Mikä sai sinut "hurahtamaan" mangaan/animeen?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

seren

Viesti Kirjoittaja seren » Su Touko 27, 2007 23:50

Ensikosketus itselläni oli tässäkin keskustelussa jo mainitut satelliittikanavien lauantai ja sunnuntai aamujen tarjonta 80 -uvulla.

Mutta varsinainen inostus alkoi vasta kun aloitin opiskeluni kymmenisen vuotta sitten. Silloin pääsin uusien tuttavieni kautta käsiksi laajempaan animen/mangan kirjoon. En nyt pysty millään muistamaan oliko jokin tietty sarja joka olisi imaisut minut tähän kierteeseen. Animessa eniten miellytti silloin scifi ja fantasia aiheiset tarinat joissa oli huumoria sekä näyttävää ja nopeaa toimintaa. Osaksi varmasti myös siksi että siihen aikoihin meillä oli loistavia rope porukoita joiden hahmot ja tarinat tuntuivat heräävän eloon animen kautta. Slayers on se sarja minkä muistan parhaiten ja se myös hyvin kuvastaa minkä tyylisestä animesta pidin silloin.

Mangan puolelta on helppo sanoa mikä innoitti minut niiden pariin. Eli Battle angel Alita. Luku kokemuksena mikään ei ole tuntunut yhtä hienolta kun ensimmäinen tutustuminen näihin kirjoihin. Nyt kun punainen jättiläinen julkaisee sarjaa niin olen kehittänyt jo pienen rituaalinen siksi illaksi. Ostamisen jälkeen suuntaan suosikki ruokapaikkaani (thai/chinese paikka) nautin aterian pitemmän kaavan mukaan samalla syventyen kirjaan. Kun siinä on nauttinut kirjasta sekä ruuasta ja edessä on kupillinen teetä tuntuu että olisi palannut ajassa taaksepäin kymmenisen vuotta.
I thank God I am as honest as any man living that is an old man and no honester than I.

Shayja

Viesti Kirjoittaja Shayja » Ma Touko 28, 2007 13:23

Hassu juttu...joskus seitsemän vuotta sitten törmäsin Suosikissa jostakin bändistä piirrettyyn kuvaan (anime tyylillä), ja halusin etsiä lisää saman tyylisiä kuvia ja kappas vaan: nettihän oli niitä tulvillaan. Siellä sitten löysin selityksen sanalle anime ja siitähän se sitten alkoi.
Aikuistuminen on tauti!

Megadeth

Viesti Kirjoittaja Megadeth » Ma Touko 28, 2007 19:41

Luin yhden DB pokkarin kirjastossa ja siitä se lähti, sitten mentiin ranma ½ , nyt on InuYasha ja Hopeanuoli
Teletapit <3 Himpulat alas!

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti » Ma Touko 28, 2007 20:48

Eka kosketus animeen oli vähän päälle 20 vuotta sitten kun pituutta oli noin puolet nykyisestä. Kaveri esitteli VHS:ltä Space Adventure Cobraa ja siitä on yhä kivat muistot. Tuolloin en tietenkään tajunnut animesta tai mangasta mitään, ja vielä vuosituhannen alussa suhtauduin animeen ihan tavallisena piirrettynä. Sit luin jutun Planetesista (Pelit niminen lehti) ja pienellä viiveellä painelin ostaan sen. Käänteinen lukusuunta oli pieni yllätys. Isompi vaihe lähtti käyntiin tänä keväänä kun luin Gunnmista ja kuukauden sisään oli ostettuna ilmestyneet amerikkalaiset versiot Battle Angel Alita sekä Last Order.

En tosin muista missä ja milloin päähän tarttui sanat anime ja manga.

Haeym

Viesti Kirjoittaja Haeym » Ti Touko 29, 2007 14:34

Sarjakuvien puolella olen aina ollut, joten kaikki menee. En tiedä, jotenkin vain kaverit + nettiystävät oli innostuneita. No minäpä sitten katsoin jakson Fullmetal Alchemistia, ja siihen tämä homma sitten johti. Aikaisemmin olin nähnyt Henkien kätkemä-elokuvan, joka lukeutuu vieläkin suosikkeihini, vaikka jo vanha onkin.

GoldenCrazy

Viesti Kirjoittaja GoldenCrazy » Ke Touko 30, 2007 19:29

Itse kai aloin kiinnostua siinä vaiheessa kun näin yhden jakson Narutoa, siitä se sitten lähtikin. On tullut FullMetal Alchemisti:ä katottua paljon.

Sleepy Dancer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sleepy Dancer » Pe Kesä 01, 2007 08:37

Se oli varmaan Hopeanuoli. Olin pienenä ihan sairaan eläinhullu ja sitten kun näin kauniin animaation jossa päähenkilöt olivat koiriaa niin... en pysty sanoin kuvaamaan minkälaista ihastutta se herätti. Sitten piirsin päiväkodissa aina vain koiria. Lastenhoitajat tietysti ihmettelivät miksi kuvat olivat niin verisiä. :wink:
Seuraava isku oli Tonari no Totoro. se oli yksinkertaisesti niin upea. sitä ennen tietysti katselin innolla Muumeja ja Seikkailumetsiä, mutten tiennyt niiden japanilaisista taustoista mitään.
Kymmenvuotiaana nain Project A-kon...ja kyllä siihen mennessä olin jo aika hurahtanut.. puhumattakaan kun sen jälkeen vielä Pokemonia.... se gameboy-peli on muuten ihan loistava! sitä voi pelata loputtomiin...
"Jättäkää minun Slaine rauhaan!
t: ruma läski akka"

Chibi-nee

Viesti Kirjoittaja Chibi-nee » Pe Kesä 01, 2007 14:45

Ihan ensimmäinen anime johon tutustuin oli luultavasti sailor moon (valitettavasti ruotsin kielisenä joten hirveää hinkua ei siinä vaiheessa animeen tullut), koska kaverini fanittivat sitä ja näyttivät minullekin, jotta tajuaisin mistä he puhuivat. Sen jälkeen siskoni hairahtui animeen ja mangaan ja minä itse seurasin pian perässä katsomalla hopeanuolet ja sitten tulivat mangana one piece ja meitantei conan. siitä on noin viisi vuotta tai jotain, sailor moonista hieman enemmän. sen jälkeen on tullut sarjaa sarjan perään, niin mangana kuin animena. ei voi valittaa :wink:

Wogg3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wogg3 » Pe Kesä 01, 2007 15:27

Ensimmäinen "kunnon" anime (en okein laske muumeja tähän kastiin.) jonka näin, oli tietenkin toi legendaarinen "nyt sinä kuolet" suomi dub versio hopeanuolesta, joka oli sillon nappulana mulle ja monelle muulle aika kova juttu. Mutta sillon se oli piirretty piirrettyjen joukossa. Oikeestaan vasta kus subtv näytti tossa joitaki vuosia sitten Neon Genesis Evangelionin niin alko jonkun näkönen kiinnostus animea kohtaa. Mutta oikeestaan Full Metal Alchemist oli se anime, jonka ekan jakson katottua hiffasin että kerpele, täähän on jopa ihan kova juttu. Kavereilta saadusta vittuilusta huolimatta katsoin koko FMA:n + elokuvan. Voi oikeestaan sanoo että koko asenne animea kohtaan muuttu tässä kohtaa aika radikaalisti. Vielä ku kattelin Cowboy Bebepin ni entiseen ei ollu enää palaamista. Täytyy kuitenkin myöntää että eräs ystäväni joka hurahti animeen samoihin aikoihin, on toiminut vahvana vaikuttajana oman anime diggailun suhteen. Kuitenkaan sillä tasolla en vielä oo että syytäisin rahaa ihan hulluna kaikenlaisiin anime sarjoihin/elokuviin. Ja ainoa anime dvd minkä omistan on kaverilta vaihtokaupassa saatu Akira. Eikä noi mangatkaan sinänsä oikeen kiinnosta. Kuitenkin musiikki on vielä tässä vaiheessa meikäläiselle se ykkös juttu, johon kaikki vähäiset pennoset tulee oikeestaan lähes kokonaan tuhlattua. Oon kyllä tässä miettiny josko viittis tohon Cowboy Bebop Remix - Complete Sessions boksiin sijottaa sen 116 escuudoa. On näin by the way IMO maailman paras anime. Jo se että meikäläinen olis kalliita levyrahoja siihen sijottamassa, kertoo jotain tästä kiistämättömästä tosiseikasta.

Arvoisan mode sedän/tädin pyynnöstä poistin tekstin sisältämät epäkohdat, jotka sattuivat olemaan tämän foorumin säännöstön ja moraalin vastaisia.
"Whatever happens, happens." -Spike Spiegel

Nadine

Viesti Kirjoittaja Nadine » La Kesä 02, 2007 12:25

En ole varsinaisesti hurahtanut: luen vain muutamaa mangasarjaa, animea en seuraa juuri ollenkaan. Mutta tykkään piirtää mangatyylillä ja olen kiinnostunut mangasta/animesta, pikkukersasta asti. Ensimmäisen kerran kiinnostuin mangasta, kun luin yhden Sailor Moonin. Siitä se sitten lähti.

Clacier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Clacier » Su Kesä 03, 2007 20:15

No, olen pienestä saakka pitänyt Hopeanuolesta, ja tuolloin se oli lempisarjani. 12-vuotias olin kun Pokémon saapui Suomeen, ja tv sattui olemaan auki. Pokémonin alkumusiikki alkoi soida, ja minusta se oli vain hieno. Piirrostyyli näytti aluksi silmääni todella typerältä. "Niillä on tyhmät silmät ja päät!1 Katsonpa tämän alkumusiikin ja sitten lopetan." Ensimmäinen jakso meni niin että hurahti, ja seuraavalla viikolla ajattelin, että katsotaan nyt vielä yksi jakso, ja jos se on hyvä, niin alan seurata.

Kolmantena viikonloppuna sitten aloin nauhoittaa Pokémonia, ja pian sen jälkeen hoksasin sattumalta Sailor Moonin ruotsin kanavalta. Sekin vaikutti hienolta, joten aloin nauhoittaa sitäkin. Ja... no, siitäpä se lähti. Ja olen niin hiton ylpeä, että olen saanut tutustua loistokamaan jo heti alussa. XD
"Don't let your victories go to your head, or your failures go to your heart."
Kotisivuni ~ DA-galleriani

sihneeay

Viesti Kirjoittaja sihneeay » Su Kesä 03, 2007 21:53

poksumoneja pursusi korvistakin silloin joskus.. muistan vieläkin NIIN tarkkaan sen ensimmäisen jakson, kun Ash saa Pikachun, ja sitten ne Spearowit hyökkää ja Pikatsu on hengenvaarassa APuaa äkkiä sairaalaan, mutta o-ou Raketti Ryhmä on siellä kytiksessä...
Älkää tuomitseko minua helvettiin..-. :oops:

Ääks sitten jäi, veli opetti pelaamaan NINTENDOA, ja lempipelikseni nousikin 64:sen Ocarina Of Time, jossa hahmot ovat NIIN hienoja, en vieläkään tajua sitä miten hienoja ne on.. vaikka grafiikat on sitä mitä on..
Serkkujen nintendolta poistin kerran (vahingossa about 9 vuotiaana) savetukset, ja sitten jes pääsin prinsessan linnaan pikku Linkillä, joko se on läpi? no ei.....
Shouldn't have let you torture me so sweetly.
Now I can't let go of this dream..
so..
Am I good enough for you to love me too?

Mangaka

Viesti Kirjoittaja Mangaka » Su Kesä 03, 2007 22:22

Nnoh.. kaikki alkoi Dragon Ballista, se oli ensimmäinen manga/anime sarja jota seurasin tietäen sen olevan mangaa/animea(olin kyllä katsonut Pokemonia ja Muumeja sitä ennen). Kaveri antoi kerran luettavaksi DB pokkarin kun oltiin tulossa aikido treeneistä, siinä sitten lueskelin sen ja tietysti oli pakko kotona heti mankua rahaa että pääsisi ostamaan omaksi niitä. Sitten kun olin lukenut sarjaa jonkin aikaa, aloin myös katsomaan Dragon Ball Z:taa animena... Sitten vaan rupesin tutustumaan vähän laajemmin animeen ja Japanin muuhun kulttuuriin, ensimmäisenä mukaan tulivat kaikki perus shonen-mättö-sarjat kuten Naruto ja sellaiset.. Sitten mentiin taas pari kuukautta eteempäin ja huomasin että animea löytyy vaikka minkä laista ja nyt olen katsellut noin viittäkymmentä sarjaa.. aika vähän vielä mutta kun olen vasta noin puolisen vuotta kunnolla katsonut animea...

Puri-chan

Viesti Kirjoittaja Puri-chan » Ma Kesä 04, 2007 00:51

Pokémon, gotta catch 'em all!

Siinähän se tulikin. Eli Pokémonista kaikki alkoi.

Minulla on vieläkin jossain ne isot kansiot täynnä pokékortteja ja pehmolelut sun muut. Poképalloja ei taida enää löytyä eikä niitä pikku figuja jotka niistä tuli.. harmi toisaalta. Se vaaleanpunainen Mew-figu oli silloin suosikkini, ostin sen isoveljeltä viidellä markalla. :D Ai että niitä aikoja..

Sitten tulivatkin Gravi ja Henkien kätkemä.. siitä se lähti.

Olenkohan kirjoittanut tänne aiemminkin..? ó.Ò
Na no da. [/url]

sihneeay

Viesti Kirjoittaja sihneeay » Ma Kesä 04, 2007 09:50

Pokemonit olivat (ja ovat) tosiaan kivoja.. Itse ostin veljen kaverilta Gameboy colorin, ja siinä mukana Pokemon Red:in, sitä tulee vieläkin pelailtua. Sitten suurin aarteeni vielä näin 16 vuotiaana on se (harvinainen ainakin silloin (?) ) Mew:n kortti, se hieno ja kiiltävä.. Sillä sai paljon kavereita veljen kaveripiiristä kun olivat kateellisia.
Plus pokemon pelikortit.. Yhä edelleen on kasassa se sama pakka.. :wink:
Shouldn't have let you torture me so sweetly.
Now I can't let go of this dream..
so..
Am I good enough for you to love me too?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”