Japanilaisten suhtautuminen ulkomaalaisten Japani-faniuteen?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Mioo

Japanilaisten suhtautuminen ulkomaalaisten Japani-faniuteen?

Viesti Kirjoittaja Mioo » Ma Joulu 31, 2012 02:05

Tämä aihe on ollut minulle jo jonkin aikaa kysymysmerkki. Mitähän japanilaiset miettivät ulkomaalaisista, jotka näkyvästi ja ylpeästi omistavat suuren osan vapaa-ajastaan Japani-fanitukseen muodossa tai toisessa? En henkilökohtaisesti tunne yhtään japanilaista itse, mutta olen saanut sellaisen vaikutelman, että otakuus on Japanissa äärimmäisen arka aihe, eikä moni mieluusti myönnä edes läheisimmille ihmisilleen/työ/opiskelukavereilleen harrastavansa japanilaista populaarikulttuuria. Onko tietoni vanhentunutta tai ihan alkujaankin väärää? Entä jos tietoni onkin oikeaa, miltä vaikuttaa länsimainen, iloinen ja avoin otaku japanilaisen silmin?

Itse asiassa tunsin pakottavaa tarvetta tämän keskustelun aloittamiseen törmättyäni useammassakin sosiaalisessa mediassa hyvin aggressiivisiin mielipiteisiin länsimaisten cosplayksesta. Herjaavissa viesteissä ja videoissa (oletetusti Japanilaiset) otakut haukkuvat länsimaiset alimpaan maanrakoon, enkä yhtään liioittele kun sanon, että osa viesteistä on hyvin rasistisia, peittelemätöntä raivoa purkavia ja elitistisiä. Postauksissa ei myöskään haluta saada minkäänlaista kontaktia länsimaalaisiin, vain japanilaisten/aasialaisten kommentit huomioidaan. Oletteko törmänneet tähän ilmiöön? Entä onko tämä jokin cosplay-otakuiden oma liike, vai ilmeneekö samanlaista inhoa japanilaisten taholta esimerkiksi länsimaista, japanivaikutteista sarjakuvaa piirtäviä tai muilla tavoin Japania fanittavia kohtaan? Hyvin todennäköisesti näillä ääripään raivonpurkauspostauksilla ei ole valtaosan japanilaisten mielipiteiden kanssa mitään tekemistä. Olisi kuitenkin noin kuohahtavaa reaktiota todistaneena mukava saada tietää länsiotakuihin suopeasti tai peräti positiivisestikin suhtautuvista japanilaisista/aasialaisista, kokemuksia tasapainottamaan. En todellakaan halua muodostaa liian yksipuolista kuvaa kenenkään hyväksi/vastaan, saati kauhduttaa omaa japanifanitusfiilistäni - Japani kun nyt joka tapauksessa on yksi rakkaimmista harrastuksistani : )

Fazi
Viesti:

Re: Japanilaisten suhtautuminen ulkomaalaisten Japani-faniut

Viesti Kirjoittaja Fazi » Ma Joulu 31, 2012 02:41

Ihan satavarmasti tavalliset japanilaiset katsovat iloista länsimaalaista "otakua" enemmän tai vähemmän pahalla silmällä, varsinkin jos länsimaalainen heille kertoo olevansa otaku. Länsimaissa ja Japanissa kun otaku-käsitteellä on vähän erilaiset sävyt. Japanissa otakut tunnetusti ovat nimenomaan sellaisia, jotka omistavat elämänsä vain ja ainoastaan animelle ja mangalle ja niiden fanitukselle ja elävät vain ja ainoastaan niitä varten, vailla lähes minkäänmoisia sosiaalisia suhteita ja ylpeyttä. Okei, yleistän aika rankalla kädellä, mutta karusti ilmaistuna asia vaan on näin. Ymmärtääkseni kuitenkin otakut hyväksytään omana ns. ihmisryhmänään, eikä käsite ole nykypäivänä enää yhtä negatiivispainotteinen kuin ennen.
Länsimaalaiset nyysivät otaku-käsitteen itselleen ja pitävät sitä varsin positiivisena, ja jos tietämätön länkkäri iloisesti uutisoi japanilaisille ystävilleen olevansa otaku, ei yhtään ihme jos siitä saa edes pienen kummastuneen katseen.

Ja olen kuullut siitä, että joskus olisi ollut tämmöinen japanilaisten cosplayereiden järkkäämä liike, taisi olla nimeltään joku "Anti-western cosplayers" tms. Ja tosiaan siinä vaadittiin että länsimaiset lopettavat anime- ja mangahahmojen raiskaamisen nyt heti tai muuten, ja hirvittävää rasismia ja rotuvihaa sieltä sivuilta sitten löytyi. En tiedä mitä sivustolle loppujen lopuksi kävi.
Vissiin näille japsielitisteille pisti vihaksi se, tai ainakin perustelivat uhkailujaan niin, että länsimaisten kropat eivät vaan sovi cossaukseen, saati naamatkaan. Itse on kyllä pakko todeta, että mielestäni länsimaisten cossaajien naamat (eritoten silmät) sopivat paljon enemmän cosplayhin kuin japsien, meillä kun on paljon ekspressiivisemmät silmät ja ilmeet kö heillä.
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

starscream
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starscream » Ti Tammi 01, 2013 11:01

Japanifaniuteni näkyy japanilaisille tuttaville lähinnä siten että käyn siellä vuosittain, ja siihen on kommentoitu ilahtuneena (luullakseni...) vain että kylläpä tykkäät kovasti Japanista. Anime-/mangaharrastusta en yleensä tuo itse ensimmäiseksi esille, mutta japanilaiset tuntuvat omaavan senkin yhteisen piirteen suomalaisten kanssa, että he mielellään kysyvät miksi olet kiinnostunut heidän maastaan ja kulttuuristaan. Kysyttäessä olen kyllä sanonut että tykkään myös mangasta ja animesta. Kerran olen saanut vastaukseksi sellaista hyväntahtoista "heh heh, niinpä tietysti" naureskelua, mutta muuten reaktiot ovat olleet sellaisia että "ai tykkäät varmaan Miyazakista? meilläkin on näitä leffoja... // meillä on tämmöistä mangaa, haluatko lukea?".

En tunne japanilaisia otakuja, mutta ainakin sikäläisissä anime-/manga-tapahtumissa ja kaupoissa on suhtauduttu ihan normaalisti, ei mitään poikkeuskohtelua japanilaisiin verrattuna.

Eli tämäkin on tietysti yleistys oman kokemuksen perusteella, mutta olen aina kokenut itseni tervetulleeksi Japaniin matkailijana ja vieraana.

Tolkkiz

Viesti Kirjoittaja Tolkkiz » Ke Tammi 02, 2013 17:22

No kun katselee monia länsimaisia cosplayaajia ja vertaa hyviin aasialaisiin, niin onhan siinä "hieman" eroa, toki osa länkkäreistä on ihan ok, en sitä sano, netissä vaan pyörii niitä huonomman ääripään kuvia yleensä. Kyllä aasialaiset siihen cosplayhin paremmin soveltuu, kun länkkärit, siitä nyt ei mihinkään pääse. Muuten en juuri usko, että Japanissa vihataan anime harrastajia(oli ne sitten länkkäreitä tai ei) sen enempää kun täällä Suomessakaan, kyllähän täälläkin osa suhtautuu aika vihamielisesti asiaan...

http://www.antiwc.net/group/ Tossa on muuten toi "Anti-western cosplayers" sivusto tai foorumi, väittäisin ettei tuolla ole yhtäkään aitoa aasialaista...

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Ke Tammi 02, 2013 18:13

Olin pari vuotta sitten vaihto-oppilaana Saksassa ja tutustuin siellä muutamaan japanilaiseen. Heille tuntui olevan aluksi todella vaivaannuttava asia, kun paljastui, että luen mangaa ja katson animea, koska he itse eivät omien sanojensa mukaan niistä välittäneet. Kuitenkin he myöhemmin keskustelivat esim. Miyazakista ja Osamu Tezukasta erittäin innokkaasti ja olivat iloisia, kun tunsin heidät (varsinkin jälkimmäisen). Itselleni jäi vähän sellainen kuva, että he luulivat minun aluksi olevan ns. otaku-animen eli nättien tyttöjen, fanservicen yms. perään ja huojentuivat siitä, että pidinkin "normaalista" kamasta.

Keräilen doujinsheja ja japanilaiset piirtäjät eivät oikein katso länsimaisia harrastajia hyvällä, sillä monet länsimaalaiset skannaavat omistamansa doujinshit ja laittavat ne nettiin ilman piirtäjän lupaa. Samoin esim. Tumblr-sivustolla levitellään japanilaisten piirtämiä kuvia vasten heidän tahtoaan, mikä on johtanut jopa siihen, että jotkut piirtäjät ovat poistaneet kaikki työnsä ja lopettaneet tai laittaneet kotisivunsa salasanan taakse.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Sentou Mecha Xabungle 20/50]
Anime- ja mangablogini

Mioo

Viesti Kirjoittaja Mioo » Ke Tammi 02, 2013 21:51

Kiitos kaikille vastauksista! Koitan pikavastata tässä nyt mielenkiintoisiin näkökulmiin ^^

Fazi: Tosiaankin, osa yhteentörmäyksistä voi johtua käsitteiden vääränlaisesta/eroavasta käyttötavasta. Toki itsekin olen tuosta otaku-sanan negatiivisesta sävystä kuullut, mutta silti sen sisäistäminen ei ole näyttänyt menevän omallakaan kohdalla perille...

Mielestäni noissa vihaviesteissä oli outoa tuo länsimaisten ja japanilaisten erojen (rasistiselta kuulostava) erottelu. Sai sen käsityksen, että Japanissa on häpeä cosplayata, jos ei pienintä milliäkin myöten muistuta pukemaansa hahmoa. Eihän länsimaissa kai näin ajatella, vaan "pukeudutaan mahdollisimman samoin kuin ihailun kohteena oleva hahmo"? En toisaalta ole mikään suurcosplayaaja, joten voi olla että en tajua kaikkea. Oma henkilökohtainen mielipiteeni myös on, että harvan japanilaisen vartalokaan muistuttaa kaikkia anime/mangahahmoja: pitkiä sääriä (kuin länsimaalaisilla), isoja rintoja ja takamuksia (kuin länsimaalaisilla)... Langanlaihojahan hahmot ovat kuin monet japanissa, mutta toisaalta laiheliineja löytyy myös länsimaista. Ja. Monet anime/mangahahmot ovat syntyperältään muuta kuin japanilaisia. Lisäksi nykyajan trendi näyttää olevan anime/mangahahmot länsimaalaiskropalla (esim. Trinity Blood, Emma & Le Chevalier d'Eon nyt ekana tulevat mieleen). Tuntuu että ääripään cosplayihailijoilla vain on vähän suodattunut näkökulma...

starscream: viestiäsi oli todella mukava lukea! Mukava kuulla, että sinulla on noin innostavia japanilaisia tuttavia ^^

Tolkkiz: Olen sitä mieltä, että japanilaisilla/aasialaisilla vain on tiukempi seula sen suhteen, minkätasoisia cosplaykuvia he nettiin jakelevat. Esimerkiksi kaikki kuvavertailut, joita nämä näkemäni cosplayfanit tekivät, olivat ammattitason kuvauslaitteilla ja täydellisellä meikillä ja valaistuksella varustettu aasialainen cosplayaaja vs. länsimainen cosplayaaja con-tapahtumalla/muulla tavanomaisella taustalla, salamakuvassa tai hämärässä kuvassa, väljähtyneessä meikissä, osa peräti lähizoomatussa huonolaatuisessa kuvassa. Toki osalla oli ylipainoa ym. mutta en usko vastaavanlaisten olosuhteiden olevan eduksi parhaalle aasialaisellekaan cossaajalle. Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuinka paljon aasiassa käytetään ammattimalleja cossikuvissa. Tuo on hyvä pointti, länsimaisistakin varmaan löytyy yhtä fanaattisia länsimaalaisen cossauksen vihaajia :)

VampireNaomi: Ehkä Saksassa sitten ovat nämä otakuyleisöön iskevät genret suuresti edustettuina? Sinunkin tapauksessa näyttää kompastuskivenä olleen väärinkäsitys. Ehkä he ovat tavanneet aikaisemmin otakumaisempia Japani-faneja?

On selvä, etteivät piirtäjät nettiin skannaamisesta pidä, näin on varmaan kaikkien enemmän tai vähemmän ammatikseen piirtävien laita. Toisaalta olen jostain kuullut, että Japanissa olisi erilainen kunnioittamisen ilmapiiri kuin esim. länsimaissa; doujinshitkin nähdään kunnianosoituksena esikuvana olleille mangakoille ja sarjoille, ei plagiointina ja toisten oman varastamisena (saa korjata jos olen väärässä). Ehkä luvaton skannaaminen nettiin otetaan doujinshipiireissä henkilökohtaisemmin tämän takia?

---

Kiitos vielä! Todella antoisaa kuulla eri ihmisten kokemuksia ja mielipiteitä ^^

misner

Viesti Kirjoittaja misner » Pe Tammi 04, 2013 11:37

Eräs syy, miksi ns. "tavikset" eivät Japanissa juurikaan otakuista diggaa, juontanee juurensa vuosia sitten tapahtuneisiin nuorten tyttöjen murhiin. Iältään 6-12 vuotiaita tyttöjä katosi Japanissa ja myöhemmin ruumiit löytyivät sieltä sun täältä ei niin hyvässä kunnossa. Syyllinen oli nuori mies joka oli niin addiktoitunut animen ja mangan kuvauksiin nuorista tytöistä ja heidän kehoistaan että ei omien sanojensa mukaan pystynyt tuntemaan mitään oikeita naisia kohtaan. Muistaakseni miehen huone oli oikea pyhättö animelle ja mangalle (seinät täynnä julisteita, hyllykaupalla figuureja sekä mangaa jne). Uhrien jäänteitä löytyi hänen pakastimestaan, tiedä sitten mitä hän oli niillä tehnyt tai aikoi tehdä. Japanilainen media tietenkin otti aiheesta kaiken irti ja syytti animea ja mangaa näistä murhista ja labeloi jokaisen niistä pitävän otakuksi joka voi napsahtaa milloin tahansa.

Tuo vaikutti kaikkein eniten siihen, miten normaalit japanilaiset käsittävät otakut, varsinkin ne, jotka tosiaan animesta ja mangasta pitävät. Tapaus on jo unohdettu, mutta mielikuva on säilynyt. Japanissa on myös vieläkin vallalla käsitys (tosin tietääkseni se on alkanut jo murentumaan), että suurin osa otakuista on vielä neettejä tai hikikomoreita. Kukapa nyt hylkiöön tahtoisikaan tutustua? On helpompaa, jos esittelee itsensä vain fanina, otaku kun on niin extreme-ilmaisu siellä päin.

Shenden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shenden » La Helmi 23, 2013 19:16

Itselläni on pari kaveria Japanista, ja joille olen kertonut lukevani animea ja mangaa.
Toinen heistä tuntuu ohittavan aiheen. Toinen heistä taas katsoo tai on katsonut mm. One Pieceä, muttei enää katso tai lue mitään. Hän kyllä välillä menee katsomaan Ghiblin leffoja ja juttelee niistä mun kaa.
Mitään hirveän torjuvaa palautetta en ole saanut, ilmeisesti suhtautuvat ihan hyvin asiaan. :D

(Näin off topiccina muut aasialaiset kaverini taas suhtautuvat innokkaammin esim. cossaamisesta puhumiseen, mutta ilmapiiri taitaakin olla paljon erilaisempi harrastuksen kannalta kuin Japanissa)

いい人

Viesti Kirjoittaja いい人 » Ti Touko 07, 2013 22:28

Riippuu ihmisestä aika paljon. Oman vaihtoni aikana suurin osa ei kommentoinut asiaa juuri mitenkään. Tosin en huudellut "animu animu" ihan joka väliin. Osalta japanilaisista ystäviltä sain jotakin anime (Evangelion) krääsää, jota he eivät itse tahtoneet pitää tai ajattelivat että minulle ne tuottaisivat ennemmän iloa. Osa taas muutaman kerran kutsui minua vitsaillen nörtiksi.

Cosplayaamiseen suhtautumisesta en tiedä, mutta olentan että mikäli cosplay-kuteet ovat kunnossa japanilaiset suhtautuvat pääosin neutraalisti tai positiivisesti. Japanilaiset "netin käyttäjät" kirjoittavat mitä kirjoittavat, koska he joko a) trollaavat b) ovat yli-nörttejä, jotka haluavat että japanilaista hahmoa esittää japanilainen henkilö tjsp.

tl;dr japanilaisia ei kiinnosta tykkäätkö animusta tai mangosta, ellet väkisin hinkkaa sitä heidän naamoilleen.

Akai

Viesti Kirjoittaja Akai » Ke Touko 08, 2013 19:32

Omaa kokemusta ei ole, mutta kerran tällaista harratusta harrastan on tietooni tullut, että japanissa ylipäänsä porukka saattaa katsoa animea ja mangaa kieroon. Käsittääkseni on yleistä jos silloin tällöin seuraa jotain sarjaa tai lukee jotain mangaa, mutta japanissa fanittaminenkaan ei ole samanlaista kuin täällä päin maailmaa. Heillä ei kai liiemmin katsota hyvällä jos joku hamstraa nurkkiinsa hirmuisesti kaikenlaista fani kamaa, doujinsheja halityynyjä yms, koska se myönnetään jo sitten anime/manga nörttiydeksi tai jotain siihen suuntaan.

Kerran eksyin katsomaan yhden ohjelman ja siinä kävi ilmi, että cosplay on osittain joillekin japanilaisille myös häpeä. Jos jäät kyseisestä harrastuksesta kiinni pomollesi saatat joutua etsimään uuden työpaikan. Japanissa muutenkin kaikkea omituista vieroksutaan joka on sinäänsä outoa kun sieltähän tämä kaikki tulee ja sieltä tuntuu aina tuntuvan kaikista mielenkiintoisimmat keksinnötkin. Tosin kaiken omituisen vieroksuminen luultavasti johtuu maan kulttuurista, koska japanilaisillehan oma kunnia on hyvin suuri asia.

Ymmärrän jollain tavalla sen miksi ulkomaalaisia cossaajia saatetaan katsoa kieroon. Mehän tunkeudumme heidän 'alueelleen' ja he kenties tuntevat sen loukkaavaksi. Ehkä he tuntevat ulkomaalaiset cossaajat myös jollain tavalla uhkaksi. Ei moinen jopa rasistisuuteen menevä viha ainakaan ihan itsestään synny. Jotainhan siinä takana pitää olla. Tuo on kuitenkin sinäänsä naurettavaa, että ympäri maailmaa esiintyy niin hyviä kuin huonojakin cossaajia. Niin japanissa kuin muuallakin. Saattaa olla myös etteivät japanilaiset pidä siitä, että ulkomaalaiset levittävät usein cossi kuviaan ympäri nettiä, mutta japanilaisten kesken tämä ei taida olla yhtä yleistä. Me saatamme vaikuttaa heistä liian iholle tunkevilta, koska levitämme niin fani kuin cossi kuviakin surutta ympäri nettiä.

Sanor

Viesti Kirjoittaja Sanor » La Touko 11, 2013 14:25

Noh.. cosplay ei sinäänsä edes ole japanilainen keksintö vaan on ollut olemassa iät ja ajat. (Antiikin ajoilta, jos halutaan olla ihan tarkkoja, mutta se olis jo pilkun viilausta..)
Vaikkakin Japanin ja erityisesti Animen ansiosta siitä tulikin niin suosittua kuin se nyt on.
Ja mitä tulee siihen sitten että onko Japanilaiset parempia cossaajia kuin länsimaalaiset, niin en osaa sanoa. Olen molemmista nähnyt ääripään hirvityksiä, ja aivan loistaavia. Onhan se ehkä hivenen väärin kuitenkin länsimaalaisten cossata animea, vaikkakin jos homma tehdään hyvin, on meikäläisen mielestä aivan se ja sama mistä maasta cossaaja on. Ja näin on ne muutamat japnilaiset keiden kanssa olen satunnaisesti jutellut.

Ja mitä tulee länsimaalaisten huonouteen tässä homassa (muutamat radikaali anti-western cossaus saitit väittävät että länsimaat ei mitenkään voi osata cosssata), niin luin hetki sitten artikkelin jossa pelifirma palkkasi cossaajan näyttelemään pelinsä trailereissa. (vaikka nyt ei ollut anime cossaus, niin ihan hyvin silti mun mielestä..)

Mutta joo, cossaus jakaa mielipiteitä japanissa samalla tavalla kuin muuallakin. Pääosin porukka on kuitenkin joko neutraalia tai jopa positiivista ulkomaalaisten cossauksesta. Siis niin positiivista kun maa joka on vieläkin melkosen ulkomaalais kammoinen (vaikkakin kohtelias) voi olla..
"Just because I don't care, doesn't mean that I don't understand."

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”