Keskustelua alueen säännöistä

Esittele omia tuotoksiasi ja kommentoi muiden töitä. Perinteisen taiteen lisäksi tälle alueelle ovat tervetulleet myös teksti- ja valokuvataide.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

escape_rope

Keskustelua alueen säännöistä

ViestiKirjoittaja escape_rope » Ma Helmi 16, 2009 17:53

Hohoi!

Taidemuseo pyörii tällä hetkellä tällaisella ohjeistuksella. Tämän aiheen tarkoitus onkin antaa käyttäjille mahdollisuus keskustella alueen nykyisistä käytännöistä ja kehittää sitä toimivammaksi. Epäselvyydet, kysymykset ja parannusehdotukset tuleekin heitellä tänne! Vastaan kysymyksiin parhaani mukaan ja otan mielelläni vastaan uusia ideoita. Tähtäimessä on, että alue olisi mahdollisimman käyttäjäystävällinen.

rama
Viesti:

Re: Keskustelua alueen säännöistä

ViestiKirjoittaja rama » Pe Elo 28, 2009 19:12

Mielestäni säännöt ovat kaikinpuolin harkitut ja hyvät. Moderointia voisi ehkä kiristää ottaen huomioon että Erilaisen nykytaiteen museon osastoissa suurin osa porukasta postittaa edelleen vain paritavuisia ihqutuksia toisille tekijöille, tai huonoimmassa tapauksessa linkittää omia töitään viitsimättä vaivautua kommentoimaan muiden teoksia.

Jotta ketju ei luisuisi vanhan taideketjun kaltaiseksi olisi kiva jos muidenkin töitä viitsittäisiin katsoa ja ruotia ihan ajatuksen kanssa. Mitä mieltä olette? Mukaan mielellään myös perustelut (^_^)

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » La Elo 29, 2009 20:36

Samaa mieltä raman kanssa, taidekeskustelua voisi todella petrata. Piirtäjiä liikkuu täälläkin oletettavasti paljon, ja tämä on sentään foorumi jolla mangavaikutteetkin ovat sallittuja joten ei siitä olisi haittakaan jos taidepuolta hieman elvytettäisiin. Esim juuri tuon Erilaisen nykytaiteen museo-ketjun alkuperäinen idea katoaa jos kaikki postaavat vain linkit omiin töihinsä, ei siitä ole tekijöillekään hyötyä.

On ymmärrettävää jos ihmiset arastelevat palautteen antamista, mutta jos ketjun säännöissä sovitaan rakentavasta kritiikistä, ei kenenkään tarvitse arastella. Kaikki ketjuun postaavat tietävät silloin että kritiikkiä tulee ja sitä saa antaa, jos tekijä asennoituu tähän ei kenenkään pitäisi pelätä ettei töitä uskalla ruotia. Töiden esittelyyn on jo olemassa miljoona kanavaa, mm DeviantArt, jossa sielläkään ei kuulemma saa juurikaan asiallista palautetta.

escape_rope

ViestiKirjoittaja escape_rope » Ma Syys 07, 2009 13:44

Hyvä homma, että edes pari ihmistä ottaa kantaa museon nykyiseen tilanteeseen. Olen itsekin sillä kannalla, että muiden töitä tulisi kommentoida rakentavasti sen sijaan, että heitetään vain linkki omaan työhön. Toinen asia, johon tahdon tarttua on se, että omasta työstä ei kerrota kuin vain korkeintaan yhdellä kahdella lauseella. En sitten tiedä, olenko minä vain niin outo, kun kirjoittelen kilometrin pituisen tekstin yhdestä työstäni.. ja odottaisin tai ainakin toivoisin muilta samaa. Olisi kivaa tietää kuvien työprosesseista enemmän kuin vain tyyliin tällaista: "Tässä on hahmoni Pekka."

Haluaisin, että useampi alueelle kirjoittaleva ottaisi tähän keskusteluun kantaa. En nimittäin tahtoisi mennä, tai siis en mene, luettelemaan ns. uusia tiukennettuja sääntöjä ilman, että kuulen enemmän mielipiteitä. Mielestäni sekään ei ole fiksua, että sääntöjä tiukennetaan vain parin ihmisen tahdosta. Toisaalta taas jos tähän keskusteluun ei oteta tämän enempää kantaa, tulisiko olettaa, että hiljaisuus on myöntymisen merkki - voisimme muokkailla sääntöjä mielemme mukaan ja se passaisi muillekin.

Murgatroyd

ViestiKirjoittaja Murgatroyd » La Syys 12, 2009 18:42

Ottakaa kuitenkiin huomioon, että kaikki eivät vain vielä itse ole sillä tasolla, että voisivat antaa kovinkin rakentavaa palautetta. Mielestäni muiden töiden kommentointi on jo oma laji sinänsä, eikä sitä tulisi aliarvioida. Se on taito, joka kehittyy kokemuksen ja omien ajatusten myötä. Jos ihmisiä ns.pakotetaan kommentoimaan, voi syntyä pahaa jälkeä, mutta kehottaminen ja rohkaisu ovat asia erikseen. (Enkä nyt sano, että tässä keskustelussa oltaisiin tekemässä kommentoinnista pakollista, vaan annoin pelkän esimerkin.)

Kannatan siis ajatusta siitä, että palautteen antamiseen tulisi kehottaa, kuten myös omista töistä kertomiseen. Tosin viimeksi mainitussa saisi olla siinä mielessä rajoituksensa, että jättäisi jotain kommentoimista muillekin ;--D. On myös hieno idea sopia kritiikin antamisesta jo säännöissä, sillä itse ainakin pelkään usein kommentoida muiden töitä, koska harvinaisen moni ei halua kuulla kritiikkiä töistään (,mikä on toki jokaisen oma asia, mutta minusta vain tyhmyyden huippu).

//Oho ups, onko noita sääntöjä jo muutettu? : D Vai satuinko vaan jo sanomaan niissä lukevat asiat kritiikkiä lukuunottamatta...
- Taiteilijan laittaessa työtään esille häntä myös suositellaan kertomaan siitä jotain pelkän linkin sijaan. Taitelija voi vaikkapa kertoa työprosessistaan, ja miltä lopputulos hänestä näyttää jne.
- On suositeltavaa kommentoida muiden töihin samaisessa viestissä, jossa itse laittaa töitään esille. Yksittäiset "hieno kuva" -viestit nimittäin poistetaan armotta, ellei niissä ole sen enempää sisältöä.

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » Su Syys 13, 2009 11:43

Murgatroyd kirjoitti:Ottakaa kuitenkiin huomioon, että kaikki eivät vain vielä itse ole sillä tasolla, että voisivat antaa kovinkin rakentavaa palautetta. Mielestäni muiden töiden kommentointi on jo oma laji sinänsä, eikä sitä tulisi aliarvioida. Se on taito, joka kehittyy kokemuksen ja omien ajatusten myötä. Jos ihmisiä ns.pakotetaan kommentoimaan, voi syntyä pahaa jälkeä, mutta kehottaminen ja rohkaisu ovat asia erikseen. (Enkä nyt sano, että tässä keskustelussa oltaisiin tekemässä kommentoinnista pakollista, vaan annoin pelkän esimerkin.)

Mielestäni vertauksesi ontuu sillä Taidenurkkaus on erikoisalue, ja tällainen argumentointi ei purisi pätkääkään esm cosplay-nurkkauksen puolella :)

Aura totesikin jo että kanavia töiden julkaisuun löytyy vaikka millä mitalla (myös tältä foorumilta), eli mielestäni olisi suotavaa jos tämä nurkkaus ainakin pyrkisi Hibinen ja monen muunkin visioihin.
En suinkaan tarkoita että postittajan tulisi olla (puoli)ammattilainen, mutta halu parantaa omaa suoritustaan sekä teknisesti että ideatasolla olisi suotavaa. Pelkkää ihqutusta janoavat voisivat jatkaa postitusta vanhaan taideketjuun, ja kommentteja ja parannusehdotuksia kaipaavat jatkaa täällä. Se ei olisi keltään pois.

Kannattaa myös muistaa että muiden töiden katsominen ja kritisoiminen kehittää myös itseään, eli se muille annettu aika tulee takaisin itselle moninkertaisena <3

P.S. Tiedän täällä liikkuvan myös henkilöitä jotka mielivät kuvittajan tai sarjakuvantekijän ammattiin. Heille sanoisin että kyky ottaa vastaan rakentavaa kritiikkiä ja tehdä sen perusteella muutoksia jos katsoo kritiikin tarpeeksi osuvaksi on ensimmäinen askel kohti ammattimaista asennetta.

escape_rope

ViestiKirjoittaja escape_rope » To Syys 17, 2009 23:40

Murgatroyd kirjoitti:Oho ups, onko noita sääntöjä jo muutettu? : D Vai satuinko vaan jo sanomaan niissä lukevat asiat kritiikkiä lukuunottamatta...

Säännöt/ohjeet ovat olleet tuollaiset alueen luomisesta lähtien. Kehotukset eivät ole kuitenkaan purreet suureen osaan postaajista, joten nyt mietinnässä on josko sääntöjä tiukennettaisiin ja ihmisiltä alettaisiin vaatia vähän enemmän. Tilanne, jossa Taidemuseo nyt on ei anna käyttäjille mitään uutta, vaan sitä samaa ihkutusta, jota hehkutetaan jo monella muulla kanavalla.
Kritiikin annosta ko. ohjeissa ei puhuta mitään, vaan pelkästä kommentoinnista. Oma visioni olisi kuitenkin sallia töiden kritisointi ihan yleisesti, niin ettei kenenkään tarvitsisi erikseen enää miettiä, uskaltaako sitä antaa vai ei. Jos taas ei missään nimessä kestä kritisointia, niin sitten voi olla esittelemättä töitään. Ihan reilua?

Mitä rama sitten heititkin (puolitosissaan tai tosissaan?), minä taas en halua vanhaa Art Corner -ketjua takaisin käyttöön. Jos kerta haluaa olla lyhytsanainen omista töistään, eikä muiden töiden kommentoiminen missään muodossa vain mitenkään luonnistu, niin sitten minun puolestani sellaiset viestit voisivat jäädä kokonaan postaamatta. Mutta tämähän on vain minun (jyrkähkö) kantani.

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » Pe Syys 18, 2009 10:27

Hibine kirjoitti:Mitä rama sitten heititkin (puolitosissaan tai tosissaan?), minä taas en halua vanhaa Art Corner -ketjua takaisin käyttöön. Jos kerta haluaa olla lyhytsanainen omista töistään, eikä muiden töiden kommentoiminen missään muodossa vain mitenkään luonnistu, niin sitten minun puolestani sellaiset viestit voisivat jäädä kokonaan postaamatta. Mutta tämähän on vain minun (jyrkähkö) kantani.

Sori Hibine, tuo oli minulta varsin harkitsematon heitto. Elin nimittäin siinä käsityksessä että vanha taideketju oli vielä hengissä. Mutta olen edelleen kanssasi vankasti samaa mieltä siitä että ihqutuspaikkoja löytyy ihan riittämiin ja olisi kiva jos uusi taidenurkkaus toimisi alunperin tarkoitetulla tavalla.

Palaa sivulle “Erilaisen nykytaiteen museo”