Milloin kiinnostuit piirtämisestä - eli miten kaikki alkoi?

Vapaamuotoista keskustelua, sekä mielipiteet ja omat kokemukset taiteeseen ja sen luomiseen liittyen.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

Volframi

Re: Milloin kiinnostuit piirtämisestä - eli miten kaikki alk

ViestiKirjoittaja Volframi » Pe Heinä 23, 2010 14:08

Olen piirrellyt kaikenlaista niin kauan kuin olen ylipäänsä kyennyt piirtämään. Ensimmäiset loistavat taideteokseni, jotka itse muistan varsin hyvin, olivat punaiset sormivärimaalaukset paperille sekä viisas ideani piirtää tussilla seinään. Tai sitten se oli joku lipaston laatikko, muisti pätkii. Animen osalta seurasimme pieninä siskojen kanssa Pokémonia ja Digimoniakin vähän aikaa, Hopeanuolia katsottiin myös. Ne eivät kuitenkaan piirtämiseeni vaikuttaneet tuolloin, oli vain siistiä, kun tuli jotakin erilaista lastenohjelmaa.
Vähän enemmän tosissani aloin piirtää ala-asteen loppupuoliskolla, olisiko ollut neljännestä luokasta ylöspäin. Piirsin parhaan kaverini innoittamana epämääräisiä koiratarinoita (huom, Hopeanuolella ei ollut tällä kertaa mitään tekemistä asian kanssa). Viidennellä luokalla aloin lukea Ranma ½:ta ja Inuyashaa, ja aloin vähitellen piirtää enemmän myös ihmisiä, sillä manga toi sen ihanan vapauttavan tunteen, ettei ihmistä tarvinnut tehdä liian realistisesti. Arastelin aluksi mangatyyliä, mutta kun pari kuvaa olin mallista piirtänyt, aloin piirtää aina vain lisää. Sekoitin paljon sekä eläimiä että ihmisiä kehittelemiini tarinoihin, mikä on säilynyt paljolti tähänkin päivään.
Yläasteella aloin piirtää enemmän ihmisiä, eläinhahmot jäivät taka-alalle. FMA auttoi tuomaan uudempia näkökulmia siihen, että ei tarvitse yrittää piirtää Rumiko Takahashin tyylillä. Dogs, johon rakastuin viime vuonna, oli lopullinen ratkaiseva tekijä nykyiselle tyylilleni. Piirrän paljon bishoneneja, mutta yritän saada edes osaa hahmoistani näyttämään karskemmilta jätkiltä. ^^'

Sleepy Dancer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sleepy Dancer » Ti Marras 30, 2010 00:46

En oikein muista. Piirsin aluksi kaikkea epämääräistä. Aloin piirtää varsinaisesti esittäviä kuvia vasta Hopeanuolen nähtyäni. Tai ehkä piirsin jo aiemmin, mutta silloin todella kiinnostuin piirretyistä tarinoista. Toinen innoikkeeni oli isäni. Hän piirsi sellaisia sotkuisia luonnosmaisia kuvia (jollaisia itsekin piirtelen kun yritän kuvittaa pikaisesti jonkin ajatukseni), mutta minusta ne oli tosi hienoja. Iskä oli tosi hyvä piirtämään varsinkin risukasoilta näyttäviä kettuja ja abstrakteja kummituksia. (Ja kuinka ollakaan, me molemmat tykkäämme myös alastomies naishahmojen piirtämisestä.)

Ala-asteella pyrin tekemään asiat mahdollisimman omalla tavalla. Olin niin lapsellinen pentu, että suutuin opettajalle, kun hän yritti pakottaa minut piirtämään Karvisen mallista. Minusta oli tosi väärin piirtää mallista jonkun toisen piirtämä kuva. Tietysti hieman lisää animea katsottua vaikutteita tarttui ja lopulta uskontotunnilla piirämäni suojelusenkeli näytti opettajan mielestä "pokemonilta". :D

Yläasteella kukaan ei oikein piirtänyt ja olin luokaltani ainoa tyttö, jota kiinnosti sarjakuvat ja piirretyt. Kuvistunteja oli yksi kerran viikossa. (Siinä ajassahan ehtii vain levittää välineet päydälle sotkea paperinsa.) Muut pelasivat lautapelejä, opettaja katsoi Tabalukaa ja minä piirtelin hassun näköisiä hahmoja ja sarjakuvia. En tehnyt sarjiksia mitenkään "vakavasti". Tyyli oli hyvin yksinkertainen ja tarinat järjettömiä (esim. sarjakuva pojasta, joka rakastuu koiraan. Minulla taitaa olla se vieläkin tallessa, mutta ette koskaan tule näkemään sitä.)

Yläasteajan koulukiusauksesta aiheutunut masennus muuttui lukion aikana jotenkin hassusti "depressioksi" ja jos piirsin jotain niin lähinnä omia tunnetilojani. Lukiosta saattui kuitenkin löytäää kivoja ja samoista aioista kiinnostuneita ihmisiä (varsinkin yksi tyttö ylemmältä luokalta), mutta uskalsin tutustua heihin valitettavasti liian myöhään.
Miten tämä sitten liittyy piirtämiseen? No, jos masennus on vakava niin siitä ei parannuta noin vain (edes kolmella eri lääkkeellä). Se on aina mukanani ja saattaa ehkä jotenkin näkyä myös piirrustuksistani. Kun tulee tarpeeksi suuri vastoinkäyminen, saatan vain "vajota" ja silloin mielessä käyvät ne epätoivoisimmat pakoreitit. Toisaalta silloin kun tunnen olevani onnellinen ja innostunut jostakin asiasta, minusta tuntuu että voisin heittäytyä siihen niinkuin millään ei olisi enää väliä. (Olen siis kaikkea muuta kuin henkisesti tasapainoinen ihminen.) Nyt minä sitten vain olen. Välillä luulen olevani parantunut ja sitten taas huomaan, että olen edelleen sairas.

Jos pitäisi listata animesta ja mangasta "tyylisuunnan näyttäjiä" ja teoksia, mistä olen vaikutteita ajoittain ammentanut niin:
-Hopeanuoli (Kiinnostus eläimiin ja varsinkin koiriin.)
-Sailormoon (Kiinnostus isosilmäisiin ja pitkäsäärisiin taikatyttöihin.)
-Gravitation (Hieman noloa mutta: ensimmäinen varsinainen kiinnostus miespuolisia hahmoja kohtaan.)
-Zetsuai (Kiinnostus raadollisiin ja kärsiviin ihmisiin.)
-Oofuri (Ei varmaan tarvitsisi sanoa muuta kuin "male moe". Tämä sarja opetti minut näkemään nämä olennot, joita sanotaan pojiksi jotenkin uudella tavalla. Jaksoi niitäkin välillä opetellä piirtämään.)

Sellaista.
"Jättäkää minun Slaine rauhaan!
t: ruma läski akka"

Falgeir

ViestiKirjoittaja Falgeir » La Joulu 18, 2010 22:59

Itse aloitin piirtämisen viimeistään noin viiden vuoden iässä. Esikoulussa Pokémon oli piirroksissani pääasiallisena aiheena ja muutama vuosi sen jälkeen tulivat kuvioihin myös lohikäärmeet Spyro-pelisarjan kautta. Minulla oli noina aikoina paha tapa piirrellä muutamien kirjojen sivut täyteen pieniä Spyroa muistuttavia lohikäärmeitä ja mukauttaa ne tavallaan osaksi kirjan juonta.
Pidin ihan yleisesti eläinten piirtämisestä jo alle kouluikäisenä, enkä juuri koskaan tuherrellut vapaaehtoisesti mitään ihmisiin viittaavaakaan ennen yläasteelle tuloa. Jos esimerkiksi teki joskus mieli piirtää joku henkilö vaikkapa Harry Potterista niin muunsin kyseisestä henkilöstä jonkun eläinversion.
Tyylissäni näkyi melko selvästi katselemistani animeista otetut vaikutteet jo ihan 1. luokan ajoilta lähtien, ja se oli aika tavalla ihan suoraa tyylin jäljittelyä joidenkin aihepiirien suhteen. Noin 9-vuotiaana innostuin väliaikaisesti hamstereiden piirtämisestä sekä Hamtaro-animen että ihan omankin lemmikkihamsterin innoittamina ja silloinen tyylini piirtää näitä jyrsijöitä oli erittäin näyttävästi Hamtarosta kopioitua. Koiraeläinten piirtämiseen kopioin tyylin Ginga Densetsu Weedistä, ja jämähdin sille tielle aika pitkäksikin aikaa.
Yläasteen ensimmäisille kuvataidetunneille asti olin suhtautunut maalaamiseen ennen melko epäluuloisesti, mutta se mielikuva kuitenkin muuttui tutustuttuani akvarellimaalaukseen ja kokeiltuani sitä pari kertaa käytännössä; loppujen lopuksi sain siitä itselleni uuden rakkaan harrastuksen. Kaiken kaikkiaan koko 7. luokka kului suurilta osin GDW-tyylisten koirien tai muiden eläinten piirtämiseen jos työn aihe sen vain suinkin salli. Kasiluokan alussa ihmiset ponnahtivat viimein piirustusaiheitteni listalle, rajoittuen aluksi kuitenkin vain pelkkiin nuoriin tyttöihin. Omaa tyyliä olin alkanut jo vähitellen hakea, mikä näkyi muista tyyleistä jäljittelemieni piirteiden karsimisena sekä omien tyylimieltymysteni pohtimisena ja kokeiluna.
Anatomian harjoittelu alkoi kiinnostaa yhä enemmän, ja sen mukana taisi myös tulla syvä kiintymykseni realistisuuteen. Ylisuuret silmät ja muut "animemaiset" vaikutteet eivät enää kolahtaneet oman tyylin kohdalla, mutta pieniä vaikutteita on kuitenkin muutama jäänyt.
En kovin usein osaa kertoa tuntemuksistani selvästi pelkkien sanojen kautta, ja itseilmaisu piirtämällä tuntuu itsestäni helpolta ja muutenkin luontevammalta. Lisäksi on hienoa, että piirtää voi kuka tahansa kokemuksesta riippumatta ja loppujen lopuksi kuvan sisältämä sanoma ja tarkoitus ovat ovat ainakin yleensä omasta mielestäni ne tärkeämmät ominaisuudet kuin se, kuinka upea se ulkonäöltään on.
Viimeksi muokannut Falgeir, Ma Joulu 20, 2010 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

miae

ViestiKirjoittaja miae » La Joulu 18, 2010 23:40

Päätellen mummon kertomuksista siitä, kuinka tapasin täyttää olohuoneen piirroksillani aina kun olin hoidossa pienenä, ajoitan taiteellisen harrastuksen alkamisen jonnekin 2.-4. ikävuoden tienoille, koskapa sen jälkeen he eivät minua toiseen kaupunkiin muuton vuoksi hoitaneet.
Jo se, että asia pitää näin päätellä, kertoo tarpeeksi; olen piirtänyt niin kauan kuin muistan. Aktiivisuus vain on muutellut.

Pienenä piirtelin eläimiä ja prinsessoja, koulun alettua intressit siirtyivät pokemonien suuntaan. Ala-asteella löysin myös Sailor Moonin ja w.i.t.c.h.:in, jotka aikanaan muokkasivat kovastikin piirtotyyliäni ja aiheitani, taikatyttöjä minulta taisi lähinnä tulla. Vasta tässä vaiheessa piirtelin ensimmäistä kertaa kutakuinkin päivittäin. Se ei tosin kestänyt kovin kauaa.

Aloitin kuvataidekoulun harrastuksena ala-asteen jälkeen. Yläasteella tuli pitkiäkin taukoja piirtämiseen ja piirtotyyli vaihteli Ranmamaisesta aina Ouranin ja Arina Tanemuran kopiointiin, ihan sen mukaan mitä mangaa milloinkin fanitin. Sama jatkui lukion alkuun, tosin vähemmän selvänä kopiointina ja enemmän vaikutteiden ottamisena. Nyt, lukion päättyessä, piirrän pääosan ajasta paljon aktiivisemmin kuin koskaan aiemmin, mutta vaikuttimet eivät enää näy niin selvästi ja piirrän ihan mielialasta riippuen eri tyyleillä ja eri aiheita, yleisimmin kuitenkin ihmisiä. Piirtämistä aion jatkaa, se on tosiaankin elämäntapa enemmän kuin harrastus tai vastaava, kuten joku tuolla aiemmin sanoi. En ole koskaan ymmärtänyt kavereitani jotka ovat vannoneet lopettavansa piirtämisen kun eivät muka osaa, kun omasta mielestäni siinä ei ollut koskaan kyse aloittamisesta tai lopettamisesta.

Ihme 'lyhyt elämäkertani piirtämisestä' tästä kyllä tuli, mutta näitä näyttäisi muidenkin viestit olleen :--D ei ehkä täysin vastaa aiheen nimeä mutta anyhoo

Ao-chan

ViestiKirjoittaja Ao-chan » Su Joulu 19, 2010 17:05

kaikki alkoi siitä kun kynä rupesi pysymään kädessä xD tai niin äitini ainakin sanoi. itse en muista.. oon aina piirrellyt jonkinlaisia örvelöitä. mangan löysin muistaakseni kolmosluokalla.
Da-sivunih
you look fabulous my dear

Palaa sivulle “Yleinen taidekeskustelu”