pilaako liiat tietokonetehosteet animen

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Avatar
Kami-Neko
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2004 17:31
Paikkakunta: urjala

pilaako liiat tietokonetehosteet animen

Viesti Kirjoittaja Kami-Neko » Su Joulu 26, 2004 15:34

no, tämä asia ei ole tullut vielä puheeksi,mutta kerta se on ensimmäinenkin. pilaako teidän mielestä liiat tietokonetehosteet animen?

siis on hyvä, että jotkut asiat voi tehdä tietokoneella, mutta eikö liika ole liikaa? siis, esim. final fantasy:unlimited on hyvä, niin siinä on ehkä liikaa tietokonetehosteita? :? (?) tai ne asekohtaukset ovat aluksi hyviä, mutta lopuksi ne alkaa kyllästyttää ja se erottuu liian hyvin piirretystä... siis onko se hyvä vai huono juttu? asiasta voi olla monta mieltä! :wink:

ylläpitäjän muokkaus: otsikkoa muutettu kuvaavammaksi...kolmannen kerran vuorokauden sisään. rakkautta ja harmoniaa, saanko pyytää?
Viimeksi muokannut Kami-Neko, Su Joulu 26, 2004 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
""sanos muuta""

Avatar
Trilkk
Viestit: 202
Liittynyt: Su Helmi 09, 2003 12:11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trilkk » Su Joulu 26, 2004 16:39

Ei hajua FF:U:sta.

Mutta cg nyt varmaan on tullut jäädäkseen. Ja hyvä niin, varsinkin jos vertaa esmes Last Exilen / (tai varsinkin Lost Universen, se oli ensimmäisiä) tietokoneanimaatiolla tehtyjä avaruusaluksia johonkin vanhaan Hartikaiseen, jossa animaattorit itkivät verta kun Arcadia kääntyy.

En ole vielä nähnyt sarjaa tai elokuvaa, jonka cg olisi varsinaisesti pilannut, vaikka olenkin nähnyt sellaisia, joissa ei juuri mitään muuta hyvää ollut.

Avatar
finnleo
Viestit: 695
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 19:27
Paikkakunta: Vilppilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » Su Joulu 26, 2004 17:22

Sanoisin että hyvä esimerkki olisi Inital D jonka ensimmäisellä kaudella tietokonepätkät olivat suorastaan kaameita, mutta "perinteisesti" animoidut osuudet huomattavasti toimivamat. mutta.. tulipahan parannusta, ja taantumusta sitten myöhemmissa stageissa.

Boytoy

Viesti Kirjoittaja Boytoy » Su Joulu 26, 2004 19:07

Ei ne minua hirveästi haitanneet ainakaan FFU:ssa tietokonetehosteet... vaikka täytyy myöntää että kyllä ne välillä oli hieman huvittavia :lol: Niin kauan kuin suurin osa animesta on piirrettyä niin ei se minua haittaa jos siellä on hieman tietokonetehosteita. Mutta se on sitten se HIEMAN 8)

Avatar
Vomor
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 15, 2004 17:34

Viesti Kirjoittaja Vomor » Su Joulu 26, 2004 19:20

Jos homma on hoidettu hyvin, niin mikä ettei. Itse pidän lähinnä draamasta ja romanssista, joten minun ei tarvitse niin paljoa erikoisefekteihin törmäillä.
FFU:ssa se oli tosiaan suorastaan karmeaa ja alkoi häiritä kyllä ihan onnistuneesti. Sarjasta en pitänyt muutenkaan.
Soggo @ Irc-Galleria, Deviantart & Quakenet

Avatar
Acolyte
Viestit: 339
Liittynyt: La Helmi 01, 2003 12:10
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Acolyte » Su Joulu 26, 2004 23:07

Se vähän riippuu kuinka hyvin CG osiot on tehty ja kuinka hyvin ne istuu sarjaan. Esim. GITS:SAC on hyvä esimerkki siitä kuinka CG voi toimia saumattomasti animessa. Renderöidyt mekaaniset vempaimet näyttävät hyviltä ja ne on vielä hillitysti celshadetettu. GITS taitaa olla niitä harvoja hyvin onnistuneita.

Kyllä tavanomainen käsianimaatio aina rökittää CG:n


:)
"It's a morally corrupt hypocrisy fuckfest of a world we live in" CorvusCorax

Avatar
Kensuke
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 09:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kensuke » Su Joulu 26, 2004 23:30

Acolyte kirjoitti:Kyllä tavanomainen käsianimaatio aina rökittää CG:n
Aamen. Vaikka suurin osa nykyanimesta taitaa olla tietokoneella piirrettyä, niin se edes näyttää käsitehdyltä. Sen sijaan nykyinen länsimainen animaatio on valitettavasti mennyt kovasti täysin tietokone-animoituun päin, Shrek jne. *värähtää*

Kunhan tietokoneella tehdyt efektit eivät erotu normaalista kaksiulotteisesta, niin eipä minulla mitään niitä vastaan ole. Last Exilessä toimivat hyvin, mutta Armitage Dual Matrixin efektit taas itkettivät.

Avatar
FoxJones
Viestit: 826
Liittynyt: To Helmi 27, 2003 13:08
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja FoxJones » Ma Joulu 27, 2004 16:01

Kun nykyään käsittääkseni suurin osa animesta on tosiaan täysin tietokoneella viimeisteltyjä joka tapauksessa niin se CG-osion vaikutus riippuu täysin siitä kuinka näkymättömiin niiden käytön saa piilotettua. Esimerkkinä voisi tässä mainita vaikka tällä hetkellä katsomisvuorossa oleva Juuni Kokki jossa on kuuden jakson aikana tullut pari sen verran tökeröä/huolimatonta CG-pätkää että ne ovat pistäneet negatiivisessa mielessä silmään.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Avatar
Kekko
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Helmi 07, 2003 00:44
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekko » Ma Joulu 27, 2004 16:27

Sakura Taisen OVA. Fujishiman hahmosuunnittelu ja kaikki toimii kuin rasvattu, kunnes ruutuun ilmaantuu se 3D-mallinnettu höyryropotti, jota ei nauramatta voi katsella. Onneksi tällaista ei enää tehdä.
* -> Yokohama Kaidashi Kikou <- *

Cir
Viestit: 526
Liittynyt: To Loka 23, 2003 10:31
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ma Joulu 27, 2004 17:40

Allekirjoittanut pitää CGI;tä pitkälti työkaluna, ei niinkään "tyylinä" tms. Joten kuten kaikkiin muihinkin työkaluihin, lopputulokseen vaikuttaa pikemminkin se, että miten työkalua käytetään kuin, että mitä työkalua käytetään.

Kieltämättä joihinkin asioihin jokin työkalu sopii toista paremmin. En minäkään sentään menisi viemäriputkia johtopihdeillä kiristämään (paitsi hätätilanteessa). Mutta tässä tuleekin sitten vastaan kysymys siitä, kuka ko. työn sitten tekee. Ammattimies tekee vaikka putkiremontin (putkimiesvertauksia jatkaaksemme) ruuvimeisselillä, mutta aikaa ja vaivaa kuluu moninkertaisesti, eikä lopputulos näytä yhtä hyvältä kuin kunnon lukkopihdeillä tehtynä.
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Avatar
kyuu
Säätäjä.
Viestit: 4679
Liittynyt: La Tammi 11, 2003 17:48
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Joulu 27, 2004 18:32

Cir puhuu outoja mutta asiaa. Minun mielestä on paljon hyödyllisempää analysoida lopputulosta kun metodia. Taiteilijan (tai rahapussia pitävän persoonan taiteilijan takana) pitää itse saada valita pensselinsä.

Ja Kami-Neko sekä monet muut - olkaa nyt ystävällisiä ja koittakaa saada viestien otsikkoon asia. Se auttaa sinua, se auttaa muita.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Avatar
Sleepwalker
Viestit: 21
Liittynyt: To Heinä 29, 2004 13:53
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: pilaako liiat tietokonetehosteet animen

Viesti Kirjoittaja Sleepwalker » Ma Joulu 27, 2004 21:03

Kami-Neko kirjoitti: siis, esim. final fantasy:unlimited on hyvä, niin siinä on ehkä liikaa tietokonetehosteita? :? (?) tai ne asekohtaukset ovat aluksi hyviä, mutta lopuksi ne alkaa kyllästyttää ja se erottuu liian hyvin piirretystä...
Kuinkas somaa, juuri tänään katsoin Unlimitedin ja nautin piirrosjäljestä... Juuri siellä perinteisesti piirretyn seassa tietokoneanimaatio näyttää kerrassaan raikkaalta... ^^

Avatar
Lonkerohattu
Viestit: 148
Liittynyt: To Touko 22, 2003 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lonkerohattu » Ma Joulu 27, 2004 23:02

Cir kirjoitti:Allekirjoittanut pitää CGI;tä pitkälti työkaluna, ei niinkään "tyylinä" tms. Joten kuten kaikkiin muihinkin työkaluihin, lopputulokseen vaikuttaa pikemminkin se, että miten työkalua käytetään kuin, että mitä työkalua käytetään.

Kieltämättä joihinkin asioihin jokin työkalu sopii toista paremmin. En minäkään sentään menisi viemäriputkia johtopihdeillä kiristämään (paitsi hätätilanteessa). Mutta tässä tuleekin sitten vastaan kysymys siitä, kuka ko. työn sitten tekee. Ammattimies tekee vaikka putkiremontin (putkimiesvertauksia jatkaaksemme) ruuvimeisselillä, mutta aikaa ja vaivaa kuluu moninkertaisesti, eikä lopputulos näytä yhtä hyvältä kuin kunnon lukkopihdeillä tehtynä.
Kuten Cir omituisesti asian ilmaisi, cgi-animaationkin voi saada muistuttamaan niin erehdyttävästi perinteistä 2d-animaatiota, toiselta nimeltään manuaalista masokismia, että tätä nykyä vain huono cgi-animaatio pistää silmään. Täällä länsimaissa tietokoneanimaatioon suhtaudutaan enemmän hellenistisellä realismilla, minkä takia täällä taso vaihtelee vähemmän kuin Itä-Aasian teollistuneissa osissa - vaikkakin huipputasolla ollaankin melko samassa pisteessä.

Toisaalta myös Japanissa animaatio ja sarjakuvat ovat olleet paljon pidempään selkeämmin osa kaikkien ihmisryhmien valtavirtaviihdettä, että näillä viihdeteollisuuden ala-alueille on paljon vahvemmin vakiintuneita käytäntöjä, minkä takia vielä tänä päivänäkin perinteisen 2d-animaation perinteet vaikuttavat animaattorien raakaan perustyöhön ja asenteisiin ammattikunniasta. Ikävä kyllä, vieläkin turhan monet animen tekijät suhtautuvat itse työprosessissa tietokoneanimaation omituisena uutuutena.

Ja monien fanien tajuamatta, digitaalinen vallankumous on nostanut huomattavasti keskiverron animen visuaalista laatua. Ennen digitaalista vallankumousta astetta monimutkaisemmat kuvakulmien vaihdot ja kamera-ajot olivat lähes "oikeiden elokuvien" ja suurempien budjettien anime-elokuvien yksinoikeus. Tietotekniikan ansiosta animaattorit saavat huomattavasti enemmän aikaan pienemmällä työllä, minkä takia monien keskivertotittelienkin visuaalinen yksityiskohtaisuus ohittaa 1980-luvun lopun ja 1990-luvun alun huipputuotantojen "häikäisevän tarkkuuden".

Valitettavasti osa firmoista tiedostaa vallan hyvin, että usein kuluttajille kelpaa visuaalisesti karkempiakin sarja, kunhan itse tarinankerronta koostuu sopivista elementeistä, jotka myyvät hyvin julkaisuhetkellä - eli lähtökohtaisesti keskitytään siis visuaalisen laadun sijasta määrään. Toiseksi ääripääksi kelpaa vaikkapa "Steamboy", jonka juoni on lattean tylsä, mutta elokuvan katsoo pelkästään sen takia, että kirjaimellisesti jokaisen sekunnin aikana jopa yksittäisessä framessa on enemmän yksityiskohtia kuin näyttelyllisessä 1800-luvun öljyvärimaalauksia.

Mitä tulee tietokoneanimaation jäykkyyteen tai cgi-objektien epäluonnollisuuteen nähden muuhun ympäristöön, niin se johtuu aivan globaalisti siitä, että graafisen alan ihmisiä koulutetaan vieläkin sellaisilla tavoilla, että heille opetetaan vain se välttämätön määrä luonnontieteitä ja matematiikkaa, että he pystyvät piirtämään realistisen näköisiä objekteja. Kaiken päälle graafisen alan koululaitoksissa tietotekniikka loistaa usein poissaolollaan.

Tietokoneanimaatio on siitä armotonta, että sen pitää vielä käyttäytyä realistisesti, jolloin graafikkojen on käytännössä myös opiskeltava minimissään sellainen määrä luonnontieteitä ja vittumaisen teoreettista matematiikkaa, että se vastaa insinöörikoulutuksen perusteita - ja kaiken päälle on vielä painittava tietotekniikan kanssa. On sanomattakin selvää kuinka harvinaisia ja korkeapalkkaisia tällaiset Da Vincin kaltaiset monitaiturit ovat. Usein firmaan joudutaankin palkkamaan kuhunkin vaiheseen oman erikoisalansa ammattilainen, mistä seuraa väistämättä kommunikaatio-ongelmia, koska henkilökemioiden lisäksi ristiin menevät usein ne ajattelutavatkin, joilla kukin tekee työtään.

Summa summarum teknisesti tietämättömille, tietokoneanimaatio on ollut keskeinen osa animea jo kymmenen vuotta, vaikka sitä on nykyään yhä vaikeampaa erottaa "käsin piirretystä". Kymmenen vuotta on kuitenkin yhteiskuntien aikasykleissä silmänräpäys ja aivan muunkin ihmiskunnan tavoin anime-teollisuus opettelee tietotekniikan käyttämistä parhaansa mukaan, joten kömmähdyksiä tapahtuu väkisinkin. Joka tapauksessa animen ja mangan globaalin läpimurron takia ja tietotekniikan ansiosta niiden visuaalinen tyyli on jo nyt alkanut liukumaan kohti pelkistettyä fotorealismia. Joidenkin makuun tämä ei käy, mutta makuasioista voidaan riidellä loputtomiin mihinkään etenemättä.

Ja muistakaa hyvät ihmiset, animekin on vain massatuotettua viihdettä.
Pysykää järjissänne ja älkää sortuko lähes uskonnolliseen fanatismiin. ;)
Minua ei päästetä edes taivaan portin lähettyville, helvetistä minut potkittiin jo pois ja olen aivan liian sekaisin saavuttaakseni nirvanan. Elämäni on kuitenkin ihanaa, koska pääsiäispupu palkkasi minut tappamaan joulupukin.

Avatar
Goku
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 08:03
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Goku » Ti Joulu 28, 2004 15:16

totta kai se pilaa...
Se näyttää liian sulavalta animen keskellä
pokemon 6 elokuvan nähneenä :oops:
voin ilmoittaa että tietokone tehosteet pilasivat sitä vähäistä nautintoa melko paljon...
-Goku

Avatar
Kekko
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Helmi 07, 2003 00:44
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekko » Ti Joulu 28, 2004 15:44

Lonkerohattu kirjoitti:Ja monien fanien tajuamatta, digitaalinen vallankumous on nostanut huomattavasti keskiverron animen visuaalista laatua. Ennen digitaalista vallankumousta astetta monimutkaisemmat kuvakulmien vaihdot ja kamera-ajot olivat lähes "oikeiden elokuvien" ja suurempien budjettien anime-elokuvien yksinoikeus.
Allekirjoitan varauksin. Sääntö se ei ole. Miten muuten voidaan selittää sellainen tekele kuin To Heart - Remember My Memories.

Toisaalta uskaltaisin väittää, että 1980-luvun tuotantojen näyttäytyminen hahmosuunnittelultaan ja animaatioltaan vanhanaikaisen kulahtaneilta on tämänhetkisen muodin aikaansaama näköharha, ja että kulahtaneisuudesta enemmän kuin suuri osa johtuu niistä n:nnen sukupolven videokaseteista, joiden perusteella näitä asioita yhä vain arvioidaan.

Viime aikoina olen irroittanut hersyviä nauruja lukiessani kuinka analogisen animaation wanhat parrat ovat suhtautuneet uusiin tekijöihin. Tässä riemukavalkadi kommentteja Makoto Shinkaista, joka teki yksinänsä 400 MHz Power-Macin kanssa Hoshi no koen:

Hiroyuki Yamaga (Gainax): "Ainoa asia mikä tekee Hoshi no koesta merkittävän, on se että se on yksin tehty,"
Mamoru Oshii (GITS, Patlabor etc): "Mjoo, näppärä harjoitustyö. Mutta tiimityöskentelyssä vasta veri punnitaan! Tiimityöskentelyssä saadaan aikaan enemmän kuin tekijöidensä summa! Tiimityöskentelyssä..."
Yoshyuki Tomino (Gundam): "Digimaatio on epämiellyttävää. Animaation tekemisen pariin tulee ihmisiä, jotka eivät ole ikinä tehneet muuta kuin animaatiota! Katsokaa Makoto Shinkaita!"

Noh, herra Shinkai on sittemmin saanut avustajia (peräti 4 kpl), ja saanut valmiiksi Macintoshinsa kanssa 91-minuuttisen Kumo no mukou, yakusoku no bashon. Trailereita on netti väärällään. Komeaa jälkeä. Ja tämäkö sitten on sitä tuhottua animaatiota, joka on vähemmän kuin osiensa summa, ja epämerkittävää...?

Digimaatio selvästikin uhkaa vallitsevaa tuotantojärjestelmää. Siksi syntyy sellainen vaikutelma, että Makoto Shinkai on sohaissut pahemman kerran kusiaispesää. Seuraavaksi Bandait ja kumppanit alkavat kysyä, mistä syystä he maksavat sontaa tekevän 80-henkisen studioväen palkat, kun tosiasiassa tarvitaan vain yksi mies, tietokone, ja hyvä tarina.
Ja muistakaa hyvät ihmiset, animekin on vain massatuotettua viihdettä. Pysykää järjissänne ja älkää sortuko lähes uskonnolliseen fanatismiin. ;)
No pöh. Kohta joku tietysti väittää että joulua ei vietetäkään Yukito Tsukishiron syntymäpäivän kunniaksi.
* -> Yokohama Kaidashi Kikou <- *

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 74 vierailijaa