Adressi anime-lehdelle

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Furinji
Viesti:

Re: Adressi anime-lehdelle

Viesti Kirjoittaja Furinji » Pe Joulu 23, 2011 12:14

Hei,

Anteeksi käyn juoksemassa talon ympäri pari kertaa ennen kuin jatkan, sillä pokka ei tahdo pitää.

Huhhuh

Kaikkea sitä. Anteeksi meinaan ruveta taas nauramaan.

köh.

Tahtoisin sinäänsä kertoa Jinsein virallisen kannan, mutten voi sitä virallisesti tehdä, koska se vaatisi ensin hallituksen kokouksen ja toisin kuin jossainpäin Suomea, niin meillä täällä Porissa ainakin animeseura ja jopa sen hallitus viettävät JOULUA. Oletteko katsoneet kalenteriin viimeisen kuukauden sisään!?

Sen verran voin varmaan kuitenkin sanoa, että meitä on kohdannut sellainen kyseenalainen onni, että Jinseihin on oikeasti otettu yhteyttä. En tosin itse saanut käsitystä, että kyseessä olisi adressi saati MANiFesti.

Sain tuossa niidulta sähköpostia ja hänelle hieman aamutuimaan raapustinkin vastausta ehkä hän laittaa siitä jotain muistiinpanoja ylös listaansa taijotain. Sen takia tänne ketjuun kuitenkin raahauduin katsomaan ja täytyy sanoa, että onneksi olen hieman paha ihminen, koska muuten joutuisin tuntemaan ennätyksellisen suurta häpeää kotimaisten animeotusten puolesta.

Oikeesti nyt...

Meillä täällä Porissa animeseuralla on ihan liian kiire järjestää omille jäsenilleen kilpailuja, tapahtumia, yhdessäoloa ja ihan ylipäätään niinku tietteks pitää hauskaa (Joo mä tiedän mitä ajattelette: "Mikä v*ttu teitä porilaisia vaivaa?" ja joo ollaa näköjään vähän kummallisia.), että en ymmärrä miten muka pitäisi vielä löytää aikaa murehtia kaikkien muidenkin tekemisistä.

Huoh en mä tiedä ehkä vissiin palaan Wirallisesti asiaan joskus ensi vuonna kun hallitus on kinkut sulattanut tai jotain, mutta kyllä tämä nyt hassulta ylipäätään tuntuu koko tilanne.

edit: Pentele sinne se niidel ehtikin jo väliin viestin raapustaa.
edit2:
niidel kirjoitti:Furinji totesi vielä, että eihän se toki heidän allekirjoitustaan voi pois pyyhkiä, että asiasta on päätetty väärien faktojen vallitessa, mutta tämä kannattaa ottaa huomioon asiaa arvioitaessa.
Viittasin tällä kyllä vertaukseeni sillalta hyppäämisestä, mutta mitä allekirjoituksen virallisuuteen tulee, niin ei Hallitus kyllä Virallista Kokousta pitänyt allekirjoitukseen liittyen, koska meidän ei annettu ymmärtää tämän olevan mikään Virallinen Manlinesfesti vaan kirje lehdelle faktojen tarkistamisesta, joten vaihdoimme hallituksen kesken lauseita normaalin videoillan yhteydessä. (Asialla oli muutenkin muka niin kiire, ettei hallituksen kokousta olisi ollut edes fyysisesti mahdollista pitää.) Lisäksi sääntöjemme mukaan Jinsei ry:n virallinen allekirjoitus on KAKSI nimenkirjoitusoikeuden omaavan henkilön allekirjoitusta paperissa, jota emme myöskään tehneet, koska kukaan ei puhunut mistään adressista.

Joten...
Tämä on häikäilemätön mainos: Jinsei ry, Porin anime- ja mangaklubi
[17:52] <@Sivis> "I'm becoming Jinsei.. Jinsei" .. :|

Japsu
Viesti:

Myöntäkää suoraselkäisesti virheenne ja pyytäkää anteeksi

Viesti Kirjoittaja Japsu » Pe Joulu 23, 2011 15:19

Urumi kirjoitti: Muutama kuukausi sitten Anime-lehdelle pistettiin adressi, jossa oli mukana lähes kaikki Suomen conit sekä anime-seurat.
[LAV] Kitsune kirjoitti: Huolestuneena uudesta suunnasta kerättiin adressi Suomessa toimivien järjestöjen, sekä tapahtumien parissa [...]
niidel kirjoitti: Samoin heille oli kuulemma annettu ymmärtää, että mukana ovat "Laajalta rintamalta ihan kaikki, Sangatsu Mangasta alkaen".
Lunic kirjoitti: Yhteensä neljäntoista "allekirjoittajan" joukosta siis vain puolet kannattaa adressissa esitettyjä väitteitä. Jos joukosta vielä yhdistetään selkeästi toisiinsa liittyvät tahot:

Turku + Animecon = Animecon
Kuopio + Nekocon = Nekocon

Näin kutistuu todellisten allekirjoitusten määrä vielä kahdella, jolloin todellisten kannattajien määrä on 5/12 eli alle puolet. Kukaan taho, jota Anime-lehti ei ole suoraan kritisoinut, enemmän tai vähemmän asiallisesti, ei siis näytä lähteneen todellisuudessa mukaan addressiin.
Helena Lipponen (Urumi) ja Lassi Väänänen ([LAV] Kitsune) ovat useaan otteeseen antaneet ymmärtää edustavansa "koko Suomen animeskeneä" tai "erittäin suurta osaa Suomen animeskenestä".

Toivottavasti kaikille on kuitenkin tähän mennessä jo tullut selväksi, että

Helena Lipponen ja Lassi Väänänen ovat erehtyneet tai suorastaan valehtelevat väittäessään edustavansa "koko Suomen animeskeneä" tai edes "suurinta osaa Suomen animeskenestä".

Helena Lipponen ja Lassi Väänänen, masinointikampanjanne on mennyt pahasti pieleen. En usko olevani ainoa, jonka silmissä olette menettäneet kaiken sen vähänkin luottamuksen jota teille on joskus suotu.

Menettämänne luottamuksen palauttaminen on työlästä ja aikaavievää, mutta eikö nyt olisi jo korkea aika aloittaa? Mitä jos kirjoittaisitte seuraavaksi vähän toisenlaisen manifestin?
[LAV] Kitsune kirjoitti: Adressia toimittaessa tein virheen ja jätin vahingossa Tracon-tapahtuman listaan mukaan, koska olin huolimaton. Pyydän anteeksi tästä kaikilta joita asia on koskettanut ja anteeksi olen pyytänyt myöskin Traconin pääjärjestäjältä sekä vastaavilta, jotka minua lähestyivät.
Tämä on hyvä alku, mutta se ei riitä.

Haluaisin nähdä teidän kahden omakätisesti yksityishenkilöinä allekirjoittaman julkisen lausuman, jossa myönnätte toimineenne väärin väittäessänne manifestinne allekirjoittajiksi sellaisia tahoja jotka eivät ole siihen lupaa antaneet. Niin ikään haluaisin, että pyydätte julkisesti anteeksi kaikilta niiltä, joita olette virheellisesti väittäneet edustavanne.

Myöntäkää suoraselkäisesti virheenne ja pyytäkää anteeksi, niin ehkä saamme vielä joskus aikaan asiallista keskustelua alkuperäisestä ongelmasta sen sijaan, että kaikkien osallistujien aika ja energia kuluu epäonnistuneen masinointiprosessinne purkuun.

Terveisin
Santtu "Japsu" Pajukanta
animeharrastaja, yksityishenkilö, ihminen
japsu ät japsu.fi

Tässä viestissä esitetyt mielipiteet ovat omiani, eivätkä ne kuvaa minkään edustamani tapahtuman tai yhdistyksen taikka työnantajani kantaa.

Urumi
Urumi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urumi » Pe Joulu 23, 2011 17:40

En ole itse ollut kokoamassa adressin nimilistaa enkä ole ollut yhteydessä siinä mukana olleisiin järjestöihin tai tapahtumiin asian pohjalta. (Poikkeuksena Desucon, jolle tuli adressin kautta epäselvyyksiä asioista johtuen pitkälti adressin aiheuttamasta huhumyllystä conien sisäpiireissä.) Ehtona sille, että järjestö otettiin mukaan adressiin oli, että asiasta järjestettäisiin yhdistyksen kokous, jossa asiasta päätettäisiin. Näin oli seuroissa myös tehty, kun asiasta puhuttiin.

Keskustelin itse adressista muutaman tutun yrittäjän kanssa, mutta vaikka he tukivat adressia, ei heillä ollut syytä lähteä mukaan, koska se ei koskenut heitä suoraan.

Jos jotain tahdon pyytää anteeksi, se on ajankohta, jolloin tätä asiaa on alettu pyörittää läpi. Monet ihmiset on vedetty tähän mukaan hetkeä ennen lomien alkamista ja tämä on varmasti ihmisiä ärsyttänyt, kun kuukausia vanhaa tapausta on alettu setvimään sähköpostilla ja puhelimitse. Otin itse asian esiin viikko sitten Anime-lehden osastolla, koska tahdoin kysyä minua vaivannutta asiaa uudessa lehdessä ja mainitsin adressin, koska muuten olisi ollut epäselvää, mitä/kenen vastausta lainasin.

Pyydänkin siis anteeksi kaikilta anime-seuroilta ja tapahtumilta, joille tämä on tuonut lisätöitä näin huonoon aikaan.

Kuten aiemmin kuitenkin kirjoitin, uskon yhä, että tämän adressin keräämisen takana olivat järkevät syyt. Tämän vuoksi onkin harmillista, että adressin kokoamisessa on ollut epäselvyyksiä. Toivon myös, että se ei estä varsinaisesta ongelmasta keskustelua.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

Tsubasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » Pe Joulu 23, 2011 18:38

Urumi kirjoitti:Tämän vuoksi onkin harmillista, että adressin kokoamisessa on ollut epäselvyyksiä. Toivon myös, että se ei estä varsinaisesta ongelmasta keskustelua.
Keskustellaan siis. Kunnianloukkaus- ja asiavirheasiat tässä onkin käyty jo läpi melko hyvin ja olen niitä pahoitellut, joten kysyisin siis sinulta - nimesi adressiin kirjoittaneena Chibiconin edustajana - seuraavista aiheista:

- Minkä vuoksi Chibiconin mielestä on ongelmallista, että en halua suunnata Anime-lehteä Irc-Gallerian coniyhteisöjen ikä- ja sukupuolijakaumaa vastaavalle kohdeyleisölle?

- Minkä vuoksi Chibiconin mielestä on ongelmallista, että olen blogipostausten, uutisten, tapahtumapäivitysten, julkaisukuvien, YouTube-videoiden ja muiden vastaavien lisäksi linkannut Anime-lehden Facebook-seinälle kerran myös videotallenteen omasta luennostani?

- Miten Chibiconin mielestä olisi toimittava, jotta "mielipiteet" ja "faktat" erottuisivat coniraporteissa paremmin toisistaan? Onko esimerkiksi olemassa riski, että joku saattaisi luulla lauseen "Taidan todeta coniraportissa, että #FCAC oli hintansa arvoinen" (tai "Tyhjää enempää en tällaisesta conista maksaisi", missä muodossa se lopulliseen juttuun päätyi) olevan jotain muuta kuin mielipide?

- Miksi Chibiconin mielestä on ongelmallista, että en kysynyt kaikkien salakuvaamisen uhriksi joutuneiden mielipidettä siitä sopiiko asiaa käsitellä mediassa, vaan kirjoitin jutun ainoastaan yhden uhrin suostumuksella? Onko Chibicon sitä mieltä, että ihmisoikeuskysymykset ovat vähemmän tärkeitä kuin se montako uutta animeharrastajaa skeneen vuosittain tulee, tai se miten paljon jokin tapahtuma saa avustuksia?

- Allekirjoittaako Chibicon edelleen väitteen, jonka mukaan mielipiteen ”tapahtuma on kiva hengailuun, mutta ei 12 euron arvoinen” esittäminen ei ole puolueetonta viestintää? Entä väitteen, jonka mukaan tapahtumaa ei saa sanoa epäonnistuneeksi mikäli jotkut ylistävät sitä palautteessa "vuoden parhaaksi tapahtumaksi"?

kyokugaisha

Viesti Kirjoittaja kyokugaisha » Pe Joulu 23, 2011 20:23

haum~

Soitin tänään Lassi Väänäselle ja keskustelimme asiasta pitkään. Hän ei edes yrittänyt kiistää tehneensä virhettä lisätessään MAMY ry:n ja oman nimeni adressin allekirjoittaneiden listalle, vaan myönsi virheensä kuin kunnon miehen kuuluu ja pyysi tapahtunutta anteeksi. Hän kertoi oman näkökulmansa tapahtuneesta asiallisesti, etsimme syitä tapahtuneille ja pohdimme yhdessä millä tavoin asiaa voisi vielä yrittää korjata. Eräs keskeisestä tekijöistä jotka johtivat MAMY ry:n nimen joutumiseen adressiin näyttäisivät olevan kommunikaatio-ongelmat: Lassi Väänäsen mukaan hän oli lähettänyt kaikille niille tahoille, joihin oli ottanut ensin yhteyttä puhelimitse, sähköpostiviestejä joissa hän pyysi ilmoittamaan mikäli ei nimeään halua adressiin laittaa. Ainakaan MAMYn sähköpostiin tällaisia viestejä ei kuitenkaan ole koskaan tullut, ja voi olla ettemme ole ainoita joille näin on käynyt. Olimme lisäksi yhtä mieltä Lassin kanssa siitä, ettei "hiljaisuus on myöntymisen merkki" -taktiikka tosin ollut ehkä paras mahdollinen tapa varmistaa adressiin osallistumista, etenkään kun viestit eivät tainneet mennä perille :'D

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen siihen miten Lassi Väänänen asiaa kanssani selvitti: hän lupasi pistää sekä H-Townille että foorumeille julkista anteeksipyyntöä ja selvennystä tapahtuneesta (ainakin MAMY ry:n osalta) niin pian kuin joululomaltaan ehtii. Sovimme, että niin kauan kun MAMY ry:lle tai minulle ei adressiin "osallistumisesta" koidu mitään haittaa, niin asia on tällä kertaa pahvi - adressissa olevalle nimikirjoitukselle tai hommasta syntyneelle paskamyrskylle kun ei enää mitään voi.

Mistä tulikin mieleeni: sinänsä oli ihan hyvä, että asiaa ryhdyttiin puimaan nyt uudestaan julkisesti (koska ilman sitä esimerkiksi MAMY olisi tuskin koskaan saanut tietää olevansa sotkeentunut koko asiaan) ja olen itse ehdottomasti avoimuuden puolella, mutta minua silti mietityttää pari kysymystä. Miksi (erityisesti yksityishenkilöiden) nimilista oli pakko julkistaa? Eikö joku asian selvittelystä kiinnostunut olisi voinut ottaa yhteyttä vaikka ensin sähköpostitse listassa mainittuihin henkilöihin (ja yhdistyksiin) ja varmistaa heidän osallistumisensa sitä kautta? Ja miksi juuri nyt, aivan joulun alla? TT___TT
Furinji kirjoitti:Tahtoisin sinäänsä kertoa Jinsein virallisen kannan, mutten voi sitä virallisesti tehdä, koska se vaatisi ensin hallituksen kokouksen ja toisin kuin jossainpäin Suomea, niin meillä täällä Porissa ainakin animeseura ja jopa sen hallitus viettävät JOULUA. Oletteko katsoneet kalenteriin viimeisen kuukauden sisään!?
---
Meillä täällä Porissa animeseuralla on ihan liian kiire järjestää omille jäsenilleen kilpailuja, tapahtumia, yhdessäoloa ja ihan ylipäätään niinku tietteks pitää hauskaa (Joo mä tiedän mitä ajattelette: "Mikä v*ttu teitä porilaisia vaivaa?" ja joo ollaa näköjään vähän kummallisia.), että en ymmärrä miten muka pitäisi vielä löytää aikaa murehtia kaikkien muidenkin tekemisistä.
Naulan kantaan, Furinji :'DD

MAMYnkin hallitus ollut jo onnellisesti joululomalla pitkään ja luulin että viimeistään pikkujoulujen jälkeen voimme löhöillä kivasti ensi vuoden puolelle saakka, muttah... No, eipä sillä että muulloinkaan kiinnittäisimme hirveästi huomiota kaikkeen mitä Mikkelin ulkopuolella tapahtuu ^__^" Meillä on MAMYssä aina ihan tarpeeksi kiire miittien järjestämisen ym häsellyksen ja muffuilun keskellä, että ehtisimme pohtia lol jotain vakavampiakin asioita ;'D Itse olen tosin ahkerana pikku puheenjohtajana yrittänyt parantaa tapojani ja pysytellä paremmin ajan tasalla Suomen animeskenen tapahtumista, mutta ilmeisesti en tarpeeksi sillä koko adressijuttu meni tosiaan tuolloin lokakuussa ohi. Möh.
niidel kirjoitti:Mamy, Mikkelin anime- ja mangayhdistys: Puheenjohtaja Pauliina Hahl - Pauliina Hahl on 23.12.2011 ilmoittanut, ettei ole koskaan allekirjoittanut adressia itse tai varsinkaan yhdistyksensä puolesta, vaikka onkin adressista LAV-Kitsunen kanssa puhelimitse keskustellut.
Furinji kirjoitti:En tosin itse saanut käsitystä, että kyseessä olisi adressi saati MANiFesti.

Vaikka alan jo kyllästyä jauhamaan tästä, ei se pieni ääni päässäni jätä minua rauhaan ellen vielä tarkenna tätä hieman (gomen! ;__;). Furinji ei olisi voinut sitä selkeämmin ilmaista: tuon kesäisen puhelun aikana minulle ei käynyt missään vaiheessa selväksi, että oltiin kokoamassa minkäänlaista adressia, manifestia tai muutakaan kirjelmää. Keskusteluni LavKitsunen kanssa koostui lähinnä kohteliaasta hyminästä ja tarkentavista kysymyksistä hänen kertoessaan yleisesti siitä mikä hänen mielestään oli pielessä. En antanut minkäänlaista, en edes henkilökohtaista mielipidettäni asiaan, sillä olen tällainen tylsä, neutraali ihminen :'3 Eli mitä tällä uhkaavasti nillittämisen puolelle menevällä jauhannallani haluan korostaa, on se että en tiennyt tuolloin puhuvani mistään adressista. Tuosta vaan tulee sellainen kuva että olisin itse adressin kannalla - mikä ei ole totta, olenhan neutraali muhkula. Tai jotain. Plääplöö. En tiedä. Anteeksi kun jauhan sekavia ja turhia @___@

Olen ilmeisesti joululoman tarpeessa.
Itse asiassa minusta tuntuu, että olemme kaikki itse kukin joululoman tarpeessa :3

Miten olisi jos julistettaisiin tämän asian puimiselle vaikka joulurauha?
Annetaan ihmisten tosiaan viettää sitä joulua (tai anti-joulua) kaikessa rauhassa, ja palataan areenalle sanotaan vaikka joulupyhien jälkeen jos on tarve~
~Mimiconin pääjärjestäjä, MAMY ry:n ikisäätäjä

ComSR

Viesti Kirjoittaja ComSR » Ma Tammi 02, 2012 12:22

OMAKEn hallitus ei ole päättänyt addressin allekirjoittamisesta hallituksen kokouksessa. Viime syyskuussa keskusteltiin Turun Sanomien liitteen jutusta, mutta tästä päätöksiä ei tehty.
Time never betrays dreams. But on the flip side, dreams must not betray time.

LAV [Kitsune]

Viesti Kirjoittaja LAV [Kitsune] » Ti Tammi 17, 2012 00:56

Tsibadaijaa! Nyt on edes pieni hengähdystauko desuilun jälkeen ja kerkesin lopulta lukemaan tämän ketjun. Pitäähän sitä sitten pakostikin kai bumpata vähän ylös. Joulun tienoo meni rattoisasti, jonka jälkeen järjestettiin kamy-leiri ja siitä hypättiin seuraavana viikkona frostbiteen. Välipäivät täyttyvät töistä, opinnoista, conin järjestämisestä, kamyn, roolipelikerhon ja historiallisten tanssien pitämisestä täällä Kuopiossa. Hommaa siis riittää vaikka muille jaettavaksi ja ihan siitä johtuen:

Anteeksi.
En ole kerinnyt vastaamaan tähän ketjuun, enkä soittelemaan kaikille ihmisille jotka hommassa ovat olleet mukana. Lukuisten harrastusteni/töiden vuoksi syksyllä koko adressin kirjoittaminen tapahtui sinä vähänä vapaa-aikana mikä minulle jäi ja tämän vuoksi se on täpötäynnä kaikenlaista säätämistä, suoranaista mokailua ja adressin tekstiosuus on pitkä. Adressi olisi alun perin ollut todella hyvä käyttää ulkopuolisen tahon luettavana, jotta siitä olisi suoraan voinut tiivistää jämptimmän ja vielä neutraalimman paketin. Kaiken kiireen kanssa listaan jäi mm. Traconin ja Mamyn nimi. Syynä on ihan puhtaasti vain minun oma virheeni eikä mikään muu ja olemme puhuneet asian halki tahojen kanssa. Jos adressissa on muita itsestäni johtuvia vikoja, korjaan ne toki.

Adressiin nimensä laittaneiden puolesta en voi puhua, mutta luotin heidän sanaan silloin kun sain viestin että taho on mukana ja oletin että asia käsiteltiin oikealla tavalla, enkä siksi erikseen nähnyt tarvetta viestittää hallituksen jäsenille erikseen. Keskustelu on nyt kuitenkin ajautunut hakoteille adressin sisällön julkisesta puimisesta - mitä Tsubasa toivoi saavansa – ja keskitytty adressin tekoon liittyviin asioihin. Olen mokannut useamman kerran adressia kirjoittaessa, eikä minulla ole mitään ongelmaa myöntää sitä, mutta sen ei pitäisi tarkoittaa, että itse adressin sisällön voi sivuttaa sillä varjolla. Suoraan sanottuna uskoin, että asia olisi hoitunut asiallisesti ilman lukuisia kokouksia ja adressi olisi otettu vastaan asianmukaisesti palautteena vaikuttajilta ympäri Suomea.

Tarvitaanko nyt siis virallisia kokouksia ympäri suomea asian käsittelyä varten? Mielestäni ei. Käsittelimme asian H-Townin yhteyshenkilön kanssa jo syksyllä loppuun ja päätimme keskustelun yksimielisesti. Myös Tsubasa lähetti lupauksensa kohdista joihin hän aikoo puuttua. Anime-lehti ei kuitenkaan korjannut mitään asiavirheitä, vaikka näin Uusitalon linkittämässä vastauksessa lupailtiin, joten en usko virallisten kokoustenkaan muuttavan asiaa millään tapaa. En näe syytä korjailla adressin epäkohtia, jos vastaus olisi kuitenkin ”joo joo” ilman mitään konkreettista toimintaa. En näe palautteen jatkokäsittelyä myöskään mielekkäänä päätoimittajan suhtautumisen vuoksi. Esimerkiksi päätoimittajan adressista käyttämää manifesti sanaa on käytetty viimeksi kunnon mediassa norjan massamurhan yhteydessä, joten jos meidän palauteadressi on hänelle vihamanifesti, on se ilmeisesti toimitukselle murhiakin vakavampi asia ja heitä tuskin kannattaa enää vaivata aiheesta.

Olen kuitenkin ihmetellyt muutamalle yhdistykselle soittaessa, että he ovat ilmoittaneet haluavansa asiasta pois ”jatkotoimenpiteiden ja seurauksien” vuoksi. Itse en koskaan ole puhunut moisista ja ilmoitin nimenomaan itse vievän asian käsittelyyn ja hoitavan puheet H-townin kanssa, joten en tiedä kuka heille on puhunut mitään ”jatkotoimenpiteistä ja seurauksista”. Uskoisin kuitenkin, että tämä on seurausta harkitsemattomasta nimilistan julkistamisesta. Kuten ketjussa mainittiin jo aikaisemmin, olivat yksityisten henkilöiden nimet lehdelle yhteydenottoa ja tarkennuksia varten, ei jaettavaksi kaikkien nähtäväksi. Tämän seurauksena yksityisiä henkilöitä on sitten häiriköity täysin asian ulkopuolisen tahon toimesta joululomien aikaan mikä on kaukana hyvästä etiketistä.

Olen tiedustellut asiaa myös H-Townilta, eikä heillä oltu tietoisia siitä, että yksityisiä henkilöitä on tämän vuoksi häiriköity. Lisäksi selvisi, että Tsubasa on heidän ainoa tiedonlähteensä asiasta, joten Tsubasa voisi kertoa myös millä sanoin hän on kuvaillut asiaa eteenpäin lehden virallisille tahoille. Et kai vain esittänyt heillekin palautetta termillä vihamanifesti ja lupasit korjata asiat kuitenkaan niin tekemättä? Etsitkö itse tiedon kaikilta yhdistyksiltä ja soittelit heille vai lähetitkö jonkun toisen tälle asialle ja näin aloitit väärien huhujen ja väärinkäsitysten myllyn käynnistymisen? Koska ensimmäisenä huhuista puhuvat olivat joku asiakseen foorumeille reksiteröitynyt henkilö, puolisosi ja kaverisi Niidel ja jokainen yhdistys on sanonut pitäneen asian hallituksen sisällä (osalla vain puheenjohtaja käsitellyt), näyttääkin tämä enemmän siltä, että aihetta koskevat negatiiviset juorut sekä sekaannus lähti täysin anime-lehden puolelta.

Suljetut ovet
Kuten asian aiemmin mainitsin, käytiin asia läpi kaikessa hiljaisuudessa, koska halusimme suojata asianomaisten nimiä ja arkaluontoisia asioita, kuten yksityisten loukkaamiset niin ettei kenellekään koidu tästä hallaa. Toinen tärkeä syy suljetulle käsittelylle oli, etteivät asiasta vihkiytymättömät sivustaseuraajat saa vääriä käsityksiä ja mielleyhtymiä suuntaan tai toiseen ja ala levittämään asiasta vääriä huhupuheita. Palautteen antaja ja palautteen saaja ovat palautekeskustelun tärkeimmät osapuolet, eikä tämän vuoksi tilannetta ole alettu selvittämään sivustaseuraajille ns. ”katsojille”. Lisäksi minua kiinnostaa, kuka on vedonnut jatkuvasti animelehden adressiin, kuten tässä ketjussa aiemmin mainitaan, sillä asianomaiset lopettivat asian käsittelyn jo syksyllä.

Urumi
Ketjussa aiemmin viitattiin Urumin monopolisoivan tapahtumien myyntiä ja syrjivän yrityksiä piraattien vuoksi. Itse olen ollut töissä coneissa Urumin tiskin takana ja havainnut että myyjät ovat melko hyvää pataa toistensa kanssa ja käyvät mm. ostelemassa ennen ja jälkeen tapahtumien toisiltansa tuotteita ja jäävät jutustelemaan pitkäksi aikaa toistensa kanssa jne. Mitään suurempia salajuonia heidän välillään tuskin siksi liikkuu.

Se, että Kuopion tapahtumiin ei tule joitain yrityksiä johtuu välimatkasta ja tapahtuman koosta. Moni Helsingissä vaikuttava yritys ei koe yleensä järkeväksi matkustaa Kuopioon 500 hengen tapahtumaa varten ja sen vuoksi esimerkiksi Chibissä ei ole joitain yrityksiä näkynyt. Samasta syystä esimerkiksi Kawaconissa oli vain Urumi ja Manga cafe, koska muut eivät nähneet ilmeisesti kannattavaksi matkata niin kauas. Omoille lähetettiin myös kutsu Nekoconiin, mutta heidän vastasyntynyt lapsukaisensa oli todennäköisin este, miksi he eivät tapahtumaan saapuneet.

Sekalaista
Joku mainitsi, ettei animelehden tai sanomalehtien tarvitse toimia minkään sääntöjen ja sopimusten mukaan. Monet lehdet toimivat julkisen sanan neuvoston alaisuudessa ja heidän ohjeistuksiensa puitteissa säilyttääkseen ammattimaisen journalismin. Näiden lehtien täytyy noudattaa ohjeistoa täysin. Sisällytimme ohjeistuksista otteita myös adressiin, sillä ohjeistus on hyvä ohjenuora laadukkaaseen ja asialliseen journalismiin myös liittoon kuulumattomien lehtien kanssa.

Joku kysyi myös miksi adressin ensimmäisissä vaiheissa vaadittiin Uusitalon eroamista. Tämä ei päätynyt koskaan adressin lopulliseen muotoon, vaan kyseessä oli vielä kirjoitusvaihe jossa jokainen sai kirjoittaa adressiin toivomiaan asioita. Karsin kuitenkin kohtuuttomat vaatimukset ja asiat pois ja muutenkin muotoilin kirjoitusta asiallisempaan muotoon ennen sen lähettämistä. Syyksi vaatimukselle olettaisin olleen tunteiden kuumentumisen. Samaisessa postissa taidettiin mainita myös eri yritysten osallisuudesta. Asiaa esitettiin myös eri yrityksille, mutta he jättäytyivät pois juridisista syistä, kuten saatekirjeessä jo mainittiin.

Japsulle: En tiedä mistä olet saanut käsityksen, että kuvittelisin olevani suurikin nimi. Näin vain tarpeelliseksi viedä asiaa eteenpäin ennen kuin mitään ikävämpää pääsee sattumaan lehden linjauksen vuoksi. Coneissa olen vaikuttanut hyvin vähän aikaa, joten puhuisin itsestäni enemmänkin tapahtumien ja erilaisen aktiviteetin järjestäjänä kuin ”isona nimenä”. Uskon sinunkin ymmärtävän, että halusin vain korjata epäkohtia enkä aloittaa mitään salaliittoteorioita. Suomen anime-skene on niin pieni, että täällä ei kenelläkään ole varaa olla mulkero jos haluaa tehdä jotain suurempaa. Anteeksi minä olenkin pyytänyt molemmilta kahdelta taholta, jotka adressissa olivat omasta virheestäni mukana, enkä minä missään vaiheessa ole sitä peitellyt. Anteeksi voin pyytää myös vastaisuudessa, mikäli tarve sen vaatii. Hidoi puolestaan taisi jäädä listasta pois kun en saanut puheenjohtajan numeroa tiedustelusta enkä muistanut laittaa lainkaan sähköpostia aiheesta. Jos yhdistyksenne edustajat haluaa mukaan niin toki täällä voi ilmaista mielipiteitään ihan kuka vain. Vastailen muutenkin mielelläni kysymyksiin jos joku haluaa selventäviä vastauksia minulta suoraan. Laittakaa vaikka yksityisviestiä tms. sillä tätä ketjua tuskin seuraan kovin aktiivisesti.

http://imgur.com/wbzyP
Olette ihania <3

Lehti itse
Lyhyesti voisin kommentoida myös adressista niitä kohtia mitkä olivat mielestäni tärkeitä. Jos päätoimittaja itse kirjoittaa:
Koska Anime on anime- ja mangalehti se luonnollisesti arvioi tapahtumia oman sisältölinjansa mukaisesti: jos animetapahtumaksi itseään väittävän tapahtuman pääpaino on jossain ihan muualla kuin animessa ja mangassa, sitä kritisoidaan.
On ristiriitaista, että lehti itse kirjoittaa artikkeleita mm. figuureista ja ruoasta ja samaan aikaan kritisoi, kuinka luennot anime-yhdistyksistä ja anime-musiikkia ja amv:tä sisältävät iltabileet on hakoteillä animesta ja mangasta. Ovatko anime-lehden ruokaohjeet ja figuartikkelit jotenkin ”animempia” kuin tapahtumissa esitetty ohjelma?

Suurimmalle osalle conikansaa on aivan yhdentekevää mitä lehti kirjoittaa. Tapahtumat täyttyvät silti kävijöistä ja kaikilla on kivaa. Yhdistyksillä on hauskaa, koska suurin osa jäsenistä ei muista koko negatiivista artikkelia. Pääpointtini on, että muuttuu lehti tai ei, niin animeskene ei siitä muutu, mutta jos lehti ei harkitse lainkaan mitä tekee, voi se räpsähtää ennemmin tai myöhemmin sen omille sormille. Ja ei, tämä kommentti, eikä adressi ollut minkäänlainen uhkaus. Jos se tuntui uhkaukselta, niin ehkä asianomaisten pitäisi syventyä tarkemmin itseensä ja miettiä oliko kirjoituksessa sittenkin jotain perää ja tätä ei vain haluta myöntää. Monesti tässä ketjussa tulee esille, että lehti vastaa täysin omasta käytännöstään eikä siihen ole muilla vaikuttamista. Sure, why not? Lehti ja sen sisältö ei lopulta paljoa vaikuta minuun, joten kaikin mokomin heillä on kaikki oikeus sivuttaa heille tehty laaja palaute. Itse näen vain asian niin, että neutraalimpi (ei tylsempi) linja auttaa kaikkia, mutta tällainen palautteen kiertely ja väistely haittaa vain ja ainoastaan lehteä itseään.

Jutut negatiivisistakin asioista ovat aina hyvä tuoda esille. Omaken tapaus oli erittäin ikävää ja työnikin puolesta olen vahvasti tällaisia asioita vastaan. Oma pointtini on se, että tällä hetkellä - jos desuconia ei lasketa - on lehden mukaan conit karmeaa kuraa, järjestöissä valokuvataan pantsuja, suurimmassa osassa animeistakin löytyy kasapäin ongelmia ja eritoten teinit on retardeja. Eli yhdistyksistä ja monista tapahtumista ei ole kirjoitettu muuta kuin negatiivista, vaikka esimerkiksi yhdistyksillä on tärkeä rooli mm. uusien conijärjestäjien ”kasvattamisessa” ja ne ovat siksi lähes yhtä olellinen osa anime-kulttuuria kuin tapahtumatkin, eikä niistä sen vuoksi pitäisi viestittää vain ja ainoastaan negatiivisia uutisia. Lehti voisi kirjoittaa hyvänä esimerkkinä ”kasvutarinan” harrastajasta, joka liittyy yhdistykseen ja sen innostamana alkaa harrastaa aktiivisemmin animea ja tempautuu mukaan vaikkapa desuconin järjestelyihin. Näitä tarinoita nimittäin löytyy ihan joka kaupungista.

Millainen olisi kiinnostava raportti?
Olen esittänyt paljon kritiikkiä, mutta voisin esittää myös ihan rakentavaa palautetta, mikäli sellainen kiinnostaa. Lehden vastaus negatiivisuuteen on ollut ”koska lehdellä pitää olla kynnet jotta se ei olisi hajuton ja mauton”. Negatiivisuudella ja ”kynsillä” on kuitenkin ero ja esimerkkiarviointeja voi lukea vaikkapa soundi-lehdestä, jonka kirjoituksissa on särmää ja asennetta, mutta ne ovat silti asiallisia eikä ketään loukata.

Jos tapahtumaa ei osata kuvailla millään muulla tapaa kuin kritisoimalla järjestämistä ja organisaatiota, kertoo se vain pahasti toimittajan ammattitaidottomuudesta. Tapahtumaraportin rakenne voisi olla esimerkiksi:
1. Lyhyt kuvaus (yksi palsta) tapahtuman luonteesta, kohderyhmästä ja yleistä tapahtumasta.
2. Vertailua edelliseen tapahtumaan ja siihen kuinka tapahtuma on muuttunut (palsta)
3. Kuvausta anime-ohjelmista niiden määrän mukaan
4. Kuvausta tapahtuman tärkeistä kohokohdista
5. Palsta kunniavieraasta ja lisäksi erillinen artikkeli hänestä.
6. Järjestäjän ja kävijöiden mielipiteiden reflektointia tapahtuman onnistumisesta (1-2 palstaa)
7. Kahden journalistin mielipidekirjoitus tapahtumasta
Tämä hyvin tavallinen journalistinen rakenne kertoisi lyhyesti tapahtumasta niille, jotka eivät siitä tiedä vielä. Moni tuli tänäkin vuonna desuconiin ensimmäistä kertaa ja oli kuullut siitä vain kavereiltaan ennen sitä, joten pieni intro artikkeleissa on aina hyvä. Toinen palsta selvittää lyhyesti eroja edelliseen jos niitä on. Palstan pitäminen lyhyenä takaa, että keskitytään oleelliseen. Kuvaus anime-ohjelmista kuuluu lehden linjaan, joten tämä tuskin kaipaa selityksiä. Kuvaus kohokohdista nostaisi tapahtuman erikoisuuksia tai hienoja asioita esille ja antaisi tapahtuman kävijöille jotain tarttumaperää ja muisteltavaa. Kunniavieraat onkin hoidettu ok lehdessä. Järjestäjien ja kävijöiden mietteiden esittäminen kertoisi melko hyvin siitä missä mennään. Jos nämä kohtaisivat olisi tapahtuma hyvin järjestetty. Lopuksi kahden journalistin erilliset selkeät omat mielipiteet tapahtumasta, jossa voisi sitä särmää ja hammasta näyttää ihan niin paljon kuin haluaa.

Tämä nyt on siis ihan täyttä kehitysideaa vain, sillä eivät ihmiset nyt loputtomiin jaksa lukea sitäkään kuinka kaikki on täysin p*skaa, vaan jossain vaiheessa lehden pitää ryhdistäytyä myös ihan oikean journalismin osalla. Tuollaisella perusrakenteella tehty artikkeli olisi vähintään sen 7 palstaa (eli noin yksi sivu kuvineen) kokoisia pienille tapahtumille ja isompien ohjelmapainotteisten tapahtumien kohdalla olisivat mukavia kahden aukeaman artikkeleita. Mutta kaikin mokomin, jatkakaa vain sitä mitä nyt teette mikäli tämä ei kiinnosta, siihen teillä on täysi oikeus.

Lunalina

Viesti Kirjoittaja Lunalina » Ti Tammi 24, 2012 09:06

On tässä nyt pakko oma mielipiteensä sanoa, eikä jättää sanomatta.

1. Mielipiteet ovat mielipiteitä ja niistä ollaan aina eri mieltä. Niistä ei aina kannata vetää hernettä nenään, vaikka tiedän sen olevan usein tapana (minullakin). Jos mielipiteet karsitaan lehdestä, niin mitään ei arvosteltaisi. SE olisi todella tylsää ja siihen se lehden viehätys katoaisi.
Olen kyllä liikaa kritisoivia vastaan, he tuntuvat oikeilta pessimisteiltä välillä.

2. Kuluttaja voi tehdä ratkaisun helposti kukkarollaan; ostaa lehden tai jättää sen hyllyyn. Tai jättää lehden tilaamatta. Ei kukaan ainakaan PAKOTA ostamaan lehteä, joten päätös on omissa käsissä.
"The past won't be changed, but we can change the future!"
-Karin, Kamichama Karin Chu

"Bring it on, shorty!"
-Spyro, Spyro 2: Gateway to Glimmer

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”