Paperit

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

rama
Viesti:

Paperit

ViestiKirjoittaja rama » La Helmi 21, 2009 13:46

Tällä iskevällä otsikolla ajattelin aloittaa keskustelun papereista. Itselläni on ollut ongelmana se että aina kun on löytänyt mieleisensä paperin sen valmistaminen on yleensä lopetettu :P

Tussiterillä piirtäessä olen tykästynyt Letrasetin Bleedproof Marker Pad-paperiin. Se on 70 grammaista (paperin paksuus ilmoitetaan neliömetrin painona. Mitä paksumpi paperi sitä painavampi, ergo, sitä isompi luku) ja terä liukuu hyvin liukkaalla pinnalla. Lehtiöitä löytyy A6:sta A2:een. En käytä copic-tusseja, mutta luulisin sen sopivan erinomaisesti myös niille.
Haittapuolena se että paperin musteenimukyky on varsin vähäinen. Itse väritän useinmiten laajat mustat alueet Photarissa eli moinen ongelma ei toisaalta minua haittaa. Jos haluan jostain syystä tehdään täysvalmiin työn jossa on paljon mustia pintoja ilman Photaria valitsen paksumman paperin, esm Cansonin (keltaharmaa lehtiö) tai Crescentin Illustration boardia (jota valitettavasti ei saa Suomesta ja joka on huisan kallista, mutta ah niin erinomaista).

Akvarellipapereista en juurikaan ole enää selvillä koska väritän nykyään lähes yksinomaan tietsikalla vaikka nuorena tulikin tehtyä paljon temperalla, guaschilla ja öljyväreillä.

Hyviä ja toimivia paperilaatuja ei ole piirtäjän ostoslistalla koskaan liikaa, kertokaa mitä yhdistelmiä olette havainneet käytössä hyviksi (esm tussiterät + Talens Indian Ink + Letraset Bleedproof Marker Pad)!

escape_rope

Re: Paperit

ViestiKirjoittaja escape_rope » Ti Helmi 24, 2009 14:34

Varmaan reiluun vuoteen tai pariin en ole ostatellu uutta paperia, kun aina jostain huoneeni kätköistä vain sattuu löytymään pari arkkia milloin mitäkin paperia. Mitään laadukkaita merkkejä en ainakaan usko käyttäväni, olen ostellut paperini varmaan tyyliin Suomalaisesta :)

Copiceja hankkiessani Helsingistä joskus aikoinaan myyjä neuvoi copic-tussipaperin sijaan ottamaan tällaisen kuin Papierfabrik Schoellershammer -lehtiön. "marker paper bleedproof" tässä lukeepi, sentään jotain englanniksi. Ja 75 arkkia. Hyvin on tämä riittänyt parille vuodelle, varmaan puolet vielä käyttämättä. Lehtiöni on A4-kokoa ja mielelläni hankkisin myös A3:sen. En sitten tiedä, pitäisikö kokeilla toista paperimerkkiä ihan vain vaihteeksi. Oikeastaan en edes tiedä, myydäänkö tätä minun paperiani enää. En ole jaksanut edes ottaa asiasta selvää.

Copiceja tykkään käyttää myös vesiväripaperille tai muulle vastaavalle paksummalle paperille. Onhan se totta, että tussit kuluvat tällä tavoin nopeammin, mutta mielestäni paksulle paperille saa niin kivaa jälkeä copiceilla. Copicit leviävät paksummalle paperille helpommin, ja jos käyttää paljon värejä toistensa päälle, niin ne jännästi syövät toisiaan pois. Eli jos väritän jotain esmes punaisella ja sen jälkeen oranssilla sen päälle, niin voi olla, että saan aikaan hyvinkin oranssivoittoista jälkeä, vaikka punainen olisi ollut väreistä paljon tummempi. Copicejen väritön blenderi taas poistaa väriä paksummalta paperilta, jonka avulla saa todella nättiä jälkeä aikaan. Ainakin minun markerpaperillani blenderi vain sekoittaa värejä, ei poista, kuten normipaperilla.

Vesiväripaperini olen ihan vain suomalaisesta hankkinut, joten minkäänlaista laatutakuuta ei siis varmaan ole. Olen myös miettinyt, pitäiskö alkaa metsästämään jotain parempaa vesiväripaperia, sillä vaikka kuinka vähän vettä töissäni käyttäisin, niin paperi menee silti inhasti kuprulle. En nimittäin tykkää teipata paperia kiinni pöytään tai vastaavaa, sillä on selvää, että välillä tahdon työn pois silmistäni, enkä halua sen lojuvan työpöydälläni silmieni edessä 24/7. Pitää vain pitää työ painojen alla tai jotain, jos haluan siitä ikinä vähänkään sileän.
Toki on olemassa niitäkin lehtiöitä, joissa sivut on liimattu kiinni toisiinsa. Näitä lehtiöitä olen joskus käyttänyt, mutten ole nyt pitkään aikaan sattunut niitä ostamaan. Pitäisi varmaan. Jos joku siis tietäisi suositella jotain hyvää paksumpaa paperia, joka kestää hyvin vettä eikä pienistä kupruile, ja jos vielä hinta ei olisi mitenkään kamala ja kokoa A3 löytyisi, niin informoikaa tälle!

Sitten tahtoisin vielä hankkia jonkun kunnollisen luonnoslehtiön, sillä entinen kuoli (eli täyttyi). Koko saisi olla A4 ja tarvitisin sellaista paperia, jolle on hyvä tehdä lyijykynäluonnoksia ilman, että lyikkäri leviää pitkin pitusiaan, jos kämmen siihen vähänkään hipaisee. Ei, enkä edes käytä kovinkaan pehmeitä lyijykyniä. Olen nimittäin vasenkätinen ja olen huomannut, että hankaan kättäni paperiin aikas lailla ihan tahtomattani. Eli hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » Ti Helmi 24, 2009 14:45

Hibine kirjoitti:Vesiväripaperini olen ihan vain suomalaisesta hankkinut, joten minkäänlaista laatutakuuta ei siis varmaan ole. Olen myös miettinyt, pitäiskö alkaa metsästämään jotain parempaa vesiväripaperia, sillä vaikka kuinka vähän vettä töissäni käyttäisin, niin paperi menee silti inhasti kuprulle. En nimittäin tykkää teipata paperia kiinni pöytään tai vastaavaa, sillä on selvää, että välillä tahdon työn pois silmistäni, enkä halua sen lojuvan työpöydälläni silmieni edessä 24/7. Pitää vain pitää työ painojen alla tai jotain, jos haluan siitä ikinä vähänkään sileän.
Toki on olemassa niitäkin lehtiöitä, joissa sivut on liimattu kiinni toisiinsa. Näitä lehtiöitä olen joskus käyttänyt, mutten ole nyt pitkään aikaan sattunut niitä ostamaan. Pitäisi varmaan. Jos joku siis tietäisi suositella jotain hyvää paksumpaa paperia, joka kestää hyvin vettä eikä pienistä kupruile, ja jos vielä hinta ei olisi mitenkään kamala ja kokoa A3 löytyisi, niin informoikaa tälle!

Hankin parilla egulla jostain K-raudan kaltaisesta liikkeestä itselleni sopivankokoisen kovalevyn (noin A2 kokoa, 3-4 mm paksuisen). Siihen on hyvä teipata akvarellipaperi, ja työn kuivuttua sen saa vaikkapa kaappiin pois silmistään tarvitsematta irrottaa paprua jos aikoo vielä jatkaa työntekoa.
Ne akvarellipaperilehtiöt jotka on liimattu sivuilta eivät yleensä kestä kovin montaa kertaa vedellä kostuttamista ilman että koko lehtiö muotoutuu uuteen uskoon.

P.S. Niin, akvarellipaperin teippaamiseen kantsii käyttää kunnon liimaperia, ei mitään maalarinteippejä tms. Liimapaperia saa eri levyisinä rullina mm taidetarvikeliikkeistä ja se on halpaa ja pitää paperin paikoillaan.

Kitayama
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kitayama » Su Maalis 01, 2009 16:56

Vesivärien käyttäjänä voisin tuoda korteni kekoon akvarellipapereista. Käytän pienempiin töihin A4-kokoista Water Colour Book A4-lehtiötä - en tiedä minkä merkkistä tämä on, mutta se on 250g/m² ja yksi lehtiö sisältää 20 arkkia, mikä ei n. kuuden euron hinnasta ole yhtään huono diili. Tätä saa tietääkseni Akateemisen taidepuolelta, erinomaista paperia monipuoliseen käyttöön märälle medialle ja paperin pintatekstuuri on ainakin omaan mieleeni kaunis, klassinen. Ei ole paras mahdollinen paperi lyijykynäluonnoksen kanssa tehtäväksi, mutta esim. kuulakärkikynällä ja finelinereilla tussaukseen oikein omiaan.

A3-kokoisiin töihin - ja joskus A4, jos haluan erilaisen tekstuurin - käytän nykyään Daler-Rowley Aquafine Watercolouria, 250g/m², joka on vähän kalliimpaa sorttia. Erinomaista paperia, pinta melko sileä mutta siinä on kuitenkin sellaista "epätasaisuutta" joka on akvarellitöille ominaista. Sopii hyvin tussaukseen, mutta lyijykynäjälki ei tahdo kummittua pois vaan jättää näkyviin sotkua. Eli jos lyijärillä teette, suosittelen tekemään hyvin haalealla ja tussaamaan päälle, luonnos kannattaa jättää kokonaan kumittamatta, tai sitten niin hyvä lyijäriluonnos/lopullinen lineart että sen päälle voi suoraan alkaa tekemään. Sopii mielestäni vähän kokeneemman tekijän paperiksi, mutta on ehdottomasti hintansa väärti. :wink:

Sen lisäksi A6-kokoisiin pikkutöihin tulee käytettyä Suomalaisestakin löytyvää Cansonin Montval 300g/m² pikkulehtiötä, kerta kaikkiaan hyvää ja käyttäkelpoista paperia ja kestää vettä erinomaisesti käpristymättä liikaa (olen liian laiska teippaamaan näin pieniä töitä, joten tämä on hyvä asia). Aikomuksena olisi hankkia tätä isompanakin, en vain ole saanut aikaiseksi sillä tämä on vähän hintavampaa. Silti, suosittelen. Paperin pinta on sileä ja sopii hyvin luonnosteluun ja tussaukseen. Lyijykynäjälki lähtee myös nätisti pois, joten pelkoa sotkemisesta ei juuri ole.

Tässäpä nämä omat välineeni, luonnosvihkona käytän ihan Cansonin Croquis-vihkoa A4-koossa, mutta suhrailen vähän minne sattuu jos vihko on jäänyt kotiin. :D
今は涙に濡れたままで
深い祈りのように

Chiame
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chiame » Ti Maalis 10, 2009 19:53

Olen käyttänyt erilaisia papereita, ja parhaaksi COPIC-tusseja varten on osoittautunut COPIC Natural white-paperi jota löysin Temperasta. Se on paksumpaa kuin kopiopaperi, mutta ei yhtä karheaa kuin vesiväripaperit tuppaavat joskus olemaan. Sillä luistaa kynä hyvin, ja väri on miellyttävä hieman luonnonvalkoinen.

Väri on hyvä siinä mielessä, että sille on hyvä häivyttää värejä ilman että ne tönkähtävät johonkin kohtaan ja työ näyttää keskeneräiseltä... Osaan selittää.

Myös kunnollisen pingotuksen avulla paperi ei käpristy ikävästi, kun käyttää vesivärejä. Paperi on tarkoitettu COPICeille, joten ne eivät mene läpi. Paperit ovat nipussa, eivätkä kiinni toisissaan yhdestäkään kulmasta, joten yläreunakaan ei repeydy. Temperassa ei ollut liian kallista minun makuuni, tavallinen pino hyvää paperia maksoi n. 7,60 €.

Tällaista paperia minä käytän, suosittelen lämpimästi!! :wink:
Never push the "Big Red"-button!! Never!!
http://riinapuri.deviantart.com

naali

ViestiKirjoittaja naali » Su Huhti 05, 2009 20:27

Chiame kirjoitti:Olen käyttänyt erilaisia papereita, ja parhaaksi COPIC-tusseja varten on osoittautunut COPIC Natural white-paperi jota löysin Temperasta. Se on paksumpaa kuin kopiopaperi, mutta ei yhtä karheaa kuin vesiväripaperit tuppaavat joskus olemaan. Sillä luistaa kynä hyvin, ja väri on miellyttävä hieman luonnonvalkoinen.

Väri on hyvä siinä mielessä, että sille on hyvä häivyttää värejä ilman että ne tönkähtävät johonkin kohtaan ja työ näyttää keskeneräiseltä... Osaan selittää.

Myös kunnollisen pingotuksen avulla paperi ei käpristy ikävästi, kun käyttää vesivärejä. Paperi on tarkoitettu COPICeille, joten ne eivät mene läpi. Paperit ovat nipussa, eivätkä kiinni toisissaan yhdestäkään kulmasta, joten yläreunakaan ei repeydy. Temperassa ei ollut liian kallista minun makuuni, tavallinen pino hyvää paperia maksoi n. 7,60 €.

Tällaista paperia minä käytän, suosittelen lämpimästi!! :wink:

Heipähei tällekkin foorumille.
Kuten tuolla yläpuolella mainittiinkin jo tuo Schoellershammer markerpapier jota ilmeisesti myös temperasta saa... Sitä kannattaa kokeilla Copiceille, ite ainankin tykännyt enemmän kun copicin omasta bleedproof marker pad:ista, joka taitaa olla eri kun tuo Copic natural white?
Ei mene värit läpi ja lyijykin kumittuu hyvin pois ja aika samoissa hinnoissa tuo taitaa pyöriä.

-J-

Chiame
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chiame » Ma Huhti 06, 2009 17:21

Edelliseen: Natural White (Manga illustration paper, natural white/No.0703-1) on kyllä eri homma kuin tuo Bleedproof marker pad. Edellämainittua olen kokeillut, se oli hyvä copiceille, mutta toimi surkeasti vesivärien kanssa. Se käpristyi ikävästi vaikka olikin pingottanut paperin jykevälle pahvialustalle, ja jopa skannauksessa näkyi rypyt. Natural white-paperia on myös Pure white-versio, mutta sekin on sellaista ohutta, joten pidän eniten paksummasta paperista.
Never push the "Big Red"-button!! Never!!

http://riinapuri.deviantart.com

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » Ti Huhti 07, 2009 19:24

Haa, yksi lempiaiheistani muun välineurheilun ohella... ja ikuinen ongelma. Täydellistä paperi+terä-yhdistelmää ei ole löytynyt, ja välillä mietin onko se G-terä sittenkään paras... ja muita kokeiltuani palaan taas siihen.

Itse olen usein terän kanssa käyttänyt bristol paperia, esim. Cansonin Bristol Graphic, joka on aika liukasta ja terä tuntuu luisuvan turhankin tehokkaasti. Toinen kokeilemani on Fabrianon Tecnico 6, joka ei muistaakseni ole yhtä liukasta kuin Cansonin vastaava. Mukava oli myös edellisiä huokoisempi Cansonin Illustration-lehtiö. Bristolille tekemisestä pidän sen takia, että lyijärijäljet eivät muhjaannu helposti ja terä luistaa (välillä liikaakin, kuten mainitsin). Tosin itse pyrin käyttämään vähemmän tarkkoja luonnoksia, sillä olen kyllästynyt siihen, että pilaan kaikki kuvat yrittäessäni piirtää ne mahdollisimman hyvin puhtaaksi. Ja siinä mielessä myös Cansonin Cà Grain on hyvä, lyijykynä muhjaantuu helposti ja terä tökkii, mutta siveltimellä tuo on mainio. Ja on sille terälläkin tullut tehtyä. Schoellershammerin paksumpi ruskeakantinen paperi oli hyvää, joskin kumman huokoista. Sitä ei ilmeisesti enää valmisteta. Markerlehtiö on hyvä terälle, mutta ei kestä yhtään kosteutta, joten käytän sitä vain silloin kun väritän kuvan koneella tai mustia pintoja ei muuten tarvita.

Vesiväripapereista paras on tähän asti ollut Fabrianon kylmäprässätty Artistico-mikälie, joka tapauksessa se joka on 100% puuvillaa ja 300g. Se on myös liimattu neljältä sivulta. Muitakin hyviä on ja lojuu nurkissa, eikä tuo välttämättä ole paras - viime aikoina ei ole tullut tehtyä paljoakaan vesiväreillä. :oops: Joku taisi kehua kellertävä-kirjavakantista, oisko ollut Fabrianon sekin. Muistan jopa ostaneeni yhden lehtiön, mutta missähän sekin lienee?

Miinus näissä papereissa on hinta: kaikki ovat kalliita. Tosin vesivärien kanssa ei kannata pihdata paperissa.

Kitayama
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kitayama » Su Huhti 26, 2009 13:57

Aura kirjoitti:Vesiväripapereista paras on tähän asti ollut Fabrianon kylmäprässätty Artistico-mikälie, joka tapauksessa se joka on 100% puuvillaa ja 300g. Se on myös liimattu neljältä sivulta. Muitakin hyviä on ja lojuu nurkissa, eikä tuo välttämättä ole paras - viime aikoina ei ole tullut tehtyä paljoakaan vesiväreillä. :oops: Joku taisi kehua kellertävä-kirjavakantista, oisko ollut Fabrianon sekin. Muistan jopa ostaneeni yhden lehtiön, mutta missähän sekin lienee?

Miinus näissä papereissa on hinta: kaikki ovat kalliita. Tosin vesivärien kanssa ei kannata pihdata paperissa.

Osaatko sanoa yhtään minkälaisissa hinnoissa nämä Fabrianon paperit pyörivät, eli puhutaanko nyt parista kolmestakympistä vai, hui olkoon, enemmästä? Kuulosti nimittäin erittäin houkuttelevalta ja vesivärien käyttäjänä hyvää paperia osaan kyllä arvostaa, vaikka hintavaa olisikin. Minkäs kokoisina lehtiöinä noita on muuten saatavina?
今は涙に濡れたままで
深い祈りのように

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » Ma Touko 04, 2009 17:55

Kitayama kirjoitti:Osaatko sanoa yhtään minkälaisissa hinnoissa nämä Fabrianon paperit pyörivät, eli puhutaanko nyt parista kolmestakympistä vai, hui olkoon, enemmästä? Kuulosti nimittäin erittäin houkuttelevalta ja vesivärien käyttäjänä hyvää paperia osaan kyllä arvostaa, vaikka hintavaa olisikin. Minkäs kokoisina lehtiöinä noita on muuten saatavina?

Artistico kylmäprässätty 20 x 30,5 cm on ainakin viimeksi ostaessa ollut Temperassa noin 30€, eli aika hintaviahan nuo ovat. Arkkeja on 20. Ison lehtiön koko on 35,5 x 51 cm eli reippahasti isompi kuin A3 ja hintaakin sitten luonnollisesti enemmän... Joku joskus kehui sitä laikukaskantista, en muista nimeä enkä valmistajaa, mutta sen tunnistaa kyllä: keltaisenruskea ja kirjava. Hinta ei tainnut siinä olla ihan noin paha.

alkimohap

ViestiKirjoittaja alkimohap » Ma Touko 04, 2009 18:40

Tässä vinkki halvimmasta ja ekologisimmasta päästä: paperi UPM Yes Color Copy (100 g, FSC-sertifioitu, EU-kukka), piirustusterä Joseph Guillott's 303 tai 404, ja musteena tietenkin Talens Indian ink. Eihän satagrammainen lasertulostinpaperi tietenkään mitään Bristolia hakkaa, mutta ainakin sitä uskaltaa käyttää vailla välitöntä huolta paperin tai rahojen loppumisesta. Sopii silloin, jos tekee varsinaiset sävytykset tietokoneella; mitään raskaita viivavarjostuksia ei tämä paperi kestä.

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”