Omakustanteet

Vapaamuotoista keskustelua, sekä mielipiteet ja omat kokemukset taiteeseen ja sen luomiseen liittyen.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

Nirhama

Omakustanteet

ViestiKirjoittaja Nirhama » Ma Elo 29, 2011 13:42

Hei, ajattelin tästä aiheesta yrittää kysellä ihmisten mielipiteitä. Eli onko kukaan kiinnostunut omakustannesarjakuvista tai -kirjoista, tehnyt joskus sellaisen tai ostanut niitä joskus? Voiko suositella jotain tiettyä sarjakuvaa? :3 Kaikki keskustelu aiheesta tervetullutta, mukaan tietysti sopii tekstimuotoisista omakustanteista juttua, ei vain sarjakuvista.

Itse en ole vielä koskaan tullut ostaneeksi, vaikka suomalaisten taiteilijoiden tukeminen kiinnostaisikin. Ulkomailta ostaminen on vain käynyt mielessä, mutta sitten jäänyt. Netissä en ole törmännyt yhteenkään suomalaiseen omakustannesarjakuvaan, mutta ehkä pyörin vain väärissä paikoissa enkä onnistu hakukoneella löytämään mitään.. Jos kuitenkin mielenkiintoisen oloinen löytyisi, niin voisin ostaakin, jos hinta ei ole päätähuimaava (eli yli 15 euroa). Joissakin tapahtumissa olen kyllä nähnyt fanisarjakuvaomakustanteita, mutta sellaista en ehkä kuitenkaan tule ostaneeksi tekijänoikeusasioiden vuoksi.

Itsellänikin on paraikaa myynnissä oma sarjakuvakirja. Olisiko kenelläkään tietoa siitä, voiko sitä mainostaa missään sen paremmin? dAssa on jo tietoa, mutta koska se on suomenkielinen, niin suomalaiset sivut olisivat ehkä paremmat.

Tämän voi siirtää jos tuntuu olevan väärässä paikassa.

MsMaeAngela
Viesti:

Re: Omakustanteet

ViestiKirjoittaja MsMaeAngela » Ke Maalis 28, 2012 00:37

Ite on olen vasta omakustanne tekovaiheessa eli teen kässäriä, mietin kuinka monta sivua lukuun, kuinka monta sivua yhdessä lehdessä yms. Mulla on muutama palautetta antavaa kaveria, jotka sitten antavat myös hyviä neuvoja ja inspiraatioita korjattaessa. Mietin, että kannattaako ottaa riski ja laittaa nettiin, kuten netsarliin tai DA:tiin, yhden luvun luettavaksi. Saisiko se uusia lukijoita ja näin kysyntää? Vai onko kannattavaa tehdä omat nettisivut, josta voi käydä lukemassa.

Nirhama kirjoitti:Netissä en ole törmännyt yhteenkään suomalaiseen omakustannesarjakuvaan, mutta ehkä pyörin vain väärissä paikoissa enkä onnistu hakukoneella löytämään mitään..

Jos etsii ihan ostettavia omakustannelehtiä, niin coneissa kannattaa ehdottomasti käydä taidekujalla pyörimässä. Anime-lehdessä on juttua eri omakustanteista. Jos haluaa lukea netistä sarjiksia, löytyy mm. sarjakuvablogit.com, DA/FinnishComics ja Netsarli. Kirjastoista ja kirppiksistä saattaisi löytyä myös omakustanteita. Riippuu ihan mistä etsii. Mangatyylisiä sarjislinkeistä en valitettavasti osaa kertoa.

Jos joku oli kiinnostunut omakustannelehden tekemisestä/vaiheista, Anime-lehden nrot 30 & 31 (6-7/2008) löytyy juttua, Ilpo Koskela: Sarjakuvantekijän oppikirjasta löytyy vinkkejä ja kvaak.fi löytyy myös hyviä neuvoja.

Mioo

Re: Omakustanteet

ViestiKirjoittaja Mioo » To Syys 13, 2012 19:29

Voin ehdottomasti suositella Maaria Laurisen Phantomlandia http://amph.nipponfever.net/phantomland/ Piirustusjälki aivan ykkösluokkaa, juoni pysyy hanskassa, mielenkiintoiset hahmot, kaikin puolin painokelpoinen tekele. Sarjis on enkuksi, laajemman myynnin vuoksi, mutta suomalaiset ei tartte paypalia maksuun. Sarjista voi siis ostaa tuolta sivuilta, mutta sitä voi myös lukea netissä (itse en tähän suostu, koska on ultraupeeta pidellä moista taideteosta omissa hyppysissä ;D ).

http://www.netsarli.net on suomalainen sarjakuvia listaava sivusto, tarkoitettu kaikille omaa sarjakuvaa tekeville. Sinne voi tehä tunnuksen, ja sitten ladata omaa sarjakuvaa (vähän vain, jos haluaa mainosmielessä ;DD ). Luulisin sen olevan aika suosittu, eli varmasti lisää oman sarjakuvan näkyvyyttä.

Itse en ole omakustannetta tuottanut, tuskin koskaan ajan ja taidon puutteen takia tulen tuottamaankaan...

Palaa sivulle “Yleinen taidekeskustelu”