Japanilainen kirjallisuus

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Marras

Japanilainen kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Marras » To Maalis 01, 2012 12:54

Ihan kiinnostuksesta haluaisin tietää, että rajoittuuko Japani-fanien kiinnostus vain sarjakuviin, animaatioon ja yleiseen kulttuuriin, vai lukeeko joku oikeaa japanilaista kirjallisuutta (luonnollisesti ei tarvitse lukea japaniksi).
Onko täällä siis kirjallisuuden ystäviä?

Itse en ole järin paljon onnistunut hahmottamaan japanilaisia kirjailijoita, mutta esimerkiksi Banana Yoshimoton kirjat ovat lumonneet minut järjettömyyksillään ja taitavilla juonenkäänteillä. Huomasin uusimman suomennetun teoksen kirjakaupassa, joten se ei ole vielä ehtinyt luettujen kirjojen joukkoon, mutta senkin aika varmasti koittaa. Haruki Murakamilta ostin juuri uusimman teoksen, Norwegian Wood, joka kiehtoo. Muita en ole herralta lukenut, mutta ystäväni puheiden perusteella hänen teoksensa ovat lähes yhtä erikoisia elleivät erikoisempia kuin Yoshimoton.
Ehkä eniten huomiota herättänyt teos on Kazuo Ishiguron Ole luonani aina, joka on saanut paljon länsimaalaisten huomiota. Kirja oli myös erikoinen, ja aivan omanlaatuisensa.

Siispä jatkokysymys: Miksi japanilaiset kirjoittavat erikoisia teoksia? Johtuuko tämä tiukoista normeista, joita halutaan rikkoa omassa elämässä kirjoittamalla asioista, jotka ovat joko tabuja tai aivan liian erikoisia normaaliin elämään?
“The Internet is the first thing that humanity has built that humanity doesn't understand, the largest experiment in anarchy that we have ever had.”
Eric Schmidt

Shoe

Re: Japanilainen kirjallisuus

Viesti Kirjoittaja Shoe » To Maalis 01, 2012 22:40

Olen lukenut yhden japanilaisen kirjoittaman kirjan, Hitomi Kaneharan Käärmeitä ja lävistyksiä. Kirja kertoo nuoresta tytöstä ja tokiolaisesta katukulttuurista. Varsin hyvä kirja, jäin ensimmäisistä sanoista jo koukkuun ja illassahan se tuli luettua, ei ollut mikään järkäle.

Paikallisesta kirjastosta ei oikein löydy japanilaisia kirjoja, joten lukeminen on jäänyt vähäiseksi. Tosin olen lukenut Rei Shimuroja, vaikkeivät ne olekaan japanilaisen kirjoittamia, mainitsin vain. Mutta olen kyllä kiinnostunut lukemaan japanilaisten kirjoittamia kirjoja, kai niissä on jotain pientä eroa verrattuna länsimaalaisten kirjoittamiin kirjoihin.

Jatkokysymys on kyllä aika kiperä, koska syy erikoisiin teoksiin voi olla simppeli tai sitten ei. Ainakin monien mangasarjojen perusteella voisi kuvitella, että japanilaisilla on erikoinen ajatuksenjuoksu ja mielikuvitusta löytyy.

haplo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haplo » Pe Maalis 02, 2012 20:19

Ensinkään en usko japanilaisten kirjoittavan sen erikoisempia teoksia kuin mikään muukaan kansakunta. Jos jotkin asiat meistä tuntuvat erikoisilta, taitavat ne olla sitten vain erilaisen kulttuurin myötä syntyneitä asioita. Tai jos ne ovatkin erikoisia, se johtuu kirjailijan halusta kirjoittaa jotain joka hänen mielestään voisi tuntua lukijassa erikoiselta. Siis kuin mistä tahansa maasta kotoisin oleva kirjailija voi ajatella. Japanilaisuus tuskin on vastaus sinänsä.

Olen lukenut ainoastaan yhden japanilaiskirjailijan teoksen. En siksi, etten olisi kiinnostunut, vaan siksi että olemassa on niin paljon muutakin mielenkiintoista luettavaa ja minä nykyisin auttamattoman hidas lukija. Kyseinen kirja on Yasushi Inouen Metsästyskivääri. Lyhyt kertomus miehestä ja parista naisesta ja näiden kaikkien välisistä suhteista. Lukemisesta on jo jonkin aikaa, mutta mielikuvien perusteella tarinaa voisi kuvailla kai sanoilla viipyilevä ja hauras. Ja tämä on siis oikeasti lyhyt, noin kahdeksankymmentä sivua. Olisin ostanut sen eräästä divarista, mutta koska kirjan hinta oli hyvin pieni enkä muuta olisi ostanut, antoi divarinpitäjä sen minulle ilmaiseksi.

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » Pe Maalis 02, 2012 20:58

Itsellä on yksi japanilaisen kirjoittama romaani, Kenzo Kitakatan Tokion tuhkaa. En ole lukenut sitä vielä kokonaan, mutta kirja kertoo entisen yakuza-miehen arkipäivän edesottamuksista. Ei mielestäni ole mitenkään erikoinen normikirjallisuuteen verrattuna, joten yhdyn Haploon. Yhtä lailla meidän mielestä voi jonkun brassin tai juuriltaan inuiitin kirjoittama kirja tuntia erikoiselta : D
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

Marras

Viesti Kirjoittaja Marras » La Maalis 03, 2012 12:43

Näistä edellä mainituista olen lukenut tuon Käärmeitä ja lävistyksiä. Oli kieltämättä mielenkiintoinen ja sen luki nopeasti; aika mukaansa tempaava siis.

Niin, tuolla erikoisuudella en tarkoita, että kaikki japanilaiset teokset ovat erikoisia. Olen vain ilmeisesti lukenut niitä erikoisempia. :) Mutta sen voin sanoa, että ne ovat erikoisempia kuin mitkään muut lukeneeni teokset (ja itse siis luen hyvinkin paljon).
“The Internet is the first thing that humanity has built that humanity doesn't understand, the largest experiment in anarchy that we have ever had.”
Eric Schmidt

Sleepy Dancer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sleepy Dancer » Su Maalis 04, 2012 00:12

Kivojahan nämä. Jopa Rääkkylän pikku kirjastosta löytyi ainakin parikymmentä teosta. <3

Suosittelen ehdottomasti lukemaan Ihara Saikakun kirjat. Varsinkin "Kirsikkatyttö" oli tosi hieno, sillä koko kirja kertoi Edo-kauden prostituutiosta. Samalla esile tulee hauskalla tavalla aikansa ajattelutapaa, naisten asemaa ja taikauskoa.

Genjin tarina-sarjakin olisi tarkoitus lukea, koska se on klassikko.

Itseltäni löytyy kirjahyllystä suomeksi Kawabatan "Kioto", "Lumen maa" ja "Tuhat kurkea", Kazuo Ishiguron "Silmissä siintävät vuoret", Shusaku Endon "Kuiskaus" ja "Verraton hölmö", Ayako Miuran "Tuuli kääntyy tulevaan" ja englanniksi Hideaki Senan "Parasite Eve".
"Jättäkää minun Slaine rauhaan!
t: ruma läski akka"

Marras

Viesti Kirjoittaja Marras » Su Maalis 04, 2012 13:07

Sleepy Dancer kirjoitti: Suosittelen ehdottomasti lukemaan Ihara Saikakun kirjat. Varsinkin "Kirsikkatyttö" oli tosi hieno, sillä koko kirja kertoi Edo-kauden prostituutiosta. Samalla esile tulee hauskalla tavalla aikansa ajattelutapaa, naisten asemaa ja taikauskoa.
Kuulostaapa mielenkiintoiselta, pitää yrittää etsiä käsiini!
Pidän yleensäkin historiallisista kirjoista, joten tuskin tämän kanssa kauheasti pettyisi.
Eric Schmidt

Shieva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shieva » Su Maalis 04, 2012 14:43

Olen lukenut Haruki Murakamin Kafka rannalla. Hyvin paksu kirja, hieman erikoinen, sotkee todellisuutta ja yliluonnollisuutta. Ei mitään kovin kevyttä luettavaa, käsittelee aika isoja kysymyksiä. Haruki Murakamin muihin teoksiin on tarkoitus tutustua heti kun ehtii.

Lisäksi kaksi Aoi Bungakun kirjaa, Natsume Soosekin Kokoro ja Osamu Dazain Ei enää ihminen. Hyvin japanilaisia teoksia, molemmat viime vuosisadan alkupuolelta. Ei enää ihminen on aika tunnettu, siitä on mangakin, ja esimerkiksi Ouranissa Kyoya lukee sitä. Oikeastaan vähän masentava kirja, kertoo mielisairaudesta, itsemurhista ja masentuneisuudesta. Kokoro ei paljon sitä iloisempi ole. Aoi Bungakun Kokoro eroaa aika paljon kirjasta.

Kaikki nämä ovat löytyneet ihan kirjastosta (Heinolasta, eli ei mistään kovin suuresta) ja suomeksi.

Sun

Viesti Kirjoittaja Sun » Pe Helmi 20, 2015 23:36

Nostetaampa vanhaa ketjua ylös.

Aika vähän olen lukenut japanilaista kirjallisuutta. Genjin Tarina on tullut luettua suomeksi, se on suomennettu neljäksi niteeksi eikä käsittääkseni kata koko alkuperäistä tarinaa. Tämä on aika klassikko, sillä sehän on peräti 1000 vuotta vanha tarina. Hieman tylsähkö se on, kun keskittyy ylhäiseen hovielämään. Tarinan alkupuoli oli vähän kiinnostavampaa. Sitten olen lukenut Koji Suzukin Ringin, joka on tuttu elokuvanakin. Sekä Hideaki Senan Parasite Eve, joka myöskin on tuollaista kauhutyylistä yliluonnollista tarinaa. Nämä siis englanniksi luettu.
Lisäksi pari kappaletta Sujata Masseyn Rei Shimura -kirjoja luettu, mutta tekijä ei ole japanilainen, ainoastaan taisi asua/työskennellä Japanissa jonkin aikaa. Näistä lukenut Tappavan Mangan ja Yakuzan Jäljillä. Ihan sujuvaa dekkariviihdettä, voisi kai joskus lisääkin lukea.
Sitten on tullut noita light novelleja luettua, mutta ne ovatkin niin lähellä animea ja mangaa ettei niistä sen enempää.

Gintoki

Viesti Kirjoittaja Gintoki » La Helmi 21, 2015 23:05

Ranobetkin on jäänyt multa aika minimalistisimpaan minimiiin, puhumattakaan "normitavarasta".

Täytyy kuitenkin mainita aika pitkäpiimäiseksi venytetty Battle Royale ja Otsuichin kauhujutut. Molemmat Helmet-kirjastoista ja englanniksi. Otsuichin jutut pääsevät ajoittain ihan Kingin tasolle...
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti » Su Maalis 01, 2015 00:33

Marras kirjoitti:Ihan kiinnostuksesta haluaisin tietää, että rajoittuuko Japani-fanien kiinnostus vain sarjakuviin, animaatioon ja yleiseen kulttuuriin, vai lukeeko joku oikeaa japanilaista kirjallisuutta (luonnollisesti ei tarvitse lukea japaniksi).
Onko täällä siis kirjallisuuden ystäviä?
Ihastuin kovasti englanninksi käännettyihin Slayers-romaaneihin. Lainaan alkua kirjasarjan 3. osasta:
There they were, standing right in front of us - lined up like an illustration out of a fairy tale: ten knights in shining armor. The sun gleamed luminously all around them, bouncing off the tips of their blades, so blindingly bright that the silver metal began glow white. It was downright dazzling.
Gourry and I sighed, knowing that we both shared the same thought: what a bunch of dorks.
Harmi vaan että niitä on käännettyinä painettu vaan 8 kirjaa. Slayers-romaaneita on kaikkiaan päälle 50 jos osasin Wikipedian perusteella ynnätä oikein.
Viimeksi muokannut Matti, La Huhti 25, 2015 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Anssi

Viesti Kirjoittaja Anssi » Su Maalis 01, 2015 04:53

Itse oon Spice & Wolfit lukenut, tosin en sit tiedä luokittelisinko light noveleja japanilaiseksi kirjallisuudeksi.

Kuruwin

Viesti Kirjoittaja Kuruwin » Ti Maalis 17, 2015 16:57

Aktiivinen lukija kun olen niin onhan noita japanilaisia kirjailijoita tullut luettua kohtuu verran. Isoin osa edellä mainituista on itselleni tuttuja ja Gintokin mainitsema Otsuichin tuotanto etenkin on itselleni mieleen. Todella harmillista että kyseisen kirjailijan kirjoja on vain käännetty kaksi kappaletta. Zoo on helposti parhaimpia kauhunovelli kokelmia joita olen lukenut.

Nildro-hain

Viesti Kirjoittaja Nildro-hain » La Huhti 18, 2015 19:03

Minä olen tällä hetkellä ihastunut erityisesti kahden japanilaisen kirjailijan teoksiin. Ensimmäinen on itseoikeutetusti Osamu Dazai, jolta olen lukenut kirjat No longer human, The setting sun ja Schoolgirl. Varsinkin No longer human oli ajatuksia herättävä ja kertakaikkiaan upea lukukokemus. On ollut kiinnostavaa huomata miten juonellisesti hänen kirjoissaan ei tarvitse edes tapahtua mitään kovin ihmeellistä ja silti niitä on melkein mahdotonta laskea käsistään.

Toinen kirjailija johon olen tykästynyt on Yukio Mishima. Hänen tuotannostaan olen lukenut teokset Forbidden Colors ja Thirst for love. Parhaillaan kesken on The sailor who fell from grace with the sea ja sen luettuani aion tarttua kirjaan Confessions of a mask. Mielestäni tämän kirjailijan hahmoista on vaikea pitää, koska he ovat melkein laidastaan jollain tapaa kieroutuneita ja liian impulsiivisia. Kuitenkin kirjailijan kirjoitustyyli on mielestäni kiinnostava ja juonenkuljetus ennalta-arvaamatonta.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan näiden molempien kirjailijoiden teoksia. Muutama vuosi sitten tulin lukeneeksi myös Haruki Murakamin kirjan Norwegian wood, mutta en jostain syystä jaksanut oikein innostua lukemaan enempää.
Welcome to the weirdo woods

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”