Tussiterät

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

rama
Viesti:

Tussiterät

ViestiKirjoittaja rama » Ma Helmi 16, 2009 19:24

Siirryin noin puolitoista vuotta sitten huopatusseista tussiteriin. Selvennys niille joille asia ei vielä ole tuttu: tussiteräthän ovat siis piirto- (ja kirjoitus-)teriä jotka kiinnitetään niille sopivaan varteen. Terien kanssa käytetään pullotussia tai mustetta.

Plussaa on se, että viivasta saa paljon elävämpää, mustempaa (riippuen luonnollisestikin käyttämästäsi pullotussista) ja yksityiskohtia on mielestäni huomattavasti helpompi pipertää esm maru-terällä kuin 0.05 huopatussilla. Puhumattakaan siitä kuinka paljon halvempaa on käyttää teriä ja pullotussia. Hyvälaatuiset tussikynät taas maksavat paljon ja kuluvat vielä nopeammin...
Miinuksena mainitsisin lähinnä sen, että alku on TODELLA tappuraista ennenkuin terien käyttöön tottuu. Tuntui siltä että paperilla oli lopulta enemmän musteläikkiä kuin itse piirrosta, ja käsi tärisi kuin reumaattisella mummolla. Lisäksi tussin kuivumista täytyy joskus odotella aika kauan, ja yhtäkkiä vanhojen ammattilaisten tapa käyttää hiustenkuivaajaa ei tunnukaan ihan kummalta :)

Käytän paksuihin viivoihin lähinnä Deleterin G-terää, ohuempiin sekä yksityiskohtiin ja taustoihin saman valmistajan maru-terää. Isommat mustat alueet tussaan joko siveltimellä tai Photoshopissa (ei tarvitse odotella työn kuivamista).
Kuvassa vasemmalta oikealle:
Deleterin maru- ja Nikko G-teriä paketeissaan
varsia (ylemmässä maru, alemmassa G-terä)
maru- ja G-terä

Sori kuvan huono laatu, otettu rupuisella kännykällä.

Olisi kiinnostavaa kuulla mitä kokemuksia muilla piirtäjillä on teristä, ja mielellään eri valmistajien tuotteista.

P.S. Ostopaikkoja löytää Anikin osto-oppaasta, itse tilaan teräni ulkomaalaisista nettikaupoista (mikä on usein huomattavasti halvempaa, varsinkin nyt kun dollarin ja punnan kurssit ovat olleet alhaisia).
Viimeksi muokannut rama, Pe Loka 02, 2009 11:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Absolutehe

Re: Tussiterät

ViestiKirjoittaja Absolutehe » Pe Helmi 20, 2009 20:37

Tussaus on minusta aika hyvä keksintö. Paras tapa viimeistellä piirustus, ja saada aikaan tyylikkäitä, sulavia linjoja. Tai rosoisia, kunkin maun mukaan.
Aluksi ajatus mustetahroista paperilla karmii, mutta kun on oppinut oikean tekniikan, virheitä tulee aika harvoin.

rama kirjoitti:Kuvassa ylhäältä alas:
Deleterin maru-terä
saman valmistajan Nikko G-terä
varsi
maru- ja G-teriä paketissa

Japanilaiset terät? Eeh, liian isoja mulle, mä tykkään länsimaalaisista. Näh, käytän kaikkia sekaisin, vaihtaa terän vain sen mukaan, minkä paksuista viivaa haluaa. Tai sitten jos haluaa joko erittäin siistiä ja lähes kliinistä viivaa, tai sitten sellaista suttuista rosoa viivaa.
Käsien tärinä on aikamoinen ongelma joskus, mutta minulla käden tärinä haittaa tussaamista vasta silloin kun on tehnyt jotain fyysisesti raskasta kuten käynyt esim. 10 kilsan pyörälenkin. Jep, minun neuvoni on: Älä urheile ennen tussaamista, ei tule ei mitään ei.
Terän rakenne myös vaikuttaa selvästi siihen, miten helppoa sillä on piirtää. Nikko-G terästä tulee kokemukseni mukaan nopeasti melko suoraa viivaa, tosin paksua, ja A4-kokoiselle papreille liian isoa. Joten nykyisin käytän sitä aina A3-kokoon.
Vastaavasti Nikko-Saji, toinen Temperan teristä, on mielestäni jäykempi ja hankalampi käyttää, enkä olekkaan pitkään aikaan käyttänyt sellaista.
Länsimaalaiset minulla on A4-kokoisia sivuja varten. Niistä tulee paljon ohuempaa jälkeä.
Merkkiä ovat jotain D.Leonardt, jos osaan lukea tuota pakkausta oikein. Mutta tussaus on vain puoliksi välineurheilua.

Kuivumisen odottaminen ei ole ongelma jos tekee paljon sivuja, niin voi tehdä toista sivua kun toinen kuivuu. Ja minä käytän aika nopeasti kuivuvaa kalligrafia-mustetta.
Hiustenkuivaaja? Siistii.. Tuuli varmaan tekee hyvää mustepisaroille paperilla.

Mulla olisi kuva jossain Deviantartissa teristä, mutta se aika epäselvä kuva, ja kuvasta 50% on avaruusolion ja dinosauruksen peitossa.

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » Pe Helmi 20, 2009 21:16

Absolutehe kirjoitti:... ja kuvasta 50% on avaruusolion ja dinosauruksen peitossa.

Kuulostaa erinomaisen kiinnostavalta, laitapa näkyviin :D
Itse olen pipertänyt ohutta maru-terällä. Pitäisi varmaan kokeilla myös noita mainitsemiasi D. Leonardteja. Näin Tintti-näyttelyssä Hergen piirtoterän, se käytti sellaisia tasapäisiä joissa on läpällinen mustesäiliö, joilla jotkut kirjoittaa kalligrafiaa.

P.S. Kalligrafiamustetta? Eikö se ole aika haileanväristä ja haalistu entisestään kumittaessa? Minä vannon Talensin Indian Inkin nimeen. Todella peittävän mustaa muttei kuitenkaan tuki edes maru-terää. Sitäpaitsi siinä on se klassinen gummi arabicum -haju joka on kaikille guascheilla taiteilleille tuttu. Aaah... *vetää syvään henkeä*

Absolutehe

ViestiKirjoittaja Absolutehe » La Helmi 21, 2009 01:06

rama kirjoitti:Pitäisi varmaan kokeilla myös noita mainitsemiasi D. Leonardteja.

No en tiedä onko nuo nyt niin kokeilemisen arvoisia, mutta jälki on ihan OK. Paras kokeilemani terä ikinä oli kuviksenluokasta lainattu terä, jonka merkitstä opettajalla ei ollut paljoa kerrottavaa, mutta joka näytti aika paljon niiltä ohuilta teriltä, mitä sinulla oli tuossa kuvassa.
Terä on hyvää jos käyttö ei pilaa sitä. Mua ärsyttää sellaiset terät jotka ruostuvat helposti.
http://fc99.deviantart.com/fs32/f/2008/236/8/6/Alien_and_Spinosaurus_by_Absolutehe.jpg
No vähänkö hieno kuva. Hups, korjaan, 40 % kuvasta on avaruusolioiden ja dinosaurusten peitossa.
Nikko-G teriä siinä lähinnä näkyy. niitä tuli joskus hankittua useampia, koska ne ovat kuitenkin aika kestäviä oikein käytettyina. Väärinkäytettyinä ne ruostuvat.
Aa, mä käytän Sumi-ink kalligrafia mustetta, joka on kyllä aika mustaa, ja joka soveltuu etiketin mukaan pyös piirtämiseen.
... Mä en oikeastaan ole varma, onko se musteen vain skannerin vai skannauksen asetusten vika, että mustat kohdat tulevat täydellisen mustan sijaan erittäin tumman harmaina, joista mä sitten Photoshopilla väännän mustia. Hmph, typerä skanneri...
Joo ei se musteen vika ole, kyllä se on ihan mustaa. Ja melko hajutonta. Mä ihnoan työskennellä voimakkaiden lemujen keskellä.
Tulee pää kipeäksi, nääs.

haalistu entisestään kumittaessa

Jos kumittaa. Minä en kumita. Minä käytän valopöytää 8)

Jos kumittaa vaikka 10 sivua kerralla, sen voi jo laskea olevan fyysistä rasitusta, joka lisää käden vapinaa huomattavasti.
Se ei ole hyvä juttu. Ja toinen juttu kumittamisessa on se, että mulla on aika paljon kumitettavaa, koska luonnostelen yleensä nopeasti, ja silloin luonnosteluviivoja tulee paljon ja niitä on sitten kiva kumittaa pois. Ja kun nei ei kuitenkaan lähde pois, vaan jäävät kuvaan kummittelemaan, jos niitä ei saa photarilla pois.

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » La Helmi 21, 2009 13:31

Absolutehe kirjoitti:No vähänkö hieno kuva. Hups, korjaan, 40 % kuvasta on avaruusolioiden ja dinosaurusten peitossa.

Kakarat on kyllä pahasti ”between rock and a hard place” :D

Absolutehe kirjoitti:Nikko-G teriä siinä lähinnä näkyy. niitä tuli joskus hankittua useampia, koska ne ovat kuitenkin aika kestäviä oikein käytettyina. Väärinkäytettyinä ne ruostuvat.

Ei mulla ole vielä yksikään terä ruostunut, mutta olenkin lähes naurettavan tarkka piirrustusvälineitteni suhteen... :P

Käytän itsekin useimmiten valopöytää jo siitäkin syystä että haluan pitää luonnokset erillään tussatuista töistä. Jos tussaa suoraan luonnoksen päälle niin se on sitten menetetty jos menee pieleen.

Oma edit: poistin sanan 'anaali' koska sen ironinen slangimerkitys jäi selvästikin monelta tajuamatta enkä suotta halua pahoittaa herkkiä nuoria mieliä (tämä ei toisaalta koska absoluthea, hänen mielensä on ehkä nuori mutten parhaallakaan tahdolla voi kuvitella sen olevan herkkä :P...
Viimeksi muokannut rama, Ma Helmi 23, 2009 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Absolutehe

ViestiKirjoittaja Absolutehe » Su Helmi 22, 2009 00:38

rama kirjoitti:
Ei mulla ole vielä yksikään terä ruostunut, mutta olenkin aika anaali piirrustusvälineitteni suhteen... :P

...zomg, jos sanalla anaali on joku uusi merkitys, minä en ainakaan tiedä sitä.
Ja kello on puoli kaksitoista, mikä saattaa vaikuttaa asioiden käsittämiseen.
siis kyllä mä aina pesen ja kuivaan ja pistän nätisti pöydälle terät.
Mutta nyt on pitkän aikaa ollu lyijytäytekynät hukassa, harmittaa syvästi.
Ja nyt täytyy mennä etsimään jostain se viivotin, että voi vetää musteella ne suorat viivat, mikä on yksi tussaamisen hankalimmista vaiheista, jos minulta kysytään.

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » Su Helmi 22, 2009 00:49

Absolutehe kirjoitti:
rama kirjoitti:
Ei mulla ole vielä yksikään terä ruostunut, mutta olenkin aika anaali piirrustusvälineitteni suhteen... :P

...zomg, jos sanalla anaali on joku uusi merkitys, minä en ainakaan tiedä sitä.
Ja kello on puoli kaksitoista, mikä saattaa vaikuttaa asioiden käsittämiseen.
siis kyllä mä aina pesen ja kuivaan ja pistän nätisti pöydälle terät.
Mutta nyt on pitkän aikaa ollu lyijytäytekynät hukassa, harmittaa syvästi.
Ja nyt täytyy mennä etsimään jostain se viivotin, että voi vetää musteella ne suorat viivat, mikä on yksi tussaamisen hankalimmista vaiheista, jos minulta kysytään.

No oletin että sanan merkitys on tällaisessa yhteydessä sama suomeksi kuin esm englanniksi ja ruotsiksi... pitäisiköhän minun korvata se kiltistä ilmaisulla ”pikkutarkka” *LOL*
Jos teriä hoitaa noin hellästi kuin kuvailet niin eivät ne siitä saisi ruostua.

Absolutehe

ViestiKirjoittaja Absolutehe » Su Helmi 22, 2009 10:43

rama kirjoitti:
Absolutehe kirjoitti: sama suomeksi kuin esm englanniksi ja ruotsiksi... pitäisiköhän minun korvata se kiltistä ilmaisulla ”pikkutarkka” *LOL*
Jos teriä hoitaa noin hellästi kuin kuvailet niin eivät ne siitä saisi ruostua.

Ou, mä vähän arvelinkin että sä viitaat johonkin "huolellista" tarkoittavaan sanaan.
Mä saan sellaisen tunteen että muste ei tee mun terille hyvää.
Okei, tällä hetkellä vain yksi terä on kunnolla saanut patinaa pintaansa musteen johdosta.
Se on joku ihan kummasta aineesta tehty.
Pari muuta terää, G-teriä, on vähän kulahtanut veden ja musteen vaikutuksesta.
Mutta olen mä niitä käyttänytkin, ei ne ole turhasta vanhentuneet.

Chiame
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chiame » Ti Maalis 17, 2009 18:26

Terät oi kyllä<3

Olen kokeillut erilaisia teriä neljää kappaletta, joista parhaaksi olen kokenut itselleni Nikon G-terän. Se on sen verran jäykkä, ettei se helposti väänny tai taitu kuten eräs Leonardt-hiusterä jonka omistan. Toinen Leonardt-teräni on suurempi ja kaksiosainen, siinä on jonkinlainen läppä mustesäiliönä. Siitä tulee hirmu paksua jälkeä, ja muste leviää ympäri paperia, en ole juuri käyttänyt oston jälkeen. Pienempi Leonardt-teräni taas vääntyy heti ja se takkuilee paperilla, muuten olisi hyvän paksuinen jälki. Nikon Saji-terä on ihan passeli, suosittelen! Pidän enemmän G-terästä, mutta Sajikin kelpaa.

Varresta voin sanoa, että se on aika lyhyt, ja siinä lukee Tachikawa T-25. Ennen käytin normaaleja hiusterävarsia, joita löysin Akateemisesta kirjakaupasta. Ne olivat pidempiä ja niiden sisälle joutui aina mustetta, joka kovettuessaan ei meinannut tulla ulos ja tukki varren eikä sinne saanut enää terää sisään... Parempi tuo "tachikawa", ostin sen Temperasta.

Musteesta kerron sen verran, että käytän harvoin mustaa pullotussia. Se on vähän tylsää, joten käytän mieluummin Winsor&Newtonin ruskeaa pullotussia. Se ei leviä Copiceilla, ja näyttää mielestäni pehmeältä! Lopussa käytän töissäni valkoista pullotussia (Winsor&Newton).
Never push the "Big Red"-button!! Never!!
http://riinapuri.deviantart.com

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » Ti Maalis 17, 2009 20:59

Chiame kirjoitti:Terät oi kyllä<3
Olen kokeillut erilaisia teriä neljää kappaletta, joista parhaaksi olen kokenut itselleni Nikon G-terän.

Täytyy heti udella mihin kokoon teet alkuperäistyösi? Itse olen kokenut G-terän liian paksuksi esm sarjakuvantekoon, mutta ihan passeliksi kooltaan jos tekee vaikka A4 tai sitä suuremman pin up -kuvan.

Ruskea tussi kuulostaa todella hyvältä ratkaisulta jos ei halua liian jyrkkiä ääriviivoja. Taidan käydä hakemassa itsellenikin kokeiltavaksi. Onko tuota Windsor & Newtonin vain yhdenlaista laatua, eli löytyykö tuolla valmistajan nimellä vai tarvitaanko jotain lisätietoja?

Chiame
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chiame » To Maalis 19, 2009 20:45

Harjoittelemalla olen onnistunut saamaan omaan tyyliini sopivan jäljen G-terällä 8) Piirrän yksityiskohtaiset työni A4-kokoon, sekä pienemmät ja yksinekertaisemmat A5-kokoon.
Windsor&Newtonin nimen luulisi riittävän, omat pulloni ostan Akateemisesta kirjakaupasta (Helsinki). Pullot ovat aika pieniä, eivätkä maksa kovin paljon, mutta koen ne ainakin itselleni sopiviksi :lol:
Never push the "Big Red"-button!! Never!!

http://riinapuri.deviantart.com

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » Pe Maalis 20, 2009 00:14

Chiame kirjoitti:Windsor&Newtonin nimen luulisi riittävän, omat pulloni ostan Akateemisesta kirjakaupasta (Helsinki). Pullot ovat aika pieniä, eivätkä maksa kovin paljon, mutta koen ne ainakin itselleni sopiviksi :lol:

Kiitos! :-)

escape_rope

ViestiKirjoittaja escape_rope » Ke Huhti 08, 2009 11:23

Tässä pari päivää sitten selasin yhtä taideopustani, jonka mukana tuli pieni määrä erilasia välineitä. Ja kappas, seasta löytyi tussiterä, sille varsi ja vielä mustaa tussia pullollinen. Olin saanut tuon kirjasen lahjaksi jo pari vuotta sitten, enkä ollut lainkaan muistanut, että sen mukana tuli tällaisiakin välineitä. Kaiken hyvän lisäksi muistin seuraavana päivänä, että ostin Roomasta viime vuonna jonkun kämäisen tussiterän varsineen jostain pienestä taidetarvikeliikkeestä. Että hei haloo, miksen ole edes kokeillut näitä?! O__O

Teräni vaikuttavat kieltämättä pilipaleilta, niin ulkonäöltään mutta myös käytöltään. Toisaalta en hallitse vielä tekniikkaa, mutta jotenkin syytän mieluummin teriä enkä itseäni.
Kuitenkin, kokeilin ensin tuota piirustuoppaan mukana tullutta terää sellaisella sileälle vesiväripaperille. Terä tökki jokseenkin ja se tuntuu piirtävän parhaiten aina jossain tietyssä kulmassa. Välillä tuntui myös siltä, että sitä täytyi painaa turhan paljon, jotta paperille jäisi edes jonkinlaista jälkeä. Ohuella tussipaperilla homma ei paljoakaan muuttunut. Huokoisella vesiväripaperilla väriä lähti terästä entistä vähemmän.
Tänään kokeilin sitten tuota Roomasta hankittua terääni, se on huomattavasti pienempi kuin tuo toinen. Sileällä vesiväripaperilla terä luistaa kivasti ja jättää kivaa tasaista jälkeä. Kuitenkin jos vaihdan vähänkään terän asentoa kesken piirron se räsähtää ikävästi ja mustetta lentää ympäriinsä. Ohuella tussipaperilla sama homma. Huokoisella vesiväripaperilla räsähti sitten vielä enemmän, luonnollisesti.

Pistin myös merkille, että pienemmästä terästä loppui muste paljon nopeammin. Toisaalta sehän on kooltaan pienempi ja se piirsi paljon tasaisemmin kuin toinen terä, jossa mustetta tuli jos oli tullakseen. Itse musteen laadukkuudesta en sitten tiedä, sillä se tuli tuon piirto-oppaan mukana. Kokeilin myös vähän omaa vanhaa pullomustettani toiseen terään, mutta huomasin sen heti olevan liian paksua tähän hommaan.

Kuitenkin kun nyt tämä tussiteräinnostuksen sain, niin taidan lähteä metsästämään parempia välineitä jostain taiteilijantarvikeliikkeestä tai vastaavasta. Ajattelin kokeilla tuota G-terää ja ostaa samalla jostain noista mainitsemistanne musteista. Vielä kun hyvän paperin löytäisi, pitää varmaan vain kokeilla ja löytää se omansa.
Tuo tekniikkahan minulla ei ole vielä hanskassa, kuten varmaan huomasitte tuon ensimmäisen kappaleen luettuanne. Olisiko teillä siis antaa mitään vinkkejä terien käyttöön? Missä asennossa terää oli hyvä pitää, ja miten saan terän kulkemaan tasaisesti ilman, että mustepisaroita lentelee?

Olisin myös kiinnostunut terien huollosta. Pestähän ne täytyy käytön jälkeen ja huomasin, että ainakin näihin pilipaliteriini jää muste aika hyvin kiinni eikä se lähde helposti pois. Voinko käyttää esmes saippuaa puhdistuksessa? Ja täytyykö terä saada puhdistettua täysin joka koloa myöten, jotta se ei mene pilalle?

Tässä kasa kysymyksiä sun muuta ruikutusta keltanokalta. Suuret kiitokset, jos joku viitsii neuvoa :mrgreen:

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » Ke Huhti 08, 2009 12:45

Hibine kirjoitti:Terä tökki jokseenkin ja se tuntuu piirtävän parhaiten aina jossain tietyssä kulmassa. Välillä tuntui myös siltä, että sitä täytyi painaa turhan paljon, jotta paperille jäisi edes jonkinlaista jälkeä.

Jep, täytyy löytää omaan käsialaan sopiva kulma ja pysyä siinä. Terissähän on tietysti varsin suuria eroja, varsinkin ne joissa on pyöreä kärki luistavat paremmin mutta niillä ei toisaalta voi vaihdella viivan paksuutta samalla lailla. Terää vedetään, ei työnnetä, ja piirrettäessä paperia täytyy välillä pyöritellä melkoisestikin :D
Tussikynillä piirtämään tottuneesta terillä piirtäminen on alussa yhtä terän musteessa kastamista, mutta tunne häviää pian. Sitäpaitsi markkinoilta löytyy myös teriä joissa on lippa ja pieni säiliö, mm Herge käytti tällaisia.
Terä on aina uutena ”terävämpi” ja pomppii tottumattomalla helposti. Se pehmeytyy käytössä, mutta toisaalta sillä ei enää saa yhtä terävää viivaa. Riippuu paljolti omasta tyylistä milloin on aika vaihtaa uuteen ;-)
Kantsii myös pitää mielessä ettei vika aina ole itsessä; osa teristä on viallisia ja jos niistä ei edes kevyellä hiekkapaperoinnilla saa kunnollisia kannataa heittää terä roskiin ja ottaa paketista seuraava.

Hibine kirjoitti:Olisin myös kiinnostunut terien huollosta. Pestähän ne täytyy käytön jälkeen ja huomasin, että ainakin näihin pilipaliteriini jää muste aika hyvin kiinni eikä se lähde helposti pois. Voinko käyttää esmes saippuaa puhdistuksessa? Ja täytyykö terä saada puhdistettua täysin joka koloa myöten, jotta se ei mene pilalle?

Itse huuhtelen terät lämpimällä vedellä ja kuivaan välittömästi käytön jälkeen. Mustetta tosin jää pakostakin lähelle vartta jos teriä ei joka välissä irrota, tästä tosin tuskin on pahemmin haittaa. Myös tiskiaine on varsin sopivaa terän puhdistukseen. Esm Rotring-kynien puhdistukseen tarkoitettua myrkkyä saa alan liikkeistä, mutta se on niin ärtsyä että pelkästä pullon katselemisesta saa varmaan syövän :P

En tiedä oliko näistä jorinoista pahemmin hyötyä kysymyksiisi (^_^)

P.S. Onko kellään hyviä netti-tutoriaaleja terien käytöstä? Muistan nähneeni japanilaisia sivustoja jossa on eri tehtäviä, esm cross hatching-tekniikan opettelua ja muuta mukavaa, mutten löytänyt yhtään linkkiä tähän hätään...
Viimeksi muokannut rama, Pe Loka 02, 2009 11:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

escape_rope

ViestiKirjoittaja escape_rope » Ke Huhti 08, 2009 13:52

rama kirjoitti:Terää vedetään, ei työnnetä, ja piirrettäessä paperia täytyy välillä pyöritellä melkoisestikin :D

Joo, tuli kyllä huomattua (eli muste vain roiskui) :''D Eivät nämä mitään tusseja ole.
rama kirjoitti:Tussikynillä piirtämään tottuneesta terillä piirtäminen on alussa yhtä terän musteessa kastamista, mutta tunne häviää pian. Sitäpaitsi markkinoilta löytyy myös teriä joissa on lippa ja pieni säiliö, mm Herge käytti tällaisia.

Hei!! Ei ihme, ettei minun tarvinnut kastaa tätä isompaa terääni musteeseen paljon ollenkaan toisin kuin sitä pientä. Siinä nimittäin näyttää olevan tuollainen lippa. En tiedä saako näitä kuvista mitään selvää, mutta tässäpähän ovat. Isommassa siis lippa tuolla kuperalla puolella.
rama kirjoitti:Terä on aina uutena ”terävämpi” ja pomppii tottumattomalla helposti. Se pehmeytyy käytössä, mutta toisaalta sillä ei enää saa yhtä terävää viivaa. Riippuu paljolti omasta tyylistä milloin on aika vaihtaa uuteen ;-)
Kantsii myös pitää mielessä ettei vika aina ole itsessä; osa teristä on viallisia ja jos niistä ei edes kevyellä hiekkapaperoinnilla saa kunnollisia kannataa heittää terä roskiin ja ottaa paketista seuraava.

Pitääpä siis vielä koittaa kesyttää tuota pienempää terään. Ehkä se ei pomppisi ja roiskisi mustetta, jos minä osaisin vetää sillä vain yhteen nättiin suuntaan. Isomman terän kanssa on sitten ongelmana, ettei mustetta oikein tule, ellei kulma ole just eikä melkein täydellinen. Ja koska mustetta ei aina tule, niin alan jotenkin vaistomaisesti painamaan sitä ja raastamaan pitkin paperia, niin että terän jäljestä jää vähän painautumaa paperiin u__u" Urgh. Tarvitsen selvästi enemmän teriä, niin voin vähän vertailla niitä.

Ja btw, tuolla isommalla terällä piirtelin eilen tälläisen hukkasen. Ja vaikka terä ei aina piirtänytkään ja homma meni välillä vähän raaputtamiseksi, niin ihan kivan näköistä jälkeä sillä näköjään saa. Ehkä tämä nyt on vähän karkeasti ja huolimattomasti tussattu, mutta kyllä se tästä. Toivon oppivani saamaan tasaistakin jälkeä, mutta ei tällainen ns. sotkuinen, "vähän sinne päin" -jälkikään hullumpaa ole.

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”