Koulu-univormut, identiteetti katoaa?

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

RevyFan

Re: Koulu-univormut, identiteetti katoaa?

ViestiKirjoittaja RevyFan » La Loka 04, 2008 17:15

Mä en nyt rupea paneutumaan tähän kauheen syvällisesti, mutta... Kyllähän tuo selkeästi vapautta rajoittais ja vähentäis mahdollisuutta olla persoonallinen. Ei munkaan persoona vaatteissa ole mutta haluan silti pitää just mitä haluan. Tietty jos tyttöjen koulupuvun hame ois aivan törkeän lyhyt, silloin voisin uhrautua yhteisen hyvän puolesta. xD Sitten taas, en käy enää koulua...
Kill ´em all, baby!
LastFM || dA || myanimelist.net

Pege
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pege » La Loka 04, 2008 21:26

Täytyy kai se omakin lusikka heittää tähän soppaan. Yläasteikäsille toi pukeutuminen tuntuu olevan aika tarkkaa/tärkeetä, ja varsinkin se miten oot pukeutunut. Silmätikuks voi joutuu todella naurettavan pienistä "muotivirheistä". Itellä hyvä, kun en oo koskaan minkän muodin mukana kulkenu, vaan vetäny sen mukaan kledjuja niskaan, kun on tarvinnu ja omaa silmää miellyttäny. Yläasteikäsenä itel oli aika vakiosetti farkut, farkkurotsi ja lenkkarit. Kylhän tosta jotain piruilua sai kuulla, mut mitään koulupukua en todellakaan olisi suostunut päälleni laittaan, enkä suostuisi tänä päivänäkään, jos kouluikäinen olisin ja joku moisen keksisi. Voi kuulostaa ehkä tylyltä, mutta jokaisella pitää olla oikeus ite päättää siitä mitä vaatteita kouluun laittaa päälleen, kunhan ne ovat aina säähän ja tilanteeseen sopivia.

J
Viesti:

ViestiKirjoittaja J » La Loka 04, 2008 22:21

Nia kirjoitti: olenhan myös pakkoruotsia vastaan, vaikka sitä opiskellaan täällä automaattisesti?

Turhaan olet. Pakkoruotsi on ja pysyy, tietyt tahot hyvin kalastavat tuolla aatteella nuorten ääniä.
Tai no, onko se sitten turhaa tai ei, ei liene niinkään väliä. Itse en myöskään pitänyt kouluvuosina siitä että pitäisi kieltä opiskella, varsinkaan kun itsellä on erittäin hyvä englanti, niin ei todellakaan kiinnostanut opiskella ruotsia, siltä varalta että ehkä jos joskus voisin pärjätä ruotsilla paremmin kuin englannilla. Mutta joo, pakkoruotsi nyt on semmoinen mitä vastaan kaikki nuoret ovat, liekö syy sitten siinä kuinka suomalaiset ajattelevat olevansa > kuin ruotsalaiset vai mikä, mutta pakkoruotsi nyt on semmoinen mitä vastaan kaikki ovat vain sen takia kun se on ruotsia. Pakollista on myös valita englanti tai ranska opiskeltavaksi(ainakin useimmissa kouluissa), mutta kuitenkaan ei nuoret valita tästä. Valinnan vapaushan siinä on, mutta sekin on pakotettu valinta.

Nia kirjoitti:Niille joidenka mielestä ulkonäkö + vaatteet eivät kerro mitään ihmisestä niin haluaisin huomauttaa, että ensivaikutelma muodostuu useimmiten ulkomuodon perusteella ja käsittääkseni ensivaikutelma on hyvinkin merkittävä osa jatkossa.

Aivan totta, ulkomuodon ja vaatteiden perusteella ensivaikutelma tehdään, mutta juuri sen takia ihmiseen myös tulee ja täytyy tutustua paremmin, jos hänen kanssaan ollaan tekemisissä yhtä paljon kuin esimerkiksi koulussa.
Ensivaikutelma on ensivaikutelma, joka ainakin omalta osalta katoaa täysin kun olen ihmiseen paremmin tutustunut.
Sen takiahan sitä kutsutaan "ensivaikutelmaksi", usein minusta saa sen vaikutteen että olisin vihainen tyyppi, koska omistan erittäin massiiviset kulmakarvat jotka myös yhdistyvät jossain määrin. Mutta todellisuudessa en todellakaan ole vihainen tai mitään sinne päinkään.
Mutta mitäpä minä tietäisin, minä olin juuri se, joka siellä "nurkassa nyhjötti".

Nia kirjoitti:Joku mainitsi vieläpä, että masennus ja syömishäiriöt vähenisivät. Tunnen paljon masentuneita/syömishäiriöisiä ihmisiä, mutten siltikään tunne yhtään jolla niinkin typerä asia kuin vaatetus olisi jotain vakavampaa aiheuttanut.

Eiköhän tässä ole kyse siitä kuinka ympäristö luo ulkonäköpaineet.
Jos ei ole ympäristöä luomassa ulkonäköpaineita, voiko ihminen kärsiä masennuksesta tai syömishäiriöistä vaatteiden tai ulkonäön takia?

Nia kirjoitti:Itseäni muuten naurattaa yhä tuo, että kaikki olettavat kiusaamisen vähentyvät vaatetuksen muuntatuessa samanlaiseksi. Muutenkin vaikka vaatteet olisivat samat niin sittenhän herjattaisiin naamavärkin tai vaikka hiusten perusteella. Kyllä kiusaamisen vähentämiseen pitää paremmatkin ratkaisut löytyä, kuin koulupuvut. Kiusaamista yleisesti katsoen vaatteiden merkitys on oikeasti siinä sopassa on varsin pieni.

Voi kuule, en tiedä missä koulussa olet tai mitä koulua olet käynyt, mutta omalta osin voin sanoa täysin sydämeni pohjasta että kyllä siellä koulussa jossa minä olin niin kuului "taas sillä on noi vaatteet" "Lol vittu mikä jätkä aina samat vaatteet", "ei helvetti miten kauheet vaatteet", jne..
Kyllä siinä aina välillä sitten tuli perheelle huudettua siitä, kuinka ei ole tarpeeksi vaatteita, pitäisi olla enemmän ja ennen kaikkea tyylikkäämmät.
Mutta tosiaan, vaatteet eivät todellakaan ollut se ainut jonka takia minua rääkättiin.

Varmasti on myös totta, että vaatteiden merkitys ei välttämättä ole se suurin ongelma, mutta se on silti osa ongelmaa, jossain määrin. Itselleni olisi kelvannut kuteet samanlaiseksi kuin muilla. Ehkä olisi ollut helpompaa tutustua ihmisiin kun on sentään jotain samaa kaikkien kanssa.

Pahoittelen tuota lainaushirviötä.
Pitkäaikainen stalkkeri

Ayumu

ViestiKirjoittaja Ayumu » Su Loka 05, 2008 15:12

Nia kirjoitti:Niille joidenka mielestä ulkonäkö + vaatteet eivät kerro mitään ihmisestä niin haluaisin huomauttaa, että ensivaikutelma muodostuu useimmiten ulkomuodon perusteella ja käsittääkseni ensivaikutelma on hyvinkin merkittävä osa jatkossa.

Itseäni muuten naurattaa yhä tuo, että kaikki olettavat kiusaamisen vähentyvät vaatetuksen muuntatuessa samanlaiseksi. Joku mainitsi vieläpä, että masennus ja syömishäiriöt vähenisivät. Tunnen paljon masentuneita/syömishäiriöisiä ihmisiä, mutten siltikään tunne yhtään jolla niinkin typerä asia kuin vaatetus olisi jotain vakavampaa aiheuttanut. Muutenkin vaikka vaatteet olisivat samat niin sittenhän herjattaisiin naamavärkin tai vaikka hiusten perusteella. Kyllä kiusaamisen vähentämiseen pitää paremmatkin ratkaisut löytyä, kuin koulupuvut. Kiusaamista yleisesti katsoen vaatteiden merkitys on oikeasti siinä sopassa on varsin pieni.

Toisaalta sanot, että hyvä ulkonäkö on tärkeä ja toisaalta taas, ettei se merkitse kovin paljon..? Ja ihan yleisesti tähän ketjuun vastanneille, kumpi oikeastaan painaa teille enemmän, sisäinen vai ulkoinen hyvä/kauneus? Onkohan immeisillä arvot ihan kohdallaan jos pelkkä ulkoinen tyyli määrää ihmisen paremmuuden ja identiteetin? Koulupuvun perusperiaate on tietääkseni juuri oman identiteetin rakentuminen luonteesta ja henkilön inhimillisestä olemuksesta, ei huolitellusta pinnasta. Anteeksi. Tiedän, että tämä viesti on turhan hyökkäävä, eikä palautteeni kohdistu kaikkiin vastanneisiin vaan muutamiin mielestäni epäasiallisiin. Älkää nyt vihatko minua^^`
大阪おさかオサカ

Nia

ViestiKirjoittaja Nia » Su Loka 05, 2008 19:52

eääw tuntuu, että ois pitänyt pitää suu kiinni, kun nyt joutuu jauhamaan aiheesta, mutta niin oma moka..

J kirjoitti:Turhaan olet. Pakkoruotsi on ja pysyy, tietyt tahot hyvin kalastavat tuolla aatteella nuorten ääniä. Tai no, onko se sitten turhaa tai ei, ei liene niinkään väliä. Itse en myöskään pitänyt kouluvuosina siitä että pitäisi kieltä opiskella, varsinkaan kun itsellä on erittäin hyvä englanti, niin ei todellakaan kiinnostanut opiskella ruotsia, siltä varalta että ehkä jos joskus voisin pärjätä ruotsilla paremmin kuin englannilla. Mutta joo, pakkoruotsi nyt on semmoinen mitä vastaan kaikki nuoret ovat, liekö syy sitten siinä kuinka suomalaiset ajattelevat olevansa > kuin ruotsalaiset vai mikä, mutta pakkoruotsi nyt on semmoinen mitä vastaan kaikki ovat vain sen takia kun se on ruotsia. Pakollista on myös valita englanti tai ranska opiskeltavaksi(ainakin useimmissa kouluissa), mutta kuitenkaan ei nuoret valita tästä. Valinnan vapaushan siinä on, mutta sekin on pakotettu valinta.

Turhaan? En satu vaan olemaan sitä tyyppiä joka istuu hiljaa ja nyökyttelee, vaikka olisi eri mieltä asioista. Eihän mikään tässä maailmassa voisi muuttua, jos kukaan ei panisi asioissa vastaan. Käytin muuten tota pakkoruotsia vain helposti ymmärrettävänä esimerkkinä, mutta taisitkin takertua siihen oikein kunnolla.

J kirjoitti:Aivan totta, ulkomuodon ja vaatteiden perusteella ensivaikutelma tehdään, mutta juuri sen takia ihmiseen myös tulee ja täytyy tutustua paremmin, jos hänen kanssaan ollaan tekemisissä yhtä paljon kuin esimerkiksi koulussa.
Ensivaikutelma on ensivaikutelma, joka ainakin omalta osalta katoaa täysin kun olen ihmiseen paremmin tutustunut.
Sen takiahan sitä kutsutaan "ensivaikutelmaksi", usein minusta saa sen vaikutteen että olisin vihainen tyyppi, koska omistan erittäin massiiviset kulmakarvat jotka myös yhdistyvät jossain määrin. Mutta todellisuudessa en todellakaan ole vihainen tai mitään sinne päinkään.
Mutta mitäpä minä tietäisin, minä olin juuri se, joka siellä "nurkassa nyhjötti".

Jos itse saan jostain ihmisestä huonon ensivaikutelman ei minun todellakaan tee silloin mieli tutustua ihmiseen paremmin ja kurkistaa tämän sisimpään. Ehkä olen huono ihminen? En tiedä siitä sitten, mutta mielestäni ensivaikutelman merkitys on juuri siinä.
//Alkoi muuten häiritsemään tuo, että "ihmiseen myös tulee ja täytyy tutustua paremmin, jos hänen kanssaan ollaan tekemisissä yhtä paljon kuin esimerkiksi koulussa". En vaan ymmärrä tota, että miten niin tulee ja täytyy? Ei minun ole ainakaan koskaan täytynyt?

J kirjoitti:Voi kuule, en tiedä missä koulussa olet tai mitä koulua olet käynyt, mutta omalta osin voin sanoa täysin sydämeni pohjasta että kyllä siellä koulussa jossa minä olin niin kuului "taas sillä on noi vaatteet" "Lol vittu mikä jätkä aina samat vaatteet", "ei helvetti miten kauheet vaatteet", jne..
Kyllä siinä aina välillä sitten tuli perheelle huudettua siitä, kuinka ei ole tarpeeksi vaatteita, pitäisi olla enemmän ja ennen kaikkea tyylikkäämmät.
Mutta tosiaan, vaatteet eivät todellakaan ollut se ainut jonka takia minua rääkättiin.

Itseasissa en ole missään koulussa nyt, koska olen toivoton luuseri elämässä, mutta tähän asti olen ihan normaaleja kouluja käynyt ja ei vain ole minulle tullut juurikaan vaatteisiin liittyvää vakavampaa kiusaamista vastaan. On minunkin pukeutumista varmasti haukuttu ihan reippaasti, mutta olin nuorempana kamala rääväsuu ja en välittänyt siitä mitä muut sanoivat kunhan pistin samalla mitalla takaisin. Tottahan se on, että vahvat pärjäävät tässä elämässä.
On itsellänikin heikot aikani ollut, mutten koskaan ole ollut sellainen ihminen joka olisi helppo uhri koulukiusakselle. En usko että ikinä pystyisin alistumaan siihen malliin.

J kirjoitti:Varmasti on myös totta, että vaatteiden merkitys ei välttämättä ole se suurin ongelma, mutta se on silti osa ongelmaa, jossain määrin. Itselleni olisi kelvannut kuteet samanlaiseksi kuin muilla. Ehkä olisi ollut helpompaa tutustua ihmisiin kun on sentään jotain samaa kaikkien kanssa.

Ehkä ne ovat osa ongelmaa, mutten kuitenkaan koe niitä niin suurena haittana, että niihin pitäisi paneutua. En myöskään koe, että sama vaatetus tekee ihmisiin tutustumisen yhtään helpommaksi. Jälkimmäisessä menen kyllä varmaan pieleen, koska omissa kouluissani on aina pystynyt erottomaan eri porukat/klikit toisistaan pelkän pukeutumisen perusteella.

Ayumu kirjoitti:Toisaalta sanot, että hyvä ulkonäkö on tärkeä ja toisaalta taas, ettei se merkitse kovin paljon..? Ja ihan yleisesti tähän ketjuun vastanneille, kumpi oikeastaan painaa teille enemmän, sisäinen vai ulkoinen hyvä/kauneus? Onkohan immeisillä arvot ihan kohdallaan jos pelkkä ulkoinen tyyli määrää ihmisen paremmuuden ja identiteetin? Koulupuvun perusperiaate on tietääkseni juuri oman identiteetin rakentuminen luonteesta ja henkilön inhimillisestä olemuksesta, ei huolitellusta pinnasta. Anteeksi. Tiedän, että tämä viesti on turhan hyökkäävä, eikä palautteeni kohdistu kaikkiin vastanneisiin vaan muutamiin mielestäni epäasiallisiin. Älkää nyt vihatko minua^^`

Asioilla on aina kaksi puolta ja se siitä.
Itse voin sanoa hetkeäkään ajattelematta, että muissa ihmisissä se sisin merkitsee enemmän kuin ulkokuori. Siitä kertoo luultavasti sekin, että läheisimmät ystävät mitä minulla on koskaan ollut olen saanut netin kautta.
Itseäni taas ajatellen koen olevani niin sisältä kuin ulkoa mätä ja jos toista saisin muuttaa niin muuttaisin kyllä tota ulkomuotoa. Myönnän nimittäin ajattelevani erittäin lapsellisesti ja typerästi itseni kohdalla, että kunhan ihminen on kaunis on kaikki hyvin. Vähän kuin, että kunhan on rahaa niin kaikki on hyvin. Rakkaus sitten taas on harvinaisen perseestä. n__n
ps. Kukaan ei taida olla maininnut sanaa pelkkä.

...Aaaa pahoittelut offia! Kerkisin jopa unohtaa mistä tässä topicissa oli kyse.. Heh voitaisi siis yritellä palata aiheeseen.

Tolkkiz
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tolkkiz » Ti Loka 07, 2008 01:52

No koulut oon jo käyny, mutta vaikka en oliskaan niin en koulupukaja panis pahakseni. Ei kiusattais vaatteiden takia ja kyllä sitä paremmin tuntee kuuluvansa joukkoon jos on samat vaatteet. Tuntis ittensä tärkeemmäkskin koulussa, jos esim ylemillä luokilla ois hienommat puvut :mrgreen: . Ulkonäöllä on merkitystä, ei pitäis olla mutta jokainen tuijottaa sitä ainakin vähän. Se on se ensimmäinen kynnys jonka jälkeen aletaan tunnustelemaan, että oisko sen ulkokuoren allakin jotain. Onneks kauneus on usein katsojan silmissä, susiruma toiselle voi olla se kaunein/komein toiselle.

Mikarin
Chibi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mikarin » To Loka 09, 2008 09:40

Siirettiin tämä nyt tälle uutukaiselle alueelle, koska sen aihe sopii tänne paremmin, jatkakaa.
Twitter | MAL | Last.fm | Livejournal |

23:53:50 @Furinji> Heterot jos mitkä on seksuaalivähemmistö otakuissa | When the seagulls cry, there are no survivors.

Amyna

ViestiKirjoittaja Amyna » To Loka 09, 2008 10:53

Miepas avaan sanaisen arkkuni kun olen naemma ainoa, jolla jotain kokemusta koulupuvuista on. (vaittakaa vastaan)

Niin siis ne ovat siina mielessa mahtavia, etta ne luo yhteishenkea. Tietaa heti ketka on samasta koulusta, ja silla voi sitten ylpeillakin. Koulupuvun ansiosta huomio kiinnittyy enemman puhujan sanoihin ku ulkomuotoon. Ajatelkaa kuinka vakavasti Pirjo Peruspissis timanttituubitopissaan ja vaaleanpunaisessa minihameessaan otetaan, jos Pirjo haluaa jakaa muille poliittiset mielipiteensa (olettaen tietenkin, etta tuubitoppi ja minihame ei ole koulupuku:D). Ja jos Pirjon paras kaveri sattuu olemaan Aino Angstilapsi niin tuskin saavat vinoilevia katseita vierekkain istuessaan jos on seifukut ylla.

Tuli noista torkean lyhyista minihameista mieleeni, etten oo kylla sellasta viela koskaan nahnyt, vaikka eteen on heitetty brittilaisia, israelilaisia, australialaisia, japanilaisia, chilelaisia, kiinalaisia ja korealaisia koulupukuja. Yleensa ne on kylla tytot itte kun sita lyhyemmaksi kaarii.

Omasta koulupuvustani, suomalaishenkisesti tummansinivalkoinen, taytyy sanoa, etta se ei pahemmin pue ketaan painosta ja ruumiinrakenteesta riippumatta, eika se silti nayta ihan hirvittavaltakaan kenenkaan ylla.

Tuli rahakysymyksesta mieleeni, etta koulupukumaissahan opiskelijamaarat on usein moninkertaset verrattuna suomalaisiin 2-5 sadan opiskelijan lukijoihin, mika tietenkin laskee hintaa (on ne siltikin kalliita). Lisaksi koulupukuun liittyy usein paljon saantoja, joita suomalaisia ei kylla enaa lukioiassa sais noudattamaan.
Toisinaan kirjoitan suoraan Japanista

Echramath
Viesti:

ViestiKirjoittaja Echramath » To Loka 09, 2008 22:13

Myös opettajille auktoriteettia ilmentävä koulu-univormu! Esimerkiksi Hugo Bossin 1930-luvun malleista löytyy runsaasti ideoita, joita voi käyttää suoraan tai soveltaen!

Itselläni on, kuten monilla suomalaisilla miehillä, useamman kuukauden kokemus univormuelämästä. Onhan niissä tietty viehätyksensä, tosin armeijan nykyinen maastohenkinen palvelusasu on melko epäsotilaallinen hirvitys. On töitäkin tullut tehtyä vähäsen yhtiön värejä kantaen.

Japanista en tiedä mitään, mutta briteissä univormut eivät tietojeni mukaan ole koulun hankkimia, vaan kunkin omalla vastuulla – jos ne olisivat samanlaisia, paremman väen jälkikasvu sekoittuisi rahvaaseen, ja eihän se nyt ole englantilaisen mentaliteetin mukaista. Eli syystä tai toisesta koulut ovat sanelleet värin ja mallin, mutteivat esimerkiksi materiaalia. Vähään samaan tapaan kuin miesten pukeutumisessa voi olla oletus, että miehellä on puku, mutta kyllä sen vain erottaa kenellä on jonkun muun vanhat vaatteet, kenellä ihan itselle ostetut vaatteet ja kenelle ne on tehty mittojen mukaan.

Jos valtio/kunta hankkii asut, suomalaisen julkisen hankintamenettelyn tuntien tulisin protestiksi kouluun alasti.

Demmi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Demmi » Ma Loka 27, 2008 21:45

Eiih.... ei koulupukuja. Olen lukenut aiheesta yhden jos toisenkin yleisönosastonkirjoituksen ja olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei koulupukujen tuomisesta kouluihin ole mitään hyötyä ja koulupukujen tuonti ei menisi koskaan läpi. Miksikö? Minä selitän oman kantani asiaan.

Jos nyt puhumme siitä, että koulupuku olisi japanilaistyylinen, ei se onnistuisi koskaan. Ai miksi ei? Koska suurin osa kavereistani inhoaa hameita yli kaiken. Minä rakastan hameita enkä käytä housuja oikeastaan ikinä, mutta nämä kaverini kammoavat hameita eivätkä vetäisi hametta päälleen edes pakon edessä. Kun kouluihin tupsahtaisivat tärkätyt koulupuvut vekkihameineen, uskon että monet muutkin kuin nämä kaverini lopettaisivat koulunkäynnin siihen.

En myöskään usko, että kaikki todellakaan suostuisivat moisia pukuja pitämään, jos ne tulisivat. Miettikääpäs: suostuuko matalia lantiofarkkuja vuosikaudet käyttänyt tyttö vetämään päällensä koulupuvun suorat, korkeavyötäröiset housut tai polviin ulottuvan hameen? Suostuuko mustalle värille uskollinen henkilö pukemaan ylleen valkoisen kauluspaidan ja vaikka sinisen hameen/housut? Haluavatko kaikki mopojen parissa päivänsä viettävät pojat pukeutua vaatteisiin, jotka koulupäivän jälkeen näyttävät siltä, etteivät ne olisi koskaan pesukonetta nähneetkään ja saman asun tulisi seuraavana päivänä olla täysin puhdas? Koulupuvut tunnetusti likaantuvat helposti, ja koska kovin monella ei ole useampia koulupukuja, joutuu pukua pesemään jatkuvasti.

Minusta on parempi, että jokainen voi itse valita vaatteensa. Paidallaan voi kertoa, mitä rockbändiä tai aatesuuntaa kannattaa ja pukeutumisella voi ilmaista mielipidettään muutenkin. Koulupuku toisi mukanaan niin paljon pukeutumisrajoitteita, ettei se onnistuisi koskaan. Koulupuku voisi helposti saada koulut asettamaan oppilaille lisää rajoitteita - ei hyvä juttu. Olen henkeen ja vereen koulupukuja vastaan, vaikka ne ihan hyvältä näyttävätkin. Koululaiset puvuissaan näyttävät minusta joltain robottiarmeijalta - julmasti sanottu, enkä tosin ihan tarkoita sitä noin kuinka sen kirjoitin ^^' En itse suostuisi esiintymään joka päivä kauluspaidassa ja suorissa housuissa tai hameessa. Yäk. Ja loppuun vielä - minusta ne koulupuvut eivät todellakaan ole yhtä söpöjä IRL kuin mitä ne ovat animessa. Rumia ja tylsiä ennemminkin. Televisio ja piirrokset värittävät kaiken niin paljon nätimmäksi, kuin miltä ne oikeasti näyttävät.

Edit. Lisään vielä tähän loppuun: Jos koulupuvut tulisivat ja niistähän näkee heti, mistä koulusta on, siitä voisi todella helposti seuraava ilmiö: "Katos noita, ovat siitä huonommasta koulusta. Lol! Me ollaan onneksi koulusta X ja paljon parempia kuin nuo jotka ovat tosta koulusta Y!". Elitistinen esimerkki ja harvinaisen jyrkkä sellainen, mutta tämä voisi todella ajaa "me ollaan paremmasta koulusta kun te, hävetkää" - ilmiöön, joka voisi johtaa vakavaan yhteiskuntajakautumiseen. Hieman liioiteltuna tosin ^^''

Editus. Lisään vielä edelleen seuraavaa asiaa. Yläasteikäiset eivät todellakaan suostuisi nykimään niskaansa mitään koulupukuja, sillä he ovat murrosikäisiä ja murrosikäiset tykkäävät tehdä erilaisia kokeiluja vaatteiden yms. kautta. Murrosikäinen yläasteelainen (yläasteen elämää joka päivä seuranneena voin sanoa, että jotkut yläasteelaiset ovat lapsellisempia kuin ala-asteelaiset) ei todellakaan mahtuisi eikä suostuisi koulupuvun asettamaan muottiin, joka tekisi hänestä vaatteellisesti samanlaisen kuin kaikista muista, koska nykynuoret haluavat erottua joukosta, eivät sulautua massaan!

Kiusaamisesta vielä. Olen ylipainoinen ja minua piinattiin koko yläasteaika rinnakkaisluokkalaisten, minulle itselleni täysin tuntemattomien poikien toimesta. Oli päälläni sitten mitä hyvänsä, oli minulla millaiset kengät tahansa, hiukset miten tahansa - pilkkaa sai kuulla joka suunnasta ja joka viikko. Painon takia. Ja seiskalla sen takia, koska tykkäsin pitää yhtä hupparia melkein joka päivä, josta saikin sitten kuulla kommenttia. Laitoin päälleni ihan mitä tahansa, jaksoivat ihmiset pilkata läskejäni ja syrjiä minua. Olen edelleen kiitollinen siitä, että sain kaksi kaveria seiskalla - muuten olisi yhä ihan yksinäni. Koulupuvut eivät mitenkään muuttaisi kiusaamisen ongelmaa, koska jos jotakuta tahdotaan kiusata, siitä kammetaan vaikka väkisin kiusattavissa olevat ominaisuudet, esimerkiksi paino. Kuten minulla. Ja tämä on todella ilkeänkuuloista, mutta koulussamme oli myös muita ylipainoisia tyttöjä, mutta olin ainoa, jota kiusattiin ja haukuttiin, koska ilmeisesti olin sitten rumempi kuin ne kaikki muut. Helpotuksen huokaus, että nämä kiusaajat menivät kympille ja amikseen, mutta edelleen pelottaa kaupungilla törmätä näihin henkilöihin, koska koskaan en voi tietää, millaista kommenttia he tällä kertaa keksivät.
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

Iivis
Viesti:

ViestiKirjoittaja Iivis » Ti Marras 18, 2008 09:08

Koulupuku ei auta kiusaamiseen, sen käyttö ei lisää itseluottamusta. Koulupuku ei voi kaikkien mielestä olla mukava, silti kaikilla on oikeus tuntea olonsa mukavaksi. Koulupuku ei edistä taloussosiaalista sekoittumista - suomalainen peruskoulu on edistänyt. Koulupuku ei välttämättä lisää yhteishenkeä, ja yhteishengen lisäämiseen on parempia, tehokkaampia ja halvempia tapoja.

Ehdoton ei koulupuvuille.
Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.

Pekka Kejonen

Etzell
Viesti:

ViestiKirjoittaja Etzell » To Joulu 18, 2008 23:10

Hmmm Koulupuku....

Itse en ymmärrä miksi identiteetti olis pelkästään vaatetuksen varassa? Olen aina uskonnut että "Ei vaatteet miestä tee, vaan mies pukee vaatteet". Toki ymmärrän vaatetuksen keinonan korostaa persoonallisuuttaan, mutta eikö saman voisi tehdä hiuksillaan ja vaikka meikeillään?

Mutta jooh en silti kannata koulupukuja, en usko että koulu (jossa lapsen luovuus poljetaan lähelle pohjaa jo valmiiksi) kaipaa enään sitä että kaikki pikkuiset tungetaan samaan muottiin.
Mielestäni jokaisella on oikeus pukeutu niinkuin tahtoo (Tai kuten äiti määrää), mutta se ei tuhoa identiteettiä.

(Huom. kaikki tässä viestissä on minun henkilökohtaista löpinää ja nautin siitä).
"kyokugaisha sanoo (0:54):
*mah~ :3 poikkeuslupa myönnetty! näin sanoo mamy-moderaattori pake-chan~ Y__Y"
koskien tupla postauksia :D

Chrisonmale
Viesti:

Koulu-univormut, identiteetti katoa!

ViestiKirjoittaja Chrisonmale » La Joulu 20, 2008 20:34

Etzell kirjoitti:Hmmm Koulupuku....

Itse en ymmärrä miksi identiteetti olis pelkästään vaatetuksen varassa? Olen aina uskonnut että "Ei vaatteet miestä tee, vaan mies pukee vaatteet". Toki ymmärrän vaatetuksen keinonan korostaa persoonallisuuttaan, mutta eikö saman voisi tehdä hiuksillaan ja vaikka meikeillään?

Mutta jooh en silti kannata koulupukuja, en usko että koulu (jossa lapsen luovuus poljetaan lähelle pohjaa jo valmiiksi) kaipaa enään sitä että kaikki pikkuiset tungetaan samaan muottiin.
Mielestäni jokaisella on oikeus pukeutu niinkuin tahtoo (Tai kuten äiti määrää), mutta se ei tuhoa identiteettiä.

(Huom. kaikki tässä viestissä on minun henkilökohtaista löpinää ja nautin siitä).

Niinkuin minäkin :D, mutta koulupuku ehkä ala-asteelle, mutta yläaste ja amis yms. EI! Syy: "pikkulapset" vähät välittävät miten toiset pukeutuvat, mutta ylä-asteella ehkä jo enemmän, minua ei henkilökohtaisesti ole kiusattu vaatteiden takia ja en näkisi syytä sanoa muiden pukeutumisesta, miksi sanoisin? jokainen pukeutuu miten tahtoo. Mutta eihän se mailmaa paranna jos käyttää koulupukua, elikkäs kaiken yhteissumma on: Jos koulupuku, sekin VAIN ala-asteelle!
"Talvisota on jo päättynt" -Vanha Historian opettaja lumipallosodasta

Sapphire_Thunder
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sapphire_Thunder » La Joulu 20, 2008 21:01

Kyllähän se ihan mukavaa voisi olla, jos ne olisivat sellaiset kuin Japanissa.
Mutta sitten jos ne olisivat sellaiset kuin Briteissä niin ei kiitos.

Tyttöjen kannalta se voisi olla hieman outoa, sillä onhan noissa japanilaisissa tyttöjen kouluasuissa yleensä melko lyhyet nuo hameet, kun taas Briteissä ne on joskus melko pitkätkin. Yleensä polviin ylettyvät.
Ongelmana olisi myös sitten tuo pukujen hinta ja ihmisten kehojen vaihtelevat muodot.

Niitä jotka ovat ammattikoulussa, kuten minä, ei tuo kouluasun pito voisi koskea, sillä eihän mm. sähköasentaja tai hitsaaja voi sellaisia pitää.

Ja kyllä äkkiä tuo mukavuus ja into niiden pitoon lopahtaisi, kun siitä tulisi arkipäiväistä ja varsinkin sitten kun tulee noita ns. pilkun viilaajia, joita asussa tai sen pukemistyylissä häiritsee pienikin vika.

Valkoinenhai

ViestiKirjoittaja Valkoinenhai » Su Joulu 21, 2008 16:50

Tulipa mieleeni, että onhan sitä työpaikoillakin koulupukuja. Miksi sitten tavallisissa kouluissa ei olisi oppilaille ja opettajille omia pukuja?

Täällä väiteltiin kärkkäästi jo siitä, etteivät koulupuvut olisi hyvä asia, koska ne ovat epämukavia, eivätkä tee mitään hyvää, kiusaaminen siirrettäisiin muihin ominaisuuksiin ja niin edelleen.

No, itse jo edellisessä viestissä taisin kirjoitella, ettei tämä siirtyminen voikaan tapahtua yhtäkkiä. 80-luvulla kassantäditkään eivät tervehtineet kaupan kassoilla. Nykyään siitä on tullut etiketti. Pikku hiljaa on tähänkin tapaan päästy, joten miksei koulupukuihinkin voisi alkaa uuden sukupolven myötä totutella pikkuhiljaa? Toki siirtymiseen menee aikaa, vuosikymmenia tai -satoja.
Mutta kuitenkin, itse löydän koulupuvuista enemmän hyötyä kuin haittaa.
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”