Japanin opiskelu

Japanin kieli, sen opiskelu, ja keskustelua japaniksi.

Valvoja: MrBrown

MrBrown

ViestiKirjoittaja MrBrown » Ke Helmi 27, 2008 17:11

Lmmz kirjoitti:Tänne alueelle varmaan kannattaisi kerätä sellainen FAQ-tyyppinen topicci hyödyllisistä webbisivuista (perushiraganat, katakanat, "opi kanjit helposti", wwwjdict ja n+1 muuta tutoriaalia)?

Joo, tämmöinen on kyllä pitänyt tehdä, en vain ollut vielä saanut aikaiseksi... Nyt pistin ketjun alkuun.

gingernail

Oouukei =3

ViestiKirjoittaja gingernail » Su Maalis 02, 2008 00:55

Tässä minun ihana edistymistarinani:

Eli serkkutyttö lainasi tosi upean kirjan kirjastosta, ja minä sitä koko ajan meinasin siltä nyysiä. Lopulta tilattiin kummallekkin kopiot (harmi vain cd't sun muut audiomateriaalit oli kadonnut mysteerisesti matkan varrella).

Olen aika mukavaisen erilaiska patalappu, joten vaikka kuinka kiinnosti en saanut itseäni niskasta kiinni. Joten ilmoittauduin kansalaisopiston tunnille.
Ja kyllä! Takako Karppisen oppikirja on huippuluokkaa, ja opettajakin osaa opettaa mielenkiintoisesti, mikä tosin ei kovin vaikea tehtävä ole -puhutaanhan sentään japanista =3.

Hirakanat osaan mielestäni oikein hyvin, ja tällä hetkellä opettelen katakanoja. Niiden OPPIMISEEN PIENI VINKKI, kirjoittelen ihmisten nimiä käteeni ja kaikkia kivoja juttuja. Menee sitten kivaksi, kun joku oikeasti lukee ne siitä, kun kerta aina töhertelen käteeni hieman yksityisasioitani. Mutta ainakin opin.

Puhetta kuulen kokoajan musiikin ja animen muodossa, ja kas -kyllä sinne listaan voi kaiketi lisätä ihan japanilaiset ei-animaatio -leffat. Pari sanaa on sieltä onnistunut tarttumaan, mutta vielä on todella pitkä matka mentävänä ennen kuin uskallan mennä edes sanomaan tyyliin ''päivää.''

(Joku tutun tuttu oli mennyt kuulemma sanomaan karaten päämiehelle siellä nippon-landiassa että se on idiootti, kun joku ihana ihminen oli sen muka opettanut sanomaan huomenta, oli muuten kiva tarina kuulla =P. Pelkään samanlaista kohtaloa.)

_hikaria
Viesti:

ViestiKirjoittaja _hikaria » Ke Maalis 12, 2008 18:16

Japaninkielen kurssilla käyn parhaillaan.Harmi osapuoli on kielessä se, kun sitä harvoin puhuu kenenkään kanssa niin se unohtuu aika ajoin.Suhteelisen helppoa se kuitenkin on :D Olen myös opiskellut itsenäisesti.
Hajimare dake yume mite okiru

GeGGuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja GeGGuli » Su Maalis 30, 2008 17:12

_hikaria kirjoitti:Japaninkielen kurssilla käyn parhaillaan.Harmi osapuoli on kielessä se, kun sitä harvoin puhuu kenenkään kanssa niin se unohtuu aika ajoin.Suhteelisen helppoa se kuitenkin on :D Olen myös opiskellut itsenäisesti.

Käytkö siis kurssilla jossain Lappeenrannan alueella? Olisin kiinnostunut käymään jossakin.. ja lähialue olisi kaikista helpoin. :)

Tolkkiz
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tolkkiz » Ma Touko 12, 2008 02:32

Bump.. Yritän vasta opiskella hiraganoja ja katakanoja, itsekseen eikä se nyt mitään ihme vaikeeta hommaa oo. Vaan mitäpä sen jälkeen kun osaa noi, kannattaako päntätä kielioppia, mennä kurssille kenties, vai opiskella kanjeja? Ja minkä tason kurssille, tai oikeastaan, paljonko pänttäilen itsekseni että pystyn ohittamaan alkeiskurssit? Puhumistahan ei oikeen itekseen tuu opeteltua lainkaan, niin tiiä sitten oisko kurssilla pinteessä jos menee jollekkin vaikeemmalle?

Helpointahan se ois vaan mennä alkeiskurssille, mutta maksaa suht paljon ja joku totes että ne asiat voi itekseenki opiskella ihan hyvin.. On toi alkeiskurssi silti yhtenä mahiksena vielä mielessä. Kieltä olis pakko oppia, intoa riittää ja mangaa odottais hyllyssä kun vaan osais lukea.

nakano
Viesti:

ViestiKirjoittaja nakano » Ma Touko 12, 2008 21:45

Tolkkiz kirjoitti:Bump.. Yritän vasta opiskella hiraganoja ja katakanoja, itsekseen eikä se nyt mitään ihme vaikeeta hommaa oo. Vaan mitäpä sen jälkeen kun osaa noi, kannattaako päntätä kielioppia, mennä kurssille kenties, vai opiskella kanjeja? Ja minkä tason kurssille, tai oikeastaan, paljonko pänttäilen itsekseni että pystyn ohittamaan alkeiskurssit? Puhumistahan ei oikeen itekseen tuu opeteltua lainkaan, niin tiiä sitten oisko kurssilla pinteessä jos menee jollekkin vaikeemmalle?

Alkeiskurssilla opiskellaan hiraganat ja katakanat. Kanjeja ei tarvitse osata siinä vaiheessa yhtään. Jos haluat alkeiskurssit hypätä yli, niin sinun pitäisi kieliopillisesti hallita Japanese for Busy People I. Tämän kirjan loppuun omat alkeiskurssini päättyivät. Suosittelen kyllä käymään alkeiskurssilla, koska siellä tulee hieman puhuttua muiden kanssa japaniksi, ja kurssilla ollessa tulee tasaisemmin opiskeltua asioita. Lisäksi opettaja osaa korjata mahdolliset juurtuneet hiragana- ja katakanakirjoitusvirheesi. Mutta jos intoa todella riittää itseopiskeluun, niin siitä vaan. Kanjien opiskelu kannattaa oma-aloitteisesti aloittaa hiraganojen ja katakanojen hallitsemisen jälkeen, jos mangaa haluat lukea. Ainakaan omilla jatkokursseilla ei 50 kanjimerkkiä enempää tarvitse osata, vaan kurssit painottaa puhuttua kieltä.

Patezki

Re: Japanin opiskelu

ViestiKirjoittaja Patezki » To Touko 29, 2008 17:47

Loppui sitten jatkokurssi, ei ole tulossa enää lisää. :cry: Molemmista kursseista tuli 9, ihan tyytyväinen kyllä olen. Varmasti itsenäisesti tulen opiskeluja jatkamaan, nyt kuitenkin pikkuinen tauko.

Aqvaario
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aqvaario » Su Kesä 01, 2008 14:50

Itse olen hiukan yrittänyt tässä viimeaikoina opiskella itsenäisesti japanin kieltä tulevaa matkaa silmällä pitäen (3 vuoden päästä joten aikaa on). Pitäisi vain ottaa hiukan enemmän niskasta kiinni tässä hommassa että olisi sitten jonkinlainen kielitaito 3 vuoden päästä. Pitäisi myös hankkia kattavampi japanin kielen opas sun muuta kun tämä tämänhetkinen kielen opas ei ole mistään kattavimmasta päästä. Mutta pikkuhiljaa hyvä tulee sanotaan!

Lolita-sohvi

ViestiKirjoittaja Lolita-sohvi » To Kesä 19, 2008 18:32

Mä alan varmaan kavereiden (x2) Alkaa opiskella JApanii. Ne on kyllä opiskellu sitä jo vähän kauemminki. Muttei siis osaa muutaa ku joitain lauseita ja just niinku esitellä ittensä. Mua toi kieli kiinnostaa ihan kamlasti! PAitsi että en oikeen tiiä missäpäin löytyis niitä kursseja :/ Voisko joku auttaa? jos ei, nii mä varmaan alan penkoo googlee :D
Animecon VII: Azumanga Daioh!/Chiyo-chan

starscream
Viesti:

ViestiKirjoittaja starscream » Pe Kesä 20, 2008 15:38

Lolita-sohvi kirjoitti:Mua toi kieli kiinnostaa ihan kamlasti! PAitsi että en oikeen tiiä missäpäin löytyis niitä kursseja :/ Voisko joku auttaa? jos ei, nii mä varmaan alan penkoo googlee :D

Löytyisikö Japanin Suomen suurlähetystön sivujen listasta lähellä olevaa oppilaitosta? Listan ajantasaisuutta en osaa kommentoida, mutta oletettavasti nuo tahot järjestävät tai ainakin ovat järjestäneet kursseja.

kabukizm382

ViestiKirjoittaja kabukizm382 » Ke Elo 13, 2008 19:55

Oon nyt vähän päälle puoli vuotta koittanut itsenäisesti opetella, osaan siis hiraganat, katakanat ja noin 20 kanjia.. Harmittaa kyl hirveesri, ku olisin menny kansalais opistolle lukeen, mut voimistelu harkat on samaan aikaan.. :cry:
雅 - 素晴らしきかな、この世界 <3

Zirdante

ViestiKirjoittaja Zirdante » To Elo 14, 2008 00:10

Sipi kirjoitti:Itse olen hiukan yrittänyt tässä viimeaikoina opiskella itsenäisesti japanin kieltä tulevaa matkaa silmällä pitäen (3 vuoden päästä joten aikaa on). Pitäisi vain ottaa hiukan enemmän niskasta kiinni tässä hommassa että olisi sitten jonkinlainen kielitaito 3 vuoden päästä. Pitäisi myös hankkia kattavampi japanin kielen opas sun muuta kun tämä tämänhetkinen kielen opas ei ole mistään kattavimmasta päästä. Mutta pikkuhiljaa hyvä tulee sanotaan!

Kolmessa vuodessa olet jo lukutaitoinen. Alat vain ahkerasti ja määrätietoisesti opiskelemaan niin matkalle lähtiessä puhut ja luet sujuvasti ja matkalla sitten kaikki hoituu japaniksi helposti^^

Yoona

ViestiKirjoittaja Yoona » To Elo 28, 2008 23:29

Opiskelin muutaman kurssin työväenopistolla japania. Piti löytää itseään kehittävää tekemistä välivuodelle niin kielen opiskelu tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Japani kuulostaa minusta kauniilta ja kielioppikin on mielenkiintoista. Tai noh, tuosta on nyt yli vuosi aikaa, eli sen verran kuin siitä muistan :) Pitäisi taas tarttua noihin kurssimateriaaleihin ja lähteä itse jatkamaan opiskelua. Tuolta sai kuitenkin suht hyvän pohjan. Ainut mikä kalvaa on merkein kirjoittaminen. Tulee sellainen fiilis että pitäisi opiskella kahta eri kieltä samaan aikaan. Noh, ehkä joskus vielä tulee opiskeltua lisää.

sakuque

ViestiKirjoittaja sakuque » Su Syys 07, 2008 11:16

Mä oon kotona opiskellut nettisivujen kautta normaalia tekstikieltä. Katsoin siis sanat sivulta ja kirjoitin ne muistiin tohon mun "sanakirjaan". Siinä on myös muuta tietoa Japanista.
Ja omaa sarjakuvaa varten opiskelin noita mangoissa esiintyviä merkkejä, mitä lie ne ovatkaan, kirjoitin ne ylös jne.
Sitten kun (jos) meidän kouluun ilmestyy joku Japania opettava heppu, niin enköhän mene tutkailemaan ihan virallisestikin. ^^
Nyt osaan eläimiä, kuukaudet, viikonpäivät, jne., tavoitteena on osata muodostaa lauseita kunnolla niiden ni-, no-, e-sanojen ja muiden sellaisten kanssa. =3
Toivottavasti joku sai selvää -___-
If you want to s c r e a m like a fangirl,
Just look G r e l l Sutcliff.

yukito

Re:

ViestiKirjoittaja yukito » Pe Loka 17, 2008 12:37

starscream kirjoitti:...JLPT:n kakkostasoon on epämotivoivan pitkä loikkaus kolmosesta...

Tähän on itseasiassa tulossa muutos lähiaikoina. Nähtävästi vuonna 2010 tuo JLPT -systeemi muutetaan viisiportaiseksi ja se uusi porras tulee juuri tuohon nykyisten 3 ja 2 väliin, koska siinä tosiaan taitaa olla aika iso hyppäys nykyisessä systeemissä.

Palaa sivulle “Japanin kieli”