Ennakkoluuloja mangaa kohtaan?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Cosmic
Viesti:

Re: Ennakkoluuloja mangaa vastaan.

Viesti Kirjoittaja Cosmic » To Helmi 03, 2005 09:59

Maeve kirjoitti:Onko sinulla olllut kavereita/tuttavia (tai on vieläkin) jotka ovat pitäneet mangaa ja animea hörhöjen hommana jne?

Kaipaisin kommentteja ja omakohtaisia kokemuksia asiasta minun kokemukseni lisäksi. Ja haluaisin myös tietää miten olette asiaan suhtautunut.

:D Kiitos :D
Arvattavaa että sellaisia ihmisiä löytyy :? esimerkeinä voin sanoa oman äitini, kolmanneksi vanhimman iso siskon plus jotkut luokka toverit,muttei kaikki.Yleisin leima on että "Sehän on lapsellista" tai joku muu vastaava...Pitemmän päälle se on tylsää ja rasittavaa...Siitä on lapsellisuus kaukana jos sarja kuvissa hilluu ns aikuisia ihmisiä melkein alasti...Olen aina vastannut tuohon että minä olen sitten lapsellinen,näin on parempi kuin käyttäisi rahani siihen että hilluisin baareissa kaiket yöt... :roll:
"The greatest thing you'll ever learn
Is just to love and be loved in return" (Nat King Cole)
"If you want to be loved,then love..."

erwil
Viesti:

Viesti Kirjoittaja erwil » Pe Helmi 04, 2005 12:01

Juuup... Mummoni, (isän puolelta) sattui yx päivä manga hyllylleni, ja totta kai, veti Faket. hyllystä ja alkoi selailemaan. hiljaisuus. manga hyllyyn ja seuraava. Gravitation. *silence*. Seuraava. etc etc, (kyllä naama venähti...) ja sit häipyi lasittunu ilme kasvoilla.. ei suostunu puhumaan mulle enää sinä päivänä. Seuraavana päivänä kuulin ku se puhu porukkoitten kaa siitä et "onko teillä mitään hajua mitä tuo teiän tyttö lueskelee? ja vielä jättää ne nuorempien silmän alle". Ok, se oli Tummu se...
Ihan toista maata on Mummini (äidin puolelta). Samaan tapaan se sattui kirjahyllylle, mutta luki loppuun asti kaikki mitä käteen osui! Ja vielä tarjoutui viemään mut Fantasiapeleille ja vastaaviin lisää hakemaan (olispa tarjoutunu maksamaankin..).

Kouluja olen vuoden mittaan vaihdellut, ja kaikkia tietämättömiä olen valistanut, ja lähtissäni on ollut luokassa Anime buumi päällä yhdellä jos toisellakin immeisellä. ei mikään ristiretki. XD Mutta ihmisiä käännytetään..
Viimeksi muokannut erwil, Ke Touko 25, 2005 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ruuppa

Viesti Kirjoittaja Ruuppa » La Helmi 05, 2005 19:38

Ainut ongelma mitä itselläni on tullut vastaan on shonen/seinen-ai mangojen(Fake, Eerie Queerie, etc. etc.). Jostain syystä kaikki luokassa luokassa ovat alkaneet epäillä seksuaalista vakaamustani. En ymmärrä mistä on kyse, onko niin outoa jos mies lukee niitä?

Zeya

Viesti Kirjoittaja Zeya » Su Helmi 06, 2005 15:50

Hmm...kylläh, ja moneltakin taholta. Luokkalaisilta, perheeltä, joka suunnasta. Kaikki täällä pitävät outona, paitsi kohtalontoverit, mutta väliäkö tuolla...

erwil
Viesti:

Viesti Kirjoittaja erwil » Ma Helmi 07, 2005 09:41

Ruuppa kirjoitti:Ainut ongelma mitä itselläni on tullut vastaan on shonen/seinen-ai mangojen(Fake, Eerie Queerie, etc. etc.). Jostain syystä kaikki luokassa luokassa ovat alkaneet epäillä seksuaalista vakaamustani. En ymmärrä mistä on kyse, onko niin outoa jos mies lukee niitä?
well that sux! :x eihän siinä mitään outoa ole. jos on hyvä sarja niin mitä muilla on siihen motkottamista?

miu mau

Viesti Kirjoittaja miu mau » Ma Helmi 07, 2005 19:07

No kyllähän ennakkoluuloiihin törmää mikäli sattuu mangasta siitä tietämättömille mainitsemaan. Manga on vielä ilmiönä jokseenkin tuntematon suurelle yleisölle ja tuntemattomaan suhtaudutaan usein hieman ennakkoluuloisesti.
Sarjakuvan ystävät, vaikkapa Aku Ankka-fanit ovat niin yleinen ilmiö että siihen että isot ihmiset lukevat akkaria suhtaudutaan nykyisin hyväksyvästi. Uskon että mangakin joskus liittyy tähän "hyväksyttävien asioiden joukkoon". Mutta jonkin verran aikaa se varmasti vie.

mansi

Viesti Kirjoittaja mansi » Ti Helmi 08, 2005 00:47

Ruuppa kirjoitti:Ainut ongelma mitä itselläni on tullut vastaan on shonen/seinen-ai mangojen(Fake, Eerie Queerie, etc. etc.). Jostain syystä kaikki luokassa luokassa ovat alkaneet epäillä seksuaalista vakaamustani. En ymmärrä mistä on kyse, onko niin outoa jos mies lukee niitä?
Älä vain ikinä kuljeta paljasta Yaoita kouluun luettavaksi, siitä jää piitkä jälki elämääsi... Noin puoleksi vuodeksi, mutta sitä päivää en siltikään kadu ikinä. Se oli jotakin kokemisen arvoista, ainakin niissä ilmeissä.
Enkä usko että se mitenkään on outoa, jotkut pelaavat jalkaplloa ja lätkivät toisiaan takapuoleen pukukopeissa, joten enpä sanoisi, että tuo shonen mangojen lukeminen olisi mitenkään kovin vaarallista saatika sitten erilaista. Jokainen oman makunsa mukaan.

Zatoichi

Viesti Kirjoittaja Zatoichi » Ti Helmi 08, 2005 12:19

Ichito kirjoitti:
Älä vain ikinä kuljeta paljasta Yaoita kouluun luettavaksi, siitä jää piitkä jälki elämääsi... Noin puoleksi vuodeksi, mutta sitä päivää en siltikään kadu ikinä. Se oli jotakin kokemisen arvoista, ainakin niissä ilmeissä.
Enkä usko että se mitenkään on outoa, jotkut pelaavat jalkaplloa ja lätkivät toisiaan takapuoleen pukukopeissa, joten enpä sanoisi, että tuo shonen mangojen lukeminen olisi mitenkään kovin vaarallista saatika sitten erilaista. Jokainen oman makunsa mukaan.
Minä pelaan jalkapalloa, ENKÄ lätki ketään takapuoleen!!!...joku järki olla pitää, ei se ole hygieenistä...enkä muutenkaan harrasta tuommoista...^^)...mitä tulee yaoiin, niin en ole yhtään teosta lukenut, eikä oikeastaan kiinnosta...but that's just me...^^)...kaikki muu manga sitten meneekin, eikä kukaan ole harrastustani tuominnut...ainakaan vielä...outoa...^^)
In Satan we trust.

Zatoichi

Viesti Kirjoittaja Zatoichi » Ti Helmi 08, 2005 12:20

Ichito kirjoitti:
Minä pelaan jalkapalloa, ENKÄ lätki ketään takapuoleen!!!...joku järki olla pitää, ei se ole hygieenistä...enkä muutenkaan harrasta tuommoista...^^)...mitä tulee yaoiin, niin en ole yhtään teosta lukenut, eikä oikeastaan kiinnosta...but that's just me...^^)...kaikki muu manga sitten meneekin, eikä kukaan ole harrastustani tuominnut...ainakaan vielä...outoa...^^)
In Satan we trust.

Jataru

Joo-o

Viesti Kirjoittaja Jataru » Ti Helmi 08, 2005 15:26

Mulla on kavereita, jotka ei ymmärrä animen ja mangan hohtoo, mut ei sitä voikkaan olettaa et kaikki ymmärtää...muute elämä ois liian helppoo. Mulla näyttäis olevan monta eri kaveripiiriä. Tietyssä piirissä topiikkina tietyt jutut. Eli mulla on ns. "animeporukka"(laaja sellainen), jonka kanssa voi jakaa animen ja mangan ihanuudet ja kauheudet.

Muistampa tässä yhden enkun tunnin tossa muutama viikko takaperin. Pelattii sellasta "lautapeliä" jossa oli tarkotus puhua jostai tietyn ruudun olevasta aiheesta(englanniksi) n.1min. Ja mullehan sattu ruutu jossa kysyttiin et mikä mua ärsyttää Suomessa eniten. Ja enkös mä vastannu et animen ja mangan vähäinen tarjonta. Ja muut oli niinku HÄH?

No mä sitte siinä nopeesti pidin pienen esittelyn aiheesta ja kommenttina oli hiljaisuus. Kunnes yks tyttö rohkeni sanoo:"Mä en kyll ymmärrä mikä niis on nii hyvää."

nalle

Viesti Kirjoittaja nalle » Ti Helmi 08, 2005 15:55

Noo... Pari kaveriani pitää animesta ja mangasta. Muut eivät suunnilleen tiedä mitä se on. Eipä kukaan oo mulle sanonu et mä oon hullu kun mä katon animee tai luen mangaa, koska mä oon niitten mielestä hullu muutenkin. xD Sit on pari kaverii jotka ei tiiä mitä on manga ja anime mutta on sanonu et Hopeanuoli on ihan hyvä.
"Rakkaus on ikuista vain valkokankaalla, totta vai tarua sen itse näät, rakkaus on ikuista vain valkokankaalla, lopputeksteissä ei lue nimeäsi..."

gackt lover

Viesti Kirjoittaja gackt lover » La Touko 28, 2005 18:04

yksi minun kaveri luuli sitä joksikin lahko hommaksi!!!! ja siihen lkiitty jokin vaellus kuutamossa soihtujen kanssa, väittääkö joku että tämä olisi homman nimi, ja siihen liittyy jotain rituaaleja???!!!! hah, mä nauroin kaverilleni ja kerroin miten asian laita on!!! se ei uskonut sitä lainkaan.... voi voi kaveri raukkaa... se shokkaa pahasti mua edelleenkin. :cry:
"is it okay to love, too? in the shaking night
it`s good as it is more deeper
as those almost maddening lips Ì´ve gotten used to smelt together
I`am...Your...Vanilla"(words by gackt)

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Touko 28, 2005 18:07

gackt lover kirjoitti:yksi minun kaveri luuli sitä joksikin lahko hommaksi!!!! ja siihen lkiitty jokin vaellus kuutamossa soihtujen kanssa, väittääkö joku että tämä olisi homman nimi, ja siihen liittyy jotain rituaaleja???!!!! hah, mä nauroin kaverilleni ja kerroin miten asian laita on!!! se ei uskonut sitä lainkaan.... voi voi kaveri raukkaa... se shokkaa pahasti mua edelleenkin. :cry:
Tervetuloa vaan joskus katsomaan Cosplay Finlandin jotain tapaamista, kyllä tämä alkaa kuulostamaan tutulta. Paitsi että totuus ei nyt ihan noin viatonta ja mietoa ole.

Eipä conitapahtumatkaan paljoa tästä eroa, paitsi jotta sisätiloissa soihdut ovat vähän vaikea tapaus.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Ayumi

Viesti Kirjoittaja Ayumi » La Touko 28, 2005 19:14

Ärsyttävintä on lähinnä ihmiset, jotka luokittelevat mangan lukijat erilaisiksi ihmisiksi, omaan syrjittyyn lokeroonsa. Esimerkkinä enemmän tai vähemmän minulle sukua oleva naispuolinen, keski-ikäinen ihminen, joka kiinnitti huomionsa minuun, kun luin rauhassa mangaa. Ensin hän kyseli ihan normaalisti, mitä sinä luet, mistä noita saa ostettua, onko sinulla noita enemmänkin... Seuraavaksi hän selosti minulle siitä, kuinka mangan lukijat ovat muista ihmisitä syrjäytyneitä, yksinäisiä, hiljaisia ihmisiä, jotka hakevat turvaa kuvitteellisesta maailmasta. Alkaa tuollainen mennä jo vähän yli, kuulostaa siltä kuin kaikki otakut olisivat tunnevammaisia epäsikiöitä. Aluksi otin 'sukulaiseni' jutut vakavasti, ja se häiristi minua, mutta nykyään pyöräyttelen samankaltaisille ihmisille silmiäni enkä takerru siihen mitä muut ajattelevat. Mutta niinhän se täällä Suomessa useimmille väkijoukosta on; Kaikki mikä on uutta ja erilaista, mielletään mieluusti epänormaaleiksi.

Onneksi löytyy niitä jotka tajuavat harrastuksen, eivätkä ala suurentelemaan asioita. Mutta joka tapauksessa ihmisten lokerointi on hyvin ärsyttävää, Ruupan viesti hyvänä esimerkkinä.

Krigsi

Viesti Kirjoittaja Krigsi » La Touko 28, 2005 19:27

Kyllä on. Itse olenkin lähestulkoon pysynyt kaapissa heidän takiaan.

Yllätyin tosin kun yht'äkkiä ruokalassa eräs luokan "kovista jätkistä" (ajelee alaikäisenä mopolla pitkin kyliä ja ryyppää kaikki viikonloput) mainitsi, että katselee kaverilla aina Narutoa. Ja kehui vielä sitä. Olin ihan puulla päähän lyöty.

Ai niin mangastahan tässä puhuttiin... No sama henkilö ei kyllä innostunut kun kiertelin kauppoja etsien paikkaa missä myytäisiin Ranmaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”