Visual Novel analyysiketju

Keskustelua Visual Novelien tekemisestä.

Valvoja: Visual Novel -yhteisö / aktiivit

Avatar
Hemuuuli
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2007 23:28
Paikkakunta: Kajaani

Visual Novel analyysiketju

ViestiKirjoittaja Hemuuuli » Ti Tammi 31, 2012 18:12

Tässä ketjussa on tarkoitus jakaa kokemuksia erilaisista Visual Novelleista ja analysoida niitä hieman pintaa syvemmin. Mitkä asiat tekivät pelistä omalaatuisen/hyvän? Millä tavoin juoni oli rakennettu? Oliko grafiikoissa jotain mainitsemisen arvoista? entä äänimaailmassa? yms.

Avatar
rollingay
Viestit: 41
Liittynyt: La Elo 27, 2011 17:56
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Visual Novel analyysiketju

ViestiKirjoittaja rollingay » To Helmi 09, 2012 22:12

Kaikille ketkä omistavat PSP:n, modatun sellaisen, eivät vielä omista visual noveleita sille, ja haluavat pilata viimeisetkin rippeensä näöstään tuijottamalla hyvin pientä tekstiä, minulla on ilouutisia. Täällä on vaikka minkämoisia visual noveleja portattuna PSP:lle. Jos ette muualta netin syövereistä näitä löydä ja epätoivo iskee, niin heittäkäähän yksityisviestillä. Minä omistan. Ne. Kaikki. Muhaha.

No mutta, alustava puhe on pidetty, siispä aiheeseen.

Taidan siis avautua kaikille Nitroplussan Saya no utasta, joka ilmestyi PC:lle Japanissa -03. Tässä pelissä siis päähenkilömiekkonen, Fuminori (hahmot ovat jotain kahdenkymmenen kieppeillä, muuta ei mainita kuin että opiskelevat lääketieteellistä yliopistossa), on ollut onnettomuudessa ja hänen henkensä pelastaneessa aivoleikkauksessa jokin on mennyt pahasti pieleen. Hän näkee tämän takia maailman aivan eri valossa kuin ennen: kaikki näyttäytyy hänelle epämääräisenä liha-suolisto-tiesmitä-massana, niin ihmiset, eläimet kuin puut, talot ja taivaskin. Tästä johtuen Fuminori-parka on hulluuden partaalla - mutta maailmassa on yksi ainut hyvä asia, Saya. Saya on kaunis, herkkä, nuori tyttönen, joka on päättänyt pysyä Fuminorin kanssa ikuisesti vaikka mikä olisi. Fuminorin kieroutuneet aistit havaitsevat Sayan näin - mutta kuka tai paremminkin mikä Saya oikeasti on...?

Voin sanoa, että jos kaipaa visual noveliltaan kevyttä kuvailua elämästä, ihastumisesta/rakkaudesta ja diipadaapa, niin tämä ei ole aivan sinulle. Peli on, sanoisinko, helvetin ahdistava ja todella synkkä kaikin puolin. Tämä siitä tekikin niin hullun ja kaikin puolin kiehtovan. Alussa kun on päässyt juoneen mukaan ja ehtinyt tottua jo epämääräisten limanuljaskoiden olemassaoloon, peli vaikuttaa vain hieman kummalliselta tarinoineen, henkilöineen ja asetelmineen. Syvemmälle puree kuitenkin siinä vaiheessa, kun on pelannut jo jonkun aikaa ja Sayasta kerrotaan enemmän. Sisäinen ahdistus kasvaa sitä mukaa kun pääsee syvemmälle peliin.
Pelottava peli ei itsessään ole, mutta tarina kaikessa hulluudessaan loistavien soundtrackkien, grafiikoiden ja ääninäyttelyn ohella saa aikaan niin surua kuin kauhuakin lukiessa/pelatessa/miten tämän nyt ilmaiseekaan. Valintoja ei tule kuin pelin loppupuoliskolla jokunen, joten oikeastaan tässä vain uppoudutaan seuraamaan hahmojen tilanteen kehittymistä...

PSP:lle portatuksi peliksi tämä on kyllä kaikin puolin todella hyvälaatuinen. Kuten jo mainitsinkin, grafiikat ovat hyvät ja peliin erinomaisesti sopivat. Soundtrack, jota on mahdollisuus kuunnella omasta valikostaan - vaikkakin raitojen nimet näkyvät kysymysmerkkilaumoina, saa aikaan niin pelottavia ja ahdistavia kuin surullisiakin tunnelmia pelin tapahtumien myötä. Ääninäyttelystä pidin itse kovasti. Pelin sisäinen valikko on englanniksi. Tallennuksia voi tehdä yhteensä 10, ja nämä näkyvät japaninkielisinä.
Ainoaksi huomattavaksi haitaksi sanoisin itse sen, että rivit vaihtuvat välillä keskeltä sanoja, ja edellisistä teksteistä pieni osa jää näkyviin ruudun reunaan - ja uudet tekstit sekoittuvat näiden päälle. Tämä saattaa haitata aluksi, mutta kyllä siihenkin tottuu, ja kuitenkin tällainen pieni asia ei vaikuta niin suuresti etteikö pelistä voisi nauttia täysin siemauksin. (+ Minulla peli jumittuu jos valikosta ottaa vaihtoehdon "quit", mutta PSP:n home-näppäimellä pääsee pelistä pois normaalisti. En tiedä toimiiko kaikilla samoin.)

Teille kaikille, ketkä haluatte jotain hieman erilaista visual noveliltanne, ettekä kauhistu kannibalismista, murhista ja raiskauksesta kaiken muun tämän hulluuden ja sisäelimillä kuorrutetun maailman ohella, voin suositella Saya no utaa.
Ps. Kuten ehkä jo kaikesta tästä materiaalista voi päätellä, peli on K-18. Ja helposti löytyvissä tämä on myös PC-versiona googlen avulla. Enjoy!

Avatar
Hemuuuli
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2007 23:28
Paikkakunta: Kajaani

Re: Visual Novel analyysiketju

ViestiKirjoittaja Hemuuuli » Pe Helmi 10, 2012 19:51

Saya no uta pisti osui aika hyvin kiinnostusektorille, kiitokset vinkistä.

Itse juuri läpäisin Digital - A Love Storyn. Peli sijoittuu vuodelle 1988, internetin alkuvuosille ja peliä pelataan keksityllä aikakauden tietokoneella. Tarinaa kuljetetaan hienosti eteenpäin sähköposteilla ja purkeilla. Äänimaailma ja historiallisten tapahtumien ajanmukaisuus viimeistelee aikakonemaisen tunnelman.
Juoni itsessään etenee moniulotteisesti moneen suuntaan yhtäaikaa, valintoja itsessään ei ole, mutta kaikkia posteja ei välttämättä tarvitse lukea. Peli luottaa siihen, että pelaaja rakentaa tapahtumista kokonaisuuden itse ja linkkaa mielessään saamaansa informaatiota yhteen. Peliä pelatessa tuli mukava hardcore nörttäilyolo tietoa kaivellessa ja yhdistellessä. Kaiken lisäksi hitaasti hahmottuva juoni on kokonaisuutena koskettava (pohjimmillaan se on rakkaustarina, kuten nimikin antaa olettaa) ja hyvin rakennettu.
Digital on niitä pelejä jotka varmasti jäävät muistiini pitkäksi aikaa koska se oli erittäin omalaatuinan ja samalla laadukas.

Samalta tekijältä on myös toinen peli Analogue - A Hate Story. Sitä en ole vielä läpäissyt, pelin tuotantoarvot ovat huomattavasti digitaloa suuremmat ja peli onkin kaupallinen. Tähän mennessä on ollut ainakin hintansa väärti ja tunnelma on ollut hyvin samanlainen kuin Digitalissa. Sähköpostien sijaan vaan luetaan avaruusaluksen logeja, joista tehdään johtopäätelmiä teköälyjen kanssa. Suurin ero gameplayssä on valinnat ja useat mahdolliset loput.


Palaa sivulle “Pelinteko”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija