → Tiukukello
Manga ListLast.fm

Chrisonmale
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chrisonmale » Ke Heinä 16, 2008 22:27

staylmon kirjoitti:MUAHA! Joo no, sanoi äiskäPäiskä että kaikkia rahojas et mihinkään magnaan ja amineen tuhlaa. Joo en - Oho hups.. Eivät ne vanhemmut muuten ;> Tai hei, kyllä äiti jossain vaiheessa sano, että pitäsköhän siun myydä noista jo puolet pois, että saataisiin siun kirjahyllyyn tilaa. Ya wish mum <3
sanoisit että toinenvaihtoehto on että hankkii sinulle uuden hyllyn, itsellä ei satu olemaan tilan puutetta paitssi aku ankat vie noin 2/5 hyllystä, mut no jaa ( ihmeellistä sain meidän äidin ostamaan minulle 2 manga kirjaa uutena, ihme tapahtunut!!)
"Talvisota on jo päättynt" -Vanha Historian opettaja lumipallosodasta

Crystal

Viesti Kirjoittaja Crystal » Ti Heinä 22, 2008 19:59

Nykyään äitini ei enää valittele mangan/animen ostosta, hän on hyväksynyt sen. Joskus tosin hän saattaa ihmetellä(lue: kauhistella) mangojen hintoja, mutta kun ostan oikeastaan vaan FMA:t tavallisesta tavarakaupasta ja muut suurimmaksi osaksi divareista, niin siihen se oikeastaan jääkin. Kalliimpien mangojen hintoja en ole halunnut kertoa, jotta hän ei järkyttyisi. 8DD Yksi kerta osti minulle vanhan Anime-lehden kirpparilta, joten silloin totesin itsekseni, et hän on hyväksynyt harrastukseni.

Mio

Viesti Kirjoittaja Mio » Pe Tammi 02, 2009 16:07

Eivätpä juuri enää. Alkuaikoina "suuttui" niin hirveästi, kun ostin yhden manga-kirjan ja oli tuhlannut liikaa rahaa. Kerrankin oltiin menossa keskustaan ja sanoin, että manga-sarjakuvia menen ostamaan, väitti, että parin vuoden päästä ei kiinnosta mikään sarja, ja niitä sitten saan kaupitella huuto.netissä. Nyt näyttää siltä, että on "hyväksytty" harrastukseni.

bitingneko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bitingneko » Pe Tammi 02, 2009 21:25

Vanhemmat valittaa _aina_ jos näkevät jonkun mangan/manhwan/jonkin japaniin liittyvän asian pöydälläni.
"Taasko oot rahaa tuhlannu tommoseen hömpötykseen?"
"Etkö vois käyttää yhtään järkevämpään rahojas?" ...vaikka manga oliskin lainassa, manhwa kirjastosta ja animekrääsä lahjana saatua, niin ei voi mitään :> Ja miten rahoja voisin käyttää järkevämmin? Säästöpossuun vai ostanko meiggei ja muut ihq huulikiiltoi? :D Sama juttu jos ostan kirjan ò___ó Outoja tyyppejä. Ja tätä on jatkunut, öh, kolme vuotta?

ChiniX3

Viesti Kirjoittaja ChiniX3 » Pe Tammi 02, 2009 22:27

No ei mun vanhemmat mangan tai Animen ostelusta sano mitään :roll: , Mutta sitten kun haluan ostaa Blipposta jonkilaisen Kingdom Hearts tai/ja Naruto aihesen pehmolelun tai Figuurin, äitini sanoo "Sähän oot liian vanha tälläsee...." Ja siihen se sit jää. Enkä saa sitten sitä pehmolelualelua tai Figuuria :( . Miten ne sais tajuamaan, että sellanen liittyy Japaniin ja harrastukseeni? äitini on sitä paitsi muutenkin kovin kintaasti kaikenmaailman Lolitoihin ja jonkilaisten julisteiden osteluun :| ......No sitten kun on joku Con ostelen mitä haluan :D
~Otakuilla on aina hauskempaa! *Manga käteen*~

Fullmoon_

Viesti Kirjoittaja Fullmoon_ » Pe Tammi 02, 2009 22:37

ChiniX3 kirjoitti:...Mutta sitten kun haluan ostaa Blipposta jonkilaisen Kingdom Hearts tai/ja Naruto aihesen pehmolelun tai Figuurin, äitini sanoo "Sähän oot liian vanha tälläsee...." Ja siihen se sit jää. Enkä saa sitten sitä pehmolelualelua tai Figuuria :( .
Ihan sama juttu mullakin! >:( Mäkin meinasin ostaa figuurin, äitini heti kommaamassa minun olevani liian vanha tuollaisten lelujen keräämiseen. Nyh.

Kameko

Viesti Kirjoittaja Kameko » Ke Tammi 07, 2009 10:02

Eivät valita, eivätkä muistaakseni ole valittaneet koskaan. Koska ansaitsen itse rahani, saan toki myös käyttää ne mihin haluan :twisted: Joskus kun olin nuorempi, saattoivat sanoa rahan liiallisesta käytöstä, mutteivät enää. Ovat avoimen kiinnostuneita asiasta vaikkeivät mangaa luekaan. Miyazakin leffoista pitävät :b
"This duel is one-on-one. No aiding hands."
"Yes. That's why it was mouth only."

escape_rope

Viesti Kirjoittaja escape_rope » Ke Tammi 07, 2009 13:36

Kun vielä asuin kotona ostin mangaa ja siihen liittyvää krääsää paljon vähemmän kuin nykyään ihan sen vuoksi, ettei valituksia tulisi. Toisaalta kotona asuessani en käynyt niinkään töissä, eikä rahaakaan ollut niin paljon tuhlattavaksi kuin välillä nykyään. Muutettuani olen olen reippaasti työntänyt rahani kaikkeen roinaan, minkä olen halunnut, kun ei ole ympärillä sitä äitiä, joka asiasta huomauttelisi.
Tuossa joku aika sitten äitee tuli kuitenkin hakemaan minut kämpiltäni, ja näki kokoelmani ja etenkin uusimman figuurini. Siinä se sitä pällisteli jonkin aikaa ja pian mainitsin sen tulleen Hongkongista. Sitten äitee vain päivitteli, kuinka paljon figuuri mahtoi maksaa. No, minä kilttinä tyttönä hinnan paljastin ja äiti vain huokasi :''D Itse olen rahat hankkinut ja sen vuoksi voinkin käyttää ne mihin haluan, äidillä ei siihen ole enää sanomista ja sen se ymmärtää. Tosin en ole koskaan paljastanut sille, kuinka paljon pistän rahaa kuussa mangaan, taidekirjoihin (ja figuureihin) yhteensä. Äiteen ilme voisi olla jotain ennennäkemätöntä, jos kertoisin.. Nyt vain odottelen, millainen ilme sillä on, kun se seuraavan kerran tulee käymään kämpilläni. Hyllyssäni on nääs 2 uutta figuuria taasen.

Ostin tässä joululahjaksi pikkusiskolleni 7 ensimmäistä Narutoa (suom) ja saimme yhdessä pientä huomautusta äiteeltä, kun suunnittelimme seuraavien ostoa. Ajattelin nääs ostavani siskolleni seuraavatkin osat siihen asti, kunnes se pääsee julkaisussa kiinni ja voi ostaa sitten itse sen uusimman pokkarin per kuukausi. Nooo, äiti sitten kuuli suuret suunnitelmamme ja tulikin ovenrakoon räyhäämään tyyliin: "Nyt ette osta enää yhtään kirjaa!" (vaikka se hyvinkin tietää, että "kirjat" ovat mangoja) Olin nimittäin kertonut äiteelle, kuinka paljon ne 7 olivat maksaneet yhteensä. Sitä rahanmenoa se kai vain kauhisteli ja siksi sähähti meille ^^" Eli tietenkin mangan osto jatkuu.

Mitään suurempia valituksia tuskin koskaan olen saanut. Perustelen ostoani nimittäin harrastuksenani, sillä sitä tämä on. Kai se äitee sitten koittaa ymmärtää, ei se ainakaan liian usein huomauttele keräilystäni.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”