Yliarvostetut ja ylihalveksitut animehahmot

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

NuttyNuti
Viesti:

Yliarvostetut ja ylihalveksitut animehahmot

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ti Marras 23, 2010 23:57

Hehkutetaanko jotain animehahmoa mielestäsi liikaa, vai onko joku halveksittu raukkaparka mielestäsi väärinymmärretty? Jaa mielipiteesi täällä.

Olen tässä itse alkanut lukemaan Death Notea uudelleen, ja ihmettelen, miksi monet ihmiset rääkyvät kurkku suorana, että Amane Misa on niiiiiiin tyhmä, tarpeeton ja ärsyttävä hahmo. Hyvä on, myönnän kohdat tyhmä ja ärsyttävä, mutta en kohtaa tarpeeton. Lukiessani itse Death Notea minua oikeastaan piristi nähdä hahmo, joka ei ole mikään Lightin/L:n/Pikku-Ällien kaltainen supernero, pikemminkin päin vastoin. Toki "normaaliälliset" hahmot (sarjassamme poliisit ja tuollaiset) myös tasasivat hyvin nerojen aiheuttamaa brainstormia, mutta jotta vaaka pysyisi tasapainossa, tarvitaan joku tosi-idiootti - homma jonka Misa ja Matsuda hoitavat. Pidän myös siitä, miten Misan rakkaus Lightiin ja Lightin tapa ajatella Misaa työvälineenä korostaa hyvin sitä, miten kieroutunut ja kylmän laskelmoiva Light on. En välttämättä pitäisi tosielämässä Misan kaltaisesta "toimin ennen kuin ajattelen ja Se Oikea on kaikkeni"-ihmisestä, mutta mielestäni hän tasapainottaa omalta osaltaan tarinaa hyvin. Myönnän toki sen, että Matsuda hoitaa idiootin roolin paremmin.

Toinen mietteideni aihe on Sakura Narutosta. Hyvä on, pinkkipää oli varsinainen nynniäinen ennen aikahyppyä, mutta huomatkaa, että neiti on kasvanut ja sitkistynyt! Ennen aikahyppyä Sakura oli kyllä minunkin mielestäni melko mitäänsanomaton hahmo (tosin pidin Inner Sakura -kohtauksista kovin), mutta nyt aikahypyn jäljestä hän on saanut selkärankaa. Myöskään Sakuran obsessiota Sasukeen ei enää highlightata niin roimasti kuin mitä aiemmin, vaan Sakura seisoo nyt omin jaloin omana persoonanaan. Ja toisin kuin mitä moni muu tytteli shounen-sarjoissa, Sakura sentään ruttaa asemansa ryhmän hentona prinsessana ja käy vahvistamaan itseään!
Spoiler: Broileria Shippuudenin alkumetreiltä
Muistakaamme myös se, että (Chiyon ohella) Sakura oli sarjan ensimmäinen hahmo, jonka näytettiin tappavan joku akatsukeista ;) (Vai siinäkö se epäsuosion syy on, bishipoika Sasorin niittaaminen?)
Jos otetaan väläys tuota hehkutettujen hahmojen puolta, niin Naruto-fandomin kesken on tullut hieman hymähdeltyä sille, miten olen nähnyt tukuittain niitä, jotka kailottavat suureen ääneen että Sasuke on ihuna, ja toiset taas kiroavat koko emottajan maan rakoon. Ristiriitainen veikko, siis. Itse en kyllä sinänsä välitä koko pojusta, ja se ainakin on varmaa, etten tuonluonteista veikkosta sietäisi.

Mutta teitin ajatelmia?
Viimeksi muokannut NuttyNuti, To Joulu 02, 2010 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

VampireNaomi

Re: Yliarvostetut ja ylihalveksitut animehahmot

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Ke Marras 24, 2010 00:49

Misaan liittyen:
Spoiler:
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset pitävät Misaa tyhmänä. Siitä on jo aikaa, kun olen Death Noten lukenut, mutta eikö Misan kuitenkin onnistunut toimia toisena Kirana ihan oma-aloitteisesti ja saada selville, että Light on Kira? Tähän ei pysty henkilö, j[/code]oka on täysi idiootti ja jolla ei ole vahvaa ja päättäväistä luonnetta. On myös otettava huomioon, että Lightiin ja L:ään verrattuna melkein kuka tahansa vaikuttaa tyhmältä, sillä nuo kaksi ovat liioitellun nerokkaita.
Muoks: Merkkasin sitten minäkin spoilerit kunnolla.
Viimeksi muokannut VampireNaomi, Ke Marras 24, 2010 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Space Dandy 15/26]
Anime- ja mangablogini

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ke Marras 24, 2010 01:02

Det Nout -broileria tässäkin.
Spoiler:
Noh, se kyllä osoitti Misan älliä. Ehkä parempi olisi sanoa, että Misa antaa liian helposti tunteittensa mennä edelle ja järki laahaa vasta perässä. Esimerkiksi eräässä videoviestissään hän lirkuttelee aivan iloisesti, että Kira siellä hei, tules sieltä kattelemaan kirjaani ja shinigamiani. Vakuuttavimmillaan Misa taisi olla silloin, kun hän sai Higuchin (=kolmas Kira) paljastamaan itsensä Misan kännykän nauhuriin, vaikkakin hän siinä kohtaa tiesi jo, että Higuchi on kolmas Kira.
Lyhyesti: perun pahat puheeni Misan tyhmyydestä. Neidin yleisolemus kyllä antaa hänen ymmärtää olevan melko bimbo, vaikka hän välillä ällinsä väläyttääkin esille. Mutta kuten jo broilereissa sanoin, Misa antaa liian helposti tunteittensa vyöryä etusijalle.
-- Intiaanien sananlasku

mijummi

Viesti Kirjoittaja mijummi » Ke Marras 24, 2010 08:03

Laitan kaiken varalta spoileripalkkiin ettei tule lipsahduksia ( misa aiheesta jatkan yhä )
Spoiler:
Misa on oikeastaan aika ristiriitainen hahmo. Hän tekee todella tymästi monta kertaa, mutta silti onnistuu selvittämään Lightin henkilöllisyyden. Toki siinä auttaa se että Light suostuu näyttäytymään misalle, ja koska misallakin on Death note ja shihigami, ja varsinkin silmät auttoivat häntä paikallistamaan lightin väkijoukosta. Eli loppupeleissä Misan ei ollut hirvittävän vaikea tätä selvittää.
Ristiriitaista..
Viimeksi muokannut mijummi, Ke Marras 24, 2010 08:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jotkut leikkaavat kinkkua, jotkut päitä

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ke Marras 24, 2010 22:52

Hummm, jotta tämä keskustelu ei menisi pelkästään Misan puimiseksi, nostelen esille toisiakin hahmoja. Otetaan tällä kertaa niitä yliarvostettuja.

En ole koskaan käsittänyt, miksi Naruto-fandomissa Akatsukin jäsenet ovat niin maasta taivaisiin asti hehkutettuja. Okei, he edustavat
Spoiler:
tai siis edustivat ennen Madaraa
the ultimate pahaa, ja jotkut heistä ovat kyllä ihan siistin näköisiä ja kiinnostavilla voimilla varustettuja, mutta silti ei ummarra. Eihän Kisamekaan ole (minun mielestäniu) juurikaan vaikka Kankurouta hahmona kiinnostavampi tai komeampi (vahvempi kenties kyllä), mutta silti mokomalla tuntuu olevan isompi fanikerho. Tekeekö pahismaisuus automaattisesti cooliksi?
-- Intiaanien sananlasku

Azure

Viesti Kirjoittaja Azure » Su Marras 28, 2010 11:43

NuttyNuti kirjoitti: En ole koskaan käsittänyt, miksi Naruto-fandomissa Akatsukin jäsenet ovat niin maasta taivaisiin asti hehkutettuja. ---Tekeekö pahismaisuus automaattisesti cooliksi?

Olen miettinyt aivan samaa nähdessäni Akatsuki-fanitusta. Monet heistä ovat paitsi luonteeltaan tylsiä, myös ulkonäöltään kaikkea muuta kuin komeita, joten en ymmärrä mihin fanitus perustuu. Sama ilmiö esiintyy Kingdom Hearts II -pelien kohdalla: Organization XIII -porukalla on huima määrä faneja, vaikka harvalla heistä on edes minkäänlaista erottuvaa luonteenpiirrettä, joka tekisi heistä rakastettavia/ fanitettavia hahmoja (tosin heidän joukossaan on pari komistusta *köh köh* :oops: ). Ilmeisesti asia on kuitenkin juuri niin kuin sanoit, eli "pahismaisuus" on varma tapa olla cool.

BanaaniMiku

Viesti Kirjoittaja BanaaniMiku » Su Marras 28, 2010 20:19

Itseäni ärsyttää sasuken ylistys narutosta, mikä siinä kiinnostaa niin hirveästi? Hänon vain äksy teini, jonka elämän ainoa taroitus on tappaa isoveljensä?? VOISIKO JOKU VALAISTA MINULLE ASIAA?
Mikä se on? Ai, nyt mä tajuun se on tommonen oisit heti sanonu...

mijummi

Viesti Kirjoittaja mijummi » Su Marras 28, 2010 20:34

BanaaniMiku kirjoitti:Itseäni ärsyttää sasuken ylistys narutosta, mikä siinä kiinnostaa niin hirveästi? Hänon vain äksy teini, jonka elämän ainoa taroitus on tappaa isoveljensä?? VOISIKO JOKU VALAISTA MINULLE ASIAA?
Jos hahmo on hyvännäköinen pahis on kattaus koossa. Asiaa auttanee sekin että sasukew on suomen suosituimmasta sarjasta.
Jotkut leikkaavat kinkkua, jotkut päitä

EpikFeil

Viesti Kirjoittaja EpikFeil » Ma Marras 29, 2010 01:00

Organization XIII -porukalla on huima määrä faneja
Joo mietin samaa. Pari niistä on kyllä ihan kivoja mut blergh. Sitten mietin kanssa, miksi Roxasia hehkutetaan niin paljon. Sillähän on yhtä mielenkiintoinen luonne kuin sinitarraklöntillä.

Sitten vielä Death Noten Matt. Aivan liian yliarvostettu. Siis okei, en itsekään sitä mitenkään vihaa, mutta miten parilla sivulla esiintyvä tylsä ja luonteeton röökimuija saa niin suuren fanikannan? Okei, koska se on yberhawt bishi, näköjään.

Ylihalveksituista hahmoista tulee mieleen Sakura. Mielestäni se on tosi mielenkiintoinen hahmo joka koke hyvin suurta hahmonkehitystä ainakin siihen asti mitä minä olen lukenut (osa 30). Sitä vihataan vaan koska se on tyttö eikä sitä voi käyttää hyväksi yaoissa. Bwääh.

Yksi kysymys tähän loppuun; minkä ihmeen takia kaikki ihkutetut "komeat" mieshahmot ei ole tippaakaan komeita? Vai onko mulla vaan outo maku..?

Chiharu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chiharu » Ma Marras 29, 2010 16:20

^ No jos Kakashi ei ole komea, niin täytyy sanoa että sulla on outo maku. : DDD Kakashi on yleensä se perus Narutoa katselevien ihmisten valitsema komistus. Sasukellakin on ihan kiva hiustyyli ja hahmo on tyypillinen kaunis emopoika, mutta en nyt sanoisi mitenkään superkomeaksi.

Ylihehkutetut ja yliarvostetut... Hmmm. Narutosta nuo tyypillisimmät tapaukset on ruodittu ja olen aivan samaa mieltä. Ylihehkutetuista tulee mieleen Hakuoukin Hijikata on ehkä vähän liikaakin yliarvostettu, koska en ole vieläkään tajunnut mikä kyseisessä hahmossa on niin erityistä. Sama pätee vähän Saitonkin kohdalla, mutta Saito on sentään hyvännäköinen minunkin kriteerieni mukaan. Molemmat ovat perus tummatukkaisia bishejä, joten voidaan kai sanoa, että yleensä tummatukkaisista synkeämmän puoleisista mieshahmoista tulee helposti yliarvostettuja.

Bleachissakin on yksi yliarvostettu hahmo: Hitsugaya. Kyseinen hahmo komeilee avatarissanikin, hups. Mutta hahmossa ei ole mitään suurempia kunnioitettavia ominaisuuksia, minkä vuoksi häntä voisi hehkuttaa, paitsi tietysti se, että kyseessä on syötävän suloinen pikkupoika, joka yrittää käyttäytyä aikuismaisesti. En edes tiedä miksi itse pidän hahmosta niin paljon, mutta kaipa se on se yleinen suloisuus joka vetoaa. XD

Aliarvostettuja. En nyt yhtäkkiä saa muuta mieleen kuin Bleachin Chadin, mutta hahmo totta tosiaan on hiukan liian mitäänsanomaton päähahmokaartiin. No jaa, taidan jättää yliarvostetut sikseen, en ainakaan tähän hätään keksi yhtään, enkä voi yhtyä Death Note -keskusteluunkaan kun en kerran ole kyseistä sarjaa seurannut kuin yhden jakson verran.

pöllödemoni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pöllödemoni » Ti Marras 30, 2010 21:04

En oikein käsitä että mikä Death Noten L:ssä on niin ihkua. Jos kerta huono ryhti, huono ruokavalio ja tummat silmänaluset ovat niin ihastuttavia ominaisuuksia, niin miksen minä ole Suomen tavoitelluin poikamiestyttö? Vai vetoaako Ällässä se sen epäinhimillinen älykkyys?

Ja mikä siinä Nearissa sitten kaikkia risoo niin hirveästi? Eihän se käyttäydy mitenkään ärsyttävästi yhdessäkään kohdassa.
"En jaksa enää kävellä!"
"Ettekö jaksa enää kävellä?"

Tounis

Viesti Kirjoittaja Tounis » Ti Marras 30, 2010 21:15

pöllödemoni kirjoitti:Vai vetoaako Ällässä se sen epäinhimillinen älykkyys?
Nimenomaan.
pöllödemoni kirjoitti: Ja mikä siinä Nearissa sitten kaikkia risoo niin hirveästi? Eihän se käyttäydy mitenkään ärsyttävästi yhdessäkään kohdassa.
Sehän on yks saakelin robotti ilman mitään inhimillistä touchia D: aika vaikea tykätäkään.
mal | blog | band || [23:17] <+Tutka> Aniki - paikka jossa Touniskin näyttää fiksulta

Demmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demmi » Ke Joulu 01, 2010 11:22

Azure kirjoitti:Olen miettinyt aivan samaa nähdessäni Akatsuki-fanitusta. Monet heistä ovat paitsi luonteeltaan tylsiä, myös ulkonäöltään kaikkea muuta kuin komeita, joten en ymmärrä mihin fanitus perustuu. Sama ilmiö esiintyy Kingdom Hearts II -pelien kohdalla: Organization XIII -porukalla on huima määrä faneja
Sama täällä *nyökyttelyä* En seuraa Narutoa, mutta Akatsuki-viittoja liehuu jokaisessa conissa sankoin joukoin enkä ole oikein ymmärtänyt koko poppoon roolia sarjassa. Hehän eivät ilmeisesti ole se pääpaha? Organization XIII-fanitus perustuu varmasti KH-fanityttöjen eläväiseen mielikuvitukseen. Kun meillä on suuri joukko hyvännäköisiä miespahiksia (tai onhan siellä yksi nainenkin, mutta kuitenkin), voimme ilomielin alkaa parittaa heitä toisilleen ja yaoi-fanit kiittävät.
Usein nämä hahmot, jotka aiheuttavat yliarvostusta tai -halveksuntaa, tuppaavat olemaan jonkun laajemman mittakaavan sarjan päähenkilökaartissa, niinkuin vaikka nämä Naruto-, Bleach ja Death Note-tapaukset. Mutta eikös heidän tarkoituksensakin juuri ole aiheuttaa kirjavia reaktioita fanikannassa? Ihmettelen sitä, jos joku marmattaa vaikka Sasuken olevan yliarvostettu, sillä hänhän on sarjan päähenkilöitä ja eikö ole ihan loogista että niillä päähenkilöillä on myös eniten faneja ja toisaalta myös vihollisia? Itselle ei nyt tähän hätään tule mitään yli- tai aliarvostettuja hahmoja sen kummemmin mieleen, mutta pidän tästä aiheesta, hyvä että ketju tuli aloitetuksi.
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

EpikFeil

Viesti Kirjoittaja EpikFeil » Ke Joulu 01, 2010 23:19

No jos Kakashi ei ole komea, niin täytyy sanoa että sulla on outo maku. : DDD
No... En voi vastaankaan väittää. On se nääs komea tapaus.
Ihmettelen sitä, jos joku marmattaa vaikka Sasuken olevan yliarvostettu, sillä hänhän on sarjan päähenkilöitä ja eikö ole ihan loogista että niillä päähenkilöillä on myös eniten faneja ja toisaalta myös vihollisia?
Tuo on kyllä hyvä pointti. Mutta toisaalta, jos päähenkilönä nyt sattuu olemaan joku äärettömän tylsä tyyppi, hahmon ei mielestäni pitäisi kirvoittaa kovinkaan kummoisia reaktioita (Sasuke ei kai ole tylsä, mut no).

Ja sitten muuten, lasketaanko vocaloidit animehahmoiksi? No, ei kai, mutta onhan täällä toisaalta pelihahmojakin tullut esille... Joka tapauksessa. Mielestäni etenkin Hatsune Miku on aivan liian yliarvostettu. Itse en näe mitään erityisen hienoa erittäin "moessa" (niin, asiasta voidaan olla montaa mieltä...) tytössä joka kimittää. Saa nyt lyödä paistinpannulla.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ke Joulu 01, 2010 23:36

^ Minun puolestani vocaloiditkin voidaan ottaa keskusteluun mukaan.

Minulla hypähtelee kulmakarva, kun joku sanoo pitävänsä Mikusta/mistä tahansa vocaloidista hahmona. Siis HAHMONA. Hum? Eivät vocaloidit ole varsinaisesti kunnollisia hahmoja, niillä on vain ulkonäkö ja ääni mutta ei luonnetta, tai siis persoonaa! Ne ovat vain ääni ja kuori, ja persoona vaihtelee lauluittain! Mikukin on ollut lauluissaan sekä iloa puhkuva hihhuli että sekopäinen massamurhaaja. Miten joku voi pitää pitää jotain median tuotosta varsinaisena hahmona, jos sen persoona on yhtä vaihteleva kuin matikanyhtälöiden muuttuja x? Myönnän kyllä itse, että ulkonäkö on melko merkittävä tekijä suosikkihahmon valinnassa, mutta kun vocaloideilla on vain ulkonäkö ja ääni...

...poikkeuksena tosin lie Vocaloid-manga, sellainenkin on kait ollut ja siinä kai vocaloidit ovat saaneet persoonaa, mutta useimmathan tuntevat laulelevat vocaloidit Youtuben kautta.
pöllödemoni kirjoitti:En oikein käsitä että mikä Death Noten L:ssä on niin ihkua. Jos kerta huono ryhti, huono ruokavalio ja tummat silmänaluset ovat niin ihastuttavia ominaisuuksia, niin miksen minä ole Suomen tavoitelluin poikamiestyttö? Vai vetoaako Ällässä se sen epäinhimillinen älykkyys?
Itseäni vetoaa L:ssä se, että hänen ulkoinen olemuksensa ja käytöksensä ovat suuressa ristiriidassa hänen roolinsa (maailmankuulu superetsivä) kanssa. Sanoohan Lightkin, että kukaan ei olettaisi L-nimen takana lymyilevän etsivän olevan oikean L:n näköinen olento. Ristiriita on yhtä aikaa mielenkiintoista että huvittavaa, L siis kiinnittää huomiota. Lisäksi hänellä on kirjava kattaus erilaisia omituisia tapoja, jotka lisäävät mielenkiintomomenttia entisestään, ja hänen pienet rituaalinsa taustalla (peukalonkynnen pureskelu, kakun mässyttäminen, sokeripalojen pinoaminen) tuovat vähän samanlaista taustashow'ta kuin Pikku Apulainen Pelle Peloton -sarjakuvissa.

En siis sano, että L on mikään komistus tai unelmapoikaystäväkandinaatti, mutta mielestäni hän on mielenkiintoinen hahmo. Pidänhän minä Prinsessan ja sammakon Prinssi Naveenistakin hahmona, vaikka tosiasiassa en takuulla sietäisi senkaltaista ihmistä. Vastaava peli saman leffan Varjomiehessä, AvatarTLA:n Azulassa ja semmotteisissa.
pöllödemoni kirjoitti:Ja mikä siinä Nearissa sitten kaikkia risoo niin hirveästi? Eihän se käyttäydy mitenkään ärsyttävästi yhdessäkään kohdassa.
En itse inhoa Nearia (tai Melloa), itse asiassa tuo duo on mielestäni parempi ratkaisu L:n seuraajiksi kuin yksi ainut jatkaja. Luullakseni Nearissa (ja Mellossa) riepoo DN-fandomissa se, että koska he ovat L:n seuraajia, jotkut L:n faneista kokevat nämä helposti L:n "halpiskopioiksi". Onhan heistä molemmilla paljon samoja piirteitä kuin L:llä. Near itse on ilmeisesti joutunut vielä pahemmin fanien hampaisiin, koska hän ei ole niin komia (?) tai kapinallinen kuin Mello. Itsellenikin kyllä tuli vähän "höh"-olo, kun Near ja Mello astuivat kehiin, mutta olisivat DN:n tekijät voineet pahemminkin asian tehdä. Kilpailevat seuraajat oli itse asiassa hyvä vaihtoehto juonen kannalta.
-- Intiaanien sananlasku

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”