Miehet animen, mangan ja cosplayn harrastajina

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Fainttos
Viesti:

Miehet animen, mangan ja cosplayn harrastajina

Viesti Kirjoittaja Fainttos » Pe Kesä 15, 2012 12:03

Itseäni on asia miehenä kiinnostanut jo jonkin aikaa. Lisäksi huomaan täälläkin "kaverihaku"-palstan viimeisen sivun täyttyneen miesten ystävähakuilmoituksilla, mikä kertoo jo jotain. Anime-, manga- ja cosplay-harrastuksissa miehet ovat vähemmistönä.
Itselläni on ystäviä, joilla on samanlaisia kiinnostuksenkohteita kanssani animeen ja mangaan, mutta kaikki ovat tyttöjä. Itse asiassa tunsin lukiostani vain yhden pojan, joka joskus luki mangaa. Poikia ei jostain syystä innosta asia.
Onko teillä ajatuksia aiheeseen liittyen? Miksi näin on?
Kurkatkaas minun peliblogiani jos vain kaikenlainen pelihömppä kiinnostaa! http://gamekerho.blogspot.fi/
Lisäksi bloggaan cosplayn saralla täällä: http://miecosplay.blogspot.fi/
Ja voit minut DeviantArtistakin löytää: http://fainttos.deviantart.com/

Prodigy
Viesti:

Re: Miehet animen, mangan ja cosplayn harrastajina

Viesti Kirjoittaja Prodigy » Pe Kesä 15, 2012 13:15

Voin sanoa, että omalta osaltani asia on täysin päinvastoin. Tunnen lukiossani useita miespuolisia, jotka harrastavat mangaa/animea, mutta naisharrastajia koulussame on vähemmän - tai sitten en vain tunne heitä. Monet näistä tuttavistani ovat kuitenkin jonkin sortin 'piilo-otakuja', eli he eivät liieemmin pidä melua harrastuksestaan, käy coneissa tms. Olettaisin että osa miehistä haluaa pitää manga/anime-harrastuksensa salassa, sillä 'piirrettyjen' katsominen koetaan usein pikkulasten touhuksi. Olettaisin myös, että jätkäpiireissä japani-harrastukseen tartutaan kiivaammin kuin tyttöpiireissä, en osaa omalta kohdalta sanoa, sillä itse en harrastuksiani pahemmin häpeile tai ole päänaukomista joutunut niiden vuoksi kuuntelemaan.
If the world is full of things we never wanted to know, is our only option to look away? You won't solve anything by looking away.
~Natsume Kyousuke

Kizuna

Viesti Kirjoittaja Kizuna » Pe Kesä 15, 2012 17:56

Japanissa suurin osa (ei kaapissa olevista) anime-, manga- ja cosplayharrastajista näyttää olevan miehiä, ja länsimaissa tämä näyttää usein olevan päinvastoin. Itse tunnen vain muutaman miespuolisen "japaniharrastajan" omalta paikkakunnaltani, mutta useita naisia.
Married to Sudou Maasa.

Indio

Viesti Kirjoittaja Indio » Su Kesä 17, 2012 17:34

Liekköhän tässä kyse ennemminkin ikä- kuin sukupuolijakaumasta? Tuntemistani anime-/mangaharrastajista yli 90% on miehiä - ja valtaosa heistä reilusti yli kolmekymppisiä. Cosplayta he eivät harrasta, eikä heitä enää coneissa näe, mutta kai heidät silti voidaan laskea animeharrastajiksi, vai? Vastaavasti taas tuo näkyvämpi puoli tuntuu olevan enemmän nuorten tyttöjen suosiossa - kaikki heistä eivät taida edes olla niin kovin kiinnostuneita animesta tai mangasta, vaan pikemminkin japanilaisesta muodista, jne.

On mielestäni hyvä muistaa, että varsinkin mangaharrastus oli Suomessa alunperin vain pieni osa perinteistä sarjakuvaharrastusta, ja eriytyi omaksi "lajikseen" vasta joskus vuosituhannen vaihteen jälkeen, kun nuoremmat sukupolvet alkoivat lukea pelkkää mangaa kaiken mahdollisen sarjakuvan sijaan. Hieman kärjistäen esitettynä tämä nopea muutos jakoi harrastuskentän kahtia: yhtäältä cosplayta, J-popia sun muuta fanittaviin nuoriin "japaniharrastajiin" ja meihin vanhoihin "sarjisfaneihin", joita nuo oheisharrasteet eivät niin jaksa kiinnostaa - ja jotka voittopuolisesti sattuvat olemaan miehiä.

dakuin

Viesti Kirjoittaja dakuin » Ma Kesä 18, 2012 10:40

Mielenkiintoinen juttu kyllä tämä sukupuoljakauma. Itse olen jo koulut taakse jättänyt mies ja harrastan aktiivisesti japanilaisen musiikin kuuntelua, mangan keräilemistä (ja lukemista) ja hieman vähemmän animen katselua. Ystävistäni kuitenkin lähes kaikki ovat manga- ja animeharrastajia (toiset enemmän kuin toiset). Aikanaan lukiossa kyllä japaniharrastus oli enemmän tyttöjen juttu, mutta nykyään tuntuu, että ihan yhtä paljon törmää nais- ja miespuolisiin harrastajiin (ainakin omassa ikäluokassani).

Erikoista on myös, että jos maailmalla "japaniharrastus" on tyttöjen juttu, niin Japanissa kyse on enemmän "poikien/miesten" harrastuskesta.
Tutustu Netvisor- ohjelmaan | täältä match | Töissä: Uunisepät

Tolkkiz

Viesti Kirjoittaja Tolkkiz » Ma Kesä 18, 2012 22:31

Enpä tiedä, tunnen enimmäkseen miespuolisia anime hulluja ja alkuaikoina kelasin, että varmaan pitkälti miesten juttu tämäkin, kun katsellaan vaan söpöjä pikkutyttöjä.. : D. Mutta taitaa se homma olla toisinpäin kuitenkin, ainakin yleisesti anime/manga kai mielletään lähinnä teinityttöjen jutuksi, siksi kai sitä niin moni vanhempi halveksiikin, kun iso mies harrastaa samaa. Japanissa ei kyllä esim. Akihabaran kaupoissa liiemmin naisia näy.
Viimeksi muokannut Tolkkiz, Ti Kesä 19, 2012 06:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jansan

Viesti Kirjoittaja jansan » Ma Kesä 18, 2012 22:50

Mun kaveripiireis yleensä miehet katsoo vaan animee ja lukee mangaa, kun taas naiset harrastelee enemmän cosplaytä. Itse oon mies ja kyl harrastan cosplaytä, mut tää on aika naisvaltainen harrastus. Tämäkin jakauma on aika paikkakuntakohtainen mun mielest ja olis mielenkiintoisaa saada tietää mistäpäin kirjoittelette tästä asiasta. Mä kirjoitan pohjois-karjalast.

Japanissa taas nämä HC otakut eivät juurikaan harrasta cosplaytä. Et sielläkin se mielletään vähän enemmän naisten harrastukseksi.
す..す..すき大すき

Max

Viesti Kirjoittaja Max » Su Elo 12, 2012 22:04

Oon aivan samaa mieltä mitä Grimmjow:
Grimmjow kirjoitti:Mun kaveripiireis yleensä miehet katsoo vaan animee ja lukee mangaa, kun taas naiset harrastelee enemmän cosplaytä. Itse oon mies ja kyl harrastan cosplaytä, mut tää on aika naisvaltainen harrastus.
Täällä Tampereella näkyy ainakin, että naiset harrastaa enemmän tuota cossaamista, vaikka onhan siellä joukossa vilahtanu muutamia rohkeempia miehiä, joille nostan totisesti hattua. ^^
Täähän toki on mun oma havaintoni, että saa ihan korjata jos on eri mieltä asiasta ;)

Ringo_No_Hana

Viesti Kirjoittaja Ringo_No_Hana » Su Elo 12, 2012 22:39

Täällä Siilinjärvellä aniharva katsoo animea tai lukee mangaa. Ylä-asteella tunsin muutamat tytöt, jotka lukivat mangaa ja noin kaksi heistä olivat kiinnostuneita cosplaymisesta. Onhan se totta, että naiset harrastavat hieman enemmän cosplaymista kuin miehet. Toki poikkeustapauksiakin on, mutta jotenkin tuntuu, että näitä naisia olisi aivan liikaa! Tunnen vain yhden pojan, joka harrasti cosplayta Siilinjärvellä, mutta se siitä. Kerran olen saanut kunnon poikaporukan kasaan cossaamaan. Ei siinä ole mielestäni mitään hävettävää

Nitsakia

Viesti Kirjoittaja Nitsakia » La Elo 18, 2012 23:31

Itsekin tunnen enemmän naisia/tyttöjä jotka cossausta harrastavat... Mietinvaan kun lukiossa sen vuoden hihhuloin ja siel nyt muutama poika oli jotka mangaa luki... niin miten cossaus eroo penkkaripäivästä?? Sehän on samaa kuteet niskaan ja menoksi?? Vai?? Minäkin täältä Pohjois-Karjalasta :)
Siipensä polttanut, taivaalta tippunut, maailmaan hukkunut, manalaan palannut
http://myanimelist.net/animelist/Nitsakia

Skald

Viesti Kirjoittaja Skald » Su Elo 19, 2012 18:27

Mäkin olen törmännyt enemmän naispuoliisiin "japanifaneihin", tosin oon kans huomannut että sellaiset "tavistytöt" harvemmin katsoo animea tai lukee mangaa, mutta tavispojat enemmän. Ainakin tiiän monia ihan sellasia tavallisia miehiä, jotka eivät huutele harrastustaan eikä niistä huomaa sitä. Joistakin en olis edes tiennyt, että he katsovat animea, jos en ois itse sattunut sivusilmällä näkemään. Että kyllä niitä miesharrastajiakin on enemmän kuin luulisi, mutta naiset pitävät enemmän älämölöä harrastuksestaan. Miespuolisia ernuja ei pahemmin näe.

Gintoki

Viesti Kirjoittaja Gintoki » Su Elo 19, 2012 20:28

Oon melkeen 24 v. mies, jonka harrastus kestänyt noin 10-11 vuotta. myönnetään, että tytöillä/naisilla voi olla joissain tapauksissa näkyvämpää tai hyvinkin piiloteltua harrastamista. Mutta tapaamillani sälleilllä se animeharrastus on ollut jotenkin....ööh...kaikennielevämpää.

Eli kun jotain tehään, siihen upotetaan iso osa vapaa-ajasta ja muustakin ajasta jos ei jää kiinni sitä tehdessään. Itse olen aika syvälle vajonnut otaku ja olen jatkanut manga-harrastusta sillai muihinkin Japanologian osa-alueisiin. Luen mielelläni Japanin historiaa (erityisesti Bakumatsu-kauden), pelaan aloittelijatasolla go'ta ja olen harvinaisen kiinnostunut japanin yookai-folkloristiikasta. Nyt aivan hiljattain aloitin myös visual novellien pelaamisen. Ja opiskelun keskellä yritän myös ajaa pk-seudun kirjastoihin mittavampaa mangavalikoimaa ja kun ens keväänä valmistun kirjastovirkailijaksi, niin toivon että saan parannettua mangan hankintalukuja huomattavasti.
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

GrellFanBoi~

Viesti Kirjoittaja GrellFanBoi~ » To Elo 23, 2012 21:47

No minun asuinalueella on ehkä enemmän naispuolisia cosplay/anime harrastajia (itse olen mies ja harrastan cosplayta & katson animea/luen mangaa), mutta jos koko maailmaa katsoo niin on niitä miespuolisiakin harrastajia aika paljon.

Ärsyttää välillä jos tulee kommentteja siitä miten anime & cosplay on "pikku tyttöjen juttuja". >:c

+olen itse vähän sellanen anime-"ernu", kuten joku tässä aikasemmin sanoi. x)
välillä hehkutan sisäistä otakuani ehkä pikkasen liikaa :D

Syndra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Syndra » To Touko 09, 2013 22:25

Minun koulussani ja kaveripiirissä useimmat animesta pitävät ovat tyttöjä, mutta sain kyllä vähän aikaa sitten yhden miespuolisen kaverini innostumaan Mirai Nikki-sarjasta (JES!! xD). Mutta jostain syystä loput kouluni pojat (sekä osa kavereista) pitävät kaikkia animeja hentaina. (Pitäisi kai vähän valistaa niitä typeriä :D )

Convallaria

Viesti Kirjoittaja Convallaria » To Touko 09, 2013 23:05

Itselläni on luokkalainen (ja hyvä ystävä) joka nyt on tulossa ensimmäistä kertaa cospay tapahtumaan kanssani. Aiemmin tuo miespuolinen kaverini on vaan pelaillut japanilaisia pelejä ja lukenut niitä mangojani mitä olen hänelle antanut. Kuitenkin, kumman innoissaan tuo tästä cosplaysta tuntuu olevan ja on tuo sanonut että mielellään olisi tullut aikaisemminkin, mutta oli kaukaa katsottuna näyttänyt tämä otakujen yhteisö liian tiiviiltä tulla tunkemaan. Nyt sitten minä hänelle pukua ompelen ja tuo innoissaan auttaa siinä missä osaa, kun ensin ehdin selittää että mukaan mahtuu ihan ketä vaan jaksaa kiinnostaa.

Näenkin tämän cosplayn poikien puolelta ehkä kaatuvan hieman käsityökykyihin (Kun ei ole miehekästä ommella) ja siihen että pojiöla tuntuu olevan vielä enemmän sitä jonkin oudon kiroonkatsomista kuin tytöillä, mikä jää tosin ikävästi huomiotta.

Ja vaikka voisin kuvitella että sentään japanilaiset videopelit olisivat ok, niin eikös sieltä tule heti jonkinnäköistä noottia, kun puhutaan Zeldasta tai Final Fantasysta ja tulee suora tyrmäys "Paskoja pelejä" vaikka kukaan ei ole koskaan yhteenkään näistä peleistä koskenut. Kumma juttu poikien puolelta...

Sori viestin sekavuus ja muutenkin höttöisyys, ajatus katkesi useampaan kuin yhteen kertaan xD

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”