Taiteilijan blokki

Vapaamuotoista keskustelua, sekä mielipiteet ja omat kokemukset taiteeseen ja sen luomiseen liittyen.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Taidenurkkaus / aktiivit

Aura

Taiteilijan blokki

ViestiKirjoittaja Aura » La Marras 07, 2009 20:38

Nk. "taiteilijan blokki" tai valkoisen paperin kammo lienee tuttu ilmaisu kaikille luoville ihmisille. Ilmeisesti kaikki kokevat blokin eri tavoin, sillä tuntuu ettei sille ole mitään selkeää määritelmää. Joidenkin mielestä taas koko blokkijuttu on huuhaata eikä sellaista ole edes olemassa. Kuitenkin suurin osa tekijöistä tuntuu jossain vaiheessa kärsivän jonkinasteisesta blokista. Siispä kysymyksiä muille piirtäjille:

1. Oletko koskaan kärsinyt taiteilijan blokista? Miten määrittelisit sen?
2. Miten itse pääset blokista yli?

Jos joku ei ole koskaan kärsinyt minkäänlaisista blokeista, siitä olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia, vaikka jos kaikki sujuu on epäilemättä vaikea selittää miksi kaikki sujuu... Toisaalta taas en tiedä voiko blokkiasioissa jaella neuvoja, vai ovatko ne henkilökohtaisia asioita, joista pitää vain selviytyä itse.

rama
Viesti:

Re: Taiteilijan blokki

ViestiKirjoittaja rama » To Marras 19, 2009 13:42

Luulenpa että ne jotka väittävät koko blokin olevan huuhaata sekoittavat keskenään kaksi täysin eri asiaa; laiskuuden ja todellisen valkoisen paperin kammon.

Hännisen Petri kirjoitti aikoinaan Kvaakissa tosi fiksusti tästä aiheesta (en löydä oikeaa ketjua tähän hätään), ja totesi omalla kohdallaan syynä olevan lähes aina se ettei idea jonka haluaa siirtää aivoistaan paperille olekaan valmis, tai tarpeeksi hyvä. Tämä on 100% totta ainakin minulla, ja olenkin huomannut että jos puuhastelen muuta (olipa sitten että piirrän muuta työluontoista matskua tai pelaan tv-pelejä tai hakkaan halkoja) niin ongelma kypsyy alitajunnassa ja kun aika on kypsä niin mieli tekee piirtopöydän ääreen jolloin homma sujuu kuin itsestään. Tällaisessa ongelmanratkaisussa on luonnollisestikin huonot puolensa, varsinkin jos on ammatiltaan kuvittaja ja deadline viikatteineen haamottaa jo aivan kulman takana :P
Ainakin minulla blokilla on myös tapana pahentua mitä kauemmin tilanne jatkuu, ja sen vuoksi yritänkin pakottaa itseni piirtopöydän ääreen vaikka tuhertelisinkin jotain ihan muuta. Tähän voisi oikeastaan ottaa treenaamiseen liittyvän vertauksen; eli huonoina päivinä ei ehkä juosta maailmanennätyksiä, mutta silloinkin käydään pikkuisellä hölkkälenkillä ja verrytellään ettei terä pääse aivan tylsymään. Piirtelee sitten vaikka koko arkin cross hatchingiä tai ympyröitä jos ei jaksa muuta, kyllä se ainakin motoriikkaa kehittää (^_^)
Myös liikkuminen auttaa, olipa sitten kyseessä ruohonleikkuu, ratsastus tai shuai chao. Eli kun aktivoi vastakkaista aivonpuoliskoa niin se elvyttää myös sitä jumissa olevaa, tästä löytyy ihan kasakaupalla tieteellistä aivotutkimusta.

Jos tekijällä ei koskaan ole luovaa blokkia niin ei voi kuin onnitella, mutta epäilen että kyseessä saattaa myös olla itsekritiikin puute, ja se että toistaa vain samaa, jo oppimaansa. Tuntuisi nimittäin luontevalta, että itsekriittinen ja luova tekijä yrittää aina paitsi parantaa teknistä osaamistaan myös keksiä uusia ratkaisuja, ja tämä asettaa aivot kovalle koetukselle, mikä puolestaan vaatii uusien ideoiden ja työtapojen sulattelua, mikä johtaa helposti ainakin lyhytaikaiseen blokkiin tai ainakin siihen ettei saa mielestään mitään järkevää aikaiseksi.

Itse toimin tällä periaatteella: kun homma alkaa tuntua luontevalta ja sujuu kuin itsestään on aika kohottaa rimaa :)

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » Ke Marras 25, 2009 14:56

rama kirjoitti:Luulenpa että ne jotka väittävät koko blokin olevan huuhaata sekoittavat keskenään kaksi täysin eri asiaa; laiskuuden ja todellisen valkoisen paperin kammon.

Jep, on ylipäätään vaikea selittää ongelmaa ihmiselle, joka ei ymmärrä mistä puhuu... ongelman selittäminenkin kun saattaa olla ongelmallista: "No kun mikään ei vaan suju..." Tosin kärsin itse myös laiskuudesta, sitä huomaa nykyään tekevänsä aina jotain muuta mieluummin. Entinen kunnianhimo on kadonnut jonnekin. :?

Olisi kiva löytää uudestaan se miksi piirsi joskus teini-ikäisenä... (Tai hetkinen, silloin ei kehittynyt piirtäjänä lainkaan.) Tosin olen alkanut miettiä onko itsellä ollut aina hieman hankala suhde piirtämiseen, mutta ns. "blokeista" tuskin silloin ennenwanhaan kärsi, sillä sivuja syntyi vuodessa satakertainen määrä nykyiseen verrattuna. (No ei ehkä ihan mutta paljon silti.)

Hérainia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hérainia » Ti Joulu 22, 2009 10:47

1. Oletko koskaan kärsinyt taiteilijan blokista? Miten määrittelisit sen?
Olen kärsinyt muutamia kertoja. Määrittelen sen sillä lailla, että et saa piirretyksi mitään paperille, vaikka sinulla olisi ideoita. Tai sitten sinulla ei ole ideoita, mutta haluaisit piirtää. Se on mielestäni hyvin yksilöllistä, miten se pitäisi määritellä, mutta omalla osallani se merkitsee sitä, että en saa ideoita piirtämiseen, vaikka tekisi mieli piirtää.

Se menee omia aikojaan ohi. Itse pääsen blokista yli, kun kuuntelen hyvää musiikia ja yritän miettiä jotain muuta, kuin piirtämistä.
"Se, minkä taakseen jättää, sen edestään löytää"

Kara

ViestiKirjoittaja Kara » Ma Maalis 15, 2010 00:09

Blockit... Niitä on enemmän kuin toimivia päiviä. Voi johtua siitä, että koitan tehdä liian montaa asiaa yhtä aikaa, eikä aivot pääse keskittymään siihen yhteen ja ainoaan.

Kun piirrän, niin aivoissani ei saa liikkua mitään. Se on todellinen tietämättömyyden ja aivotoiminnan lakkaaminen. Jos aivot koittaa puuttua käden tekemisiin, niin se vain suuttuu ja niskuroi. Ja kun tämä tila on yleensä saavuttomattomissa, niin ei ihmekään kun aivot lyö linkkua ja käsi tarjoaa kinkkua.

Blokki tulee ja blokki menee, vähän niiku jäät kemijoessa. Sitä voi koittaa jouduttaa ja saada aikaa piirtämiseen. Tuherrella sitten kukkia ja hirttosilmukoita. Ainakin ennen ehkäisin tyhjänpaperin kammon hirttoköyden pätkällä yläkulmassa. Se ei ollut enää tyhjä tai valkoinen. Nykyään tyydyn liiskattuun banaanikärpäseen.

Dashi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dashi » To Maalis 18, 2010 10:51

Oletko koskaan kärsinyt taiteilijan blokista? Miten määrittelisit sen?
Oman optimistisen teoriani mukaan "taiteilijan blokki" on vaihe, jolloin taiteilijan motoriikka ei pysy samassa askeltahdissa silmän kanssa. Olen aina ollut sitä mieltä, että tällaiset "luovan tuskan" vaiheet ovat paljolti tekemisissä kehityksen kanssa. Tosin omakohtaisten kokemusten kautta voin hyvällä omalla tunnolla myös myöntää, että kyseessä saattaa joskus vain olla "oi-miksen-voi-osata-yhtä-hyvin-kuin-tuo-ja-tuo-devaaja"-tyyppinen kausi, joka on usein vain kärsittävä läpi - ainakin niin kauan, kunnes pystyy jälleen arvostamaan omaa työtään. Tässähän ei kuitenkaan kilpailla aina edes itsensä kanssa, vaan toteutetaan omaa sisäistä visiota, jonka voi vain itse kertoa - ei siinä auta muita kadehtia, vaan ottaa opiksi. Tai ainakin tähän johtopäätökseen olen tullut melko hedelmättömän vuoden 2009 jälkeen.

Omat blokkini kulkevat yleensä käsi kädessä stressin kanssa. Mikäli kahmin itselleni liikaa töitä, menen jollakin tavalla oikosulkuun, enkä saa aloitettua oikein mistään päästä - varsinkin silloin, kuin pitäisi tehtailla jotain julkaistavaa materiaalia. Yleensä kuitenkin hoidan tällaiset tilanteet vai yksinkertaisesti istumalla alas, poistamalla kaikki häiriötekijät ja aloittamalla - eivät ne työt ole ennenkään itseään tehneet. Mikäli blokki kuitenkin juontaa juurensa jostain muusta, kuten esimerkiksi silkasta ideoiden puutteesta, katson kasan elokuvia tai sarjoja, luen sarjakuvia, pelaan pelejä, käyn elokuvissa tai surffaan idolisoimieni tekijöiden blogeissa/gallerioissa. Musiikki on myös aina ollut suunnaton inspiraation lähde minullekin. Tämän vuoksi joskus vain oikean sävelen löytäminen auttaa allekirjoittaneen taas taiteellisille jaloilleen.
dashiana.net - piirustuksia ja kirjoituksia.
my anime list - se lyhyt lista.

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » Su Elo 22, 2010 14:42

Vuosia jatkunut blokkini taitaa olla viimein menossa ohi. Piirtämisen kanssa ei ole koko ajan ihan kipsissä ja tuntuu siltä että pientä edistystäkin ehkä tapahtuu... (Toivottavasti tämä ei ole mikään ohimenevä olotila.) Harmittaa vain että blokkien ja käsiongelmien takia meni niin monta vuotta hukkaan. Ties mitä olisi saanut jo tehtyä. :(

Dashi kirjoitti:Omat blokkini kulkevat yleensä käsi kädessä stressin kanssa. Mikäli kahmin itselleni liikaa töitä, menen jollakin tavalla oikosulkuun, enkä saa aloitettua oikein mistään päästä - varsinkin silloin, kuin pitäisi tehtailla jotain julkaistavaa materiaalia.

Tuttu tunne. Stressi auttaa toisinaan saamaan asioita tehtyä, mutta liiallisina annoksina se tappaa koko luovuuden. Vastaavissa tilanteissa olen huomannut että ainoa tapa saada päähän tilaa on raivata jotain töitä pois alta. Heti kun yhden saa alta pois alkaa tulla ideoita seuraaviin. Julkaisuun menevät jutut ovat itselle aina se pahin kompastuskivi: menen aina ihan kipsiin kun "tämän pitää onnistua", ja eihän silloin mikään onnistu. Ittekkin on päästänyt julkaisuun sellaista materiaalia, jonka kuka tahansa muu olisi tehnyt uusiksi.

Sleepy Dancer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sleepy Dancer » Ma Marras 29, 2010 23:36

Aika monella tällä foorumilla näyttää olevan meneillään "blokki". Mistä lie johtuu...

Minullakin on ollut jo jonkin aikaa sarjakuvien piirtämisen suhteen. Saatan piirtää pari sivua ja jätän sitten siihen. Kun ei lähde niin ei lähde. Saattaa tietysti johtua, etten tunne nykyisessä asuinpaikassani olevani tarpeeksi rauhassa. Täällä on aivan liikaa häiriötekijöitä ja kirjoituspöytäni pitäisi olla aina kuulemma sen näköinen kuin huoneessani ei asuisi kukaan. Rasittavaa.
Lisäksi työt ja lukeminen ovat vieneet tämän kuukauden ajan kaiken aikani. Nautin työstä, ei siinä mitään...mutta sitten illalla ei jaksa tehdä enää oikein mitään luovaa. Yritän välillä epätoivoisesti töhertää jotain muistivihkooni, jotta käsi pysyisi edes hiukan "harjaantuneena". Keväällä alkaa taas se kauhea show, kun pitää hakea kouluun ja tehdä lyhyessä ajassa monta työtä...Waaah!

^Olipas taas purkautuminen...
"Jättäkää minun Slaine rauhaan!
t: ruma läski akka"

Chiharu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chiharu » Ma Marras 29, 2010 23:49

Täällä menossa yksi blokki myös. Ei tule tehtyä muuta kuin koulun kuvistyöt ja nekin ovat kovan väännön takana. Jotenkin ei vain innosta, tuntuu olevan aiheetkin harvinaisen lopussa. Piirrän aina niitä samoja juttuja, ja sitten kun yritän jotain uutta niin ei onnistu ja palaa käämi. Onneksi en taiteile työkseni.
Paitsi että tuo kuvisprojektin viimeinen osa pitäisi saada valmiiksi eikä millään jaksaisi. -.-"

Hant
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hant » Ma Tammi 10, 2011 15:13

Itse koen tälläisen "artblockin" tyylisen silloin lähinnä kun omat taidot ei vain riitä toteuttamaan paperille sitä mitä haluan. Sitten yritän ja yritän mutten saa aikaan mitään kunnollista, eikä lopulta paperille tule enää sutaisujakaan... Sitten vain pyörittelen joko piirtiksen kynää tai lyikkäriä kädessäni ja tuijotan valkoista pohjaa todellä ärsyyntyneenä.

Useimmiten meikäläinen pääsee blokista eroon siten, että yritän rentoutua tai ajatella jotain muuta. Kuuntelen esimerkiksi pari CD:tä läpi, käyn ulkona tai pelaan netissä. En minä sen kummempaa osaa tuolle blokille tehdä.

Tällä hetkellä päällä on kyllä aivan normi väsymys, ei niinkään blokki... :'-D
"Murtumaan ei kristityn miekkakaan meitä saa, Käymme taistoa ainiaan, Nyt laulumme jumalille raikaa saa, Siis tuoppinne nostakaa!"

Aura

ViestiKirjoittaja Aura » To Tammi 13, 2011 13:09

Piirtämisessä ei kuulemma myöskään saisi pitää liian pitkiä taukoja. Piirtäjien pitäisi ylläpitää piirtämistä koko ajan tai muuten taito menee ruosteeseen.

Hant
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hant » Ke Tammi 19, 2011 10:35

Aura kirjoitti:Piirtämisessä ei kuulemma myöskään saisi pitää liian pitkiä taukoja. Piirtäjien pitäisi ylläpitää piirtämistä koko ajan tai muuten taito menee ruosteeseen.

Aivan totta, itsekin jouduin melkein "uudelleen opettelmaan" piirtämistä kun pari vuotta olin piirtämättä, onneksi ne taidot siitä kuitenkin alkoi heräillä, nyt vaan yritän vielä kehittääkin niitä.
"Murtumaan ei kristityn miekkakaan meitä saa, Käymme taistoa ainiaan, Nyt laulumme jumalille raikaa saa, Siis tuoppinne nostakaa!"

Palaa sivulle “Yleinen taidekeskustelu”