Mikä animessa viehättää?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Totoro

Mikä animessa viehättää?

Viesti Kirjoittaja Totoro » Su Kesä 06, 2004 00:59

Pälkähtipä päähän vaikea kysymys: Mikä animessa viehättää?
Itse en keksi parempaa kuin: Kaikki.

Ehkäpä muilla on mielenkiintoisempia vastauksia!!

Ryokan

Viesti Kirjoittaja Ryokan » Su Kesä 06, 2004 01:40

Animessa minua on kiinnostanut se, että se tarjoaa jotakin kaiken ikäisille. Esimerkiksi Miyazakin Castle in the Sky on lapsille vauhdikas seikkailu, mutta saa myös vanhemmat katsojat liikuttumaan. Eksoottisuus on myös animen valtteja. Kai totutusta poikkeavat elämykset sykähdyttävät hieman eri tavalla...

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Kesä 06, 2004 02:28

No, oli kai aikakin että tämä juttu tulisi uudemman kerran esille, en tosin ihan tarkkaan muista mitä viimeksi tuli kertoiltua.

Kai sitä näin yleistasolla aina arvostaa vaihtoehtoja ja erilaisuutta. Kun nyt on tullut luettua aku ankan taskukirjat ja asterixit, miksei siis myös mangaa. Kun on katseltu jenkkiscifiä ja brittihuumoria (argh) niin miksei myös animea.

Sitä arvostaa erilaisuudessa nimenomaan tuota kulttuurivaikutusta. Japanissa ei tunnu olevan niin hirveän suuria syntejä semmoiset mitkä euroopassa tai etenkin USAssa iskevät. Homoseksuaalisuus tulee yhtenä mieleen.

Vaihtoehdot, avara maailma. Päinvastoin kun eräs kaikkien rakastama kristillisdemokraattien kansanedustaja väittäisi, minun mielestäni on henkistä rikkautta tutustua taiteeseen ja viihteeseen eri puolilta maailmaa. Ei siitä kaikesta pitää tarvi, kunhan tutustuu ja hyväksyy olemassaolon.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Gortef
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gortef » Su Kesä 06, 2004 11:22

Exoottisuus, ja itseeni ainakin iskee huumori monesti. Mutta kyä varmaan ne nätit tytötkin kans pisti joskus/nyt katsomaan :mrgreen:
Habeeb it!

FoxJones

Viesti Kirjoittaja FoxJones » Su Kesä 06, 2004 11:55

"Didn't see that one coming"-ilmiö
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Kensuke

Viesti Kirjoittaja Kensuke » Su Kesä 06, 2004 12:01

Monipuolisuus. Aiheita löytyy laidasta laitaan, tosin tasokin vaihtelee yhtä paljon.

Ja kyllä, ne söpöt tytöt naulitsevat aina ruudun eteen.

NybeKat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NybeKat » Su Kesä 06, 2004 13:10

Itse olen pitänyt piirretystä ja piirtämisestä niin kauan kuin muistan. Joten olihan se mukavaa että sai tutustua japanilaisen piirustuksen ja animaation maailmaan.
Tietenkään ei voi jättää pois sitä tosiasiaa että olen aina ollut kiinnostunut japanista, ja animea katsoen voi oppia kieltä ja hiukan kulttuuriakin. Harmi vain etteivät rakenna vanhoja taloja ^__^; Yksi syy jonka takia pitää joskus päästä japanissa käymään, arkkitehtuuri ja asuminen. Ei niinkään animen takia, sitä kun saa tilattuakin.

Visuaalisesti kauniita useimmat sarjat.
Joskus tulee tuijotettua/kuolattua sitä kaunista piirto- ja väritystyyli suuren osan ajasta kun katsoo jotain tiettyjä sarjoja, kuten vaikka Tiny Snow Fairy Sugaria. Toki noissa vie ne tarina ja hahmot varmimmin mukanaan, jos vie.
Musiikki on myös tärkeä juttu.

Itse olen jäänyt koukkuun ns. sokeriin (söpöys + pirteys), näin esimerkiksi. Yay, sokerihumalat!
Myös draama ja tavallinen elämä kelpaa minulle, kunhan tuo elämä ei ole kovin samaa höttöä joka päivä. Rakkaustarinat tm on joskus ihan katsottavia, mutta ei todellakaan pakollinen. Ystävyyssuhteet (ja joskus perhe) on se tärkeämpi.

Sitten on myös se että uskalletaan käsitellä eri aiheita eri tavoin.
Ei kovin moni uskalla kuvata esimerkiksi vaikka enkeleitä sotaisina ja verenhaluisina, ja joissain muissa sitten lempeinä ja vaikka hiukan lapsenomaisina. Kyllähän kaikilla on ainakin kaksi puolta.. ~
Toki myös historia ja sodat.
Menneisyyteen on joskus ihan hyvä katsoa välillä, tulevaisuudesta en ole niin varma, mutta kiinnostava voi sekin joskus olla. Mutta kyllä nuo ~nykyisyyteen sijoittuvat kuitenkin on niitä mitä jaksaa katsoa varmaan eniten.

Ja koska on itse kiinnostunut piirtämisestä niin kyllä se piirustustyyli on aika kärjessä noissa tärkeissä asioissa jotka vetävät puoleen. Vielä parempi jos innostaa piirtämään (vaikka fanartia). Kiinnostavaa on seurata esim hahmosuunnitteluja ja kasvojen ilmeitä, on se jännä miten niin yksinkertaisiin kasvoihin voi saada niin paljon tunteita...
Itse aloitin piirustusharrastukseni tosissani vasta kun animeen tutustuin paremmin, vaikken sitä tyyliä hirveästi piirräkään. Se vain inspiroi eri tavoin. Saattaa johtua esim OSTistakin.

Hmmn.. mitäs muuta..
Ei kai mitään ennen aamupalaa ^^

Siinä miun nikissä on iso N ja iso K, grrr~

KuvaOekakiPoteto (suomi&english)

__

Viesti Kirjoittaja __ » Su Kesä 06, 2004 15:38

Söpöys ja energisyys :)

Chobit

Viesti Kirjoittaja Chobit » Su Kesä 06, 2004 17:42

Minua taas viehättää animen erilaisuus, niin piirrustustyyliltään ja usein
miten ideoiltaan ja juoniltaan. FoxJonesin kommentti myös kattaa aika hyvin animen viehätysvoiman :roll: ... "Didn't see that one coming"-ilmiö"... Hyvin sanottu :roll: ...

wice

Viesti Kirjoittaja wice » Su Kesä 06, 2004 19:27

Varmaan animen oma kuvakieli. Lisäksi on hauskaa katsoa kuinka japanilaiset ottavat länsimaalaisia tai muita hahmoja ja myytteja ja tekevät oman versionsa lonkeroineen ja minihameineen. Ehkä japanilaisista on myös hauska katsella kaikenlaisia länsimaalaisten väsäämiä Amerikan ninja -tyylisiä elokuvia. Ehkä Atlantis on Vantaalla.

Ja tietenkin jo aikaisemmin mainittu erotiikka.

Mitä, eksotiikka?

UrsusCode

Viesti Kirjoittaja UrsusCode » Su Kesä 06, 2004 20:27

No tuossa muut ovatkin jo aika tarkalleen kertoilleet samat asiat joka animessa minua viehättää, etenkin tuo "didn't see that one coming" maininta osuu naulan kantaan. Aikoinaan kun animeen tutustuin, odotin Looney Tunes tyylistä sekoilua, muttakun ensimmäinen surun kyynel vierähti sankarittaren silmäkulmasta, niin se pysäytti ja iski kuin alasin Kelju K. Kojootin päähän. Tämän jälkeen ei ole ollut paluuta :wink:
Freak of nature, and proud of it... honest!

Gin-san

Viesti Kirjoittaja Gin-san » Ma Kesä 07, 2004 11:08

Minua viehättää yleensä animeissa sen juoni. Ne ovat paljon kiinnostavempia kuin joittenkin Amerikkalais piirrettyjen...
Musiikkikin kyl vetää puoleensa mut ei niin paljon ja sit tietenkin töherrystyyli (minun kaunista kieltäni...) viehättää.

No nyt ei tule muuta mieleen :roll:

Daer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daer » Ti Kesä 08, 2004 10:34

Erilaisuus ja se ettei välttämättä pysty äsentämään valmiisiin muotteihin.
Esim. täysin hupi sarja voi yhtäkkiä muuttua hyvin vakavaksi (kuten eräässä parodisoivassa sarjassa tytön rakastama mies hylkää tuon tytön täysin ja viellä on tappaakkin tuon! (no olihan se tappanut tytön aiemminkin pari kertaa, mutta yhtäkkiä se vain ei tehty hauskasti)

Se että piirretynkuvan mahdollisuuksia käytetään kunnolla eikä vain tehdä pelkästään lapsille suunnattua juttua.

Enrgisyys on plussaa ja pirteä meno, toisaalta sitten taas on synkkääkin tavaraa...
"YAMEte yoshite sawaranaide BABY
IYAyo DAMEyo aseranaide BABY"

"Tonzura koite"

vmv-81

Viesti Kirjoittaja vmv-81 » Ti Kesä 08, 2004 10:46

Että mikäkö viehättää? No... Sore wa himitsu desu! ^_~
Okei, jos halutaan vähemmän salamyhkäinen vastaus, niin kai se monipuolisuus minuakin viehättää.
"Shimupuru isu besuto."
-- Xelloss, Slayers Next

Goku

Viesti Kirjoittaja Goku » Ti Kesä 08, 2004 12:44

Mua viehättää piirrustus tyyli ja huumori. Kyllä ne japanilaiset sitten osaa... :lol:
-Goku

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”