Miksi niin monet ihmiset vihaavat mangaa ja animea?

Vapaamuotoinen mutta asiallinen keskustelu. Anime- ja mangayhteisöä kiinnostavat aiheet, jotka eivät sovi suoraan muille alueille, kannattaa lähettää tänne - sana on vapaa.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Barasuishou

Re: Miksi niin monet ihmiset vihaavat mangaa ja animea?

Viesti Kirjoittaja Barasuishou » Su Elo 12, 2012 20:29

Luulisin, että jotkut haluavat pilata asian, johon ei pääse mukaan. Olen tavannut sellaista, surullista kyllä.
Barasuishou

Barasuishou

Viesti Kirjoittaja Barasuishou » Su Elo 12, 2012 20:33

tweety kirjoitti:Ehkä se vaan on tietämättömyyttä :) Minullekkin on joitain ihmisiä tullut vastaan, jotka ovat sanoneet minua lapselliseksi, kun tykkään animesta :roll: Jopa jotkut ystävät myös ovat sanoneet, etteivät tajua miten joku voi tykätä animesta tai mangasta. Mielipiteet ovat kyllä ääripäitä, jotkut todella vihaa ja toiset taas tykkää tosi paljon. Eräs henkilö sanoi minulle kun seurasin silloin Fullmetal alchemistia, ettei ole ikinä nähnyt p*skempaa ohjelmaa. Kysyin häneltä syytä, niin alkoi puhe takeltelemaan ja ei osannutkaan vastata siihen :mrgreen:
Itselläni on aika paljon ystäviä, jotka tykkää animesta (onneksi). Mutta hekin pitävät sen omana tietonaan, ellei joku muu ota asiaa puheeksi. Ehkäpä se voi johtua myös siitä, että hävettää kun seuraa "PIIRRETTYJÄ" :shock: omg! Siis eihän piirrettyjä voi enää katsoo sen jälkee kun täyttää 10w. Ja nämä jotka ovat tätä mieltä niin ovat pysähtyneet juuri pokemonin kohdalle tv-kanava surffailussa. Itse olen 26-vuotias ja kehtaan sanoa että tykkään animesta :)
Mulla on "kavereita" jotka ovat ns. wannabe animefaneja, ja niitä on vaivaksi asti. Sitten tunnen näitä "vihaajia"... Kuorosta oon kyllä saanut animekavereita :) Tosin nekin mua 4-10 vuotta vanhempia (Oon 12).
Barasuishou

krp

Viesti Kirjoittaja krp » Ke Elo 15, 2012 00:41

Itselläni ei ole heittää mitään teoriaa kehiin, jota ei olisi aiemmin jo mainittu, mutta olen kyllä tehnyt sellaisen huomion, että aika herkästi porukka katsoo vinoon nykyään jos aikuinen mies jollain tapaa ilmaisee kiinnostuksensa mangaan tai animeen.
Eräänäkin päivänä asioin eräässä S-ketjun elintarvikemyymälässä, jonka lehtihyllystä ostin hetken mielijohteesta erään mangakirjan. Heitin sen sitten muiden ostosten sekaan liukuhihnalle ja sainkin normaalia palvelua siihen asti, kunnes myyjättären silmä osui kirjaani. Myyjä naureskeli ja vinkkaili muille asiakkaille jotain ostoksestani pilkalliseen sävyyn. Kun sitten sanoin kiitos ja näkemiin niin vastaus tuli noin kaksitoista oktaavia aiempaa korkeammalla äänellä: "Kawaii pelle". :D Tilanneanalyysitaitoni eivät riittäneet järjellisesti selittämään myyjän käytöstä, varsinkaan kun olen tällainen pitkätukkainen hevimörkö ulkomuodoltani, mutta tämä on mielestäni aika hyvä esimerkki massan suhtautumisesta mangafaniin.

Gintoki

Viesti Kirjoittaja Gintoki » Ke Elo 15, 2012 14:49

Ystävä hyvä, tuollaisessa tilanteessa ei kyllä jäädä naama helottaen seisomaan vaan raahataan se nilkki tiskin takaa pomon puheille ja varmistetaan sille kengänkuva persauksiin. Opiskelen kirjastovirkailijaksi ja tuollainen on törkeintä mahdollista asiakaspalvelua, josta kuka tahansa asiansa osaava pomo antaisi lipun kilometritehtaalle. Puolusta oikeuksiasi ja levitä sanaa myyjästä.
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

krp

Viesti Kirjoittaja krp » Ke Elo 15, 2012 19:18

Gintoki kirjoitti:Ystävä hyvä, tuollaisessa tilanteessa ei kyllä jäädä naama helottaen seisomaan vaan raahataan se nilkki tiskin takaa pomon puheille ja varmistetaan sille kengänkuva persauksiin. Opiskelen kirjastovirkailijaksi ja tuollainen on törkeintä mahdollista asiakaspalvelua, josta kuka tahansa asiansa osaava pomo antaisi lipun kilometritehtaalle. Puolusta oikeuksiasi ja levitä sanaa myyjästä.
No itse asiassa repesin vaan koko tilannetta ja poistuin kaupasta. Enemmän sitä myyjää kai potutti, kun ei pilkka osunutkaan hermoon :D Joskus kun näen sen pomonsa kanssa häärämässä ympäri kauppaa, niin kuittaan kyllä jotenkin nasevasti kyseisestä tilanteesta.

Skald

Viesti Kirjoittaja Skald » To Elo 16, 2012 15:10

k0rppi kirjoitti:Eräänäkin päivänä asioin eräässä S-ketjun elintarvikemyymälässä, jonka lehtihyllystä ostin hetken mielijohteesta erään mangakirjan. Heitin sen sitten muiden ostosten sekaan liukuhihnalle ja sainkin normaalia palvelua siihen asti, kunnes myyjättären silmä osui kirjaani. Myyjä naureskeli ja vinkkaili muille asiakkaille jotain ostoksestani pilkalliseen sävyyn. Kun sitten sanoin kiitos ja näkemiin niin vastaus tuli noin kaksitoista oktaavia aiempaa korkeammalla äänellä: "Kawaii pelle". :D Tilanneanalyysitaitoni eivät riittäneet järjellisesti selittämään myyjän käytöstä, varsinkaan kun olen tällainen pitkätukkainen hevimörkö ulkomuodoltani, mutta tämä on mielestäni aika hyvä esimerkki massan suhtautumisesta mangafaniin.
Mitä ihmettä : D Oikeasti tosi törkeää myyjältä tollanen. Ite olisin varmaan jo mennyt laittamaan palautetta puljulle tollasesta asiakaspalvelusta.

Convallaria

Viesti Kirjoittaja Convallaria » La Joulu 01, 2012 23:01

Itse olen huomannut kanssa noiden massateinien ja muiden suhtautumisen olevan toista luokkaa heti kun ne tajuaa että kädessä on manga pokkari. (Okei, ne kyllä sanoo nörteiksi kaikkia, jotka tekee välitunnilla jotain muuta ku juoruaa tai pelaa kännykällä) Itse en sitten ala-asteen ja seiskan ensimmäisten kuukausien jälkeen ole hirveästi negatiivista palautetta saanut. Oikeastaan yksi luokkalaiseni on selittänyt miksi:

"Koska sä oot tollane gootti-manga-mikälie-ernu eikä ne kehtaa puhuu sulle, ja sit jotku vaa ei tykkää sust ku sä oot nii pelottava näköne ja sul on varmaa joku ihme virus et oot taantunu nii ne pelkää sua"

Tuijotin tätä luokkalaista hetken silmän pyöreinä ja hajosin sitten täydellisesti. En olis kuvitellu että nämä ala-asteelta tutut tyttö- ja poikabakteerit muuttuvatkin yläasteella ernu-bakteereiksi.

Voisin kuitenkin ainakin itse olettaa että monet ihmiset pitävät animeharrastajia jotenkin kieroonkasvaneina koska animesta ja mangasta on olemassa niin paljon erilaisia kauhukuvien tyylisi stereotypioita, eikä kukaan paljon muuta aiheesta tiedäkkään.

Henkilökohtaisesti minua myös ärsyttää tuo kiinalaisten ja japanilaisten sekoittaminen, sekä larppien ja roolipelien, sekä gootismin sekoittaminen manga ja anime (ja minun kohdallani myös muuhun Japsi nuorisokulttuuri) harrastukseen. Myös se ei tunnu ihmisille menevän kaaliin, että minä joka harrastan animea ja mangaa ja kaikkea muuta Japsi aiheista voin myös harrastaa (ja rakastaa harrastuksena) esim. täysin länsimaistyylistä teatteria tai sysiamerikkalaista roller derbyä, mikä on myös vaativa (raaka) kontakti laji jotka käsittääkseni eivät japanissa kovin yleisiä ole. (Siis taistelulajeissahan on aina mukana kontrolli... Derbyssä taas... annetaan vaan mennä)

Convallaria

Viesti Kirjoittaja Convallaria » La Joulu 01, 2012 23:14

Ja nyt tähän kun huomasin maininnan poikien animeharrastuksen vaikeudesta, niin kyllä, olen huomannut saman. Vaikka en itse poika olekkaan, niin minulla on yksi hyvin läheinen ystävä, joka ei varsinaisesti harrasta animea tai mangaa vaan enemmän esim. Japanilaisia pelejä, kuten Final Fantasy ja The legend of Zelda, ja tietty suuri osa Nintendon muustakin tuotannosta on sen kautta tutuksi tullut. Kuitenkin jo se että aina välillä puhumme animesta ja mangasta ja cosplaysta ja muista japsi jutuista koulussa on ensinnäkin riittänyt leimaamaan hänet ernuksi (mitä hän ei ole) ja animefriikiksi ja mitä kaikkea mahdollista mitä itse myönnän olevani sekä jostain ihmeestä luokkamme pojat ovat saaneet päähänsä olemme kummatkin viiltelijöitä ja kaikkea randomia ja kun kysyin että miksi niin tokaisuna oli vaan että kaikki ernut on. (<--- Onko tämä jo yleistyksen liioittelua kenties?)

Yhtälailla ihmisiä katsotaan kiereoon seksuaalisen suuntautumisen tai ihonvärin kohdalla, mutta minusta alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että yhteiskunnassa on paljon hyväksytämpää olla homo kuin gootti-anime-ernu.

Myös tuli tälleen mieleen että tosi usein käy niin että uskovaiset leimaa ernut todella helposti esim. saatanan palvojiksi. On minuakin tultu käännyttämään vaikka kuinka monet kerrat ja tyrkytetty raamattua ja kaikkea sellaista ja selitetty että se puhdistaa mun sielun ja kaikkee sellasta. Kyllä myönnän olevani ateisti ja vahvasti jumalan olemassa olon vastainen, mutta ei se minusta saatananpalvojaa ja spiritistiä tee.

Vile

Viesti Kirjoittaja Vile » La Joulu 01, 2012 23:55

Washino Kiji kirjoitti:Tekstiä.
Näin siis minkä ikäisten keskuudessa? Vaikuttaa yläaste meiningiltä.

Minulle ei kukaan ole koskaan sanonut mitään harrastuksestani enkä koskaan ole kuullut että olisin jokin ihmeen "ernu". Luultavasti kiusaaminen johtuu aivan muusta syystä kuin japaniharrastuksista. Epäsosiaalisuus on mitä suurin todennäköisyys.

Convallaria

Viesti Kirjoittaja Convallaria » Su Joulu 02, 2012 10:45

Nyanpaw kirjoitti:
Washino Kiji kirjoitti:Tekstiä.
Näin siis minkä ikäisten keskuudessa? Vaikuttaa yläaste meiningiltä.

Minulle ei kukaan ole koskaan sanonut mitään harrastuksestani enkä koskaan ole kuullut että olisin jokin ihmeen "ernu". Luultavasti kiusaaminen johtuu aivan muusta syystä kuin japaniharrastuksista. Epäsosiaalisuus on mitä suurin todennäköisyys.

En sanoisi olevani epäsosiaalinen. Ja tietty toi kiusaamis haukkumis mikälie jutska vaihtelee iha koulukunnittain. (Ja kyllä, yläasteella luuhaan vielä) Ja lähinnä tääkin on luokan kokonaisen seitsemän pojan ja sen viiden lissun jengin keskuudesta bongattua. Sanotaanko että 90% meijän koulusta on iha silleen aivan sama tai positiivisella kannalla, ainakin muutaman selityksen jälkeen.

Ja tarkennukseksi, en itse koe itseäni kiusattavan (Kuten tuossa yhessä viestissä luki oon "pelottava") Mutta harmittaa kaverien puolesta joita on sitten helpompi kiusata.

Gintoki

Viesti Kirjoittaja Gintoki » Su Joulu 02, 2012 13:13

Itse olen harrastanut around 11 vuotta, ja nyt 24 v. jätkänä kyllä huomaa et mangan suhtaudutaan nykyään paremmin kun se on jo "tuttua kauraa", toisin kuin 4 vuotta sitten. Toki molempia ääripäitä löytyy edelleen. Vanhempien näkee ostavan omaan piikkiinsä muksuilleen Ärrältä kaikki suomijulkaisut ja samaan syssyyn näkee kirjastossa tyttöjä, jotka uskaltavat mangahyllyn lähelle vasta kun varmasti kukaan ei katso siihen suuntaan.

Hieman asian sivuun, muttei kuitenkaan. Olen jo parissa ketjussa maininnut, että opiskelen kirjastovirkailijaksi ja pidän Helsingin itäisessä kolkassa, Kontulan kirjastossa, Manga Lukupiiriä(häpeällistä mainostamista aina kun vaan pystyy XDD). Samalla myös valitsen listalta suurimman osan kirjastoon valittavista sarjoista. Tarkkailkaa siis vuodenvaihteen tienoilla Helmetin enkunkielisten mangojen listaa, voi tulla ylläreitä vastaan. Teen tokan harjoitteluni keväällä samaan kirjastoon ja samalla lopputyöni.

Ainakin näillä eväillä lopputyöni tulee suoraan aikuisten osastolle, ja ideana on siis manga-aiheinen näyttely. Ei mitään kolmea omaa pokkaria vitriiniin haisemaan, vaan kärrykaupalla lainattavaa matskua ja omien suosikkien vinkkaamista. Teemana on siis aikuisemmalle väelle suunnatut sarjat ja idea on näyttää, että kaikki manga ei ole sitä teinien suosiossa rypevää sparkling eyes-kamaa vaan ihan vakavempiakin aiheita löytyy. Siihen tulisi siis Blade of the Immortalia, Berserkkiä, Tezukaa, Tatsumia ja sen sellaista. Y'know? Seineniä ja sellaista. Toki myös shoujon/josein puolelta otan Ookun ja jotain muuta teemaan sopivaa. Junji Itoa kanssa. Saataisiin tällä muutkin kun harrastajat tutustumaan turvallisesti mangaan, kun sivuilta ei pompi chibejä joka suuntaan ja ne aivan nuorimmat harrastajat eivät kirmaisi jaloissa. Kun näyttelyn/noston aika on lähempänä, laitan varmaan pystyyn sille oman ketjunsa tänne osana työhön kuuluvaa tiedottamisen osuutta.
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

illusiα
Viesti:

Viesti Kirjoittaja illusiα » Su Joulu 02, 2012 14:36

Jaa'a. Itse en ole törmännyt koulussani yhteenkään otakun tapaiseen henkilöön, edes joskus mangaa lukeneeseen. Kyllähän moni on esim. Ghiblin elokuvia katsellut, mutteivat täällä ainakaan tiedä, että se on animea.
Kritisointia kuulen itse jatkuvasti - kiusaamiseksi ei ole vielä yltynyt - , mutta tämä juontaa juurensa osittain luultavasti "oudosta" pukeutumisestani.
Ehkäpä tietämättömyys aijempiakin kompaten on osasyy tähän? Ehkä japanilaisten "oudot" katutyylit? Cosplay? Ja jos joku on vaikka ensiksi törmännyt yaoihin / BL'lään / shounen aihin / whatever? Dunno.

Niin ja tosiaan, kun käyn esim. kirjastossa mangahyllyillä, monet katsovat halveksivasti. Kuulee myös niitä 'ompa lapsellistaah'-kommentteja.

Washino Kijiä lainaten ;
Tuijotin tätä luokkalaista hetken silmän pyöreinä ja hajosin sitten täydellisesti. En olis kuvitellu että nämä ala-asteelta tutut tyttö- ja poikabakteerit muuttuvatkin yläasteella ernu-bakteereiksi.
Viimeksi muokannut illusiα, Ke Touko 29, 2013 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"He's saying 'I'll eat more high class cotton, I don't want to get a cold'."
――Cotton!?
"Meto only eats cotton. He's a doll."

Kayoyo

Viesti Kirjoittaja Kayoyo » Ke Joulu 19, 2012 16:22

Itse en ollenkaan ymmärä miksi kaikki sitä niin paljon vihaavat/inhoavat. Anime ja mangahan on vain japanilaisten versio sarjakuvista ja animaatioista. Ja jos sanon tämän he sanovat että eivät pidä japanista koska se on outo tai jotain.... Mitä ihmettä? Näin ylä-asteella se on vähän helpottunut mutta silti löytyy niitä jotka pitävät tätä outona.... Esim. vanhat luokkalaiset jopa tekivät anime ja manga pilasivut ala-asteella! O.o (onneksi poistivat ne jo...)
Miksi toiset eivät voi ymmärtää että se loukkaa niitä jotka oikeasti pitävät japanista jne. Itse yritän olla välittämättä ja jatkan otakuna olemista ylpeänä ja toivon ettei kukaan muukaan lopeta animesta ja mangasta pitämistä muiden tyhmyyden takia.
Itseäni aina piristää kaikki otaku kaverini ja ystäväni joiden kanssa voi jutella asioista ja fanittaa animea ja mangaa yhdessä välittämättä muiden valituksista. :D
Toivon että muillakin on sellaisia ystäviä/kavereita joihin luottaa ^^

JohGaga
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JohGaga » Ke Joulu 19, 2012 22:11

kuragemon kirjoitti:
Niin ja tosiaan, kun käyn esim. kirjastossa mangahyllyillä, monet katsovat halveksivasti. Kuulee myös niitä 'ompa lapsellistaah'-kommentteja.
Tähän liittyen voisin kertoa, että on aika mielenkiintoista, että kotikaupunkini kirjastosta kaikki mangat (ainakin nykyisin) löytyy lasten osastolta, ihan tavutettujen kuvakirjojen vierestä...
Tämä on mielestäni lähes huolestuttavaa, koska sieltä hyllyistä löytyy mm. Salapoliisi Conania, Les Biljouxia, Inuyashaa jne. (ei siis minkäänlaista pikkulapsille sopivaa materiaalia)

Mutta vielä aiheeseen vastaten: itse en ole kokenut kielteisiä asenteita harrastustani kohtaan muuta kuin yläasteella (silloinkaan en ole asiaa erityisemmin asiaa esille tuonut, mitä nyt välillä luin mangaa välitunneilla...), lukiossa taas otakut muutenkin valtasivat alaa, koska kaikki ahdasmieliset (mielipidetään kovasti julistavat) menivät amikseen. Lukiossakin joiltakin sai aina välillä outoja katseita, kun pukeutui vähän oudommin, mutta se oli lähinnä hauskaa, koska itsevarmuuteni kasvoi muutaman ihanan ihmisen ansiosta ^^

Nykyisin yliopistossa saa olla juuri sellainen kuin haluaa, eikä kukaan erityisemmin välitä :3

Mutta en todellakaan tajua yläasteellani kokemaani inhoa mangaa ja animea kohtaan, selitys ei voi olla sekään, että ihmisiä ärsytti jatkuva ihkutus asiaa kohtaan... Itse olin (vielä silloin) hiljainen, eikä kovin moni ihminen silloin muutenkaan myöntänyt itseään otakuksi :/. Mutta lukio oli otakuuteni kulta-aikaa <3

Bijou

Viesti Kirjoittaja Bijou » To Joulu 20, 2012 02:39

Yokiri kirjoitti: Tähän liittyen voisin kertoa, että on aika mielenkiintoista, että kotikaupunkini kirjastosta kaikki mangat (ainakin nykyisin) löytyy lasten osastolta, ihan tavutettujen kuvakirjojen vierestä...
Tämä on mielestäni lähes huolestuttavaa, koska sieltä hyllyistä löytyy mm. Salapoliisi Conania, Les Biljouxia, Inuyashaa jne. (ei siis minkäänlaista pikkulapsille sopivaa materiaalia)
Oman kaupunkini kirjastossa ovat jakaneet puolet mangoista lasten osastolle ja puolet aikuisten. Kauheeta ramppaamista ja saan kyllä aika outoja katseita kun menen mangaa etsiskelemään lasten puolelle. Paha vaan, kun sieltä löytyvät juuri Conan, Yotsuba, Arki ja monet muut mukavat...
Toisaalta ei kai niitä mangoja voida täysin toisellekaan osastoista siirtää, kun Black Lagoon yms. eivät sovi ehkä aivan pienemmille ja toisaalta lapsia ei saataisi ollenkaan mangan pariin, jos ne siirrettäisiin aikuisten osastolle. Ja ei pikkuveljenikään tykkää mennä aikuisten osastolle Inuyashaa lainaamaan... Ilmeisesti manga ei oikein katso ikärajaa :roll:

Niin, aiheeseen liittyen. Monet ihmiset karttavat kaikkia asioita, jotka kuulostavat oudoilta tai joista he eivät tiedä. Kai se mangan ja animen statuskin hieman vaikuttaa, mielletäänkö niiden lukeminen ja katsominen kiinnostavaksi harrastukseksi vai outolintujen puuhaksi. Eli yleensä halutaan mennä valtavirran mukana.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”