Desucon 2013 - Jälkilöylyt

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Michi~chan

Re: Desucon 2013 - Jälkilöylyt

ViestiKirjoittaja Michi~chan » Ma Kesä 17, 2013 17:29

Oli aivan mieletön Coni!!!

Tanssi pelit olivat huippuja, Karaoke toimi osaltani loistavasti, kuten majoituskin. Nukuttua ei kuitenkaan tullut paljoa (joten tänään töissä oli lievästi sanottuna tukalaa ja unista :P) mutta se ei haitannut sillä yöllekin oli hauskaa tekemistä: Norjalainen Jalkapeli :)) Tuli tavattua uusia ihmisiä ja saatua ihania ystäviä, vaikken uskonutkaan vielä perjantaina pystyväni tutustumaan kehenkään.
Myös säät olivat suotuisat, ellei oteta lukuun sunnuntain junalle juoksua paljain jaloin täydellisessä kaatosateessa :'D
Ja vaikka myyntisalin hinnat olivatkin.... Myyjille ihanteellisia tuli mukaan napattua yhtä sun toista pientä ja ihanaa ^^

Ainoa asia mikä jäi mieltä kaivelemaan oli se että olisin kuvitellut coni käcijöiden arvostavan toisten cosseja, MUTTA EI. Luulisi että minun siipiäni olisi väistetty mutta ihmiset kävelivät suoraan niiden läpi pahoittelematta, vaikka sanoin heille että "älkää" ja yritin itse väistellä heitä :((( Olen pettynyt.
Mutta onneksi joukossa oli myös niitä ihmisiä jotka pahoittelivat jos osuivat ja väistivät minua siipineni..

Mutta kaiken kaikkiaan Coni oli IHANA ja sain mahtavia muistoja ja melkein itkettää ajatellessani että seuraava desu (frosti) on vasta talvella ;___; Onneksi tässä välissä on kuitenkin muitakin coneja :DD

Helinä kiittää ja kuittaa
[22:54:53] * _Michi_ is now known as Torttu
[22:56:56] * Torttu is now known as MichiTorttu

Chuiga

ViestiKirjoittaja Chuiga » Ma Kesä 17, 2013 17:52

+ Paljon paljon erilaisia cosseja, mikään sarja ei dominoinut conia eniten vaan kaikkea oli todella monipuolisesti (oli ihanaa nähdä niin paljon LoL cosseja :D)
- Olin hukassa, en löytänyt paljon mitään, mutta johtui varmaan siitä etten edes löytänyt ohjelma karttaa (olisi ehkä ollut infossakin?). Onneton sokea ihminen, minulta jäi paljon asioita huomaamatta (en vieläkään ole ikinä selvittänyt tuon mystisen karaoke huoneen sijaintia!), ehkä enemmän opastuksia?
- Sisällä meinasi paikka paikoin happi loppua ihmispaljouden aikana, varsinkin ylemmillä tasoilla tuntui kuin olisi kävellyt saunaan :D Sille nyt tuskin voi mitään
- Valitettavasti omalta osaltani lauantai oli aika.. hmm, helvettiä, pää oli kipeä koko päivän eikä särkylääkkeet auttaneet asiaa. Sunnuntaina oli onneksi jo parempi olo.
Kuunsirppi - Cossaamista, nukkeja ja löpinöitä

FankiKitsune

ViestiKirjoittaja FankiKitsune » Ma Kesä 17, 2013 18:07

Varsin mahtava con oli jälleen kerran. Erityisen mukavia oli ihmiset, jotka tuli niin monta kertaa pyytämään kuvia cosseistani. Erityisesti yhden kuvaajan kommentti: "olet paras Hitsugaya, jonka oon koskaan nähnyt" lämmitti todella paljon sydäntäni, kiitos siitä. <3 Sitten plussiin ja miinuksiin:

Plussat:
+ Vesipisteet. Niitä oli paljon ja vettä oli aina saatavilla ja se oli JÄÄKYLMÄÄ. Kuulin sivusta joidenkin kommentteja, että se on liian kylmää, ei ole mahdollista :'D
+ EC ja Esityskisa. Todella paljon hyviä esityksiä ja näiden molempien kärkikolmikko ansaitsi paikkansa. EC:n voittaja oli toivottu ja onneksi myös voitti. Esityskisan kärjen olisin itse laittanut toisella tapaa, mutta ketään en olisi sieltä kärjestä vaihtanut pois.
+ Tapasin muutaman erittäin mukavan uuden ihmisen, joista ainakin yhden kanssa tulen pitämään jatkossakin yhteyttä.
+ Kuvauspisteen palvelu ja ihmiset. Aina te jaksatte ja saatte todella upeita kuvia aikaiseksi. Myös positiiviset kommentit ja avut on aina tarpeeseen. Innolla odottelen, että koska saan kuvat itsestäni käsiini. 8)
+ Sibbe on mun mielestä paras paikka Desulle. Tietysti jos tarvitsee paikkaa vaihtaa niin ymmärrän, mut Sibbe on edelleen paras.
+ Iltabileet. Ensimmäiset missä olin ja oli kyl aika toimiva paketti. Kaikkein parhaat musat Tivolissa oli Megaman ja Soul Eater. Jos ei ois väsyttäny nii ois voinu olla pidempäänkin.
+ Lauantain ryhmäcossi. <3
++++++ RIMPPU!!!! Rimppua ei saa päästää pois juontamasta! Ehkä paras mitä Desun kisat voi tarjota. Joidenkin esityksien kohdalla teki nimittäin mieli kuunnella enemmän Rimpun juttuja, kuin katsella jotain esitystä... Rimppu älä lähe mihinkään koskaan. ;__; <3

Miinukset:
- Hall Cosplayn taso... itse olisin pudottanut automaattisesti puolet pois ja varsinkin kärkikolmikko... Kukaan ei heistä mielestäni ansainnut paikkaansa, mut ehkäpä tuomarit tietää paremmin. :)
- Eräät conikävijät. Mihinkään ei pidä olla niin kiire, että voit noin vain tuuppia muita ja eteensä katsominen on aika hyvä juttu. Muut ei välttämättä pidä tönimisestä, jos on esim. sellainen cossi, että jokin osa voi hajota herkästi.
- Japaniksi esitetyt EC - ja Esityskisat. Ei kannata esittää japaniksi, sillä sitä tajuaa vain harva. Itse en tajunnut näistä esityksistä mitään, jonka vuoksi vähän laimeammat enkuksi ja suomeksi esitetyt oli suuremmassa arvossa.
- Se kaikkein paras rytmipeli puuttui. Se missä on ne julmetun isot pyöreät nappulat, missä on muistaakseni keltainen suorakulmainen alusta. Mihin se oli kadonnut? D:
- Ei voi olla niin vaikeaa käyttää sitä dödöä. Olis myös hyvä päästä suihkuun edes kerran ton viikonlopun aikana, mut ymmärrän jos sellasta mahdollisuutta ei ole. Kuiteskin vessassa on varsin helppo käydä edes ne kainalot pesemässä ja suihkia dödöä sen jälkeen. Oli jälleen tosi ihanaa haistella sitä hien hajua. x_X

Sit tähän loppuun sellainen asia mikä ei ole plussaa eikä miinusta:
Caramelldansen, kiitos... en saa sitä pois päästäni. :'D Laitetaan soitantaan 24/7

Tos nyt semmoset mitä tähän hätään muistan. :D
Symmetry, that is what I enjoy aesthetically.

Mytho

ViestiKirjoittaja Mytho » Ma Kesä 17, 2013 19:18

Ei niin kivaa:
- Kiinnostavan ohjelman vähäisyys, mutta tämäpä lienee henkilökohtainen ongelma.
- Miksi ensimmäisten joukossa cosplay-kisoihin parven paikoista jaettiin ne huonoimmat? Tykkään seurata parvelta kisoja, mutta en sieltä lähimpänä lavaa olevasta reunasta, josta kyllä näkee kisaajien lavalla tarvitsemien sermien taakse, mutta ei nää toiseen reunaan ollenkaan, eikä näe kokonaisuutta muutenkaan kun esitykset luonnollisesti on suunnattu eteenpäin. Jäi vähän tympeä fiilis siitä. Ensi kerralla viimeisenä vasta jakoon paikat joilta näkyvyys on lähes olematon, kiitos.
- Majoitushässäkkä, tiedätte jo miksi. Itse jäin ilman paikkaa, mikä lopulta olikin vain positiivinen juttu, kun sain samalla hinnalla mökkimajoituksen. Kertoo jotain myös ylihinnoittelusta lattiamajoituksen osalta.

Oikein kivaa:
+ Aikataulut pitivät ainakin cosplay-kisojen osalta (ainoat ohjelmat joita seurasin edes).
+ Ne perjantain kolme muuta D.Gray-man cossaajaa <3 oli mainiota saada ryhmäkuvia, tosin en varmastikaan edusta niissä yhtään, mutta olipahan hauskaa.
+ Ettei isojenkaan proppien kuljettamissa sisätiloissa ole kielletty ja että se myös osoittautui yllättävän helpoksi.
+ Tapahtumapaikka: tilaa riittää, sateellakin mahtuu, vesipisteet, sijainti...
+ Niin monta eri versiota The Legend of Zeldan Linkistä!
+ Sopiva hinta, toivottavasti pysyy suunnilleen samana jatkossakin.

Yleisesti ottaen ihan mukavaa oli. Ei mikään paras conikokemukseni, mutta parempi kuin etukäteen odotin. Nuorempikin jengi käyttäytyi melko hyvin, en ainakaan saanut itse kovin pahoja traumoja enkä joutunut koko ajan pelkäämään proppini puolesta.

Allen Walker kiittää ja käteen sattuu.

Shine

ViestiKirjoittaja Shine » Ma Kesä 17, 2013 19:36

Tämä taisi olla tähänasti parhain coni minulle, ei ohjelman takia, vaan ihmisten.

Plussat:
+ Kylmä vesi on aina ihanaa.
+ Parkkipaikkoja löytyi heti (Ainakin silloin kun tarvitsimme).
+ Oli tilaa liikkua (Vannehame sattuu vähän viedä normaalia enemmän tilaa)
+ ECC kilpailijat, ihan mahtavaa kamaa kaikilta, vaikkakin turhan paljon pyörimistä (Plus ainakin yhdellä huono ääniraita, ei kuulostanut kivalta).
+ Cosplay esityskilpailu, oli mukava nähdä niin erilaisia esityksiä. Top 3 kisaajat todellakin ansaitsivat paikkansa.
+ Ihmiset, kaikki olivat positiivisempia ja iloisempia verrattuna Frostiin.
+ Ihmiset, kohteliaita ja ymmärtäväisiä, kun pyörin kolme päivää putkeen vannehameessa. Leveä kuljetus on leveä.
+ Desuvänkärit, ihan mahtavia ihmisiä ja aina yhtä räjähtäneen näkösiä.
+ Se ihana iso peili naisten vessassa!

Miinukset:
- En edes käynyt luennoilla, koska mikään ei kiinnostanut tai unohdin
- Ruokailumahdollisuudet heikot
- Meikkiklubi naisten vessassa. Olisihan ihan kiva pestä kädet, mutta naikkoset olivat vallanneet lavuaarit mukavasti

Pihlajatar

ViestiKirjoittaja Pihlajatar » Ma Kesä 17, 2013 19:49

Onnea Desucon 5 vuotta! Jälleen kerran tarjosit viihdettä ja miellyttävää tunnelmaa.

Erityisihanaa:

+ Taidekujan "eri myyjät eri päivinä"-systeemi toimi erinomaisesti! Tein molempina päivinä hyviä ostoksia ja sunnuntaina ylitin oman myyntini suhteen kaikki ennakko-odotukset.
+ Café Ichigo ja meidot <3
+ Eurocosplay-karsinta ja Hall Cosplay-kilpailu
+ Rimppu, paras juontaja 5ever
+ Thranduil-cossaaja ja kaikki muutkin Hobitti-pukuilijat
+ Mython Allen Walker-cossi ;)
+ Sää! Sade tuli vasta kun oltiin jo turvallisesti rautatieasemalla.
+ Iltabileiden drinksut, maistoin melkein kaikkia..

Harmillista:

- Lattiamajoituksen eeppisen säädön aiheuttama stressi. Tuli myös todettua, ettei näin vanha ämmä enää kestä edes yhtä yötä makuupussissa ja kapoisella ilmapatjalla. Ensi vuonna varataankin Omenahotellista huone jo tammikuussa..

Lazuliz

ViestiKirjoittaja Lazuliz » Ma Kesä 17, 2013 20:35

Pitkän univelka- ja siivoamismaratoonin jälkeen pääsen vihdoinkin koneelle kertaamaaan conin alusta loppuun. JES! :D

Oli ihanaa olla taas cossissa, kun Mimiconin ajan kuljin siviileissä. Hiippailin kuuden tunnin ajan Persona 4:n Konohana Sakuyana, joka alkoi jo loppua kohti olemaan hyvin tukala puku. Note to self; älä tee enää pukuja joista et itse pääse pois ja tarvitset jonkun vierelle 24/7. Hall Cosplay tuli koettua, vaikka meinasin juosta karkuun kun tultiin kysymään haluanko mennä. Onneksi backstage oli täynnä ihania ihmisiä, joten pystyin kaiken jännityksen purkamaan puhumalla.

Tämän rumbailun jälkeen siirryin photoshoottaamaan kerätyn P4 -ryhmän kanssa, ja sitten otin koko puvun hyvillä mielin pois. Kiitos kaikille ihanille ihmisille jotka ottivat kuvia ja videoa, olette ihania!
Lopun lauantain olin siviileissä ja vain hengailin.

Sunnuntaina vedin päälleni Fresh Precuren Cure Pinen, jota käytin jo Frostissa. Silloin ei valitettavasti päässyt ulos kuvaamaan, joten nyt piti tehdä uusintakierros. Kävin katsomassa esityskilpailun ja voin vain sanoa että tätä lisää ja paljon, taso oli selkeästi parempi kuin missään aikaisemmin nähdessäni ryhmä/esityskilpailussa. Videon käyttö esityksissä toi ihan uusia ulottuvuuksia.
Nyt pääsin myös kiertämään myyntisalin, kun sattuneesta syystä se ei lauantaina onnistunut. Pienen photoshoottaus session jälkeen vaihdoin siviilit päälle ja vain kiertelin, kunnes tajusin että kirppikseltä piti lähteä keräämään voitot ja ylimääräiset tavarat. Siinä meni valitettavasti sen verran aikaa, että jäi päättäjäiset näkemättä. Ensivuonna sitten :)

Ja tietysti sain kokea Desusään matkalla ovelta autolle. Ei Desu ole Desu ilman pientä sadetta! :-D

Sitten risut ja ruusut;
+Cosplaymammat! Suuuuuri plussa teille, informaatio kulki, joten en ollut aivan hukassa backstagella. Ja sain jonkun saattamaan minut lavalle, olisin varmaan ollut muuten yleisön seassa, koska olen jääräpää joka ei halunnut mennä ilman maskia lavalle (olisin varmaan muuten juossut sieltä pois) :'D
+Eurocosplay -osallistujat. Aivan mahtavia pukuja ja esityksiä, varsinkin kun aivan läheltä pääsi cossit näkemään. Niin hyvin tehtyjä pukuja että oikein itkettää ;_; Voitto oli ansaittu, nostan hattua että joku jaksaa niin paljon tehdä asun eteen.
+Hall Cosplay, hajottavan ihana kokemus, ehkä voin harkita kisaamista joskus tulevaisuudessa, kun ei se niin kauheaa ollut. Tuomarit olivat mukavia, eikä jäänyt sellaista fiilistä, että olisi ollut suurennuslasin alla. Ja osallistujan näkökulmasta; kärkikolmikko oli paikkansa ansainnut, puvut olivat todella hyvin tehtyjä ja sopivat cossaajille kuin nakutettu. Paras näkemäni Kirito -cossi, ja niitä on tullut nähtyä todella monta.
+Esityskisa. Kuten jo mainitsin, taso oli huippea. Extra plussaa olivat Project Zero -esitykset, sillä olen ollut pelisarjan fani jo pitkän aikaa. Nauroin koko Dr. Mario & Luigi esityksen ajan, aivan hulvatonta menoa joka oli hyvin synkassa videon kanssa.
+Vänkärit, jotka jaksoivat roudata vettä ja siivota paikkoja.
+Rimppu! Paras juontaja EVER! Vaikka olitkin luvannut ettet mitään siitepöly juttuja minulta kysele Hall Cosplayn aikana... :--D Henkinen facepalm ja repeäminen maskin takana.
+Sää. Tähän mennessä paras sää omalta Desucon ajaltani.
+Kirppis, jolla pääsin tavarasta eroon. Nettissä myymällä olisi mennyt selkeästi pidempään.

-Eurocosplay-kisan näkyvyys backstagen. Telsusta näki kisan, mutta äänet eivät kovin hyvin kuuluneet ja näki vain suurpiirteisesti esitykset. Toivon mukaan tubesta sitten löytyvät myöhemmässä vaiheessa niin pääsen katsomaan paremmin. Asuni kanssa en viitsinyt mennä katsomon puolelle katsomaan, sillä istuminen oli suurta venkslaamista.
-Kanssaconittajat, jotka eivät katsoneet eteensä (tai sivuille tai taakse jne). Olin useasti proppieni kanssa jossain seinässä nojailemassa, jotta ne eivät hulinassa ja vilskeessä tuhoutuisi ennen kisaa. Yhdessä vaiheessa jotkut meinasivat juosta suoraan päin pihalla. En myöskään halua, että ihmiset satuttavat itseään, joten yritin liikkua itse niin etten sohisi ketään. Mustelmia propillani saa aikaan, sen takaan.
-Parkkipaikalla kävellään sivuilla, ei keskellä. Varsinkin kun autoja vilisee joka suunnasta niin conilaiset ovat suuremmassa riskissä kuin autossa olijat.
-Pukuhuoneessa peilejä voisi olla enemmän, sillä jotkut jäivät vain vaihtamaan asuaan peilin eteen. Sunnuntaina loppuivat hakaneulat, mutta se oli ehkä odotettavissa. Koska pukuhuone on niin pieni, niin pelkät hengaajat voisivat lähteä ulos odottamaan ja kun vaatteet on vaihdettu niin lähdetään pois. Jääminen on ymmärrettävää vain silloin, kun pukuhuone on tyhjillään.

Eipä tässä oikein muuta tullut nyt mieleen, tosin pitää vielä kysyä, että voiko omasta puvustaan saada palautetta Hall Cosplayn tuomareilta mitään kautta? Olisi kiva kuulla missä onnistui ja mitä parannettavaa vielä olisi :)
Allekirjoittaneen ja siskoni cosplay-blogi: Pun Cos

MFC

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyuu » Ma Kesä 17, 2013 22:46

Noniin, tästä se lähtee (tm). Muutama tunti sitten pääsi takasin kotio asti. Kuvia tuli latailtua koneelle noin 1 500 kappaletta, lähes yksinomaan kuvauspalvelua. Aloitetaan Eurocosplaysta, varmaan tämän jälkeen käpistelen hall cosplayn, sitten kuvauspalveluun.

Sitten sitä tylsää "kerronpa mitä tein kuvauspalvelussa tällä kertaa" osuutta disclaimerina. Ensinnäkin, keskityin itse tälläkin kertaa pääosin puolivartalo- ja kikkailukuviin, siinä missä kuvausparini napsi enemmän kokovartalokuvia. Kuvieni seassa on myös jonkin verran kuvia joita pitää ihan urakalla photoshoppailla että saadaan mitä halutaan. Lisäksi otan muutaman teknisesti epäonnistuneen kuvan kikkailu-photoshoppailuun ihan vain hurvittelun vuoksi. Laitan nämä omaan albumiinsa, koska niiden käsittely vie eniten aikaa. Poikkeuksena on EC- ja hall cosplay-osallistujien kuvat. Näissä on pari käpistelyä vaativaa, laitan ne muiden saman sarjan kuvien kanssa. Esityskisaajia en itse kuvannutkaan, se osui toisen tiimin työvuorolle.

Kuvattaville totean että hienoa kun lähditte mukaan meidän kuvakikkailuihin. Etenkin Desu- ja Traconin kaltaisissa coneissa alkaa olemaan paljon ihmisiä joille kaava on jo tuttua, jolloin lähdemme liikkeelle helpoista kuvista mutta päädymme todella jännien räpsäyttelyjen äärelle ennen pitkää. Bileet menivät villimmäksi lauantaina alkuillasta, kun otimme high key -kuvia valotaustaa vasten. Näistä saatte kommentoida jotain vänkää jahka saadaan julkaistua (ekat tulevat jo tänään). Ehkäpä tätä kokeillaan vielä toistekin. Animeconissa ei se liene mahdollista, ehkä Traconissa. Animeconissa sen sijaan aiomme tehdä jotain muuta jännää.

Tiimit jakaantuivat karkeasti näin:
- Allekirjoittanut ja ToraToraTora kuvaajina, Chiina ohjaajana - la koko päivä, su iltapäivä, EC ja hall cosplay
- AG kuvaajana, Biitti ohjaajana - la puolesta päivästä eteenpäin, Välähdys, su aamupäivä, esityskilpailu

Kaikki kuvauspalvelun kuvat (ja toki kaikki muu mitä haluatte tänne toimittaa) päätyy Anikin kuva-arkistoon.

http://kuvat.aniki.fi/c/112

muokkaus: Hall cosplay lisätty klo 23.22.

Thaki

ViestiKirjoittaja Thaki » Ma Kesä 17, 2013 22:47

Empä valehtele ainakaan kovin pahasti, jos sanon, että tämän vuoden Desucon olisi ollut yksi parhaista coneista meikäläiselletähän asti.

Conitus tunnelman sain itse vasta päälle lauantaina, koska olin perjantaina vasta niin myöhään perillä (kiitokset VR kahden tunnin myöhästymisen). Kuten tavallisestikkin, hengasin vain suureksi osaksi conissa ystäviä tapaillen ja photoshoottaillen. Ainoa ohjelma, jonka kerkesin käydä katsomassa, oli mm. One Piecen Namin ja Lovely Complexin Risan ääninäyttelijän haastattelu ja nimmaritilaisuus. Ja totta kai Iltabileissä kävin sitten lauantai iltana ja sehän tarjosi enemmän tanssifiilistä, kuin normaali baari.

En osaa siis tarkkaa syytä sanoa, miksi juuri tämä coni jätti niin hyvän fiiliksen. Sibeliustalo oli jälleen mukavan arava, tilaa oli ja ahdasta ei oikeastaan tullut missään vaiheessa. Desun porukkahan ei tähän tietenkään mitenkään vaikuttanut, mutta sää suosi myös kummasti, joten ulkonakin pystyi olemaan. Kaipa ne kaikki palaset vain loksahtelivat paikalleen ja loistava fiilis jäi käteen (: Kiitokset!

Dressrosa Ver. Sanji & Kagami Taiga kuittaa.

AG

ViestiKirjoittaja AG » Ma Kesä 17, 2013 23:21

Nyt on kuvauspalvelun kuvia Anikin kuvagalleriassa niin perjantailta kuin lauantailtakin.
Lisäksi tarjolla on myös lauantaina kokeilumielessä tehtyjä valotaustaa vasten otettuja puolikuvia.
Lisää tulee pikku hiljaa. :3

http://kuvat.aniki.fi/c/112
Tohtorit ne vaan on sitä jotain.

Hachiroku

ViestiKirjoittaja Hachiroku » Ma Kesä 17, 2013 23:28

Desucon-palautteen aika.

Desucon oli jälleen erittäin positiivinen kokemus, ja muutamat Frostbiten heikommat kohdat oli korjattu tai toimivat muuten vain paremmin. Esimerkiksi Frostbiten ilmanvaihto-ongelmista ei ollut tietoakaan, vaikka sää oli lämpimämpi, eikä samanlaista tungostakaan esiintynyt. Narikkakin tuntui toimivan ilman jonottelua ja penkkien ja pöytien palauttaminen pääsaliin oli selvästi kävijöiden mieleen. Kirpputorikin oli kiva idea, tosin tarjonta oli jäänyt hiukan suppeaksi. Tapahtuma oli järjestelyjen osalta toimiva, eikä erityistä aihetta valittamiseen ole.

Sitten palautetta ohjelmista, koska ne ovat itselleni tapahtuman keskeisintä ja tärkeintä sisältöä. Käsittelen lähinnä niitä ohjelmia, joita olin seuraamassa. Aloitan lauantaista.

Ensimmäisenä ohjelmana menin kuuntelemaan Maaret "Arana" Stepanoffin hahmodesign-luentoa. Luento oli selkeä ja pysyi hyvin aiheessa. Monille se oli todennäköisesti juuri sitä, mitä Madun ja Touniksen Frostbitessa pitämältä kohuluennolta odotettiin. Nyt ei tullut materiaalia kohuun eikä ollut aihetta pahastua. Stepanoff puhui hyvin, ja huolellisesti valmisteltua luentoa oli kiva seurata. Lauantai alkoi hyvin.

Seuraavaksi menin rohkeasti kuuntelemaan Henna-Riina "Perho" Kakkolan luentoa Ai Yazawasta ja Moyoco Annosta. Luennosta paistoi läpi, että aihe oli lähellä luennoitsijan sydäntä ja luento onnistuikin jopa herättämään kiinostusta kahta mangakaa kohtaan, jotka olen toistaiseksi sivuuttanut. Jälleen hyvät pisteet kivasta luennosta.

Sitten oli vuorossa Lohen sisarukset ja luento menneiden aikojen animesta. Vaikka kokonaisuus olikin lopulta pääasiassa liikkuvasta kuvasta koostettu lista muutamista hittianimeista, oli ohjelma silti todennäköisti tapahtuman hauskimpia, eikä pelkästään esitettyjen videoiden ansiosta, vaan myös siksi, että hyvin valmisteltu ja käsikirjoittu jutustelu videoiden välillä oli varsin oivaltavaa ja hauskaa. Yleisö selkeästi viihtyi ja toivottavasti joku jopa kiinnostui aiheesta. Ihmiset katselevat vanhoja amerikkailaisia piirrettyjä, joten miksi ei vanhaa animeakin voisi katsoa. Vertailu nykyaikaan on täysin turhaa. Ja eihän tuntemaamme nykyanimea edes olisi ilman sitä, mistä Lohet kertoivat. Hauska aihe ja kolme erinomaista esiintyjää. Täydet pisteet.

Seuraavaksi oli pakollinen annos Valtteri "Tounis" Strömsholmia. Tounis luennoi tuttuun tapaansa nykyanimesta ja tällä kertaa aiheena olivat erityisesti ohjaajat. Luento oli asiallinen ja tietoa tuli pintaa syvemmältä, mutta silti tuntui hiukan, että Tounis alkaisi vähitellen toistaa itseään. Ajoittain tuntui, että luento olisi uusinta jostain aikaisemmasta. Toki valtaosa muistakin luennoitsijoista on vähitellen asettunut omalle mukavuusaluelleen, eli kyse ei ole vain Touniksen ongelmasta, mutta pientä uudistumistakin kaipaisin. Ehkä Touniskin joskus uskaltautuu katsomaan ennen vuotta 2009 tehtyä animea. Kaikesta huolimatta täytyy todeta, että tuskin kukaan muu pystyisi yhtä vakuuttavasti puhumaan henkilöistä animetuotantojen takana, joten eiköhän pakollinen annos Tounista kannata pitää myös tulevien tapahtumien ohjelmissa.

Olin ajatellut mennä seuraamaan Heidi "Hoothoot" Päivisen tyttökirjaluentoa, mutta tiukan aikataulun takia päädyinkin seuraamaan S-Marketin kassajonoja, joten nyt täytyy odotella YouTube-versiota. Kuulin, että luennolla oli ollut muutenkin harmillisen vähän yleisöä. Valitettavasti olen itsekin syyllinen.

Desucon on aina panostanut kunniavieraisiin ja jälleen vieras saapui sieltä, mistä aurinkokin nousee. Nimi oli minulle aluksi vieras, mutta vieraan ammatti herätti erityisen paljon kiinnostusta. Nyt nimittäin oli vihdoinkin kunniavieraana oikea animeohjaaja! Vieras, Seiji Mizushima, osoittautui erittäin mielenkiintoiseksi persoonaksi ja oli ehdottomasti juuri sitä, mitä olen aina odottanut kunniavieraalta. Mielenkiintoisen ammatin lisäksi Mizushima oli henkilönäkin karismaattinen, hauska ja otti yleisönkin huomioon. Toki ohjaajalta voi odottaakin tiettyä itsevarmuutta, koska sellaista työkin edellyttää. Mizushima antoikin hyvin rahalle vastinetta, ja positiivista oli sekin, että ohjelmaa oli ilmeisesti suunniteltu enemmän kuin aikaisemmilla kerroilla. Haastattelijan kysymykset olivat hyviä ja haastattelu eteni hyvässä järjestyksessä. Haastattelu toi hyvin esille Mizushiman persoonan ja taustan sekä esitteli myös hienosti ohjaajan ammattia. Storyboard-osuus oli erinomainen lisä ja hyvä osoitus, että kunniavieraista voi saada paljon enemmänkin irti, jos vain nähdään hiukan vaivaa. Toivon todellakin, että tätä linjaa jatkettaisiin eikä olisi ollenkaan huono juttu, jos kunniavieraita tuotaisiin enemmänkin esiin tapahtuman aikana. Toki aikataulu on tiukka ja ohjelmasuunnittelu haastavaa, mutta kunniavieras ansaitsisi täyden salin. Nytkin oli paljon tyhjää, vaikka ohjelma oli täynnä sisältöä. Jos söpöjä idolityttöjä ei saada vieraiksi, vaadin ehdottomasti lisää ohjaajia. Täydet pisteet Desuconille!

Touniksen ohella vielä pitkäaikaisempi perinne on Mikko "Lmmz" Lammin luento, joka Touniksen tapaan on aina sitä samaa, mutta silti menen sitä joka kerta kuuntelemaan. Nyt ehkä harhailtiin hiukan aiheen ulkopuolellakin, mutta tulihan sitä juttua aiheestakin. Joskus voisi olla kiva, jos Tounis ja Lammi vaihtaisivat aiheita keskenään. Se voisi tuoda sitä kaipaamaani vaihtelua ohjelmaan.

Pääasiassa ohjelmakartta oli omaan makuuni täydellinen, eli päällekkäisyyksiä ei eritysemmin ollut. Ennen hahmontunnistusvisaa oli kuitenkin kaksi ohjelmaa, joiden molempien aihe oli kiinnostava, nimittäin rinnat ja sota. Jostain syystä rinnat kuitenkin kiinnostivat muitakin, ja sali oli jo täynnä ennen edellisen ohjelman loppumista. Ehkä joku oli tehnyt pienen virheen tai aikataulu oli vain liian tiukka, mutta joka tapauksessa luento jäi näkemättä. Onneksi oli kuitenkin sotajuttuja tarjolla, joten suuntasin pikaisesti Jan "Punakone" Sarreksen ja minulle tuntemattomaksi jääneen kaverinsa luennolle modernin sotateknologian ja menneisyyden yhteentörmäyksistä. Luento oli kevyttä jutustelua ja yleisökin sai osallistua. Yksi aiheista oli vieläpä eräs suosikkisarjoistani, joten hyvä, että saavuin paikalle. Esiintyjistä varsinkin se tuntematon herra oli hiukan hiljainen, mutta kokemuksen kauttahan sitä varmuutta saa, joten ei siitä voi erityisemmin pahaa sanoa. Sisällön osalta käsittely jäi hiukan pintapuoliseksi, mutta toisaalta monella saattoi kiinnostus herätä, joten oli hyvä, että juonipaljastuksia ei kerrottu. Kiinnostava aihe ja positiivista oli, että se oli kelvannut järjestäjillekin osaksi ohjelmaa. Erityismaininnan ansaitsee esityksen 3D-grafiikka.

Illan päätti vanha tuttu hahmontunnistusvisa uusilla vetäjillä. Aluksi hiukan jännitti, onnistuuko pisteiden laskeminen ja kaatuuko koko puuha omaan mahdottomuutensa, mutta yllättäen kaikki menikin hyvin ja sujuvasti, tosin edes kaksi ja puoli tuntia eivät riittäneet, vaan visailu loppui hiukan kesken. Moni yleisössä oli varmasti tyytyväinen, että yliajalle ei menty, mutta ehkä pistelaskujärjestelmän osalta konseptia kannattaisi kehittää ensi kertaa ajatellen. Siihen meni melko paljon aikaa, jota olisi voinut käyttää itse asiaankin. Iso kiitos menee kuitenkin juontajille, eli Kati "kaasan" Huitulalle ja Tuomas "haider" Hidenille, jotka olivat molemmat erinomaisia vetäjiä visailulle. Suosittelen edelleen haideria harkitsemaan vielä kerran paluuta mikrofonin taakse. Parannusta viime kerrasta oli paljon ja haiderin kuiva huumori oli nautittavaa. Haider voisi vielä haastaa Siivolan Villen miellyttävimpänä miesäänenä.

Sitten sunnuntai.

Jos luennon aihe on Girls und Panzer, paikalle on pakko saapua. Lavalla olivat herrat Juha-Matti "sota_esa" Kuusinen ja Aleksi "Selleri" Kontiainen. Lievää aamujäykkyyttä oli selvästi havaittavissa ja ohjelma sisälsi muutenkin varsin paljon tahatonta huumoria. Varsin hauskaa tilannehuumoriakin oli ja yleisökin osallistui aktiivisesti. Joku tosin oli ilmeisesti hiukan pahastunut värikkäästä huumorista, mutta kukaan ei kuitenkaan kuollut eikä kaiken tarvitse aina olla liian vakavaa. Luennoitsijat osasivat myös nauraa itselleen, ja varsinkin lopussa kävi ilmi, että ideana oli kai alusta lähtien ollut ottaa hiukan kevyempi linja. Varsinaisesta aiheestakin puhuttiin, välillä aivan asiallisestikin, eikä kenellekään varmasti jäänyt epäselväksi, että Girls und Panzer on parasta viihdettä vähemmänkin sotahulluille.

Parhaat aiheet jatkuivat, kun lavalle saatiin virallinen sunnuntaiaamun avaaja, eli Ville "Arghy" Siivola, aiheenaan Evangelion ja se, mitä siitä seurasi. Siivola oli jälleen vakuuttava esiintyjä. Puhujana hän on mainio, mutta luento jäi sisällöltään hiukan köyhäksi. Aihe oli ehkä liiankin tuttu ja turvallinen. Evangelionista voi toki puhua loputtomasti ja sitä voi tulkita juuri kuten itse haluaa, mutta se on myös vaarallinen aihe luennolle, koska se on yleisölle se tutuin aihe. Uusien näkökulmien löytäminen on yhä vaikeampaa ja sanoisin, että nyt niitä ei löytynyt. Pisteet kuitenkin esiintymisestä ja toivottavasti Siivolan paikka sunnuntaiaamussa lukitaan pysyväksi.

Tapahtuman viimeinen ohjelma omalla kohdallani oli sekin aiheeltaan parhaasta päästä. Topias "Corvus" Heinonen puhui AKB0048-animen ja AKB48:n yhteydestä ja sivusi muutenkin idolikulttuuria. Luento eteni sujuvasti ja Heinonen tiesi mistä puhui. Toivottavasti luennon tuloksena syntyi uusi faneja. Toki ilmiön negatiivisetkin puolet olivat esillä ja riskinä on, että kaikki kiva jää niiden alle. Onneksi kuitenkin kaikille tuli varmasti selväksi, että kyse on huolellisesti tuotetusta viihteestä, jota ei tarvitse ottaa liian vakavasti.

Lopuksi menin päättäjäisiin ja huomasin, että en ollut ainoa. Sali oli lähes täynnä. Desucon mainittiin muutaman kerran, mutta valtaosan ajasta vei Visual Quest, joka ei ole aivan sitä sisältöä, jota tapahtumalta odotan. Desuconin kohdalla on aina suureen ääneen korostettu, kuinka se on tapahtuma animeharrastajille ja että pääpaino on laadukkaassa puheohjelmassa. Jotenkin minusta tuntuu siltä, että Visual Quest ei aivan vastaa sitä, mitä tapahtuman pitäisi olla. Toki se on vain osa sitä, ja varmasti osallistujille kiva kokemus, mutta en näe mitään yhteyttä sen ja Desuconin aihepiirin välillä. Onko Visual Quest japanilaista populaarikulttuuria? Minusta se on jotain sellaista, mitä kuvittelisin näkeväni Ropeconissa tai jossain teatteritapahtumassa. Päättäjäisistä ei jäänyt valitettavasti mitään käteen.

Päättäjäispettymyksen paikkasi kuitenkin odotetun desusään saapuminen parhaalla mahdollisella hetkellä, eli silloin kun kaikki olivat lähdössä kotiin. Kaikesta positiivisuudesta huolimatta Desuconista tekee täydellisen vasta oikea desusää.

Kiitos kaikille järjestäjille kivasta tapahtumasta ja kiitos myös kaikille niille, joilla oli hetki aikaa keskustella kanssani. Paras viikonloppu!
Viimeksi muokannut Hachiroku, Ke Kesä 19, 2013 01:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Who Dares Wins!

madu
Viesti:

ViestiKirjoittaja madu » Ti Kesä 18, 2013 00:24

Juuh elikkäs. Hirmu kivaa oli taas kerran kun tuli seisottua kaverien kanssa ringissä Metsähallissa kengänpohjat puhki ja katottua ku kaverit piti ohjelmaa. Vaikka rinkisellanen onkin paras ja ootte kaikki ihania ni ehkä mä jätän sen välistä ja keskitynkin valittamiseen. Kamalan ällöelitististä settiä luvassa, älä lue pidemmälle jos pahastut herkästi. Sinua on varoitettu.

Varsinaisesti oman viihtymiseni kannalta asialla ei ollut mitään merkitystä, mutta tapahtuman aikana tuli useasti sellainen tunne, että tapahtuma ja sen oikea kohderyhmä eivät kohdanneet. Aiemmissa Desuconeissa tältä ei ole tuntunut kun ohjelmasalit ovat olleet täynnä, animehuone on ollut täynnä, kunniavierasohjelmalle on riittänyt katsojia ja hienoja cosplaypukuja on riittänyt vaikka kuinka. Tällä kertaa taas hyvienkin ohjelmien aikana salit olivat vain puolillaan ja pelkästään kasuaaleimmat aiheet vetivät salit täyteen, cosplayta näkyi kummallisen vähän, Mizushimalla oli niin vähän yleisöä että melkein hävetti ja esimerkiksi avajaisten ja päättäjäisten aikana ihmetytti kovasti että mikä se tapahtuman aihe nyt oikein olikaan?

Avajaisten ja päättäjäisten käsikirjoitukseen itse tapahtumakin tietenkin voi vaikuttaa ja olen tyytyväinen että Visual Questin irrottamista omaksi ohjelmakseen on viimeinkin tajuttu harkita, sen sijaan nuo muut valituksenaiheet saavat minut tuntemaan, että tapahtumalla oli tällä kertaa hieman väärät kävijät. Desucon käsittääkseni on yrittänyt olla se asiaohjelman ytimessä oleva burgerein coni, mutta liput myivät loppuun kolmessa päivässä ennen kuin ensimmäistäkään ohjelmaa tai kunniavierasta oli julkistettu. Oma tulkintani on, että Frostbiten jälkeen pahamaineiset hengaajaernut ostivat conipöhinöissä liput hysteerisesti loppuun koska kaikki kaveritki, ja moni tapahtuman kohderyhmään oikeasti kuuluva jäi sen vuoksi ulkopuolelle. Olipas hirveästi sanottu, mutta varoitin tuossa alussa!

Eihän tämä "väärien kävijöiden" ongelma sinänsä minun tai kenenkään muunkaan conikokemustani varsinaisesti haittaa - tapahtuma saa samat pääsymaksurahat riippumatta kuka rannekkeen ostaa ja itse pääsen tissiluentoa lukuunottamatta kuuntelemaan kaikkea kiinnostavaa väljissä saleissa joissa on tilaa hengittää. Ohjelmanpitäjien, kunniavieraiden ja muiden järjestäjien puolesta kuitenkin tulee hieman harmi kun kävijöitä ei kiinnostakaan tapahtuman eteen nähty vaiva vaan ollaan ihanku niissä kaikissa muissakin tapahtumissa.

Itseltäni ei löydy asialle yhtäkään parannusehdotusta, mutta heitänkin ratkaisun keksimisen haasteeksi tulevalle pääjärjestäjälle, kuka ikinä pestiin sitten päätyykään! MAL-palkkijärjestyksessä lippuja tuskin lähdetään myymään eikä lippujen hinnan nostaminen pelkästään hengaajien karsimiseksi kuulosta hyvälle myöskään - kalliimman hinnan tulisi tarjota oikeasti lisää vastinetta ja nykyisestä on melko vaikea enää parantaa. Lipunmyynnin jakaminen eriin saattaisi kuitenkin hillitä pahinta ostohysteriaa? Hankala yhtälöhän tuo on kun tilat ovat rajoitetut eikä ns. "parempien kävijöiden" haalimisesta ole tapahtumalle mitään varsinaista hyötyä.

Vaan tulipahan turistua ja kärjistettyä huolella. Joku varmaan kuitenkin pahastuu, mutta ei kannata ottaa kirjoitustani ihan hirveän vakavasti - vaikka kuulostaakin melkoiselta julistukselta niin se on kirjoitettu täysin kieli poskessa.

Niijoo, ja valokuviakin otin, löytyvät flickr-tililtäni kun rullaa kuvavirtaa eteenpäin. Ja meidokahvilalle pitää antaa vielä erikseen isot plussat! Olen käynyt siellä viimeksi ihan ensimmäisenä desuvuotena ja tämänkertainen oli kyllä ihan toiselta planeetalta, konsepti hioutunut todella hienosti. Muutenkin kaikki pikkuyksityiskohdat ovat vuosien varrella loksahdelleet paikalleen - asiansa osaavat tekniikkavänkärit ovat ohjelmanpitäjälle loistava apu, pitsalaatikoille löytyy omat roskikset, vesipisteet ovat aina täynnä ja vesi on tarpeeksi kylmää, tapahtumaan sisäänpääsy toimii sujuvasti eikä Sibbellä joudu muutenkaan kärsimään ruuhkista ja Desusää saapuu pettämättä. Oikeasti kaikki on siis todella hyvin, mutta tekipä mieli ottaa tuo valituksen aihe julkisesti esille kun tuli mieleen!

Hachiroku

ViestiKirjoittaja Hachiroku » Ti Kesä 18, 2013 00:43

madu kirjoitti:MAL-palkkijärjestyksessä lippuja tuskin lähdetään myymään eikä lippujen hinnan nostaminen pelkästään hengaajien karsimiseksi kuulosta hyvälle myöskään - kalliimman hinnan tulisi tarjota oikeasti lisää vastinetta ja nykyisestä on melko vaikea enää parantaa.

Toivottavasti hintaa ei enää nostettaisi, koska Suomi on nykyään täynnä tapahtumia, joiden lippujen hinnat eivät enää vastaa sisällön laatua. Se tekisi lopulta vain hallaa tapahtuman imagolle.

madu kirjoitti:vesipisteet ovat aina täynnä ja vesi on tarpeeksi kylmää

Eikö ollut kuitenkaan liian kylmää?
Who Dares Wins!

Pallero

ViestiKirjoittaja Pallero » Ti Kesä 18, 2013 01:20

madu kirjoitti:Oma tulkintani on, että Frostbiten jälkeen pahamaineiset hengaajaernut ostivat conipöhinöissä liput hysteerisesti loppuun koska kaikki kaveritki, ja moni tapahtuman kohderyhmään oikeasti kuuluva jäi sen vuoksi ulkopuolelle.

Hachiroku kirjoitti:Desuconin kohdalla on aina suureen ääneen korostettu, kuinka se on tapahtuma animeharrastajille ja että pääpaino on laadukkaassa puheohjelmassa. Jotenkin minusta tuntuu siltä, että Visual Quest ei aivan vastaa sitä, mitä tapahtuman pitäisi olla. Toki se on vain osa sitä, ja varmasti osallistujille kiva kokemus, mutta en näe mitään yhteyttä sen ja Desuconin aihepiirin välillä. Onko Visual Quest japanilaista populaarikulttuuria?

tartutitte kaikki oireyhtymänne minuun näillä palautteilla

madu
Viesti:

ViestiKirjoittaja madu » Ti Kesä 18, 2013 01:28

Pallero kirjoitti:tartutitte kaikki oireyhtymänne minuun näillä palautteilla

Kuva

Palaa sivulle “Conit ja festarit”