Mikä sai sinut "hurahtamaan" mangaan/animeen?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kikio

Viesti Kirjoittaja kikio » Ti Syys 28, 2004 11:39

Mäkin katoin just RTL2 noita piirrettyjä ja oon seurannu kaikkia (huonojakin ainaki 1 jakson verran) paitsi nyt on jääny vähemmälle ku' Inu Yasha loppu. :cry:
(また、夢を見ている)

Manijai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Manijai » Ke Syys 29, 2004 08:40

Candy Candy ja Hopea Nuoli ja jotain muita.
(Ei voi muistaa kaikkea)
-Manijai-
Yaoi fani

Sivis
Happiness officer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivis » To Syys 30, 2004 15:01

Itsellä animeen hurahtaminen tapahtui kovinkin epäyllättävästi NGE:n kanssa, ja sen päälle Slayersia niin se oli menoa. Mangaan taas tuli "hurahdettua" (juu en ole ihan vielä täysin hurahtanut) siinä vaiheessa kun luin Kamikaze Kaitou Jeannen :P
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

Lunael

Viesti Kirjoittaja Lunael » To Syys 30, 2004 15:15

Jaa-a...

Ensimmäinen tietoinen kosketus animeen taisi olla jostain vuoden 92 Pelit-lehdestä. Silloinen lehden kolumnisti ja avustaja Wexteen, siis nykyinen vihreiden kansanedustaja Jyrki J.J. Kasvi kertoi aukeamallaan muutaman palstan verran animesta. Nimistä mainittiin ainakin Akira. Muutamaa lehteä aiemmin oltiin käsitelty mangaa ilmiönä.

Pikakelausta muutama vuosi. Kajaanissa on mainio antikvariaatti siellä bussiaseman tuntumassa, josta mukaan tarttui tuoreita Tähtivaeltajan numeroita. Ja kas kummaa, olikohan joku vuoden 95 numero jossa oli monen sivun mainio animejuttu. Nyt kipinä syttyi jo vähän selkeämmin. Kaveri sai nauhoiteltua minulle unohduksiin joutuneelta kanavalta jotain kamaa joka maistui hyvältä, muistaakseni ainakin Venus Wars, Ninja Scroll ja Moldiver tuli nähtyä. Parin vuoden sisään tapahtui myös se videoanimen selkeämpi maahanlasku, mm. Ghost in the Shellin ja Wings of Honneamisen muodossa. Suurempaa harrastusta ei tullut kuitenkaan aloitettua, vaikka mielessä kävi mm. katseltavan hommaaminen silloin kait ihan vielä aktiivisena olleen eteläsuomalaisen järjestön ja tämän tarjoaman videokirjaston kautta... Rovaniemi oli vähän kaukana kaikesta.

Lukiossa siinä olisikohan talvella 1998 alkoivat eräät irkkitutut fanittaa jotain hassua Neon Genesis Evangelion -nimistä animea kuin pienet eläimet pilleripöllyssä. Tulihan nuo hommattua, laadukkaassa 10 framen sekuntivauhtia tulitikkuaskin kokoisena pyörivässä muodossa, mikä ei kyllä ollut esteenä sille että kama iski kuin metrinen halko (obs, ei Haruko Momoi). Ikää 17 vuotta, ruudulla reipas punatukka tiukassa plugsuitissa, kamoon hei. Kyllähän sitä oli myytyä miestä. :)

Homma kuitenkin jäi vähän nollaharrastuksen ja lähinnä netin & lehtien kautta seuraamisen tasolle kunnes tie vei Ouluun opiskelemaan. Siellä tuli törmättyä fuksivuoden aikana muutamaan heppuun joilla oli ajatuksena aloittaa organisoitua toimintaa animen ja mangan ympärillä Oulussa... ja pikkuhiljaa köyhän opiskelijan kaapista alkoi löytyä myös teknisiä vempaimia joilla animea pystyi seuraamaan paremmin.

Tulipas pitkällinen sepustus.

-Juha

Trilkk
Viesti:

Re: Mikä sai sinut "hurahtamaan" mangaan/animeen?

Viesti Kirjoittaja Trilkk » To Syys 30, 2004 22:08

ShyHi kirjoitti:Enpä nähnyt suoraa kysymystä tästä aiheesta, joten...
Oliko se kaveri, näkemäsi elokuva, lukemasi sarjakuva vai joku muu asia, joka laukaisi halun tietää miten tähän maailmaan pääsee syvemmälle?
Kaverien hehkutus vaikutti suuresti.

Kuulin paljon hyvää leffasta nimeltään Ghost in the Shell ja tykästyin sen kuvamateriaalista tehtyyn musiikkivideoon joka aikoinaan pyöri MTV:llä. Eräs ilta veli sitten tuli kotiin vuokraamosta otetun kasetin kanssa, ja katselimme sen. Olin täysin myyty. Tämän jälkeen oli hiljaisempaa, lainailin kirjastosta mangaa jota vain käsiin sai, vaikka kaukolainalla.

Assyillä 2000 homma levisi totaalisesti käsiin. Sain lainaan vinon pinon materiaalia (muunmuassa legenaariset NGE-vivot, Kodochaa ja Slayersit). Sarjakuvista olin ollut kiinnostunut jo pitkään, ja Nausicaän saavuttaman maineen takia ostin sen mangaboksin Fantasiapeleistä (hei, sitä oltiin isossa Helsingin ihmemaassa, kesätyörahat palamaan).

Tuolla kombinaatiolla tuskin olisi edes voinut mennä harhaan.

Nelg
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nelg » To Syys 30, 2004 23:37

Hankala muistaa, koska olen nähnyt useita anime-leffoja ennenkuin tiedostin itselleni "tämä on animea"; se oli vain animaatiota siihen aikaan.

Ghost in the Shellin näin joskus kauan sitten kaverin kautta, joka iski (animaationa) lujaa. Jossain välissä näin myös leffat Akira, Lupin ja Dominion (Tank Police).

Sitä taisi seurata Henkien Kätkemä, josta seurasi kiinnostus Miyazakin leffoihin, eli Totoro ja Mononoke Hime (Nausicaan näin myöhemmin).
Henkien Kätkemän näin R&A-festivaaleilla kavereiden kanssa, jotka anime-faneina hehkuttivat sitä kovasti, vaikken silloin tajunnut syytä :P

Pari vuotta sitten eräs ystäväni hurahti animeen täysin jolloin se vaikutti vähän lapselliselta, joka on ikävästi yleinen ennakkoluulo.
Suostuin katsomaan yhden animesarjan hänen kanssaan, joka oli Vandread. Olihan se tyylikäs, mutta se lapsellisuus vähän häiritsi.
Siitä huolimatta kiinnostus animeen alkoi kasvaa.

Vähän myöhemmin tyttöystävä taisi (välissä olen voinut nähdä jotain, en muista) haluta minun katsovan Chobitsia, joka lisäsi kiinnostusta.
Nykyään hän ostelee Ranmaa, jota luen yhtä innokkaasti.

Sitten kun (se edellinen) ystävä näytti Trigunin niin olin myyty.
Siinä toisaalta on kaikki kiinnostuksen ainekset; post-apokalyptinen, länkkäri ja siinä on isoja aseita :P
Lisäksi päähenkilö on enemmän persoonallinen sankari, ei mikään teennäinen bäädääs.
Onneksi manga iski vielä lujempaa hienon piirrostyylin ja "raaemman" juonen kanssa, joka sopii enemmän aikuiseen makuun.

En ole vieläkään nähnyt näitä "tavallisia" animeja, esim NGE, Sailor Moon tai Naruto.

Spiralmind
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spiralmind » Pe Loka 01, 2004 15:00

Mulla menee Oransen kanssa vähän samaan tyyliin... Pienempänä oon tainnut nähdä jotain animea, (en muista nimeltä niitä) jota ei osannut silloin edes ajatella 'animena'. Sitten myöhemmin kiinnostuin jossain määrin animesta ja mangasta, kun joissain lehdissä (mm. muinainen Nintendo-lehti, Pelit-lehti) oli niitä hehkutettu. Lainasin lähikirjastosta suomennettua Akira-mangaa ja myöhemmin vuokrasin Akiran ja Ghost In The Shellin Makuunista. Jossain vaiheessa tätä ennen olin nähnyt tuota Ghost In The Shelliä ropeconissa joka saattoi myös innostaa (en tosin sillon jäänyt katsomaan loppuun).

Tykkäsin noista edellisistä sillon. Sitten oli taukoa, olisko ollut vuosi tai pari (paitsi että yhdessä välissä tuli vuokrattua Metropolis-dvd) ja sitten näin MoonTV:llä arvostelun Henkien Kätkemästä ja jossain vaiheessa viime talven aikana hankin leffan käsiini. Siitä leffasta innostuin niin paljon että oli pakko nähdä muitakin Miyazakin leffoja (nyt olen nähnyt jo kaikki). Samoihin aikoihin kaveri mainosti mulle Trigunia joka sitten tuli katsottua läpi. Tässä vaiheessa vois sanoa animeinnostuksen alkaneen (p2p-verkkojen kehityksellä lienee osansa tähän - olisin kiinnostunut aiemmin jos animea ja mangaa olisi ollut paremmin saatavilla). Heti perään katsoin Neon Genesis Evangelionin ja tykkäsin myös (en tosin yhtä paljon kuin Trigunista).

Ja tämä nyt ei suoraan aiheeseen liity... mutta näillä main tuli kiinnostuttua muutenkin Japanilaisesta elokuvasta, kun näin telkkarista Auditionin, jotain aikoja sitten tuli katsottua Battle Royalet ja vuoroaan odottavat mm. Dead Or Alive ja Ichi The Killer (ainakin viimeisestähän on olemassa myös anime-versio ja oisko mangakin..?)

Katsottua keväällä tai kesän aikana on tullut myös: Grave Of The Fireflies, Whisper Of The Heart, The Cat Returns, Ocean Waves ja Only Yesterday, elikkäs lähes kaikki Ghiblin tuotokset.

Seuraavaks ajattelin jotain kivaa sarjaa ruveta katsomaan, mutta en ole vielä päättänyt mitä. Ghost In The Shell: Stand Alone Complexia katsoin pari ekaa jaksoa, mutta siitä en jaksanut yhtään innostua. Haukotutti vaan.

Howl's Moving Castlea odottelen innolla. Miyazaki on niiiiiiin hyvä!

EveAngel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EveAngel » La Loka 02, 2004 21:08

Candy Candy, StarZinger, Galaxy Express, Balatack, taisin olla 4-5. Unohdin koko asian, mutta etsin samantyylisiä isosilmäisiä juttukkeita sitten netistä joskus 13v ja kaverini oli tilannut englannista Battle Angel Alitan ja Akiran vhssinä.

Loppu onkin historiaa, eli tili tuli, anime veti.
"I may be synthetic, but I'm not stupid." -Bishop, Aliens

Boytoy

Oi niitä aikoja

Viesti Kirjoittaja Boytoy » La Loka 02, 2004 21:12

Ranma manga oli ensimmäinen manga mihin tutustuin, en tiennyt sitä ennen mangoista melkeinpä mitään. Nykyään kokoelma hitaasti mutta varmasti kasvaa niin kaappiin kuin koneellekin :D
Ensimmäinen anime oli Hellsing, siitä taitaa olla jo pari, kolme vuotta, en muista tarkalleen aikoja mutta on tullut katsottua jo kaikenlaista. Hellsingin jälkeen varsinaisen "buumin" aiheutti Naruto-anime.
Japanilaiseen piirrustustyyliin ihastuin FF-pelien kautta ja siitä on jo 5 vuotta tai jotakin sinne päin.
Nuori otaku mutta ei tule aliarvioida :twisted:

Naffis-kun

Viesti Kirjoittaja Naffis-kun » Su Loka 03, 2004 16:18

Mulgasin taikinaa subilta parisen vuotta sitten n_n!

Totoro

Viesti Kirjoittaja Totoro » Ma Loka 04, 2004 16:42

Tykkäsinhän mä pienenä Hopeanuolesta, mutta enhän mä silloin tienny mitään animesta. Kunnolla se lähti, kun isoveli lainasi kaveriltaan Shadow Skill nimisen pätkän, katoin sen pari kertaa putkeen. Sitten halusin nähdä lisää...

Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu » Ma Loka 04, 2004 18:39

Mulla oli SailorMoon :lol:

STop

Viesti Kirjoittaja STop » To Loka 07, 2004 11:44

Anime kohdalla kävi niin että mun kaveri suositteli mulle Ninja Scroll-elokuvaa. Katsoin sen ja kiinnostuin saman tien.
Mangasta kiinostuin intissä: Kun oli tylsää niin päätin lainata (jälleen kerran) kaverin suosittelemaa Blade of the Immortalia. Mainiohan se oli. Nyt on jo hallussa sarjan kaikki tähän mennessä julkaistut kirjat ja Berserk samoin. Lisää vaan! :D
-Veni, vermini, vomui-

Willa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Willa » To Loka 07, 2004 12:15

Jaa-a, taisi se minullakin olla tuo Hopeanuoli, animeista ensimmäisenä... uh... en kyllä muista... eipäs kun Tonari no Totoro, kun tarkemmin mietin...
Pienenpänä katsoin myös jotain animea, jossa oli joku kaveriporukka ja haaksirikkoutunut laiva, väkivaltaa ja rasismia(?!?) ja joku koira ja ilmeisemmin olivat saarella, jonka keskellä oli vähän niinkuin tulivuori, ranta kallioinen... Kuulostaako tutulta? Äitini heitti sen roskiin kun olin n. 6 vuotias, ja nyt se on jäänyt kaivelemaan mieltäni.. Hihkaiskaa ihmeessä jos tunnistatte...
Viimeksi muokannut Willa, La Marras 27, 2004 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug » To Loka 07, 2004 21:07

Varsinaisesti kiinnostuin animesta, kun olin kaverillani juhlimassa hänen täysi-ikäisyyttään. Sitten juotiin, ja puhuttiin jotain Helsingistä. " Ei me voida mihinkään mennä, kaikki on juonut aika paljon", tokaisin kavereilleni. Sitten mentiin olohuoneessa olevan ison valkokankaan (jep, kaverini on porvariperheestä) luokse, ja katsottiinkin piirrettyjä. Hellsing oli väkivaltainen ja viihdyttävä, mutta samalla söpö ja vähän pervo ("Onpas tuolla poliisitytöllä suuret, hmmm, silmät :shock: "). Lisäksi Hellsingin avausmusiikki oli 8). Siitä lähti innostus.

Ei ollut tosin ensimmäinen kosketukseni animen kanssa. Taisin 13 vuotiaana katsella Urotsukidoujin ja Adventure Duon molemmat osat. Toivottavasti seksuaalinen kehitykseni ei häiriintynyt liikaa.

Ja vielä pienempänä, katsoin tietysti hopeanuolen kaikki osat, minkä monet muutkin ovat ilmeisesti tehneet. On muuten yllättävän suosittu sarja. Intissä kun kohtaa koko suomalaisen miehuuden kirjon, oli yllättävää kuulla, että autonasentajat, Curlingin pelaajat, basistit kuin myös yleiset molopäätkin olivat nähneet Hopeanuolen, ja pitivät sitä bestinä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”