Mitä sitten kun fanitus loppuu...?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Gintoki

Mitä sitten kun fanitus loppuu...?

Viesti Kirjoittaja Gintoki » Pe Tammi 07, 2011 12:00

Jotkut eivät jaksa pysyä manga-kelkan kyydissä loputtomiin, vaan antavat kokoelmansa myyntiin ja käärivät julisteet rullalle. Mutta miten se onnistuu ihan käytännössä? Divarit eivät joko ota mangaa ollenkaan tai maksavat 13 euron Dark Horsen pokkarista korkeintaan 1,5 euroa. Kun hyllyn sisältöön on uponnut tonni jos toinenkin, mihin saa dumpattua sen kaiken jäämättä karkeasti häviölle? Eli pientä keskustelua siitä JOS mielenkiinto lopahtaa, mitä teet kokoelmallasi ja ylipäätänsä koko elämälläsi ilman japanilaista viihdekulttuuria?
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

VampireNaomi

Re: Mitä sitten kun fanitus loppuu...?

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Pe Tammi 07, 2011 13:03

Itse olen sellainen hamsteri, että luultavasti säilyttäisin kaiken joka tapauksessa, vaikka mielenkiinto loppuisikin. Olen tehnyt niin muidenkin harrastusten suhteen. Teininä olin rakastunut Al Pacinoon, joten ostin lähes kaikki hänen elokuvansa DVD:llä. Nyt en juuri enää hänestä välitä enkä suurinta osaa noista leffoista varmaan enää koskaan katso, mutta en silti koe tarpeelliseksi hankkiutua kokoelmasta eroon.

Jos kokoelmaansa ei saa myytyä hyvään hintaan minnekään, sen voi aina antaa ilmaiseksi sellaisille, joille se varmasti tuottaa iloa. Esim. jotkut sairaalat ottaisivat varmaan mielellään ainakin sisällöltään siisteimmät sarjat. Ja jos suvusta tai ystäväpiiristä löytyy muita harrastajia, hekin varmasti ilahtuisivat saadessaan jonkin sarjan lahjaksi. Myös Punaisen ristin kirpputori on hyvä vaihtoehto.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Gintama° 26/51]
Anime- ja mangablogini

Meza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meza » Pe Tammi 07, 2011 15:45

Jos kyllästymishetkellä kokoelma on ehtinyt kertyä laajaksi ja sisältää muutakin kuin markettimangaa, sen sisältöä voi ajatella vaikkapa sijoituksena ja säilyttää edelleen, jos vain tila antaa periksi. Ainakin täysiä sarjoja jotka lakkaavat kiinnostamasta kannattaisi pistää syrjään. Kun kirjat saavat out of print -leiman ja kypsyvät joitain vuosia hyvässä säilytyksessä, voi jäädä jopa plussan puolelle myydessä. Nuorimmilta harrastajilta ei välttämättä kyllä löydy pitkäjänteisyyttä kun sukupolvi on tällainen mulle-heti-nyt.

Itselläni on jemmassa joitain sarjoja joista en enää niin kauheammin välitä, mutta säästän siltä varalta jos mieli muuttuu tai arvo lähtee vuosien kulussa nousemaan. Jos itseltäni lopsahtaisi joku kaunis päivä kokonaan tämä harrastus (joko jostain kovasta iskusta päähän taikka käsittämättömästä muusta valaistumisesta), yritystä olisi jonkin verran myynnin kanssa etten jäisi auttamattomasti miinukselle. Figuurien ja niiden alkuperäispakkausten hyvin kohtelu palvelee edukseen jos ikinä päädyn myymään niitä pois. Videopelien ja taidekirjojen kanssa sama juttu. Todennäköisesti kuitenkin saisi käydä paljon ulkomaankauppaa tavaroista eroon hankkiutuessaan kun Suomen sisällä kysyntä on mitä on. Ainoat kompastuskivet olisivat nämä tuntemattomampien sarjojen tuotteet, joita minulta löytyy paljon. Joskus olen miettinyt että niiden kohtalo saattaa olla aikanaan ihan armotta roskalava vaikka kuinka paljon olisivatkin maksaneet aikoinaan.

Jos ahneus ei vaivaa, eikä kokoelma ole liian obskuuri, VampireNaomin pointit ovat kannatettava vaihtoehto myöskin.

mijummi

Viesti Kirjoittaja mijummi » Pe Tammi 07, 2011 16:21

Kun fanitus loppuu... No jos esimerkiksi minulta on jonkun sarjan fanitus loppunut, olen säästellyt pokkareita ja oheistuotteita siltä varalta että jokupäivä kaduttaisikin että oli tullut ne pois tyrkättyä ja näin on käynyt esimerkiksi Dark Metro sarjan kanssa. Sarja alkoi kyllästyttämään mutta puolen vuoden odottelun jälkeen tuli mieli taas lukea jotain kauhumangaa ja kaikki hyllyssä tuntui jo luetulta joten kaivoin mangat esiin ja nyt taas olen koukussa. Suosittelen ihmisiä miettimään kahdesti sitä kuinka sarjasta pääsee eroon. Kuten yllä jo mainittiin, lahjoittaa pokkarit jollekkin joka niitä tarvitsee/haluaa enemmän.
Jotkut leikkaavat kinkkua, jotkut päitä

Pavez
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pavez » Pe Tammi 07, 2011 20:51

Kun muutin opiskelijasoluun, niin valitsin 50+ huonointa tai vähiten luettua pokkariani ja vein maalle. Jos kiinnostus jossain vaiheessa lopahtaa ja/tai tila loppuu taas kesken, niin sinne ajattelin loputkin dumpata. Landelta löytyy jo faijani Tex Willereitä 50-luvulta ynnä muuta kultaa, josta tulevat sukupolvet voivat nauttia.

Jonain päivä joku nappula sitten kattelee niitä hyllyjä läpi, löytää kokoelmani ja sitten hän onkin jo koukussa. Mission Accomplished.

Aura

Viesti Kirjoittaja Aura » La Tammi 15, 2011 21:58

Mulla fanitus loppui jokunen vuosi sitten. Japani-ihqutus-fanituksen loppuminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö mangaa voisi lukea enää koskaan.

Nykyään manga on minulle vain sarjakuvaa muiden joukossa, ja luen niitä sarjoja jotka kiinnostavat, olivat ne sitten peräisin Japanista tai mistä tahansa. Hyllyssä on joitakin sellaisia sarjoja jotka voisi hyvin myydäkin. Figuja ja sen sellaisia en ole koskaan ostanut, joten niiden kanssa ei ole säilytysongelmia. Tottahan se ettei mangasta saa divareissa juuri mitään, mutta jos hyllyssä on tilaa viemässä sarja joka ei oikeasti enää kiinnosta, niin se kannattanee laittaa kiertoon.

whispering

Viesti Kirjoittaja whispering » Su Tammi 16, 2011 13:25

Itellä loppui animen katselu aika moneksi vuodeksi (liian monta huonoa sarjaa peräkkäin oli varmaankin syynä). Nyt olen taas pikkuhiljaa palaamassa, ja tuli ostettua pari uutta sarjaa.

Animen kohdalla "huonojen" sarjojen myynti ei ole oikeastaan koskaan ollut ongelma, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, kaikki olen saanut kiertoon. Tavis DVD:ten kanssa homma ei sujukkaan niin helposti. Se <1e yli 20e maksavasta DVD:stä ei maksakkaan enään vaivaa. KJäytettynä myyntikään ei kannata kun hinnat tippuu niin nopeasti. Nämä on aina jäänyt hyllyn täytteeksi.
Your just jealous because the voices talk to me.

pakke

Viesti Kirjoittaja pakke » Ma Tammi 17, 2011 14:49

Jos nyt sattumalta tämä innostus minulta loppuisi, luultavasti hommaisin parit pahvilaatikot ja heittäisin mangani niihin. Mä tunnen itteni sen verran hyvin, että jossain kohtaa minulle tulee sellainen tunne, että pakko vähän nyt nostalgisoida noita mangoja, jonka jälkeen luen koko päivän mangaa taikka voisi jopa uusi innostus käynnistyä. Toinen syy miksen myisi mangojani on ihan se, että niitä voisi sitten näyttää mahdollisille jälkipolville ja katsoa miten he nauttivat minun nuoruudestani. Etenkin joillekkin lapsenlapsille olisi varmaan hauska näyttää mangoja, että mitäs pappa on pienenä lueskellut : D.. Saattaa maailma olla jotenkin erinlainen silloin..

Ei oo kyl kertaakaan vielä tullut sellaista oloa, että tämä fanitus loppuisi, mutta kai se on mahollista.

Mukku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mukku » Ti Loka 29, 2013 20:46

Mulle saattais hyvinkin käydä niin, että jos kiinnostus hiipuu semmoseen aikaan kun rahaa tarvitsisi kovasti, saattaisin hyvinkin hätäpäissäni myydä omaa kokoelmaani pois. Mikä saattaisi olla huono idea, koska mullakin on vähän kausittaista toi fanitus.

Joittenkin mangojen kohdalla tosiaan ikä vois tuoda lisää rahallista arvoa, eli mahdollisesti kun hyvin noita säästäis, muutaman kymmenen vuoden päästä ne vois olla arvokkaampia kuin nyt. Jos vaan malttaa säilyttää niitä. Suomentamisen myötä tosin ainakin Suomessa japsimangojen hinnat on pudonneet samasta sarjasta, mutta suomijulkaisujen hinnat taas saattais hyvinkin nousta, jos uusintapainoksia ei lähdetä enää ottamaan.

Mut joo, mä en oikein tiedä tarkkaan mitä sit teen jos fanitus meinaa loppua kokonaan. Yritän viimeseen saakka yrittää säilyttää kokoelmani vaikka sitten pahvilaatikoissa. Toivon kuitenkin ettei tällaista tilannetta tulisi eteen.

Skald

Viesti Kirjoittaja Skald » Ma Marras 11, 2013 14:15

Mulla on oikeastaan animangaharrastus vähän lopahtanut, en laske itseäni enää miksikään otakuksi tai kauheaksi faniksi. Ainoat sarjat mitä on tullut viime aikoina enää katsottua on Higurashi ja Attack on Titan. Mangaa luen satunnaisesti netistä. Ite olen vaan porukoilta muuttaessani kylmästi jättänyt suurimman osan mangapokkareista sinne. En ole niitä pariin vuoteen kaipaillut eikä ole kertaakaan tullut sellaista oloa, että haluttaisi lukea jotain niistä mangoista, joten samapa ne olis myydä pois. En oo vaan jaksanut just tuon takia, koska mangasta on niin hankala päästä eroon, joten ne on vaan siellä hyllyssä pölyttymässä. Huumorimanga on oikeastaan ainoa mitä tulee luettua uudestaan, joten ne mangat jotka olen ottanut mukaan tänne on just jotain Azumanga Daiohia ja Princess Princessiä. Sanotaanko että ne on mulle Aku Ankan taskukirjojen korvikkeita. :--D Kyllähän mulla silleen on tämä japanifanitus jäänyt päälle, että katson draamasarjoja ja kuuntelen jotain musiikkia, ja just satunnaista animen ja mangan kuluttamista. Mutta se menee tässä oikeastaan länsimaalaisen viihteen rinnalla. Sillä ei ole mulle ns. spesiaaliasemaa enää, vaan ihan samalla lailla kulutan länsimaisiakin ohjelmia jne.

silvermoon

Viesti Kirjoittaja silvermoon » La Marras 16, 2013 18:53

Itsellä tuo fanitus lopahti jonkin verran tässä alle vuosi sitten, kun löysin k-popista uuden fanituksen kohteen. Siinä tulikin sitten eteen juuri tämä tilanne, eli mitä teen kaikilla haalimillani manga-pokkareilla.
Kaikesta en pystynyt luopumaan, koska jotkut sarjat olivat olleet sen verran tärkeitä minulle, etten vain raaskinut luopua niistä. Siinä nousi esille myös kysymys, että jos kuitenkin palaan takaisin mangan ja animen pariin. Plokkasin siis kaikkien pokkarien joukosta ne, joista tiesin pystyväni luopumaan, koska ne eivät joko olleet tehneet minuun niin suurta vaikutusta tai sitten tiesin, että pystyisin yhtä hyvin lukemaan ne netistä uudestaan. Muistorikkaimmat ja parhaimmat pokkarit/oheistuotteet lojuvat siis vielä hyllyssä/kaapissa.

Viime aikoina manga/anime -fanitus on palannut pikkuhiljaa, mutta ei silti kaduta, että pistin kirpputorille muutaman mangan, ja pari myin täällä anikin osto- ja myyntipalstallakin. Kirpputori on sinänsä kätevä, mutta siitä ei saa kovin suurta voittoa, koska pöydän vuokraus maksaa aika älyttömästi. Tuotot saattavat jäädä pieniksi, joten on hyvin mahdollista, että menee itse miinuksen puolelle. Mulla oli sinänsä hyvä tilanne, että vuokrasin siskon kanssa pöydän puoliksi, joten menee vain puolet vaadittavasta hinnasta vuokraan ja saa itse enemmän voittoa. :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”