Animesta ja cosplaystä +18v harrastuksena

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

nemu

Animesta ja cosplaystä +18v harrastuksena

Viesti Kirjoittaja nemu » Ma Maalis 18, 2013 21:39

Hyvää iltaa ihmiset,

siitä huolimatta, että foorumit ovatkin avoinna kaiken ikäisille, haluaisin puhuta vähän sellaisesta asiasta kuin cosplayn harrastaminen aikuisiällä. Monella ihmisellä ainakin täällä Suomenmaassa tuntuu nimittäin olevan sellainen mielikuva, että cosplay on pelkkä pikkutyttöjen harrastus, ja vanhemmat harrastajat ovat kerrassaan kummalista porukkaa, suoranaisia friikkejä. Tokikaan anime ja cosplay eivät ole ainoita harrastuksia joita ei pidetä "aikuisille sopivina", mutta ainakin ne vaikuttaisivat olevan yksi niistä. Mitä mieltä te tästä olette? Aiheeseen liittyen haluaisin linkittää teille tämän ohjelman:

http://youtu.be/j6cU9wI68JU

Itse olen hyvinkin samoilla linjoilla Gaaraa esittäneen leidin kanssa siitä, että cosplayssa (tai animessa) ei ole ikärajoja, mutta kun oma ikä on jo reilusti yli kahdenkymmenen, niin kieltämättä tietyissä piireissä tulee niitä "ai sä teet tota vieläkin" -ilmeitä jo vastaan. Tutut luulevat että se aikuisuus vielä iskee ja piirroselokuvat, sarjakuvat ja kummalliset ompeluprojektit jäävät taakse, mutta nythän tämä harratusta vasta käyntiin lähtee, kun on vihdoin niitä tuloja joilla sen saa rahoitettua! Sitäpaitsi sitähän usein sanotaan, että isoksi kasvaminen on pakollista mutta aikuistuminen valinnaista. ;)

Mutta mitä mieltä te siis olette? Pitäisikö aikuisen ihmisen tosiaan löytää uusia kiinnostuksenkohteita? Ahdistaako teitä nähdä coneissa keski-ikäisiä ihmisiä, vai onko se teistä hauskaa? Aiotteko te harrastaa animea vielä kun olette viisikymmentä?

Anssi

Re: Animesta ja cosplaystä +18v harrastuksena

Viesti Kirjoittaja Anssi » Ti Maalis 19, 2013 01:14

nemu kirjoitti:
Mutta mitä mieltä te siis olette? Pitäisikö aikuisen ihmisen tosiaan löytää uusia kiinnostuksenkohteita? Ahdistaako teitä nähdä coneissa keski-ikäisiä ihmisiä, vai onko se teistä hauskaa? Aiotteko te harrastaa animea vielä kun olette viisikymmentä?
Itseä ainakin ahdistaa nähdä (ja kuunnella) alle 20v. porukkaa. Yksi syy miksi coneissa en käy on juurikin liian nuorille suunnattu ohjelma (tai paremminkin 18+ ohjelman puute.) Tosin pitäisin varmaan lähes kaikkia pelkästään animeen keskittyviä coneja tylsinä, joten en välttämättä ole paras henkilö puhumaan.

Varmasti muuten animen harrastajista löytyy isompi % "omituista" (socially awkward, valtavirrasta poikkeavia harrastuksia jne.) porukkaa kuin satunnaisesti valitusta ihmisryhmästä et sinänsä animen saama leima ei ole outo.

Nojoo, oli vähän offtopiccia mutta tää forumi on muutenkin aika kuollut nykyään niin eipä varmaan haittaa.

Mikichan

Viesti Kirjoittaja Mikichan » Ti Maalis 19, 2013 11:41

Omasta mielestäni ihmiset saavat harrastaa mitä haluavat ja olla kiinnostuneita eri asioista. Sehän on vain rikkaus, että meitä on monenlaisia. Anime ja manga ei ole ainoat ns. "lapselliset" harrastukset, kerääväthän jotkut aikuiset ihmiset erilaisia leluja. Kyllähän minäkin omalta isältäni sain kuittailuja siitä, että vieläkö katson piirrettyjä ja teen hassuja pukuja kun täytin 20.

En ole kokenut ahdistusta vanhempia ihmisiä coneissa nähdessäni, minusta se on vain luonnollista. Enemmän ahdistusta tosiaan aiheuttavat nuo sokerihumalassa kiljuvat ja hihkuvat nuoremmat harrastajat, jotka ovat niin täpinöissään, kun ovat ekaa kertaa päässeet yksin coniin kaverin kanssa. Tosin tällaista käytöstä löytyy myös oman ikäisiltäni ihmisiltä, että yleistä kaikkia nuorempia harrastajia äänekkäiksi kiljujiksi. Olen joskus itsekin ollut 12-15-vuotias animeharrastaja, enkä käyttäytynyt tuolla tavalla ja tiedän, että muitakin minunlaisiani on. Nuo äänekkäimmät yksilöt vain kuuluvat ja näkyvät eniten.

Tämä harrastus jatkuu minulla niin kauan kuin olen tästä kiinnostunut. En osaa näin parikymppisenä sanoa, että kiinnostaako samat asiat minua vielä viisikymppisenäkin. Cosplayta harrastan niin kauan kuin pukujen tekeminen kiinnostaa minua ja haluan niitä tehdä. Kyllähän tästä harrastuksesta saa kuulla ihme kommenttaja ja noita "kasvatko sie koskaan aikuiseksi?"-kysymyksiä. Totean vain hymyssä suin, että en koskaan aikuistu täysin, jos se tarkoittaa tylsäksi ihmiseksi tulemista.

TLein

Viesti Kirjoittaja TLein » Ti Maalis 19, 2013 13:06

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Eli vanheneminen on pakollista, "aikuistuminen" vapaaehtoista. Mutta kyllä sitä näin "wanhan parran" näkökulmasta tavallaan toivoisi, että conilapsoset osaisivat tietyllä tavalla 'aikuistua' nuorina. En kuitenkaan tarkita, että pitäisi kyynistyä tai edes olla täysin hiljaa, vaan ehkä pikemminkin se, että ajateltaisiin niitä seurauksia jo ennen kuin ne tulevat kohdalle.

Tai kuunneltaisiin vanhempaa polvea, jolle osa niistä saurauksista on jo voinut osua.

Ehkä tuollainen koko skenen aikuistuminen ottaa vielä aikansa, mutta ainhana sitä voi toivoa.

TLein, 40v, otaku

Chikatsuno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chikatsuno » Ke Maalis 20, 2013 09:20

Omasta mielestäni ei millekkään harrastukselle voi määritellä ikärajaa. Yleensäkkin minua ärsyttää se että sanotaan että olet liian vanha tähän ja tähän 8D Itse kun nyt olen täysi-ikäinen, ei tunnu siltä että tekisi mieli "aikuistua" eli jättää tämä harrastus taakseen, päinvastoin, nythän se vastaa alkaa kun alkaa olle resursseja, aikaa ja ymmärrystä :3

Tottakai äiti kyselee aina välillä että vieläkö sinä noita pokkareita ostelet, mutta ei muuten välitä. Kaveripiirikään ei ole mainonut harrastustani lapselliseksi (suurimmaksi osin kyllä varmaankin siksi että he harrastavat samaa :3)
Nuoret harrastajat kyllä täälläkin herättää aina joskus ärsyynnystä, mutta yleensä ne ovat varsin mukavia luukunottamatta muutamia poikkeustapauksia.

Mutta tiivistettynä, vielä mennään niin kauan kuin kiinnostus riittää.
"Mennä ulos tai pysytellä kotona, selkeän taivaan alla tai lukkojen takana."
Kotisivut.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ma Maalis 25, 2013 22:35

Mun mielestäkään harrastukselle ei voi merkitä ikärajaa. Itse aloitin animen ja kaikenlaisen aasiakulttuurin harrastamisen muistaakseni 13-14 -vuotiaana ja vuosia mennyt eteenpäin tähän nykyiseen 23-ikävuoteen. En siltikään näe että pitäisi lopettaa harrastus, olipa ihmisillä millaisia mielipiteitä hyvänsä. Toki kauhistelen välillä noiden nyt 13-14 vuotiaiden käytöstä coneissa (en yleistä kaikkiin). Itse olin aina sitä rauhallisempaa väkeä ja olen edelleen. Conikäymiset on jääneet vähemmälle lähinnä sen takia että ohjelmaa ei juuri ole +18vuotiaille (tai sitten musta vaan tuntuu siltä) ja jotenkin tuntuu että 90% kävijöistä on itseäni paljon nuorempia .____. (Onneksi mulla on oman ikäsiä animefani kavereita tai lähellä omaa ikää joista saa seuraa). Nyt päätin vähän aika sitten että jos vaan saan aikaiseksi niin teen yhteen tän vuoden coniin taas cosplayn näin viiden vuoden tauon jälkeen. Olen toki coneissa käynyt mutta viiteen vuoteen ei ole tullut cossattua.
Huolestuttavaa kyllä, vaikka harrastankin edelleen animea ja mangaa niin se on jäänyt pikkuhiljaa vähemmälle .___. En tiedä mikä tuli mutta näin vaan pääsi käymään. Mutta siis pointtina se että en välitä toisten mielipiteistä, harrastan sellaista mistä pidän olkoon se sitten kuinka kauan tahansa. En tiedä muuten onko muut +18 fanit törmänneet samaan kuin minä, coneissahan tutustuu yleensä uusiin ihmisiin ja sitten ikä tulee esille niin välillä tulee huudahduksia "wau, sä oot aika vanha, ei kyl uskois"....tulee vähän sellanen olo että oonko mä nyt sitten kivikaudelta verrattuna suurimpaan osaan harrastajista :,D Ja myönnän että tämän takia joskus nolottaa mennä katsomaan joitakin tiettyjä esim. ohjelmia coneissa jotka on suunnattu selvästi nuorille faneille (vaikka kyseinen aihe kiinnostaisi).. Noh, onneks naama pelastaa ainakin osaksi koska olen kuulema hieman babyface~ Useimmiten mua arvioidaan 17 -vuotiaaks :D

TLein

Viesti Kirjoittaja TLein » Ti Maalis 26, 2013 05:46

Tuossa 18+ ohjelmassa on vähän se vika, että aika moni mieltää sen automaattisesti siksi K18-kamaksi, ja se ei välttämättä jaksa kuitenkaan aikuisempia ihmisiä samalla tavalla kiehtoa, kuin niitä, joille se on se kielletty hedelmä.

En kyllä menisi kieltämään, etteikö selvästi näkisi, että ikätoverit ovat jättäneet conit jo nuoremmille ajat sitten, mutta kyllä meitä vanhoja partoja varmasti pyörii vielä kuviossa, nyt kun vain joku keksisi sellaisen ohjelman, joka natsaisi meille...
-Setä_Gin
Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

Hayenni

Viesti Kirjoittaja Hayenni » Ti Huhti 02, 2013 15:20

Mielestäni tällaisissa harrastuksissa ei pitäisi tai tarvitsisi olla minkäänlaista ikärajaa. Monesti animeissa ja mangoissa voi olla hyvinkin syvällinen ja monimutkainen juoni, jota itse en todellakaan olisi pienempänä ymmärtänyt (kun toisinaan vieläkin tuntuu haastavalta jotkin avonaiset juonet).

Näkisin ehkä enemmänkin sen, miten harrastaa. Pienempänä saatoin itse ainakin hehkuttaa sarjoja, oli hienoa koulussa vaihdella kavereiden kanssa Pokemon-kortteja tai puhua uusimmasta Digimonjaksosta ja siitä miten pahaa Digimonlimsa hampaiden harjaamisen jälkeen oli.
Nykyään pidän sarjojen seuraamisesta, tiedon tutkiskelusta ja yleisesti siitä, että on jokin harrastus, jonka pariin palata kerta toisensa jälkeen. Cosplay ei sinänsä tuo mielestäni eroa tähän. Pienenä ehkä pukeuduttiin vappuperuukkiin ja väsättyyn asuun, nyt vanhempana se voi olla paljon, paljon enemmän.
En välttämättä itsekään katsoisi hyvällä samanlaista innostusta ja sekoilua aikuiselta henkilöltä, minkä ehkä saattaisin hyväksyä nuoremmalta harrastelijalta. Mutta siinä, että vanhemmat ja nuoremmat henkilöt ovat kiinnostuneet samasta aiheesta, en näe mitään väärää. En siis näe syytä, miksi en olisi kiinnostunut japanin kulttuurista vielä myöhemmälläkin iällä.

Meillä kotona äiti aina kertoo kuinka tuntee itsensä nuoreksi, kun aikuiset lapset vieläkin katsovat aamuisin piirrettyjä kuten 10 vuotta takaperin.
Onhan se totta, että joskus saattaa tulla outoja katseita tai kommentteja siitä, että vieläkin pelaa Pokemonia tai vieläkin katsoo "tuollaisia piirrettyjä", mutta jos se ei itseä häiritse, niin miksi se muitakaan pitäisi häiritä.

Pitää vain uskaltaa olla se mitä haluaa olla. Ongelmana tosin helposti voi olla se, löytääkö sellaista ohjelmaa (coneissa ym.) mitä haluaa.
K-18 ohjelma sinänsä voisi olla mielenkiintoista, mutta helposti mielleyhtymä merkinnästä "K-18" on jossain ihan muussa, kuin muutenvain aikuisempaan makuun suunnatussa ohjelmassa.

Gintoki

Viesti Kirjoittaja Gintoki » Ke Huhti 03, 2013 09:56

Kas huomenta, kansalaiset. Viime kerralla kesken viestin kirjoittamisen tuli este, joten kokeillaan nyt rauhallisemmissa olosuhteissa(viimeks olin Kontulan kirjastossa tiskivuorossa).

Olen 24 v.otaku, syksyllä 25. Jos katson harrastukseni alkaneen mielenkiinnosta japanilaista animaatiotyyliä ja Final Fantasya kohtaan, tämä lysti alkoi mulla sen 12 vuotta sitten. Mutta myönnettäköön, että makialta tämä alkoi maistua vasta abivuoteni tienoilla. Eli henkinen teini-ikäni iski vasta lukion lopussa, jolloin aiempi kiinnostus muuttui ihkuttamiseksi ja eipä tuoole kauheasti hellittänyt. En kilju kawaiita tai värjää tukkaani okran-punaisen-vihreänruskehtavaksi, mutta osoitan perversioni japanilaista viihdekulttuuria ja yleensä koko maan muutakin kulttuuria kohtaan lukemalla ja syventymällä. Tuo syventyminen onkin sitten useampien kavereiden mielestä lähestulkoon pelottavaa, joka saattanee juontua AS-syndrooman lievästä muodostani.

Opiskelen viimeisiä metrejä kirjastovirkailijaksi ja sanoisin että pk-seudun yhteinen Helmet-kirjastojärjestelmä on ruokkinut harrastustani ehkä enemmän kuin raha koskaan voisi. Olenhan aina lukenut ja ekan manganikin luin keväällä 2002 Kontulan kirjastossa. Sattumoisin Akiran toinen osa.
Muutaman vuoden päästä tuosta aloin jo tympiintyä mangan puutteeseen, joten pommitin hankintaehdotuksia Helmet-järjestelmään ja piakkoin niitä alkoikin sitten sadella. Tuli Hellsingit, Bleachit(silloin vielä englanniksi), Eyeshield 21:set ja muita.

Nykysillään olen joreilun kolme vuotta päässyt Kontulan kirjastossa päässyt valikoimaan mangat suoraan listalta. Ja sitten on tämä Manga-Lukupiiri, jota aloin vetämään kontulassa noin 2 vuotta sitten ja meidän porukastammehan onkin tullut jo tiivis yhteisö. Käymme coneissa, ostoksilla ja leffassa ja muualla. Meillä on Facebook-ryhmää ja blogi. Nille, jotka eivät ole joka toiseen Anikin ketjuun tunkemia Lukupiiri-aiheisia juttujani lukenut, niin vinkkaamme siis toisillemme mangaa eri teemoista viikottain ja jubailemme muuta sitten keskenämme.

Jaa takaisin aiheeseen.... aikuiällä harrastaminen avasi tietynlaisen väylän ns. "sofistikoituneempia sarjoja" kohtaan. En ollut enää kuluttaja, vaan tutkin kerrontaa, piirtäjän taustoja, sen sulautumista genreensä ja erityisesti sen viittauksia kulttuuriin ja historiaan. Enemmän meikäläistä nykyään kiehtoo Japanin historia, go, karuta, yookait ja muut kansantarut. Kun taas vocaloidit ja kirkuvat visual kei-bändit saa nokan nyrpistymään. Animessa tärkeää juonen ja visuaalisuuden lisäksi on ääninäyttelijät. Mulla seiyuut on kanssa ihan oma intohimonsa. Tunnistan suosikkini muutamasta tavusta.

Eli....sanoisin että ainakin mun tapauksessa otakuilu on saavuttanut sen "seuraavan tasonsa" vasta aikuisiällä,mutta mitään lakipistettä en voi sanoa kohdanneeni. Nykyisin luen netistä vain muutamaa sarjaa viikottaisin ja paria niiden lisäksi ja olen keskittynyt animeen. Vielä syksyllä se oli päinvastoin. Rahatilanne eiole kauheasti muuttanut asiaa, sillä olenhan tuki-elätti. opiskelija ja sen jälkeen NEET.

Ja mitä K18-ohjelmaan tulee, niin onhan se reilua saada jotain varttuneempaakin ohjelmaa meille, jotka eivät jaksa aina kuunnella samaa vanhaa huttua mainstream-sarjoista. Syvemmälle sukeltaminen on aina omanlainen kokemuksensa, jota pitäisi myös coneissa olla tarjolla meille isommillekin...

Kiesus, ku venähti. Sori, hei.....
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”