Piirtopöydät

Tietoa ja keskustelua erilaisista välineistä ja oppaista sekä hyvien vinkkien jakamista taiteilijoiden kesken.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

NuttyNuti
Viesti:

Re: Piirtopöydät

ViestiKirjoittaja NuttyNuti » Ma Marras 29, 2010 15:14

Kiitos, Aura, mutta tarkoitin edellisellä kysymykselläni niitä Pen&Touch-pöytiä, eli pöytiä joilla toimii sekä kynä- että sormiohjaus, kuten pikku ira mainitsi. Tarkoitin, että jos kerran pöytä tottelee sekä kyniä että sormia, aiheuttaako kämmensyrjä mitään häikkää.
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » Ti Marras 30, 2010 00:53

Ai joo, sori... tuohon pitää kai viisaampien vastata, siis niiden joilla on Bamboo, sillä tekniikka voi eri hintaisissa pöydissä luonnollisesti vaihdella. Mutta oma varovainen veikkaus olisi että kämmensyrjällä ei ole suurta vaikutusta, mutta voi olla. Mitä nyt omalla touchpadilla kokeilen, niin kämmensyrjällä sohimalla saa liikuteltua kursoria vain satunnaisesti.

Holly

ViestiKirjoittaja Holly » Ti Joulu 07, 2010 19:15

Mielestäni minulla on tuo Bamboo Pen and Touch, ja piirrän siten, että kämmensyrjäni lepää piirrettäessä piirtiksellä. Eli ei pitäisi siitä tulla ongelmia. : D Ja tuon touch -ominaisuudenhan saa yhdellä klikautuksella pois päältä jos se jotenkin häiritsee.

En ole omistanut piirtistä vielä kuin puolisen vuotta (korkeintaan vuoden), joten pitkäaikaisesta kestävyydestä en osaa sanoa mitään, mutta tähän asti ainakin on toiminut vallan mainiosti.

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » Ti Joulu 14, 2010 18:08

Piirtopöydän olisi syytä kestää kovassa käytössä vuosia jotta voisi sanoa että tuote on oikeasti hyvä. Koska Bamboo on halvempi kuin Intuos ei kestävyys varmaan ole samaa luokkaa, mutta ilmeisesti pöytä on riittävä ainakin värittämiseen: Sarjiswikissä on artikkeli wacomeista.

Ilmeisesti Bamboo Fun PEN & TOUCHissa on saman verran paineentunnistustasoja kuin Intuos 3:sessa. Millaistakohan vauhtia kynä kuluu?

NuttyNuti
Viesti:

ViestiKirjoittaja NuttyNuti » Su Tammi 02, 2011 23:05

Nyt se on täällä, Bamboo Fun Pen&Touch Medium (pyysin varmuuden vuoksi vähän isompaa kokoa siltä varalta, että muuta tulevaisuudessa isonäyttöisemmälle koneelle). Masiina pelittää hyvin, ja olen oikein iloinen siitä! Kiitos kaikille tässä topicissa vastanneille. Olen melko soolona sitä kynäominaisuutta käyttänyt, mutta pitäisi opetella sitä sormipuolta.

Mitä tulee kynän kulumiseen, Aura, olen tässä reilun viikon sisään innonpuuskassani piirrellyt paljon kynällä, ja kyllä siinä terä näkyy (ja tuntuu) kuluneen. Taitaa olla vaihdon paikka, mutta se vaihtoteräpussi on kadonnut jonnekin... ärr. Noh, eiköhän se jostain putkahda.

Osaisiko joku muuten kertoa, mitä iloa on Bamboo Dockista? Jokin lisäohjelmisto se näkyy olevan. Mitä sillä tehdään? Onko se vain jokin hupiohjelmisto?
-- Intiaanien sananlasku

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » Ti Tammi 04, 2011 13:39

NuttyNuti kirjoitti:Mitä tulee kynän kulumiseen, Aura, olen tässä reilun viikon sisään innonpuuskassani piirrellyt paljon kynällä, ja kyllä siinä terä näkyy (ja tuntuu) kuluneen. Taitaa olla vaihdon paikka, mutta se vaihtoteräpussi on kadonnut jonnekin... ärr. Noh, eiköhän se jostain putkahda.

Reilu viikko tuntuu omituisen lyhyeltä ajalta, vaikka paljon piirtäisikin... En itse ole mikään piirtopöydän himokäyttäjä, mutta laite on ollut käytössä kolmisen(?) vuotta enkä ole vaihtanut terää vielä kertaakaan. Ainakaan itse en ole kokenut että siihen olisi vielä akuuttia tarvetta.

Kuinka lujaa sitä pitää painaa vai painatko liikaa? Se voi vaikuttaa kulumiseen.

NuttyNuti
Viesti:

ViestiKirjoittaja NuttyNuti » Ke Tammi 05, 2011 10:38

^ Painaminen vaikuttanee siihen, painan yleensä kynällä aika kovaa. Usen jos esimerkiksi kirjoitan "nelilehtiselle" konseptille jotain, sivuille 2 ja 3 painautuu helposti kuvioita kun kirjoitan sivuille 1 ja 4. Niin ja: Se kuluminen on minun kohdallani ollut sitä, että kun olen koko ajan pitänyt kynää tietyssa asennossa (nappien painamisen helpottamiseksi), kynän terä on kulunut siitä kohtaa sileäksi (sivusta katsottuna näyttää siltä kun olisi leikattu veitsellä viisto pala pois). Se jo auttaisi, jos terää saisi käännettyä 180 astetta. Tarvitsisi vain sen työkalun jolla terän saa irti kynästä...
-- Intiaanien sananlasku

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » Ke Tammi 05, 2011 12:59

Ei kannata painaa niin kovaa, siinä on suuri riski että hajottaa piirtopöydän lisäksi kätensä. Nimim. "Painoin itse myös liikaa ja opin höllentämään otetta kynästä". Mitä vähemmän painaa, sitä vähemmän käsi rasittuu, ja suurin osa Wacomeista (en tiedä bamboosta) tarvitsee vain kevyen hipaisun.

Kuulostaa silti oudon nopealta kulumiselta, pitääpä kuulostella muiden kokemuksia kyseisen pöydän kestävyydestä.

Crimson
Viesti:

ViestiKirjoittaja Crimson » To Tammi 06, 2011 16:01

Tökkäsempä itsekin tikkuni kekoon vaikken olekaan mikään maailman tietäväisin asiasta.
Itselläni on Bamboo Fun ollut jo vuosia ja itse vasta pari viikkoa sitten vaihdoin uuden terän kynään eli joko, Nutty, painat tuhannen auringon voimalla sitä kynää tai teräsi on maanantaikappale. D: Tosin paha minunkin sanoa kun Pen & Touch on eri kuin Fun mutta luulisi että niiden kynät kuitenkin on suunnilleen samaa kaliiberia. Olen kanssa meinaan näitä jotka painavat todella kovaa itsekin vaikka olenkin yrittänyt päästä tuosta pahasta tavasta eroon niin sitä ajatellen luulisi että kynäsi hönkisi vielä ainakin 3-4v...
Jos tarvitsee teriä niin wacomin oma kauppa myy niitä suhtkoht halvalla.

Aura kirjoitti:Piirtopöydän olisi syytä kestää kovassa käytössä vuosia jotta voisi sanoa että tuote on oikeasti hyvä. Koska Bamboo on halvempi kuin Intuos ei kestävyys varmaan ole samaa luokkaa, mutta ilmeisesti pöytä on riittävä ainakin värittämiseen.

Itse sanoisin että tuo halvemmuus ei kamalasti ainakaan omassani ole näkynyt. Omistin jonkun vanhan Intuosin kaaaaauan aikaa sitten ennenkuin ikä alkoi painaa päälle ja täytyi ostaa uusi piirtis. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Bamboohon koska se on mielestäni täysin samanlainen kun vanha Intuosini (Intuos 2 jos oikein muistan) eli käytöltään ei huomattavia eroja ja ulkonäöllisesti Bambooni itse asiassa näyttää PALJON kestävemmältä kuin Intuosini aikoinaan jonka pintaan tuli suhtkoht nopeasti kulumaa. Ja mitä tuohon "riittävä ainakin värittämiseen" tulee niin kyllä Bamboolla saa hyvää kynäjälkeäkin.
@cosplay.com ° C² cosplay@tumblr °
あ! シチュ〜! シチュ〜!

NuttyNuti
Viesti:

ViestiKirjoittaja NuttyNuti » To Tammi 06, 2011 20:39

Nyt löytyi sekä teräpussi että ratkaisu kuluneen terän mysteeriin: olin asetuksista säätänyt, että alusta nappaa kynän painalluksen vasta kun painaa astetta lujempaa. Ei ihme että painoin lujaa :'D Nyt laitoin heppoisemmat asetukset, ja viivaa tulee vähemmällä painamisella.
-- Intiaanien sananlasku

Hetusan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hetusan » To Heinä 14, 2011 17:14

Itse omistan Trust-merkkisen piirtopöydän. Mutta eräs ongelma on kun yrittää piirtää Gimp 2:lla niin ohjelma ei reagoi mitään piirtopöytääni. Kun yritän piirtää niin ei tule mitään. :shock: Muissa ohjelmissa pöytäni toimii hienosti. Kynässä on paineentunnistin eli voisiko ongelma liittyä siihen? D: Hyvin toimii vaikka monet ovatkin haukkuneet Trust-piirtopöytää huonoksi..

Versokka

ViestiKirjoittaja Versokka » Ma Marras 14, 2011 22:20

Minulla oli Trust, joka naapurikaupungin Anttilasta käytiin synttärilahjaksi hakemassa parilla kympillä pari kesää sitten. A5 piirtoalue, hyvin toimi vaikka netissä etukääteen vertaillessani eri merkkejä palstoilla varoiteltiin tyyliin "never trust Trust". Salaa olin sitten tietysti kuolannut Wacoomin piirtisten perään, mutta paha mennä porukoille asiasta itkemään kun kerran olivat saaneet päähänsä, että se värkki oli saatava lähi-Anttilasta...
No, hyvinhän se toimi kun piirtelin sillä SAIlla, mutta sitten viime keväänä kovalevy sanoi sopimuksensa irti piirtiksen ollessa koneessa kiinni (luojan kiitos muuten tallensin SAIn lisenssin ulkoiselle kovalevylle :D) Hiiri liikkui kun kynällä piirsi, mutta kone ei enää reagoinut muuten koko värkkiin. Yksinäinen kyynel vierähti Versokan poskelle.

Nyt kun vertaa Trustia (rauha hänen sielulleen) ja nykyistä Bamboo Pen&Touch:ia, niin ero on jotain.... jotain. Wacoomia ei turhaan suitsuteta, mutta jos en olisi ensimmäistä piirtistäni omistanut ei tämä nykyinen tuntuisi yhtä kevyeltä käyttää. Suosittelen Wacoomia, vaikkase saattaa hieman hintavampi joitakin muita olla.
"You must look within yourself to save yourself from your other self, only then will your true self reveal itself."
-Zuko

kyokugaisha
Viesti:

ViestiKirjoittaja kyokugaisha » Ti Tammi 31, 2012 14:51

hauu~

Pohdiskelen siirtymistä piirtopöydän käyttäjäksi.
Onko suosituksia siitä, millainen piirtopöytä kannattaa hankkia?
Millaisia itse käytätte?

Tarkoituksena olisi lähinnä opetella piirtämään "suoraan tietokoneelle". Olen tähän saakka piirtänyt lähinnä käsin, suurimmaksi osaksi lyijykynäluonnoksia koska tussaus ja manuaalinen väritys eivät innosta (sotken ;___;). Jonkun verran olen skannaillut linearteja koneelle ja väritellyt gimpillä. Mietin vain, josko olisi kätevämpää piirtää "suoraan tietokoneelle" ja saada siten aikaan entistä enemmän ja parempilaatuisia värikuvia. (Käyvätkö piirtopöydät muuten yleensä miten hyvin yhteen Gimpin kanssa? Photoshopin hankkimiseen ei atm olisi varaa)

Ei tarvitse olla mikään isoin, hienoin ja kallein, mutta koska haluan rahoilleni vastinetta ja laitteelta kunnon käyttöikää, surkeimmat halpalaitteet voi unohtaa. Itselläni ei ole mitään kokemusta tai ideaa piirtopöydistä tai niiden hinnoista (olen tosin kuullut, että Wacom olisi parempi merkki kuin Trust?), mutta sanotaan että akselilla 50-100 euroa olisi vielä toteutettavissa.
~Mimiconin pääjärjestäjä, MAMY ry:n ikisäätäjä

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » Pe Maalis 09, 2012 15:31

kyokugaisha kirjoitti:Pohdiskelen siirtymistä piirtopöydän käyttäjäksi.
Onko suosituksia siitä, millainen piirtopöytä kannattaa hankkia?
Millaisia itse käytätte?

Wacom Intuos. Se on tosin aika kallis, ja jos pöydällä haluaa piirtää, sen pitäisi myös olla isohko. A6 taas riittää värittämiseen oikein hyvin. Noita kannattaa varmasti katsoa jos löytää käytettynä. Wacom on sen verran kestävä että vanhan Intuosin voi hyvinkin myydä eteenpäin. Itsellä on yhä vanha A6 Intuos3, ja se toimii edelleen vaikka piirtoala onkin nykynäytöille väärän mallinen. Tosin hankkisin mielelläni uuden jos olisi rahaa.
Inklingistä ei ole kokemuksia, mutta idea on ihan hauska jos se vain toimii: piirrä paperille ja viiva siirtyy näytölle. Monet ammattipiirtäjät käyttävät Cintiqiä, koska se on helpompi kuin tavallinen piirtopöytä koska sille voi piirtää kuin paperille. (Ja se on vielä kalliimpi.)

Suoraan koneelle piirtäminen on varmasti makukysymys. Jos tekee värikuvia niin monet tekevät suoraan koneelle, mutta suuri osa piirtäjistä käyttää edelleen paperia, varsinkin lineartiin. Monet kokevat suoraan näytölle piirtämisen vaikeana, ja jos viivapiirroksia haluaa tehdä suoraan koneelle, sitä varten halutaan Cintiq.

Anveena

ViestiKirjoittaja Anveena » Pe Tammi 04, 2013 00:55

Omistan Bamboo Touch and Pen piirustuspöydän ja minulla on ongelma kynän jäljen kanssa.
Vaihdoin hiljattain kuluneen terän uuteen, koska jälki oli sotkuisen näköistä. En kuitenkaan
päässyt eroon sotkuisesta jäljestä ja nyt minulla ei yksinkertaisesti ole mitään aavistustakaan mitä sille pitäisi tehdä. En ole juurikaan ehtinyt etsiä tietoja kynän jäljen korjaamisesta, joten ajattelin nyt sitten kysyä neuvoa täältä. Eli osaisiko joku kertoa kuinka saisin kynän jäljen siistiksi. En löytänyt piirustuspöydän asetuksista mitään, millä sen olisi voinut korjata.

Palaa sivulle “Välineet ja oppaat”