Suosikki taiteilijoita, idoleita ja esikuvia

Vapaamuotoista keskustelua, sekä mielipiteet ja omat kokemukset taiteeseen ja sen luomiseen liittyen.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

escape_rope

Suosikki taiteilijoita, idoleita ja esikuvia

ViestiKirjoittaja escape_rope » Ke Maalis 25, 2009 18:16

Niinpäh. Löytyykö teiltä taiteilijoita, joita te erityisesti ihailette? Tai oletteko kiinnostuneet erityisesti jostain tietystä tyylisuuntauksesta? Salvador Dali ja surrealismi?? :wink: Kertokaahan nyt, olen hirvittävän kiinnostunut.

Itse en ole kunnolla edes perillä taidehistorian saloista ihan vain ajan- ja ehkä jopa kiinnostuksen puutteenkin vuoksi. Historian suuret nimet toki tunnen ja löytyy sieltä monta erittäin hohdokasta taiteilijaakin usealla upealla työllään. Sen kuitenkin osaan sanoa, että tykkään vähän kaikenlaisesta taiteesta turhan realistia töitä lukuunottamatta. Lisäksi olen aina pitänyt tästä ns. sarjistyylistä jo ennen mangaan/animeen törmättyäni, ja piirtäen/maalaten tehdyistä töistä eritoten. Valokuvataidekin on suorastaan upeaa, jos asialla on osaava tyyppi.
Itse en oikeasti osaa sanoa varmaksi yhtään nimeä, en edes pienemmästäkään piiristä, jota erityisesti hehkuttaisin ja arvostaisin. Tosin minua nuoremmat ja huisista lahjakkaammat saavat tietenkin aina haukkomaan henkeä. Deviantartissa neljä vuotta pyörineenä täytyy sanoa, että sieltä vasta lahjakkaita ihmisiä löytyykin. Kuitenkaan en osaa sieltäkään luetella lempparitaiteilijoitani tai vastaavia.

Kertokaa te omianne ajatuksien kera, niin ehkä minäkin osaisin paremmin miettiä asiaa uudestaan läpi.

Yolko
Viesti:

Re: Suosikki taiteilijoita, idoleita ja esikuvia

ViestiKirjoittaja Yolko » Ke Huhti 01, 2009 20:31

Minullakin on kyllä todella puutteellinen tieto historian taiteilijoista, suurimpia nimiä ehkä tiedän ja impressionistit ovat melko tuttuja (köh, siis äidin) hyllystä löytyvien kirjojen ansiosta, mutta muuten en kyllä osaa nimetä mitään maalareita suosikeikseni tai esikuvikseni. Ei niin etten pitäisi perinteisistä öljyvärimaalauksista, mutta kyllä dA:ssa nähneeni taide tuntuu jotenkin olevan enemmän sydäntä lähellä. Esikuvia on sieltä todella helppo löytää ja suosituimmatkin taiteilijat tuntuvat olevan 'lähempänä' silloin kun tietää hänen käyttävän deviantarttia (tai no, useat suosituimmista mangavaikutteisia töitä tekevistä kyllä myyvät kirjojakin yms. mutta silti), ja saavan ilmoituksen kun hänen töitään laittaa suosikkeihin. Taiteilija nyt tuskin yksilöinä fanejaan huomioi mutta ainakin on tietoinen siitä kuinka monta ihmistä hänen töitään on ihaillut ja näin. :3 Deviantartissa pyörin myös silloin kun haluan jotain inspiraatiota, sillä vaikka ikinä en halua alentua kopioimiseen tai jäljentämiseen, olen monesti saanut hienon inspiskipinän sieltä. Muutamia suosikki dA-taiteilijoitani mainitakseni sanoisin ainakin ihania CLAMP -fanartteja vesiväreillä tekevän Shirou-Kamui:n (hänen ansiostaan annoin toisen tilaisuuden vesiväreille, joista olin pysynyt kaukana jo pitkään), aivan satumaisia, kauniita ja kauniita, itsetehtyjä tekstuureja sisältäviä töitä tekevän kidchan:in ja suomalaisen crannibal:in.

Mutta ehdoton suosikkini ja suurin esikuvani tällä hetkellä on japanilainen doujinshi circle Rock'n'Dolless, etunenässä siihen kuuluva taiteilija Himemiko, joka tietääkseni on tehnyt suurimman osan myös nettisivuilla olevista töistä. Tyyli erottuu ehdottomasti massasta, kyseisen circlen doujinshit muistuttavat melkein enemmän länsimaista sarjakuvaa kuin perinteistä mangaa. Töissä on myös ihanan realistia piirteitä, joiden ihailu on muuttanut omaakin tyyliäni realistisemmaksi. Eli vaikka fanisarjakuvia tekevätkin omien hahmojen sijaan, on tyyli todella tunnistettava ja sivuiltakin löytyvät kansikuvat herättävät minussa aina palavan halun piirtää. Tässä vasta esimerkillinen syy siihen, miksi pitää toisten töiden kopioimisen sijaan luoda oma tyyli - kyllä minusta näin hyvin erottuva on paljon arvostettavampaa kuin valmiin sarjan taidetta tarkkaan jäljittelevä tyyli.
"Mihi!"
Spoiler: リンックス
Mah AMVs Teh Arts [DA profile]

Laineilla

ViestiKirjoittaja Laineilla » Ma Heinä 06, 2009 00:19

Ennen minulla ei juurikaan ollut varsinaisia esikuvia tai idoleita mitä tuli taiteeseen (tai ylipäätään muuhunkaan). Toki pidin joidenkin töitä nätteinä ja näin, ja toivoin itsekin kykeneväni samanlaiseen jälkeen, mutta olen aina ollut suhteellisen ylpeä, enkä suoranaisesti ainakaan myöntänyt pitäväni ketään esikuvanani (enkä pitänytkään).

Taidehistoriaa on tullut pakostakin luettua melkolailla kun sitä taidetta kerran opiskelee, mutta niitä töitä ja taiteilijoita on silmäillyt ja opiskellut vain pakosta ja vain kohtalaisella kunnioituksella (tyyliin: ihan jees ihminen, kai se on syystä tässä kirjassa). Minusta on hauska katsella ystävien tai muuten vain satunnaisihmisten taidokkaita teoksia neteistä tai näyttelyistä ja ammentaa inspiraatiota nerokkailta ihmisiltä, mutta tässäkään suhteessa en pysty oikein fanittamaan ketään kun olen niin semiylpeä.

Kuitenkin muutosta tapahtui kun olin ystäväni luona viikkoa vierailemassa ja tekeminen loppui jossain vaiheessa kesken: päädyin tylsyyksissäni yömyöhään lukemaan Akseli Gallen-Kallelan elämänkertaa (tai jonkinlaista mitälie-selostusta tästä taiteilijasta). Kirja oli varsin paksu ja laaja, mutta luin sen kokonaan sen yön aikana, ja selailin mielissäni uudestaan seuraavina päivinä. Oli hirveän hilpeää löytää omaksi esikuvaksi ja innoittajaksi kotimainen taiteilija.

En ole tarpeeksi syvällisesti ehtinyt asiaa käsittelemään tietääkseni mikä Kallelassa niin suuresti viihdyttää, mutta jotenkin hänen persoonallisuutensa, peräänantamattomuutensa, laaja kokeilunhalu ja osaaminen taiteen eri alueilla, vahvat visiot sekä upeat työt vain iskevät ja innoittavat. Ei niin että kokisin tekeväni samanlaista taidetta kuin Kallela, en ollenkaan. Itseasiassa jotkin hänen töistään oikeasti ärsyttävät enkä halua tehdä mitään sinnepäinkään, mutta jokin siinä vain innoittaa. Että miten joku pystyy, jaksaa, kykenee ja vain on niin suuresti poppop. :P

No täällä on vielä aika kämäisesti näitä viestejä, mutta onko ketään muita, joilla on näitä "perinteisempiä" esikuvia? Suomalaisia?

(muistan muuten joskus olleeni ihan intsinä jostakusta norjalaisesta taiteilijasta, mutta unohdin nimen eikä ole hajuakaan mitä se teki)
(They are fighting again, the dolphins whisper, listen to their silence)
-HERO

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » La Loka 24, 2009 19:47

Olen pitkään miettinyt vastata tähän ketjuun, mutta en oikein osaa nimetä esikuvia tai idoleita. On paljon ihmisiä, menneitä ja nykyisiä, joiden tyylistä pidän, mutta ketkä ovat vaikuttaneet omaan tyyliini? Joskus teininä sain suoriakin vaikutteita erinäisistä manga- ja animesarjoista, mutta kuultuani sadannentuhannennen kerran kysymyksen "Et sä piirrä ollenkaan omalla tyylillä?" alkoi keittää, ja angstasin pitkään siitä että en piirrä mitään omaa vaan pelkkää kopiota - hieman mietin sitä vieläkin. Sittemmin yritin tarkoituksella kehittää tyyliäni pois mangasta, totesin ettei se onnistu, alistuin kohtalooni, yritin taas laajentaa pois mangasta... mutta en vieläkään tiedä, mistä olen vaikutteeni saanut. Pakkohan sitä on saada vaikutteita, jos ei muuten niin alitajuisesti, ja usein näkee töitä jotka niin sanotusti inspaavat ja saavat hetkeksi herätettyä innon tehdä itsekin jotain. Kai se on sitten just sitä.

En ns. "ymmärrä taiteesta mitään", mutta tiedän kun näen kuvan josta pidän. Ihan klassisista taiteilijoista tykkään monen muun tavoin Akseli Gallen-Kallelasta, esimerkiksi Sammon Taonta on hieno. Mahtava tunnelma, harmi että yksityiskohtia, esim ukkojen ilmeitä, ei meinaa tuosta kuvasta näkyä. Hieman samantapaista löytyy Pekka Haloselta, yksi talvimaisema pysäytti hetkeksi olemalla niin aito, että tuntui että maalaukseen olisi voinut kävellä sisään. Ja tietenkin Edelfelt, hän sai maalauksiin ihan uskomattomia yksityiskohtia ja eloa, joka on jotenkin aidompaa kuin valokuvissa.

Kun noita maalauksia katselee, oikein harmittaa että esittävästä taiteesta tuli "siis niinku niin vanhanaikaista"... ehkä olen itse vanhanaikainen. :?

Sarjakuvantekijät ja kuvittajat ovatkin sitten hankalampi pala, sarjakuvissa arvostan hyvää kerrontaa enemmän kuin nättiä taidetta, vaikka jos molemmat saa niin se on tietenkin plussaa. Kuvittajissa on niinikään liikaa suosikkeja. Mauri Kunnas, mies tuskin kaipaa esittelyjä. Carl Barks. Lähellä sydäntä lapsesta asti ja aina vaan. Tove Jansson. Lapsena en niinkään välittänyt, mutta sitten aloin arvostaa kirjojen tunnelmallisia kuvituskuvia. Ja vanha strippisarjis on aina vain sekä graafisesti hieno että muuten vain mahtava. Siinä tyylistä pidän enemmän Toven ja Larsin alkupään jutuista kuin niistä mitä Lars teki aivan lopussa. Nykyiset Muumit eivät sitten sytytä enää ollenkaan, niistä puuttuu kaikki tunnelma ja anarkia jota alkuperäisissä oli. Cyril Pedrosan Three Shadows on sekä graafisesti upea että tarinana hieno.

Muuten on vaikea listata mitään, vaikea valita tärkeimmät ja kun selaimen on sulkenut tulee mieleen muita, jotka olisi pitänyt listata mutta ei sitten muistanut. Joten enpäs taida listata enää mitään. Tästä viestistä tulee muuten niin pitkä ettei tätä jaksa kukaan enää lukea. Sanotaanko vain että niitä suosikkeja on paljon.

Shoe

ViestiKirjoittaja Shoe » La Kesä 05, 2010 18:43

Joo, lukeudun niihin ihmisiin, jotka eivät tiedä juuri mitään taiteen historiasta, mutta ainakin minun kohdallani syy on simppeli; evvvk. Ei minua kiinnosta, että mitä joku Leo da Vinci teki tuona ja tuona päivänä vuonna römpsä & perse. Ei niin tippaakaan kiinnosta.

Niin, en ainakaan tällä hetkellä ihaile oikein ketään, mutta yksi henkilö on pakko mainita, jonka kynänjäljestä pidän todella, nimittäin Kohta Hirano. Herralla on uskomaton käsiala, todella kadehdittava, ja sitähän minä teenkin, kadehdin. No, en nyt niin ihaile, että yrittäisin kopsia hänen käsialaansa, ihailen vain sitä. En tietääkseni yritä ottaa mitään vaikutteita omiin töihini. Tavallaan ihailen, tavallaan en. En ihaile niin, että "siis oo äm gee tolla Hiranolla on ihku käsiala, etinpä netist kuvii ja tulostan ja laitan seinilleeeehg..!"

Njoo joo, nuo surrealismit ynnä muut kivat ei-suomalaiset sanat olen joskus ymmärtänyt mutta arvatkaapa muistako enää. Eipä kiinnosta, en ole niin taiteellinen ihminen että kuvailisin kiinnostustani joillain sivistyssanoilla. Ehei, selkeää suomen kieltä sen olla pitää, että juntitkin ymmärtävät. En osaa sanoa, mistä tyylisuuntauksesta pidän erityisesti. Tämä taiteellinen harrastus kiintyy vain yhteen pisteeseen; ihan perus piirtämiseen.
Minulla ei ole tarkoitusta elättää itseäni töilläni, piirrän vain omaksi ilokseni - tai surukseni. Ihan kiva pikku harrastus, en ota tätä siinä suhteessa vakavasti, että vaivautuisin opettelemaan ulkoa mitä tarkoittaa surrealismit ynnä muut kivat pikku sanat.

Piirrän, koska pidän siitä. En näe syytä sille, että miksi paisuttelisin koko hommaa paneutumalla taiteen historiaan, kun se kiinnostaa yhtä paljon kuin kilo paskaa. Sama kun opettelisi peruskouluhistoriaa uudestaan, mutta vain taiteellisessa mielessä. PYH.

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » La Kesä 05, 2010 23:20

Tjaa, itse kuulun niihin jotka eivät usko että tarvitsisi tuntea syvällisesti taidehistoriaa (tai osata hienoja sivistyssanoja) voidakseen pitää kuvasta joka on tehty pari sataa vuotta sitten... :wink:

En mäkään ns. tiedä taiteesta mitään tai taidehistoriasta vielä vähemmän... mutta monet wanhat kuvat nyt sattuvat olemaan hienompia kuin monet uudet. Osa maalauksistakin on hyvin kuvitusmaisia, voisi jopa sanoa sarjakuvamaisia.

Takashi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Takashi » Su Joulu 18, 2011 22:21

Noh, minulla ei taida kovin montaa tunnettua taiteilijaa tai sarjakuva-artistia olla idolina, etenkään vanhemmasta päästä.
Sanottakoon, että esimerkiksi taidemaalareista jumaloin Dorian Cleavengeria~ Hänen työnsä, värien käyttö ja aiheet ovat sellaisia, mitä itse tykkään ihastella pitkän tovin ja jokaisessa hänen maalauksessaa on aina jotakin symboliikkaa tai muuta vastaavaa. Pidän myös Luis Royosta, mutta en niin paljon kuin Cleavengerista.

Sarjakuvamaailmassa idolini on ollut vuodenpäivät sellainen setä kuin Adam Warren. Warren piirtää japanilaisvaikutteisesti, nimenomaan käyttäen paljon 80'-90' - mangoissa esiintyneitä piirteitä, mutta kuin nykyaikaistettuina, joten hänen töissään on tuulahduksia menneistä ajoista.
Löysin joskus sattumalta Warrenin ja Kinnairdin yhteistyöllä tehdyn sarjakuvaversion vanhasta sarjasta "The Dirty Pair" ja siitä se sitten lähtikin.

Tiikeri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tiikeri » Ti Helmi 28, 2012 21:07

Taidehistoriaa on tullut luettua kun opintoihin kuului, mutta sieltä jäi enemmän kuvia kuin nimiä päähän. Tyylisuuntina ekspressionismi ja impressionimsi ovat lähinnä sydäntä, vaikka itse harvemmin niihin luokiteltavia teoksia teen.

Lempi taiteilija on Yoshitaka Amano, joka käyttää värejä ja viivoja erittäin mielenkiintoisella tavalla. Hänen töistään välittyy selviä tunteita ja hienoa tunnelmaa. Toivoisin itsekkin pystyväni ilmaisemaan itseäni yhtä hyvin.
Älä tule paha sauma, tule hyvä sauma...

Palaa sivulle “Yleinen taidekeskustelu”