Keskustelua japanilaisesta ruoasta

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Tanuki

Keskustelua japanilaisesta ruoasta

Viesti Kirjoittaja Tanuki » To Syys 15, 2005 17:33

Oispa kiva saada kuulla vähän reseptejä ja ruoanlaittokokemuksia, mistä aineksia saa ja yleensäkin japanilaisesta ruokakulttuurista.

Ketkä ihan oikeasti tekee japanilaisia ruokia itse? Tuleeko kovin kalliiksi, vai pystyykö opiskelijakin harrastamaan? Mitenkäs maku ja ravintoarvot? Toki myös "suomalaistetut" versiot (esim. jos jotain ainesta on todella vaikea saada, korvataan jollain vastaavalla) resepteistä kiinnostavat!

Mitähän muuten japanilaiset opiskelijat syövät? Itse kun tulee vedettyä hernaria ja makaronilaatikkoa harva se päivä. Entä millaista kouluruokaa Japanissa on, vai tuleeko olla omat eväät?

Tetsumonkai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tetsumonkai » To Syys 15, 2005 17:55

Jälleen yksi aihe jota olen toivonut hartaasti että sitä käsiteltäisiin lisää myös lehdessä mutta turhaan. Nouskaamme ruoka otakut sortajiamme vastaan! :idea:

Mutta joo. Itse en kyllä kauheasti tuosta Japanin ruokakulttuurista tiedä. Se olisi kyllä kieltämättä asia joka kiinnostaa minua kovasti. Tietenkään tänne ei kelpaa se resepti jossa nuudelien sekaan sekoitetaan esimerkiksi kanaa ja kasviksia.

avalkama
Sangatsu Manga

Viesti Kirjoittaja avalkama » To Syys 15, 2005 18:07

Heps.

Laiskan miehen tahi naisen japskiruoka:

Lihaa tai kalaa
vihanneksia
soijaa
sokeria
inkivääriä

Paistele ensiksi mainittuja, lisää kolmea viimeistä, laita vihanneksia, lisää taas mausteita. Keitä siinä sivussa riisiä. Kasaa paistoksesi riisin päälle tai viereen ja syö.

Ruoka-ainehaasteiset voivat jättää lihan/kalan pois. (Jo ennen paistovaihetta.)

Antti-setä
(laiska mies)

Cyb

Re: Keskustelua japanilaisesta ruoasta

Viesti Kirjoittaja Cyb » To Syys 15, 2005 22:05

Tanuki kirjoitti:Mitähän muuten japanilaiset opiskelijat syövät? Entä millaista kouluruokaa Japanissa on, vai tuleeko olla omat eväät?
Purkkinuudeleita ainakin. Niitä saa täälläpäin ihan lähikaupastakin. Muutenkaan Japanissa ruoka ei tietääkseni ole niin järkyttävisä hinnoissa kuin täälläpäin kiitos valtion tuen. Omat eväät pitää ottaa kouluun mukaan, kuten melkein kaikkialla muuallakin maailmassa. Useimmissa kouluissa on käsittääkseni kuitenkin jonkinlainen kahvila, mistä voi ostaa kaikenlaista välipalaa.

Tanuki

Re: Keskustelua japanilaisesta ruoasta

Viesti Kirjoittaja Tanuki » To Syys 15, 2005 22:22

Cyb kirjoitti:
Tanuki kirjoitti:Mitähän muuten japanilaiset opiskelijat syövät? Entä millaista kouluruokaa Japanissa on, vai tuleeko olla omat eväät?
Purkkinuudeleita ainakin. Niitä saa täälläpäin ihan lähikaupastakin. Muutenkaan Japanissa ruoka ei tietääkseni ole niin järkyttävisä hinnoissa kuin täälläpäin kiitos valtion tuen. Omat eväät pitää ottaa kouluun mukaan, kuten melkein kaikkialla muuallakin maailmassa. Useimmissa kouluissa on käsittääkseni kuitenkin jonkinlainen kahvila, mistä voi ostaa kaikenlaista välipalaa.
Purkkinuudelit ovat tuttuja, tullut pari kertaa syötyä. Ovat kyllä kovin kalliita täyttävyyteensä nähden, enkä pystykään ajattelemaan noita kuin välipalana korkeintaan. Muutenkin hiilareita välttelevänä toivoisin niissä olevan enemmän lihaa tms proteiininlähdettä. Ehkäpä japanilaiset versiot noista ovatkin ruokaisampia...

Tietääkö joku mitä kaikkia mereneläviä Japanissa syödään (siis ihan arkisia juttuja.)? Joskus olen kaupassa katsellut paneroituja mustekalarenkaita, jotka pitäisi muistaakseni paistaa rasvassa (löysin kaupasta muutakin ihmeellistä, kuten strutsinkäristystä). En vain ole uskaltanut kokeilla, kun en ikinä ole mustekalaa syönyt.

anonyymi_yasai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anonyymi_yasai » To Syys 15, 2005 23:00

Itse laittelen aina välillä suhia jos jonkinmoista kun siitä itse kovasti tykkään, ja kaveritkin aina ilahtuu kun niille vääntää jotain. Ehdoton suosikki on inari-zushi, eli makeaan, paistettuun tofukuoreen tungettu sushiriisi. Ruoka-aineiden hankintaan ehdoton ykkönen on Annankadulta keskustasta löytyvä Tokyokan, sieltä saa esim. noita tofukuoria valmiina, ja valmista maustesekotusta riisinkin maustamiseen. Makin elikkä merilevään käärityn rullan tekeminenkään ei ole mitenkään ylitsepääsemätöntä :)

ja vinkkinä tuosta riisistä, että jos ostaa "aitoa" sushiriisiä niin se tulee pitemmän päälle aivan prklen kalliiksi(tosin kallista se on japanissakin). Puuroriisi on erittäin hyvä vaihtoehto, siinä jyvät vaan menee helpommin riisiä huuhdellessa rikki eli kannattaa olla tarkkana. :wink:

Netistä löytyy iisisti kaikenlaisia ohjeita esim. riisinkeittämiseen.

Toivottavasti oli jollekulle jotain hyötyä
Olet...
................................................floristi?

Shinji-san

Viesti Kirjoittaja Shinji-san » La Syys 17, 2005 17:36

Osaisiko kukaan antaa ohjetta okonomiyakin valmistukseen. Mikäli jotkut eivät tunne tätä ruokaa, niin sitä voisi sanoa vaikkapa täytetyksi ohukaiseksi. Olen reseptiä koittanut metsästää, tuloksetta.
Muutenkin, kaltaistani suursyömäriä japanilainen ruoka kiinnostaa. Joten reseptejä kehiin!

Tenshi

Viesti Kirjoittaja Tenshi » La Syys 17, 2005 22:33

Shinji-san kirjoitti:Osaisiko kukaan antaa ohjetta okonomiyakin valmistukseen.
Japaninruokakursilla me teimme kyseisiä vain kananmunista ja sokerista. En oikein tiedä määriä, sillä minä en niitä ollut tekemässä..^^; Laitoimme niitä sushien päälle.
|| If you give me a chance, apologize and I say [Girls, be ambitious] ||

.:Miyavi | Girls, be ambitious |:.

||DD||

Kkos

Viesti Kirjoittaja Kkos » Su Syys 18, 2005 04:07

eikös juurikin nämä mustekalarenkaat (joista on ollut puhetta), pysty paistamaan ihan tavallisessa ruokaöljyssä.. vai muuttuuko maku liikaa jos ei käytä tätä riisistä ja kalan rasvasta valmistettua rasvaa?

ainakin nuudeliwokki onnistuu ihan tavallisessa ruokaöljyssä
What a horrible night to have a BO!

kagura

Viesti Kirjoittaja kagura » Su Syys 18, 2005 10:19

Minäkin rakastan inari-sushia yli kaiken... mutta en kyllä ole uskaltanut alkaa tuota kuorta itse tekemään, vaikka ohjekin on jossain. Laiskana voin onneksi ostaa sitä monesta paikasta läheltä kotia.

Instant-misoa menee varmasti myös kupillinen päivittäin. Käytän sellaista kätevää annospusseihin pakattua tahnaa ja vedenkeitin päälle ja a vot miso on valmista!

Annankadun Tokyokanista ostan siis muuten esim. misoa. Maksaa pari euroa sellanen pakkaus, jossa on 10 pussia. Ennen japanin sukulaiset lähettivät suoraan japanista, mutta nykyisin täältäkin saa jo vaikka mitä.

Chouji

Viesti Kirjoittaja Chouji » Su Syys 18, 2005 20:16

Joudun syömaään riisiä joka päiva lihan tai kalan kanssa. onneks on riisin keitin ja puikot himas niin ei tartte käyttää paljon lusikoita. jos on erikois päivä niin silloin syödään kevätkääryleitä tai ramenin tapaista keittoa.
I will show you the power of the half finn

Jebula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jebula » Su Syys 18, 2005 22:35

Hitsi kun rupesi tekemään mieli nuudeleita. :D

tpi

Viesti Kirjoittaja tpi » Ma Syys 19, 2005 10:21

Friteeratuilla mustekalarenkailla (joiden paistamiseen ei tarvitse mitään erityistä rasvaa - mitähän se jonkun mainitsema riisistä valmistetu rasva ylipäätään tarkoitti? :D ) ja japanilaisella ruualla ei kai kovin paljon tekemistä keskenään ole. Friteeratut mustekalarenkaat lienevät enemmänkin välimeren alueen ruokaa, sinällään kyllä valkosipulimajoneesin kanssa erittäin hyvää. Anteeksi, pitää pyyhkiä kuolaa näpääimistöltä välillä....
Japanilaiset taitavat syödä mustekalansa mieluiten liikaa kypsentämättä.

Sushi/sashimi on erittäin helppoa tehdä itse.
Keitetään (huolellisesti huuhdeltua) puuroriisiä. Siihen lisätään riisi- (tai itse usein käytän omena-) viinietikkaa johon on liotettu sokeria ja suolaa (tarkat suhteet löytyvät netistä hiukan googlaamalla). Leikataan tuoreesta lohesta tai tonnikalasta (tai miksei jostain muustakin MERIkalasta) ohuenohuita viipaleita. Tehdään riisistä pieniä palleroita, joiden päälle laitetaan ihan ohuelti wasabia (piparjuuresta + mausteista tehtyä tahnaa, saa hyvistä kaupoista), sen päälle sitten ohut kalanpala.
Näitä sitten syödään dippaamalla riisi+kalapallero soijassa (japanilaistyyppisessä, esim tavallinen Kikkoman), johon on sekoitettu pikku nokare wasabia. Samalla riisipalleron päälle voi nostaa palasen säilöttyä inkivääriä (saa hyvistä kaupoista lasipurkissa), ja nautitaan. LOISTAVAA!

mizumi

Viesti Kirjoittaja mizumi » Ma Syys 19, 2005 18:53

Anonyymi_yasain sushi on muuten hyvää. Pyytäkää sitä tekemään, niin ei tartte ite tehdä :D

Pika misoa täytyy kyllä kokeilla... Miso on kyllä minulle aika vieras maku, täytyy vähän totutella.
What is yours is mine and what is mine is still mine.

Brake^^

Viesti Kirjoittaja Brake^^ » Ma Syys 19, 2005 20:10

Meikäläistä kiehtoo jollain tavalla tuo ramen. Onko kenelläkään kokemuksia?
how is she when she doesn't surf?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”