Videoprojekti "Minä katson japanilaisia piirrettyjä"

Animeuutisia, tiedotteita ja ajankohtaista Suomesta ja maailmalta. Tuoreimmat otsikot löydät myös Animeunionin kotisivulta osoitteesta http://www.animeunioni.org

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Shieva
Viesti:

Videoprojekti "Minä katson japanilaisia piirrettyjä"

ViestiKirjoittaja Shieva » Ke Loka 24, 2012 17:25

Mikä?
Videoprojekti, jossa animeharrastajat tunnustavat harrastavansa animea. Yksinkertaisin versio on sanoa ”minä katson japanilaisia piirrettyjä”. Monimutkaisin on kertoa tuntitolkulla siitä, miten ja milloin löysi animen, miten usein harrastaa, miten kokee harrastuksen, millaisia sattumuksia on harrastuksen yhteydessä tapahtunut jne. Näistä haastatteluista koostetaan video, jossa mahdollisesti haastateltavan kohdalla näkyy nimi, ikä, ammatti tai mitä tietoja ikinä haluaakaan itsestään antaa. Videokooste tulee olemaan noin 10 minuuttia pitkä. Jos haastatteluja tulee enemmän, teen myös ”kakkosvideon” tai videoita, jotta ainakin lähes kaikkien materiaalit julkaistaisiin. Päävideo tulee kuitenkin olemaan se, johon panostan eniten.

Kokosin aiheesta myös lyhyen trailerin sekä pitemmän haastattelun itsestäni, joka saattaa hieman antaa osviittaa siitä, millaista tuleman pitää. Toki tarkoitus on, että noita "minä katson japanilaisia piirrettyjä"-lausahduksia olisi paljon enemmän ja väleihin sitten muutamia pitempiä haastatteluja. Olisi myös kiva, jos pitemmän haastattelun antavalla olisi vähän jotain järkevämpää sanottavaa kuin minulla. Traileri on myös vähän sellainen "minäkin uskaltauduin kameran eteen, kyllä teidänkin pitää"-tyyppinen haaste.

Miksi?

Koska voi.
Helpommin selitettävä syy on se, että tästä on tarkoitus saada video, jonka voi näyttää sukulaisille ja tutuille ”katsokaa, tällaisetkin ihmiset harrastavat tätä, en ole ainut, en ole epäonnistunut elämässä”. Lyön vetoa, että harrastustasi on joku asioista tietämätön joskus ihmetellyt. Ensi kerralla – ei hätää. Näytät vain tämän videon, ja hän huomaa, että et ole Suomen ainut hörhö.

Toinen, hieman hankalampi ja monisyisempi syy on se, mitä tämä video voi harrastajille itselleen antaa. Varsinkin nuoret eivät välttämättä tiedä, että harrastus ei ole pelkästään teinien juttu ja että siitä ei tarvitse kasvaa yli. Vanhemmat harrastajat eivät ehkä tiedä, kuinka antautuneita nuoret ovat harrastukselleen. Uskon, että projekti kasvattaisi harrastajien itseluottamusta ja antaisi varmuutta harrastaa iästä, sukupuolesta, sijainnista ja ihan kaikesta huolimatta. Jos tämä projekti saa edes yhden ihmisen hymyilemään tai jatkamaan harrastamista tai tuntemaan olonsa hyväksi, on se sen arvoinen.

Missä?
Kameran eteen pääsee DesuTalksissa, CosplayGaalassa ja Desucon Frostbitessa. Näistä tulee informaatiota vielä myöhemmin tähän samaiseen ketjuun. Frostibitesta on varattu ihan virallinen tila tähän, kahdessa muussa mennään lähinnä nykäise hihasta-menetelmällä. Luultavasti askartelen jonkinlaisen kyltin, jossa ilmoitan olemisestani. Kovin aktiivisesti en vielä Glorian tapahtumissa kuvattavia värvää, lähinnä testailen, miten homma toimii. Frostbitessa on sitten luvassa se todellinen koitos.

Mikäli haluat kameran taakse tai muuten avustajaksi, ota yhteyttä minuun vaikkapa täällä yksityisviestillä tai sähköpostiin nohvy[at]hotmail.com. Tällä hetkellä voin ottaa kuvaajan, äänimiehen ja apulaisen auttamaan kuvattavia. Varsinkin jos omistat järjestelmäkameraan liitettävän mikrofonin tai sinulla on kokemusta videoiden äänittämisestä, ota yhteyttä.

Ketkä?

Kaikki. En käännytä ketään pois. Pääpaino on kuitenkin ihmisissä, joita ei Suomessa yleisesti mielletä animeharrastuksen kohderyhmäksi. Kohderyhmäksi määrittelen n. 14-18-vuotiaat tytöt. Tästäkin ikäryhmästä haluan vähintään yhden osanottajan, samoin kuin kaikista muistakin. Päävideoon koitan koota tasapuolisesti henkilöitä eri ikäryhmistä ja sukupuolista. Jos olet yli 25-vuotias tai alle 10-vuotias, tarvitsen sinua varmasti. Jos olet 11-24-vuotias, tule silti, saatat erittäin hyvällä todennäköisyydellä päästä videoon. Ulkonäöllä ei ole mitään väliä.

Toinen ryhmä, jota en niinkään kaipaa, on cosplayaajat. Videon on tarkoitus kertoa pääasiallisesti animen katsomista tai mangan lukemista harrastavista ihmisistä sekä näyttää, että kaikki eivät cossaa. Lievennykseksi kerron, että cossaajille on tulossa oma videonsa. Jos cosplay on animeharrastamisessa se pääasia, kannattaa odottaa lisätietoja siitä. Voi olla, että päävideoon otetaan myös yksi cossaaja, joten saa tulla cossistakin huolimatta, sillä ehdolla että puhuu nimenomaan anime- eikä cosplayharrastuksestaan.

Yksi vaatimus on myös se, että olet ihan oikeasti ylpeä animeharrastuksestasi, ainakin jos aiot kertoa siitä enemmän kuin tuon ”katson animea”-lauseen verran.

En pääse/halua tulla coneihin, mutta haluan osallistua. Mitä teen?
Jos sinulla on hyvä kamera joka tuottaa videota, joka paitsi näyttää myös kuulostaa hyvältä, voit kuvata itse oman pätkäsi ja lähettää sen minulle. Olisi ihan hauskaa saadakin videopätkä, joka on kuvattu jonkun kotona tai vaikka työpaikalla. Visiossani oli sellainenkin kohta, jossa olisi sekä animeharrastajavanhempi että piirrettyjä tapittava lapsi.

Mikäli et uskalla kameran eteen, otan myös muutaman tekstiosallistumisen. Videoon joihinkin väleihin laitetaan siis pätkä pelkkää tekstiä. Jos sinulla on mielestäsi jotain uniikkia kerrottavaa animeharrastuksestasi tai olet jollakin tapaa erikoinen animeharrastaja ja pystyt tiivistämään asiasi muutamaan lauseeseen, ota yhteyttä.

Millainen?
Haen videolta rauhallisuutta. Sellaista dokumenttimaista ”istutaan tässä sohvalla ja lätistään” eikä uutisraporttimaista ”tässä taustalla on 1000 hyppivää nuorta karnevaaliasuissa”. Rauhallinen, valoisa ympäristö mahdollisimman vähällä taustamelulla ja mahdollisesti myös asiallisen oloinen haastateltava olisi se ideaalitilanne. En nyt kiellä nauramista, hymyilemistä, vitsien murjaisemista tai innostuneisuutta. Tärkeintä on, että haastateltava on itse varma ja avoin harrastuksensa suhteen, eikä tule ”tää on ihan tyhmää mutta tästä pääsee kuulemma telkkariin, mitä mun pitikään sanoa”-asenteella. Vähän kuin Idolsin ”hävisin vedon, tuun nyt vetämään Ukko Nooan tänne”-tyypit.

Yritän myös luoda kuvaustilanteesta mahdollisimman epäjännittävän. En ole itsekään hyvä esiintymään kameran edessä ja uskon, että harrastajien joukossa tällaisia ihmisiä on paljon. Kuvaustilannetta voisi ajatella ennemminkin rupattelutuokiona minun ja haastateltavan välillä. Tietysti jos haluat kertoa itsestäsi ilman keskeytyksiä ja avustusta, en häiritse, mutta jos et tiedä mitä sanoa, voin auttaa asiassa.

Esiin nousi myös pelko siitä, alleviivataanko tässä normaaliutta liikaa, yritetäänkö vakuutella animeharrastuksen olevan normaalia. Se on jokaisen tulkinnan varassa, onko tämä harrastus normaali ilman vakuuttelua vai täysin hullu vakuuttelusta huolimatta, enkä ota siihen kantaa. Itse videossa en halua, että ihmiset sanovat suoraan kokevansa harrastuksen normaaliksi kaikesta huolimatta tai että ”eihän tämä nyt normaalia ole, että näin viisikymppisenä tykkää sarjakuvista, mutta…”. En halua alleviivata tätä asiaa. Videon katsovat voivat itse vetää siinä esiintyvien ihmisten puheista johtopäätöksensä. Tarkoitus on murtaa niitä myyttejä, että animeharrastajat olisivat aina tietyntyyppisiä ihmisiä ja että tietyntyyppiset ihmiset eivät voisi olla animeharrastajia. Meitäkin on moneen junaan. Se on tässä yksi tärkeimmistä teemoista.

Mitä tapahtuu jatkossa?
Projekti tosiaan starttaa Desutalksissa, jossa kuvaan täysin olosuhteiden mukaan. Seuraavana päivänä myös CosplayGaalassa heilun kameran kanssa, joten sielläkin on mahdollisuus osallistua. Frostbitessa on sitten ihan virallisena ohjelmanumerona kuvaukset. Näistä kaikista tiedotan täällä, Twitterissä sekä blogissani lisää (sieltä löytyy myös aikaisempia mietteitäni projektista). Twitterissä hommaa voi seurata ja kommentoida hashtagilla #animuni, ja toki projektista saa muutenkin käyttää sitä nimitystä, jos tuo otsikon nimi on liian pitkä.

Heittäkää kommentteja, mitä mieltä olette projektista, tai kertokaa vaikka oletteko tulossa. Olisi ihan kiva tietää, kuinka paljon kiinnostusta löytyy ja millaiseen yleisöryntäykseen kannattaa varautua!

Thymegirl

Re: Videoprojekti "Minä katson japanilaisia piirrettyjä"

ViestiKirjoittaja Thymegirl » Pe Loka 26, 2012 22:41

Hei, tämä kuulostaa tosi hyvältä! Voisin ainakin itse kuvitella osallistuvani :D
Frolic In Abandon - Thoughts And Doings Of A Wannabe Otaku Geek
Kaksi marjaa ja hedelmä - kolmen cosplayerin yhteinen blogi
MyAnimeList

Sacchan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sacchan » Ke Loka 31, 2012 20:52

Juu, hyvä idea : D Itekkin voisin osallistua, mutta kun gaalassa cossi päällä... :'D

Convallaria

ViestiKirjoittaja Convallaria » Pe Marras 02, 2012 19:50

Mietin ittekki osallistuisko, muttaah... Gaalassa sekä Frostissa cossi päällä... Noo Onneks Frostissa se ei oo niin näyttävä ku gaalassa (Gaalassa olen kilpailemassa, joten...) Varmaan siellä nähään sitten.

Barasuishou

ViestiKirjoittaja Barasuishou » Su Marras 04, 2012 18:25

Hyvä idea, oonkin tulossa cosplaygaalaan mahdollisesti.
Barasuishou

Shieva
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shieva » Pe Marras 23, 2012 10:23

Hienoa, että kiinnostuneita löytyy!

Huomenna DesuTalksissa ohjelma on seuraavanlainen: kuvauksille on varattu virallinen kuvaustila Glorian aulassa olevasta nurkkauksesta tapahtuman loppupuoleksi. Eli käytännössä suunnilleen ruokatauon puolivälistä tapahtuman loppuun saakka aina taukojen aikana on kuvaukset pystyssä. Tulkaahan ihmeessä!

CosplayGaalassa sen sijaan ei ole mitään virallista kuvausaikaa, vaan minua saa tulla nykimään hihasta milloin vain. Kiinnitän laukkuuni lapun, jossa lukee Shieva ja #animuni, ja traileristakin voi katsoa, miltä näytän. Saa toki tulla juttelemaan muutenkin vain, jos esimerkiksi haluat osallistua projektiin jollain muulla tavalla!

Nähdään viikonloppuna!

Shieva
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shieva » Ke Helmi 13, 2013 14:05

Frostbite lähestyy ja olisi aika muistuttaa projektin olemassaolosta! Kuvausaikoja on kaksi: lauantaina kello 15-16 sekä sunnuntaina kello 14-15, molemmat Hongassa, joka on aiemmin tunnettu AMV-huoneena. Tulkaa paikalle, olitte sitten valmistautuneita tai ette. Desutalksissa kokeiltiin sekä sellaista taktiikkaa, että kuvattava puhui itse sen aikaa kun juttua riitti, että haastattelunomaista lähestymistapaa, ja molemmat toimivat yhtä hyvin. Ja tosiaan, ihan vain lyhyitäkin juttuja kaivataan, esim. niitä "Minä katson japanilaisia piirrettyjä" -lausahduksia.

Mikäli kumpikaan noista ajoista ei käy tai haluat olla kuvattavana omassa rauhassa ja jossakin muussa tilassa, saa toki sopia jonkun muun ajan. Olen käytettävissä oikeastaan milloin tahansa. Minut saa kiinni lähes reaaliajassa Twitteristä, sähköpostilla tai voimme etukäteen vaihtaa numeroita tai sopia tapaamisajan/paikan (yhteystiedot ketjun ensimmäisessä viestissä). (Hieman offtopicina: saattaisin olla kiinnostunut myös cosplay-photoshoottaamisesta. Olen vasta aloitteleva valokuvaaja, mutta olisi kiva saada vähän harjoitusta.)

Shieva
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shieva » Ma Helmi 18, 2013 10:40

Ihan älyttömän suuret kiitokset kaikille kameran eteen uskaltautuneille! Sain tosi hyviä haastatteluja kasaan ja yllätyin itsekin, kuinka fiksuja juttuja ihmisillä oli. En voi tosin ihan varmasti sanoa, onnistuivatko kaikki haastattelut teknisesti, häiriötekijöitä kun oli jatkuvasti. Mutta eiköhän noista reilusta kymmenestä haastattelusta saada hyvä video kasaan.

Sitten vielä sellainen asia, että voisin ottaa muutamia tekstikommenttejä rytmittämään videota. Jos osaat esimerkiksi tiivistää tämän harrastuksen parhaat puolet yhteen lauseeseen tai sinulla on joku muu mielipide tai tarina kerrottavanasi, ota minuun yhteyttä yksityisviestillä.

Seuraavana ohjelmassa onkin sitten videon editointi, jota pääsen viimeistään ensi viikolla työstämään. En uskalla vielä luvata mitään julkaisuaikataulua, mutta yritän välttää homman venymistä kuukausilla. Tiedotan täällä viimeistään sitten, kun video on valmis.

Shieva
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shieva » Ma Huhti 01, 2013 19:41

No niin! Nyt on video vihdoin editoitu. Itse olen jokseenkin ylpeä lopputuloksesta, haastateltavilta tuli todella hienoja pointteja. Toivottavasti tästä on jotain hyötyä muillekin, minulle tämä projekti on ainakin antanut paljon.

Sain lopulta puristettua videon kymmenminuuttiseksi, toivottavasti se ei tunnu liian pitkältä. Pätkin joitakin haastatteluja suht reilullakin kädellä, mutta jokainen haastattelussa käynyt pääsi kuitenkin videoon. Ainut, joka videossa vähän harmittaa, on taustahäly, jolle en osannut oikein mitään tehdä. Mielestäni puheesta sai kuitenkin ihan hyvin selvää.

En lopulta tehnytkään lyhyempää koostetta, jossa olisi pelkästään niitä ”minä katson japanilaisia piirrettyjä”-lausahduksia, ainakaan vielä. Materiaalia ei siihen kovin paljon jäänyt, ehkä noin minuutin verran siihen saisi pituutta, mutta en tiedä kuinka paljon sillä olisi sitten informaatioarvoa. Tämä nyt oli kuitenkin se prioriteetti, katsotaan saanko joskus paremmalla ajalla tehtyä senkin.

Sen pitemmittä puheitta, video löytyy täältä: http://www.youtube.com/watch?v=0E5Vvk3krAg

Palaa sivulle “Uutiset”