TET-viikko

Keskustelua aiheen vierestä

Valvoja: Offtopic-aktiivit

Saimaanvuohi

TET-viikko

ViestiKirjoittaja Saimaanvuohi » Ti Elo 23, 2011 17:55

Oon jo pitkään halunnut puhua teidän kanssanne TET-VIIKOSTA.

Tänne vaan keskustelemaan kaikki ne ihmiset, jotka vielä odottavat ensimmäistä tet-viikkoaan, joilla on tet-viikko tulossa uudelleen ja jotka eivät enään käy tet-viikoilla, mutta voivat kuitenkin muistella työpäiviään.

Kertokaapas:
*MISSÄ TYÖPAIKASSA OLITTE
*olitteko kaverinne kanssa samassa työpaikassa
*tutustuitteko uusiin ihmisiin
*haitteko itse tet-työnne
*kuinka pitkään työskentelitte per päivä
*mitä te teitte työpaikallanne
*jouduitteko jäämään pois kertaakaan
*minkälaiset arvosanat työnantaja antoi teille ja/tai
*oliko siellä hauskaa?

Puoli vuotta sitten olin tetissä yhdessä parturikampaamossa ja siellä oli
itseasiassa todella hauskaa.
Kiinostavia ihmisiä kävi siellä usein, työaika oli todella sopiva (klo 9.00-15.00) ja työnantajani toooooooosi mukava!
Eli positiivisia muistoja jäi...paaaaaitsi, että sähläsin lähes koko ajan.
Kerran kun vein roskat ulos, niin veinpä tietenkin roskat väärän kerrostalon roskikseen (siinä kohdassa kun oli risteytys, enkä muistanut tarkalleen kumpaan suuntaan piti kääntyä, niin hädissäni käännyin tietysti väärään suuntaan :mrgreen: ) Sainpas sitten vanhalta pariskunnalta huudot niskaani ja moneen kertaan pyysinkin anteeksi sekä vein tietysti roskapussin oikeaan roskikseen. Hrrr...se jäi kalvaamaan mieltä pariksi viikoksi. Nykyisin se naurattaa! Arvosanat olivat ihan hyviä, eniten mua kiitettiin innostuksesta työhön ja vähiten sähläilystä... :lol:

Tänä lukukautena otan hiukan haastetta mukaan ja lähden töihin ruokakauppaan, jossa työpäivä on entistä työtäni kaksi kertaa pitempi ja työ on raskaampi (parturikampaamossa kun pääsinkin kumman helpolla).
Työpaikka on myös 50 kilometriä kauempana, kun entinen tet-työni oli yhdeksän kilometrin säteellä kodistani.

Kissansilmä

Re: TET-viikko

ViestiKirjoittaja Kissansilmä » Ti Elo 23, 2011 18:31

Tet-viikkoina (2 viikkoa oltiin Tetissä) olin S-Marketissa ja siitä on nyt n. 3 vuotta aikaa. Olin kaverini kanssa siellä, kun sinne oli kaksi paikkaa ja ruokakauppaan oli tarkoitus mennä (muut kivat paikat oli jo menneet) ja S-Markettiin päädyttiin. Oltaisiin aluksi menty yhteen molempien kotia lähellä olevaan K-Kauppaan, mutta sen oli jo pari meidän luokkalaista poikaa varannut. Koululta saatiin ne semmoiset lomakkeet ja meidän piti kaverini kanssa käydä suunnilleen 4 kertaa siellä paikan päällä kysymässä sitä S-Marketin kauppiasta ja pistää lukkoon Tet-paikka. Ei ollut paikalla, oli aina juuri lähtenyt joku vartti sitten kun päästiin sinne :? Kerran jouduttiin juoksujalkaa lähtemään liikkatunnilta reilusti aikaisemmin, että ehdittiin käydä siellä kaupalla sen kauppiaan ollessa vielä paikalla.

Työaika oli se 6 tuntia/päivä klo 7 töihin ja klo 13 työt loppuivat. Ei tuo niin paha ajankohta ollut loppujen lopuksi, vaikka aamulla vähän väsyttikin :roll: Eväätkin piti vielä töihin vääntää joka aamu ruokataukoa varten, paitsi ekana ja viimeisenä päivänä käytiin syömässä ruokatauolla ainakin Hesessä. Henkilökunnan takahuoneessa ei olisi ollut kuin pullaa, keksejä ym. herkkuja, joiden parasta ennen-päiväys oli ollut edellisenä päivänä, joten kivempi se oli tehdä eväsleivät töihin kuin syödä jotain pullaa.

Itse työ oli semmoista perushommaa, mitä kaupoissa tehdään. Kassoilla ei oltu, mutta hyllyihin lastattiin tavaraa suurimman osan ajasta ja autettiin asiakkaita löytämään jokin tuote jos joku tuli kyselemään. Hirveän moni kyseli punajuurten säilöntäainetta ja olin ihan että mitä hemmettiä, kun ei ikinä ole itse tullut huomattua missä semmoista kaupassa olisi :P Viimeisenä päivänä kuitenkin vasta selvisi kyseisen mysteeriaineen olinpaikka siellä kaupassa.
Poissaoloista ei ollut mitään ongelmaa, kun en kertaakaan ollut poissa.

Työnantaja antoi muistaakseni ihan hyvät arvosanat meille, jotain miinusta taisi tulla siitä kun viimeisinä päivinä alkoi pikkuisen laiskottamaan ja juteltiin välillä jotain kaverini kanssa siinä välissä kun käytiin hakemassa lisää tavaraa hyllyyn laitettavaksi. Yleensä yritettiin mennä samalle osastolle ja siinä tuli hieman enemmän jutusteltua, mutta tehtiin kuitenkin kaikki työt tunnolllisesti. Ei voi mitään jos tulee kauhea hinku jutella jostain asiasta yhtäkkiä, juteltiin tosin samalla kun pistettiin tavaroita hyllyyn :D

Hauskaahan siellä oli, tuli tehtyä niin kovasti hommia että kulutin kolmet hanskaparit niiden kahden viikon aikana ja kaverini vain yhdet, puhumattakaan siitä että vahingossa viilsin pakkausveitsellä reiän yhteen talouspaperirullapakettiin 8D
Sitten yksi mummo tuli kerran juttelemaan, kun olin lemmikkiosastolla ruokapurkkeja latomassa paikoilleen ja kertoi koirastaan, joka pyydysteli myyriä jossain sen kyseisen mummon mökillä. Mukava mummeli oli :mrgreen:
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Saimaanvuohi

ViestiKirjoittaja Saimaanvuohi » Ti Elo 23, 2011 19:06

Jospa mäkin selittäisin tarkemmin, millaista mun tet-työpaikalla oli.

Viitenä päivänä viikossa, kuusi tuntia päivässä työskentelin aika rauhallisella parturikampaamolla. Paljon sain pestä ja kuivata harjoja, kampoja ja muita hiustarvikkeita, hyllyjä täytin hiuslakoilla,-shamppoilla, -väreillä,-tarvikkeilla ja muilla kampaamoon kuuluvilla tuotteilla.
Asiakkaat olivat useimmiten meikäläistä reilusti vanhempia, jotkut ihan eläkeikäisiä.

Mielenkiintoista juttua asiakkailla oli kuunneltavaksi ja keitinkin heille lähes aina kahvit. Tuli siellä sähläiltyäkin, laitoin joskus hinnat väärin paikkoihin ;D kauheassa jännityksessä kun olin, mutta vaihdoin ne aina kuitenkin nopeasti paikoilleen :D :D Peruukille sain tehdä parit kampaukset ja pidin joskus yksikseni huolta kampaamosta, kun omistaja oli muualla asioimassa tai syömässä.
Palkaksi sain koko viikosta hiustenleikkuun!

Fazi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Fazi » Ke Elo 24, 2011 19:29

Yläasteella, about kolme tai neljä vuotta sitten, olin TETissä läheisessä kukkakaupassa c: Omistaja ja vakiotyöntekijät oli vallan mukavata sakkia, vaikka olikin ulkopuolinen olo. Mutta normaalia kait tämä.
Työaika kesti sen pari viikkoa ja työskentelin kuusi tuntia päivässä, yleensä yhdeksästä kolmeen, joskus kahdeksasta kahteen. En hakenut paikkaan itse, vaan opo tuli listan kanssa kyselemään, että minne vielä vapaaseen paikkaan haluaisin mennä. En tiedä miksi kukkakauppa kuulosti parhaalta vaihtoehdolta, mutta ei se paha juttu ollutkaan.
Samassa mestassa oli yksi toinen silloinen koululaiseni, muttemme pahasti puhuneet toisillemme.

Työnkuva ei ollut ihmeellisempi, nypin mm. kukista huonoja versoja pois ja perkasin varsia mattopuukolla (sai varoa ettei perannut omaa sormeaan..), lähempänä joulua tein sitten talvikransseja, joista joihinkin sain itse tehdä nätit punaiset koristerusetit. Hommiin kuului myös yleinen siisteys, eli mm. terälehtien ja lehtien siivousta lattioilta ja pölyjen pyyhkimistä hyllyiltä.

Paikan omistaja antoi jotakuinkin hyvät arvosanat, 'erinomaista' ja 'hyvää', notta johtui kait siitä, ettei niillä paljoa ole pokkaa laittaa huonompaa niin nuorille.
Harjoittelun päätyttyä sain omistajalta luvan viedä ilmaisen kukkakimpun äitelle kotiin~

Ihan kivaa oli, vaikkei musta floristia tulisikaan.
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

Rimppu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rimppu » To Elo 25, 2011 10:37

Hah, pakko vastata, kun tet-muisteloiden äärellä tuli yhtäkkiä jokseenkin vanha olo.

Elämäni ensimmäisen tet-viikon vietin vuonna 2001 pienessä lahtelaisessa teatterissa. Työnkuvaani kuului lähinnä ikkunoiden ja lattioiden pesua, näytösharjoitusten katselemista, keksien hakemista kaupasta ja ohjelmalehtisten taittelua. Tämän lisäksi pääsin taivastelemaan taukotilasta kadonneen kaljakorin mysteeriä. Kaljavarkaita ei koskaan löydetty. Viisi vuotta myöhemmin päädyin itse saman teatterin lavalle pitsimekossa puhumaan ruotsia.

Toinen tet-jakso oli seuraavana vuonna ja kesti kaksi viikkoa. Nykyistä ammatinvalintaani ennakoiden päädyin "tet-toimittajaksi", eli kiersin oikeissa töissä olevien tettiläisten luona kyselemässä, mitä he tekevät ja miksi. Haastattelujani ei koskaan julkaistu missään, eikä kukaan koskaan kysellyt niiden perään, joten sain käytännössä kaksi ilmaista lomaviikkoa sillä verukkeella, että "mä en niinku oikein haluis mihinkään tylsiin töihin."
Freelance-toimittaja jo pienestä pitäen?

Chiharu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chiharu » Pe Elo 26, 2011 13:33

Kamalan pitkiä TET-viikkoja teillä. Meidän yläasteella oli kaksi viikon pätkää TET-harjoittelua, toinen 8. luokan keväällä ja toinen 9. luokan syksyllä. Ainakin silloin kun minä olin nuori, siis 4-5 vuotta sitten.

Ensimmäisen TET-harjoittelun olin kivassa pienessä kahvilassa. Enimmäkseen työ oli kahvin lipittämistä, vaniljapannareiden syöntiä ja idlaamista, 14-vuotiasta harjoittelijaa kun ei päästetty kassalle enkä tainnut leipoakaan viikon aikana mitään. Astioita kyllä pesin ja pyyhin pöytiä. Työaikaa en enää muista, siitä on niin perhanan kauan. Olisiko ollut 9-15, eli 6 tuntia niinkuin koulupäivätkin.

Toisella kerralla, 9. luokalla, olin paikallislehden toimituksessa. Se oli aika jännää hommaa silloin kun sain tehdä alan töitä tai olla mukana haastattelukeikoilla. Tein myös itse yhden jutun koskien muiden TET-harjoittelijoiden työtä omilla työpaikoillaan, hyvin paljon samanlainen työnkuva kuin Rimpulla. Muina aikoina kun en ollut avuksi toimituksessa paketoin kirjoja lahjapaperiin. Tilaajalahjoja jee. Ainakin osaan paketoida kun tuli laitettua yli 100 taidekirjaa pakettiin. Työaika taisi olla 8-14.

Muistan noista kahdesta työpaikasta sen että tuskaisinta oli hakeminen kun en ole sosiaalisesti kyvykäs muutenkaan, olin todella ujo vielä yläasteella. En silti mennyt samaan työpaikkaan kavereideni kanssa, mikä on sinänsä ihan positiivista. Toinen noista TET-harjoittelupaikoista osui peräti sellaiselle alalle, jota nyt suuntaan syksyllä opiskelemaan.

Ystävystymisestä työpaikan muiden ihmisten kanssa ei paljon puhuta, kun ikäeroa oli molemmissa työpaikoissani joku 40+ vuotta. Mutta kyllä työkavereiden kanssa toimeen tuli, ei siinä mitään. Ihan hyvät arviotkin muistan saaneeni.

pontsi

ViestiKirjoittaja pontsi » Pe Elo 26, 2011 16:28

Miellä oli aika vähän tettiä yläasteella.

7. luokalla jouduttiin päiväksi koulun ruokalaan keittäjän avuksi tai sitten jynssäämään siivoojan kanssa. Itse olin siis keittiössä ja ei siellä tullut muuta tehtyä kuin käytettyä tiskikonetta ja pyyhittyä pöytiä. Tätä kyllä ei kai tetiksi voi sanoa mutta sillä nimikkeellä liikuttiin.

8. luokalla oli 2. päivän tet mikä piti itse hankkia. Päädyin sitten pieneen kangaskauppaan. Siellä tuli pääasiassa tehtyä helppoja asiakastöitä kuten verhojen ompelua ja punttien lyhentelyä. Tekemistä oli kyllä ylipäätään aika niukasti joten omistajan kanssa istuttiin melkein puolet päivästä yleensä takahuoneessa juomassa kahvia ja pelaamassa yhdessä älypäätä. Rentoa meininkiä voisin sanoa. Päivät oli 6h pituisia, 10-16. Omistaja oli sellain herttanen vanhus ja kaikki arviot osu niihi parhaimpiin.

9. luokalla oli vihdoin se viikon tetti ja sekin piti itse hankkia. Kaverin kanssa sitten todella älykköinä haettiin mäkkäriin. Sitä päätöstä tultiinkin sitten katumaan jo ensimmäisenä päivänä, jouduttiinn tekemään kaikkea niin paskaduunia kuin voi. Jynssäämään tuoleja/pöytiä ja niiden jalkoja, jynssäämään vessoja, pukukoppeja, lattioita ym.. Ja pesemäään pyykkiä. Siivoomista siivoomisen perään siis, toisaalta mitä muuta voi odottaa koska ei tettiläiset mihinkään ruuan tekemisee saa kajota. MUTTA plussaan oli ilmaset safkat! :___) 6h päiviä oli 9-15. Työporukka siel oli yllättävän positiivista, mutta enimmäkseen oltiin kaverin kanssa kahden kun niitä hommia tehtiin, niin eipä tullut muihin tutustuttua. Oikeil työntekijöil oli aika kiirettäkin suurimman osan päivää nii ei rupattelulle erityisemmin aikaa olisi jäänytkään. Arviot oli täälläkin niissä parhaimmissa.
I laughed at myself.

Demmi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Demmi » La Elo 27, 2011 16:06

Meillä oli 7. luokalla samanlainen tetti kuin pontsi jo tuossa kertoikin: yksi päivä koulun ruokalassa jonkun luokkalaisen kanssa. Lajittelimme siellä luokkakaverin kanssa astioita ja kärräsimme niitä telineisiin. Muistan, että keittiössä oli tosi kuuma ja melkein pyörryin kun en tajunnut juoda tarpeeksi. Se oli ihan hauskaa vaihtelua koulupäivään ja keittäjätkin olivat mukavia, kyselivät koko ajan joko kävimme syömässä ja niin edelleen.

8. luokalla oli viikon tet ja silloin sain paikan aivan kotini lähellä sijaitsevasta päiväkodista/esikoulusta (päiväkoti on erillisessä rakennuksessa ja esikoulu samassa koulun kanssa). Ensimmäisenä päivänä hermostutti kun en tiennyt mihin pitää mennä, mutta kävin päikkärin puolella kysymässä ja minut ohjattiin esikoulun puolelle. Tai oikeastaan olin puolet päivästä esikoulun puolella ja puolet iltapäiväkerhossa. Se viikko oli todella mukava, sillä minusta pienet lapset ovat hauskoja ja lapsien kanssa oli kiva leikkiä ja puuhastella kaikenlaista. Kun lapsilla oli opetustunti, autoin heitä tehtävissä. Iltapäiväkerhossa juttelin ja piirtelin lasten kanssa ja sitten valvoin lapsia aina kun he menivät ulos. Minulla ei oikein ollut auktoriteettiä lapsiin, mutta kaikki olivat kyllä todella mukavia. Päiväkodin ja esikoulun työntekijät olivat myös mukavia ja juttelin heidän kanssaan kaikenlaista kahvitauoilla ja pihalla ollessa. Viikon päätteeksi soitin lapsille viululla pari kappaletta ja sain heiltä kortinkin. Ja voi, oli niin hauska nähdä samoja lapsia uudelleen tässä pari viikkoa sitten kun melkein kaikki kaupungin 5. luokkalaiset kävivät kesätyöpaikassani teollisuustyöväen asuntomuseossa vierailulla! Tunnistin monet lapsista ulkonäöltä ja muistin jopa joidenkin nimet. En kuitenkaan sanonut heille mitään ja tuskinpa he edes muistavat lyhyttä tet-vierailuani heidän esikouluaikanaan.

9. luokalla kävin kyselemässä eri kaupoista tet-paikkaa mutta mistään ei napannut. Aloin olla jo epätoivoinen, kunnes eräässä kaupassa törmäsin tuttuihin seurakunnan nuoriso-ohjaajiin ja he tarjosivat minulle tet-paikan seurakunnan varhaisnuorisotoimistolla. Olin iloinen saamastani paikasta ja tämäkin tet-viikko oli ihan mukava, joskaan ei yhtä kiva kuin edellinen. Toimistolla järjestelin laatikoita ja värittelin kuvia sekä tein mallikappaleita lasten askarteluleireillä tehtävistä askarteluista. Viikon loppupuolella kävimme muutamassa koulussa pitämässä seurakunnan päivänavausta ja yhtenä päivänä ajelimme Tiimariin ostamaan askartelutarvikkeita. Eskaritetissä ollessani söin lasten ja muun henkilökunnan kanssa koululla, mutta tämän tet-viikon aikana kävin seurakuntakeskuksen lähellä olevassa koulussa syömässä, mikä oli aika jännää sillä koulu oli minulle ihan vieras mutta selvisin ruokailuistakin kunnialla ja edes eksymättä. Tunsin varhaisnuoriso-ohjaajat jo entuudestaan ja he olivat tosi mukavia, mutta vähän kyllä tuntui etteivät he jaksaneet oikein kuunnella juttujani, sillä toimistolla oli välillä hieman toimeetonta ja tylsää ja olisi ollut kiva jutella siinä ohessa mutta tämä nyt tietysti saattaa olla omaa kuvitelmaani. Joka tapauksessa, molemmat tet-viikot olivat mukavia ja suosittelen erityisesti päiväkoteja ja esikouluja tet-paikoiksi, sillä lapsilla on parhaita juttuja ja he ovat muutenkin todella hauskoja.
Mieleen on jäänyt erään pojan huomautus: "Tuo sanoi että siulla on isot tissit!" :'DD Voi voi noita lapsia...

EDIT// Sen verran voisi vielä mainita, että molemmissa paikoissa työajat olivat jotakuinkin 9-15 tai 8-14 paitsi perjantaina pääsin hieman aikaisemmin ja arvosanoiksi tuli erinomaista ja hyvää kummastakin paikasta.
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

Palaa sivulle “Kakkubuffetti”