Muailmon matkailua

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

DreamFeathers
Viesti:

Muailmon matkailua

ViestiKirjoittaja DreamFeathers » Ma Maalis 02, 2009 15:06

Eli heitetäänpäs uutta läppää kehiin! Missäpäin maailma meidän ulkomaan kirjeenvaihto tällä hetkellä vaikuttaa, on vaikuttanut ja miksi? Ja millaisia tarinoita teillä on jaettavaksi?

Olen vaikuttanut sitten syksyn 2007 täällä vetisessä Skotlannissa työn merkeissä. Täytyy sanoa että täällä raavas suomalainen kyllä karaistuu aivan uudella tavalla. Ensinnäkin meistä tulee lähestulkoon veden pitäviä ja harjoittelen vielä kidusten kasvattamista. Koska täällä Greenockissa on IBM, jossa työskentelee tajuttomasti kansanivälistä porukkaa, niin ei elämä ole nyt niin pahaa. Lidl ja iso Tesco, josta löytyy itse asiassa yllättävänkin paljon tuttua tavaraa, tai kelvollista korviketta, auttaa pahimpaan ikävään.
Koska tämä kilttilä on osa EUta niin ei tarvinnut edes taistella viisumien tai käydä muuta paperisotaa lävitse, paitsi paikan päällä rekisteröityä ....hmmm... paikalliseen Kela järjestelmään, saattaisi olla lähin oikean lainen kuvaus. Yksi huono puoli on lennot. Glasgowista lentää todella heikosti Suomeen. Aina on pakko mennä Lontoon, Dublinin tai jonkin muun ison kaupungin kautta sillä suoria lentoja ei oikein ole, ja jos onkin, ne ovat aivan törkeän kalliita, ja jompaan kumpaan suuntaa kuluu yleensä matkaan pari vuorokautta aikataulujen takia.
Skottilainen mentaliteetti. Voisi sanoa että todella erikoinen, ja todella hauska! Työelämässä erikoinen ja peffasta, mutta pubissa hauskempaa seuraa saa todellakin hakea!
Random insanity is always a good excuse...

J
Viesti:

Re: Muailmon matkailua

ViestiKirjoittaja J » To Maalis 12, 2009 12:43

Suhteellisen isossa perheeseen kun kuulun, ei ole pahemmin ollut rahaa lähteä minnekkään reissaamaan vielä.

Mutta tosiaan jo pidemmän aikaa on ollut ideana ja toiveena, että pääsis reissaamaan vähän ympäri maita ja mantuja.

Paljon tosiaan kiinnostaa tuo Aasia ja kun vähän tarkennetaan, niin koko Aasia. Ei vain se yksi ja tietty osa mitä täällä hehkutetaan. Toinen mihin haluan kovasti päästä on Australia. Se jo yksinään riittää, että aksentti on heillä ehkä mitä loistavin, mutta maa on muutenkin mielenkiintoinen ja vaikuttaa ihan mukavalta paikalta.
Tottakai sitä haluttais briteissä ja jenkeissäkin käydä, kun siellä kuitenkin asuu suhteellisen paljon tuttuja.
Mutta tosiaan, vaikka tuossa tulikin mainittua muutama "massaturismin" kohteita, ei ole tarkoitukseni hikoilla kahta viikkoa jossain ja sitten palata. Ajatellut olen, että voisi tässä kun saa opinnot suoritettua niin painaa sitten duunia vuoden jos toisenkin ja sitten lähteä vähän pidemmälle reisulle.

Tosiaan jo tällä hetkellä olisi ideana lähteä kesällä jenkkeihin tuttuja katsomaan, mutta on vähän niukasti tuloja minkä takia saattaa mennä seuraavaan vuoteen.
Pitkäaikainen stalkkeri

DreamFeathers
Viesti:

ViestiKirjoittaja DreamFeathers » Ke Maalis 18, 2009 15:51

Ihan paras vaihtoehto maailman kuumetta parantelemaan on kansainvälinen opiskelu. Ehdottomasti. Itse opiskelin/opiskelen kansainvälistä kauppaa ja suoritin kolme kuukautta vaihtoa Kiinassa, ja pakollisen ulkomaan työharjoittelun Etelä-Afrikassa. Mielestäni todella monilla opiskelualoilla on mahdollisuus vaihtoon ja ulkomaan työkomennus näyttää aina komealta CVssä.

Mitä aasiasta voin sanoa on, että älä oleta yhtään mitään tarinoista huolimatta, kysele ihmisiltä jotka ovat viimeaikoina jo käyneet maassa että mitä oikeasti kannattaa ottaa huomioon and sit back, get back and get ready for the blast. Sillä niin mitkään tarinat eivät todella valmista sua siihen tajunnan räjäyttävään kulttuuri shokkiin kun pääset maahan. Mikä on aina se kaikkein paras vaihe! :D Aasiaan mennessä se todellakin ottaa vähintää sen kolmisen kuukautta ennen kuin alat asettua aloillesi.

Ulkomaille muuttaminen puoleksi vuodeksi tai useammaksikin on aina mahtava kokemus jota en jättäisi mistään hinnasta väliin. Mutta aivan yhtä mahtavaa on päästä käymään takaisin kotona.

J
Viesti:

ViestiKirjoittaja J » Ke Maalis 18, 2009 18:18

DreamFeathers kirjoitti:Ihan paras vaihtoehto maailman kuumetta parantelemaan on kansainvälinen opiskelu. Ehdottomasti. Itse opiskelin/opiskelen kansainvälistä kauppaa ja suoritin kolme kuukautta vaihtoa Kiinassa, ja pakollisen ulkomaan työharjoittelun Etelä-Afrikassa. Mielestäni todella monilla opiskelualoilla on mahdollisuus vaihtoon ja ulkomaan työkomennus näyttää aina komealta CVssä.

Taitaapi olla mahdollisuus myös omassa koulussani, tosin taisi juuri mennä ohitse nuo valinnat ja muut härpäkät mitä siinä on. Tuo on kyllä ollut jo pidempään mielessä, mutta nuorempana ei siihen ole ollut varaa. Nyt sitä rahaa on jo jonkun verran, mutta tuskin vielä riittävästi kuitenkaan. Ehkä vuoden tai kahden kuluttua. Jos vaikka suorittaisi puolet viimeisestä vuodesta tuolla jossain..

DreamFeathers kirjoitti:Mitä aasiasta voin sanoa on, että älä oleta yhtään mitään tarinoista huolimatta, kysele ihmisiltä jotka ovat viimeaikoina jo käyneet maassa että mitä oikeasti kannattaa ottaa huomioon and sit back, get back and get ready for the blast. Sillä niin mitkään tarinat eivät todella valmista sua siihen tajunnan räjäyttävään kulttuuri shokkiin kun pääset maahan. Mikä on aina se kaikkein paras vaihe! :D Aasiaan mennessä se todellakin ottaa vähintää sen kolmisen kuukautta ennen kuin alat asettua aloillesi.

Heh, mitään oletuksia ei oikeastaan olekkaan. Enemmän vain sitä halua ja intoa päästä pois täältä muurahaispesästä.
Pahemmin en seuraa mitään lehtisiä tai lue muiden blogeja, ainakaan vakituisesti. Satunnaisesti on tullut lueskeltua Kilroyn lehteä jossa muut nuoret jotka ovat pitäneet breikkiä tai muuten vain lähteneet reissaan ja ovat sitten kertoneet kokemuksistaan, mutta eipä sen suurremmin.

DreamFeathers kirjoitti:Ulkomaille muuttaminen puoleksi vuodeksi tai useammaksikin on aina mahtava kokemus jota en jättäisi mistään hinnasta väliin. Mutta aivan yhtä mahtavaa on päästä käymään takaisin kotona.

Sitä odotellessa, tässä on suhteellisen iso perhe suhteellisen pienessä asunnossa, joten tässä ei olekkaan muuta kuin kiirettä ja halua päästä muualle. Johan tässä on lähtenyt suurin osa vähäisestä omaisuudestani myyntiin, että pääsisi johonkin sitten joskus...
Pitkäaikainen stalkkeri

DreamFeathers
Viesti:

ViestiKirjoittaja DreamFeathers » Ke Maalis 18, 2009 20:42

Itse asiassa Kela tukee ulkomailla opiskelijoita, ja tuen suuruus riippuu kohdemaasta. Joten ainakin itsellä ei ollut penniäkään enempää kuin mitä Kela antoi ja pärjäsin aivan loistavaasti.

J
Viesti:

ViestiKirjoittaja J » Ke Maalis 18, 2009 22:04

DreamFeathers kirjoitti:Itse asiassa Kela tukee ulkomailla opiskelijoita, ja tuen suuruus riippuu kohdemaasta. Joten ainakin itsellä ei ollut penniäkään enempää kuin mitä Kela antoi ja pärjäsin aivan loistavaasti.

Aijaa? Tuota en tiennytkään. En kyllä ole pahemmin noita papereita selannutkaan, että mitä Kela tukee ja mitä ei...

Ehkä tässä pääsisikin jo vuoden sisään jos saa hommat hyvinkin hoidettua \o/
Pitkäaikainen stalkkeri

DreamFeathers
Viesti:

ViestiKirjoittaja DreamFeathers » To Maalis 19, 2009 09:29

Heheh.
Omana haaveena olis jos pääsis Australiaan (ehkä muutaman vuoden päästä kun siellä taas kasvaa jotain) tai Uuteen Seelantiin.... Myös Etelä Amerikassa olis aivan mahtava käydä Rion karnevaaleissa tai.... mikäs se nyt olikaan.... madrigas juhlissa. Mä oon alkanu vettyä hieman liikaakin täällä Skotlannissa.... oikeest.... mulle kasvaa kohta kidukset :roll:
Mikäli kukaan kattoo Top Gearia niin tietää mistä puhun. Eli olis myös aivan upeeta ostaa joku auton räppänä ja ajaa Afrikan poikki pohjosesta eteläisimpään kärkeen. Tai jokin skootteri tai motskari ja vetää Vietnamin rannikkoa pitkin. Yhdistyneet Arabi Emiirikunnat olis kanssakin kova sana, mutta kaikki nuo on maita, jossa ei oikein parane lähteä reppu reissaileen tai asumaan yksin naisena.

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » To Maalis 19, 2009 13:14

Itse lähdin maalmanvalloitukseen lukion jälkeen mutten päässyt Tukholmaa pidemmälle vaan jämähdin tänne lahden toiselle puolelle ;D

DreamFeathers kirjoitti:Yhdistyneet Arabi Emiirikunnat olis kanssakin kova sana, mutta kaikki nuo on maita, jossa ei oikein parane lähteä reppu reissaileen tai asumaan yksin naisena.

Tuosta tulikin mieleeni aika huvittava tarina joskus 2000-luvun alusta kun olin työmatkalla Dubaissa. Olimme viikonloppuna porukalla klassisella erämaasafarilla mukanamme paikalliset oppaat ja tarkoitus oli siinä samalla pistäytyä myös Omanin puolella (Omaniin ei juurikaan järjestetty seuramatkoja näihin aikoihin :P ). Rajalla vahti tarkasti passimme ja viisumimme ja teki pistotarkastukset muutamiin selkäreppuihin, mistään kovin yksityiskohtaisesta kontrollista ei edes ollut kyse. Pahaa aavistamatta hän aukaisi reppuni ja otti esiin päällimmäisenä olleen Libress-paketin (se aika kuusta) ja käänteli sitä hämmentyneen näköisenä, aukaisi sen, otti ulos yhden siteen, tajusi lopultakin mistä oli kyse, ja pudotti sen kuin sähköiskun saaneena ja viittoili kiukkuisena saattueemme eteenpäin. Yritimme pitää naamat suhtkoht peruslukemilla (mikä oli suhteellisen helppoa jos piti katseen äijän automaattiaseessa) mutta päästyämme vähän matkan päähän koko auto räjähti nauruun.

DreamFeathers
Viesti:

ViestiKirjoittaja DreamFeathers » To Maalis 19, 2009 13:49

*TOTAL REPS* :lol:
Toi.... on klassista! Oi että jos olis saanu nähdä sen naaman! Muuten sanoisin että Kodac moment, mutta se olis varmana ampunu. heheheh.... Mitäs kivaa puuhasit Dubaissa? Olitko ihan töissä siellä, vai oliko vain lyhyt työmatka? Ja millaista hommaa nykyään puuhailet Tukholmassa, jos saa kysyä?

rama
Viesti:

ViestiKirjoittaja rama » To Maalis 19, 2009 14:03

DreamFeathers kirjoitti:*TOTAL REPS* :lol:
Toi.... on klassista! Oi että jos olis saanu nähdä sen naaman! Muuten sanoisin että Kodac moment, mutta se olis varmana ampunu. heheheh.... Mitäs kivaa puuhasit Dubaissa? Olitko ihan töissä siellä, vai oliko vain lyhyt työmatka? Ja millaista hommaa nykyään puuhailet Tukholmassa, jos saa kysyä?

Varmaan oliskin :D
Ihan vaan olin parin viikon työmatkalla. Kävin siellä aikaisemmin turistina 1990-luvun puolivälissä ja kun palasin viisi vuotta myöhemmin kaupunki oli noin kymmenkertaistunut ja kaikki paitsi vanha soukki-alue aivan uudessa uskossa.

Opiskelin Tukholmassa ja työskentelen mainos- ja uusmediatoimistoduunien jälkeen tätä nykyä friilanseri-kuvittajana ja teen siinä sivussa sarjakuvia. Ihan ok paikka olla ja elää, mutta ilmasto on syvältä (ei tosin niin syvältä kuin Pohjois-Suomen). Ja täällä on todella hyviä irlantilaisia pubeja (irlantilaisineen) sekä hyvätasoisia aasialaisia ravintoloita joista voi Helsingissä vain uneksia.

Mieli tekisi pidemmälle matkalle Uuteen-Seelantiin, Kiinaan ja Japaniin... onneksi kaikki ovat lähes samalla suunnalla.

DreamFeathers
Viesti:

ViestiKirjoittaja DreamFeathers » To Maalis 19, 2009 14:21

rama kirjoitti:Mieli tekisi pidemmälle matkalle Uuteen-Seelantiin, Kiinaan ja Japaniin... onneksi kaikki ovat lähes samalla suunnalla.

Bwaha! Kaikki on suurinpiirtein samalla suunnalla..... Nimittäin Suomestsa etelään!!! :D:D:D

hillemon
Viesti:

ViestiKirjoittaja hillemon » Ti Huhti 14, 2009 22:46

Mä itse opiskelin 4 kk Kanadassa, Vancouverin lähistöllä syksyn 2007. Maa valloitti täysin mun sydämen ja olisin sinne jäänytkin ellei koulu ja rahatilanne olisi pakottaneet takaisin harmaaseen ja kylmään Suomeen. Olikin muuten pieni shokki tulla takaisin. Mutta vaihtoon kannattaa kyllä ehdottomasti lähteä jos on mahdollisuus!!!!!! Saa kansainvälisiä ystäviä ja oppii itestään uusia asioita ja saa itsevarmuutta siitä että uskalsi lähteä yksin niin kauas tutusta ja turvallisesta.

Tuon vaihdon aikana reissattiin Kanadassa (mm. kansallispuistoja) ja käytiin pariin otteeseen jenkeissä ja myös Meksikon puolella =) Nyt viime syksynä olin vaihtarikavereideni kanssa Saksassa Oktoberfesteillä. Muuten on tullut käytyä Lontoossa ja vuosi sitten Intiassa Mumbaissa opintomatkalla.... Bussilla on myös ajettu halki Itä-Euroopan määränpäänä Slovakia sekä Unkari.

Nyt haaveena olisi päästä Uuteen-Seelantiin, Australiaan sekä yllätys yllätys Japaniin :D Irlanti on myös aina kiehtonut sekä Alankomaat.
"demons to some, angels to others"

Shoe

ViestiKirjoittaja Shoe » To Loka 08, 2009 22:01

Kaikille olen hehkuttanut lähteväni vähäksi aikaa toiselle puolelle maapalloa, nimittäin Japaniin lähden tässä ensi tiistaina. Tätä matkaa olen odottanut viime vuoden lokakuusta asti, eli noin vuoden. Siitä päivästä lähtien, kun sain luvan lähteä, aloin säästää rahaa. Hyvinhän sitä kertyi, muutamaa kertaa lukuunottamatta. Olen todella nirso rahan suhteen, enkä jakele siis mammonaani kaikille. Aluksi ajattelin kerätä kokoon ne kaikki rahat, jotka matkaan tarvitsen, mutta pelastava enkelini mummu lupasi maksaa matkan minulle. Olen loppuelämäni velkaa hänelle. Ilman häntä tuskin olisin tiistai-iltana lähdössä en mihinkään.

Niin, kaikenlaista pitää hommata; passi, oppilaskortti, rahat, rokotukset, matkalaukut, uutta vaatetta, viemisiä.. tosin olen hommanut noista lähes kaiken, luonnollisesti.

12 päivää olisi tarkoitus siis olla, eli en ole siellä ikuisuuksia. Matka menee kutakuinkin niin, että lähdemme Ylivieskasta yöjunalla Tikkurilaan ja sieltä Helsinki-Vantaalle. Sieltä lennämme Amsterdamiin ja viivymme siellä sen aikaa mitä tarvitsee. Amsterdamista suuntaamme nokkamme kohti Nousevan auringon maata. Laskeutumispaikkamme on Osaka. Osakasta menemme minibussilla Izumoon, Kalajoen ystävyyskaupunkiin. Sama reitti takaisin Suomeen, ei pitäisi muuttua.

Käymme Izumossa tapaamassa kyseisen paikan kaupunginjohtajaa henkilökohtaisesti. Käymme myös jossain päiväkodissa, yläasteella luonnollisesti, muistaakseni jollain ala-asteellakin ja muuten vaan tutustumme isäntäperheen kanssa Izumon kaupunkiin ja muihin nähtävyyksiin, jotka ovat toistaiseksi minulle tuntemattomia.

Tuliaisiinhan se kaikki raha melkein menee, mutta yritän ostaa myös jotain itselleni. Minulla on sellainen tapa, että ostan vain muille enkä itselleni. Pitäähän sitä omaa napaakin joskus ajatella. Viemisiäkin pitää viedä melkoisesti.

Kyllä tätä on odotettu, vaikka syökin rahaa ihan stanasti. ^^

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”