Koulu-univormut, identiteetti katoaa?

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

Rimppu
Viesti:

Re: Koulu-univormut, identiteetti katoaa?

ViestiKirjoittaja Rimppu » Ma Joulu 22, 2008 11:39

Sapphire_Thunder kirjoitti:Tyttöjen kannalta se voisi olla hieman outoa, sillä onhan noissa japanilaisissa tyttöjen kouluasuissa yleensä melko lyhyet nuo hameet, kun taas Briteissä ne on joskus melko pitkätkin. Yleensä polviin ylettyvät.

Pakko tässä vaiheessa todeta, että ne animekoulupuvut eivät vastaa todellisuutta, eikä Japaniassakaan nyt ihan niin kieroutuneita olla, että alakoululaiset puettaisi vesirajaa viistäviin minihameisiin.

Ja mitä nyt aiheeseen yleensä tulee, muistan osallistuneeni joskus lukion alkuvuosina jonkinasteiseen väittelyharjoitukseen koskien koulupukuja, ja tiivisttettynä pidän koko ajatusta täysin naurettavana. En ymmärrä, mikä suomalaisessa koulujärjestelmässä tekisi koulupuvuista tarpeellisia. Vaikuttaa vain turhalta tärkeilyltä. (Ja kyllä me ainakin yläasteella tunnistimme kadun toisella puolella tönöttävän yksityisrahoitteisin koulun oppilaat ilman koulupukujakin.)
Eikä minusta ole erityisen relevanttia puhua tottumiskysymyksistä, kassantädeistä ja työasuista liittyen koulupukuihin. Tietyillä työpaikoilla on tietty pukukoodi, koska se edesauttaa firman toimintaa. Puku päällä ei ihan kamalasti rakenneta taloja, eikä verkkareissa ja hupparissa myydä asiakasyrityksille konsulttipalveluita. Käytäntö. Puku päällä voi päntätä matematiikkaa ja verkkareissa äidinkieltä. Sillä ei ole mitään väliä.

Kun tällä on kovasti otettu omakohtaisia esimerkkejä, voisin minäkin todeta, että mikäli olisin ylä- ja ala-astevuosinani joutunut pitämään koulupukua, olisin luultavasti ollut entistäkin hiljaisempi ja vetäytyneempi. Koska (hahaa, faktoja Rimpun synkeästä historiasta) olin joskus kauan sitten varsin pallomainen ja pukeuduin vähintäänkin valtavirrasta poiketen (kuten nykyäänkin, paitsi että pallo on muuttunut kukkakepiksi). En ollut siitä maailman sosiaalisimmasta päästä ja ikätoverini pitivät minua varsin omituisena (kyllä, sain myös kuulla vaatteistani, mutten koskaan ymmärtänyt, miten se, mitä minulla oli päälläni hankaloittaisi jonkun toisen elämää), mutta ainakin omituisuuteni näkyi. Mikäli olisin hengannut koulupuku päälläni, olisin ollut vain se lihava tyttö, joka inhoaa hamettaan. Mitä me puhuimmekaan persoonan katoamisesta?
Eivät vaatteet tietenkään persoonaa luo, mutta ne edesauttavat sen esilletuomista. Ja ainakin minun mielestäni peruskoulussa on paljon tärkeämpää olle oma itsensä kuin koettaa sulautua massaan. Kerropa se sitten taas sille nelitoistakesäiselle koulukiusatulle, hmm.

Olisi toki mukavaa kuulla oikeasti tyhjentävä perustelu sille, miksi koulupuvut olisivat hyvä asia.

Pege
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pege » Ke Joulu 24, 2008 16:12

Kysymyksenä tää on hieman kakspiippuinen. Osa kannattaa, ja osa on ehdottomasti vastaan. Ite jo aiemmassa postauksessani toin oman mielipiteeni esille, tää menee nyt luokkaan yleistä kommentointia. Nicknamelle Valkoinenhai tuo käyttämäsi termi, että käytetäänhän työpaikoillakin, niin mutta vain tietyissä ammateissa ja ne ovat enemmänkin ammattitunnuksia/työnkuvaan kuuluvia asusteita. Koulukiusaamista tai nykyään jo lähes kouluväkivaltaa se ei poistaisi saattaisi ehkä jopa lisätä. Sellaiset "heikot"/ujot yksilöt erottuisivat vielä helpommalla joukosta, ja joutuisivat vielä suuremmaksi silmätikuksi. Itse ainakin näen, että tällainen ratkaisu ei istuisi suomalaisten mentaliteettiin. Kunnollisia perusteita en ole tässä viestiketjussa nähnyt kenenkään esittävän, spekulointia sitäkin enemmän ja jossittelua.

Toinen iso asia mikä pitäisi täällä Suomen oloissa muistaa on, vaihtuvat vuodenajat.
Taivaalta voi tulla alas sadetta lähes kaikissa muodoissaan, lumena, vetenä, räntänä jne. Lämpötilat pystyvät vaihtelemaan useista plusasteista pahimmillaan sinne -20 - -30 pakkasasteeseen. Pistetään nyt hyvänä esimerkkinä tähän sellainen tilanne mihin törmäsin viime kevättalvena Helsingin keskustassa: Lämpötila keikkui siinä -5 asteessa, ja välillä satoi lunta tuulen säestyksellä. Olin kävelemässä Keskustasta kohti Kaisaniemeä ja näin jo kauempaa, että vastaan tulee pari tyttöä, ja molemmilla vaatetuksena Japanilaista koulupukua muistuttava asustus :shock: . Mun ei tarvinnut kauan päätäni vaivata, että tajusin tuolla kaksikolla olleen todella kylmä. Tilannetta ei auttanut sekään, että jalkokäytävälle roiskunut tiesuola oli tehnyt jalkokäytävästä märän ja sohjoisen. Eli tuossa on tilanne ihan from real life.

Echramath
Viesti:

ViestiKirjoittaja Echramath » To Joulu 25, 2008 13:44

Pege kirjoitti:Toinen iso asia mikä pitäisi täällä Suomen oloissa muistaa on, vaihtuvat vuodenajat.
Taivaalta voi tulla alas sadetta lähes kaikissa muodoissaan, lumena, vetenä, räntänä jne.

Toisaalta britit jos joku koulupukukansa on saanut osansa huonosta säästä.

Harjoitin vähän kaukaahaetumpaa pohdiskelua. Mitä seuraa siitä, että arkielämässä totutellaan hierarkkisiin järjestelmiin ja uniformuihin? Modernin sodankäynnin historia tuntee useampiakin tapauksia ns. "human wave" hyökkäyksistä, joissa omaan asiaan uskoen on lähdetty järjettömiin hyökkäyksiin, joissa on pyritty murskaamaan vihollinen täysin omista tappioista välittämättä (ja yleensä saatu vain omia tappioita). Jostain syystä mieleen tulee ensimmäisen maailmansodan teurastus (Somme ja niin edelleen) ja toisaalta japanilaisten toiminta toisen maailmansodan aikaan. Mikä kumma saa ihmisen syöksymään lähes varmaan kuolemaan vain kuninkaan (tai keisarin) ja isänmaan puolesta? Sentään neuvostoliittolaiset talonpoikaparatkin piti sentään aseella uhaten lähettää murhenäytelmään niin ikään kohtalaisen syyttömien suomalaisten tulilinjalle...

En nyt tietenkään väitä, että koulupuku sinällään aiheuttaisi moista, mutta voisiko sen nähden symbolisena jäänteenä koko yhteiskuntaa määrittäneestä mentaliteetista, jostakin, joka on loppuviimeksi suomalaiselle yhteiskunnalle hyvin vierasta? Me länsimaiset ihmisethän olemme melko individualistista väkeä.

Dress code on toki eri asia kuin koulupuku. Onhan monia tilaisuuksia, joissa miehen oletetaan käyttävän pukua (naisille jostain syystä annetaan enemmän vapauksia juhlapukeutumisessa), mutta tähänkin on perinne sallitun ehkä hivenen säälittävän yksilönvapauden linnakkeen: vapauden valita kravatti.

MissClaws

ViestiKirjoittaja MissClaws » To Joulu 25, 2008 23:59

Itse en mitenkään suosi ideaa että Suomeenkin tuotaisi koulupuvut.

Toinen iso asia mikä pitäisi täällä Suomen oloissa muistaa on, vaihtuvat vuodenajat.
Taivaalta voi tulla alas sadetta lähes kaikissa muodoissaan, lumena, vetenä, räntänä jne.

Ongelma yksi. On totta että Suomen sää on todella arvaamaton ja varsinkin jos tyttöjen pitäisi pitää hameita niin kyllähän talvella varmaan kylmä tulisi.
Oli hame sitten pitkä tai lyhyt.
Toinen ongelma voisi olla pukujen malli/''istuvuus''. En usko että koulupuku malleja tehdään 1,3 kolmea enempää eikä kaikille välttämättä sovi esim. tiukka yläosa tai vekkihame. Myöskään kaikki tytöt eivät edes viihdy hameissa.
Ja sitten on tosiaan otettava huomioon jo jonkun mainitsema hinta. Itse en ainakaan ostaisi turhaan koulupukua kun saisin esim. kirpparilta tuplasti halvemmalla paidan, housut/hameen, takin, ja vaikka mitä muuta.

Koulupuku ei auta kiusaamiseen, sen käyttö ei lisää itseluottamusta.

Totta tämäkin. Minusta tuntuu että jos koulupuvut otettaisi käyttöön lapsien itseluottamus laskisi roimasti, ja jos mietitään se on nytkin aika alhaalla.
(Tästä minä en sinäänsä sen enempää osaa sanoa mutta mitä nyt tuossa olen joskus ystävien kanssa keskustellut)
Koulupuku ei tosiaan myöskään auttaisi kiusaamiseen koska aina keksittäisiin jotain uutta haukuttavaa. Siitä voisi jopa tulla pahempaa kuin se jo on.

Ja ihan yleisesti tähän ketjuun vastanneille, kumpi oikeastaan painaa teille enemmän, sisäinen vai ulkoinen hyvä/kauneus? Onkohan immeisillä arvot ihan kohdallaan jos pelkkä ulkoinen tyyli määrää ihmisen paremmuuden ja identiteetin?

Ulkoinen tyyli on ehkä osa ensivaikutelmaa mutta ensivaikutelmat ovat usein aika metsään meneviä. En sitten tiedä auttaisivatko koulupuvut kouluissa ennakkoluulojen poistamiseksi. Tuskimpa kuitenkaan.
私達は一緒に坐ってもいい 今度はそして永久に。

Rimppu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rimppu » Pe Joulu 26, 2008 00:57

Momoto kirjoitti:Ulkoinen tyyli on ehkä osa ensivaikutelmaa mutta ensivaikutelmat ovat usein aika metsään meneviä.

Anteeksi, pakko tarttua tähän. Jos näet kadulla tyypin, jolla on päällään AC/DC:n t-paita ja päässään kilometri mustaa tukkaa, oletatko hänen nauttivan Katri Helenan musiikista ja kukkien poimimisesta? En halua tukea stereotypioita, mutta usein ihmiset ovat aika pitkälti sitä, miltä näyttävät, ja ulkoiset seikat ovat ne, jotka saavat ihmiset alunperin kiinnostumaan toisistaan. Ellei sitten ole kyse internetin ihmemaasta, mutta koska puhumme nyt oikeasta koulumaailmasta, se ei ole relevanttia. Toki voi myöhemmin käydä ilmi, että se vastaankävellyt pitkätukka todellakin kuuntelee myös Katri Helenaa, mutta on silti turvallista olettaa hänen ilmentävän ulkomuodollaan senhetkisiä arvostuksenkohteitaan.

Ulkonäön perusteella ihmisestä voi tehdä paljonkin johtopäätöksiä, ja mitä enemmän ihmisiä seuraa, sen tarkempia päätelmät luultavasti ovat. Tarkkasilmäisimmät ihmiset ovat tunnistaneet minut välittömästi japanimaation ystäväksi, vaikka näytänkin ehkä korkeintaan hintahtavalta sisustussuunnittelijalta/baarimikolta, ja itse osaan lukuisten "tavisten" joukosta hakea katseellani ne, joiden kanssa minulla luultavasti on jotain yhteistä.

Todettakoon tässä vaiheessa myös, että ihmisten välisessä viestinnässä puhujan ulkonäkö vaikuttaa viestin sisällön tulkintaa 60%, äänensävy ja puhetapa 35% ja varsinaiset sanat huimat 5%. Tälle teorialle on toki esitetty vastaväitteitä, mutta ne kuulostavat rationaalisesti ajateltuna lähinnä idealistiselta yksilön identiteetin ylistykseltä ja "äiti sano, että mä oon erityinen lumihiutale!" -huuhaalta.

Ulkonäöllä lakkaa olemasta merkitystä siinä vaiheessa, kun ihmiseen todella tutustuu. Ensivaikutelma syntyy näköhavainnosta ja vaikuttaa siihen, haluaako kyseiseen ihmiseen lopulta tutustua. Joten kyllä, mikäli kaikki pukeutuisivat samanlaisiin vaatteisiin, pinnallinen itsensäilmaisun mahdollisuus katoaisi. Toistan taas sen, mitä olen aiemminkin useaan otteeseen hokenut; ne, jotka väittävät, etteivät kiinnitä huomiota muiden ulkonäköön, valehtelevat. Tai ovat todellakin sokeita. Tai eivät tiedosta kiinnittävänsä huomiota muiden ulkonäköön.

Tämä näin varsin korkealentoisena sivuhuomiona, jatkakaa.

Nakki

ViestiKirjoittaja Nakki » Su Heinä 12, 2009 16:52

Raah. Vielä kerran.

Mikäli Suomessa olisi käytössä koulupuku, ei se tietenkään olisi samanlainen kuin anime- tai brittisarjoissa. Esimerkiksi Melbournessa sijaitsevan Suomi-koulun koulupuku on sininen teepaita, jossa lukee "Melbournen Suomi-koulu" sekä tummansiniset housut tai hame. Naispuoliset oppilaat saavat valita käyttävätkö housuja vai hametta. Suomalainen koulupuku suunniteltaisiin todennäköisimmin ensisijaisesti lämpimäksi.

Itse olisin varmaan kouluaikoina pitänyt jonkinlaista koulupukua hauskana ideana, mutta aika turha uusi rahareikä se olisi kun ei tällä ole koulupukuja ennenkään harrastettu. Suomalaiseen malliin rahoittajana toimisi varmaankin valtio eikä yksityiset ihmiset, täällä kun koulunkäynnin pitää olla ainakin periaatteessa ilmaista kaikille. Yksityiskoulut saavat toki vaatia oppilaitaan pukeutumaan vaikka pellepukuihin joka päivä jos lystäävät, niitä ei ole mikään pakko käydä.
Olemassaolo - loassa melo
- Alivaltiosihteerin palindromirunokirja

iidv
Viesti:

ViestiKirjoittaja iidv » Ke Elo 19, 2009 17:16

Se olisi kivaa! Olen aina haaveillut siitä <33 mutta kyllä siinäkin on sitten huonot puolet, esim. se, että kaikki olisivat samanlaisia ja se, että talvella voisi olla aika kylmä : D
KÖYHÄÄ

Loulou
Viesti:

ViestiKirjoittaja Loulou » Ke Elo 19, 2009 17:34

^Tietääkseni jokaisella koululla on kesä ja talvi koulupuvut erikseen.(?)

Itse en osaa sanoa tähän juuta enkä jaata, mutta hyviä puolia minun mielestäni on se, että ihmisiä ei voi luokitella erillaisiin ryhmiin pukeutumisen takia. Siitähän ne syrjimiset voi joskus alkaakkin. Vaikka kaikilla tytöillä/pojilla on sama puku, he silti erottuvat joukosta ulkonäön sekä luonteensa avulla. Mutta tiedä sitten mitä he ajattelevat koulupuvuista, jotka joutuvat pitämään niitä oikeasti joka arkipäivä. Plussaa minun mielestäni olisi siinä, ettei tarvitsisi joka aamu miettiä
mitä sitä laittaisi päälle, pääsisi paljon nopeammin lähtemään, jos olisi se koulupuku joka aina laitetaan kouluun.

Zankie

ViestiKirjoittaja Zankie » Su Syys 06, 2009 22:52

Koulupuku Suomeen vaan ja hiukan tiukempi kuri kouluissa niin
pian nämä lastentarhalaiset ja sun muut katoavat ammattikouluista ja muista paikoista.

Eikä tarvitse sen jälkeen paljon kuunnella ihmisiä jotka mollaavat kun ei ole uuden uutta dolce mikälie paitaa housejen välissä.

Koulussa on tarkoitus opiskella, eikä pelleillä tai leikkiä muotitietoista, joten minusta on hyvin typerää miksei täällä suomessa ole koulupukuja.

Vapaa-ajalla voi sitten niitä muita raihnaisia vaatteitä pidellä.

Oma mielipiteenä tästä vain..

Pege
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pege » Pe Syys 11, 2009 12:31

Zankie kirjoitti:Koulupuku Suomeen vaan ja hiukan tiukempi kuri kouluissa niin
pian nämä lastentarhalaiset ja sun muut katoavat ammattikouluista ja muista paikoista.

Eikä tarvitse sen jälkeen paljon kuunnella ihmisiä jotka mollaavat kun ei ole uuden uutta dolce mikälie paitaa housejen välissä.

Koulussa on tarkoitus opiskella, eikä pelleillä tai leikkiä muotitietoista, joten minusta on hyvin typerää miksei täällä suomessa ole koulupukuja.

Vapaa-ajalla voi sitten niitä muita raihnaisia vaatteitä pidellä.

Oma mielipiteenä tästä vain..

Kurittomuus on kyllä ainakin alemmissa kouluasteissa kait jonkinlainen ongelma, mutta sitä ei poisteta millään koulupuvuilla. Sen pitää tapahtua lain muutoksilla tai vastaavilla. Se koulupuku ei poista kiusaamista millään tavalla, kiusaajat keksisivät todennäköisesti jonkun toisen syyn, kuin vaatetuksen. Suomalaiseen mentaliteettiin ei istu koulupuvut, ja kun täällä niitä ei ole aikaisemmin ollut, niin tuskin ihan vähällä moista käyttöön otetaankaan. Kukaan tuskin haluaa yhtään mitään pakollisia lisämenoja. Ammattikouluihin ja lukioihin hakeudutaan vapaaehtoisesti mikäli opiskelu ei siellä nappaa, niin sieltä voi häipyä. Tämä oli vaan mun mielipide... Meni taas offtopic linjalle, mut menköön. :roll:

Ruu

ViestiKirjoittaja Ruu » To Marras 12, 2009 16:36

Lueskelin tässä erilaisia mielipiteitä, kuinka jotkut kannattavat ja jotkut eivät. Joten miksenpä itsekin sanoisi mielipidettäni, vaikka ne ovatkin lähes samoja kuin muilla?

Lyhyesti sanottuna olen itse koulupukuja vastaan.

Koulupuvut vähentävät kiusaamista siinä, että toinen ei näytäkään niin erilaiselta kun ei pukeudu vaikka Green Dayn bändipaitaan tai käytä revittyjä farkkuja joissa roikkuu kymmeniä eri ketjuja erilaisilla pääkallosomistuksilla. Joten pilkkaus erilaisen pukeutumisen suhteen vähenee.
Koulupuvut eivät kuitenkaan lopeta sitä kiusaamista, vaan se keskittyy sitten muuhun kuin pukeutumiseen. Kyllä minuakin vähän seiskalla kiusattiin, vaikken silloin erottunut muista pinnallisesti, mutta ihan vain sen takia, koska jotkut luultavasti totesivat että 'toihan on hyvä kiusaamisen kohde!'. Kysymys onkin, miksi kiusattiin ja mistä keksivät perättömiä juttuja? Pukeutumiseni ei vaikuttanut siis mitenkään tuohon kiusaamiseen tai ulkonäköni muutenkaan.
Vaikka kaikilla olisi koulupuvut päällä, niin kyllä varmasti joku möläyttäisi että 'kato mite lapselliset letit tolla o - ja mite iso nenä!' tai 'hyi että kun se matti haisee, se ei varmaa koskaa käytä dödöö!'. Kiusaajia siis löytyisi koulupukupakosta huolimatta.

Eihän pukeutuminen tee ihmisen persoonaa, mutta se on joillekin tapa ilmaista itseään kuten valokuvaaja valokuvillaan tai taiteilija tauluillaan. Ikävä kyllä juuri siinä ala-asteen loppu puolella ja yläasteella on ne kauheat ulkonäköpaineet, että onko paita juuri se mikä on viimeistä huutoa ja näyttääkö se itsellään hyvältä. Siinä taas syytän sitä kuinka nykyään nuorille annetaan paineita ulkonäöstä kaikilla langanlaihoilla malleilla yms. (Ei siitä kauaa ole kun ala-asteikäinen lapsi oli Seppälän lastenvaate-osastolla ja hihkui "ihanaa tää takki kaventaa mun vyötäröö!". Siinä iässä itse vielä pyöriskelin lumihangessa rumassa haalarissa.)

Jos Suomessa otettaisiin käyttöön koulupuvut, uskon että suurin osa nuorista ei kannattaisi sitä sillä he kokevat etteivät saisi olla oma itsensä (pinnallisessa mielessä). Itse ainakin olisin kokenut ns. vapauden riistoa jos olisi tullut koulupukupakko, sillä yläasteen viimeisellä vuodella tykkäsin osoittaa paidoilla mitä bändiä kuunnella ja erottua massasta ja täten myös osoittaa, että uskalsin olla oma itseni välittämättä siitä kuinka joku saattoi haukkua fanittamaani bändiä.

Muistan kuinka ala-asteella toisen koulun oppilaat kiusasivat koulu- ja kotimatkoilla, kun olin eri koulusta kuin he. Jos minulla olisi ollut koulupuku päällä, niin luultavasti olisi kiusattu vielä enemmän kuin silloin ja syynä ainoastaan se että olin eri koulusta.

Ensinnäkään en ymmärrä että miksi tytöillä yleensä pitäisi olla hame housujen sijasta. Nykynuorisohan ei kauheasti kyllä välitä että onko ulkona 20 astetta pakkasta vai lämmintä, jotta voisivat pukea (mini)hameen ylleen, mutta jos olisin yläasteikäinen niin en välttämättä tahtoisi mennä ulos kouluhame päällä, vaikka ulottuisi yli polvien. Etenkin kun itsekin kävin yläastetta, jossa oli pakko mennä välitunnilla ulos. Mutta en sitten tiedä, että olisiko talvella joku koulupuku erikseen, uskoisin kuitenkin että jos Suomessa olisi koulupuvut, niin silloin ei olisi lyhyitä hameita koska muutenhan kaikki tytöt paleltuisivat ulkona, vaan silloin olisi lämpimämmät asut.
Kyllähän animeissa ja mangoissa ne koulupuvut näyttävät söpöiltä ja näin, mutta eivät ne vastaa todellisuutta.

Valkoinenhai kirjoitti:Tulipa mieleeni, että onhan sitä työpaikoillakin koulupukuja. Miksi sitten tavallisissa kouluissa ei olisi oppilaille ja opettajille omia pukuja?

En käyttäisi sanaa koulupuku, koska se on kuitenkin eri asia. Työasujahan ne ovat ja itse joudun käyttämään sellaista koska olen maalari. Senkin käyttö on siksi, että siinä saa asu sotkeentua maaliin (vaikka sitä sanotaankin että mitä puhtaammat haalarit, sen taitavampi maalari) ja työmaillakin on helppo erottaa että kuka on raksamies ja kuka putkimies, jos esim. raksamieheltä on jotain kysyttävää.
"And since I am dead, I can take off my head to recite Shakespearean quotations."

Echramath
Viesti:

ViestiKirjoittaja Echramath » Ke Marras 18, 2009 10:16

Valkoinenhai kirjoitti:Tulipa mieleeni, että onhan sitä työpaikoillakin koulupukuja.

Noissa perinteisissä koulupukumaissa muuten on edelleen enemmän tai vähemmän tiukempi pukukoodi työpaikoillakin kuin Suomessa. Nimenomaan toimistopuolella siis, suorittavassa työssä on täälläkin tapana, että työnantaja kustantaa yhtenevät, tarkoituksenmukaiset työasut (jotka voivat olla tietysti kalliitakin, esim. turvakenkiä, jotka kestävät dinosauruksen astuvan varpaille, ei saa K-Kengästä).

Valkoinenhai

ViestiKirjoittaja Valkoinenhai » Ma Touko 10, 2010 17:25

Echramath kirjoitti:
Valkoinenhai kirjoitti:Tulipa mieleeni, että onhan sitä työpaikoillakin koulupukuja.

Noissa perinteisissä koulupukumaissa muuten on edelleen enemmän tai vähemmän tiukempi pukukoodi työpaikoillakin kuin Suomessa. Nimenomaan toimistopuolella siis, suorittavassa työssä on täälläkin tapana, että työnantaja kustantaa yhtenevät, tarkoituksenmukaiset työasut (jotka voivat olla tietysti kalliitakin, esim. turvakenkiä, jotka kestävät dinosauruksen astuvan varpaille, ei saa K-Kengästä).

Hyvä on, myönnettäköön, että sakoilin senoissa, eikun, sekoilin sanoissa, ja täten käytin termiä "koulupuku" työpaikoilla käytettävistä univormuista.

Mikä minua kuitenkin ärsyttää tässä aiheessa ihan jumalattomasti, ovat ne anime-stereotypiat; jos Suomeen tulee koulupuvut, ne olisivat samanlaisia minihameita ja rusetti-kauluspaitoja kuin animessa.
Olen parin toverini kanssa kärkkäästi keskustellut aiheesta melko huonoin tuloksin, ja jatkuvasti törmään tähän anime-stereotypiaan.

Loppujen lopuksi ei ongelma ole niin kaukana kuin luulisi. Taloudellinen puoli hoituu käytännössä melko helposti, jos koulupuvuista tulisi ilmaiset valtion kustannuksen takia. Se vaatisi toki verorahojen nostamista, mutta eikö se olisi sen arvoista, jos nuoret ihmiset oppisivat olemaan itsensä psyykkisten/henkisten ominaisuuksien kautta, eivätkä Lacosten, Guccin tai Karl Kanin kautta.

Toisaalta olen ehkä itse niin vaatemuotivastainen ihminen, että jo pelkkä ajatus itseään kategorisoivista nuorista vaatteittensa perusteella kiehuttaa, ja täten saa minut haluamaan meidän kaikkien olevan samaa massaa ulkonäöltämme. Ehkäpä kyse on vain siis minun ahdasmielisyydestäni ja katkerista tilanteistani ala-/yläasteella juuri ulkonäköni ja pukeutumiseni takia.
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Monako

ViestiKirjoittaja Monako » Ma Kesä 21, 2010 21:33

Many schoolgirls object to the prohibition of short skirts. Some schoolgirls wear sweat pants underneath so they can continue to wear short skirts during winter.

Some teachers at high schools in Japan keep watch for too-short skirts, and if a surprise inspection catches too much exposed thigh, students are told to immediately correct the situation. Sometimes skirt hemlines have been shortened by rolling up the waistband of a skirt. Schoolgirls can quickly oblige a request to lower the hemline. But once out of sight of inspectors, the gals often re-roll-up the waistband.

One TV news report determined the average school uniform skirt lengths in Japan. FNN news reported school uniform skirts come to an average of 13 centimeters above the knee. FNN said high school girl skirt hems in Niigata are 15-18 centimeters above the knee. According to FNN, the shortest school uniform skirts are worn in Niigata, Sendai, and Mito. Medium-length skirts prevail in Tokyo, Sapporo, Fukuoka and Okinawa. The longest are in Osaka, and Kobe.http://www.letsjapan.markmode.com/index.php/category/tradition/
Älä anna vastoinkäymisten masentaa sinua enempää! Elämä on jo tarpeeksi masentavaa!

Valkoinenhai

ViestiKirjoittaja Valkoinenhai » Pe Tammi 20, 2012 18:34

Olen pitämässä Chibiconissa (25.pvä helmikuuta, Gloriassa) paneelia koulupuvuista, ja pitkälti paneelin aiheet/kysymykset koskettaisivat näitä samoja asioita kuin täälläkin. Käykäähän pistäytymässä.

Saanen huomauttaa, että aikaisemmat postaukseni tähän topiiciin olivat melko lapsellisia, mutta nyt reilut viisi vuotta vanhempana ja asiaan syvemmin perehtyneenä, uskon, että kiinnostava paneeli on tulossa.

Tulkaahan esittämään kärkkäät mielipiteenne! :--))
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”